éè m Glasilo Udruienja Jugoslov. Učiteljstva. — Poverjeništvo LJubljana, Vse spise, v oceno poslane knjige itd. je pošiljati samo na naslov: Uredništvo Učiteljskega Tovariša v Ljubljani, Frančiškanska ul. 6. Rokopisov ne vračamo. Vse pošiljatve je pošiljati franko. Učiteljski TovariS Izhaja vsak četrtek pop. Ako je ta dan praznik, izide list dan pozneje. Vse leto velja . . 40 — K pol leta . . . 20-— rt četrt leta .... 10-— „ posamezna številka po 80 vin. Za oznanila je plačati od enostolpne petit-vrste, če se tiska enkrat . . 90 vin. „ „ „ dvakrat. . 80 „ „ „ „ trikrat . . 50 „ za nadaljnja uvrščenja od petit-vrste po 40 vin. Oznanila sprejema Učiteljska tiskarna. Naročnino, reklamacije, t. j. vse administrativo« stvari, je pošiljati samo na naslov: Upravništvo Učiteljsk. TovariSa v Ljubljani, Mestni trg št 17/ffl. Poštni čekovni urad št. 11.197. Reklamacije so proste poštnine. Za reklamne notice, pojasnila, poslana, razpise služb je plačati po 60 vin. za vsako petit-vrsto. Priloge stanejo poleg poštnine še 45 K. Telefon uredništva štev. 312. Članstvo ljubljanskega Poverjeništva UJU ima s članarino tudi že plačano naročnino, torej ni treba članstvu naročnine posebe plačevati. Ephemerae vulgatae. Okrajnim šolskim nadzornikom na bivšem Kranjskem je potekla funkcijska doba 31. decembra 1918. Odtedaj imamo v tem vprašanju medvladje. Ne višjemu šolskemu svetu, ne poverjeništvu za uk in bogočastje se ni prav nič mudilo, da bi odpravil ta za šolstvo kvarni položaj in stavil ministrstvu predloge za novo imenovanje. Obe korporaciji sta čakali ugodnega trenutka. Ta je prišel, ko ie odšel vladni svetnik dr. Skaberne na Koroško, in ko ie bil znani France Lavtižar še član višjega šolskega sveta. Tedaj so za Ska-bernetovega naslednika hitro imenovali mladega klerikalnega petelina Velikonjo, in zanesljiva večina je bila gotova. Potem je šlo s hitrostjo parne sile. V enem tednu se je izvršilo, česar smo zaman pričakovali poldrugo leto. Na seji višjega šolskega sveta dne 19. avgusta t. 1. so se sestavljali tropredlogi. Tedaj smo se zamislili nazaj na Šušteršič-Lampetovo dobo pesti, na oni čas, ki se ga vsak napredni učitelj spominja z gnevom v srcu. Prav tako se je godilo. Brezobzirno, ne vpo-števajoč dejanski položaj, je stavil Ivan Štrukelj —- ki ga učiteljstvo nikdar ni volilo v to korporacijo. kamor je prišel nezakonitim potom — predloge, in 9 oz. 8 rok se je dvignilo; šli so za Štrukljem vsi od kanonika Nadraha in Franceta Gabr-ška doli do Franceta Lavtižarja kakor ovce za koštrunom. Prav nič niso pomislili, ali so učitelji, ki jih hoče Štrukelj narediti za nadzornike, sposobni za to važno službo, ali bodo kos svoii nalogi. ali stoje na vrhuncu pedagoške znanosti in metodike novejših časov, da bi lahko podajali podrejenemu učiteljstvu navodila pri izvrševanju njih službe. Ne, na vse to niso prav nič pomislili, zadostovalo jim je dejstvo, da so vsi Štrukljevi nadzorniki razven dveh eksponenti klerikalne stranke. Štrukelj je storil in izvršil svojo nalogo in tropredlogi so prišli na mizo mini-stra-samozvanca dr. Verstovška. Ta gospod je prihitel iz svojega mirnega Tuscu-luma, da izvrši še v zadnjem trenutku sklepe svoje stranke. Na seji deželne vlade dne 25. avgusta:, ki sta H prisostvovala že razrešena poverjenika Fon in Gosar, torej na seji, ki je bila