Nekateri novejši pojavi na našem šolskem polju. Ivan Magerle.1 arava in družina sta iz živali izgojili človeka. Narava in družina pa nista ostali edina vzgojitelja, ki sta privedla človeka na današnjo stopnjo kulture, ampak se jima je pridružilo še več druzih vzgojiteljev, izmed katerih je šola najvažnejši. „Wie die Natur ihr Bestes in der Familie schuf, so schuf die Familie ihr Bestes in der Schule" — piše dr. Haufe.2 Družina sama si je ustvarila šolo; cerkev in država pa sta jo kolikor toliko podpirali, ker sta jo potrebovali. Državniki XVIII. stoletja so spoznali, da je šolstvo, zlasti ljudsko šolstvo eden navažnejših faktorjev ljudskega blagostanja. „Das gesteigerte Heerwesen verlangte Steigerung der Steuerkraft des Volkes, dazu bedurfte es der Hebung von Ackerbau, Handel, Gewerbefleiß und diese erschien daran geknüpft, daß man industriellen Sinn, Selbsttätigkeit, nützliche Kenntnisse und Fertigkeit im Volke verbreitet. So wird die Volksbildung vom national-ökonomischen Gesichtspunkte in Angriff genommen. Durch Ausbreitung der Schulen und durch Vermehrung und Verbesserung des Unterrichtes sollte die Leistungsfähigkeit des Volkes erhöht und der Einzelne „bürgerlich brauchbar" gemacht werden".3 Na tem fiskaličnem stališču je stala tudi Marija Terezija, ko je izrekla pomembne besede: „Šola je in ostane politicum". 1 Poročal pri zborovanju „Pedagoškega društva v Krškem" dne 19. maja 1904 ' Dr. Ew. Haufe. — Die Prinzipien der natürlichen Erziehung. 3 Dr. O. Willmann — Didaktik als Bildungslehre I. del str. 376. Popotnik, XXV., 6. 11 Omenjenega fiskaličnega stališča tudi moderni šolski zakoni ne morejo popolnoma zatajiti. Oglejmo si le § 1. avstrijskega drž. šol. zakona, ki se glasi: „Ljudska šola ima nalogo, otroke nravno-versko vzgajati, razvijati jim duševne moči, oskrbovati jih s potrebnimi znanostmi v nadaljno izobraževanje za življenje in podati jim podlago, da bodo kdaj vrli ljudje in državljani." Novi šoli se je že zgodaj očitalo, da neguje pač razum, a pri tem zanemarja srce, dasi določa § 21 šol. in učnega reda z dne 20. VIII. 1870: „Smoter vsemu odgojevanju mladine je odkrit, blag značaj." S tem paragrafom je sedanji šoli zajamčen značaj „vzgojevališča". Navzlic temu pa se v naših šolah za vzgojo vobče premalo stori. Ne bi bilo sicer umestno tu o tem podrobneje razpravljati, a popolnoma prezreti tega tudi ne smemo. Kakor znano, se deli Herbartov sistem pedagogike v tri dele, katere on imenuje „Regierung, Unterricht und Zucht". O pouku piše dr. Fröhlich: „Erziehender Unterricht ist aber der Kern und Stern der Paedagogik, der wichtigste und erfolgreichste aller Erziehungsfaktoren".1 Umljivo je torej, da se ravno ta del vzgoje, bodisi v teoriji, bodisi v praksi najbolj neguje, medtem ko se ostala dva kolikor toliko zanemarjata. Značilno je tudi, da govorimo o pouku in vzgoji, kakor o dveh koordiniranih pojmih! Sovražniki šole so se že zdavna povspeli do trditve, da današnja šola ni kos svoji nalogi. V zadnjem času pa tudi prijatelji šole ne prikrivajo, da niso popolnoma zadovoljni z njenimi uspehi. Temu pa se ne smemo čuditi, saj se je to tudi v učiteljskih strokovnih listih, tako tudi v našem „Popotniku" že opetovano povdarjalo. Zakaj pa ljudska šola ne dosega svojega smotra? I. Od šole se je preveč zahtevalo ne oziraje se na razne činitelje, ki sproti podirajo, kar ona sezida; ne oziraje se na razne