641 Aktualni pogovor POGOVOR S PROF. DR. MARJANOM RUPNIKOM Prof. dr. Marjan Rupnik, univ. dipl. biol., je bil rojen le- ta 1966 v Ljubljani, srednje šola- nje je končal v Kranju, študij bio- logije zaključil na Oddelku za biologijo Fakultete za naravo- slovje v Ljubljani. Leta 1994 je magistriral in leta 1996 doktori- ral na Medicinski fakulteti v Ljubljani. Leta 1997 je bil izvo- ljen za docenta pri predmetu pa- tološka fiziologija na MF v Ljub- ljani, leta 2004 pa za izrednega profesorja za področje fiziologi- ja na MF v Mariboru. Zaposlen je bil na MF v Ljublja- ni in na Inštitutu za biofizikalno kemijo Max Planck v Göttingenu v Nemčiji, sedaj pa je zapo- slen kot predstojnik Inštituta za fiziologijo Medicinske fakulte- te v Mariboru. ZV: Zdi se mi, da danes ni bistvenih razlik med pred- metom raziskovanja v molekularni biologiji, genetiki in fiziologiji in da vse te stroke uporabljajo tudi po- dobna ali enaka orodja. MR: Orodja molekularne biologije in genetike s pri- dom uporabljamo za podrobno razumevanje števil- nih fizioloških procesov in molekularni pristop je k razumevanju fiziologije bogato prispeval. Izkazalo pa se je, da moramo biti pri uporabi molekularnih oro- dij in interpretacijah previdni. Med beljakovinami v nekem izoliranem sistemu je možnih veliko več reak- cij kot pa jih lahko pokažemo v nedotaknjenem fizio- loškem sistemu. Razlog je v tem, da v realni celici veli- ko molekularnih interakcij ni možnih že zaradi pro- storske in časovne ločitve, da ne omenjam optimal- nih biokemijskih in fizikalnih razmer. Če tako gleda- mo strogo redukcionistično, lahko pridemo do mno- gih zaključkov, ki v intaktnem fiziološkem sistemu ni- majo smisla. Molekularna orodja v fiziologiji lahko v fiziologiji smotrno uporabimo le, če fiziološki sistem, ki ga preučujemo, dovolj dobro poznamo. To pa ne drži vedno. Moja lastna raziskovalna izkušnja pri pre- učevanju fiziologije celic beta trebušne slinavke ka- že, da je molekularna biologija na področje vdrla žal prej, preden smo dovolj dobro spoznali fiziologijo ce- lic beta. Večina raziskav je bila tako izvedena na izoli- ranih posameznih celicah beta v celični kulturi. Ob- javljeni so bili številni zaključki, ki so se ali pa se še bodo izkazali za zmotne. Za raziskovalce predvsem na področju endokrinologije v zdravstvu je to pro- blematično, ker je njihovo razumevanje delovanja teh celic preobremenjeno z mnogimi teoretično možni- mi, a fiziološko nerelevantnimi podatki. Ravno naš laboratorij je z razvojem nove tehnike tkivnih rezin trebušne slinavke ugotovil, da celice beta optimalno delujejo samo kot funkcionalni sincicij, skupek posa- meznih celic, tesno povezanih prek električnih stikov. Podobno je npr. pri gladkih mišicah prebavne cevi oziroma kardiomiocitih. Po izolaciji v razpršeni celič- ni kulturi zato celice beta komajda preživijo in so slab fiziološki model. Kot je povzel Van Regenmortel v svo- jem članku EMBO Reports iz leta 2004, so biološki sistemi zapleteni in imajo nepričakovane lastnosti, ki jih ne moremo pojasniti niti napovedati s preučeva- njem njihovih posameznih delov. Za fiziologe je mo- lekularni pristop torej orodje, zato nas veseli, če se sama molekularna biologija razvija in izpopolnjuje svoja orodja. ZV: V čem se razlikuje fiziologija za študente medici- ne danes, leta 2007, od fiziologije, ki so jo učili mene leta 1965, in tisto, ki so jo učili vas 1988? MR: Odgovor bo po svoje nadaljevanje prejšnjega. Za- nimivo je, da se fiziologija v 20 letih med najinima študijema ni značilno spremenila. Šele v obdobju po 1980 so molekularni mehanizmi značilno olajšali ra- zumevanje številnih fizioloških procesov in v velikem slogu prodrli v fiziološke učbenike nekaj let kasneje. Izpopolnilo se je predvsem spoznanje o obstoju šte- vilnih funkcionalnih beljakovin, npr. ionskih kanalov, in to ne samo v vzdražnih celicah, temveč praktično v vseh celicah našega telesa. Današnja fiziologija zato omogoča značilno lažje razumevanje procesov. Fizio- logija ledvic je iz zgodbe o tlakih in volumnih prešla v zgodbo o membranskih prenašalcih z nekaj tlaki in volumni. Če smo v naših časih za študij fiziologije po- trebovali znanje kemije, biokemije in fizike, se danes zdi, da je bolj bistveno predznanje molekularne in ce- lične biologije. Evforija odkrivanja vedno novih funk- cionalnih beljakovin pa je pripeljala tudi do tega, da v učbenike dandanes vdirajo informacije, ki niso do- volj preverjene. Popularni fiziološki učbeniki že krep- ko presegajo 1000 strani in so velika podatkovna obre- menitev