Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 27 UDK: 711.585/.586-163:005.418(234.3) doi:10.5379/urbani-izziv-2022-33-01-03 Prejeto: 31. 1. 2022 Sprejeto: 29. 3. 2022 Manca KROŠELJ Tomaž PIPAN Naja MAROT Kako učinkovite so politike EU za prenovo razvrednotenih območij? Študija primera alpskih industrijskih krajin v malih in srednje velikih mestih Mala in srednje velika industrijska mesta v Alpah so običajno na obrobnih območjih in so pogosto razvred- notena. Navedeno je večinoma posledica tega, da so se industrijske krajine v zadnjih dveh letih spremenile v razvrednotena območja, katerih prenovo ovira več de- javnikov. Med njimi so upad števila prebivalcev, slab- šanje poslovnih priložnosti, draga okoljska sanacija in zahtevno upravljanje preobrazbe. Avtorji v članku prou- čujejo, katere možnosti za prenovo imajo alpska mesta z razvrednotenimi industrijskimi območji, katero podporo zagotavlja Evropska unija in koliko razvojnega potenciala se dejansko na ta način v celoti uresniči. Obravnavana so štiri obrobna območja v štirih alpskih državah: v Avstriji, Franciji, Italiji in Sloveniji. Izsledki kažejo, da veljavne politike EU nezadostno urejajo razvrednotena območja. Finančne spodbude so razpršene med več viri, zaradi česar jih je težko črpati, poleg tega na proučevanih območjih ni zadostnega znanja in zmogljivosti za pridobitev sred- stev, ki jih potrebujejo za to, da svoje zamisli pretvorijo v uspešne zgodbe o prenovi. Ključne besede: mala in srednje velika mesta, prenova razvrednotenih območij, alpske regije, analiza politik, politike EU Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 28 1 Uvod Štirideset let po začetku pobud za prenovo v Združenem kra- ljestvu (Oc in Tiesdell, 1991; Parkinson, 1988) je prenova razvrednotenih območij postala ena izmed prednostnih nalog alpskih regij (Modica, 2019). V okviru evropskih programov Interreg so se izvajali nadnacionalni projekti, v katerih je bila prenova obravnavana z večdimenzionalnega vidika (tj. financ, oblikovanja, regionalnega razvoja in okolja) (Wirth idr., 2012; Harfst, 2015; Görmar in Harfst, 2019, Bole idr., 2020; Marot in Harfst, 2020), alpski deležniki pa se z navedeno temo še do pred kratkim niso kaj dosti ukvarjali. V alpskih urbanih sredi- ščih (npr. v Torinu, Münchnu in Innsbrucku) je bila prenova razvrednotenih območij že prej prepoznana kot politično in razvojno vprašanje, na obrobnih alpskih območjih pa je bil večji poudarek na spopadanju z demografskimi spremembami, ustvarjanju inovacij in varovanju naravnih virov (Dax, 2008; Steinicke idr., 2012; Humer in Palma, 2013; Bausch idr., 2014; Marot idr., 2015; Chilla idr., 2019). Do zdaj se je tako samo nekaj raziskav, ki so se osredotočale na alpski prostor, ukvarjalo z izzivi, povezanimi z rabo zemljišč, vključno z razvrednote- nimi območji (Cortinovis in Geneletti, 2018; Cotic, 2019; Modica, 2019; Migliorati in Veronesi, 2020). Razvrednotena območja so večplasten pojav. Opredelimo jih lahko kot zemljišča ali objekte, ki so bili zgrajeni in so se ne- koč uporabljali, danes pa se morda ne uporabljajo več v celoti. Razvrednoteno območje je lahko prazno, razpadajoče in one- snaženo ter lahko negativno vpliva na okoliški prostor (Alker idr., 2000; Bergatt Jackson idr., 2006), kar pogosto velja za nekdanja industrijska območja ( Jigoria-Oprea in Popa, 2017; Walker, 2000). Poznamo številne definicije razvrednotenih ob- močij, v tem članku pa sta izpostavljeni samo dve. Prva je pov- zeta po Yountovi (2003: 25), ki navaja, da bi morala konceptu- alna definicija razvrednotenih območij vsebovati nedvoumne izraze ter oblikovalcem politike in izvajalcem omogočiti širok manevrski prostor pri obravnavi dvojne narave razvrednotenih območij kot okoljskih in ekonomskih problemov. Druga defi- nicija, ki naj bi bila med evropskimi državami najbolj znana, izhaja iz projekta Cabernet (2006): razvrednotena območja so tista, ki so skupaj z okoliškimi zemljišči prizadeta zaradi preteklega izrabljanja, so zanemarjena ali premalo izkoriščena, imajo lahko resne probleme z onesnaževanjem, ležijo predvsem na urbanih območjih in je zanje poseg nujen zato, da bi jih lahko spet koristno uporabljali. Številni projekti, ki jih je fi- nancirala EU, na primer Clarinet (2002), Cabernet (2006), Cobraman (2009) in Timbre (2012), so se osredotočali na razvrednotena območja in pristope k njihovi prenovi. Thorn- ton idr. (2007) in Vanheusden (2009) so proučevali pobude EU in posameznih držav ter ugotovili, da države članice za reševanje te problematike uporabljajo raznovrstne pobude in pristope. Med najpomembnejšimi pobudami so bili omenjeni nacionalni programi, na primer nemška prizadevanja, kot jih je predstavila nemška agencija za okolje (Stallmann, 2014), ali francoska prizadevanja (EUGRIS, 2021), ki segajo v osemde- seta leta 20.  stoletja. Številne države, tudi Slovenija (Lampič idr., 2017; Cotič in Kerbler, 2019; Cotič in Ažman Momir- ski, 2020) in Češka (Skrabal, 2020), veliko naporov vlagajo v pripravo registrov in kategorizacijo razvrednotenih območij. Razvrednotena območja so bila na ravni EU obravnavana s sprejetjem Evropske perspektive prostorskega razvoja (ESDP, 1999), nato pa so bila na podlagi koncepta teritorialne kohe- zije vključena v kohezijsko politiko. V Teritorialni agendi 2020 (Territorial agenda of the European Union 2020, 2011) so bila razvrednotena območja prepoznana kot območja, katerih vrednost bi se lahko povečala z razvojnimi pobudami. V Terito- rialni agendi 2030 (Territorial agenda 2030, 2020) so območja, za katera sta značilna gospodarska preobrazba in industrijski prehod, omenjena kot območja z različnimi razvojnimi poten- ciali in izzivi. Poleg tega agenda podpira lokalni razvoj in izko- riščanje razvojnih potencialov regij EU. Harfst idr. (2020) so razvrednotena območja opredelili kot notranji potencial malih in srednje velikih mest, za katera se je v angleščini uveljavila kratica SMESTO (ang. small- and medium-sized towns), ta je bila prvič uporabljena v okviru projekta ESPON: The Role of Small and Medium-Sized Towns (Vloga malih in srednje velikih mest) (ESPON, 2006). Harfst idr. (2020) so razvre- dnotena območja najprej uvrstili med naravne potenciale, nato pa so navedli, da so najpomembnejši dejavniki, ki omejujejo prenovo takih območij, pomanjkanje človeških virov in znanja o tem, kako učinkovito črpati sredstva EU. Avtorji v članku obravnavajo prizadevanja za prenovo razvre- dnotenih območij v alpskem prostoru. Nekateri raziskovalci (Sielker, 2016; Teston in Bramanti, 2018) so področje upra- vljanja alpskega prostora ocenili kot zahtevno in večšlastno. Stalnica na področju upravljanja tega prostora je program Območje Alp, ki strateško in finančno podpira nadnacionalne projekte. Razvrednotena območja so v programskem obdobju 2014−2020 spadala v prednostno področje 3 – Alpski prostor, primeren za bivanje, in njegov cilj  1: Trajnostno vrednotenje kulturne in naravne dediščine v alpskem prostoru. V raziska- vi, predstavljeni v tem članku, so bila razvrednotena območja opredeljena kot alpske industrijske krajine. Navedeni izraz se nanaša na okvir raziskav, ki so jih izvedli partnerji projekta trAILs v okviru programa Interreg Območje Alp (2018−2021) in v katerih so podrobno proučili možnosti preobrazbe in pre- nove nekdanjih malih in srednje velikih industrijskih mest v alpskih regijah s prostorskega, socialnega, gospodarskega in okoljskega vidika ter z vidika ocenjevanja politik (Weilacher idr., 2021). Da bi pojasnili okvir, v katerem se sprejemajo po- bude za prenovo v alpskem prostoru, so avtorji v tem članku M, KROŠELJ, T. PIPAN, N. MAROT Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 29 najprej proučili, kako dobro zdajšnje politike EU usmerjajo in pospešujejo prenovo industrijskih krajin, nato so analizirali državne upravne okvire, na katere se morajo zanašati regije, nazadnje pa so se osredotočili še na znane finančne instru- mente in spodbude EU na teh območjih ter proučili, koliko jih je ovrednotenih kot podporni instrument za prenovo raz- vrednotenih območij in v kakšnem obsegu. Raziskava temelji na štirih študijah primera, v katerih avtorji proučujejo razmere v mestih Eisenerz na avstrijskem Štajerskem, L‘Argentière-la- Bessée v francoskem departmaju Hautes-Alpes, Borgo San Dal- mazzo v italijanski pokrajini Cuneo in Tržič na Gorenjskem. Pri analizi je bil uporabljen pristop od spodaj navzgor, saj so regionalne razvojne agencije navedena območja izbrale na pod- lagi splošnih projektnih meril (tj. mesto ali širše območje z večjo razvrednoteno industrijsko krajino, potrebno prenove). V članku je najprej predstavljena uporabljena metodologija, nato okvir EU, na koncu pa še rezultati študij primera. V razpravi so se avtorji osredotočili na izkušnje, pridobljene v alpskem prostoru in širše, ter na dejavnike, ki ovirajo prenovo alpskih industrijskih krajin na izbranih območjih. 2 Metoda Raziskava je bila metodološko razdeljena v tri faze. Najprej je bila opravljena kabinetna raziskava industrijskih krajin v malih in srednje velikih alpskih mestih na naddržavni ravni (tj. na ravni EU). Sledila je podrobnejša analiza območij študij pri- mera, v kateri so avtorji proučili veljavne državne, regionalne in lokalne politike ter oblikovali vprašalnik, s katerim so želeli izvedeti več o akterjih in pobudah na regionalni in lokalni ravni. Vprašalnik so izpolnili štirje predstavniki regionalnih razvojnih agencij (Krošelj idr., 2020). Analiza politik EU se je osredotočala na pregled dokumentov, povezanih s politiko na ravni EU in makroregij, ki se nanaša na alpske industrijske krajine. Avtorji so najprej zbrali dokumente s področij, pomembnih za prenovo te krajine, in jih po vsebini razdelili na splošno področje (krovni dokumenti, kot so ustave in celoviti strateški načrti, tudi na področju prostorskega in regionalnega načrtovanja) ter na področja industrije, biotske raznovrstnosti, energetike, kulture in kmetijstva. Avtorji so na- meravali med pomembnejša področja vključiti tudi turizem, a niso našli nobene skupne politike EU, ki bi se nanašala iz- ključno na turizem. V prvi fazi so pregledali 16 dokumentov, ki so vključevali 12  strategij, tri pogodbe in en letni program dela s področja kulturne politike (glej preglednico 1). Večina pregledanih do- kumentov se je nanašala na obdobje 2011–2020, kar sovpada s proračunskim obdobjem EU (2014–2020) in strategijo Evro- pa 2020 (2010). Starejši dokumenti, kot sta Alpska konvencija (Alpine convention, 2011) in Evropska konvencija o krajini (European landscape convention, 2000), so bili v pregled vključeni zato, ker so obravnavali pravo geografsko območje Preglednica 1: Pregledani dokumenti, razdeljeni po področjih Področje Politike Splošno Strategija Evropa 2020 (Europe 2020 Strategy, 2010) DG REGIO: Strateški načrt 2016–2020 (Evropska komisija, 2016b) Načrtovanje (prostorsko, regionalno) Teritorialna agenda Evropske unije 2020 (Territorial agenda of the European Union 2020, 2011) Leipziška listina o trajnostnih evropskih mestih (Leipzig charter on sustainable European cities, 2007) Alpska konvencija (Alpine Convention, 2011) Strategija EU za alpsko regijo – EUSALP (EUSALP, 2014) EUSALP: akcijska skupina 2 (Evropska komisija, 2015) Evropska konvencija o krajini (European landscape convention, 2000) Industrija DG GROW: Strateški načrt 2016–2020 (Evropska komisija, 2016a) Prenovljena strategija industrijske politike EU (A renewed EU industrial policy strategy, 2017) Strategije za odporno, vključujočo in trajnostno rast (Strategies for resilient, inclusive and sustainable growth, 2017) Biotska raznovrstnost Strategija EU za biotsko raznovrstnost do leta 2020 (EU Biodiversity strategy to 2020, 2011) Energetika Energija 2020 (Energy 2020, 2011) Kultura Nova evropska agenda za kulturo (Evropska komisija, 2018b) Letni program dela Ustvarjalne Evrope za 2019 (Evropska komisija, 2018a) Kmetijstvo Skupna kmetijska politika (Evropska komisija, 1999) Kako učinkovite so politike EU za prenovo razvrednotenih območij? Študija primera alpskih industrijskih krajin ... Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 30 ali so bili najpomembnejši dokument na temo krajin. Večino dokumentov je odobrila Evropska komisija, pripravili pa so jih njeni generalni direktorati ali jih je sprejel Svet Evrope. Ker se je v času raziskave že približevalo naslednje proračunsko obdobje (2021–2027), so avtorji na kratko pregledali tudi novejše po- litike, zlasti najnovejšo kohezijsko politiko kot instrument, ki podpira prostorski razvoj malih in srednje velikih mest. Nave- denih politik niso proučili na enak način kot že prej omenjene, saj takrat še niso bile na voljo končne različice. Analiza je temeljila na iskanju ključnih besed v izbranih angleških različicah dokumentov politik. Ključne besede so bile izbrane na podlagi pogostih izrazov in opisov, povezanih z alpsko industrijsko krajino, ki so jih odobrili strokovnjaki v projektni skupini. Uporabljene so bile te ključne besede v angleščini: reactivation, reconversion, redevelopment, regenera- tion, remediation, restoration, reuse, brownfield, degradation, derelict, fallow land, marginal, pollution, polluted, vacant, wasteland, Alps, alpine, cultural heritage, industry, industrial, landscape, mountain, periphery, peripheral, rural in small and medium-sized towns. Podatki o mestih, izbranih za študije primera, so bili analizi- rani na podlagi regionalnih poročil projektnih partnerjev in vprašalnikov, ki so se osredotočali na to, kako uspešne so regije pri izvajanju pobud EU. Regionalna poročila so vsebovala in- formacije o upravnem okviru regij: o upravnih ravneh, upravl- janju, načrtovalskih ali drugih instrumentih, mreži regionalnih in lokalnih akterjev ter njihovem interesu in stopnji vpliva pri odločanju o prenovi razvrednotenih območij. Z vprašalniki pa so bili zbrani bolj ciljno usmerjeni in podrobnejši podatki, med drugim tudi o osebnih izkušnjah z uporabo spodbud EU za prenovo razvrednotenih območij in o trenutnih izzivih, s ka- terimi se regije spopadajo. Za lažjo primerjavo proučevanih regij so podatki temeljili na ravneh klasifikacije teritorialnih enot NUTS 2 in NUTS 3. 