KRAMUANJE O VZGOJI — VH. PUBERTETA O puberteti mnogo čujemo ln razpravljamo, saj je v raz-voju mlade osebnosti to do-ba, ki mladega človeka naj-bolj razburka in ga vodl po-lagoma k odraslosti. To pa je tudi doba, ki nalaga vzgo-jttolju pomembne obveznosti prl vodstvu te mlade osebno-sti ta tudl pri pomofil mla-demu človeku na poti njego' vega dokon&nega osamosva-Janja. Beseda »pnberteta« izhaja lz latinske besede »pubes« (dlaka) ozirama »pubertas« (moškost) in označuje dobo spolnega dozorevanja, ki pri-Cenja v 11/12 letu in traja do 17/18 leta starosti. Imenuje-mo Jo tudi srednja šolska do-ba, po letih pa govorimo o predpubertetl (11/13—12/13). pravi puberteti (14—15—16) in postpuberteti (16/17—17/18). Vsaka teh sicer kratklh raz-vojnih razdobij ima določene telesne, duševne in duhovne značilnostl ln posebnostl, ki jih moramo prav zaradi pra-vilnosti vzgojnih postopkov dobro poznati, da ne bi delali na mladem bitju težjib vzgoj. nlh napak in nepotrebne ško-de. Vidnejši Izraz pubertete Je poleg drugih telesnih zna-kov dlaJcavost na osramju, pod pazduho in prl dečkih tudi na obrazu (brada, brki), zaradi česar so jo tudi oas-načili kot »puberteto«. Neka-teri psihologi jo označujejo tu-di z izrazom »adolescenca« (mladostna doba) ln vkljufiu-. jejo v ta pojem celotno pot dozorevanja mladega človeka do odraslostl (24/25 leta). Vsekakor je doba spolnega eorenja najviharnejša razvoj-na doba nažega otroka, kl ni več otrok, marvefi je postal mladostnik, mladostntea, in prehodnj« stopnja za vstop v družbeno življenje, ko si bo izoblikoval svoj poklic ln ko se bo docela odtrgal iz doma-čega družlnskega kroga in si ustanovil polagoma lastno družlnsko gnezdo. Pri puberteti govorlmo o treh fazah: o telesni, duSevnl ln duhovni puberteti. Telesna puberteta Je osnova za du-Sevno in duhovno puberteto, fizioloSki vzrok zanjo pa je zorenje spolnth žlez tn po-sledlca le-tega zorenje jajč-nih (pri deklicah) in semen-Bkih ceMc (pri fantih). Spol-no zrel je Clovek, ko more op. loditi spolno celico, ko more Eanositi in roditi in postati ofie oztroma mati. Prva men-struaclja je znak spolne zre-l marveč so tu našteti dru-gi dejavniki, ki Tplivajo rianj in na njegav razvoj. Ce ho-čemo dose^i naš vzgojni Ide-al, o katerera bo govor v enem prihodnjih vzgojnlh kramljanj, naoramo težiti za enotnostjo- ln skladnostjo vseh vzgojnih dejavnlkov. To-da dom is Sola imata pri vzgoji prvenstveno vlogo, predvsem prl pridobivanju delovnih navad, a kar se ti-če mlade osebnostl v dobi pubertete, ni za to mlado osebnost večje nevarnosti kot brezdelje ali celo . delomrz-nost! Kakor stno naučili na-šega otroka zavestno reguli-rati ali znati krotiti razne prirojene nagone, smo prl pubertetniku pred najtežjo nalogo, vzgojiti ga za zavest-no obvladovanje spolnega na-gona in kompenziranje le-te-ga z delom. Prav zato je ta-ko važno, da bi posvetil pu-bertetnik mnogo mnogo ča-sa učenju, telesnemu glbanju v telovadnici ali na športnem igrišču, potovanjem, plani-narjenju pa mnogim interes-nim aktivnostim, bodisi ročne-mu delu, estetsko-umetniške-mu udejstvovanju, ufienju tu. jih jezikov in — v ^jlošnein — vsem tistiin dejavnostim, ki odvrafiajo mladega Clove-ka v tej Iepi, a viharni in nevami dobi od brezpiodnega sanjarjenja ali nesmiselnega preranega spolnega izžavlja-nja!