za študenta. ZV: Katere so bistvene razlike v raziskovalnih in viso- košolskih organizacijah v zahodnem svetu od tistih pri nas? MR: Konkretno izkušnjo na raziskovalni inštituciji imam na Max Planck inštitutu za biofizikalno kemijo v Göttingenu v Nemčiji, kjer sem delal nekaj več kot 5 let. Bistvena razlika je v načinu poslovanja in kadro- vanja. To razliko bom poskusil ponazoriti s primerja- vo med družino in raziskovalnim laboratorijem. Men- torju študenti v Nemčiji pravijo »Diplomavater« ali pa »Doktorvater«, odvisno od stopnje, na kateri študira- jo. Raziskovalne skupine so torej nekakšne akadem- ske družine, iz katerih študenti (beri otroci) po kon- čani diplomi ali doktoratu praviloma odidejo v druge laboratorije in tako postanejo neodvisni raziskovalci. Naše raziskovalne in visokošolske organizacije so po- dobne obrtnim družinskim podjetjem, saj študenti do- zorevajo od diplome naprej v eni in isti raziskovalni skupini in tudi vodilna mesta zasedejo zgolj znotraj raziskovalne »družine«. Zato so pogosti medgenera- cijski konflikti, veliko je starejših raziskovalcev brez prave samostojnosti. Taka je stvarnost zaprtega si- stema kadrovanja. Velike razlike so tudi v stopnji zaupanja med zaposle- nimi, podrejenost ostalih vidikov dela (npr. admini- stracije) vrhunskemu raziskovalnemu delu in medse- Zdrav Vestn 2007; 76: 641–9 642 Zdrav Vestn 2007; 76 bojna pomoč. Administrator ne bo začel postopka mo- je zaposlitve, dokler ne bo prejel nostrificiranega dok- torata. V Nemčiji verjamejo, da imamo v Ljubljani spo- dobno Univerzo, ki podeljuje spodobne doktorate. Obratno pa ne velja! Verjamejo, da imamo spodoben habilitacijski postopek za pridobitev učiteljskih nazi- vov in ne trošijo časa s ponovnim preverjanjem toč- kovne vrednosti kandidata. Tudi tukaj ni vzajemno- sti. Postopki nostrifikacij pri nas so dolgi, neprijetni in nas vse skupaj spravljajo v zadrego. Ravno nespo- sobnost in neznanje pogosto generirata tovrstno pre- vidnost in nezaupanje. ZV: Ste zagotovo eden od, če ne celo največji presežek Medicinske fakultete v Mariboru. Zakaj ste se vrnili iz Maxa Plancka v Slovenijo in Mariboru dali celo pred- nost pred nadaljevanjem svoje kariere v Stockholmu? MR: Tukaj ne smeva pozabiti na mojo ženo Majo Ru- pnik, ki je vsaj enako velik presežek kot jaz. Vrnitev v Slovenijo se je še leto pred dejansko vrnitvijo zdela po- polnoma nemogoča. Oba sva bila habilitirana visoko- šolska učitelja z zelo dobrimi in odmevnimi razisko- valnimi referencami. Vseeno pa je bilo bolj verjetno, da bova oba postala profesorja v Stockholmu kot pa v Ljubljani. V Stockholmu bi profesuro dobila na podla- gi kakovosti, v Ljubljani pa ne, ker je pomembna zgolj pripadnost raziskovalni »družini«. Odprtih razpisov za učiteljska mesta ni bilo in jih še danes ni. Gotovo sva z ženo želela, da bi se vrnili, da bi sinova odrasla v Slove- niji. Nova Medicinska fakulteta v Mariboru je bila torej edinstvena priložnost. Zaradi znane blokade ljubljan- ske medicinske fakultete je primanjkovalo kadrov na- jinih profilov. Bile so in so še ugodne razmere za pi- onirsko delo. Dejstvo je, da se izziv vodenja razisko- valnega laboratorija na Inštitutu Karolinska v Stockhol- mu kljub neprimerljivo boljšemu raziskovalnemu oko- lju ne more primerjati z izzivom postavljanja na noge novega Inštituta za fiziologijo. Tako s pedagoške, raz- iskovalne in strokovne plati. Potrebno je bilo sestaviti ekipo, pripraviti predavanja in vaje, postaviti in pognati raziskovalno opremo. Močno upam, da bo zgled in že- lja po pionirskem delu k nam na fakulteto privabila še kakšnega ambicioznega raziskovalca. Prepričan sem, da bomo z novogradnjo Medicinske fakultete za to ime- li vrhunske pogoje. ZV: Zdi se mi, da ni prave korelacije med količino in kakovostjo raziskovalnega dela na nekem strokovnem področju in kliničnim napredkom na tistem strokov- nem področju. Pred sabo imam predvsem imunologi- jo in nevrologijo. MR: Glede imunologije bi težko presodil. Dejstvo je, da so nevroznanosti v velikem razmahu. Velika želja številnih raziskovalcev je razumeti delovanje našega živčnega sistema, našega razuma. Na Medicinski fa- kulteti v Göttingenu je predmet Nevrofiziologija tako obsežen kot vsa preostala fiziologija skupaj. Sam zato ne vidim razloga, ker klinični napredek ni sorazme- ren z obsegom raziskovalnega dela. Zgolj količina raz- iskovalnega dela je torej slabo merilo dejanske upo- rabnosti tega znanja. Raziskovalno delo, ki je kako- vostno, vedno poganja tudi klinični napredek. Vrni- va se k odgovoru na