3 Proučevana območja Proučevana območja so manjša območja blizu glavnih mest držav (glej sliko 1). Njihova glavna skupna značilnost je indu- strijska preteklost, a njihove gospodarske dejavnosti niso vedno enake. Gospodarstvo na proučevanem območju v Avstriji te- melji na proizvodni dejavnosti, ki postopno prehaja v servisni sektor, na izbranih območjih v Franciji in Sloveniji pa se go- spodarstvo iz industrije preusmerja v turizem. Stopnja brez- poselnosti je najvišja na avstrijskem Štajerskem, najnižja pa na Gorenjskem. Vsem območjem so skupne težave pri preobrazbi in odseljevanje zlasti mladih v večje mestne aglomeracije. 3.1 Eisenerz in območje nekdanjega plavža v Münichtalu (Avstrija) Gospodarstvo v mestu se danes iz industrije preusmerja v turi- zem. Za razvrednoteno območje nekdanjega plavža v predelu Münichtal se je nedavno zanimalo mnogo vlagateljev, zanj so bili izdelani navdihujoči razvojni načrti in predstavljene števil- ne zamisli (npr. zasnova preoblikovanja Eisenerza iz leta 2006), dejansko pa je bilo izvedenih le malo sprememb. Glavna težava so onesnaženost okoliškega prostora, visoki stroški sanacije in še ne raziskane priložnosti, ki jih lahko območje ponudi mo- rebitnim vlagateljem (Pechhacker in Tiffner, 2019). 3.2 L‘Argentière-la-Bessée in nekdanja tovarna Péchiney (Francija) Podobno kot v Eisenerzu se tudi to mesto preusmerja v špor- tni turizem. Razvrednoteno industrijsko območje na bregu reke Durance je bilo z nedavno sanacijo, ki jo je izvedla javna agencija za medobčinsko sodelovanje, že uspešno prenovljeno. Sanacija tovrstnih industrijskih območij je v Franciji splošna praksa, podprta z državnimi finančnimi spodbudami. Čeprav tovrstni programi financirajo samo začetne faze sanacije, pri- hodnjim vlagateljem zmanjšajo vsaj nekaj finančnega breme- na. Današnje stavbe in odprt prostor na saniranem območju v glavnem uporabljajo lokalna mala in srednje velika podjetja, od katerih se mnoga ukvarjajo z industrijskimi in turističnimi storitvami in proizvodi (Kleitz, 2019). 3.3 Borgo San Dalmazzo in cementarna Italcementi (Italija) Mesto proučuje nove razvojne priložnosti, ki jih omogoča ga- stronomija, in možnosti prenove območja cementarne v turi- stične namene. Trenutno cementarna še vedno delno obratuje. Ker ni vseh dokumentov politik, ki bi reševali problematiko razvrednotenih industrijskih območij, lokalni uradniki in vla- gatelji nimajo prave podpore za prenovo območja. Poleg tega lokalne oblasti nimajo ustreznih instrumentov ali pristojnosti, da bi lahko preprečile onesnaževanje okolja, ki ga povzroča industrijska raba območja (Abluton in Curato, 2019). 3.4 Tržič ter nekdanja bombažna predilnica in tkalnica (Slovenija) Razvrednoteno območje nekdanje Bombažne predilnice in tkalnice Tržič je bilo pred kratkim uspešno prenovljeno, tako da čedalje več njenih nekdanjih površin zdaj uporabljajo lokal- na mala in srednje velika podjetja. Njena preobrazba je primer dobre prakse. Kompleks je v skupni lasti občine in zasebnega M, KROŠELJ, T. PIPAN, N. MAROT Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 31Kako učinkovite so politike EU za prenovo razvrednotenih območij? Študija primera alpskih industrijskih krajin ... investitorja, lokalni uradniki pa se osredotočajo predvsem na prihodnje priložnosti, ki jih kompleks omogoča za trajnostni kulturni in športni turizem na tem območju. S tem v zvezi so bili izvedeni že številni posegi, na podlagi uspešnega javno- -zasebnega partnerstva pa so bili sprejeti prostorski načrti, ki predvidevajo večnamensko rabo omenjenega prostora (stano- vanja, trgovine in storitve splošnega pomena). Glavna težava so negotove prihodnje naložbe v to območje, saj regionalna uprava ne more samostojno odločati o strateški podpori dolgo- ročni prenovi razvrednotenih območij (Brankovič idr., 2019). 4 Rezultati analize politik 4.1 Obravnava problematike razvrednotenih območij na ravni EU Avtorji so poskušali upravičenost alpske industrijske krajine dokazati z analizo vključenosti izrazov, ki se običajno upora- bljajo v povezavi s to krajino, v dokumentih na naddržavni ravni upravljanja. V ta namen so proučili, katere politike in posledično katera področja najbolj podpirajo teritorialni ra- zvoj malih in srednje velikih alpskih mest. Na podlagi iskanja in analize ključnih besed so ugotovili, da najbolj celovito podporo zagotavlja področje načrtovanja, in sicer Teritorialna agenda Evropske unije 2020 (Territorial agenda of the European Uni- on 2020, 2011). Analiza, opravljena na naddržavni ravni, kaže, da so v dokumentih vključene ključne besede v raznih kom- binacijah, hkrati pa dokazuje, da je alpska industrijska krajina večplastna tema, ki jo obravnavajo številne stroke. Na ravni EU so avtorje zanimale tri prvine politik: prepozna- vanje tematike razvrednotenih območij in njena vključenost v veljavne dokumente politik, primernost ciljev politik za preno- vo razvrednotenih območij in raznolikost finančnih spodbud, namenjenih razvrednotenim območjem. 4.2 Prepoznavanje teme razvrednotenih območij Ključne besede brownfield (razvrednoteno območje), redeve- lopment (prenova) in remediation (sanacija) se presenetljivo niso pojavile v nobenem pregledanem dokumentu. Nekatere ključne besede so bile lahko preveč specifične, vendar sta izraza brownfield in razvrednoteno območje danes že dobro znana in se po vsej Evropi pogosto uporabljata za območja, ki se spopadajo s številnimi razvojnimi izzivi (Alker idr., 2000). V nasprotju z navedenim je izraz small and medium-sized towns (mala in srednje velika podjetja), ki se nanaša na predmet predstavl- jene raziskave, omenjen samo v Teritorialni agendi Evropske Slika 1: Območja študij primera na ravni NUTS 2. Z belimi krogci so označena proučevana mala in srednje velika mesta (ilustracija: Manca Krošelj) Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 32 unije 2020 (Territorial agenda of the European Union 2020, 2011), kjer je opredeljen kot »območja, ki zaostajajo in po- trebujejo posebno pozornost z vidika razvoja«. Politike na splošno ne vsebujejo konotacij v zvezi z razvrednotenimi ob- močji. Skupina ključnih besed brez konotacij se nanaša samo na morfološke značilnosti ali rabo prostora, npr. industry (in- dustrija), rural (podeželsko) in landscape (krajina). Najdenih je bilo nekaj ključnih besed s pozitivno konotacijo, kot na primer transformation (preobrazba) in transition (prehod), ključnih besed z negativno konotacijo pa avtorji niso našli. Izjema je bila samo beseda degradation (razvrednotenje), ki se je pogos- to pojavila na različnih področjih. Raba navedenega izraza v dokumentih politik nakazuje, da so razvrednotena območja v politikah prepoznana kot izziv ali problem. Zelo pogost izraz je bila industrija, kar je bilo pričakovano, glede na to, da so razvrednotena območja industrijskih regij običajno posledica nekdanje industrijske dejavnosti ali priložnost za prenovo, zlas- ti v okviru ponovne industrializacije EU, uvedbe konceptov regionalnega razvoja, kot je industrija  4.0, in/ali spodbujanja industrijske kulture. Največ kombinacij ključnih besed je bilo najdenih v Teritori- alni agendi Evropske unije 2020 (Territorial agenda of the Eu- ropean Union 2020, 2011), saj vsebuje smernice za regionalni razvoj in je zato že sama po sebi bolj celovita, in v Skupni kme- tijski politiki (Evropska komisija, 1999), ki celovito obravnava različne vidike podeželskega in regionalnega razvoja. 