nezakonito sklicana ¡n obdržana. je minister - samozvanec dr. Verstovšek izposloval zaključek deželne vlade, da sme imenovati okrajne šolske nadzornike, akoravno so vsi član! deželne vlade vedeli, da ima to pravico edinole minister prosvete, a ne pokrajinski poverjenik. Verstovšek je hitel in še isti dan izvršil imenovanje, zaukazal spisati dekrete in jih razposlati. Naša organizacija je dobro vedela, kaj namerava Štruk-ijeva družba in oni, ki stojijo za njo. Zato ni držala rok križem. Napela je vse sile in storila vse korake, da prepreči uso-depolni atentat na narodno šolstvo in napredno učiteljstvo. Dr. Verstovšek se je uprl svoji nadrejeni oblasti in širi s tem anarhijo v šolstvu, ker je imenoval nadzornike, čeravno je ponovno imel v rokah brzojaven in pismen ukaz od ministrstva prosvete, da imenovanje okrajnih šolskih nadzornikov spada v njegovo področje. Da, še več! Ministrski svet je soglasno Dritrdil in odobril ministrove ukreDe.Udru-/enie Jugoslov. učitelistva v Beogradu se je izreklo za centralistično naučno upravo. Temu sklepu je soglasno pritrdilo tudi slovensko učiteljstvo na svojem zadnjem zborovanju v Mariboru, zato se z vso odločnostjo izrekamo zoper imenovanje Štrukelj-Verstovškovih nadzornikov. Ministrstvo prosvete razveljavi v najkrajšem času to imenovanje in imenuje na ta mesta može. ki jim bo na srcu napredek šolstva in dobrobit učiteljskega stanu. Do tega časa pa. tovariši in tovarišice, mirno kri! Štrukelj-Verstovškovih okrajnih šolskih nadzornikov ne priznamo! Zginili bodo ko muhe enodnevnice. Na tem ima v prvi vrsti zasluge naša organizacija. Naši zastopniki v okrajnih šol. svetih naj se odstranijo od sej, če bi bil kateri Štrukelj - Verstovškovih nadzornikov toliko nepreviden, da bi prišel na sejo. Učiteljstvo in šolska vodstva nimajo naoram tem nadzornikom nobenih dolžnosti! Delegaciisko zborovanje v Mariboru. Seia uoravneira odbora in odseka. Dne 27 aveusta ob pol 10. uri dopoldne po dohodu vlaka so se zbrali v posvetovalnici deške meščanske šole k seii člani upravnega odbora ln odsekov. — Navzoči: Jelene. Rus. Luznar. Mervič, Brinar Fr.. Raišp. Šumer, Dimnik. Gnus. Lapajne. Voglar. Flerè, Gangl, Dostal, Humek. Predsednik tov Jelene oo konstati-raniu sklepčnosti takoi razdeli delo odsekom. s tem da izroči predsednikom posameznih odsekov došle vloge in dopise raznih okrajnih društev, posameznikov ter bratskih Savezov. Udruženja itd. — Kjer ;e bilo treba zavzeti načelno stališče, so takoi določile smejnioe. ki nai se oo niih nastooa. — Obširna debata se razvila plede eminentno važne narodjie in-stituciie »Jugoslovanske Matice« (poročevalec Fr. Brinar). Ugotovi se. da učitelistvo včlanieno v Zavezi, pridno prikopa h krajevnim društvom J. M. Dolžnost učit. ie pa. ne samo. da ie član te orga-nizaciie. ampak tudii. da 7. vso vnemo in navdušenostjo širi in tolmači narodu nien oomen in važnost. — Razpravlialo se ie nadalie o funkcijah likvidaciiskega ? d b o r a . ki ie s svoiimi pripravami za UJU pov Ljubljana, s tem da ie podal Udruženje osnutek pravil, ki tre bil na kongresu tudi soreiet. S tem ie likvidacii-ski odbor svoio stavMeno mu nalogo tudi dovršil. Čez dan so delali posamezni odseki. Ob 18. uri se ie drugič sešel upravni odbor k skupni seiii z odseki. — Poročevalci so podali za posamezne odseke sklepe in nredloge. ki