Poštnina plačana v gotovini KATOLIŠKI Sped. in abbon. post. * II Gruppo Uredništvo in uprava: Gorica, Riva Piazzutta št. 18 \ Poštno ček. račun: št. 9-12410 { Cena: Posamezna št. L 15 Naročnina: Mesečna L 65 Za inozemstvo: Mesečno L 100 Leto II. - Štev. 30 Gorica - 26. julija 1950 - Trst Izhaja vsako sredo Zidamo - a sproti podiramo m gnusa Sramežljivost je varhinja či-‘ ?tosti. Čistost je podlaga srečnega življenja v mladosti in zrelega delovanja v odruslih letih, ko je možu in ženi treba jeklenega značaja, da premagata težave življenja. Kdor je bil v mladosti slabič, ki ni znal obvladati nagonov, bo ostal v trdih življenjskih preizkušnjah slabič, trhel kol. ki viharjem strasti ne bo kos. Zato je neizmerne važnosti, da ohrani naša mladež sramežljivost. Domača vzgoja daje sramežljivosti v otroku prvi temelj. Zato morajo biti starši prvi učitelji svojih otrok tudi v tem pogledu. Nikdar ne bi smeli trpeti razgaljenosti na mladini, niti v njenih najnežnejših letih. Cerkev in šola bi morali lo vzgojo staršev nadaljevali s primernimi poukom, s svarilom in zlasti i zgledom. Te važne naloge bi se morala zavedati tudi javnost, tisk. predstave v kinu, izložbe po knjigarnah in zlasti prodajalnicah časopisov m revij. A ti činitetji so na to svojo nalogo popolnoma pozabili in so postali prava legla nesramežljivosti. šole razuzda- nosti. Resen človek res ne more mi-o tacih izložb in slik brez Od Grand Hotela dalje do raznih Luna Park. Osmič in kakor se že imenujejo vse te revije, ki jih ponujajo neizkušeni mladini, obstoji vsa^ njih »umetnostm v več ali manj izraziti nagoti. »On in ona« sta naslikana v vseh mogočih položajih, kjer je pa samo »ona«, jo le prav malo različna od Evine uniforme v raju. Poleg teh »lepot« pa kažejo reklamne slike po kinih še kake odurne prizore ljudi, ki si s samokresi delajo pravico in med meseno ljubezen mešajo satansko zlobo in pohlep po maščevanju. Kaj se bo otrok naučil iz r>sega tega? Plemenitosti gotovo ne. Ko sem pred kratkem videl neko prodajalko časopisov, ki je ravno stavila v izložbo neko brezimno »njo«, do skrajnosti razgaljeno in izzivalno se smejočo, mi je bilo že na jeziku vprašanje, če bi se prodajalka sama hotela postaviti v takem ■»kostumu« na ogled mimoidočim meščanom in se jim še smejati po vrhu. Pa nisem vprašal, ker me je bilo sram o tem govorili. Vprašam pa potom časnika vse prodajalce in prodajalke ten. sramežljivost ubijajočih ilustracij. ali ne čutijo, da s tem podirajo vse pri mladini, kar so domača vzgoja, šolska in cerkvena skrbnost v teh nedolžnih srcih sezidale? Kako je z njih krščansko vestjo v tem oziru? Da se nesramežljivost, ali recimo milejše: pomanjkanje sramežljivosti iz- izložbenih oken iv reklamnih slik prenaša ludi na živa bitja v obliki mode, nam nudijo zadosten dokaz mestne ulice, koder šetajo ne vse, hvala Bogu. samo nekatere gospe in gospodične oblečene. <Šole imajo povsod isti duh, tudi v Sovjetski zvezi.« To pripombo, ki popolnoma drži, je napravila moja žena, po sva stopila v bleščečo vežo neke velike dekliške šole v Moskvi. Tega duha prav za prav ne bj znal popisati. Je čudna mešanica vonjav po razkužilih, milu, po metlah n činiilu. Nenadoma so se mi vzbud li v mislih številn1 spomini, dom> slil sem se profesorjev latinščine ;n matematike, zvoncev, ki naznanjajo konec pouka, telovadnih ur itd. NOVI bOG — STALIN Takoj sem opazil, da v tej sovjet* “ki šoli vladata red in disciplina. Po dolgih, tihih hodnikih smo morali hoditi po prstih. Vendar pa je bilo v tem poslopju ozračje popolnoma drugačno kot po naših šolah v An« gliji. Predvsem nam je vzbudila po* zornost ena stvar, mimo katere sploh ne bi mogLi iti brezbriž.io: velik bel Stalinov k p. Soha ie bila postavljena na zelo vidnem mestu, vrh stopnišča ob glavnem vhodu na kamenitem podstavku. Kip je znatno presegal naravno velikost in je pred* stavljal Stalina v