Spedizione in abbonumento postale Poštnina plačana v gotovini V REVIJA LEONOVE DRUŽBE Letnik XXXVI I942-XX 4*5 VSEBINA Dr. Janez Junžekovič: Pokristjanjenje naravoslovnih znanosti (str. 40) — Dr. Rudolf Trofenik s Razvoj pravne filozofije na Slovenskem (str. 66) — Fr. Kotnik: O osnovah naše ljudske medicine (str. 75) — Ocene (str. 85) »Čas«, revija Leonove družbe v Ljubljani, izhaja vsak mesec razen v juliju in avgustu. Uredništvo si pridržuje pravico združiti dve ali tri številke. Naročnina 30 lir za Italijo, 35 lir za inozemstvo letno. Za dijake velja znižana cena 25 lir. Naročniki, ki ne zmorejo plačati vso naročnino naenkrat, jo morejo plačati v dveh obrokih. Uredništvo: Dr. Janez Fabijan, univ. prof., Ljubljana, Bleiweisova c. 17/111., dr. Stanko Gogala, prof. na drž. učiteljišču v Ljubljani, in dr. M. W r a b e r , profesor na III. drž. gimnaziji v Ljubljani. Uprava: Ljubljana, Miklošičeva cesta 7/1. (Prosvetna zveza); telefon št. 28-58. Račun pri Poštni hranilnici, podružnici v Ljubljani, št. 10.433 (lastnica računa Leonova družba v Ljubljani). Odgovornost pred oblastjo: Prof. dr. Fabijan za uredništvo, ravnatelj Jože Kramarič za Ljudsko tiskarno. Ponatiskovanje razprav je dovoljeno samo s privolitvijo uredništva in z navedbo vira. V oceno smo prejeli: Od Akademije znanosti in umetnosti v Ljubljani: Euchoiogium sinaiticum. Starocerkvenoslovanski glagolski spomenik. Izdajo priredil dr. Rajko Nahtigal, univ. prof. Drugi del: Tekst s komentarjem, s prilogo posnetka prvega lista odlomka sinajskega službe-nika. Ljubljana 1942-XX. (Filozofsko-filološko-historični razred. Dela, 2.) Prvotna Charta caritatis. Objavil dr. J o s i p Turk, univ. profesor, Ljubljana 1942-XX (Filozofsko-filološko-historični razred. Historična sek- Sac. Dott. Rodolfo Klinec, L’Attuazione della legislazione ecclesiastica di Giuseppe II nell’archidiocesi di Gorizia. Tesi di Laurea. Gorizia 1942-XX. Majocchi-Javornik, Kirurgovo življenje. Založba »Naša knjiga«. Ljubljana 1942-XX. Budak-S. Šali, Ognjišče. Roman iz kmečkega življenja v Liki. I. knjiga. Založba »Naša knjiga«. Ljubljana 1942-XX. t Pokristjanjenje naravoslovnih znanosti. Dr. J. Janžekovič. Ako listamo naše znanstvene revije, Čas in njegove predhodnike Rimski katolik in Katoliški obzornik, odkrijemo zanimivo izpremembo Kako pogosti so bili nekdaj članki o razmerju med vero in znanostjo! Koliko se je pisalo o darvinizmu in o drugih oblikah razvojne podmene, pa tudi o vprašanjih iz fizike, astronomije, kemije. Vedno je šlo za sporno zadevo, kako se skladajo izsledki teh ved z verskimi resnicami, s svetim pismom. Take razprave so postale danes v naših znanstvenih listih prava redkost, in to že precej let nazaj. V ospredju so gospodarska, družabna, narodnostna vprašanja, razpravljanje o razmerju med vero in vedo pa kakor da ni več pereče. Kaj neki se je zgodilo? Drugi sotrudniki, nova uredništva? Ne, vzroki so globlji ter posegajo daleč preko mej naše domovine. Katoliška apologetika se je vsepovsod preusmerila. Umaknila je svojo bojno črto ki je odbijala napade, prihajajoče s področja naravoslovnih znanosti, umaknila, ker ji je zmanjkalo nasprotnikov. Ta preokret, ki je tako bodrilen za vernega človeka, ki smo ga pa v hlastajoči naglici sodobnega življenja skoraj prezrli, si hočemo nekoliko podrobneje pogledati. Izjav posameznih znanstvenikov glede svetovnonazornih vprašanj, pa naj si bodo ti znanstveniki tudi svetovne veličine, sicer ne smemo pretiravati. Danes vlada na znanstvenem polju tako podrobna delitev dela, da je mogoče biti strokovnjak le v omejeni panogi, druga področja svoje vede pa pozna tudi veščak navadno le posredno. Zato se često zgodi, da učenjak, ki se je ves posvetil čisto določenemu raziskovanju, o modroslovnih in verskih vprašanjih manj ve kot povprečen izobraženec, ki bere vsaj poljudno znanstvene knjige iz vseh področij. Pa vendar, ker se povzpejo na vrhunce samo najbolj nadarjeni, najbistroumnejši, je zelo zanimivo vedeti, kako mnenje imajo ti možje o svetovnonazornih vprašanjih, čeprav za ta niso strokovnjaki. I. Materializem in pozitivizem v XIX. stoletju. Posezimo za dobro stoletje nazaj, v dobo, ko je bilo na vrhuncu hegelijanstvo. Po Heglu (1770—1831) je narava samo posebno stanje razvijajočega se pojma, torej nekaj miselnega, zato jo je tudi mogoče spoznati, vsaj v glavnih obrisih, s samo mislijo, brez opazovanja in poskusa. Filozof se je tega nazora tudi obilno posluževal. Po sili je hotel nategniti vesoljstvo na kopito svojega dialektičnega sestava, zato je vnašal med pojave nasprotja in sinteze, ki jih ni. Zaradi svoje dialektike je odklanjal porajajočo se novo kemijo, ki uči ohranitev prvin, češ da hoče vse razložiti z neizpremenljivimi atomi, silami, etrom. Po Heglovem nazoru se snov ne ohranja, marveč se po dialektičnem procesu izprevrača v nasprotje. Suhi zrak se zgosti v dež, iz oblakov nastajajo meteorji, ptice brinovke se ode-bele v enem samem jutru, ker se vlaga naravnost pretvarja v njihovo meso, trditev »omne vivum ex vivo« je prazna domislica. Na znanstvene poskuse je njegova idealistična filozofija zrla z istim pomilovanjem kakor na srednjeveško alhimijo.1 1 Heglovi filozofiji narave je posvetil posebno pozornost francoski mislec E, Meyerson. Prim. njegovo delo De l'explication dans les Sciences, Paris 1927, str. 383. Čai, 1942 49 4 Heglovemu skrajnemu idealizmu je neposredno sledil skrajni materializem. Ta prelom je bil tako nenaden in popoln, da mu ga ni zlepa enakega v zgodovini človeških nazorov. Idealizem v Nemčiji se je zrušil, kakor da ga je strla strahotna naravna katastrofa, ali kakor da so barbari vdrli v deželo. Tolikemu preobratu je bil vzrok — prevelik uspeh Heglovega idealizma. Heglova filozofija je bila tako temeljito izpodrinila vse druge sestave, da je ob njenem propadu ni imel kdo nadomestiti. Zato je skrajni materializem v drugi polovici prejšnjega stoletja predvsem nemški pojav. Za Heglovo filozofijo, ki je že po naravi takšna, da se ni mogla trajno držati, ker se je preveč oddaljila od preproste pameti, je bilo posebno usodno, da je s takim prezirom odklanjala znanstveno izkustvo in se delala, kakor da je mogoče naravne pojave izvajati na podoben način iz osnovnih pojmov in načel kakor matematiko. S tem pa je v znanstvenem svetu onemogočila ne le samo sebe, ampak je dala povod, da so začeli odklanjati sploh vsako filozofijo. Prav v tej dobi pa je moderna fizikalna znanost žela svoje prve velike uspehe, Kolikostna metoda, ki jo je Lavoisier (1743—1794) uvedel v kemijo, je pokazala, da se snov kljub vsem izpremembam ohranja. Noben drobec ne izgine, noben drobec ne nastane. Še več. Zdravnik in fizik Robert Mayer je dognal, da velja isto tudi za silo ali energijo. V svoji mladosti je skušal sestaviti »perpetuum mobile«. Ker je bil ves trud zaman, je začel razmišljati o pojavu in je prišel do zaključka, da tudi nobena sila ne nastane na novo. Ako izgine gibanje, se pojavi toplota in obratno. Povsod velja načelo: causa aequat effectum. Te svoje zaključke je objavil 1. 1842. Tri leta pozneje je razširil svoje izsledke tudi na organski svet in pokazal, da dobivajo živa bitja vso svojo delovno silo iz hrane. Zakon o hranitvi energije so v isti dobi z raznih vidikov samostojno odkrili še Nemec Helm-holtz, Anglež Joule in Danec Colding. Zanimivo je, da opirajo Mayer, Joule in Colding zakon ohranitve, ki ga je materializem kmalu tako zlorabil, na teološke razloge, češ da vesoljstvu, ki ga je Bog ustvaril, nobeno ustvarjeno bitje ne more ničesar dodati ali odvzeti. — Drugi znanstveniki so pokazali, da so vsa živa bitja sestavljena iz celic in da se prilikovanje in razkroj vršita po znanih zakonih o spajanju prvin. Posebna »življenjska sila«, ki so jo dotlej mnogi zagovarjali, je postala nepotrebna,2 Kako klavrna je bila Hegelova »filozofija narave«, ki se ni mogla ponašati z nobeno iznajdbo, v primeri z mlado vedo, ki je vsak dan odkrivala nova čudesa. Fizika je pritegnila javno pozornost nase in si prilastila ves ugled, ki ga je dotlej uživala filozofija. Nekako »v zraku« je bilo mnenje, da bi se dali »pozitivni« znanstveni izsledki brez vsake filozofije povezati v sestav, ki bi bil obenem svetovni nazor, zlasti ker je bil novi rod, ki mu je tekla zibelka v času vojnih truščev, ki se je šolal v dobi prevratov, ki je gledal porajajočo se industrializacijo in bil priča, ko je stekla prva železnica, ves prozaičen in zaverovan v gmoto. Upošteval je le otipljiva dejstva, za umetnost, filozofijo in vero ni imel smisla. Njegove duhovne in umske potrebe so se tako skrčile, da mu je zadoščal površni materializem, resni misleci, ki so živeli v tej dobi, so pa ostali med sodobniki neopaženi. 2 Gl. Überweg-Österreich, Grundriss der Geschichte der Philo- sophie, IV12, Berlin 1923, str. 285 sl.s Die mechanische Naturauffassung und der Materialismus. — E. Meyerson, Identite et rčalitč4, Paris 1932, str. 220 sl. Prvi znak nove dobe je bila Straussova proslula knjiga »Das Leben Jesu, kritisch bearbeitet« iz 1. 1835/6, ki skuša dokazati, da je Kristusov lik bajka, ki jo je stkala domišljija prve Cerkve, pripisujoč Jezusu vse, kar so Judje sanjali o Mesiji. Strauss je bil sprva idealistični monist, na starost se je pa čisto prelevil v materialista. Zdelo se mu je, da je Darwin rešil vsa vprašanja. Vesoljstvo je čudovit stroj, kjer se poganjajo kolesa z neizprosno nujo. Izven njega ni ničesar. Tej svetovni mašineriji je treba pripisovati modrost in dobroto, pred njo naj nas navdajajo ista nabožna čustva kakor vernika pred Bogom. Te misli je razvil v knjigi »Der alte und der neue Glaube« 1. 1872. Filozofski zgodovinar A. Drews se čudi, da se je mogel nekdanji heglovec tako strahotno poplitviti, še bolj pa temu, da je takratno nemško izobraženstvo knjigo kar požiralo.3 Še bolj strupen nasprotnik krščanstva je postal drugi heglovec, Ludwig Feuerbach. Njegov najznamenitejši spis, ki je silno razkrojno vplival na sodobnike, je »Das Wesen des Christentums« iz 1. 1841. Medtem ko je Hegel dejal, da se v človeku, ki spoznava Boga, Bog spoznava, pravi Feuerbach, da človek, ki Boga spoznava, v resnici le samega sebe spoznava. Človek si ustvarja bogove po svoji podobi. Vse, kar najde v sebi lepega, resničnega, dobrega, projicira kot svoj vzor navzven, v »boga«. V božanstvu moli človeštvo svoje lastno skupno plemenito bistvo, pa kot nekaj povnanjenega, odtujenega. Veren človek je torej nenaravno raztrgan. To, kar je najdragocenejšega v njem, skupno človeško naravo, to je povnanjil v bogove, sam pa ostal zgolj poedinec, sebičnež, brez smisla za človečansko skupnost. Zato je smatral Feuerbach za svojo življenjsko nalogo, da uniči verstvo in zbudi v človeku zavest, da je on sam tisto vzvišeno bitje, ki ga je dolžan nad vse ljubiti ter se zanj žrtvovati. Ljubezen do človeka mora stopiti na mesto ljubezni do Boga, in prišla bo doba družabne vzajemnosti, ko bo »človek človeku Bog«. Tudi Feuerbach je z mnogimi sodobniki polagoma iz heglovca in panteista postajal ateist in materialist. Moleschottu, ki je skoval krilatico »brez fosforja ni misli«, je pisal navdušeno pismo in pohvalil njegov nauk o prehrani: »Teorija o prehrani je velike važnosti za etiko in politiko. Hrana se izpreminja v kri, kri v srce in možgane, v čustva in misli. Hrana je podlaga človeškim nazorom in kulturi. Narodu, ki ga hočeš preroditi, daj mesto pridig proti grehu rajši boljše hrane! Človek je to, kar je.