prvo vprašanje. Molekularni pri- stop odpira veliko možnosti, večji del njih pa so zgolj slepa ulica. Prepričan sem, da ima človeštvo tudi brez podrobnejšega molekularnega poznavanja delovanja naših možganov in posledične uporabe ciljanih far- macevtskih pripravkov za izboljšanje tega delovanja še vedno izreden potencial za tehnično, predvsem pa duhovno rast. ZV: Po izobrazbi ste biolog. Ali imate zato kakršne ko- li težave v sporazumevanju z zdravniki? MR: Pri sporazumevanju z zdravniki imam težave le kot bolnik, in to v zimskem semestru, ko mi zaradi velikega števila predavanj zmanjka glasu (smeh). Pri raziskovalcih z medicinsko izobrazbo oziroma kli- nikih, ki jih zanima fiziologija, še nisem naletel na re- sne težave v sporazumevanju. Biolog je preširok opis mojih znanj in bi bil opis fiziolog s kakovostnim pred- znanjem temeljnih znanosti boljši opis. Naj kvantita- tivno prikažem strukturo predmetov mojega dodi- plomskega izobraževanja. Kurikulum, ki sem ga opra- vil, je vseboval poleg splošnih bioloških osnov (zoolo- gija, botanika, ekologija) še (predavanja+vaje): kemi- jo (135+120), fiziko (45+30), matematiko (60+30), bio- kemijo (120+150), biologijo celice (30+30), molekular- no genetiko (90+105), fizikalno biokemijo (60+15), anatomijo in antropologijo (165+90), farmakologijo (30) in ne nazadnje veliko fiziologije (300+255). Po di- plomi sem 10 let delal na Inštitutu za patološko fiziolo- gijo v Ljubljani, kjer se da o patofiziologiji resno in ve- liko pogovarjati. V mojih letih je znanje že vrednota, zato me pridobivanje novih informacij vedno zanima. Klinika je tukaj tako rekoč neizčrpen vir. ZV: Glede na vašo biografijo in tudi moje osebno fra- gmentarno poznavanje vas in vašega dela menim, da zelo dobro povezujete raziskovalno in pedagoško delo z menedžmentom (upravljanjem). Tega nismo prav vajeni pri zdravnikih. Ste se tega naučili v tujini ali vam je bilo to položeno v gene? MR: Kakovostno upravljanje je način, s katerim želim doseči zastavljene raziskovalne cilje. Drugače prepro- sto ne gre. Določenih prijemov sem se na svoji po- klicni poti naučil od svojih mentorjev in vzornikov, tako doma kot v tujini. Geni me pri tem očitno ne ovi- rajo. Sam poznam kar nekaj zdravnikov, ki so odlični menedžerji. Potrebno si je postaviti cilje, se znati odlo- čiti, stati za odločitvami, odgovarjati za svoje delo. To je lahko nadgradnja vsakega poklica, zahteva pa do- daten trud. Na poklicni poti je bil največji in najtežji korak storjen takrat, ko sem iz podoktorskega razisko- valca postal vodja lastne in popolnoma neodvisne raz- iskovalne skupine. Sliši se lepo in preprosto. Sliši se kot čas, ko začnejo drugi delati namesto vodje. Sliši se kot čas, ko vodilni položaj prinese s seboj velika fi- nančna sredstva. Lahko mi verjamete, da je zelo od- govorno delo smotrno porabiti 2,5 milijona evrov v 5 letih. Pod podobnimi pogoji bi marsikdo spremenil pogled na menedžment. V Sloveniji mladim ljudem manjka tovrstnih izzivov. Praviloma pri nas razisko- valci in zdravniki vodstvene položaje zasedejo po 50. letu starosti, kar pa je vsaj 15 let prepozno. 643 ZV: Kateri so tisti najnovejši dosežki pri raziskavi funk- cije celic beta v Langerhansovih otočkih, od katerih pričakujete v doglednem času tudi uspešen prenos v klinično prakso? MR: To je zelo zahtevno vprašanje. Najprej je potreb- no povedati, da je ne glede na osnovni vzrok sladkor- no bolezen tipa 2 pri večini ljudi možno preprečiti z zdravim načinom življenja, ki pomeni življenje z do- volj telesne aktivnosti. Tukaj si fiziologi ne zatiskamo oči. Za preostalih 20 % bolnikov so potrebne podrob- ne raziskave. Trenutno je večina raziskav na preži za potencialnimi molekularnimi tarčami, prek katerih bi lahko olajšali znake sladkorne bolezni ali pa jo celo ozdravili. Uspešen prodor je predlani uspel skupini britanskih znanstvenikov, v kateri je sodelovala tudi moja prijateljica Frances Ashcroft, profesorica fizio- logije na Univerzi v Oxfordu. Obravnavali so skupino bolnikov z zgodnjo postnatalno obliko sladkorne bo- lezni, ki je hkrati povezana tudi z zaostalim živčnim razvojem, predvsem razvojem motoričnega sistema. Pri teh bolnikih so ugotovili mutacijo na genu, ki ko- dira od ATP odvisen kalijev kanal. Ta kanal je sicer ključen za fiziologijo celic beta v Langerhansovih otoč- kih, prisoten pa je tudi v nekaterih delih možganov, povezanih z motoričnim sistemom, perifernih akso- nih in skeletnih mišicah. Mutacija kanal prizadane ta- ko, da le-ta prepozno reagira na povišanje glukoze, pride do