širokem vojaškem plašču, z napol dvignjeno desnico, kot bi hotel slovesno svariti. Ob po* stavku je bilo lično razpostavljeno zelenje. Sicer pa ni bil to edini kip sovjet* skega voditelja. Druga soha :e stala v zgornjem nadstropju in skoraj v vsaki sobi je visela njegova slika. En hodnik je bil preurejen v nekak ^tempelj slavnih mož«, po katerem je viselo' več slik stavnih sovjetskih osebnosti. Poleg Molotova in drugih stalnih prijateljev sem opazil tudi znanega Lisenka, očeta nove biolo* ške teorije, k,i jo ima večina zahod* nih znanstvenikov, da milo rečemo, za precej krivoversko. Vendar pa to teorijo poučujejo po sovjetskih šo» lab. V mnogih razred h so bile tudi slike velikih ruskih mož iz ruskega leposlovja, Pušk'na, Tolstoja in rc* voluejonarnega krit ka Belinskega. Skupno s temi pa so po vežah viseli razni napisi, ki vzpodbujajo otroke k večjemu delu, kajti v sovjetski družbi ,ma tudi mladima svojo d )!?.» nost in odgovornost. (Nad. prihodnjič) "TBSTROMAiljrir^ Ponovno opozarjamo vse priglašene romarje, naj gotovo izročijo do 1. avgusta ostalo vsoto ža romanje v Rim. Celotna vsota je 12.900 lir. Denar izročite po isti poti kakor prvič. IŠČEM knjigi: Lšeničnik »Pastoralno bogoslovje«, 3. izdajo in Trstenjakovo »Pastoralno psihologijo«, ker ju nujno ra- bim v tukajšnjem dušnem pastirstvu. Rad plačam # vsako ceno zanju. Ponudbe prosim na upravo lista. Dušni pastir v Col orado, .USA DEVETA NEDELJA PO BINKOŠTIH Iz svetega evangelija po Luku ljudje, ki nočejo opustiti svojih (Lk 19. 41-47) Tisti čas, ko se je približal Jezus Jeruzalemu in zagledal mesto, se je zjokal nad njim in rekel: O da bi bilo spoznalo tudi ti, in zlasti ta svoj dan, kaj ti je v mir! Tako pa je skrito pred tvojimi očmi. Zakaj prišli bodo dnevi nad te, ko te bodo tvoji sovražniki obdali z nasipom in te oblegali ter stiskali od vseh strani: in v tla bodo poteptali tebe in tvoje otroke v tebi in ne bodo pustili v tebi kamna na kamnu, ker nisi spoznalo časa svojega obiskanja. — In stopivši v tempelj je začel izganjali tiste, ki so tam prodajali in kupovali; in jim je govoril: Pisano je: ,M o ja h iša je hiša molitve, vi /ju ste iz nje napravili razbojniško jamo.’’ — In učil je vsak dan v templju. Ljudje so morali biti zelo začudeni, ko so videli, da Jezus joče. Namesto, da bi bil vesel, ko ga vsi tako navdušeno pozdravljajo, — bilo je namreč na cvetno nedeljo, — pa Jezus joče. Jezusove solze razodevajo njegovo ljubezen do jeruzalemskega mesta. Vidi, da bo prišlo nad mesto razdejanje in opustošenje, ker zavrača in mori Odrešenika, ker ni spoznalo časa božjega obiskanja. Vsakemu človeku je Bog določil poseben čas milosti, čas zveličanja. Vsakomur prihaja nasproti, da bi ga pospremil do nebes. Za svoj obisk se Bog včasih posluži duhovnikove besede, včasih nesreče, včasih prijateljevega vabila, včasih bolezni. Blagor človeku, ki razume to božjo govorico, ki pozna čas božjega obiska. Pogosto pa se zgodi, da ljudje preslišijo božje vabilo, kakor jeruzalemsko mesto. ,Se bom poboljšal’, govori mladenič v nečistem grehu. — ,Se bom poboljšal, ko bom star’, govorijo ljudje, ki hočejo izpiti zadnjo kapljico grešnega veselja. — ,Se bom poboljšal drugo leto, prihodnjo veliko noč, ob bližnjem misijonu’, govorijo ljudje s slabotno in omahljivo voljo. — ,Bom uredil svoje račune z Bogom na smrtni postelji’, govorijo Koledar za prihodnji teden 30. julija. NEDELJA. 9. pobirekošt* na. Abdon :n Senen. 31. PONEDELJEK. Ignacij Lojol* ski, sipoznavalec. Sprva je bil vojak. Ko pa je v bolnici zdrav1! svoje rane, se je odločil, da bo za naprej vojak Kristusov. Ustanovil je jezuitski red. Cerkvi je zelo veliko koristil. 1. avgusta. TOREK. Vezi sv. Petra. 2. SREDA. Porcijunkula. To je iir.e za cerkvico v Asiziju, za katero je dobil sv. Frančišek Asiški posebne odpustke. Ti odpustki1 so sedaj raz* širjeni na vse cerkve, ki jih uprav* Ijajo Frančiškovi sinovi, in celo na župne cerkve, kjer je pravilno usta* liovljcn Ul. red, 3. ČETRTEK. Najdenje sv. Štefana. 