iih prinašamo na drugem mestu. — V zadevi Kozian-skega učiteliskega društva se fe ugotovilo. da sta dva člana imenovanega društva s svoiiim splošno znanim korakom že sama izstopila iz naše organizaciie in nima upravni odbor seda i nikakega povoda več kakorkoli nastopati napram mi i ni a. — V zadevi prekmurskih šolskih in učiteliskih razmer se nasvetuie okralnemm. učiteljskemu društvu za Prekmurie. da izdela o teh razmerah spomenico, ki se bo odposlala potom organizaciie na prlstoino mesto. — Pri proračunu, ki ga le predložil blagainiii tov. Luznar se ie ugotovilo, da ie cena Zavezinih listov za nečlane mnogo prenizka in se ie sklenilo predlagati delegaciji, da se zviša naročnina »Tovariša« na 60 K. »Popotnika« na 40 K in »Zvončka« na 30 K letno. — Glede prispevka »Osrednii Zvezi iavnih nameščencev« ie bil napravljen sklep, da ta prispevek (1 K mesečno) vplačuieio posamezna okrasna društva sama oziram a da vpla- čuieio ta oolno članarino letnih 120 K v osrednjo Zavezino blagamo. !z katerih sredstev poravna potem Zaveza članarino »Osrednji Zvezi iavnih nameščencev«. — Odprto ostane vprašanje glede prispevkov UJU v Beogradu: določilo se >. da se pooblašča bodoči ožii sosvet UJU. poveri. Ljuliana. da o tem sklepa. — Delegaciisko zborovanie Dne 28. aveusta dopoldne M bila velika dvorana »Narodnega doma« polna zavezinih delegatov in drugega učitelistva. tako da ie imelo delegaciisko zborovanie popolen značai skupščine. Z ozirom na sokolsko. prireditev prihodnjega dneva ie prisostvovalo mnogo, udeležencev zborovanju v sokolskem kroiu. Opazili smo v dvorani staro generacijo, ki smo io vajeni srečavati na vseh zborovanjih in se ne straši nota in truda, kadar nride poziv za »staro pravdo«. Prihiteli so mlaiši ter oazno in vztraino sledili poteku zborovania in debat. Na zborovaniu samem se ie pokazalo, da živi v učiteli-stvu polno discipline stanovske la tovari-ške in da ni prišlo do naimanišega neljubega nrizora kot smo iih bili vajeni gledati drugod ... Pri naiburneiših debatah, naiostreiših filioikah se ni krenilo s pota tovariške dostojnosti ki ie predoogoii vsakemu parlamentarnemu postooanlu in ki edina vodi na not sm.otrenega dela na polhi naše stanovske organizaciie. Je pač slovensko učitelistvo že v obili meri pro-žeto s sokol sk i m duhom, ki nreoaia človeka z železno disciplino ln dosledno vztrainostio. Točno ob ool 10. uri ie pristopil k predsedniški mizi predsednik tov. Jelene, zadovolino premotril oolno dvorano Za-vezinega učitelistva in otvoril zadnve delegaciisko zborovanie Zaveze* četrtič v dobi svoiega obstanka in zadniič v tei sestavi zbormie danes Zavezina delegac.iia.v leoem obdravskem mestu Mariboru. Liudie tuie govorice, tujih navad in običaiev so gospodarili ob naših' prihodih v tem lepem mestu in nfega divni okolici, mi Pa pravi lastniki te zemlie in domačini na domačih tleh smo prihajali tu sem ponižni in brezpravni tuici. Danes na smo se zbrali polni ponosa, v oriietni navesti v srcu. da smo svobodni držav-liani v svobodni državi, sami svoii gosoo-¿arii na domačih tleh. Zato veliai dane^ naš prvi pozdrav naši svobodni domovini, svobodni kralievini. nte oredstaviteliu osvoboditelju Petru I. in prestolonasledniku regentu Aleksandru. (Burno odobra-vanie). Spominiati se moramo tudi onih svojih bratov in sester, ki žive v zasedenem