hiperglikemije in vseh s tem povezanih zna- kov. Ti bolniki so bili na inzulinskih črpalkah od pr- vih mesecev življenja. S temi črpalkami so uspešno uravnavali krvni sladkor. Zaostalost v motoričnem si- stemu pa je seveda ostala. Predhodno znanje o tem ionskem kanalu, predvsem po zaslugi profesorice Ash- croftove, je narekovalo poskus s sulfonilureo, ki na ta kanal deluje neodvisno od glukoze. Po dveh mesecih zdravljenja s postopno naraščajočim odmerkom sul- foniluree in zmanjšanim odmerkom inzulina je bilo zdravljenje z inzulinom prekinjeno, krvni sladkor je bil v območju normalnih vrednosti. Še bolj dramati- čen je bil psihomotorični napredek. Primer nam po- kaže, da z boljšim poznavanjem vzroka sladkorne bo- lezni lahko optimiziramo zdravljenje. Naše lastne raziskave kažejo, da sladkorna bolezen ni nujno kazalec nedelovanja celic beta. Same celice be- ta so namreč med prvimi žrtvami kronično povišane- ga krvnega sladkorja, kar bolezen še dodatno poslab- ša. Če smo celice beta živali s sladkorno boleznijo vzdr- ževali pri normalnem sladkorju, je bila njihova funk- cija popolnoma normalna že naslednji dan. Za samo pojavnost bolezni lahko iščemo vzroke tudi v drugih celicah, ki so povezane z delovanjem celic beta. Sam mislim, da premalo poznamo fiziologijo trebušne sli- navke, saj je npr. vloga motoričnega in senzoričnega živčnega sistema pri fiziologiji endokrinega dela tre- bušne slinavke še povsem nejasna. ZV: Kaj manjka slovenski biomedicinski znanosti: kon- cept, denar, voditeljske osebnosti? MR: Denarja ni nujno premalo. Preveč je razpršen, da bi bil zares uporaben. Primerjava med našim in nem- škim financiranjem pokaže, da je velikost osnovnega projekta, ki preživi in omogoči raziskovalno delo ene- mu podoktorskemu raziskovalcu, primerljiva. Tak tri- letni projekt na Agenciji za raziskovalno dejavnost je vreden 180.000 evrov, kar je lepa vsota denarja. Žal ima- mo vodje projektov kaj malo svobode, kako lahko ta denar porabimo. Sam bi želel, da bi bilo financiranje v enem kosu na začetku trajanja projekta. Po končanem projektu bi pričakoval resno evalvacijo, ki bi nareko- vala mojo prihodnjo usodo kot raziskovalca. Sam sem vedno pripravljen nositi odgovornost za svoje odlo- čitve. Realnost pri nas pa je drugačna, polna nelogič- nosti. V sedanjem načinu dela mi Agencija natančno predpiše, koliko moram dati za plače, koliko za mate- rialne stroške. Ne vem, zakaj se Agencija ukvarja s tak- šnimi podrobnostmi. Denar se izplačuje v enakih de- ležih vsak mesec, kar pomeni, da je prilagojen izplače- vanju dodatka k plači in ne dejanskim potrebam raz- iskovalnega dela. Raziskovalci na Univerzi dobimo 20 % raziskovalnega dodatka za dodatnih 8 ur dela na te- den za nekaj, kar že tako ali tako sodi k našim osnov- nim nalogam. Ne morem se strinjati s stanjem, ko se univerzitetni učitelji plačujejo zgolj za pedagoško de- javnost, za raziskovalno delo pa le, če želijo, in prijavi- jo projekt. Še večji nesmisel je, če nekomu dajo svoje raziskovalne ure, da lahko prijavi projekt. Slednji trend sem v veliki meri opazil tudi pri ocenjevanju projek- tov za hrvaško ministrstvo za znanost. Univerza mora kreirati znanje prek raziskovalnega in strokovnega de- la in to znanje posredovati naprej študentom. Mi ne moremo zgolj predavati nečesa, kar so naredili in spi- sali v učbenik na drugih univerzah. Upam, da bo sedaj enotno ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in teh- nologijo znalo preseči to nelogično dvojno financira- nje. Svojim kolegom, ki so dlje bivali v sistemu in ga soustvarjali, zamerim, da so se mnogo bolj učinkovito znali prilagoditi sistemu financiranja, kot pa ga kritič- no ovrednotiti in ovreči. Dobra prilagoditev slabemu sistemu kaže na določeno stopnjo ustvarjalnosti, a me- nim, da to ni področje, kjer želimo raziskovalci upora- biti svojo ustvarjalnost. Takoj ko pri uporabi projekt- nega denarja naletim na zagato, obstaja neka boljša ali slabša »rešitev«, kako problem obiti. Ne verjamem, da je to optimalen način dela. Še večji problem so bolj ambiciozni projekti, kot npr. večja oprema in nove raziskovalne inštitucije. Sam sem bil izredno začuden, da je bil Center za dvofo- tonsko mikroskopijo, ki ga postavljamo na Medicin- ski fakulteti v Mariboru v vrednosti 600.000 evrov, po rangiranju uvrščen na drugo do tretje mesto v državi. Kje so ambicije naših raziskovalcev? Dvomim, da smo tako dobro opremljeni, da ne bi zmogli česa večjega. Del problema je v načinu sofinanciranja, ki večjo ambicijo progresivno kaznuje. Čim večji je pro- jekt, tem