4. PETEK. Dominik, spoznavalec. 5. SOBOTA. Marija Snežna.. Na ta dan jg padel v Rimu na nekem mestu sneg in je tako Marija po« kazala, kje hoče, da se ji postavi cerkev. grešnih navad Ljudje, ki tako govorijo in sklepajo, delajo račune brez Boga. Računajo na čas, na moč volje in na milost, kar je vse v božjih rokah. Kako pa ve, da bo imel čas za poboljšanje, kdor obljublja poboljšanje kasneje! Tudi sprava na smrtni postelji je zelo dvomljiva. Smrt pobira povsod — doma, na cesti, v avtu, na vlaku itd. — In potem, ali sme računati tak človek od Boga milosti za spreobrnjenje, če ga pa sedaj zavrača. Bog se ne da zasmehovati. Morda ti bo dal še enkrat milosti, ki jih sedaj zavračaš, morda pa tudi ne. Sv. Tomaž Mor je opominjal svojega znanca: »Spremeni svoje ž-ivljenje, dokler je še čas!« Znanec je odgovarjal: »Ne boj se. V primeru nenadne smrti se bom rešil s pobožnim vzdihljajem!« Zgodi se, da ta človek pade v vodo in se začne potapljati. Prijatelji so slišali, kako vpije, toda lo niso biii pobožni vzdihi, ampak — bogokletstva. Nad Jeruzalemom je Jezus vzdihnil: »O, da bi tudi li spoznalo, kaj ti je v mir!« In tega Jezus tudi nam želi: Da bi spoznali pravočasno, kaj nam je v n;ir, kaj nam je v zveličanje. NEDELJSKA MOLITEV NAJ BODO TVOJA UŠESA, USMILJENI GOSPOD. ODPRTA ZA MOLITEV PROSEČIH: IN DA BOŠ PROSILCEM DAL. ČESAR BODO ŽELELI. DAJ, DA BODO PROSILI, KAR JE TEBI PO VOLJI. Versko življenje naših izseljencev Že pred vojno je mnogo naših rojakov šlo za kruhom v širni svet, cele množice pa so zapustile domos vino pred rdečo poplavo po drug svetovni vojnk. Kjer k tli so se na* selili, so začeli takoj skrbeti za versko povezanost med seboj in s sv. cerkvijo. Ker jih je spremljal Mornarji — duhovniki Lansko ameriških leto, je prosilo 720 mornarjev za vstop v semenišča ozirome v samostane. Večina izmed njih se je udeležila zadnje svetovne vojne. Veliko zaslugo pri odločitvi teh ljudi ima tako zvani »morski apostolat« v Združenih državah, kjer šteje ta organizacija 133 kaplanov. Njihovemu vplivu, kakor tudi vplivu raznih kotaliških misijonarjev, s katerimi so prišli ti mornarji med vojno v dotiko, se imajo ti bodoči duhovniki in redovniki zahvaliti za svoj vzvišeni poklic. Nasilje nad unijati Znano je, kako so bolševiški oblastniki nasilno priključili katoliške Ukrajince (unijate) k pravoslavni cerkvi. Isto se je zgodilo s katoličani vzhodnega obreda v Romuniji, zato je bilo pričakovati, da tudi češkoslovaška vlada, ki jo vodi ista komin-forma, ne bo s katoličani vzhodnega obreda drugače postopala. Na Slovaškem biva namreč precejšnje število unijatov, ki so združeni v škofiji Prešov (Eper-jes) in kojih predniki so pred stoletji prestopili iz pravoslavja v katoliško cerkev. Na te ljudi se je spravila sedaj češkoslovaška vlada ter jih hoče po sili zopet popravoslaviti. Dne 26. aprila so sklicale oblasti nekak cerkveni zbor, ki se ga je udeležilo kakih 300 komandiranih ljudskih zastopnikov, a od 400 duhovnikov le štirje duhovniki. Na tem zborovanju so pod predsedstvom vladnega zastopnika sprejeli sklep o vrnitvi oz. prestopu katoliških unijatov v pravoslavno cerkev. Od tega časa dalje je začelo preganjanje duhovnikov in vernikov, ki o kakem odpadu od katoliške cerkve nočejo ničesar slišati. Duhovnikom ni niti to dovoljeno, da ' bi se odpovedali svojim cerkvenim službam: kaj takega velja za sabotažo, ki se kaznuje — z zaporom šestih let. Penzijo dobijo le tisti duhovniki, ki odpadejo od katoliške cerkve. Škof Gojdič je izginil neznanokam, pa tudi o njegovem pomočniku Hopkovu ni gotovih novic. Kakih sto duhovnikov je prišlo v zapore in koncentracijska taborišča. Dijaki zadnjega leta gimnazije ne smejo k maturi, ako ne prestopijo prej v pravoslavje. Kamionič natrpani s policijo