ozemliu in ieče pod tuiim iarmom. Ti usmilienia vredni naši roiaki trne strašne muke: niih mučitelii iih zapiralo, trpinčilo. vlačiio oo iečah. uničuieio »iih imet-ie in ruši i o niih domove. Naše sočutie tem trpinom in zagotovilo, da ura rešitve pride ore; ali slei. Pride pa tudi strašna osveta za barbarske čine brezsrčnih zatiralcev! (Viharne aklamacije). Pri Zavezinem delegacilskem zboro-vamu ie običaino. oa tudi potrebno, da premotrimo svoi ooložai. Lepa sloga in medsebojno zauoanie ie vladalo do letos med Zavezo in njenimi člani, okrainimi učiteljskimi društvi. Z za-upaniem so se obračala društva na Zavezo ta oa ie skušala ugoditi vsaki izraženi želii in izvesti stavbene predloge in nasvete. Načelnih nasprotstev ni bilo med niimi. Žal. da so začela nekatera društva kršiti v zadniih dneh to lepo slogo brez vsakega pravega povoda, samo zato. 'ker ne po'/na;n dejanskih razmer. Nato govori o znanih mariborsko-velikovških resoluciiah in izvaia nadalie: Sloga in edinost nai vladata med nami. Le sloga nam bo dala moč v hudih bofih za bolišo in lepšo bodočnost našega stanu. Velepomemben in zgodovinski dan ie bil 18. iuliii letos. Ta dan smo ustanovili v Beogradu UJU. v katerem le včlanieno blizu 16.000 učitelistva. Položili smo šele temeli tei mogočni stavbi. Treba bo še mnoco neumornega dela in truda in velikanskih naporov, da. iz.oolnimo to zgradbo in io postavimo na idealno višino. Po-udariam pa. da imamo v UJU že sedai veliko zaslotnbo in moč. Nobena vlada, noben minister prosvete ne bo mogel prezirati in omalovaževati besed, ki iih bo govoril v imenu 16.000 učiteliev ln učiteljic. ki so združeni v UJU, naš simpatični in neustrašni predsednik Čedomil Todo-rovič. V neprestanem stiku bomo morali biti z niim in ga informirati o vseh naših želiah i.n zahtevah. (Plo&anie). K^ikor se ie zeiinilo in združilo vse učitelistvo naše lene države v enotno in edinstveno udruženie. tako nai se uvede enotna in edinstvena nančna uprava za vso državo. Gorie učiteljstvu ln slabo za šolstvo ako se izroči neomejena oblast nad šolstvom ¡n učitelistvom pokra,iin-sikim vladam. Le v centralizmu naučne uprave ie naš spas! Zato se soglasno in ponovno izrecimo zani na današnjem zborovanju ! Z radostnim srcem moram iziavitl. da se naše vrste neprestano množe. Vsa Zavezina društva kažek) v tem pogledu velik napredek. Imamo društvo, ki ie imelo pred par leti 7 članov, da niti popolnega odbora ni moglo več izvoliti, danes oa štete 96 članov: ori drugem društvu se ie število članov pomnožilo od 38 na 184. Pa tudi nova društva se ustanavljajo 'n pristopalo k Zavezi. Od zadnjega dele-.raciiskega zborovania sta se ustanovili 'n pristopil k Zavezi- Učitelisko društvo za Maribor in bližnio okolico s 111 In Učitelisko društvo za Prekmurie s 54 člani. Vrle delegate teh društev, ki se udieležuieio današnjega zborovania. pozdravljam prav iz srca ter iim kličem: dobrodošli v naše vrste! Ko se vrnete na svoie domove, ponesite svoiim tovarišem naše pozdrave! Presrčno pozdravljam tudi vse druge delegate in delegatinie ter Vam kličem: zdravo! Preden preidemo na dnevni red. mo- iam izpolniti še eno dolžnost. Od zadnjega delegacijskega zborovania ie kruto posegla nemila smrt v vrste naših naiboliših pedagoških pisateljev. Dne 19. decembra 1919 ie umrl učiteljiščih ravnateli Robert Bežek. dne 