manjše je sofinanciranje države. Pri resnej- ših projektih Agencija prispeva zgolj 35 %, kar pa finančnega ministrstva ne moti, da ne bi vzeli nazaj 20 % davka. Na zagovoru projekta sem komisijo na Agenciji opozoril na njihov manjšinski lastniški de- lež, ki ne more pomeniti resnega investiranja v raz- voj infrastrukture pri nas. Res je, da je lepo, da bilate- ralno sodelujemo z raziskovalci v drugih državah in pošiljamo mlade sodelavce tja, da si naberejo izkuš- nje. Resnično bolj pomembno pa je, kakšno infra- strukturo imamo pri nas, v naših laboratorijih. To bo Aktualni pogovor 644 Zdrav Vestn 2007; 76 določilo, kdo si bo želel priti po znanje in izkušnje v naše laboratorije. Samo to nas bo postavilo na zem- ljevid raziskovalnega sveta. ZV: Kakšna je razlika med ambicioznimi kandidati za akademsko kariero v Sloveniji in Nemčiji? Ali se tudi tam pojavlja bolezen »točkitis«? Ali tudi tam ve- ljajo minimalna merila za akademske nazive ali pa so ta merila le zlahka dosežena osnova, število točk po ISI iz objav pa le stranski produkt zavzetega večlet- nega poglobljenega dela? MR: Med ambicioznimi kandidati verjetno ni razlik. Ob- seg ambicije je različen, predvsem zaradi odprtosti si- stema. Odprt sistem zaposlovanja lahko v veliki meri prepreči zasedanje delovnih mest na podlagi minimal- nih meril, »točkitisov« in podobnih perverzij. Gotovo tudi v Nemčiji obstaja gradacija, bolj ali manj želenih profesorskih mest, glede na ugled univerze, blaginjo zvezne dežele, lepoto kraja, kjer je univerza in podob- no. Po mojem mnenju pa odlično raziskovalno delo definira več dejavnikov in ne le rangiranje po ISI. Po- membni so tudi predanost delu, znanje, vizija, komu- nikacijske sposobnosti in socialna kompatibilnost. Raz- iskovalna organizacija, univerza oziroma fakulteta mo- ra vedeti točno, koga in kaj želi, s kom bodo organiza- ciji dodali vrednost. Meni je bilo kristalno jasno, zakaj sem v vsej konkurenci ravno jaz dobil razpisano me- sto vodje raziskovalne skupine na Max Planck Inštitu- tu v Göttingenu. Moje ekspertno znanje, komunikaci- ja načrtovanega projekta, odločnost in zanesljivost, a hkrati nekonfliktnost, so očitno najbolje ustrezali nji- hovi predstavi. V konkurenci so bili kandidati z več toč- kami po ISI. V komisiji, ki nas je izbirala, je bilo 10 ugle- dnih znanstvenikov iz Nemčije in ostale Evrope. Med njimi dva nobelovca. Samo s številom ISI točk, in to še- le 4 leta po doktoratu bi nanje težko naredil velik vtis. Natančno tudi vem, zakaj sem dobil ponudbo za služ- bo na Inštitutu Karolinska v Stockholmu za delo na fi- ziologiji celic beta trebušne slinavke. V tistem času sem imel na to temo eno samo objavo, v kateri smo opisali novo tehniko tkivnih rezin trebušne slinavke. Objava ni bila v vrhunski reviji, ni bila niti Nature niti Science. Smo pa naredili nekaj, kar so mnogi poskušali narediti zadnjih 20 let in niso uspeli. V Sloveniji z zaposlovanjem po načelu minimalnih me- ril znižujemo vrednost svojih raziskovalnih organiza- cij. Pomen točkovanja kot izključnega merila bom po- jasnil na konkretnem primeru. Ženi Maji je letos us- pel veliki met in je s svojimi dolgoletnimi sodelavci iz Mainza v Nemčiji objavila članek v reviji Nature. Že to je samo po sebi vrhunski dosežek. Česar pa pri tej objavi ne vidimo, je, da gre za opis popolnoma nove- ga mehanizma delovanja bakterijskih toksinov. Ta me- hanizem bo gotovo opisan v vseh mikrobioloških in toksikoloških učbenikih in zna značilno spremeniti naš pogled na tovrstne bakterijske toksine, na prepre- čevanje zastrupitev in na uporabo teh toksinov v me- dicini. Po točkovanju v Sicrisu ta objava znaša 17 točk, kar ne odseva pomena. Točkovanje je eno od meril, ki jih Agencija uporablja kot merilo za ocenjevanje kakovosti in posledično financiranje projektov. V ob- stoječem sistemu financiranja je zaradi tovrstnega na- čina točkovanja kakovostna raven projektov gotovo napredovala. Bojim pa se, da točkovanje in ocenjeva- nje kakovosti raziskovalnega dela ne bi smela biti do- mena Agencije ali ministrstva, temveč ustanov, kjer smo raziskovalci zaposleni. Naša kakovost bi morala prevladovati že pri zaposlitvi in ne šele pri pridobiva- nju raziskovalnega denarja. Ustanove bi morale ve- deti, zakaj želijo določenemu raziskovalcu nameniti takšno plačo, določeno količino sredstev za raziska- vo in določen prostor. Morale bi se zavedati naše do- dane vrednosti. ZV: Kako vidite razlike med Medicinsko fakulteto v Ljubljani in Medicinsko fakulteto v Mariboru? MR: Na Medicinski fakulteti v Ljubljani