« Celo podrobne nasvete je dajal. Bodoči družabni prevrat se bo prej posrečil, če bo ljudstvo jedlo več fižola in manj krompirja.4 Vendar se je Feuerbach branil, da bi ga nazivali materialista. Duševni svet mu je nekaj izvirnega, česar ne smemo istovetiti z gmoto. Kdor hoče razumeti obe počeli, si mora poiskati svojo Arhimedovo točko izven obeh. Feuerbachov nazor je ostal meglen do konca. V istem ozračju je rastel Karl Marx in njegov krog, ki je s svojim družabnim gibanjem usodno podaljšal vpliv materializma na ljudske množice sem v našo dobo.5 3 »Der alte und der neue Glaube« ist von einer bei einem einstigen Hegelianer geradezu erschreckenden Seichtigkeit und Unbekümmertheit um die eigen- tlichen Tiefen der Probleme. A. Drews, Geschichte der Philosophie VII (Sammlung Göschen), Berlin 1922, str. 14. 4 Navaja H. Höffding , Histoire de la philosophie moderne II3, Paris 1924 (prevod iz nemščine), str. 291. 5 Gl. izvrstno delo: A. Cornu, Karl Marx, 1'homme et 1'oeuvre. De 1'hegč- lianisme au materialisme historique. Paris 1934. 51 4* Potem so sledili prosluli materialisti: Vogt, ki je znan po svoji krilatici, da so misli z možgani v istem odnosu, kakor žolč z jetri ali seč z ledvicami, Büchner, ki je s svojo knjigo »Kraft und Stoff« (1855) podal svetu nekak učbenik surovega materializma, že omenjeni Moleschott in Ernst Haeckel. Ta zadnji je imel morda najusodnejši vpliv. Njegova knjiga »Die Welträtsel«, ki je razširila darvinizem v obliki mehanistične razlage razvoja od nežive snovi do človeka, je od prve izdaje 1. 1899 do 1. 1933 izšla v 410.000 izvodih. »Boga in bogov, tako izjavlja v tej knjigi, sploh ni, ako razumemo s tem pojmom osebna, izven narave bivajoča bitja.«“ Mesto, ki ga je doslej zavzemalo krščanstvo v človeški družbi, je zasedla znanost: »Med najznačilnejše poteze 19. stoletja spada vedno ostrejše nasprotje med znanostjo in krščanstvom.« Znanost je odkrila neomajno gospostvo neuklonljivih zakonov žive in nežive prirode, krščanstvo pa govori o nekem »duhovnem življenju«, kjer da ti zakoni ne veljajo. Toda tisto duhovno življenje ni nič drugega, kakor delno področje možganske fiziologije. Nasprotje med sodobno znanostjo in med preživelim krščanstvom je očitno in nepremostljivo. Veliki duhovi, med prvimi David Strauss, so to spoznali ter pogumno izpovedali.7 Na Francoskem, kjer niso poznali tako pretiranega idealizma, se tudi duh časa ni pokazal v tako pretiranem materializmu. Pojavil se je v obliki scientizma. Načelno podlago mu je dal Auguste Comte (1798—1857). Učil je, da se človeštvo razvija v čisto določeni smeri tako, da v celotnem razvoju prehodi trojno stanje: teološko, ko vse pojave razlaga z mističnimi silami, filozofsko, ko gradi obsežne miselne sestave, in pozitivno, dokončno, ki da je pravkar nastopilo, ko se zanese samo na znanost, upoštevajočo zgolj pozitivna dejstva. Sodobni človek se ne briga več za dokončne razlage, za bistvo stvari, za zadnje vzroke, za najvišje smotre. Naloga znanosti je zelo skromna: pokazati, kako si pojavi slede, da jih lahko vnaprej napovemo in se z njimi okoristimo. Toda 19. stoletje je bilo, kakor smo že rekli, nenavadno bogato tehničnih iznajdb. Stroji so naravnost predrugačili življenje človeštva. Ljudi se je polastila nekaka pijanost ob tem napredku, zdelo se jim je, da je ni skrivnosti, ki bi prej ali slej znanost ne mogla posvetiti vanjo. Znanost je postala malik. Kolikor je Comteov pozitivizem preveč poniževal človeško spoznanje in mu odrekal zmožnost, da se dokoplje do izvestnih resnic, toliko ga je struja, ki se je iz njega razvila in dobila ime scientizem, poviševala in si napuhnjeno domišljala, da bo svet pred učenjakom kmalu razgalil svojo zadnjo skrivnost. Najznačilnejša francoska scientista sta bila Comteova učenca Taine in Renan. Scientizem je igral na Francoskem podobno vlogo kakor v Nemčiji materializem in ustvaril skoraj enako moreče ozračje. »Prejšnji rod, tako piše slovstveni zgodovinar Victor Giraud, Renanov in Taineov rod je živel pod oblastjo in obsedenostjo, lahko rečemo pod trinoštvom ene same ideje, skoraj fiksne ideje, namreč ideje Znanosti. Čudoviti napredek in brezkončna uporabljivost pozitivnih ved je rodila v dušah najbolj otročje in najbolj pretirane upe. Vsakdo je sanjal samo, kako bi se čim bolj znanstveno rodil, živel in umrl. Znanost ni bila le vera, temveč praznoverje, kakor ob renesansi v umetnost niso imeli samo vere, ampak praznoverje.«8 ® E. Haeckel, Die Welträtsel (Kröner, Taschenausgabe 1908), str. 179. 7 Str. 191/2. 8 V. Giraud, Les maitres de l'heure II3, Paris 1914, str. 328/9 (Le bilan de la gčnčration litteraire de 1870). i Podobno sodi scientizem G. Fonsegrive: »Njegova osnovna dogma pravi, da človeškemu razumu s posebnimi načini, ki se jih poslužuje znanstvenik, to je, s pomočjo metode uspe, da vse razume in vse spozna, in da izven resnic, ki jih odkrije razum, ni ter ne more biti ničesar resničnega. Izven narave in nad naravo ni ničesar.« V naravi pa je vse determinirano po neizprosnih zakonih, ne izvzemši človeka. »Človek je samo teorem, ki hodi.« Posledice tega nazora so bile naturalizem in amoralizem.0 Tako je postala druga polovica 19. stoletja doba strupenega nasprotja mnogih znanstvenikov in velikega dela javnega mnenja proti krščanstvu in proti filozofiji. Miselno vsebino tega neprijaznega duhovnega ozračja je tvorilo prepričanje, da je »pozitivna« znanost vrhunec človeškega razvoja in da ima ona odgovor na sleherno vprašanje, ki muči človeka. Odgovori, kakor sta jih doslej podajali vera in modroslovje, so le prazne domislice. Ti valovi so pripljuskali tudi k nam. Starejši rod še dobro ve, kako je vsak dijak v višjih razredih prej ali slej osebno trčil na vprašanje o razmerju med vero in znanostjo: Ali se materializem da ovreči? Ali znanstvena dognanja ne nasprotujejo svetemu pismu? Ali niso filozofija in sploh vsi nazori z vero vred samo domišljijska tvorba, ki je pozitivna dejstva ne potrjujejo, marveč ji nasprotujejo? Naši apologetje so nam sicer sijajno branili krščanstvo. A mlad človek je nezaupen. Morda nam pa kaj prikrivajo? Bogoslovec pravi tako, znanstvenik drugače, kateri ima prav? Toda v dobi, ko smo si stavili taka vprašanja, pravi znanstvenik že davno ni več tako govoril, kakor smo mislili, da govori. Materializem in scientizem sta se bila že zrušila. Samo sonce, ki je pregnalo meglo z vrhov, še ni prodrlo k nam v nižavo. II. Odpor proti scientizmu, znanstveni relativizem. Scientizem, ki so ga bolj širili leposlovje in poljudno znanstveni pisci, kakor resnični znanstveniki, je kazal malikovalsko spoštovanje pred suhimi »pozitivnimi« znanstvenimi dejstvi. Ta dejstva se dado, kakor so bili prepričani, brez vsega »filozofiranja« povezati v znanstveni sestav. Znanost, pisana z veliko začetnico, je obenem edini svetovni nazor. Znanstveni nazor je dokončen in nam bo prej ali slej v preprostem obrazcu izčrpno izrazil vesoljstvo: svet bo v kratkem, če že morda ni, »brez skrivnosti«. Toda komaj se je ta napuhnjeni scientizem zavedel samega sebe in svojih domišljavih zahtev, že se je pojavil tudi njegov nasprotnik v obliki epistemologov ali kritikov znanosti. Za početnika tega gibanja velja splošno Emile Boutroux, ki je izdal 1. 1874 kot doktorsko tezo drobno knjižico z naslovom »O prigodnosti naravnih zakonov«.10 V njej dokazuje, da osnovni znanstveni zakoni, ki so jih smatrali scientisti za večne in neizpremenljive temelje pozitivne znanosti, niso nič nujnega marveč predstavljajo samo nekak vzor, ki se mu skuša narava čim bolj približati. Izvirno delo je bilo usmerjeno preveč proti duhu časa, da bi ga bila javnost takrat opazila. Toda gibanje, ki ga je započel filozof Bou-troux, so nadaljevali znanstveniki svetovnega imena, kakor matematik Edouard Le Roy, matematik in fizik Henri Poincare, fizik Pierre Duhem, kemik Emile Meyerson, Razmišljujoč o pogojih svojih znanosti, o bistvu " E. Magnin, Un demi-siecle de pensee catholique. Paris 1937. Str. 9/10. Poglavje ima naslov: »Žalostna leta osemdeset«. Ta oznaka je Claudelova. 10 De la contingence des lois de la nature10, Paris 1929. znanstvenega prizadevanja in o mestu, ki gre znanosti med drugimi panogami človeškega udejstvovanja, so prišli do zaključkov, ki so jih vodili čisto v nasprotno smer od scientizma. Edouard Le Roy je zlasti znan po svoji kritiki »znanstvenega dejstva«: »Dejstva,« tako piše v članku, ki je zbudil pozornost in ne malo pohujšanje, »so podobna, tako si mnogi domišljajo, redkim kamnom, poskritim v temnih in neznanih kotičkih, da jih je treba dolgo iskati, preden jih dobiš, ki se ti pa pojavijo nenadoma in povsem obdelani pred očmi, čim si jih znal odkriti, Odtod plehko naziranje, da je treba dejstvo samo .ugotoviti'. Toda že ime dejstvo (fait) samo je dovolj, da zavrne splošno prepričanje: kar je bilo treba u d e j s t v i t i (ce qui a ete fait), ne more biti neposredna danost.«11 Zakaj izmed neštetih pojavov samo nekatere povzdignemo v čast »znanstvenih dejstev«? Zato, ker nas je kak nazor opozoril nanje. Dejstva opazimo le z očali kake podmene. »Ugotoviti se ne pravi sprejeti preprost in svež odtis tega kar biva, marveč preiskati, kaj pokaže določen nazor (les formes en question), kadar zremo skozi njegovo prosojnost na neraziskana področja stvarnosti. Dejstva so torej odvisna od vsega našega preteklega izkustva, osebnega in plemenskega, od predsodkov, ki jih imamo kot ljudje dejanja in ki so postali zaradi dolge rabe nekaj nagonskega, nepremagljivega, železna srajca tako rekoč, ki jo je dejstvo, da živimo, nadelo naši duševnosti.«12 Sploh pa narava ni mozaik, sestavljen iz samostojnih drobcev — pojavov, ki bi jih bilo mogoče vsakega posebej opazovati, ampak je nepretrgan tok, ki si ga človek iz praktičnih razlogov samovoljno razseka in kosce pozaznamuje z besedami, kakor da so drug od drugega neodvisni. V naravi je vse v vsem. »Pojave torej manj ugotavljamo, kakor ustvarjamo; kot tvorbe opazovalca, ki jih določa s tem, da jih osamlja, predstavljajo bolj proizvod našega razkosavanja kakor čisti podatek.«13 Osamljenega dejstva sploh ni mogoče notranje opredeliti, ampak le z ozirom na nekaj. Znanost ne zbira poljubnih pojavov, temveč samo značilne. Značilne za kaj? Za nazor, ki ga ima raziskovalec o svojem področju. Pojavov, ki nimajo prostora v tem nazoru, sploh ne opazi, ali jih ima za brezpomembne. »Če vse to posnamemo, vidimo, da duh dejstev nikakor trpno ne sprejema, temveč ji na nek način ustvarja ... Duh si dejstva izseka iz brezoblične tvari Danega.«1* Ta nazor, ki so ga posneli v izrek: učenjak ustvarja dejstva, je seveda pretiran. Iz Le Roy-ja govori bergsonovec. Toda v milejši obliki najdemo isto misel pri mnogih sodobnikih, zlasti pri zgodovinarjih znanosti, ki ugotavljajo, kakor n. pr. Meyerson, da je dejansko že večkrat znanstvena podmena povzdignila dotlej brezpomembne pojave v osrednja znanstvena dejstva. Nam se sedaj zdi nekaj najvažnejšega na telesih masa, teža. Temu je pa le od Lavoisiera tako. Prej je veljala teža za nekaj postranskega, kar se lahko izpremeni, ne da bi tej izpremembi morali pripisovati poseben pomen. Teža ni bila fizikalno dejstvo, zato pa je bilo fizikalno dejstvo flogiston kot počelo toplote in gorljivosti. Znanstvena dejstva se rode in umirajo z znanstvenimi teorijami. 11 E. Le R o y , Science et philosophie (Revue de Mčtaphysique et de Morale, 1899). Ves članek je ponatisnjen v knjigi: »Qu'est-ce que la Science?« (Cahiers de la Nouvelle Journee), Paris 1926. Navajamo ga po tej izdaji. Gl. str. 145. 