drvijo po deželi, iščejo »uporne« duhovnike ter uganjajo tudi nad mirnim prebivalstvom vsakovrstno nasilje in to v brk jasnim členom državne ustave, ki garantira vsakemu državljanu popolno svobodo glede verske izpovedi. Toda onstran železne zavese ne veljajo ne postava in ne človeške pravice, ampak le samovolja peščice komunističnih nasilnikov. je nanj čudovito vplivala. Z razu* mevanjem ■ je bila podana zgodba Jezusovega trpljenja in vzbudila v vsakem vernem srcu mnogo resnic* nega verskega doživetja. Udeležba je bila ogromna, saj so b;ii prostor: vsi zasedeni. Med ča,fc* — •>— j- | nimi gosti jc b'l ljubljanski škof dr v tujino precej slov. duhovn ikov, se j Gregorij. Rožman, ki je v uvodnem je po vseh strnjenejših naselbinah j nagovoru povedal m:sel, da tudi slo* razvilo iz malh začetkov vedno bolj | ven ki’ narod igra svoj pasijon, zla* živahno, versko udejstvovanje, neka* ko nadaljevanje onega //, • begunsKih taborišč. Da sc povezanost med nji* mi še poveča, izdajajo verske in kulturne 1 te v vseh deželah, kamor jih je ž vljenje zaneslo. V zadnjih mesecih jc tudi precejšnje število Slovencev nastopilo pot v Avstral:* io; ni nam pa znano, če so tud' du= hovniki in drugi katoliški izobražen* e: med njimi. Tam bo vsekako ne* primerno težje za versko n narodno povezanost, ker je treba iti- na od* kazano delo — vsaj v začetku — kamor pač naseljenca pošljejo. Av* stralija pa je velika. st: njegovi član’ doma gredo na Golgoto in v groznih mukah čakajo odrešenja. ANGLIJA Tri Marijine podobe. »V j Slovenci ste zaljubljeni v svojo Marijo z Brezij,« je rekel pred časom neki tujec Slovencu v Angliji, ko mu je povedal, da imajo že tri copjje Ma* rijine podobe. Pa smo lahko kar po* nosni, če to drži. Ljubezni se nam n; treba sramovati, posebno ne lju* bezm do Matere božje. Danes doma ne boste našli hise ki ne b jmela . na častnem mestu poleg križa podobe i ’ Združenih državah Sev. Arne* j Mat^re božje z Brezij, ali pa, zlasti rike so najstarejša verska središča j na 1>r morskem, svetogorske Kraljice. Slovencev, ker je tja odhajalo tnno Prava svoboda! Država bo na Češkoslovaškem nad> zorovala vsako versko delovanje Profesor Josip Turcček piše v praškem listu »Lidova Demokracie«, da bo narodna skupščina kmalu razpravljala o novem zakonskem predlogu, po katerem bo mogoče uve* ljaviti nadzorstvo nad vsakim ver* skim delovanjem. Po tem zakoniku bo kaznivo deja* nje vsako versko delovanje v cerkvi ali verski družbi brez državnega odobrenja. Potrebno je dovoljenje državne oblasti;, da se kjer koli vr* šijo verski obred. Tudi imenovanje oseb, ki vodijo versko delovanje v imenu kake cerkve ali verske družbe, mora odobriti država. Kaznivo je tudft ovirati državnega poverjenika kake cerkve ali verske lečine pri izvrševanju njegovih dolž* nosti. Glasno komunistično glasilo »Ru* de Pravo« označuje novi kazenski zakonik za »ostro orožje« v rokah »delovnega ljudstva proti sovraž* niku«. Koncem julija se navadno vrše manjšinska posvečenja. V letošnji vročini praznujejo svoje pomembne]* še obletnice posvečenja naslednji čč. gg.: 25. jul ja obhajata štiridesetletnico: g. župnik iiz Pevme, Anton Rutar in g. dekan iz Sempolaja, Vinko Štanta. 26. julijja obhaja tridesetletnico msgr. dr. Mirko Brumat, školastik goriškega stolnega kapiitlja. Petindvajsetletnico mašništva je obhajal 29. junija msgr. dr. Božo Kjaojč, stolni kanonik i]n tajnik na škof jjstvu. 