sem bil v naj- bolj težavnih letih svoje raziskovalne kariere. Tam sem torej preživel puberteto svoje raziskovalne poti. Tam sem doživel iniciacijo, se seznanil z logičnimi in nelo- gičnimi možnostmi in omejitvami raziskovalnega in pedagoškega procesa. Srečal sem bogat spekter ljudi, kolegov, prijateljev in si seveda o ljubljanski fakulteti ustvaril splošno mnenje, ki je prej kot ne negativno. Ne bom trdil, da raziskovalno ali pedagoško delo ni bilo na dobri ravni. Nasprotno, bilo je zelo dobro. Ni pa bilo nobenega prostora za razvoj, za ambicijo. Re- alnost je bila čakanje v vrsti, da bi učiteljsko mesto zasedel leto ali dve pred upokojitvijo ali celo nikoli. Dejstvo, da nisem bil edini v vrsti, me ni potolažilo. Pot preko službe v Nemčiji je bila pot v samostojnost, ki sem jo izbral tudi za ceno tega, da se nikoli ne vr- KITE Gospa, res sem še mlad, a to mi verjemite: vse bolj lepí ste kot takrat, ko ste nosili kite. Bili ste deklica takrat, ko ste nosili kite. Zdaj plod je že dozorel v sad in v sebi ženske ne tajite. Postal je resen vaš obraz, oči kot da nad čari bdite, v njih hlad, ki ni bil oni čas, ko ste nosili kite. Bilo v pomladi je, kajnè, ko Juri otmè zaklade skrite, takrat razplel moj »ljubim te« je vaše temne kite. Takrat sem bil fantè, ki modrooko sanjo ziba, in nisem vedel, da se cvet ospe, ne da vihar drevesa upogiba. Zato, čeprav ste bolj lepi, želim si, oprostite, nazaj pomlad in one dni, ko ste nosili kite. T. Pavček 645 nem v Ljubljano. Potem je prišla priložnost vrnitve v Maribor. Mariborska fakulteta je začela v slogu, ki smo si ga mlajši kolegi v Ljubljani vedno želeli. Manj spon preteklosti, obvez različnih nepremišljenih dogovo- rov, ki so kupovali zgolj trenutni mir v vrstah zaposle- nih. Še bolj smo si mladi želeli osvežitve kurikuluma, PBL in podobno. Menim, da je velika prednost mari- borske fakultete v tem, da ima vpisano obvladljivo šte- vilo študentov. Za študente same je pomembno, da jih profesorji spoznamo in jih individualno obravna- vamo in usmerjamo. Imamo tudi mnogo boljšo pod- poro lokalne skupnosti. Imamo vse možnosti, da štu- dente izobrazimo v kakovostne profesionalce. Če nam to res uspeva, bomo videli čez nekaj let. ZV: Kaj bi želeli dati na pot medicincu prvega letnika fakultete v Mariboru, če bi imeli priložnost, da se ob vpisu z vsakim posebej temeljito pogovorite? MR: V blažji obliki to že počnemo, saj v spomladan- skem času obiskujemo slovenske gimnazije, kjer pred- stavljamo naš študij. Poleg tehničnih podrobnosti jim predstavimo tudi posebne značilnosti študija medici- ne. K nam se lahko vpiše le najboljša tretjina prijavlje- nih. Pripraviti se morajo na dolg in zahteven študij, ki jih bo pripravil za odgovorno profesionalno delo. Na- robe je, če si diplomo medicine želijo njihovi starši in ne oni sami. ZV: V Evropski uniji se zelo pospešeno pripravlja na- daljevanje t. i. bolonjskega procesa, tudi v dodiplom- skem študiju medicine. V čem vi vidite prednosti, v čem slabosti tega procesa? Bi morale biti pri prevze- manju bolonjske reforme bistvene razlike med t.i. pred- kliničnimi in kliničnimi predmeti? MR: Poglavitno prednost vidim v mobilnosti, ki izhaja iz kreditnega sistema. Za Evropo je dobro, da študen- ti potujejo, spoznavajo druge jezike in kulture, hkrati pa študirajo. Take izkušnje bodo olajšale strpno evrop- sko sobivanje. Za nas je pomembno, da bomo znali ponuditi vsebine, kakovost, ki bo pritegnila študente iz drugih držav. Gotovo to ne bo pomenilo, da znamo najbolje reproducirati vsebino učbenika Guyton in Hall, temveč da je predmet fiziologija v Mariboru obo- gaten z lastnim raziskovalnim delom, da je zelo moč- na celična fiziologija, fiziologija endokrinega sistema in športna fiziologija. Slabost pri uvajanju sprememb je, da se po navadi prilagodijo najšibkejšemu členu v verigi in ne najmočnejšemu. Naši težavi sta že prej omenjeni minimalni pogoji in prevelika pedagoška obremenitev učiteljev. Pri dodiplomski obliki študija medicine, ki ga pozna- mo v Evropi, so predklinični predmeti pomembni in se lahko samo do neke mere stopijo s kliničnimi pred- meti. Kombinacija, ki jo imamo v Mariboru, je zato zelo smiselna. ZV: S prejšnjim vprašanjem povezano vprašanje: Ko- liko so predavanja sploh smiselna? Čemu služijo, če ima študent na voljo ustrezno literaturo? MR: Predavanja so morda manj smiselna v okolju, kjer so študenti pripravljeni bolj resno in poglobljeno štu- dirati. Kjer znajo sami ugotoviti, kaj že znajo in česa še ne in sami iščejo znanje. Naši študenti nas profe- sorje postavljajo