12 Str. 146. 13 Str. 146/7, ■« Str. 147. Za naš namen ni potrebno, da presodimo pravilnost teh misli. Le to je treba ugotoviti, da so se pojavile, da so postale v tej ali oni obliki splošna last in da so popolnoma nasprotne scientistični miselnosti. Vtem ko je scientizem skoraj malikoval pred suhimi pozitivnimi dejstvi ter menil, da se sama po sebi sklapljajo v znanstveni sestav, se je ob koncu stoletja razširilo spoznanje, da takih dejstev sploh ni, ampak da šele apriorna podmena podeli nekaterim pojavom vrednost značilnih znanstvenih dejstev. Znanstveno dejstvo je nekaj relativnega. Morda pa je vsaj znanstvena teorija dokončna in izčrpna resnica? Temu vprašanju je posvetil veliki Poincare mnogo pozornosti. Najdovrše-nejša in najtočnejša veda je gotovo matematika. Pa zanimivo, v novi dobi so se pojavile poleg Euklidove še nove geometrije, ki prvi v osnovah nasprotujejo. Na vprašanje, koliko vzporednic je mogoče iz določene točke načrtati določeni premici, odgovarja Evklid da eno, Riemann da nobene, Lobačevsky da neskončno število. Kdo ima prav, katera geometrija je resnična? To vprašanje, pravi Poincare, nima nobenega smisla, »podobno, kakor če bi se kdo spraševal, ali je meter pravilna mera in so bile stare mere napačne... Ena geometrija ne more biti bolj resnična od druge, lahko je samo bolj priročna (plus commode).«15 Osnove geometrije niso dejstva, marveč svobodne opredelbe, postulati. Ta izraz »plus commode«, bolj priročna, rabi Poincare tudi za znanstvene teorije. Stvarnosti same nam po njegovem mnenju itak nobena ne izrazi, marveč le odnose med stvarmi.16 Te pa je mogoče bolj ali manj srečno povezati ter izraziti v bolj ali manj priročnih obrazcih. Zato je v nekem smislu po nepotrebnem izteklo toliko črnila in morda celo nekaj krvi zaradi pravde, ali se zemlja suče okoli sonca ali sonce okoli zemlje. Na to vprašanje sme odgovoriti kar kdo hoče, ne da bi se mu bilo treba bati, da ga bo pozitivna znanost zavrgla. Ker ne poznamo absolutnega prostora in absolutno mirujočih točk, nikdo ne ve, kaj se prav za prav giblje in kaj miruje. Edino smiselno vprašanje je, v kateri podmeni se dado izdelati bolj priročni obrazci. Na to pa dobimo izvesten odgovor: »Bolj priročno je podstavljati, da se zemlja vrti, ker na tak način izrazimo mehanične zakone v mnogo bolj preprostem jeziku.«17 Če torej kdo pravi, da se zemlja vrti, misleč da je izrazil absolutno resnico, je povedal dejansko stavek brez smisla, ker ga ni poskusa, ki bi mogel dokazati ali ovreči njegovo trditev, »ali bolje, obe trditvi: .zemlja se vrti", in: ,bolj priročno je podstavljati, da se zemlja vrti1, imata eden in isti pomen; ena ne vsebuje prav ničesar več kakor druga.«18 Podoben znanstveni relativizem zastopa tudi Duhem. Skraja je skušal zgraditi fiziko na samih suhih pozitivnih dejstvih. Toda kaj je fizikalno dejstvo? Toplota? Kaj je toplota? Fluidum, sila, gibanje? Vse to so podmene in ne izkustvena dejstva. Izkustveno dejstvo je le, da se v bližini nekaterih teles živo srebro v toplomeru dviga. Iz samih takih 16 H. P o i n c a r i , La Science et l'Hypothese, Paris 1927, str. 54, 67. 16 Str. 4: »Ce qu'elle (la science) peut atteindre, ce ne sont pas les choses elles-memes, comme le pensent les dogmatistes naifs, ce sont seulement les rap-ports entre les choses; en dehors de ces rapports, il n'y a pas de rčalitč con-naissable.« 17 Str. 141. 19 Str. 141. Toda prim. od istega misleca La valeur de la science, Paris 1925, str. 271 sl., kjer ugotavlja, da je to, kar je »bolj priročno«, s fizikalnega stališča tudi bolj »resnično«. dejstev, brez vsakega »filozofiranja« o činitelju, ki to dviganje povzroča, pa ne bo nikdo ustvaril fizikalne teorije: »Kmalu je bilo treba priznati brezuspešnost našega napora in se prepričati o nemožnosti, da bi kdo logično zgradil fiziko, opirajoč se zgolj na izkustvene zakone.« Postalo mu je jasno, da je fizikalna teorija »umetna tvorba, izdelana s pomočjo matematičnih količin; odnos teh količin do abstraktnih pojmov izvirajočih iz izkustva je le odnos znaka do stvari, ki je označena.«19 Slika sveta, ki jo podaja znanost, je vzorcu komaj od daleč podobna. Posebno uspešno pa je zavrnil pozitivizem in scientizem Emile Meyer-son, ki se je ves posvetil epistemologiji. Zgodovina fizike in kemije mu je pokazala, kako smešno je prepričanje, da je resnična znanost zgrajena iz golih pozitivnih dejstev. Če bi se bil Joule, ki je skušal s poskusi dognati, kako je z zakonom o ohranitvi energije, ravnal po tem pozitivističnem načelu, tedaj bi bil moral zaključiti, da se energija ne ohranja, kajti poskusi so mu pokazali, da odgovarja eni kaloriji od 322 do 561 kgm. Že prepričanje, da biva svet izven nas, da vstaja zjutraj isto sonce, ki je zvečer zašlo, da teče po žici električni tok tudi tedaj, kadar ga nikdo ne opazuje, so preprosta filozofiranja, »Znanstveniki, ki so se smatrali ali se še smatrajo za čisto .pozitivne' in ki so zapriseženi nasprotniki vsega, kar diši po metafiziki, so bili in so še vedno globoko prežeti s čisto določeno ontologijo, ki v njo verujejo z železno trdnostjo. Ta ontologija ni nič drugega, kakor ontologija naivnega realizma.. .«20 Vsak človek, znanstvenik pa še prav posebno, filozofira tako nujno kakor diha. Zlasti nazorno pa je pokazal Meyerson, kako neosnovane so sanje o nekem najvišjem znanstvenem obrazcu, ki naj nam izčrpno izrazi vesoljstvo. Kaj je bistvo znanstvenega prizadevanja? Da nam pojave, ki jih sicer ugotavljamo, pa ne razumemo, čimbolj razloži. Kaj se pravi razložiti? Na ta ali oni način razstaviti ter pokazati, da je celota, ki se nam je zdela zagonetna, sestavljena iz samih znanih delov. Ako pa tudi kateri del ni znan, gre razlaga, to je, razstavljanje dalje in dalje. Razložiti uro se pravi, pojasniti njeno gibanje s pomočjo koles in prožne vzmeti. Nastane vprašanje, zakaj je vzmet prožna in kolo togo. To skušajo razložiti z atomi, atome z elektroni itd, Razložiti se vedno pravi razstaviti v manjše dele. Če je pa temu tako, tedaj se bo končno le treba nekje ustaviti pred pojavom, ki se ne bo več dal razbiti — razložiti, ampak ga bo mogoče le še opisati, ugotoviti: takšen je, takšne lastnosti kaže. Zakaj? Ne vemo, ker mu ne vidimo, ali ker sploh nima več sestavin, ki bi nam to razložile. Svet končno iz nečesa je, in naj se tudi znanosti kdaj posreči prodreti do njegovih zadnjih sestavin, vsaj te zadnje, ako so res zadnje, načelno ne bodo več razložljive. Najvišji obrazec scientistov je mavrica, ki se za toliko umakne, za kolikor sem se ji približal. Na koncu preži na znanost neizogiben vprašaj. Že narava našega razuma je taka in bistvo znanstvene razlage priča, da nam je vesoljstvo v svojih globinah načelno uganka.21 Nemčija ni poznala epistemologov, toda razvoj je šel v isto smer. V dobi, ko je na Francoskem nastopil Boutroux, je živela nemška javnost pod vtisom dveh znamenitih predavanj, ki jih je imel naravoslovec Emil Du Bois-Reymond in ki zaključujeta prvo z »ignorabimus«, drugo z »dubite- 19 Navaja O. Manville, Qu'est-ce que la science? Str. 19. 20 Emile Meyerson, Du cheminement de la pensee II, Paris 1931, str. 650. 21 Prim. Emil Meyerson in njegova filozofija, Čas 1936/7, str. 121 sl. mus«. Pa že naslova sama: »O mejah naravoslovnega spoznanja« in »Sedmero svetovnih ugank«22 sta bojna napoved takratnemu javnemu mnenju, ki je prisegalo na vsemogočno in vsevedno znanost. Nasprotniki materializma so ta miselni preobrat z navdušenjem sprejeli kot prvi znak lepše dobe, monisti pa so planili po tovarišu, ki se jim je izneveril. Sam Haeckel je smatral za potrebno, da posveti »Svetovnim zagonetkam« posebno delo, kjer sicer dovolj prizanesljivo govori o predavatelju, toda o priliki mu je tudi prav trpkih nadrobil. Du Bois-Reymond, ki se je drugače smatral za materialista, pravi o teh napadih: »Čevljarji so popustili svoje kopito in vihali nos nad to, skoraj po konzistorialno-svetniški ponižnosti dišečo samoizpovedjo Ignorabimusa, ki proglaša nevednost za nepremagljivo. Zagrizenci te smeri, ki so mogli biti bolje poučeni, so me ovajali kot člana črne tolpe .. ,«23 Nato navaja Haeckla, ki ga med drugim takole zmerja: »Ta na videz ponižni, v resnici pa predrzen ,Ignorabimus‘ je isto kar .Ignoratis' nezmotljivega Vatikana in ,črne internacionale', ki jo vodi, te zlovešče trume, s katero je moderna kulturna država sedaj vendar, vendar že enkrat začela kulturni boj.«24 Novi, skromnejši nazor o nalogah in možnostih znanstvenega prizadevanja se je kljub vsemu odporu širil, izpodrinil scientistično miselnost in jo nadomestil z drugo skrajnostjo, s skepticizmom. Pojavi se krilatica o bankrotu znanosti. Namesto da bi odkrila vrhovno enačbo vesoljstva, je prisiljena priznati, da niti svojih najosnovnejših zakonov, kakor zakonov, da se ohranja masa in energija, in vzročnega zakona ne more strogo pozitivno dokazati, ampak jih smatra za postulate. Mlada, naglo rastoča znanost je doživela krizo, ki je zamajala njene najgloblje temelje. Ako gledamo ta znanstveni skepticizem sam v sebi ter ga primerjamo s prejšnjim scientističnim racionalizmom, moramo reči, da sam po sebi bolj nasprotuje krščanstvu kakor scientizem. Ta je vsaj priznaval človeku možnost, da se dokoplje do absolutne resnice, vtem ko je novi skepticizem nad resnico dokončno zdvojil. Dejansko sta pa obe miselnosti učinkovali prav obratno. Scientizem, ki je priznaval resnico, jo je priznaval samo na področju pozitivne znanosti, odrekal pa jo je filozofiji in religiji, znanstveni skepticizem, ki pozna samo bolj ali manj »priročne« hipoteze, je veri mnogo prijaznejši, češ tudi to so hipoteze, ki se mirno morejo kosati z našimi znanstvenimi. V kratkem bi torej lahko miselno ozadje, ki je prevladalo v znanstvenem svetu v začetku dvajsetega stoletja, takole označili: Vse tako imenovane pozitivne znanosti temelje na nekih aksiomih, ki jih pozitivno, izkustveno ni mogoče ne dokazati, ne ovreči. Znanstvenik kot tak se sploh ne more strokovno baviti z njimi, ampak samo mislec, filozof. Za znanstvenika so to le hipoteze. O hipotezi pa se ne vpraša, ali je resnična ali ne, ampak, ali je priročna in ali je plodna, to je, ali vede do novih odkritij ali ne. Odtod prijazno stališče do filozofije in religije. Filozofija sodeluje pri znanstveni zgradbi, ker se bavi z njenimi temeljnimi aksiomi, religija se je izkazala za zelo plodno hipotezo, ker vliva vernemu znanstveniku prepričanje, da je svet plod stvariteljnega razuma in da ga je torej mogoče umeti. Vedno znova navajajo zglede iz zgodovine znanosti, 22 Emil Du Bois-Reymond, Uber die Grenzen des Naturerkennens, Die sieben Welträtsel, zwei Vorträge. Leipzig 1882. Prvo predavanje je iz leta 1872, drugo iz leta 1880. Nas Slovence je dobro seznanil z njima A. Ušeničnik. 23 Str. 64. 24 Str. 105. kako je kak Kepler, Kopernik, Newton črpal v veri prepričanje, da je svet matematično-umno zgrajen, in kako ga je to prepričanje vodilo do plodovitih odkritij. To je nekako splošno nastrojenje znanstvenega sveta, v tem skupnem ozračju pa si seveda posamezne znanstvene osebnosti pri-kroje vsaka svoj določnejši nazor. III. Značilna anketa. Ta veliki preobrat v znanosti, ki je iz nasprotnice postala prijazna soseda in deloma celo zaveznica religije, ki se ga pa javnost še ni dovolj zavedala, je napotil pisatelja Roberta de Fleurs-a, člana Francoske akademije, da je kot urednik Figaroja izvedel v svojem listu 1. 