14. junija obhaja dvajsetletnico g. župni upravitelj v Nabrežini, Srečko Rejc. Desetletnico posvečenja pa obhaja* ta 18. junija, g. dr. Kazimir Humar, stolni vikar jn profesor na slov. gmnazjjj in 1. septembra g. — ali ka* kor mu pravijo pri IRO father Ma* rijan Komjanc, ravnatelj IRO Centra. Vsem želimo še mnoga jn boljša leta pri delu za blagor bližnjega. go naš;h ljudi že pred prvo svetov* no vojno. V Clevelandu fskajo ka* toliški dnevnik »Ameriška domovi* na«, k' jzhaja že 52. leto. Novonaseljenci v Argentini so tudi že dobro povezani. Saj je č. g. Janez Hladil k že 14 let tam deloval in urejeval list »Duhovno življenje« med staronaseljenci. Ti slednji so v veliki meri nasedi'' rdeči p ropa* §andi ■:/. domovne in so hrbet obr* mli svojemu dušnemu pastirju, ka* kor on doli v Egiptu. Saj je bila ta propaganda prebrisano namazana »z vsemi žavbamj« najrazlilonejšh ob* ljub, zato se ne čudimo nobenemu v tujin', da je verjel in gledal v OF res utelešeno zgolj narodno g;s banje. Novodošli izseljenci, ki so tvoril; pretežni del vseh slovenskih emigrantov z mnogimi duhovniki in kat. laiki, so se po prvih težavah nastanitve in zaposlitve lrtro pove* zali tudi v cerkveno skupnost. Okle* n L so se Hladnikovega »Duhovnega življenja«, mu dali obliko in značaj prav lepe slovenske verskoskulturnc revije. Obnov li so nekdanje »Kat; * liške misijone«, ki so j h nazadnje zuružjl z »Duhovnim življenjem« v skupen snopič. Imajo še razne or* ganjzaeije: Slovensko fantovsko zve* zo, Zvezo slovenskih deklet, študij* ski krožek »Družabna pravda«, ki tudi izdaja svoje glaslo _ tako da smemo v Argenfni bivajoče Slo* vence zaradi njih organizacije ime* novati nekako Novo Slovenijo v pregnanstvu. Da so ustanovili' pov* sod pevske zbore, menda nj treba posebej omenjati. Romajo radi v Lujan, kot nekdaj na domače hož>e poti. Brezje in Sv. Goro. Prirejajo igre, zbirajo za dobrodelnost, se vesele in žalujejo, se poročajo in imvrajo, kakor nekdaj doma. — Vsi starejši imajo seveda domotožje, ki pa jim ga pomaga lajšati ravno ta verska povezanost. Ker :majo v Argentini tudi slovensko bogoslovje, kjer se pripravljajo slovenski s;novi ra duhovski stan, ie tej verskj skup* nosti vsaj za nekaj desetletji zago* tovljen njen obstoj. Iz ».Duhovnega življenja« povze* mamo v naslednjem podatke o ver* skem življenju naših ljudi po dru» g'h deželah, kjer SloVenc:, bivajo v večjih skupinah. SEVERNA AMERIKA Pasijon v Clevelandu. Igrali! so ga 2. aprila na odru Slovenskega narod* rega doma St. Clair Ave. Tisti, ki op'»uje uprizoritev, pravi, da Alj ni bila med malo stvarmi, ki smo j h begunci mogli vzeti s seboj, tudi podoba Marije Pomagaj? In v tabori* šč:h, kjer koli je stal oltar, je bila na njem, dasi dosti skromna, pa vendar tako ljuba njena podoba. Pa tudi tu v izseljenstvu, kolikokrat naš pogled obstane na podobi naše Matere božje na steni še tako skromnega stanovanja. Pisala mi je mati: »Otrok raj je obloži Marijo s toliko rožami, da bo podobe kar ne videt'.« . Ena prvih mislih jc bila, da b' imel: tukaj Marijino podobo, ki bi bila prava kopija brezjanske. Tako so nastale tri slike Mar je Pomagaj. Prvo je slikal g. M. Gitton jz Per* shore. Podoba je b la blagoslovljena v Londonu v cerkvi St. James 27. februarja 1940. Ker so vsi umetniki rabili prav male podobice, je bilo zanje težko zadeti pravi izraz na obrazu, kar se prav vid' na tej prvi sliki. Drugo je v prošlem poletju dovršil g. Th. Kern, po rodu Av* strijec, ki pa je originalno podobo sam svoj čas videl ter je napravil izvrstno kopijo, ki jo sedaj hrani dr. Kuhar. Tretjo kopijo pa je tik pred veliko nočjo nared i g. H. R0* berts, profesor risanja na srednji šoli v St. Helcns. ki jo vod jo šolski bratje. Podoba je bila blagoslovijo* na pred mašo na letošnji velikonoč* n' ponedeljek v kenventu v Rochda* le. Verjetno bo ena jzmed teh podob ob prvi priliki za stalno po* stavljena v cerkv St. James v Lon* donu, saj mnogi potujejo skozi London ter bodo imeli pril ko obi* skati Marijo Pomagaj sred: tega svetovnega velemesta. Tu ni šmarnic v našem pomenu besede, pač pa imajo v večni cer* kva lepo navado: Kronanje naše ljus be Gospe. Prvo ali drugo nedeljo v maju sc zlasti mladina zbere v procesiji, prinese krono rož, ki jo potem eden od otrok postavi' na glavo Marijj. Pisma, k: jih pošilja slovenskim naseljencem v Angliji