4.3 Določitev ciljev politik Skupaj so pregledani dokumenti vsebovali 92  ciljev in ukre- pov, od katerih se jih je 30  nanašalo na alpsko industrijsko krajino. Večina je bila najdena v politikah na področjih načr- tovanja in industrije. Splošno področje ter področja kulture, biotske raznovrstnosti in kmetijstva so imela vsaka po nekaj ciljev in ukrepov, ki so se nanašali na alpsko industrijsko kra- jino, najmanj pa jih je bilo najdenih v politikah na področju energetike. Na področju načrtovanja so avtorji našli najbolj celostne cilje, ki so se nanašali na skladen in trajnosten razvoj (alpskega) prostora, saj so se osredotočali na povečanje biotske raznovrstnosti, izboljšanje ozemeljskega povezovanja ter pove- zovanje ekoloških, krajinskih in kulturnih vrednot posameznih območij. Poleg tega podpirajo trajnostno rast, saj spodbujajo inovacije in preobrazbo industrijske zgradbe krajin, kar omo- goča ustvarjanje novih delovnih mest ter opolnomočenje pre- bivalcev in podjetij. Izjema je bilo področje prostorskega načrtovanja, na katerem avtorji niso našli pravno zavezujočih politik in posledic na nad- državni ravni. EU na navedenem področju ni sprejela akcijskih načrtov, zato so avtorji kot cilje in ukrepe, ki se nanašajo na alpsko industrijsko krajino, upoštevali smernice, objavljene v Teritorialni agendi EU 2020 (Territorial agenda of the Euro- pean Union 2020, 2011), Alpski konvenciji (Alpine conventi- on, 2011) in Strategiji EU za alpsko regijo (EUSALP, 2014). Pri pregledu drugih področij (biotska raznovrstnost, kultura, kmetijstvo in energetika) niso odkrili ciljev in ukrepov, ki bi se neposredno nanašali na alpsko industrijsko krajino, razen tistih že omenjenih. 4.4 Pregled razpoložljivih finančnih spodbud Na ravneh politik EU in v okviru skladov EU so na voljo naj- različnejše finančne spodbude, iz katerih se lahko črpajo sred- stva za preobrazbo razvrednotenih območij alpske industrijske krajine. Poleg tega je namen proračuna EU izvajati politike in reševati izzive na podlagi dodeljevanja virov za naložbe, kar zagotavlja stabilnost načrtovanja po celotnem ozemlju EU. Dve tretjini proračuna EU se upravljata v partnerstvu z državami članicami prek evropskih strukturnih in investicijskih skladov. V povezavi z alpsko industrijsko krajino so avtorji proučili razpoložljivost in uporabnost tovrstnih finančnih spodbud za preobrazbo razvrednotenih območij. Najpomembnejši skladi za alpsko industrijsko krajino so Evro- pski sklad za regionalni razvoj, Evropski socialni sklad, Kohe- zijski sklad in Evropski kmetijski sklad za razvoj podeželja. Naj- več finančnih spodbud za alpsko industrijsko krajino zagotavlja kohezijska politika, ki pokriva okoljske, gospodarske, socialne in druge vidike prenove območij. Najbolj vsestransko finanč- no podporo za alpsko industrijsko krajino zagotavlja program Interreg v okviru Evropskega sklada za regionalni razvoj, ki podpira sodelovanje evropskih regij s programi financiranja projektov. Navedeni finančni instrument podpira samo razvoj mehkih rešitev, kot so študije, platforme za mreženje, podat- kovne zbirke in akcijski načrti, ki večinoma zahtevajo delno sofinanciranje. Poleg tega je konkurenca za pridobitev sred- stev zelo močna, pri čemer se od prijaviteljev ali konzorcija partnerjev pričakuje, da imajo ustrezne izkušnje, spretnosti in motivacijo, da se uspešno prijavijo na različne razpise. Iz navedenega je razvidno, da razvrednotena območja na ravni politik EU niso pomembna tema, hkrati pa ni ciljno usmer- jene politike, ki bi se osredotočala samo nanje. Posredno so na voljo številne možnosti financiranja pobud za preobrazbo razvrednotenih območij, a so razpršene med programe in po- litike EU (npr. sklad za pravični prehod rudarskih območij v Evropi v okviru GD REGIO ali celostne teritorialne naložbe v trajnostno prenovo mest v okviru kohezijske politike). M, KROŠELJ, T. PIPAN, N. MAROT Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 33 5 Primerjava štirih študij primera Vsa štiri izbrana mesta imajo bogato industrijsko zgodovino. Poleg vplivov razvrednotenih območij, ki se lahko razločno vidijo, jih pestijo tudi manj vidne težave, kot je onesnaženost, poleg tega so tudi stroški njihove prenove tako visoki, da za- sebni sektor noče prevzeti finančne odgovornosti za njihovo preobrazbo. Posledično se morajo mala ali srednje velika mesta z drago prenovo ukvarjati po svojih najboljših močeh. Zaradi pomanjkanja služb kot posledice globalizacije gospodarstva se mala in srednje velika mesta spopadajo z begom možganov, zaradi česar niso zanimiva za naložbe in ugodna za prebivanje. Z analizo štirih precej različnih upravnih okvirov so avtorji ugotovili, kako delujejo upravne strukture, akterji in izvedbena orodja ter kdo ima največ pristojnosti in/ali virov za usmer- janje razvoja razvrednotenih območij. Na podlagi navedenega so pridobili ključne informacije, potrebne za razumevanje tre- nutnih praks preobrazbe na nižjih upravnih ravneh. Izsledki so pokazali, da imajo štiri regionalne razvojne agencije različne iz- kušnje z obravnavo razvrednotenih območij. Najpomembnejši akterji za prenovo razvrednotenih območij so upravni organi in ustanove na regionalni ali lokalni ravni, lastniki območij in lokalni prebivalci, na katere posamezno razvrednoteno ob- močje neposredno vpliva. Analiza politik na štirih proučevanih območjih je pokazala podobne izsledke kot analiza politik na naddržavni ravni. No- bena od držav ni poročala o kateri koli državni politiki, posebej namenjeni industrijskim ali drugim razvrednotenim območ- Preglednica 2: Razlogi za nečrpanje sredstev iz posameznih finančnih spodbud Spodbuda Izzivi in ovire Konkurenčnost podjetij in MSP (Cosme) Pomanjkanje povezav s potencialnimi projektnimi partnerji (FR) Prezapletni prijavni obrazci (FR) Pomanjkanje človeških virov (FR) Pomanjkanje strokovnega znanja (SI) Instrument za povezovanje Evrope Pomanjkanje povezav s potencialnimi projektnimi partnerji (FR, IT) Prezapletni prijavni obrazci (FR) Pomanjkanje človeških virov (FR) Pomanjkanje strokovnega znanja (IT) Ustvarjalna Evropa Pomanjkanje povezav s potencialnimi projektnimi partnerji (AT, FR, SI) Prezapletni prijavni obrazci (FR) Pomanjkanje človeških virov (FR) Pomanjkanje strokovnega znanja (SI) Prenizka stopnja sofinanciranja (IT) Obzorje 2020 Pomanjkanje povezav s potencialnimi projektnimi partnerji (AT, FR, IT, SI) Prezapletni prijavni obrazci (FR, IT, SI) Pomanjkanje človeških virov (FR, IT) Pomanjkanje strokovnega znanja (SI, IT) Omejena narava finančne spodbude (brez sredstev za naložbe) (IT, SI) Močna konkurenca (nizka verjetnost uspeha) (IT) Preveč administrativnih bremen v izvedbeni fazi (SI) Leader Pomanjkanje povezav s potencialnimi projektnimi partnerji (FR) Prezapletni prijavni obrazci (FR) Pomanjkanje človeških virov (FR) Life Pomanjkanje povezav s potencialnimi projektnimi partnerji partner (FR, SI) Prezapletni prijavni obrazci (FR, SI) Pomanjkanje človeških virov (FR) Pomanjkanje strokovnega znanja (SI) Zahtevano predfinanciranje (SI) Prenizka stopnja sofinanciranja (IT) Preveč administrativnih bremen v izvedbeni fazi (SI) Opomba: AT: Avstrija, FR: Francija, IT: Italija, SI: Slovenija. Kako učinkovite so politike EU za prenovo razvrednotenih območij? Študija primera alpskih industrijskih krajin ... Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 34 jem. Strateški dokumenti o tej problematiki so na lokalni in regionalni ravni (npr. regionalni razvojni programi, strategija Leader/CLLD ali občinski prostorski načrti). Večja podpora prenovi razvrednotenih območij je predvidena v okviru spod- bud evropske kohezijske politike, kot so programi Interreg, Cosme in Ustvarjalna Evropa. Navedeno je razvidno tudi iz nedavnih aktivnosti, ki jih podpirajo našteti programi: uporaba koncepta kulturne dediščine kot gonilo turizma na izbranem območju (Avstrija, Slovenija, Italija in Francija), aktivacija razvrednotenih območij z endogenimi viri v partnerstvu z lo- kalnimi prebivalci (Slovenija) in inovativni pristopi k prenovi območij na podlagi pilotnih naložb (Slovenija) (Abluton in Curato, 2019; Brankovič itd., 2019; Kleitz, 2019; Pechhacker in Tiffner, 2019). Rezultati ankete so pokazali, da je bilo z izjemo slovenskega primera iz spodbud EU v finančni perspektivi 2014−2020 za prenovo razvrednotenih območij črpanih le malo sredstev. Poleg programov Leader/CLLD in Interreg so bili glavni viri sredstev predstavljenih projektov prenove razvrednotenih ob- močij državne spodbude. Analiza vprašalnikov je pokazala še, da črpanje sredstev omejujejo številni dejavniki: pomanjkanje povezav s potencialnimi projektnimi partnerji, prezapleteni prijavni obrazci, pomanjkanje človeških virov in pomanjkanje strokovnega znanja med potencialnimi projektnimi partnerji. Da bi lahko premagali te ovire, bi morale EU ali posamezne državne ustanove ponuditi več podpore za izboljšanje znanja regionalnih akterjev (preglednica 2). Na podlagi izbora uporabnih in načrtovanih finančnih spod- bud ter navedenih izzivov lahko sklepamo, da je bolj kot število in raznovrstnost instrumentov težava sposobnost regionalnih razvojnih agencij, da črpajo sredstva, ki jih ti instrumenti za- gotavljajo. Regionalne razvojne agencije obremenjujejo preza- pleteni prijavni postopki, poleg tega večina nima zadostnega strokovnega znanja, partnerske mreže ali človeških virov, da bi se lahko uspešno potegovale za finančne spodbude. Čeprav je verjetnost za uspeh v zahtevnih programih, kot sta Obzor- je 2020 in Interreg, majhna, se agencije vseeno potegujejo za sredstva iz teh programov, saj so namenjena tudi prenovi razvrednotenih območij. 6 Razprava V skladu z domnevami naddržavna raven daje splošen okvir in usmeritve, ki naj bi jih države članice upoštevale in vklju- čile v svoje politike. Razpoložljivost finančnih spodbud še ne zagotavlja, da so jih potencialni upravičenci tudi sposobni čr- pati. Analiza naddržavnih politik za obdobje 2014–2020 je pokazala, da v navedenem obdobju ni bilo strateških politik, neposredno namenjenih prenovi razvrednotenih območij. Po- dobno so avtorji ugotovili tudi za notranje politike posame- znih držav. Na regionalni in lokalni ravni so našli posamezne primere strateških dokumentov, in sicer večinoma v okviru regionalnih razvojnih programov, strategij Leader/CLLD in občinskih prostorskih načrtov. Avtorji so ugotovili, da podpora, ki jo EU zagotavlja prek pro- gramov, kot so Interreg, Cosme in Obzorje 2020, ni uporabna samo za preobrazbo razvrednotenih območij, ampak za mala in srednje velika mesta na splošno, saj vključuje bolj celovit pri- stop. Čeprav omenjena podpora ni neposredno namenjena raz- vrednotenim območjem, se regije ter njihova mala in srednje velika mesta spopadajo z večplastnimi težavami, povezanimi s preobrazbo, ki bi jih bilo treba strateško in ciljno obravna- vati, da bi se za razvrednotena območja zagotovile trajnostne rešitve. Dobrodošlo bi bilo prednostno dodeljevanje virov za najrazličnejše cilje, povezane s preobrazbo tovrstnih območij, kot so varovanje okolja, ohranjanje kulturne dediščine, razvoj obnovljivih virov energije in izboljšanje ozemeljske kohezije. Čeprav so na voljo številne možnosti financiranja preobrazb, so izsledki ankete pokazali, da se ne izkoriščajo dovolj. Uporaba finančnih spodbud je odvisna od tega, kako dobro regional- ne razvojne agencije poznajo postopke za njihovo pridobitev in koliko izkušenj imajo s tem. Dejavniki, ki zavirajo črpanje finančnih spodbud, vključujejo pomanjkanje povezav s poten- cialnimi projektnimi partnerji, prezapletene prijavne obrazce, pomanjkanje človeških virov in pomanjkljivo strokovno znane partnerjev. EU ali državne ustanove bi morale nameniti pozor- nost navedenim dejavnikom in zagotoviti ustrezno podporo za izboljšanje strokovnega znanja akterjev, ki se ukvarjajo s tovrstnimi zadevami. Zaradi izboljšav v novi kohezijski politiki, ki se nanašajo na regije in zagotavljajo boljše možnosti za uspešno izvedbo pro- jektov, avtorji pričakujejo, da se bodo stvari v prihodnje spre- menile. Ker je v novi kohezijski politiki število tematskih ciljev zmanjšano z enajst na pet, avtorji pričakujejo tudi več ciljno usmerjenih instrumentov. Navedeno bi regijam omogočilo, da se osredotočijo na samo en instrument, tistega, ki najbolj ustre- za njihovim zmogljivostim, strokovnemu znanju in izkušnjam. Hkrati bi morale države več truda vložiti v podpiranje preo- brazbe regij, in sicer na samo s spremljanjem in pripravo regi- strov razvrednotenih območij, kot to počne Slovenija, ampak tudi z zagotavljanjem ciljno usmerjenih finančnih spodbud. Kot je razvidno iz novejših politik, se poskuša oblikovati bolj ciljno usmerjen pristop k preobrazbi razvrednotenih območij (glej preglednico 3). Vse tri politike, omenjene v preglednici 3, obravnavajo vprašanja, povezana z razvojem in prenovo mest ali upravljanjem zemljišč. Teritorialna agenda 2030 (Territorial agenda 2030, 2020) omenja prenovo razvrednotenih območij, Nova leipziška listina (The new Leipzig charter, 2020) daje prednost prenovi razvrednotenih območij ter krepitvi zemlji- M, KROŠELJ, T. PIPAN, N. MAROT Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 35 ške politike in načrtovanja rabe zemljišč, Strategija EU za bi- otsko raznovrstnost do leta 2030 (EU Biodiversity strategy to 2020, 2020) pa se osredotoča na prekritost tal z neprepustnimi materiali, porabo zemljišč in preprečevanje pozidave kmetij- skih površin ter spodbuja prenovo razvrednotenih območij. Glede upravnih okvirov se države samo zato, ker veljajo za alpske, še ne razlikujejo od katerih koli drugih držav, saj so avtorji ugotovili, da državna ali nadregionalna raven ni tako pomembna kot lokalna. Upravne enote, ki imajo po navadi glavno vlogo pri usmerjanju prenove razvrednotenih območij, so občine. Države se večinoma zanašajo na pristop od spodaj navzgor, pri čemer pa so odvisne od finančne in regulativne podpore države. Francija je edina država, v kateri se na državni ravni izvaja mehanizem, ki zajema vse upravne ravni in nepo- sredno podpira sanacijo razvrednotenih območij, izvajata ga ministrstvo za ekološki prehod ter ministrstvo za visoko šol- stvo, raziskave in inovacije prek francoske agencije za ekološki prehod (ADEME, 2021), ki razvija znanje in hkrati dodeljuje finančno pomoč projektom prenove razvrednotenih zemljišč na nekdanjih industrijskih območjih. Avtorji so pričakovali večjo vlogo slovenskih regionalnih ra- zvojnih agencij, saj so odgovorne za pripravo regionalnih ra- zvojnih programov, vključno s sedemletnim strateškim načr- tom črpanja sredstev EU. Čeprav bi morale občine same poskr- beti za to, da izboljšajo svoje znanje, spretnosti in zmogljivosti za uspešno prenovo razvrednotenih območij, bi morale biti tudi finančne spodbude prijaznejše za uporabo, zlasti ker ak- tivnosti, povezane s preobrazbo, zahtevajo ogromno finančnih virov in velik vložek nepovratnih sredstev za pripravo zemljišč za nadaljnji razvoj. Glede narave rešitev, sprejetih za razvre- dnotena območja, trenutne preobrazbene prakse na pilotnih območjih vključujejo predvsem mehke rešitve, kot so akcijski načrti, študije, sodelovalne platforme in podatkovne zbirke. Avtorji domnevajo, da so razlog za navedene netrajnostne pra- kse omejitve sedemletne perspektive agende EU, ki regionalne razvojne agencije sili v ciklično iskanje virov za kratkoročne ali mehke rešitve, in dejstvo, da so razvrednotena območja pre- poznana kot priložnosti za razvoj alpske industrijske krajine. 