1926 zanimivo anketo. Članom francoske Akademije znanosti je poslal sledeče vprašanje: »Ali je znanost nasprotna religioznemu čustvu?« Odgovori so izhajali v listu, pozneje pa so bili zbrani v knjigi, ki predstavlja nad vse zanimiv dokument o miselnosti najvidnejših sodobnih tvorcev francoske znanosti.25 Izmed 88 članov Akademije znanosti jih samo 15 ni odgovorilo, vsi ostali so poslali daljše ali krajše odgovore. Najkrajši je zadnji, ki ga je podpisalo 14 članov in ki pravi: »Znanost uči biti skromen in spoštovati mnenje drugega.«26 Dvanajst se jih je zedinilo za odgovor, da tvorita znanost in religija dve ločeni področji, ki si ne nasprotujeta in se ne podpirata.27 Isto misel najdemo tudi v nekaterih drugih odgovorih. Nekateri se izrečno spominjajo scientizma kot zdavnaj preživele miselnosti. »Pred kakimi petdesetimi leti,« pravi matematik E. Picard, »mnogi učenjaki niso prav nič dvomili, da bo znanost našla o stvareh zadnjo besedo. Nekateri so pisali, da ni več skrivnosti; znanstveni duh jim je predstavljal vso človeško pamet. A misli o pomenu znanosti od takrat so se izpremenile. Ta popolni scientizem gine, vsaj pri tistih, ki znanost goje in ki so razmišljali o njenih osnovah.«28 Podobno fizik A. Blondel: »Kot večino predsodkov, tako je tudi tezo o nespravljivem nasprotju med znanostjo in vero sprejela množica šele tedaj, ko je postala v okolju, kjer se je rodila, nesodobna. Kdo še danes izpoveduje .scientizem’ kot filozofski nazor? Le malo resničnih učenjakov je ohranilo nedotaknjene utvare, ki so jih njihovim prednikom navdihovale nagle in čudovite zmage znanosti, ki so jih upravičeno opajale, ki jim je pa sodobna fizika v pet in dvajsetih letih uničila ali omajala temelje.«20 Kemik Charles Moreau je ves preobrat osebno doživel: »Da je znanost nasprotna verskemu čustvu, to sem morda, čeprav nisem čisto siguren, nekoč, v dobi svoje mladosti, verjel... Vzhičen nad njenimi zmagami, sem skoraj mislil, da je znanost zmožna rešiti vsa vprašanja in da se nič, ne bistvo življenja, ne početek in smoter stvari ne more odtegniti njenemu objemu. Takrat sem bil morda .materialist’, misleč, da so pojmi Božanstvo, nesmrtnost duše, samo za .preproste v duhu’, resnično .svobodomiselni’ duh pa da se jih mora otresti... Toda čim sem napredoval v znanju in vsled tega postajal bolj 25 Le sentiment religieux et la Science. Entjuete auprčs des Membres de l'Acadčmie des Sciences par Robert de Fleurs de 1 Acadčmie Fran«;aise, Directeur du Figaro. Paris, 1928. 28 Str. 158. 27 Str. 157. 28 Str. 126/7. 2» Str. 41/2. .neveden' .učenjak', se je nasprotje zabrisalo, in precej časa že je samo še spomin.«30 Če učenjak nima vere, tega ni kriva njegova znanost, ampak drugi razlogi. Ch. Moreau se pritožuje nad nespretno vzgojo v cerkvenem zavodu31, Le Chatelier dolži slabo življenje prebogate duhovščine v dobi zadnjih kraljev, njen sedanji odpor do republikanske ustave in preveliko vsiljivost teologov z njihovimi dokazi32, A. Blondel obtožuje bogoslovje, ki da včasih neupravičeno posega v čisto znanstvena vprašanja,33 P. Appell pa meni, da je verski »čut« (l’Esprit religieux) pač nekaj povsem drugega kakor znanstveni, zato da ima ta obojnega, ta samo enega ali drugega34. Le tega nobeden ne trdi, da bi bili vzroki za nevero v kaki znanstveni stroki sami. Razlogi za nevero so izvenznanstveni. »Nasprotje med znanostjo in religijo,« pravi H. Lecomte, »nastane samo v duhu tistih, ki to sami hočejo.«35 Ne znanost, marveč neznanje je krivo nasprotja, meni P. Sabatier: »Mislim, da je nespametno vnašati nasprotje med vero in znanost, ki po mojem naj ostaneta vsaka v svojem različnem področju. Dvigati jih eno proti drugi, ne more nikomur koristiti; to delajo predvsem ljudje, ki so v eni kakor v drugi slabo poučeni.«36 Drugi gredo še dalje in poudarjajo koristi, ki jih prinaša versko prepričanje znanstveniku na njegovem lastnem področju. Tako zvezdoslovec Pierre Puiseux, ki pravi: »Nazori, ki so verskemu čustvu sovražni (popolni skepticizem, čisti fenomenizem, absolutni determinizem), tako izsuše človeka, da pravi znanstvenik ne more v njih vztrajati. Kako vse drugačno privlačno silo imajo zanj opazovanja, če veruje, da oživlja vesoljstvo svoboden in neodvisen um in da nam lahko sleherni dosegljiv predmet od meglenice do atoma odkrije vsaj skromno potezo večnostnega reda.«37 Mnogi se sklicujejo na može, ki so imeli vodilno vlogo v znanosti, ki so pa bili globoko verni. A. Blondel piše n. pr.: »Po mojem mnenju lahko izbira učenjak samo še med vero, ki je bila srečna dediščina toliko znamenitih učenjakov od Newtona, Descartesa, Leibniza, Pascala do Ampera, Biota, Faradaya, Cauchyja, lorda Kelvina, Hermita, Pasteurja in toliko drugih — ta imena sama kažejo, kaj je misliti o tako imenovanem nasprotju — in med agnosticizmom, ki je dobrohoten do verskih idej.«38 Še drugi naglašajo, da znanost ni vse. Mnogo važnejša za človeka je nravnost. Glede te pa suha znanost popolnoma odpove. Kirurg Quenu pravi: »Vse kaže, da ni mogoče zanikati vpliva verske misli na nravnost: .Morala brez obveznosti in jamstva ali celo utilitaristična in evolucionistična angleška morala so sestavi, ki so si jih nekateri izobraženci zgradili v celoti za svoje potrebe.' Temu mnenju, ki ga je pred kratkim izrazil Dumont-Wilden, se pridružujem. Usodno vprašanje bankrota čiste etike pričenja skrbeti velike mislece, ki so se sicer osvobodili vseh predsodkov, 30 Str. 115/6, 118/9. 31 Str. 115. 32 Str. 100/1. 33 Str. 43. 34 Str. 25/6. 35 Str, 103. 36 Str. 141. 37 Str. 134. 33 Str. 42. in celo, kakor se pravi, vsake verske usužnjenosti. Kar se mene tiče, ne verjamem, da bi bilo mogoče obnoviti nravnost brez pomoči verske ideje.«39 Nekateri ne ugotavljajo samo, da med vero in znanostjo ni in ne more biti nasprotja in da je za vsakdanje življenje posameznika in družbe vera še bolj potrebna kakor znanost, ampak poudarjajo, da znanost naravnost vodi k religiji. Ch. Barrois, geolog, izjavlja: »Napor (geologije) ji dopušča samo, da ponavlja, kakor je v Genezi: Omnia mensura et pondere fecit. Geologija do naših dni ni dospela dalje, kakor da je modernizirala klasične dokaze za bivanje božje.«40 Slično kirurg Pierre Bazy: »Odličnega človeka sem slišal reči: ,Bolj ko znanost napreduje, popolneje ko poznamo vesoljstvo, zlasti človeka in čudesa njunega ustroja, tem bolj nas vleče, da spoznamo v tem vsemogočno in neskončno modro roko, in torej Boga, najvišji predmet vere.' Jaz soglašam.«41 Slavni Branly je kratko izjavil: »Znanost je napor v smeri Stvarstva, vera je napor v smeri Stvarnika.«42 Niti en učenjak ni odgovoril, da vidi med vero in znanostjo nepremostljivo nasprotje, kvečjemu se dva, trije bolj pridržano izražajo glede določenih konfesij. In vendar so to starejši znanstveniki, ki so se oblikovali v dobi scientizma in ki pripadajo raznim verstvom, ali so celo brez kon-fesije. Zato je to glasovanje francoske znanstvene akademije izredno važna priča sodobne znanstvene miselnosti. V znanstvenem svetu je danes moderno biti religiozen. Tudi tisti, ki odklanjajo določene konfesije, skoraj vsiljivo poudarjajo svojo religioznost. Sijajnejšo apologijo vere si težko mislimo. Ako se ta prijazen odnos do vere tako izrazito kaže v starejšem znanstvenem rodu, ki je že zasedel Akademijo in ki se je v mladih letih še navduševal za protiverski scientizem, tedaj je samo po sebi umljivo, da bo stališče akademske mladine po velikih umskih središčih še vse odločnejše. Lepo sliko krščansko usmerjene francoske visokošolske mladine in izobraženstva sploh je podal na drugem mednarodnem katoliškem tednu v Ženevi, nadškof, pozneje kardinal Baudrillart, član francoske Akademije in dolgo let rektor katoliške univerze v Parizu. V uvodu pravi, da že nad petdeset let živi med samo mladino in med njenimi učitelji, da je prepotoval svet in imel stike z možmi najrazličnejših nazorov in da pač sme veljati za verodostojno pričo. Nato popisuje, kako vse drugačna miselnost vlada danes po najvišjih francoskih civilnih in vojaških šolah, kakor v njegovi mladosti. Našteva jih po vrsti, kako je v tej dobra tretjina, v oni polovica, v drugi dve tretjini zavednih katoliških akademikov. Mnogi med njimi opravljajo po enkrat na leto večdnevne zaprte duhovne vaje.43 Ta izprememba v miselnosti znanstvenikov in izobražencev vobče pa ni morda samo francoska posebnost. V Nemčiji se je izvršil isti preobrat, kakor smo že kratko naznačili. Tudi najizrazitejši zastopniki nemških učenjakov podajajo slične izjave, kot smo jih slišali od članov francoske Akademije znanosti. V tem ko je Haeckel z neko zagrizeno trmo poudarjal 39 Str. 127. 40 Str. 31. Spotoma povedano, navedenih besedi ni v Genezi, ampak v knjigi Modrosti XI, 21, kjer se glase: sed omnia in mensura, et numero, et pondere disposuisti (vse si uravnal po pravi meri, številu in teži). 41 Str. 33. 43 Str. 60. 43 La pensče catholique dans le monde contemporain. Conferences de la deuxieme semaine catholique internationale de Geneve. Paris 1931. Prim. str. 50/1, 54. svoj materializem, izjavlja njegov veliki učenec, naravoslovec Hans Driesch: »Materializem se da znanstveno premagati... Pri marsikaterem problemu ,ne gre dobro', to je, vprašanje obstoja še dalje kot vprašanje. Glede materializma pa j e mogoča enoumna odločitev. .. Naj nauk načelnega materializma vodi v nravnostni materializem ali ne — napačen je.«44 Vitalizem, ki ga je Driesch tako uspešno znova uvedel v biologijo namesto prejšnjega mehanističnega pojmovanja življenja, je spet obudil obe prastari človeški vprašanji o svobodni volji ter o nesmrtnosti duše in jima dal tudi z znanstvenega stališča določen smisel; v materialistični dobi so taka vprašanja vnaprej odklanjali. Pa še več, vitalizem je pokazal, da v živem bitju deluje činitelj, ki ni prostornega in torej ne tvarnega značaja. Osebna nesmrtnost je postala z biološkega stališča mogoča, da, verjetna.45 Naravoslovje človeka danes naravnost usmerja proti religiji: »Religijo, ali bolje religioznost hočemo strogo ločiti od konfesije, kakor je to itak danes splošno v navadi. Pristna religioznost je čustvo, in sicer čustvo, ki se zbudi ob misli na povezanost z vesoljstvom; v njem se mešajo ponižnost, vzvišenost in zaupanje. Ali pa tako čustvo more biti drugače utemeljeno, kakor če pojmujemo vesoljstvo kot nekaj, v čimer deluje duhovno počelo? In prav to smo lahko mi pokazali, zaradi tega pa smemo trditi, da naš nauk naravnost mora roditi religiozno čustvo.«4" Podobno se izraža Einstein, početnik relativnostne teorije: »Religioznost znanstvenika je v tem, da strmi ves zamaknjen nad skladjem v naravnih zakonih. V njem se razodeva tako vzvišen razum, da je v primeri z njim vsa umnost, kar so je ljudje vložili v svoje zamisli, povsem ničev odsvit.«47 Veliki fizik ima »globok občutek, da se javlja v izkustvenem svetu višji razum«,48 zato se mu zdi povsem naravno, da veljajo »v naši tako zmaterializirani dobi resni znanstveniki za edine ljudi, ki so globoko verni«.49 Katoliški bogoslovec bi na teh in podobnih izjavah našel sicer še marsikatero dvoumje in nedostatnost, a vendar, kako daleč smo že od miselnosti, da si vera in znanost nasprotujeta! Učenjaki svetovnega slovesa so postali naravnost apologetje, ki jih verske družbe vabijo na svoje sestanke. Slavni Max Planck hodi predavat o religiji in naravoslovju,59 znani biolog Max Hartmann govori o naravoslovju in religiji,51 Bernhard Bavink, ki v izvrstnem delu, upoštevanem tudi od strokovnjakov, podaja dognanja in vprašanja sodobnih naravoslovnih znanosti,52 je prišel do prepričanja, ki ga je objavil v lepi apologetični knjigi, da se je vsa današnja znanost usmerila na pot, ki vodi k religiji.53 44 Hans Driesch, Die Überwindung des Materialismus, Zürich 1935, str, 6—8. 