njihov dušni past:r g. župnik Ign. Kunstelj, gredo v 500 izvodih na 300 krajev. — Na Škotskem živi 50 Slovencev. — Za sveto leto v Rim bo romalo tudi nekaj slovenskih rojakov iz Anglije. — Za binkošti pripravlja pevski zbor iz Rochdale svojo prireditev. — V dneh 5. in 6. avgusta imajo slovenski »Angleži« duhovne vaje; prijavilo se j:h je dosedaj 11. (Nadaljevanje na 4 strani) upisuje uprizoritev, pravi, da je PRISPEVAJTE videl prvo predstavo te vrste in da ZO t L. Kemperletov sklad! Zgodovina Melinskega feuda v Beneški Sloveniji Zanimiv primer zemljiške odveze v Beneški Sloveniji Letošnje leto se je zaključila dolga več sto let trajajoča zadeva o osvoboditvi zemlje Melinskih tlačanov fevdalcev. To vprašanje je do srečnega konca izpeljal demokrščanski poslanec Schiratti s svojo osebno intervencijo v Rimu, seveda s pooblastilom opravičencev. Zemlja, ki spada pod Ahten-ski kataster, je v srednjem veku spadala v lastnino Salzburških nadškofov. Ti so jo darovali To-skaskemu Markizu. Plemkinja Diamot iz te biše jo je prodala patriarhom oglejske cerkve (Aquilea). Ti so jo pa izročili z uradno listino 2 polkovnikoma oglejske armade s priimkom »Attimis« v stalen fevd njih družine. (Prvi ded hiše Attimis sega v leto 1106 in se imenuje Konrad). Družina Attimis se je razdelila v dve veji: Eni so se imenovali »S Trizobom«, drugi pa »od Medveda«. Dne 17. maja 1825 je umrl brez moških naslednikov grof Jeronim Attimis »od Medveda«. ]Njegov del'fevda bi bil tedaj pri-pr.del državi, ako bi ga Katarina d’Attimis ne zahtevala zase kot pravna naslednica očeta Jero-nimA. Pravdo je dobila ona in tudi kraljestvo beneško-lombardsko ji je to pravico izjemno priznalo, dasi je bila ženska. Tako je v letu 1837 nastopila Katarina Attimis in Freschi (poročena Fre-sehi) svoj poses. Po njeni smrti sta sina Gerard in Žiga Freschi morala naperiti pravdo za obdr-žanje imenovanega fevda, ker nista bila več »Attimis« po očetu. Toda tedanje avstrijske oblasti so zavrnile njiju namišljeno pravno zahtevo. Med tem so vsi dediči Attimis, ki so si lastili pravico do zemlje pokojne Katarine, naslovili na vlado zahtevo, da jim jo prizna kot feud »Attimis«. Od vseh instanc je bila vzeta v poštev samo zahteva grofa Ernesta »s Trizobom«. Toda tudi on je umrl predno je prišel odgovor vlade. Pač pa sta dočakala njegova sinova sodnijski pravorek, da Freschi nimajo do fevda starega Jeronima nobene pravice. Fevd mora ostati nedeljiv v rodovini Attemsov. V to skupino zemlje je spadala tudi Melina (precej strma soteska severo-vzhodno od trga Ahten (Attimis) nad Čedadom). Sprejela sta torej fevd Herman in Uldrili Attimis »s Trizobom«, toda nista mogla nikdar prevzeti prave posesti, ker so se fevda med tem časom (po Katarini Freschi) polastili na tihem podložniki. Kataster pa se je držal'razsodbe vlade in je uknjižil Katarinin del fevda v prid Attemsov, istočasno je obsodil podložne posestnike kmete kot krivične prilastitelje, ki se pa za to niso dosti brigali v svojem gorskem zakotju. Zato so se tudi Attemsi odslej vedno manj zanimali za ta itak revni fevd Meline, ker so pač uvidevali, da ne bodo mogli več uveljaviti svojih lastninskih pravic. Od 1. 1876 so se le trudili, da bi ne plačevali davkov. Tako so kmetje frakcionisti začeli plačevati davke, niso pa mogli nikdar prejeti od države pravega naslova na zemljo. Bilo je tedaj nujno, da se prepiše zemlja kot lastnina posamezno na vseh 249 upravičencev s čim manjšimi stroški. Zato se je zavzel poslanec Schiratti, ki je zadevo predložil v marcu naravnost ministru za kmetijstvo. Za stroške prepisov so mali posestniki plačali za 190 ha zemlje okrog 140.000 lir. Zemlja je vseh vrst, nekaj njiv, gozdovi in pobočja hribov s pašniki in senožeti. Tako so Melinci postali lastniki brez nasilnih bojev in vlada danes v melinski soteski največje veselje. — Kmet lastnik svojega doma in svoje zemlje, to