14. aprila 1920 pa učiteliiščni ravnatelj Henrik Schreioer. Oba neumorna delavca na šolskem ooliu, ki sta obogatila naše pedagoško slovstvo s krasnimi deli. Vabim Vas. da se v znak sožalia dvignete s sedežev ter zakličete našima velemožema: Večna slava! (Navzoči se pozivu odzovejo.) Pozdrav Sokolstva Po pozdravnem nagovoru se priglasi k besedi prof. dr. P i v k o (in pozdravlja zborovanje v imenu starešinstva Sokol-skega Saveza SHS ter v imenu češkega Sokolstva. (Viharna tnanifestaciia za So-kolstvo. Navzoče učitelistvo burno ploska.) Odposlanec izvaia. da se delo uči-telistva in Sokolstva v svoiem bistvu stri-nia. in vršita oba činitelia v narodu isto nalogo, oba stremita za istim ciljem. dvigati narod telesno in duševno. Ntih nota ne gredo narazen, ampak tečejo vzporedno. Nai se razviia v tem plemenitem delu uspešno tekmovanje. (Burno odobra-vanie). — Predsednik imenuie zapisnikarja tov. F u r s t a in tovarišico g. Waschteto-v o. ki zavzameta orostor pri poročevalski mizi. — Izvrši se nato konštatiranle delegatov ozir. namestnikov, .ki so domala vsi navzoči. — K besedi se oglasi tov. Drag. H u -mek. predsednik učit. društva za Maribor in bližnio okolico: Štele si v čast. da si ie Zaveza izvolila Maribor za svoie de-legaoiisko zborovanie v imenu društva to-variško in iskreno vse navzoče. Nato sledi tajniško poročilo tov. Vilka Rusa. ki ie napravilo s svojimi točnimi, temeliitimi in zanimivimi izvalanii na vse navzoče globok utis. Zborovalci so ga vzeli z dolgotrajnim odobravanlem brez debate na znanie. Srebrni iubilei tov. lelenca in Luznaria. Podpredsednik tov. Anton Gnus povzame besedo: Pred 25 leti sta bila današnja jubilanta 1. 1895. na skupščini Zaveze v Novem mestu izvoljena, prvi kot predsednik, drugi kot blagajnik. Petindvajset let sta požrtvovalno in zvesto izvrševala poverieno jima funkeiio. Vso to dolgo dobo sta žrtvovala nesebično in tovariško ooleg uzorno izvrševanega svolega poklica v dobrobit svoii stanovski organizaciji. Nista vedno žela priznanja in zahvale, marsikako poleno i;ma ve padlo. Iz prejšnje vlade pod noge. toda neustrašeno sta se borila za čast in ugled učitelistva. Naša srca in hvaležnost so »ima zagotovljena (Ddgo traiaioče viharne aklamacije). Tov Jelene in L u z n a r se v iskrenih besedah zahval/iuieta za Izraz simpatij in povdariata. da »ima ie bila nri ntih delu vedno vodilna misel: napredek uči-lelistva in šolstva. Poročilo o računskih zakHučkih in o ororačunu za leto 1921 (Poročal Fr. Lu z n ar.) Blagajnik Fr. Luznar poroča o računskih zaključkih o »Popotniku«. »Učit. Tovarišu«. »Zvončku« in Zavezi Ker ie objavil »Učit. Tovariš« že v celoti račun, se ne ba^i podrobneje z niim. ampak opozarja le na zadnjo točko bilance pri pasi-vih. V 1. 1918. ie imela Zaveza čistega premoženja 5363.32 K, koncem l. 1919. pa že 17.735.86 K. Prigospodarili smo tedaj 12.372.54 K. Nadalje ooozaria na nekatere nedostatke ki so se vrinili ori plačevanju članarine. V »Učit. Tovarišu« le bilo že večkrat obiavlieno navodilo društvenim odbornikom glede nriiave in plačevanja članarine. Vsak nai s pridom prečita dotič-ni oglas. V imenu p r e g 1 e d o v a l c e v računov predlaga tov. P r i s t o v š e k blagajniku absolutorii — Računski zaključki in proračun za leto 1921. se sprejmejo brez debate. Proračun za leto 1921. Predlogi Na