45 Prim. str. 108: Das Problem der Unsterblichkeit. 48 Str. 130/1. 47 Albert Einstein, Comment je vois le monde, Paris 1934, str. 39. 48 Str. 162. 49 Str. 38. 50 Dr. M. Planck, Religion und Naturwissenschaft. Vortrag, gehalten im Balticum". Leipzig 1938. 51 Dr. Max Hartmann, Naturwissenschaft und Religion. Vortrag, gehalten am 3. März 1939 im Deutschen Protestantenverein. Jena 1940. Prim. poročilo v Času 1941, str. 374 sl. 52 Dr. Bernhard Bavink, Ergebnisse und Probleme der Naturwissenschaften, Eine Einführung in die heutige Naturphilosophie5, Leipzig 1933. 53 Die Naturwissenschaft auf dem Wege zur Religion. Leben und Seele, Gott und Willensfreiheit im Licht der heutigen Naturwissenschaft3. Frankfurt am Main 1934. IV. Sodobna lizika in religija. K miselnemu preobratu v znanstvenem svetu, ki smo si ga ogledali, je največ pripomogla epistemologija, to je razglabljanje o pogojih in o bistvu znanstvenega prizadevanja. Njena dognanja so na vseh znanstvenih področjih povzročila novo ozračje. Fizika pa je v naših dneh postala pozorna na nekatere pojave, ki mnoge učenjake še posebno usmerjajo k religiji. Prav ta veda je bila sicer nekoč zelo neprijazna spiritualističnemu svetovnemu nazoru. Kdor se vedno in poklicno peča s samo gmoto, skoraj nehote izgubi smisel za vse, kar ni snov. Razne teorije o razvoju vesoljstva so kaj rade črtale Stvarnika. Prof. Milan Vidmar pretresljivo pripoveduje, kako mu je fizikalna razvojna teorija v mladosti vzela vero: »Štirinajst let mi je bilo. Mlada, žejna glava je srkala vase z neutešljivo slastjo vesoljni svet. Vsak dan ji je donašal nove vpoglede v naravo, nova spoznanja. Nekje sem v tistih dneh naletel na Kantovo in Laplaceovo kozmogonijo. Pretresla me je. Nekaj dni, mogoče nekaj tednov me je razburjala, vznemirjala, opajala. Potem pa je prišla katastrofa, tistega dne, ko sem ležal v visoki travi in brez misli poslušal daljni zvon. Kakor blisk z vedrega neba je udarilo v me hipno spoznanje: Boga ni. Vse, kar se godi okoli mene, se dovršuje samo po sebi, brez tuje pomoči, brez vpliva višjih sil... Ni ga Boga, ki bi mogel spremeniti ves ta ogromni mehanizem ...Bog me je zapusti l.«54 Toda ta teorija se je preživela, čisto po nepotrebnem so nekateri zaradi nje izgubljali vero. Naš Vidmar priznava: Kantova in Laplaceova »kozmogonija je dolgo gospodarila v človeških glavah. V mojih otroških letih mi je vzela Boga... Danes nam je jasno, da Kant-Laplaceova teorija ni pravilna. Računi so nam dokazali, da ne more biti pravilna. Ogromni teleskopi so nam potrdili, da smo računali prav.«55 Pojavile so se druge teorije in prinesle novo miselnost. Zlasti v treh točkah se sodobna fizika loči od one v polpretekli dobi. Prej se je zdelo samo po sebi umljivo, da je svet večen. Materializem je podstavljal večno snov in večno gibanje. Danes pa so fiziki splošno prepričani, da gibanje ne more biti večno. Za vsako gibanje je potrebna razlika v energiji, neka napetost. Ura gre, ako je navito pero, to je, ako ima večjo napetost kakor obkrožujoča ga telesa; voda goni kolo, ako je razlika med višino, kamor teče, in med višino, odkoder priteka; peč greje sobo, dokler je soba hladnejša. Ko se pero raztegne, ko se vodna gladina izenači, ko je toplota obeh teles ista, neha vsako gibanje, vsak tok. Seveda se z gibanjem pridobi nova sila, nova napetost, a ta je manjša od prve, ker se je nekaj nujno porazgubi v obliki toplote. To izgubljeno silo, ki je za vsako nadaljnje delo neporabna, ker samo dviga povprečno toploto vesoljstva, nazivajo entropijo. Entropija v vesoljstvu se torej veča, napetost pojema, gibanje se ustavlja. Vesoljstveno dogajanje je končno. Zakon, da stremi energija v vesoljstvu za izenačenjem, ker se veča njegova entropija, je v bistvu odkril že Sadi Carnot in ga objavil 1. 1824. Toda novo dejstvo se je tako malo strinjalo z miselnostjo tedanje dobe, da so Carnotovo delo prezrli. Rudolf Clausius je moral sredi stoletja zakon o entropiji tako rekoč znova odkriti. Toda naletel je na odpor. Haeckel je odločno izjavil: »Če bi bil zakon o entropiji v svojih posledicah pravilen, 54 Dr. inž. Milan Vidmar, Moj pogled na svet, Ljubljana 1935, str. 3. 55 Str. 99. tedaj bi moral odgovarjati .koncu sveta', ki ga podstavlja, tudi njegov začetek; obe predstavi pa sta po našem monističnem in doslednem pojmovanju večnega kozmogenetičnega procesa enako nevzdržni. Začetka sveta prav tako ni, kakor ne konca. Kakor je vesoljstvo neskočno, tako se bo tudi na vekomaj gibalo.«66 Toda fizika je kljub Haecklu ohranila Carnotov zakon, ki je postal drugo načelo termodinamike, in danes sama izvaja iz njega posledice, ki so se jih materialisti prejšnjega stoletja tako bali. Poslušajmo zopet Vidmarja: »Vsem nihanjem (gibanjem) je začetek nasilen pojav. Vsem je smer začrtana. Vsa se polagoma izčrpavajo. Drugi stavek iz termodinamike se jim izraža v pojemajočih nihajih ... Ce je vse to res, je moral nekdo — pred bilijoni let — vznemiriti vse vsemirje. Preden je začelo živeti, je moralo biti v ravnotežju, torej brez življenja, kakor nihalo, preden ga dvigneš in izpustiš ... Naivno se mi zdi misliti, da j e svet od nekdaj in da bo v vso večnost. Vse v njem niha. Od vselej? Ni mogoče. Nihaji so povsod od trenutka do trenutka manjši. V preteklosti so bili torej večji in večji, v pretekli neskončnosti bi morali biti torej neizmerni. Tega ne veruje nihče. Če bi ne umirali, bi bil svet lahko večen. Če bi bili nihaji tako enakomerni, kakor so v moji uri, bi lahko trajali iz večnosti v večnost. Le v tem primeru bi svet ne potreboval začetka. Toda uro moram navijati, če ji hočem zagotoviti odmerjeno nihanje. Vsako uro je treba naviti, to vsak dan, drugo vsak teden. Svet je ura, ki jo moraš naviti vsak trilijon let. Kdo jo je navil?«67 Še bolj naravnost govori angleški fizik in zvezdoslovec James Jeans: »Termodinamika razlaga, kako vse v naravi doseže slednjič svoje končno stanje zaradi dogajanja, ki ga označuje kot .naraščanje entropije' ... No, entropija vesoljstva pa še ni dosegla svojega končnega viška. Če bi bil dosežen, bi o tem ne mogli več razmišljati. Še vedno naglo narašča in je morala potemtakem imeti začetek. V času, ki ni brezmejno daleč, se je moralo zgoditi nekaj takega kakor .stvarjenje'.«68 In malo dalje: »Sodobna znanstvena teorija nas sili, da si mislimo Stvarnika delujočega izven prostora in časa, ki sta tudi samo del njegovega stvarstva, prav kakor se nahaja tudi umetnik izven svojega platna.« Zakon o entropiji ni nov. Tudi ni novo, da ga kdo rabi kot podlago dokazu za bivanje božje. Novo pa je, da delajo danes to fiziki sami. Druga točka, ki sodobno fiziko še neprimerno globlje loči od one iz prejšnjih dob, je današnji indeterminizem. Doslej je fizika smatrala sleherno dogajanje za enoumno določeno po enoumno določenih vzrokih. Kdor bi točno poznal trenutno stanje vesoljstva v katerem koli času in bi bil dovolj bistroumen, bi lahko za vso večnost vnaprej ali za nazaj določil ves potek dogodkov do zadnjih potankosti, podobno kakor določa zvezdoslovec gibanje nebesnih teles. Sodobna fizika pa pravi — ta nazor je star komaj svojih 15 let — da je bil ta determinizem utvara. Zadnji doslej odkriti delci vesoljstva, ki so morda osnovno gradivo tvarnih bitij, glede svojega gibanja niso strogo vezani na kake vzroke, ampak so indetermini-rani, da, svobodni. Zato je za poedini elektron recimo čisto nemogoče, in sicer ne le dejansko nemogoče zaradi nezadostnih priprav ali pomanjkljivosti čutil, marveč načelno nemogoče točno napovedati bodoče stanje. Le 66 Die Welträtsel, 150/1. Prim. E. Meyerson, Identitä et realitč, str. 288 sl.: Le principe de Carnot, 67 Moj pogled na svet. 169/70, 68 James Jeans, Der Weltenraum und seine Rätsel (The mysterious uni-verse), Stuttgart-Berlin, str. 203/4. kadar imamo pred seboj snov, ki jo tvori neizmerno število takih delcev, se nam zdi vse dogajanje determinirano, ker ne opazujemo več posameznih gibanj, marveč njihovo rezultanto, prav kakor zavarovalnica približno lahko vnaprej pove, koliko zavarovanih poslopij bo pogorelo, dasi o nobeni določeni hiši ne ve, kaj se bo z njo zgodilo. Srednja posledica je determinirana, posamezni dogodki, ki jo tvorijo, pa ne. Vsi znanstveni zakoni, ki so bili ponos scientizma, veljajo danes samo za približna pravila, ki sicer pogodijo rezultanto, ne pa najmanjših poedinih pojavov. Ali je ta indeterminizem, ki zanika vzročnost, pravilen ali ne, to je drugo vprašanje, ki ga tukaj ne rešujemo. Ugotavljamo samo, da je ta teorija postala splošno mnenje sodobnih fizikov, kakor priznava celo de-terminist Planck,59 in zanima nas, kakšne posledice ima za svetovnonazor-no usmerjenost znanstvenikov. Naravnost presenetljivo je, kako je ta indeterminizem, ki ga bo filozof v sedanji obliki moral pač odkloniti, naravnost blagodejno vplival na miselnost znanstvenikov.00 Fizik se je prej, ves zakopan kot je bil v svojo gmoto in njen determinizem, zelo nagibal k temu, da zanika svobodno voljo in često duha sploh. Vsekakor bi Bog, ki bi ne bil svoboden, ne bil Bog. Danes si je oddahnil. Svobodno voljo, ki jo je doživljal v sebi, sedaj lahko tudi kot fizik načelno prizna, saj niti tvarno dogajanje, kakor mu kažeta izkustvo in teorija, ni strogo determinirano. S tem je obenem zasigurana vrednost etike, ki si je ne moremo misliti brez svobodne volje. Vodilni francoski fizik Louis de Broglie z očitnim ponosom govori filozofom o indeterminizmu, ki je precej njegovo delo: »Filozofom pa je treba prepustiti, da pregledajo, ali morejo (te nove ideje) v neki meri pripomoči, da se izpolni jarek, ki je doslej navidezno umetno ločil tvarni svet od nravnega, na katerega se je pojem strogega determinizma očividno tako težko nanašal.«61 Indeterminizem je postal sodobnemu fiziku most od tvarnega k duhovnemu svetu. Pa še več. Tvar sama se je začela razblinjati v rokah današnje fizike. Zadnji delci snovi se javljajo na čisto nasprotujoče si načine: zdaj kot snovni drobci, zdaj zopet kot golo valovanje, kot nekaj samo miselnega, matematičnega, saj ni ničesar več, kar naj bi valovalo. Fizika je začela odklanjati atomske modele kot preočividen plod človeške domišljije in raje izraža svoje izsledke samo še z matematiko. Jeans pravi, da nam danes »ni treba več razpravljati, ali se nahaja valovni sestav kake skupine elektronov v trorazsežnem ali četverorazsežnem prostoru, ali pa sploh ne biva. Sestav biva v matematičnem obrazcu; ta in nič drugega izraža zadnjo stvarnost.«02 Tudi Vidmar je prepričan, da »postanejo v svitu zadnje resnice gravitacija, gmota, energija, hitrosti, sile, le preproste skupine komponent krivinskega tenzorja in ves otipljivi svet matematičen svet... 50 »So weit ich sehe, sind die Letzteren (Indeterministen) gegenwärtig in der Mehrzahl.« Max Planck, Wege zur physikalischen Erkenntnis2, Leipzig 1934, str. 251. 08 Izjemo tvori naš Vidmar, ki mu je indeterminizem znova omajal s trudom pridobljeno vero: »Udarec, ki je razdrobil kavzalnost, je padel 1. 1927 ... Človek je doživel z njim nov poraz ... Mrtvi svet je dobil v vseh svojih drobcih prosto voljo, lastnost, ki si jo je lastil samo človek. Lastnost, ki ga je, domišljavca, dvi- gala nad žival in nad vesoljno vsemirje.