zapreke, s katerimi se je v prehodnji dobi boriti mladi šoli in ne oziraje se končno na skrajno kvarni vpliv, ki ga imajo napadi njenih škodoželjnih očitih in tajnih sovražnikov. Ne vemo sicer, kaj da nam prinese bodočnost, a upati smemo, da vremena šolstvu bodo se zjasnila, lepše solnce kakor zdaj sijalo. Oziri v Švico, Dansko, Francosko in drugam nas utrjuje v prepričanju, da mora priti čas, ko se bode tudi naša nazadnjaška domovina predramila iz svojega pogubnega spanja. II. Šolski zakon je deloma zastarel in pomanjkljiv, deloma pa se njegove določbe ne izvršujejo. Brošura „Österreichische Volksschulzustände — Ein Wort an das Volk und seine Lehrer" sodi o našem državnem šol. zakonu kakor sledi: „Nun muß ja zugegeben werden, daß das Reichs-Volksschulgesetz das Beste ist, was unsere Liberalen geschaffen haben, womit natürlich noch 1 Dr. Fröhlich — Die wissenschaftliche Pädagogik Herbart-Ziller-Stoys, str. 16. lange nicht gesagt ist, daß dieses beste Werk auch wirklich gut ist." Očita se mu zlasti, da je sestavljen „aus Widersprüchen und Halbheiten". Da je naš državni šolski zakon res pomanjkljiv in zastarel, tega pač nihče ne more tajiti! Spomnimo se le pravic krajnih šolskih svetov in pa krajnih šolskih ogledov ali paznikov! Znano je, da se morejo še sedaj šolske oblasti večkrat zatekati k politični šolski ustavi iz 1. 1805! Znano je tudi, kako površno se včasih izvršujejo določbe šol. zakona, ali pa se tudi popolnoma prezirajo. Omenim naj le § 42, zadevajočega ustanovitev pedagoških seminarov na vseučiliščih in pa oni preklicani § 55, zadevajočega naše plače. Na koliko višji stopnji bi bilo naše šolstvo, ko bi ta dva in še nekateri drugi paragrafi prišli do svoje popolne veljave! Pomanjkljivost šol. zakonov občutijo tudi šolske oblasti ter jih skušajo izpopolnjevati s primernimi odredbami, kakor glede šolskega obiska itd. Z zadoščenjem je tudi omeniti, da se je deželni šolski svet kranjski zavzel za izboljšanje našega materijalnega stanja! V zadnjem času je zavladalo na našem šolskem polju živahno gibanje, ki nam je porok, da se bo tudi kranjsko ljudsko šolstvo dvignilo na višjo stopnjo. Zakon določa smoter našemu delovanju. Ta smoter moramo doseči, vsaj prizadevati si moramo, da ga dosežemo, v kolikor razmere dopuščajo. Pri tem nam bodi geslo: „cito, celer et jucunde". Delovati moramo, da določeni smoter „gotovo, hitro in na prijeten način" dosežemo. To pa je lažje reči, kakor pa storiti! Največji misleci vseh časov in kulturnih narodov so se trudili določiti racijonalno postopanje pri»pouku sploh, pri posameznih predmetih in v posameznih slučajih. Vsi pa so bolj ali manj tavali po temi, „kajti naslanjali so se samo na golo empirijo". Na bolje se je obrnilo v tem oziru še-le v 19. stoletju, zlasti od kar je Herbart pokazal, da sta etika in zlasti še psihologija oni voditeljici, katerima naj pedagog sledi, če noče tavati v negotovosti. Od Herbarta do dandanes je pedagogika zelo napredovala, žalibog pa se za njene pridobitve vse premalo zanimamo. Učitelj brez pedagoške izobrazbe ni učitelj, ampak k večjemu diletant. Diletantom pa se približuje tudi oni učitelj, ki se meni za pedagogiko še manj nego za lanski sneg. Komur je znan Diesterweg, se tu gotovo spomni njegovih klasičnih besed: „Nahajajo se učitelji, ki ničesar ne čitajo,--- niti kakega pedagoškega lista ne. Pri tem se dobro počutijo, kakor pravijo, — J