starše ie treba vplivati s primernim i k-.k V letu 19^0 tako bodo zna- I Poukom v govorici in tisku. - , • r L ./ i T ; rl^i !; Pnv Naj bi se več Pisalo o vzgoji nego o šale tudi v letu 192 ooirebsCiiK f over- , ^ de,u nego Q organiZacijab. ,en-sva 108 K od člana. V tem m n šteta ; J n 0 zabavah _ brez oku- člananua Zveze javnih nainescencev ki , y §o1e naj se uvede vse kar bi čisti. znaša letno 12 K. To čiananno nai društva b estetski okus: risanje. modeliranje, ro- radi lažjega poslovanja vplačalo Poverte-ništvu. V letu 1921. plačajo društva od vsacega člana Poverieništvu 120 K. 2. Odbor Udruženia še ni sporočil svoie članarine. Učiteljska društva se pooblaščajo da ko zvedo za to članarino, vzdignejo celo članarino v toliko, da bo pokrita članarina Udruženia in še društvene potrebščine. Sprejeto. 3. Vsled draginje oapiria' in delavcev stanejo Zavezani listi samo v tiskarni več kakor znaša naročnina neorganiziranih članov. Zato se naročnina listov za nečlane zviša za leto 1921. sledeče: »Zvonček« 30 K. »Popotnik« 40 K. »Učit. Tovariš« 60 K. Rezervni sklad Zaveze. kotvorna opravila vsake vrste, zlasti izrezovanje. nega cvetic, šolskega vrta. Šolska poslopja naj bodo okrašena okusno; — iz šole pa nai gre vpliv v vas. v domačo hišo tia na ravnino ln visoko goro. Nekoliko Dreustroiitve srednjih šol (vpeljava obveznega pouka v risanju in drugih prilik za umetniško izobrazbo) bi tudi bilo treba in bi učinkovalo. Stik z akademijo umetnosti v Ljubljani in obisk razstav, prireditev predavanj in izletov bi storilo drugo. Široka masa naroda ima vse druge potrebe nego izobraženec. Ta dobi itak svojo gotovo formalno izobrazbo v šoli. V politiki ima prvo besedo politik, v kmetijstvu nai io ima kmet. v obči vzgoji Nato ie prebral tovariš poročevalec ; učitelj, v umetnosti pa umetnik. Vsak ima račun o dohodkih in stroških prostovoljnega organizačnega davka za čas od 18. odktobna do 12. avgusta 1920. Dohodki po izkazih od I. do LX. K 23.201 Izdatki K 14.803 Ostanek K 8.398 Iv?u Petrič. t. č. blagainik. Delegacija ie račun odobrila. Mariborsko - velikovške resoluciie. svojo izobrazbo. Treba je le, da se mu ta izobrazba pripozna. Izobrazba, ki io mora imeti umetnik, ne more imeti vzgojitelj pedagog — in pedagog tudi ne more prepustiti vzgojnega polja le umetnostim. Vsak ima svoj delokrog, ki mu ga ne sme nihče kratiti. Najbolje bi bilo, da bi bil obenem pedagog tudi umetnik ali umetnik tudi pedagog. Kajti le tisti pozna dušne potrebe učenčeve, kdor se z učenci in učenjem. C) tel, 7naniti resolucijah ie podal tov i z vzgojnimi vprašanji in praktično vzgojo u teh znanih riseiuuidi ,e pooai tov. i M momentov je na katere je Anton Hren obširno poročilo. Podrobno z ! razpravlja o posameznih točkah, niegovimi izvaianii se navzoči z rnalen- 1 kostnimi izjemami ne striniaio. — Ob pol 13. uri odredi predsednik odmor, ki trala j do pol 14. ure. -- Ko se zborovanie zopet | otvori. začne sie obširna ^debata, v katero j nosežejo tov.: Sivka, Šumer. Godčeva. : I.apaine. Jatnšek. Voglar. Šmaidek. Grčar. j Volavšek in drugi. — ftonštatira se dej- j stvo. da ie Zaveza že dosedai delovala v ( smislu stavljenih resolucij. S posebnim ! poudarkom se ugotovi, da so resolucije iti , vsa izvaiania že itak obsežena v § 2. pra- ' vil Udruženia — Poročevalec končno iz- I iavlia: Zaveza ie