« Moj pogled na svet, str. 267. 01 Bulletin de la Socičte frangaise de philosophie. Determinisme et causalite dans la physique contemporaine. Sčance du 12. Novembre 1929. Str. 144. 02 Der Weltenraum, 201. V svetu ni prav za prav ničesar, kar bi mogel imenovati realno, otipljivo.«63 In Einstein izjavlja: »Po našem dosedanjem izkustvu imamo pravico biti prepričani, da je narava ostvaritev tega, kar si je mogoče zamisliti kot matematično najbolj preprostega.«64 Celo trezni Eddington ugotavlja, da se je povsod, kjer se je znanosti posrečilo malo privzdigniti zaveso, ki nam zakriva naravo, stvarnost pokazala kot »nekaj duhovnega in duševnega«; »naravoslovje ima danes mnogo bolj mističen pojem o zunanjem svetu, kakor v prejšnjem stoletju«, surovi materializem »je izginil s površja zemlje«.65 Znanstvenik se ne more dovolj načuditi, kako se dado matematične teorije, ki jih je človeški genij izdelal v teku stoletij nekako na prazno, zgolj da zadosti svojemu logičnemu gonu, nepričakovano dobro naobračati na izkustvo. In vendar se matematika poslužuje znakov, kakor imaginarnih števil, ki so zanesljivo samo tvorbe človeškega razuma in ki jim načelno ne more odgovarjati nobena stvarnost v navadnem pomenu besede. Ko pa obrazce, ki jih vsebujejo, nanašamo na izkustvo, se zdi, kakor da so bili naravnost po naravi pomerjeni: »Tri dolga stoletja, pravi Jeans, je skušala znanost naravi nadeti svoj mehanistični nazor, pa je s tem izvajala nad velikim njenim delom nasilje, znanost dvajsetega stoletja, ki jo skuša zajeti v čisto matematične pojme, pa ugotavlja, da ji ti tako popolnoma in čudovito pristojajo, kakor čeveljček na nogo Pepeljke.«66 Narava očividno govori samo matematični jezik. Vesoljstvo se prikazuje v svojem najglobljem bistvu sodobnemu znanstveniku kot nekaj netvarnega, miselnega, matematičnega. Jeans zaključuje: »Danes smo si precej edini v tem, in kar se tiče fizikalnega dela znanosti, skoraj popolnoma edini, da se znanstveni tok usmerja proti nemehanični stvarnosti. Vesoljstvo se kaže vedno bolj podobno veliki misli kakor velikemu stroju. Duh ne prihaja več v kraljestvo snovi kot slučajen vsiljivec, ampak pričenjamo slutiti, da ga bo treba prej pozdraviti kot stvarnika in vladarja nad tvarnim svetom — seveda ne našega poedinskega duha, marveč Duha, v katerem bivajo atomi, ki so rodili tudi našega duha, kot zamisli.«67 Sodobna fizika torej ni samo strpna do religije, niti ne samo religiji prijazna, marveč podaja po nekaterih svojih odličnih zastopnikih naravnost dokaze za bivanje božje. Kdor bi s filozofskega stališča presojal te dokaze, bi ga najbrž marsikaj ne zadovoljilo, zlasti bi ga zaskrbel filozofski idealizem, ki se v njih javlja, toda nam, ki smo hoteli samo ugotoviti, kako se je sodobno naravoslovje oddaljilo od materializma in kako se je znanstveni svet v naših dneh že zopet pokristjanil, so misli, ki smo jih našli pri najvidnejših znanstvenikih, dragoceno dokazno gradivo. * * * Branitelji krščanstva so bili v teku zgodovine že večkrat pred izrednimi nalogami. Taka usodna doba je bilo n. pr. trinajsto stoletje, ko se je filozofija osamosvajala od teologije. Takrat je vodstvo novega gibanja prevzel učenjak, filozof, svetnik Tomaž Akvinski. Ločitev med bogoslovjem «s Oslovski most, Ljubljana 1936, str. 289. Podobnih mest je mnogo. Comment je vois le monde, 169. 65 A. S. Eddington, Die Naturwissenschaft auf neuen Bahnen (New pathways in Science), Braunschweig 1935, str. 308. 66 James Jeans, Die neuen Grundlagen der Naturerkenntnis2. (The new Background of Science), Stuttgart-Berlin 1934, str. 329. 67 Der Weltenraum, 209. Č««, 1942 65 5 in modroslovjem se je izvršila mirno in Cerkvi v prid, samostojna filozofija je ostala zaveznica teologije. Nekaj stoletij pozneje se je na podoben način znanost ločila od filozofije. Takrat, žal, ni bilo krščanskega genija, ki bi novo gibanje pravilno usmeril. Mlada znanost nam je postala nasprotna in vse do naše dobe so prihajali z njenega področja najnevarnejši napadi na vero. Morda so tudi nekateri apologetje nekoliko krivi, ker so zbujali videz, kakor da smatrajo tehnični napredek za zlo in kakor da so pozabili, da vrši znanstvenik, ki skuša človeku podvreči zemljo, važno božjo zapoved. Danes je to nasprotstvo za vselej odstranjeno. Če naravoslovje kaj pretirava, pretirava v smeri proti filozofskemu idealizmu. A to se bo uneslo. Delo pa, ki ga je opravila epistemologija, ima trajno vrednost. Scientizem se ne more nikoli več ponoviti. Toda večni Nasprotnik ne bo miroval. Morda že snuje novo bojišče proti Cerkvi. Kje se bo pojavilo? V trinajstem stoletju so govorili o nasprotju med filozofijo in vero. Krščanski misleci so pokazali, da tega nasprotja ni. Mi smo doživeli konec dobe, ko so smatrali, da znanost veri nasprotuje. Tudi to nasprotje se je izkazalo za neosnovano. Kje je še kakšno nasprotje, da bi naš sovražnik pokazal nanj? Nasprotje med vero in življenjem? O, če bi pa naša doba začela podčrtavati to nasprotje, tedaj ne bo več dovolj, da ima vsak narod nekaj mislecev, ki bi mu branili krščanstvo, tedaj bo moral postati apologet vsak kristjan, tisti, ki evangelij oznanja, in tisti, ki ga sprejema, in s svojim življenjem dokazovati, da veruje v nauk, ki ga izpoveduje, in da je ta nauk pravilen. Razvoj pravne filozofije na Slovenskem, Dr. iur. et phil. Rudolf Trofenik. I. »V mukah in zamudah se je razvijala slovenska literarna aktivnost izpod teže političnih, socialnih in kulturnih razmer«.1 Prav iste besede moramo tudi mi reči, ko skušamo bežno orisati razvoj pravne filozofije na Slovenskem. V tem pregledu se bomo časovno omejili na dobo od konca 19. stoletja pa do danes. Saj pred to dobo izrazite filozofske, kaj šele pravno-filozofske literature nismo imeli. Čeprav moremo s ponosom kazati na dokaj lepo število odličnih juristov, ki jih je dal naš narod tedanji dobi, pa vendar pravnika-filozofa ni med njimi. Naj omenimo samo političnega filozofa Pelzhofferja2, romanista Pegiusa3, univerzalnega Dolinarja1, kano-nista Jelenca5, civilista Kranjca6, orientalista in kanonista Čižmana7, ki so vsi ponesli naše ime v tedanji učeni svet. In ko začenja v javnosti nastopati koncem 19. stoletja krog, ki si je ustanovil kot svoje glasilo »Slovenski 1 Kidrič, Zgodovina slovenskega slovstva, Ljubljana, 1929—1938, str. 1. 2 Polec, članek o Pelzhofferju v Slov. biogr. leksikonu. Str. 293—295. Spek- torskij, Mesto F. A. Pelzhofferja v zgodovini državoslovja, Razprave Akademi- ie, I., 1941. 3 Polec, Pol stoletja društva »Pravnik«, Ljubljana, 1939. Str. 154. 4 Polec, op. cit. str. 171. 6 Polec, op. cit. str, 165. 6 Polec, op. cit. str. 185. 7 Polec, op. cit. str. 189. pravnik«, moramo tudi o njem ugotoviti, da je združeval le pravne pozitiviste. Proučevanje postavljenega prava jim je bila edina in izključna naloga jurisprudence. Vzrokov, zakaj se je pri nas šele tako pozno začel razvoj pravne filozofije, je več. Prvi je brez dvoma ta, da nam je praktična, vsakodnevna potreba narekovala, da smo si predvsem osnovali književnost o pozitivnem pravu. Nadaljnji vzrok je tudi dejstvo, da Slovenci še nismo imeli izgrajene prave, tkzv. tradicionalne filozofije. Pravna filozofija pa je le poseben del filozofije, t. j. del vede o prvih počelih in zadnjih vzrokih, ali če govorimo z modernimi, veda o vsem, tudi o najvišjem, in o vsem z najvišjega vidika, segajoč, če je mogoče, do prvega početka, do najglobljega bistva in do najvišjega smotra.8 Pravna filozofija proučuje tedaj pravo z vidika etike, logike, psihologije, spoznavne teorije in tudi metafizike. To medsebojno ozko povezanost in odvisnost pravne filozofije od tako imenovanih tradicionalnih filozofskih disciplin zagovarjajo pri nas Furlan, Tasič in Spektorski. Zelo jasno in odkritosrčno prepričevalno pa je to izrazil že v prejšnjem stoletju sloviti nemški jurist Rudolf v. Ihering, ko je obžaloval, da se je njegov osebni znanstveni razvoj vršil v času, v katerem je bila vsaka filozofija popolnoma diskreditirana.0 V ne mali meri pa je oviral razvoj pravne filozofije pri nas kakor po svetu sploh popolni neuspeh idealistične filozofije. Vrtoglavim konstrukcijam Schelling-Hegelove filozofske šole je sledilo silno iztreznjenje. Resni znanstveniki so se odvračali od filozofije, in pravna veda je izgnala iz svojih vrst vsako, tudi najmanjše filozofiranje. Pravna filozofija ni imela več mesta na pravnih fakultetah; le o priliki rektorskih inavguracij je bilo o njej še kaj slišati. Naj omenim samo mnenje takratnih juristov. Paul Müller pravi o pravni filozofiji: »Eine Wissenschaft, die selbst keine feststehenden Prinzipien hat, kann offenbar anderen Wissenschaften keine brauchbaren Prinzipien leihen; eine Wissenschaft, deren eigener systematischer Bau auf so schwankenden Füssen steht, kann offenbar keine tauglichen Gründe für die Lehren und den Inhalt nach Objektivität ringenden Rechtswissenschaft hergeben. Besser keine Gründe, als schlechte Gründe«.10 Zaradi takega vsesplošno razširjenega naziranja o brezpomemb-nosti in celo škodljivosti filozofije za pravno vedo se je le-ta vrgla v nasprotni ekstrem ter se je izživljala v izključnem pozitivizmu. Bergbohm sam pravi, da so vse zveze in mostovi med pravom in filozofijo porušeni.11 Ker pa ne more nobena veda, tudi pravna ne, obstajati brez teorije, zato so tudi v pravno vedo začeli uvajati namesto filozofije novo pravnoteoretič-no disciplino; »nauk o splošnem ali najbolj splošnem delu pravoznanstva«,12 Propad idealistične filozofije je torej močno povzročil zastoj v razvoju pravne filozofije pri nas kakor tudi drugod. Saj še dandanes najdemo marsi- 8 Ušeničnik, 0 spoznanju (VII. zv. Izbranih spisov), Ljubljana, 1941, str. 11. 0 V predgovoru svojega znamenitega dela »Der Zweck im Recht« I., 1884., str. IX., pravi: »Wenn ich es je bedauert habe, dass meine Entwicklungszeit in eine Periode gefallen, wo die Philosophie in Misskredit gekommen war, so ist es bei dem gegenwärtigen Werk.« 10 Paul Müller, Elemente der Rechtsbildung und des Rechts zur Grundlegung für die realistische Begründung des Rechts, 1877., str. 38. 11 Bergbohm, Jurisprudenz und Rechtsphilosophie, I., 1892., str. 4. »Eine gründliche Untersuchung einer speziellen Frage aus der allgemeinen Rechtslehre durch einen Philosophen von Fach ist ein unerhörtes Ereignis.« 12 Vidi Cathrein: »Recht, Naturrecht und positives Recht«, Freiburg im Breisgau, 1909, str. 14. 