je bil in ostane v kmečki duši ukoreninjen ideal. IZVOZ I 'IN A IZ ITALIJE Lansko leto je znašal :t.alijanski izvoz vina 620.000 hi, ipi si;cer je bilo od te kolčine 500.000 hi namiz« nega vina, nad 100.000 hi vermuta, ostalo pa maršala, šumeča vina im podobno. L. 1938. je Italija 'zvozila nad 1.4 milijona hi. a tedaj jc imela poleg Švice še dva dobra trga, in sicer Nemčijo in svoje kolonije. Razmere z Nemčijo se lahko zboljšajo, glede kolonij pa... bili so lepi časi. Danes gre največ italijanskega v na v Švico, in sicer lansko leto nad 55°/o celotno -zvožene količine ali 340.000 hi. Vsii ostali trgi si razdelijo ostal:h 45°/o, in sicer je šlo lansko leto v Novi delovni zakonik v Vzhodni Nemčiji Avstrijo Nemčijo Belgijo Maroko Brazlijo ZDA . 44.000 hi 26.000 » 22.000 » 24.000 >» 19.000 .. 16.000 » Občinska seja na goriškem Gradu V torek 18. t. m. so na sejlii ob* činskega sveta razpravljali o prora« čunu podjetja za plin. vodo -n luč. Po predvidenem proračunu za leto '950 je to podjetje aktivno vsled zadnjega poviška cenilka. G. predsedn 'k Vierthaler je izjaviti da se ta prihranek jzrabii za nakup novejših strojev in za razšrjenjc itn spopolne,nje napeljave, kar bj za pri« hodnost pomnožilo dohodke. Več svetovalcev jc pros lo za razna pojasnila, katera so takoj prijeli de* loma od g. predsednika deloma od g. župana dr. Bernardisa n . g. dr. Culota. G. dr. Culo* je izrazil mne> nje, naj bi postalo to podjetje, kar je že nekoč bilo, kot nekak v:r do« hodkov za občilno, češ da ni bilo ustanovljeno v službo samemu sebi al: v dobrodelne namene. Končno je bil1 proračun stavljen na glasovanje in sprejet. Bil je sprejet tudi predlog za zni* žanje cenika (tarif) industrijalccm, a ne soglasno. Nato jo prilšla na glasovanje pri* ključitev Sovodenj in Števerjana k goriškemu veter inarskemu okrožju ter določitev plače živinozdravnika. Po nekaterih pojasnilih sta bila tud:i ta dva predloga sprejeta. V torek 25. t. m. ob 20.30 uri se prpne zadnja seja poletnega zaseda* nja. Baje se bode razpravljalo tudi o interpelacijah g. R. Bratuža (SDZ) z dne 21. 6. t. 1. Koloradski hrošč v Nemčiji Že nekaj let povzroča velike prc* glavice kmetom po srednji jn vzhod* n, Evropi zajedalec, ki je znan pod imenom koloradski hrošč. Ta napada predvsem krompirjeve nasade. V zadnjem času so trpeli zaradi te nadloge precejšnjo škodo kmetje v Švici, Franciji, Jugoslaviji, Avstr;* ji, na Madžarskem iin drugod. Letos je ta zajedalec hudo napadel krom* pirjeve nasade po vzhodni Nemčiji. Sovjeti: pa, ki jim je za njihove propagandne namene vsaka stvar do« brodošla, ,so to nesrečo izrabili in si hočejo iz nje kovati politični kapital na račun Amerike. Izmislili so si, nuč manj im nič več, kot da so koJorad* skega hrošča po vzhodni Nemčiji raztrosili Ameriikanci z letali. Da b dal tej svoji laži verjetnejši videz, so poslal, sovjeti protestno noto v Washi!ngton. »Ljudska zbornica« vzhodnega pod« ločja Nemč je je nedavno odobrila nov komunistični zakon pod imenom »Delovni zakon k« (Gesatz der Ar« be t), ki je stopil v veljavo 1. maja, čeravno so praktično izvajali vse odloke že dalj časa. »PRAVICA« DO DELA« Sovjetska propaganda je dvignila velik hrup za prvi člen delovnega zakonika, ki priznava prav co do de« la vsakemu moškemu in ženski, k sta fizično zato sposobna. Prav goto« vo nočemo dvomit1 nad spoštova« nja vrednim in dobrotnim namenom tega člena, vsekakor ni težko spo« znati, če natančnejše pregledamo de« lov n. j zakon, da ni domnevna pravica do dela n o drugega kot le drugačno ime, ki naj bi izražalo dolžnost dr« žavljana do dela, a kar največ velja, dolžnost do dela pod tist:mi pogoji, ki bodo državi kot delodajalki vseh državljanov najbolj všeč. ZAKLJUČEK Če upoštevamo nominalno kupno moč, je dejanska mezda zelo n:zka: par čevljev jz usnja na primer stane toliko, kot znaša plača dveh do treh tednov, med tem