in bo vedno stremila ta : načela udaistvovati. (Odobravanje.) Javna kvalifikacija. O javili kvalifikaciji ie poročal tov. treba učenca opozarjati, kadar se uči ri- i sati, slikati ali modelirati. Sto in sto mo-| mentov bo, na katere se mora opozoriti učenca pri motrenju umetnin. In te momente najde lažje, kdor se dan na dan lju-beznjivo posveča razvoju učenčeve duše, nego pa, kdor ustvarja umetnine intuitivno brez posebnega truda. — tisti, komur teče barva v umotvor čez vse ovire, ki se jih zaveda samo diletant. umetnik jih je pa že zdavnaj pozabil, ker je že dolgo, ko je bil še na prvotni, osnovni stopnji svojega izobraževanja. Vsaka guba na obleki, vsaka mišica na telesu, vsaka pegica barve v kompoziciji. vsaka črta v perspektivi, vsak prerez, vsak ton, vsaka lučea ali senca, vsaka oblika, ooraz čopičeva poteza, barvni materijal, vsaka snov. ki se mora izraziti, vsaka snov, s katero se izraža, vsi teh- nadučitsli Iv. Bezeliak kot pro-govornik nični pripomočki — vse to so težkoče. na nrave_ umetniško premoženje, našo lepo naravo in naše duševne darove, pa tudi na pro-stitleneiše glave našega naroda in svetovne genije hočemo zidati in staviti, da dogradimo stavbo, ki bo vredna, da se dvigne in govori potomcem še dolgo o našem neunognienem duhu. Nailažie nam bode snovati na podlagi narodne ornamentike. Ne bomo prerisovali že risanega, ne predlog, ampak tvorili bomo na novo. — Zlasti tudi tu je lahko kazati, da risanie ni ročnost brez duha. ampak izraz iasnib predstav duha. ki se m-rnio šele roditi — kakor iezik Le dokler stoii na stopnji napačnega pre-risovania in brezdušnega šablonlrania. le spretnost. Mehanično prerisovanie na ie v ztni-slu modernega nazirania v metodi za risanie izključeno Pač študiramo narodne motive, da se vživimo v niihov duh a pri tem rie ostanemo, ampak snujemo dalje. Da ie temu treba idej. ie jasno, in iskati nove i dete ni mehanično delo. ni ročnost. amoak istotako naporno delovanje duše in njenih sil kakor koncipiranje originalnega '"Msn. kakor snovanje načrtov za --ve gradnie in sestavljanje strojev, ali komnoniranie glasbenega komada. Zato ni v risanju časa sanjarjenju in počitku duha. dokler iščemo nov^ ideje, dokler iščemo način izrazovania. Počiva diuh šele tedai. ko ie prehodil te težkoče. kadar gre za samo mehanično izraževa-nie. Takega dela ie malo! Na stanu io orerisovania kakor pisar, ko prepisuje koncept, ne pride risar, ako mu ie do tega. da deluie pravilno in pošteno. V šoli se bode otrok le tedaj nekoliko odpočil..bode prerisoval s table: a ta metoda je že zdavnaj nedopustljiva. Le v toliko risanie učenca mani utrudi, ker ga boli veseli, ker vidi kako mu rast ■ . h T>od roko. Tudi otrok se mora navajati, da iz samega sebe ustvarja. Predloge in zbirke so nazorna sredstva, ki oa~*e ne smelo nikdar kopirati. Prerisovati sme n. i>r. učenec okraske le naravnost s predmetov, ki iih okraski kitiio Zlasti nai se ne prerisuje malih in slabih or-:ena.