v položaj avtoritete, ki jim s pozitiv- no izpitno oceno potrdi, da znajo dovolj, torej zopet zadostijo nekim minimalnim merilom. Toda kaj štu- dentu pomeni to, da je njegovo znanje odlično. V pri- merjavi s profesorjevim znanjem ali morda za oprav- ljanje poklica? Po moji oceni v našem študijskem oko- lju še nismo dosegli zadostne stopnje samoevalvacije in samokritičnosti. Že sami poskusi prepisovanja na pisnih izpitih, medsebojnega prišepetavanja na ust- nih izpitih kažejo na to, da so naši študenti premalo zreli. Solidarnost razumejo v smislu potuhe in ne, da bi se s skupnim delom vsi skupaj več naučili. Žal jim je bolj pomembno, da opravijo izpit, manj pomemb- no pa, koliko znajo. Obstoječa fiziološka literatura je zadostna in ustrezna, če ima študent dovolj predzna- nja iz temeljnih znanosti, zadosti motivacije in če je pripravljen integralno razmišljati. Predavatelj lahko ze- lo olajša razumevanje tudi na podlagi dodatnih znanj, ki jih v učbeniku ni. Sam pripravljam večino preda- vanj iz nekaj prevladujočih fizioloških učbenikov, ta- ko z angleškega kot tudi nemškega govornega pod- ročja. Poglobljen študij fiziologije mora študenta pri- praviti do tega, da na človeško telo gleda drugače kot prej. V šali povem študentom, da je pridobivanje ka- kovostnega znanja fiziologije primerljivo s poveča- njem lastne mišične mase telesa za 10 kilogramov. Možno je z veliko truda, motivacije, prave hrane (lite- rature) ter morda v enem šolskem letu. ZV: Kakšen pomen pripisujete športu in rekreaciji nas vseh, nešportnikov? MR: Rekreaciji in športu pripisujem izjemen pomen. Povečana prisotnost teh aktivnosti kaže povečano stopnjo zrelosti same družbe. V mladosti se nam po- gosto zdi, da smo skoraj neuničljivi in lahko živimo nezdravo in nam to ne škoduje. Razlog za to so fizio- loške rezerve, ki jih ima naše telo in katerih mejam se približamo šele kasneje v življenju, praviloma nekje po 50. letu. Z redno vadbo lahko te rezerve poveča- mo oziroma zaustavimo proces staranja, tako da me- je fizioloških rezerv dosežemo šele kasneje v starosti. Rastni hormon kot naša lastna obramba pred procesi staranja se povečano izloča med telesno vadbo. Seve- da zgolj ob dovolj velikem telesnem naporu. Druga, a slabša varianta je beljakovinsko stradanje. Po mojem mnenju se ljudje ne ukvarjajo dovolj s svojim telesnim počutjem. Ne ukvarjajo se z ravno- vesjem procesov v njihovem organizmu. Če bi se ukvarjali, bi malo kadili, malo pili, neprimerno manj in bolje jedli, predvsem pa uživali manj zdravil. Vzro- kov za takšno zanemarjanje organizma je verjetno več. Največkrat je omenjen stres, povezan z našim poklicnim življenjem. Zaradi občutka, da nam zaradi obveznosti zmanjkuje časa, se čas za rekreacijo pre- hitro odpiše. Po drugi strani tudi ni razloga, zakaj bi potrebovali res funkcionalno telo. Za večino del, ki jih opravljamo, ne potrebujemo dobre telesne pri- pravljenosti. V času, ko je bilo treba ujeti jelena s preprostim orožjem, je bilo normalno, da so se posa- mezniki zavedali, česa so zmožni in česa ne. V tistem času si se za lovca uril vse življenje, od najzgodnejše- ga otroštva. Tudi danes so naše motorične zmožno- Aktualni pogovor 646 Zdrav Vestn 2007; 76 sti povezane s tem, kakšno motorično izobrazbo smo prejeli v otroštvu. Te pa je po mojem mnenju značil- no premalo. Slab nadzor nad uporabo mišičnega siste- ma oziroma po domače nerodnost je velika ovira pri rekreaciji in športu odraslih. Smo del družbe, ki hi- peraktivne otroke farmakološko umirja, namesto da bi presežke energije uporabili za razvoj njihove mo- torične inteligence. Odnos družbe do rekreacije je še vedno odklonilen. Ker pogosto sopiham po cestah okoli Maribora in ker tečem tudi po dve ali več ur skupaj, imam veliko časa opazovati ljudi, ki se mimo mene vozijo v avto- mobilih. Ko me opazujejo iz varnega in udobnega zavetja, je v njihovih očeh praviloma sočutje, nerazu- mevanje, neodobravanje. To se ob slabem vremenu še stopnjuje. ZV: Iz vašega življenjepisa in življenja diha nalezljivi optimizem, ki je celo blizu naivnosti. Vas je življenje samo nagrajevalo, ali pa, kar verjamem, imate druge osnove za takšno držo? MR: Ne bi rekel, da me je življenje samo nagrajevalo. Zame je preteklost izkušnja, iz katere sem se marsikaj naučil, dozorel. Zame ni pomembno, ali so ljudje v osnovi dobri ali slabi. Pomembno je, da vem, kakšni so. Kdaj in kako lahko računam nanje. Ne predstav- ljam si, kako je lahko nekdo, ki ima kakršne koli kon- struktivne načrte za prihodnost, pesimist. Naivnost oziroma morda