67 5* katerega pravnika-znanstvenika, ki zavrača sleherno filozofijo, pri čemer pa se ne zaveda, da bi bila pravna veda brez filozofije le gola tehnika v uporabljanju pravnih norm.13 In če profesor Tasič vprašuje: »Je li pravna nauka odista nauka? Ako je to, mora iči do najviših višina ljudskih misli, ako to nije, več obična veština i zanat, onda joj nije potrebna teorija; ali onda i nije nauka,«14 mu moramo brez dvoma pritrditi. Toda izključno pravnopozitivistična smer je že premagana, a vprašanja: kaj je pravo, od kod njegov izvor in obvezna moč, so zopet stopila v ospredje. O tem nam priča neizmerno bogata pravnofilozofska književnost vseh narodov, ki stremi po svojem končnem smotru za »cognitio rerum per causas altissimas«. Ta kratki ekskurz nam je bil potreben, da bomo mogli pravilno presojati razvoj pravne filozofije na Slovenskem. V naših nadaljnjih izvajanjih se bomo predvsem omejili na najbitnejša vprašanja, ki zanimajo pravno filozofijo: kaj je pravo in od kod njegov izvor? Zaradi tega bomo pustili ob strani vse ostale probleme, s katerimi so se še bavili naši pravni filozofi. Smotrnost razpravljanja nam veleva, da sistematično razdelimo vse naše pravne filozofe na dve skupini. V prvo spadajo vsi oni, ki se ne samo vsebinsko, marveč tudi metodično priznavajo k pripadnikom tomi-stične filozofije; v drugo pa razporejamo vse ostale, katerih skupna karakteristika je, da niso pripadniki prve, zgoraj omenjene filozofije. Vsak izmed njih hodi svojo pot in uporablja svojemu filozofskemu sistemu lastno metodo.14a II. Dasi šteje tomistična filozofija pri nas lepo število in to celo odličnih predstavnikov, vendar med njimi izrazitega pravnega filozofa ni, Dočim najdemo v vrstah te filozofije pri drugih narodih tudi izrazite pravne filozofe — naj omenimo samo Viktorja Cathreina, Jacquesa Leclerqca, Rolanda Gosselina — so se naši tomisti večinoma bavili s tradicionalnimi filozofskimi disciplinami in vprašanji, ki zadevajo vsakodnevno problematiko, tako s socialnimi, narodnogospodarskimi in političnimi vprašanji. S pravom so se bavili le mimogrede in to le toliko, kolikor je to proučevanje v nujni zvezi z etiko. Kajti pravo jim je le del nravnega reda; zaradi tega jim je tudi pravna veda le del moralke. Pravi početnik in utemeljitelj znanstveno zasnovanega filozofskega dela pri nas je Frančišek Lampe. V svojih spisih je obravnaval tudi pravo, toda ne izčrpno. Človek ima pravice — tako razglablja v svojih spisih — že po svoji naravi. Zaradi tega je to pravo — naravno pravo, ker ga zajemamo iz človeške narave. Zaradi tega človeku in družbi ne daje pravic država, nego le Bog sam. Njegova volja je najzadnja podlaga vsemu pravu. Brez te edine realne podlage pa visi ves pravni red v zraku. Ker pa je božja volja podlaga vsemu moralnemu in zaradi tega tudi pravnemu redu, zato država družbi ne more prava vzeti; ona ima le dolžnost, da te pravice varuje in izvršuje.15 13 Kušej Gorazd, Sodobno prirodno in pozitivno pravo s posebnim ozirom na francoski pravni objektivizem, Čas, let. XXVI., str. 55. 14 Tasič, Arhiv za pravne i društvene nauke, 1932, knj. 42, str. 397. i«a V tuji pravnofilozofski literaturi najdemo kratek oris slovenske pravne filozofije pri G. Del Vecchio, Lezioni di filosofia del diritto. Ta knjiga je bila malodane že prevedena v vse svetovne jezike. 15 Njegova dela: Uvod v modroslovje, 1887., Dušeslovje, 1890, Cvetje s polja modroslovskega, 1898. V istem smislu uči Aleš Ušeničnik. Tudi po njegovem nauku se javlja božji zakon v človeški zavesti kot nravni, moralni zakon. Država je po svojem naravnem poslanstvu le zaščitnica prava. Državno pravo pa se mora ustvarjati le na podlagi naravnega prava. Naravno pravo samo upravičuje državo, da sme ukreniti vse, kar je potrebno v mejah socialnega smotra. Zakoni torej tvorijo kategorijo postavljenega državnega prava, toda to »pravo« je pravo le po pravotvorni legitimaciji naravnega prava, ki ima svoj izvor v Bogu.16 V istem smislu učijo tudi vsi ostali pripadniki te filozofije, tako dr. Janez Ev. Kre k17, Josip Jera j1B, Vinko Močni k19 in Alojzij Oda r.19» Kakor smo videli, je po nauku tomistične filozofije izvor prava Bog, ki je s človekom vred ustvaril ljudem tudi pravila družabnega sožitja — naravno pravo. Postavljeno pravo — državno ali pa pravo drugih socialnih zajednic — je pa samo tehnična izvedba naravnega prava. Prva kodifikacija naravnega prava je dekalog in iz njega se izvajajo vsi podrobnejši pozitivni in negativni pravni predpisi. Ta filozofija, ki je sicer preprosta in enostavna po vsebini, pa sijajna po svoji metodi, nam zaradi svoje dosledne jasnosti ne nudi mnogo in ne toliko problemov, kakor bomo ugotovili pri naslednjih pravnih filozofih. III. Tudi druga skupina ni po številu večja od prve. Vendar pa moramo ugotoviti, da se s časom zanimanje za pravno filozofijo vedno bolj širi in zlasti v zadnjih desetletjih imamo vse pogoje za uspešno znanstveno, strogo teoretično delovanje. Ko je »Slovenski pravnik« še oral ledino na polju pravoznanstva in nam mukoma ustvarjal slovensko pravno terminologijo, je pričel v daljših presledkih v njem priobčevati svoje pravnofilozofske razprave Janko Pajk, ki pa ni bil jurist.20 V svojih razpravah se je bavil predvsem z etiko; smatra jo kot praktično vedo, ki naj vodi ljudi k nravnemu življenju. Pravo in etika sta v tesni medsebojni zvezi, njun cilj je isti: v bodoče naj bo tudi pravno, kar je moralno, a moralno, kar je pravno. Tako bi se naj pravo in etika združili v eno samo disciplino, a mesto dotedanjega tehni-ziranega pravnega reda naj zavzame pravni čut. Skladno s tem svojim naziranjem vrednoti Pajk sodbo porotnikov kot sodbo etično višje vrste. Kajti o tem, kaj je pravo in kaj je krivo, ne sodi učeni sodnik na temelju natančno določenih, postavljenih norm, marveč odloča živi pravni čut ljudstva, ki se javlja v zavesti sodečih porotnikov. Pri vsem tem pa Pajk ne utemeljuje izvora prava transcendentalno; pravo ni človeku objektivno dano, marveč nastaja pod vplivom družabnih razmer in potreb, ki so torej po Pajku prvotni pravotvorni činitelji. V splošnem moramo ugotoviti, da 19 0 pravu razpravlja v Sociologiji, 1910; Uvodu v krščansko sociologijo, 1920, v Uvodu v filozofijo, II., 1924 in v Izbranih spisih, 1941, zv. IX. 17 Socializem, 1901. 18 Mednarodno pravo in modema pravna veda, Čas, XII., 1918; Morala in politika, Čas, XII., 1918. 19 Nravnost in pravo, v Spomenici ob 70 letnici bogosl. učilišča v Mariboru, 1929. 1911 Temelji organizacij, I., 1942. 20 Dotike prava in nravstva, Slov. pravnik, VIII., 1892; Notranji gon, vir nravstvenosti, Slov. pravnik, XIII., 1897 nam Pajk ni podal jasne in prepričevalne slike o svoji pravni teoriji, niti se ni pri svojem proučevanju ravnal po načelih znanstvene metodike. Saj tega tudi ni mogel, ker mu je manjkalo za proučavanje pravnofilozofskih problemov prepotrebne juridične izobrazbe. Doba prave pravne filozofije se pričenja pri nas šele z nastopom Leonida Pitamica, ki se je obenem kot jurist in filozof prvi temeljito lotil pravnofilozofskih vprašanj. Pitamic se je začel znanstveno udejstvovati v času, ko je začel Kelsen prodirati s svojo čistopravno teorijo v doslej na izključno indikativni, naravoslovnim vedam lastni metodi osnovani nauk o pravu in državi. Ves obči pravni nauk 19. in začetkom 20. stoletja se je ponajveč, in to včasih celo nekritično, izživljal v elementih psihologije in biologije, etike in teologije.21 Sociološki in še bolj filozofski problemi so prihajali do veljave v skromnem obsegu. Juridična vprašanja so bila pomešana s političnimi; javno pravo je bilo precej uslužna dekla vsakokratnih političnih stremljenj. Takšen je bil položaj, ko je Kelsen 1. 1911 nastopil s svojimi »Hauptprobleme der Staatsrechtslehre«, ki so bili takoj v ostri opreki z idejami doslej vladajoče nemške Laband-Jellinekove šole. S svojo čistopravno teorijo — tako jo naziva Kelsen sam — si je Kelsen prizadeval, da bi odstranil iz pravoznanstva vse tuje elemente, tako psihologijo, etiko, metafiziko, sociologijo, politiko itd. Čistopravna teorija mu je le teorija pozitivnega prava samega, ne pa teorija, ki bi se bavila s podrobno analizo kakega konkretnega pravnega reda. Kot teorija hoče ona obravnavati izključno le pravo kot pojav socialnega sveta, ne pa ga interpretirati po njegovi vsebini ter ga skušati bodisi legitimirati ali pa kot »nepravo« diskvalificirati.22 Kelsen sam pravi, da je osnoval »Eine reine, dass heist: von aller politischen Ideologie und allen naturwissenschaftlichen Elementen gereinigte Rechtstheorie«.23 Ker je Pitamic eden izmed najvidnejših predstavnikov Kelsenove šole, ki je njen sistem po svojih lastnih dognanjih dopolnil, pač ne bo odveč, da na kratko za lažje razumevanje podamo glavne misli Kelsenove teorije. Ves Kelsenov sistem temelji na osnovnem razlikovanju eksplikativnega od normativnega. Izhodišče mu je razlika med tem, kar je, in med tem, kar naj bo, med svetom kajstva (Das Sein) in svetom najstva (Das Sollen). Kajstvo mu je fizični svet, najstvo pa socialni svet. Prvo sfero urejajo kavzalni naravni zakoni, socialni svet pa obvladajo smotrni zakoni, ki jih nazivamo norme. Ta ostra ločitev med svetom kajstva in najstva je izvedena v Kelsenovem nauku do kraja dosledno. Naravni zakon je zakon fizičnega sveta, je le deklaratorna sodba o dogajanju v naravi. Njegova veljavnost zavisi le od tega, v kolikor so po njem deklarirani odnosi pravilni in vedno brezizjemno dosledni. V fizičnem svetu sledi vsakemu vzroku nujno tudi učinek. To medsebojno razmerje vzrok — učinek ugotavlja naravni zakon, ki črpa, kakor smo to že ugotovili, svojo veljavnost le iz dejstva, da se zatrjevani učinek resnično zgodi, kadar so podane vse predpostavke. Naj omenimo samo primer prostega pada. Če trdimo, da pade vsako prosto izpuščeno telo proti zemlji, pa bi opazili, da bi ta padec kdaj izostal, potem bi prenehal biti naravni 21 Kelsen, Reine Rechtslehre, 1934, sl. 22 Kelsen, op. cit. s. 17: »Sie will das Recht darstellen, so wie es ist, ohne es als gerecht zu legitimieren oder als ungerecht zu disqualifizieren: sie fragt nach dem wirklichen und möglichen, nicht nach dem richtigen Recht«. 23 Op. cit. s. III. zakon o prostem padu zakon. Obratno pa je pri zakonih socialnega sveta — normah. Norma je konstitutivna; njena naloga je, da ustvari nekaj novega ter da izzove neko dogajanje, ali pa da kako dogajanje prepreči. Norma ni izraz kakega dejstva. Njena veljavnost ne izhaja iz posledic kakega dejanja, marveč je treba njeno veljavnost izvajati iz nekega naj-a. Norma je torej izraz dolžnosti. Ona more, pa ne, da mora, doseči svoj namen. Tudi norma, ki je neučinkovita — to je, kadar jo prekršimo — ostane še vedno norma. V tem vidimo torej osnovno razliko med normo in kavzalnimi zakoni. Na tej razliki je Kelsen osnoval svojo čistopravno teorijo. Pravo so mu le norme. Po strogo logično deduktivni metodi izvaja Kelsen normo iz norme, tako da pride do tkzv. hierarhije pravnih norm. Ta ima svojo skrajno spodnjo mejo v sodbi, ali v upravnem aktu, ali v pravnem poslu sploh; tem sledi zopet uredba, nato zakon, za njo ustava (ta se časovno lahko zopet izvaja iz prejšnje ustave), končno pa meddržavni pravni red; skrajna zgornja meja — ako hočemo sicer to pojmovno neskončno vrsto tako deduciranih norm zaključiti — je pa Kelsenova izvorna norma, ki je pa le hipoteza; to se pravi: če ta velja, potem velja tudi ves pravni red, ki temelji na njej. Ker je Kelsen iz svojega pravnega sistema izločil vse nenormativne elemente (Kelsen govori o antiideološki tendenci čistopravne teorije),21 zato se je moral nujno zateči k izvorni normi, ker sicer ne bi mogel nikdar zaključiti svoje tako deducirane vrste pravnih norm ter na ta način avtorizirati akt prvega zakonodavca, kateremu je treba dati značaj najstva. Izvorna norma torej ni postavljena pravna norma, marveč je predpostavljena, da daje dejanjem prvega zakonodavca normativni značaj.26 Pitamic je prevzel Kelsenov normativni sistem kot svojo znanstveno podlago. Vendar pa se v prav odločilni točki razhaja s Kelsenom, ko na induktivni način upravičuje svoje pravno izhodišče. In baš v tem se nam zdi, da je Pitamic pri utemeljevanju izvora in veljavnosti prava mnogo realnejši in življenju bližji kot sicer izredno logični in dosledni Kelsen. Kelsenova izvorna norma nam je le miselna predpostavka brez samostojne objektivne vsebine, Pitamic pa vidi svojo izvorno pravno normo v objektivnih vrednotah.27 Po njegovem naziranju se mora sicer brezkončna vrsta deduciranih pravnih norm na nekem določenem mestu ustaviti in na mesto deduktivne metode naj stopi induktivna metoda, ki naj utemeljuje izvor prava z vrednotami ali z dejstvi. Kot izhodišče prava moramo vzeti tako normo, s katero se skladajo učinkovite psihološke predstave ljudi o tem, kar naj bo. Izvorna norma se mora kot najstvo približati temu, kar je, seveda nekrateč svojega normativnega značaja.28 Če se izvorna norma ne more objektivno utemeljiti, tedaj tudi ne more izpolnjevati svoje naloge, zaradi katere je bila baš predpostavljena. Objektivna veljavnost pravnega reda pa more biti osnovana le po objektivni veljavni pravni normi,2", 30 21 Op. cit. str. 16. 