*) To umetnost boderno proučevali in na nio se opiraje hočemo snovati novo. Zato ooidemo s svinčnikom in čopičem v roki v vas. v gorovie. v narodno hišo. shrambo in bomo tam prerisovali s predmetov naravnost, kar ie ustvarila naivna, nrladostna domišljija našega narodnega umetnika ali obrtnika. Na podlagi teh studii bomo snovali dalfe in tvorili novo. Naš duh mora napredovati. kaiti vedno mlada ostane fantazija. Od narodne umetnosti borno prešli na vlšio. ki ie sicer ori nas. na nI popolnoma --»šega duha, a ie kliub temu naša. ker ie že neposredno vzgajala cele generacije našega naroda. Naš narod ie dal pogoie njeni eksi-sienci — in naš narod ii ie dal priliko, da ip zrasla na naših tleh do svole čislane veličine. Postala ie del naše narave, del našega,bit'a. ne da bi se bili niei žrtvovali. Še zanašaje se na to naše staro *) Ločimo torej »našo« umetnost in »narodno«. Kar ie pri nas ustvarjeno — in če tudi po tuiih umetnikih, te naše. Kar ie ustvaril narodni duh. ie narodno. Malo ie tega: pa da bi bil.a pri nas narodna umetnost samo nekai fiktivnega, da bi ie ne bilo nikjer nič. ni res. Vsai narodne ornamentike še imamo nekai. imamo nekai narodnega stavbarstva, imamo umetnika. ki io pri nas to. kar ori Cehih Aleš. Drugi umetniki, če ne naši vsai jugoslovanski. iemlie o motive iz narodne zgodovine in iz narodnega živlienla. kakor to delajo Uprka in drugi o Čehih in drugi pri Poljakih. Rusih i. t. d. Vsako narodno umetnost pri nas zanikati, se pravi zatajiti samega sebe. Sicer pa: Ce bi ie ne bilo. nai oa šele bode! Kakor važne so študiie narodne ornamentike. še boli važne bi bile študiie narodne arhitekture in narodnega pohištva To polie ie še do čista neobdelano. Kier more Itudska šola v tem ozlru kai storiti .ne sme se odtegniti delu. ki seveda sega čez nien navadni delokrog. Glavni del te naloge bodo prevzele naše strokovne šole. obrtna in umetniška, ko-'ilr važnost ie neprecenljiva. Z niitni v stiku naj bi bile ljudske šole. Akademika bode ko nastane, najvišji forum umetniških teženi. Tia se bodo ozir^H na5e oči in tam bo žarišče vseli svetlobnih trakov naše narodne umetnosti in umetniške vzgoie. V iavnih listih na bodo vzgolevale stvarne kritike, ki iih bodo pisali esteti-ško izobraženi, neodvisno zreli kritiki, ki so bili še k;e drugje nego v Ljubljani '¡n imaio širie obiektivno obzorle. VIII. Gojimo talente! Že leta 1908. se ie snoval na Dunaju •¡kciisiki komite za to. da se oživotvoriio na akademijah poljudni kurzi. ki bi daiali nadarjenim državljanom priliko za iz-obraženje v risanju, modeliranju in v grafiki. Pri nas ni zasebnih šol v ta namen kakor drugod, n. pr. na Dunaju, v Mona- Aovem in sličnih mestih. Akademija bi bila od potreb občinstva previsoko oddaljena če bi ne skrbela s poljudnimi kurzi za to. da bi se tudi širši sloii ljudstva mogli udeleževati pouka o umetnosti in v vseh strokah, ki so važne za umetniško vzgoio in vzgoio estetičnega okusa sploh, zlasti na v obrti in vsakdanjem živlieniu. Ze sedai so se podpirali talenti, ki so vznikli iz naroda na sami nismo imel« moči da bi se odzvali tei dolžnosti. Kako pa so krmilarii oreišnie vlade to dolžnost umeli. io tem bi bili lahko pisali s solzami naši umetniki. Kdor si ni sam pomagal. in to ie bilo težko se ie predčasno zgrudil v grob. Najodličnejše individuali-tete so podlegle. Večina naših naiboliših talentov ie prišla do kruha daleč v tuiini- Marsikdo na ni mogel uspeti, ker še v domovini ni bilo zanimanja za niegove 'ežnie in ne odietvlcev za njegovo pristno delo umetne obrti in za originale umetnin. Nai bi se torei ustanovile denarne zaloge iz katerih bi se podpirali vsako- vrstni talenti, in to v velikih občinah, pri j okrajnih zasto