Paris-G-alin-Cheve-ova pevska metoda. (Op6mnja k vvodnemu članku -Pouk v petji" v BUčit. Tovarišu" lanskega leta stran 370.) Naj mi bo dovoljeno, g. Š-t-ovemu članku o petji v Ijudskih šolah nekatere opombice pridejati ter mu nekoliko oporekati. Vjemam se z g. pisateljevimi nazori, ondi izraženimi, razun onega stavka, v katerem našteva pevske učne pripomočke. Prezrl je namreč vedoma ali nevedoraa po mojem na večletno skušnjo se opirajočem prepričanji n ajzdatnej še, za. ljudske šole bi rekel edino sredstvo, otrokom izvrstno izolikati posluh, tonostav, melodično in taktovsko spretnost, in to sredstvo je: Paris-Gali n-Cheve-o va (številikna) pevska metoda, kakor se nahaja v nemški jezik prevojena po Fr. Th. Stahl-ovih zvezkih: Singschule I. in II., za 1. stopinjo tudi po njegovih: -Singubungen und Lieder fiir kleine Kinder" kot pevskih abecedah in berilih; po .Blatter zur Verbreitung der Cheve-schen Elementar-Gesanglehre" pa kot navodu o tej pevskej metodi za učitelja. Z dovoljenjem zdanjega lastnika oinenjene metode, E. Cheve-a v Parizu in Fr. Tli. Stahl-a, autorizovanega prevodnika taiste v nemški jezik preložil je pisatelj teh vrstic ono tudi na slovenski jezik za prvi začetek s tem, da je priobčil v -Cerkv. Glasb." in v nekaterih iztisih ponatisniti dal, kratko obravnavo o poduku v tej metodi z naslovom: Kratek navod o pefji po Paris-Galin-Che ve"-ovi (številiknej) metodi (po 10 kr. pri Milic-u v Ljubljani ali pisatelju v Rudniku pod Ljubljano); ter da je dal na svetlo v nekaj 100 iztisih pesmaričico za prvenci" po Cheve-ovi tonski pisavi (po številikah) z naslovoin -Pevček" (po 5 kr. ravno ondi) kot pevsko berilo učencem v praktično porabo poprej jim prisvojenih melodičnih in taktovskih vaj (po Singschule I., cena 21 kr. ali -Singiibungen", cena 12 kr.) S to metodo je učiteljem podano sredstvo, po katerem se ustreza vsem zahtevam, ki jih stavlja g. Š-t na pevska učila; da, še presega vse njegove zahteve in želje. Brez bojazni smem jo v ozir petja postaviti veno vrstozdr. Močnikovo računicov ozir računstva; vse, kar g. pisatelj hvali na računici, vse to v svoji stroki velja tudi o Cheve-ovi pevski metodi. Po taistej se prav lehko vstreza tudi učnemu načrtu in pevskemu smotru, predpisanerau za ljudske šole, ki zahteva v 4. šolskem letu petje na podlogi notnega sestava; kajti prehod iz številikne na notno tonsko pisavo se kaj lehko in hitro iz vede, potem ko so si učenci že prisvojili stvar, pevsko bistvo: melodiko in taktiko, in tak prehod se more učiniti za poukom po tej metodi celo v enorazrednicah že v 3. ali vsaj v 4. šolskem letu. Prav lehko se na ta način ustreza učnemu navodilu, ki zahteva: -Einiibungen eines Liedes mit Secundengangen etc"; kajti ne samo pesem v sekundnih stopinjah. temveč v vseh diatoničnih intervalih morejo učenci na podlogi te metode samostojno naprej solmizovati, potem tudi peti različne pesmi, seveda od kraja le v priprostejših tonskih uačinih (C. G. F-dur) ter v ložjih taktovskih merah pozneje tudi v težjih; po lehkem in gotovem načinu se tudi dovedejo do pevanja modulacij in hromatičnih tonskih razmer. Rad verjamem, da se g. Š-t-u ona zahteva učnega navodila zlasti v eno- ali dvorazrednicah prevelika dozdeva; res je taka, ako učitelj sebe in učence muči s prekomplicirano, težko jim razumljivo, nezanimivo notno sestavo in navadno intervalsko metodo. A vse drugače je s Cheve-ovo metodo; tu je učencem vse lehko razumljivo, a tudi zanimivo; kajti že najprve vaje imajo v sebi prijetne melodične korake, da jih otroci s pozornostjo poslušajo; in ko učitelj zopet druge še le na tablo piše, že jih peti poskušajo; tu se otroci ne mučijo z dolgim razlaganjem različnih notnih veljav, intervalov, taktovskih načinov itd., temveč vse je tako priprosto, lehko a tudi uspešno, da z vso zavestjo reCein, kdor jo poskusi in prav uporabljati ve, ne bode je več popustil ter ne bode si nikdar boljše želel. Kar g. Š-t za nemogoče ima, to se bode zgodilo, da bodo učenci ne le zapustivši šolo, temveč jo še obiskajoči peli kolikor toliko _ex notis". Kdor tega ne veruje, naj blagovoli se k meni potruditi, in pokazal mu bodem na 10—Hletnih otrocih resničnost teh trditev; pokazal, da ti otroci nekateri 2 leti, nekateri še le 3U leta prejemavši po tej metodi pevski pouk po 1 uro na teden že lično pojejo _ex notis", sicer zdaj še le v C-dur-u, kjer se je še le pred kratkim prešlo v notno sestavo, a kmalu sledi polagoma prevod tudi v druge tonske načine. G. Š-t in sploh vsi gg. pevoučitelji Ijudskih šol! omislite si omenjene 3 pripotnočke za 30—40 kr. pri Milicu ali pri meni; poskusite to metodo in prepričali se boste v svoje veselje in zadovoljnost, da pišem resnico! Aše enkrat poudarjam, da morate začeti (za podlogo imeti) s Stahl-ovo Singschule ali vsaj Singiibungen ter ondotne vaje učencem prisvojiti, kakor vam kaže -Kratek navod"; še le po tem, že bolj proti koncu šolskega leta se morete s pridom posluževati .Pevčeka", deloma tudi Foersterjeve MPesmaričice"; brez onih vaj je učencera vsaka zbirka ali pesinarica s sedmerimi pečati zapečatena knjiga. Ako se povzamete omenjeni prvi začetni delci, pripravljen setn prirediti -Pevček - a" II. tečaj in -Navoda" II. del ter prehod v notno sestavo. Greg. Jakelj.