ko v zahodni Nem« č y stane par čevljev boljše kakovo« sti manj kot znaša tedenska plača. Tako mezde kot same delovne raz« mere s« določene in urejene po uradnih odredbah 'n delavci nimajo najmanjše možnosti, da bi sprenic« nili te ukrepe. SINDIKATI ' Res pa je, da so bil' sindikat: ob« novljeni pod sovjetsko zasedbo, toda i/ juridičnega 'n praktičnega stališča ne predstavljajo nič drugega, kot dr« žavne organe ne pa svobodna zdru« ženja, ki se borijo v popoln1 neod« vidnosti za dobrobit svoj'h organizi« ranih članov. Kar se tiče ne spec'al;ziranih de« lavcev, se zloglasna »pravica do de« la« dejansko omejuje na izbiro med nesrečnim prosluFm delom v urano« vih rudnikih in med ljudsko — ko« mutvstično policijsko službo v mili« tariziranih odredih. PRISILNO DELO Med tem se nadaljuje z izvajanjem pr silnega dela. Povedano bodi, da je prisilno delo praktično v veliki upo« rab'- pri nabiranju moškh in žen« skih delovnih sil' za uranove rudnike. materinska podpora Novi zakon o delu vsebuje tud' v pretiranih izrazih odredbe o mater n« sk- pomoč1. Toda po natančnem pre* gledu besedila, se vidi tudi tu, da n ma dejansko nobena žena pravice do te pomoči, če ni delala vsaj pet tednov pred porodom in se ne vrne na delo šest tednov po porodu. Brez« poselne in bolne ženske pa nimajo prav ce do te revne socialne pomoči. Bodi dovoljeno v tem pogledu pri« pomniti, da ima vsaka ženska v »reakeonarni« Angliji, sorazmerno z zakonom o narodnem zdravju auto> matično pravico za materinsko po« moč v višin; osem funtov, poleg pa še brezplačno zdravniško pomoč, k‘ ji prtiče ncglede na njeno socialno stanje. NORME DELA Bržkone pa so najbolj važni pred* pisi novega zakonika za delo, k: so ga uvedi; v vzhodni Nemč'ji, vsebo* vani v členih tri 'n štiri, ki razprav* Ijata le o potrebah neumornega pri* ganjanja k večji proizvodnji, ne da bi se najmanj ozirali pri tem na delovske mezde. 12. člen na primer pooblašča mini* .strstva za industrijo, delo ;n javno zdravstvo, da določijo pravila ali norme dela, ki se dajo telurčno upra* vičlti za celotno industrijo. V resnie: ni potrebno dosti besed za tolmačenje pomena in praktične vrednosti teh »delovnih norm«; ka* kor v sovjetski zvez', tako je tudi v vzhodnjj, Nemčiji visoka mera pro* duktivnega dela posamezn:h »aktivi« stov« (ki se v splošnem doseže v izredno ugodnem položaju) določene kot temeljna norma; kdor je ne do* seže, je — kaznovan. Ta kazen je prisilno, brezplačno delo ali pa znat« no zn:žanje osnovne plače. Ravno te »norme« dajejo državi delavca popolnoma v roke, da mora čez svoje moči delati jn da dob! za svoje delo nižjo plačo kot vsak delavec v zapadn;h državah. Pri tem so sindikati brez vsake moči, izvzemš' le njhovo dolžnost pomagati državnim oblastem pri iz* vajanju zakonskih odredb. IRO preneha 31. marca 1951 Urad za razseljene osebe pri Za# vezniškv vojaški upravi sporoča, da bo odposlanstvo mednarodne begun« ske organizacije IRO v Italiji do* končno prenehalo s svojim delom 31. marca 1951 in ho takrat tudi pre* nehala vsaka oblika tvarne pomoči beguncem. V času do tega datuma bo IRO storila vse, kar je v njenih močeh, da omogoči nadaljnjo emigracijo čim večjenvj številu beguncev. IRO bo tudi skušala zagotoviti stalno podporo onim, k i iz zdravstvo* n ih ali starostnih ozirov ne hod) mogli skrbeti sami zase po 31. marcu 1951. Begunci, ki prejemajo sedaj pod* pc.ro v Italilji, morajo izkoristiti vsa* ko možnost za emigraciio, k'i bi se jim ponud ila v prihodnjih mesecih. BOŠTJAN FRANKO: Zadnji dneol oetikega mučenika POVEST IZ MISIJONSKEGA DE« LOVANJA V SEVERNI AMERIKI 9. UKROČENI BELI MEDVED Timanko še ni dospel do svoje koče, ko se je razlegel od vrat sem hreščeč glas. »Črni mrtvaški ptič, črni mrtvaški ptič,« je zaklicala stra« ža ipri zunanji ograji in stražnik pri notranjih vratih je javil besedo naprej. Otroc:, ženske in starci so pritekli