7 Sklep Analiza politik v predstavljeni raziskavi kaže, da so razvredno- tena območja in še zlasti alpske industrijske krajine kot tema politike trenutno razpršeni med več sektorjev ali področij. Da bi odpravili navedeno razpršenost, ki je prepoznana tudi kot eden izmed razlogov za slabše črpanje sredstev, bi morala EU pripraviti posebno strategijo, ki bi jo spremljali tudi finančni ukrepi. Trenutno se preobrazba osredotoča na zelo omejen obseg aktivnosti ter večinoma vključuje posege za povečanje energijske učinkovitosti in energetske inovacije, zanemarja pa mehkejše pristope, kot je turizem. Vsa proučevana območja so v Alpah, a so v različnih fazah preobrazbe. Še pomembnejše pa je, da imajo različne zmogljivosti za proaktivno odzivanje na priložnosti za preobrazbo, zlasti z vidika črpanja sredstev. Vsem proučevanim območjem malih in srednje velikih mest je skupno to, da spadajo v EU, pri čemer so nekatera bolj iznaj- dljiva kot druga. Z vidika finančnih spodbud, ki jih črpajo, in ravni znanja, avtorji ugotavljajo, da pri preobrazbi v glavnem uporabljajo pristop od spodaj navzgor, ki ni podprt na državni ravni. Vsa pa se zavedajo pomena politik EU in zlasti finanč- nih sredstev EU. Za boljše črpanje navedenih sredstev se vsa območja strinjajo, da bi morala biti centralno upravljana, in ne razpršena med programi in skladi, saj to območjem z manjšimi zmogljivostmi otežuje spremljanje in razumevanje razpisov ter posledično črpanje sredstev. Manjša zmogljivost pridobivanja sredstev na proučevanih območjih je morda povezana s tem, da so del malih in srednje velikih mest, čeprav slovenski primer kaže, da je navedena zmogljivost odvisna od lokalnih pobud in Preglednica 3: Novejše politike, ki namenjajo pozornost prenovi razvrednotenih območij Politika Primer ciljev, neposredno usmerjenih v prenovo razvrednotenih območij Teritorialna agenda 2030 (Territorial agenda 2030, 2020) Zdravo okolje: boljše, okolju prijazne možnosti preživljanja, podnebno nevtralna in odporna mesta in regije. Cilj predvideva izgradnjo odpornih skupnosti ter razvoj lokalnih in regionalnih strategij kot odgovor na podnebne spremembe in izgubo biotske raznovrstnosti, vključno s prenovo razvrednote- nih območij. Nova leipziška listina (The new Leipzig charter, 2020) Opolnomočenje mest za preobrazbo: krepitev urbanega upravljanja za zagotavljanje skupnega do- bra – aktivna in strateška zemljiška politika in načrtovanje rabe zemljišč. Cilj predvideva prožen in dolgoročen razvoj, pri čemer imata prednost prenova in kompleksna regeneracija mestnih območij, vključno z razvrednotenimi zemljišči. Strategija EU za biotsko raznovrstnost do leta 2030 (EU Biodiversity strategy to 2020, 2020) Načrt EU za obnovo narave: obnova ekosistemov na kopnem in morju – obravnava porabe zemljišč in obnovo talnih ekosistemov. Politika priznava potrebo po krepitvi prizadevanj za sanacijo onesnaženih razvrednotenih območij. Za reševanje navedenih izzivov je bila v okviru politike posodobljena Temat- ska strategija EU za tla do leta 2030, ki je ključen dokument navedene politike, v njegovi novi različici pa bodo sprejeti tudi konkretni ukrepi. Kako učinkovite so politike EU za prenovo razvrednotenih območij? Študija primera alpskih industrijskih krajin ... Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 36 odgovornih ustanov. Program Interreg je bil prepoznan kot naj- bolj uporaben med pobudami EU, čeprav so bile izpostavljene tudi nekatere njegove pomanjkljivosti, na primer to, da podpira samo mehke rešitve, ne pa tudi gradnjo infrastrukture. Kot je bilo navedeno v projektu Cabernet (2006), se javna finančna podpora ne sme dodeljevati vsem razvrednotenim območjem enako, ampak na podlagi treh modelov. V model A spadajo območja, za katera je zaradi razmeroma nizkih stroškov revita- lizacije in visoke vrednosti zemljišča zelo verjetno, da jih bodo zasebni investitorji hitro prenovili. Raziskava daje nekaj splošnih smernic, ki so lahko uporabne tudi za druga podobna območja v Alpah. Prvič, njeni izsledki lahko pripomorejo k boljši ozaveščenosti o nujnosti in doda- ni vrednosti procesov preobrazbe. Drugič, daje boljši vpogled v podrobnosti te dolge poti, polne negotovosti, in s tem de- ležnike spodbudi, da se nanjo podajo. Tretjič, nacionalne in regionalne deležnike bi bilo treba spodbuditi, da več časa in truda namenijo zagotavljanju zadostnih človeških virov, ki lah- ko pomagajo pri prenovi. Poleg tega morajo pridobiti ustrezno strokovno znanje, vzpostaviti mreže potencialnih projektnih partnerjev ter si prizadevati za oblikovanje močnih skupnosti z jasno vizijo glede prihodnje prenove razvrednotenih območij. Na podlagi navedenega bo morda lažje predvideti bolj trajnost- ne prostorske spremembe v Alpah in izboljšave, kot so krajevno usmerjene preobrazbe na podlagi lokalnih pobud (npr. ponov- na uporaba pozidanih območij in preprečevanje pozidave tal na nezazidanih zemljiščih) ali izboljšana podoba območij. Na splošno avtorji menijo, da bi morala EU prepoznati in priznati regionalne potrebe po finančni podpori za projekte preobrazbe in strokovnem znanju. Potreben je bolj ciljno in krajevno usmerjen pristop. Tudi izsledki predstavljene raziska- ve dokazujejo, da trenutni pristop, pri katerem EU predvideva, da vse regije razumejo, kaj jim je na voljo, ne deluje in bi ga morali ustrezno spremeniti tako, da bi postal bolj ciljno usmer- jen in bi zagotavljal bolj zadovoljive rezultate. Manca Krošelj, Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta, Oddelek za krajinsko arhitekturo, Ljubljana, Slovenija E-naslov: manca.kroselj@bf.uni-lj.si Tomaž Pipan, Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta, Oddelek za krajinsko arhitekturo, Ljubljana, Slovenija E-naslov: tomaz.pipan@bf.uni-lj.si Naja Marot, Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta, Oddelek za krajinsko arhitekturo, Ljubljana, Slovenija E-naslov: naja.marot@bf.uni-lj.si Zahvala Raziskava, predstavljena v tem članku, je bila financirana v okviru projekta trAILs – Preobrazba alpskih industrijskih krajin (št. projekta: 639; 2018−2021), ki je potekal v okviru programa Interreg Območje Alp (prednostno področje 3 – Alpski prostor, primeren za bivanje). Viri in literatura Abluton, S., in Curato, V. (2019): trAILs – Alpine industrial landscape transformation. WPT2: Existing policies on local/regional level assessment report: Borgo San Dalmazzo – Italy. Končno poročilo. Borgo San Dalmaz- zo, LAMORO Development Agency. ADEME (2021): Our organisation. Dostopno na: https://www.ademe.fr/ en/ademe-the-french-ecological-transition-agency/our-organisation/ (sneto 31. 