bolje idealizem je izredno dobra mo- tivacija. Tudi če sledimo idealu, si lahko postavimo zelo stvarne cilje. Meje možnega si namreč vedno po- stavljamo sami. To seveda pomeni, da si lahko sami postavimo tudi veliko ovir, za neuspeh pa potem kri- vimo druge, svoje okolje. Bil sem zelo vesel, ko so mi študenti iz laboratorija v Göttingenu na poslovilni ve- čerji povedali, da so se pri meni naučili tudi tega, da nič ni nemogoče, zna samo dlje trajati. Res je tudi, da na svoji koži nisem nikoli doživel agre- sije kakšnega družbenega sistema, ideologije. V času mojega odraščanja je socialistična realnost počila po šivih, druge ideologije še niso prodrle. Bili smo naj- svobodnejša mladina tega planeta. Še kot potrošnike so nas pustili pri miru. Res pa je, da je bil moj optimi- zem včasih problem. V preteklosti so že bili posame- zniki (npr. oficirji v vojski, učiteljica matematike, ver- jetno se bo našel še kdo), ki so mi želeli izbrisati na- smeh z obraza. Na srečo so bile te interakcije zgolj prehodne. Mnogokrat opažam, da ljudje svoj optimi- zem in pozitivno energijo namenoma skrivajo, da se to ne bi uporabilo proti njim. Najbolj varno se je men- da zateči v priložnostno jamranje. Druga zgodba je moja poklicna pot. Po mnogih meri- lih imam sekirico v medu že kar nekaj časa. Prednost poklicne poti brez nepotrebnih ovir je v tem, da v odnosih ne prevladuje zgolj previdnost in so zato odnosi bolj iskreni. Na svoji poklicni poti sem spo- znal veliko število ljudi, vrhunskih znanstvenikov, ki so mi s svojo človeško širino dali izjemen in pomem- ben zgled. In ravno pozitiven zgled je največ, kar lah- ko predamo generacijam, ki nam sledijo. Pogovor je v imenu uredništva vodil J. Drinovec Podlistek DREVORED (PISMO IZ REHABILITACIJSKEGA CENTRA) Michael Pohl Dragi prijatelji! Ob koncu tedna ima bolnik na rehabilitaciji veliko ča- sa, zato vam bom poročal o majhnih in velikih dogod- kih, ki sem jim bil priča v tednu dni, ki sem ga preživel v Medical Parku v Chiemseeju. Priznam, da sem postal kar precejšen lenuh. Vse mi pripravijo drugi, za nič mi ni treba skrbeti. Celo razgi- bavanja so pogosto pasivne vrste: drugi me premika- jo, masirajo, voda me nosi sama od sebe, zdravniki sami prihajajo v sobo, hrana me že pripravljena in po- strežena čaka na mizi ali pa jo po želji pripravijo: tako kot v Indiji Koromandiji in v breme socialnega zava- rovanja. V tujini nam ne bi hoteli verjeti, kako nam gre v nemškem zdravstvu, kjer je slišati toliko tarna- nja. Pri vsem tem imam še čudovit pogled na pokrajino z jezerom, ki se iz dneva v dan, pogosto tudi iz ure v uro, predstavlja v novi preobleki, tako kot gore na ju- gu, Hochgern na vzhodu, Kampenwand meni naspro- ti in Hochries zahodno, ki so pogosto prekrite z obla- ki. Ko pa se oblačnost razkadi, se nam zdi, da je pred našimi očmi zrasla gledališka kulisa iz kakšne bavar- ske ljudske igre. Skratka, tu je pokrajina v stalnem spre- minjanju in naš pogled se je ne more nasititi. Z okna moje sobe, ki je v drugem nadstropju centra, gledam proti jugu, na drevored brez, ki so v tem času že povsem brez listja. Pogosto je skrit v meglicah vo- dne pare ali goste jutranje megle, da se dobi vtis, kot bi se izgubljal proti goram. Človek nehote pomisli na Rilkejevo Jesensko pesem. Na drevored meji močvir- na ravnica, po kateri so speljane mehke poti, ki jih v toplih tonih rjave barve obroblja močvirska trava. Ob vseh urah dneva ga oživljajo gostje na sprostitvenem teku in majhne skupine zdraviliških gostov, ki se po- gosto sprehajajo v spremstvu psov. Najlepši je ob sončnem zatonu, ko se vanj naseljuje mrak in se po- stave ljudi ločujejo le v obrisih. Takrat vsepovsod vla- da velika tišina. Tako je bilo tudi pred nekaj dnevi, če sem natančen, 3. decembra, ko se mi je pripetilo bližnje srečanje tretje vrste. Hči Annette je mnenja, da se mi kaj takega več- krat dogodi, pri čemer ima še kako prav. Že zgodnje- ga jutra so se vse tja do sedme ure ponujali enkratni prizori narave. Z vrhov na vzhodu gorske verige Chiemgau pa vse do Kampenwanda na zahodu se je čez obzorje raztezala strah vzbujajoča ognjeno rdeča jutranja zarja neverjetne intenzivnosti, ki je še najbolj spominjala na dvigajoče se žareče pramene megle. Rdečina je odsevala v jezerski vodi Chiemseeja, ki je bila podobna goreči površini. Sicer prijetna pokraji- na, ki se je ob tej uri običajno kopala v jutranjih megli- cah, se je zdaj kazala v grozeči tujosti. Po ljudskem verovanju – še prav posebej pri primitivnih ljudstvih – naj bi takšni pojavi napovedovali bližajočo se ne-