26 Op. cit. s. 66 in sl. 20 Prim. Pitamic, Čista pravna teorija in naravno pravo, Razprave pravnega razreda Akademije, I., Ljubljana, 1941. 27 Podrobno razlaga Kelsen bistvo in značaj izvorne norme v cit. delu na str. 62 in sl. 28 Pitamic, Nove smeri v pravni filozofiji, v Zborniku znanstvenih razprav, I., 1921. 29 Pitamic, ocena Kelsenove »Reine Rechtslehre« v Ztsch. für öffent. Recht, 15. Bd., 1935, s. 410—416: »Ich sehe nicht, wie die objektive Geltung der voraus- Pitamic uporablja torej obe metodi: deduktivno in induktivno. Toda njunih uporab ne konfundira, marveč uporablja vsako ob svojem času in na svojem mestu. V sistemu pozitivnega prava samega, ko gre za določitev nadrejenih in podrejenih pravnih pravil, je primerna le deduktivna metoda. V kolikor pa hočemo ta pravni red izvajati iz izvestnih materialnih predpostavk, pa se moramo posluževati induktivne metode. Zato se mora tudi zadnji izvor prava, ko ne gre več za izvajanje prava iz ustave itd., utemeljevati le na induktivni način. Pitamic smatra, da je treba iskati končni izvor vsega pozitivnega prava v naravnem pravu, ki pa zopet izhaja iz svojega zadnjega temelja: iz božje zapovedi pravičnosti in ljubezni.31 To stališče je zlasti jasno podčrtal v svoji zadnji razpravi »Čistopravna teorija in naravno pravo«. V skladu s to teorijo je Pitamic zasnoval tudi svoj sistem ustavnega prava. Ker mu država ni zadnji izvor prava, zato tudi ne moremo govoriti o suverenosti države, v kolikor seveda pojmujemo suverenost kot superlativ. Absolutno suveren v sistemu pozitivnega prava je samo meddržavni pravni red, dočim je država le omejeno suverena. Pojem suverenosti je zopet dobil svoj prvotni značaj komparativa. S tem pojmovanjem suverenosti je v skladu tudi Pitamičeva definicija države, ki jo pojmuje kot pravno organizacijo ljudi na določenem prostoru, ki je neposredno podrejena meddržavnemu pravu ter so ji podrejene vse pravne organizacije na njenem prostoru, razen tistih, ki so same neposredno odvisne od meddržavnega prava.32 Navzlic temu pa moramo Pitamica še vedno šteti med najodličnejše pripadnike Kelsenove normativne šole. V svojem sistemu državnega prava je izločil vse pravu heterogene elemente, ter je tako ostal zvest čistopravni teoriji. To poudarjajo tudi njegovi kritiki, ko izjavljajo, da pogrešajo v njegovi »Državi« nauka o političnih strankah in narodnostih, kakor sploh socioloških razglabljanj.33 Drugi pripadnik Kelsenove čistopravne teorije na Slovenskem je bil Ivan Žolger.kije uveljavljal ta načela v meddržavnem pravu.34 Po Pitamičevi teoriji je treba torej iskati izvor prava v objektivnih vrednotah, zato ga moramo šteti med pravne objektiviste ali realiste. Nasproti temu pa je naziranje, da je vsako pravo tvorba človeškega duha. Za svet prava velja namreč aksiom: quod non est in ratione, non est in iure. Pri tem svojem razglabljanju izhaja predstavnik te teorije Furlan iz spoznavno-teoretične osnove subjektivnega ali psihološkega idealizma, kateremu se — kakor sam izrecno pravi — izmed vseh filozofskih sistemov najbolj približuje.35 Subjektivni ali psihološki idealizem smatra, da je obstoj vsega zunanjega sveta (med katerega moramo vsekakor šteti tudi norme) odvisen od spoznavajočega individualnega duha. Realni so le misleči sub- gesetzen Grundnorm gerechtfertigt werden kann; kann aber die Grundnorm nicht als objektiv geltend gerechtfertigt werden, dann kann sie auch die Aufgabe nicht erfüllen, um derentwillen allein sie vorausgesetzt wird.« 30 Pitamic, Čisto pravna teorija in naravno pravo, str. 185. 31 Pitamic, v oceni cit. pod op. 29. 32 Pitamic, Država, Ljubljana, 1927, str. 44. 33 Tako Spektorski, v Slov. pravniku, let. 47, 1933, str. 148; Slob. Jovanovič, v Arhivu za pravne i društvene nauke, knj. 34, 1928, str. 142. — Izčrpno obravnava Pitamičevo pravno filozofijo M. Simonovič v svoji dokt. tezi: »Les theories contemporaines de l'Ltat«, Paris 1939, str. 79—92. 34 Njegovo največje delo: »Kršitev mednarodne obveznosti in njena pravna posledica — mednarodna krivica«, v Zborniku znanstvenih razprav, II., 1921/22, str. 1—118. 35 Problem realnosti prava, v Zborniku znan. razprav, IX., 1932/33, str. 42. jekti, realnost objektov pa obstoji v tem, da si jih naš subjektivni duh samo predstavlja. O objektih, ki bi bili izven individualnega duha, ne vemo ničesar.36 Zakoni resnice, lepote itd. so le zakoni spoznavajoče duše. Podatki naše zavesti so edino, kar nam je res dano. Zato je tudi vsaka resnica relativna in odvisna od spoznavajočega subjekta, njegove strukture, dispozicije itd. Skratka: subjektivni idealizem je še danes mogoče označiti s pregnantnim stavkom Berkeleya: esse est percipi.37 Skladno s to filozofsko koncepcijo smatra Furlan, da je pravo ustvaril človek za človeka in da zaradi tega ne obstoji ter tudi ne more obstajati nobeno pravo, ki bi bilo objektivno osnovano, ali da bi nam bila objektivna realna danost. Zaradi tega je tudi pojem naravnega prava že v sebi protisloven, ker ni mogoče, da bi bilo nekaj že a priori dano po naravi, obenem pa zavestno ustvarjeno po človeku. Pravnih norm, ki bi veljale neodvisno od spoznavajočega subjekta, ni. Če ni naravnega prava, potem tudi ne more biti absolutne pravičnosti. Vsebinska predpostavka vsakega prava je le neka relativna, t. j. certo tempore et loco veljavna pravičnost, ki se nam javlja kot rezultat historičnega razvoja. Samobitnih pravnih vrednot (tudi etičnih) ni. Vendar pa smatra Furlan, da je in da tudi mora biti vsako pozitivno pravo v zvezi z etiko (katero seveda pojmuje kot relativno), ki je večni izživljajoči princip vsega pozitivnega prava. Etika mu je potencialno pravo, pravo pa aktualna etika. Pri Furlanu moremo torej ugotoviti njegovo nasprotje do objektivistov in pravnih realistov, ko ugotavlja, da se pravičnost ne more transcendentno utemeljiti in da ne obstoji neka pravna realnost, ki bi bila vzvišena nad subjektivnim človeškim ustvarjanjem in neodvisna od historičnega razvoja. V nadaljnjih izvajanjih se moramo baviti še s teorijo Gorazda Kušeja in Josa Jurkoviča, ki sta oba pravna pozitivista ter priznavata naravnemu pravu le neko moralno vrednost. GorazdKušej je v svojih številnih razpravah proučeval predvsem odnos med naravnim in pozitivnim pravom.38 Prvo smatra kot neko objektivno danost, drugo pa je postavljeno po človeških zajednicah. Neodvisno od države in ostalih zajednic, ki imajo ius statuendi, iščejo izvor prava francoski objektivisti: Duguit vidi izvor prava v socialni medzavisnosti, njegov učenec Bonnard v socialnem idealu, Le Für in Geny v najvišjem metafizičnem absolutu itd. Nemška pravna šola Gerber-Jellinek-Laband pa smatra pravo kot izrek države. Ko Kušej tako podrobno analizira Dugui-tovo in Bonnardovo pravno teorijo, prihaja do zaključka, da je treba določiti pojem prava iz njegove funkcije in da ni mogoče izvora pozitivnega prava objektivno utemeljiti. Iz funkcije prava izvaja nato Kušej v skladu s Stammlerjem svojo definicijo prava: Pravo je trajno, vrhovno, nedotakljivo, socialno vezoče hotenje.30 Vendar pa se v naših izvajanjih ne bomo spuščali v podrobno analizo te definicije, marveč nas mnogo bolj zanima Kušejevo pojmovanje odnosa pozitivnega prava do naravnega prava. Kot pravo pravo smatra Kušej samo pozitivno pravo; kajti država more celo izdati zakone, ki so naravnemu pravu vsebinsko popolnoma nasprotni. Njih uveljavljenje more država zajamčiti z oboroženo silo. Zato gre naravnemu pravu le značaj nekih postulatov, ki le narekujejo, kakšno naj bo 36 Ibidem, str. 46. 37 Primerjaj Veber, Uvod v filozofijo, Ljubljana, 1921, str. 99 in sl. 30 Glej Čas, let. XXVI., 1931/32. 30 Stammler, Lehrbuch der Rechtsphilosophie, 1923, str. 89. po državi in ostalih zajednicah postavljeno pravo. To naravno pravo naj torej preizkuša, če ustreza pozitivno pravo vsakokratnemu družabnemu življenju. Zaradi tega ne moremo več smatrati naravnega prava kot pravo, marveč le kot postulate pravne politike. Konflikt med prirodnim in pozitivnim pravom je le spor med neko objektivno pravičnostjo in pravom. Ta konflikt pa bo nemogoč šele takrat, ko bodo človeške etične sposobnosti dosegle popolnost, ali kakor Kušej to sam poudarja z evangelistom M&tejem (5, 48): »Zato bodite popolni, kakor je Vaš Oče v nebesih popoln,« Kakor smo torej ugotovili, Kušej ne more zanikati obstoja prirodnega, objektivno danega prava.. Ker pa izhaja pri določanju pravnega bistva — sledeč nemški šoli — iz prisilnosti (iz znaka, ki je za ugotovitev izvora prava nebistven), pride nujno v konflikt z naravnim pravom. Dva pravna reda, objektivni in pozitivni, ne moreta ob istem času in na istem kraju medsebojno popolnoma priredno obstajati. Zato pa je Kušej našel izhod v zgoraj omenjeni konstrukciji. Vsako pravo, ako hoče imeti trajen učinek, mora človeka zavezati v njegovi notranjosti. Zato pa mora biti pozitivno pravo v skladu z najvišjimi pravnimi normami, ki so človeku dane zaradi nujnosti družabnega sožitja. Državno in vsako drugo postavljeno pravo pa ni nič drugega kot podrobnejša in dnevnemu življenju prikladna izvedba teh objektivnih, osnovnih predpisov. To idejo zasledimo že pri Aristotelu, ko dopušča obstoj naravnega prava kot višjerednega prava in pozitivno pravo kot izvedeno, konkretizirano pravo.40 Dozdevni konflikt med prirodnim in pozitivnim pravom se da torej rešiti v Genyjevem smislu, ko smatra, da je pozitivno pravo le tehnična izvedba objektivno danih pravnih norm.41 V svojih razpravah se nam tudi Joso Jurkovič pokaže kot odločen pozitivist. Izvor prava mu je le država, kajti le državni organi morejo ustvarjati zakone. Da bi se pa izognili vsaki samovolji države, jo je mogoče pri zakonodaji omejiti z ustavnimi določbami, ustavnim sodiščem, upravnim sodiščem, sodiščem za sojenje ministrov itd. Vprašanje o omejitvi državne vsemogočnosti se nam torej ne javlja več kot pravnofilozofski, marveč le še kot tehnični problem. Tudi njegovemu naziranju o izvoru prava moremo odgovoriti z zgoraj omenjenimi argumenti. Kot posebnost naj omenimo še, da ne smatra vseh v obliki zakona ali uredbe izdanih določb za norme. Pri tem navaja kot primer določbe kaz. postopnika, katere smatra le kot gole ugotovitve, torej kot kajstvo, ne pa kot najstvo. Vendar pa moramo smatrati, da so tudi te določbe prave norme, kajti njihovo besedilo je mnogokrat le indikativno formulirano.42 Ko zaključujemo vrsto slovenskih pravnih filozofov, ne moremo iti preko pri nas znanstveno delujočega prof. Evgenija Spektor-s k e g a. Njegovo glavno torišče je brez dvoma zgodovina pravne in socialne filozofije. V pravni filozofiji pa moramo tudi Spektorskega smatrati kot pravnega objektivista, saj izvaja pravne norme iz objektivnih vrednot. 40 To 3£xatov itoXcttxiv (drž. pravo) razpade v Sixatov voptxov (poz. pravo) in v S£xaiov