5. 2022). Alker, S., Joy, V., Roberts, P., in Smith, N. (2000): The definition of brown- field. Journal of Environmental Planning and Management, 43(1), str. 49–69. doi:10.1080/09640560010766 Alpine convention: Sustainable rural development and innovation. 2011. Innsbruck, Permanent Secretariat of the Alpine Convention. Dostopno na: https://www.alpconv.org/fileadmin/user_upload/Publications/RSA/ RSA3_EN.pdf (sneto 31. 5. 2022). An EU strategy for the Alpine region (EUSALP). 2014. Bruselj, Generalni direktorat za regionalno in mestno politiko. Dostopno na: https://www. alpine-region.eu/sites/default/files/uploads/page/24/attachments/eusal- pcoredocument03072014.pdf (sneto 31. 5. 2022). Bausch, T., Koch, M., in Veser, A. (ur.) (2014): Coping with demographic change in the Alpine regions: Actions and strategies for spatial and regio- nal development. Heidelberg, Springer Berlin. doi:10.1007/978-3-642-54681-5 Bergatt Jackson, J., Drobiec, L., Ferber, U., Gorski, M., Nathanail, P., in Petríková, D. (2006): Brownfields handbook. Ostrava, VŠB-TU Ostrava. Dostopno na: http://fast10.vsb.cz/lepob/index1/handbook_eng_screen. pdf (sneto 31. 5. 2022). Bole, D., Kozina, J., in Tiran, J. (2020): The socioeconomic performance of small and mediumsized industrial towns: Slovenian perspectives. Moravian Geographical Reports, 28(1), str. 16–28. doi:10.2478/mgr-2020- 0002 Brankovič, U., Mrak, I., Cvenkel, H., in Terčon, S. (2019): trAILs – Alpine industrial landscape transformation. WPT2: Existing policies on local/ regional level assessment report: Tržič – Slovenia. Končno poročilo. Kranj, BSC Kranj. Cabernet (2006): Concerted action on brownfield and economic regene- ration network. Dostopno na: http://www.eugris.info/displayproject. asp?Projectid=4415 (sneto 31. 5. 2022). Chilla, T., Heugel, A., Streifeneder, T., Ravazzoli, E., Laner, P., Teston, F., idr. (2019): The Alps 2050 atlas – ALPS 2050: Common spatial perspectives for the Alpine area. Towards a common vision. Luxembourg, ESPON. Dostopno na: https://www.espon.eu/sites/default/files/attachments/ ESPON_Alps_2050_FR_annex_ATLAS.pdf (sneto 19. 10. 2020). Clarinet (2002): Contaminated land rehabilitation network for environ- mental technologies. V: Grimski, D., Lowe, J., Smith, S., in Ferber, U. (ur.): Brownfields and redevelopment of urban areas, str. 1–137. Dunaj, Federal Environment Agency Ltd. Dostopno na: https://clu-in.org/wales/down- load/3CLARINET_brownfields_report.pdf (sneto 31. 5. 2022). M, KROŠELJ, T. PIPAN, N. MAROT Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 37 Cobraman (2009): Cobraman brownfields project. Dostopno na: http:// cobraman.uirs.si/Home/Aboutproject/tabid/92/language/en-US/Default. aspx (sneto 31. 5. 2022). Cortinovis, C., in Geneletti, D. (2018): Mapping and assessing ecosystem services to support urban planning: A case study on brownfield rege- neration in Trento, Italy. One Ecosystem, 3, e25477. Cotic, B. (2019): Industrial symbiosis in brownfields in Kranj, Slove- nia. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 471(11), 112073. doi:10.1088/1757-899X/471/11/112073 Cotič, B., in Ažman Momirski, L. (2020): Inventory of brownfield sites in Slovenia: Towards a new methodology. Prostor, 28(1), str. 166–179. doi:10.31522/p.28.1(59).11 Cotič, B., in Kerbler, B. (2019): The analysis of brownfields related topics in Slovenian spatial planning legislation from 2002 to 2017. Igra ustvar- jalnosti – Creativity Game, 7, str. 22–27. doi:10.15292/IU-CG.2019.07.022-027 Dax, T. (2008): The role of mountain regions in territorial cohesion, a contribution to the discussion on the green paper on territorial cohesion. Končno poročilo. Dunaj, Euromontana. Energy 2020: A strategy for competitive, sustainable and secure energy. 2011. Luxembourg. Dostopno na: https://ec.europa.eu/energy/sites/ ener/files/documents/2011_energy2020_en_0.pdf (sneto 6. 3. 2019). ESPON (2006): ESPON 1.4.1 The role of small and medium-sized towns (SMESTO). Dostopno na: https://www.espon.eu/sites/default/files/at- tachments/fr-1.4.1_revised-full.pdf (sneto 31. 5. 2022). EU biodiversity strategy for 2030: Bringing nature back into our lives. 2020. Bruselj. Dostopno na: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TX- T/?uri=CELEX:52020DC0380 (sneto 31. 5. 2022). EUGRIS (2021): Portal for soil and water management in Europe. Dostop- no na: http://www.eugris.info/index.asp (sneto 31. 5. 2022). EUROPE 2020: A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. COM(2010). 2010. Bruselj. Dostopno na: http://ec.europa.eu/eu2020/ pdf/COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Euro- pe%202020%20-%20EN%20version.pdf (sneto 5. 3. 2019). Evropska komisija (1999): The common agricultural policy. 1999 review. Luxembourg. Dostopno na: http://aei.pitt.edu/94108/1/1999_REVIEW. pdf (sneto 31. 5. 2022). Evropska komisija (2015): Concerning a European Union strategy for the Alpine region. COM(2015) 366 final. Bruselj. Dostopno na: https:// eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52015D- C0366&from=SL (sneto 5. 3. 2019). Evropska komisija (2016a): Strategic plan 2016–2020 – DG GROW. Ref. Ares(2017)6342466. Bruselj. Dostopno na: https://ec.europa.eu/info/ sites/info/files/strategic-plan-2016-2020-dg-grow_july2016en.pdf (sneto 6. 3. 2019). Evropska komisija (2016b): Strategic plan 2016–2020 – DG regional and urban policy. Ref. Ares(2016)1566833. Bruselj. Dostopno na: https:// ec.europa.eu/info/sites/info/files/strategic-plan-2016-2020-dg-regio_ap- ril2016_en.pdf (sneto 6. 3. 2019). Evropska komisija (2018a): 2019 Annual work programme for the implementation of the Creative Europe programme. C(2018) 6687. Bruselj. Available at: https://culture.ec.europa.eu/sites/default/files/ library/c-2018-6687.pdf (sneto 31. 5. 2022). Evropska komisija (2018b): A new European agenda for culture. COM(2018) 267 final. Bruselj. Dostopno na: https://culture.ec.europa. eu/document/new-european-agenda-culture-swd2018-267-final (sneto 31. 5. 2022). European landscape convention and reference documents. 2020. ETS št. 176/2020. Strasbourg, Svet Evrope. European spatial development perspective (ESDP) Towards balanced and sustainable development of the territory of the European Union. 1999. Luksemburg, European Communities. Dostopno na: https://www.eea. europa.eu/policy-documents/european-spatial-development-perspecti- ve-esdp (sneto 31. 5. 2022). Görmar, F., in Harfst, J. (2019): Path renewal or path dependence? The role of industrial culture in regional restructuring. Urban Science, 3(4), str. 106. doi:10.3390/urbansci3040106 Harfst, J. (2015): Utilizing the past: Valorizing post-mining potential in central Europe. The Extractive Industries and Society, 2(2), str. 217–224. doi:10.1016/j.exis.2015.01.003 Harfst, J., Wirth P., in Marot, N. (2020): Utilizing endogenous potentials through EU cohesion policy: Examples from central Europe. European Planning Studies, 28(11), str. 2193–2212. doi:10.1080/09654313.2020.1712675 Humer, A., in Palma, P. (2013): The provision of services of general inte- rest in Europe: Regional indices and types explained by socio-economic and territorial conditions. Europa XXI, 23, str. 85–104. doi:10.7163/Eu21.2013.23.5 Investing in a smart, innovative and sustainable industry: A renewed EU Industrial Policy Strategy.2017. Bruselj. Dostopno na: https://eur-lex. europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2017%3A479%3AFIN (sneto 31. 5. 2022). Jigoria-Oprea, L., in Popa, N. (2017): Industrial brownfields: An unsol- ved problem in post-socialist cities. A comparison between two mono industrial cities: Reşiţa (Romania) and Pančevo (Serbia). Urban Studies, 54(12), str. 2719–2738. doi:10.1177/0042098016655057 Kleitz, T. (2019): trAILs – Alpine industrial landscape transformation. WPT2: Existing policies on local/regional level assessment report: L’Ar- gentière-La-Bessée – France. Končno poročilo. L’Argentière-La-Bessée, CAUE84. Krošelj, M., Marot, N., in Pipan, T. (2020): trAILs – Alpine industrial land- scape transformation. WPT4: Comparative analysis of policies targeting Alpine industrial landscapes (AILs). Končno poročilo. Ljubljana, Biotehniš- ka fakulteta, Oddelek za krajinsko arhitekturo. Lampič, B., Kušar, S., in Zavodnik Lamovšek, A. (2017): A model of comprehensive assessment of derelict land as a support for sustainable spatial and development planning in Slovenia, Dela, 48, str. 33–59. doi:10.4312/dela.48.2.33-59 Leipzig charter on sustainable European cities. 2007. Končni osnutek. Ber- lin, Federal Ministry for the Environment, Nature Conservation, Building and Nuclear Safety, Press and Information Office. Marot, N., Gantar, D., in Mali Černič, B. (2015): Added value from Eu- ropean Territorial Co-operation: the impact of demographic change in the Alps on the young. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, 30(30), str. 87–108. doi:10.1515/bog-2015-0037 Marot, N., in Harfst, J. (2020): Post-mining landscapes and their endo- genous development potential for small- and medium-sized towns: Examples from central Europe. The Extractive Industries and Society, 8(1), str. 168–175. doi:10.1016/j.exis.2020.07.002 Migliorati, L., in Veronesi, L. (2020): The consequences of modernity in the deep Europe: The transformation of industrial landscapes in Alpine regions. Italian Sociological Review, 10(1), str. 1–29. doi:10.13136/isr.v10i1.315 Modica, M. (2019): Industrial brownfield sites in the Alps. A first quan- titative overview and potential implications for regional development. Revue de géographie alpine, 107(1), str. 1–17. doi:10.4000/rga.5274 Kako učinkovite so politike EU za prenovo razvrednotenih območij? Študija primera alpskih industrijskih krajin ... Urbani izziv, letnik 33, št. 1, 2022 38 Oc, T., in Tiesdell, S. (1991): The London docklands development cor- poration (LDDC), 1981–1991: A perspective on the management of urban regeneration. The Town Planning Review, 62(3), str. 311–330. doi:10.3828/tpr.62.3.j3qt6w7572484271 Parkinson, M. (1988): Urban regeneration and development cor- porations: Liverpool style. Local Economy, 3(2), str. 109–118. doi:10.1080/02690948808725933 Pechhacker, J., in Tiffner, G. (2019): trAILs – Alpine industrial landscape transformation. WPT2: Existing policies on local/regional level assessment report: Eisenerz – Austria. Končno poročilo. Eisenerz, VESTE. Sielker, F. (2016): A stakeholder-based EU territorial cooperation: The example of European macro-regions. European Planning Studies, 24(11), str. 1995–2013. doi:10.1080/09654313.2016.1221383 Skrabal, J. (2020): What can we learn from brownfield databases? Ex- ploring specifics of the location of brownfields in the Czech Republic. Geographia Technica, 15(2), str. 191–201. doi:10.21163/GT_2020.152.18 Stallmann, M. (2014): Brownfield redevelopment and inner urban develo- pment. Dessau-Roßlau, Umweltbundesamt. Dostopno na: https://www. umweltbundesamt.de/en/topics/soil-agriculture/land-use-reduction/ brownfield-redevelopment-inner-urban-development (sneto 6. 7. 2021). Steinicke, E., Čede, P., in Löffler, R. (2012): In-migration as a new process in demographic problem areas of the Alps. Ghost towns vs. amenity settlements in the Alpine border area between Italy and Slovenia. Erdkunde, 66(4), str. 329–344. doi:10.3112/erdkunde.2012.04.04 Strengthening innovation in Europe’s regions: Strategies for resilient, inclu- sive and sustainable growth. 2017. Bruselj. Dostopno na: https://ec.euro- pa.eu/regional_policy/sources/docoffic/2014/com_2017_376_2_en.pdf (sneto 6. 3. 2019). Territorial agenda 2030. 2020. Dostopno na: https://territorialagenda.eu/ wp-content/uploads/TA2030_jun2021_en.pdf (sneto 31. 5. 2022). Territorial agenda of the European Union 2020: Towards an inclusive, smart and sustainable Europe of diverse regions. 2011. Gödöllő. Dostop- no na: https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/policy/what/territo- rial-cohesion/territorial_agenda_2020.pdf (sneto 19. 10. 2020). Teston, F., in Bramanti, A. (2018): EUSALP and the challenge of multi-le- vel governance policies in the Alps. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 10(2), str. 140–160. doi:10.1108/WHATT-12-2017-0079 The EU biodiversity strategy to 2020. 2011. Luxembourg. Dostopno na: http://ec.europa.eu/environment/nature/info/pubs/docs/brochu- res/2020%20Biod%20brochure%20final%20lowres.pdf (sneto 6. 3. 2019). The new Leipzig charter: The transformative power of cities for the com- mon good. 2020. Leipzig, Federal Ministry of the Interior and Com- munity. Dostopno na: https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/ docgener/brochure/new_leipzig_charter/new_leipzig_charter_en.pdf (sneto 14. 3. 2022). Thornton, G., idr. (2007) The challenge of sustainability: Incentives for brownfield regeneration in Europe. Environmental Science and Policy, 10(2), str. 116–134. doi:10.1016/j.envsci.2006.08.008 Timbre (2012): Tailored improvement of brownfield regeneration in Eu- rope. Dostopno na: http://www.timbre-project.eu/timbre-project.html (sneto 31. 5. 2022). Vanheusden, B. (2009): Recent developments in European policy regar- ding brownfield remediation. Environmental Practice, 11(4), str. 256–262. doi:10.1017/S1466046609990202 Walker, G. (2000): Urban planning, hazardous installations, and blight: An evaluation of responses to hazard — Development conflict. Envi- ronment and Planning C: Government and Policy, 18(2), str. 127–143. doi:10.1068/c9782 Weilacher, U., idr. (2021): Alpine industrial landscapes transformation – trAILs. Project Handbook. München, Technische Universität München. Dostopno na: https://www.alpine-space.org/projects/trails/en/home (sneto 6. 7. 2021). Wirth, P., Černič Mali, B., in Fischer, W. (2012): Post-mining regions in cen- tral Europe: Problems, potentials, possibilities. München, Oekom Verlag. Yount, K. R. (2003): What are brownfields? Finding a conceptual defini- tion. Environmental Practice, 5(1), str. 25–33. doi:10.1017/S1466046603030114 M, KROŠELJ, T. PIPAN, N. MAROT