^7^ srn GLASILO S KRŠČANSKIH IN KATEHETS II UČITELJ LOVENSKIH UČITELJSKIH KIH DRUŠTEV ti Yfv Bogu V mladini domovju s ' \ ■ L. XIX. -191 ■ ——. w SPDB 'if*Y ljubezen j J zvestobo 7 \ 8 - ŠTEV. 11. Vsebina »Slovenskega Učitelja" 11. št. 1918: Zarja bodočnosti ................................................... 217 O osebnosti in njenem vplivu — zlasti v vzgoji, (J. Filipič.) (Dalje.)....................................................... 219 Čitanke za prve tri razrede osnovne šole v kraljevini Srbiji. (Ernst Šustteršič.)......................................221 Preosnova ljudske šole.................................................223 O uredbi šolstva na našem jugu . 226 Iz moje šole. (P. Š.)................................................ 228 Listek: Od Azovskega morja. (Fr. Silvester) (Dalje.) . . . 230 Na- stari tir ? . . . 232 Katehetski vestnik: Katehetsko gibanje.................................. ; . . 233 Katehetske beležke...............................................233 Učiteljski vestnik: Učiteljske vesti.................................................234 Naša zborovanja ................................................236 Prava svoboda............................ . . . . . 236 Raznoterosti.......................................................... 238 Naši ministri.............................................. 240 Slovstvo in glasba ...................................................240 6 meriti zgolj po tragičnem videzu. Kar je prišlo, pretehtavamo tudi z drugega višjega vidika. Ako moramo že v vsakdanjih doživljajih priznavati vsemodro vodstvo božje previdnosti, ali bomo v sedanjih svetovnih dogodkih zanikavali delovanje vladajoče roke božje? Ali so bile naše žrtve, ali je bilo naše trpljenje res brezuspešno? .. . Vsi, ki so se oprijemali prvotnih vojnih ciljev, vsi tisti, ki so gnali vojne sile osrednjih velevlasti v krvavi boj, bi morali vzklikniti: vse zastonj! Mi pa ne glejmo nazaj, na prestano, marveč ozirajmo se na zarjo boljše bodočnosti, ki nam naznanja blagodejni mir, obenem pa težko pričakovano rešitev iz stoletnega hlapčevstva. Kar smo včasih smatrali za mladostne sanje, se poraja pred nami kot dejstvo: draga mati Slavija prihaja. Odkod preobrat vojnih ciljev? Deloma iz Rima, deloma iz Washing-tona. Papež Benedikt XV. in Wilson zaslužita častno lavoriko in zahvalo vseh, ki ljubijo pravičnost in mir. Sicer se danes po časopisju, na shodih in zborovanjih čuje in izgovarja povečini le ime Wilsona kol tistega, ki narekuje mir in pravičnost, a naj se ne pozabi, da se je vse okrenilo na pravično in spravno pot tudi po zaslugi rimskega čuvarja miru — papeža Benedikta XV. Ob obletnici avstrijske vojne napovedi Srbiji, dne 28, julija 1915 — je bilo, ko je namestnik božjega Kneza miru na zemlji zaklical vojujočim se državam: »Nikar ne govorite, da se more strašna borba končati samo z močjo orožja. Namera medsebojnega uničevanja naj se opusti, kajti — dobro pomnite — narodine umrjo. Tisti, ki so zatrti in ponižani, prenašajo s srdom usiljeni jim jarem; pripravljajo se pa, da se ga iznebe ter skrbe, da se neti in podeduje sovraštvo od rodu do rodu. Zakaj bi takoj odkrito ne pretehtali in presodili pravic in pravičnih zahtev, ki jih imajo narodi? Zakaj bi ne stopili z naklonjenostjo v posredni ali neposredni stik, da bi se po možnosti razgovorih o teh pravicah in zahtevah ter tako pospešili, da bi se končala sedanja strašna vojska?! Blagoslovljen bodi, kdor bi prvi dvignil oljično vejico miru ter ponudil sovražniku roko za modre pogoje miru. Ravnovesje na zemlji in s/talni mir zavisi od medsebojne dobrohotnosti in od tega, če se spoštuje pravica bližnjega, ne pa od mogočnih armad in ogromnih trdnjav.« Glas najvišjega pastirja se je izgubil takrat skoraj brez odmeva. Tri naslednja leta čedalje besnejše bojne vihre so povzročala nove razvaline ter kopala prezgodnje grobove milijonom čvrstih, mladih bojevnikov. In zopet se je oglasil svarilni glas papežev iz Rima. Dne 1. avgusta 1917 je zaklical Benedikt XV. poglavarjem vojskujočih se narodov odločno in jasno: »Prva in najvažnejša točka je in mora biti v tem, da stopi na mesto materialne sile orožja — moralna moč pravice... Mirovne pogodbe se morejo začeti le, če se vrnejo doslej še zasedena ozemlja.« Mirovna pot vodi iz Rima dalje preko Washingtona, Odgovor, ki ga je dala Severna Amerika po svojem predsedniku sv. očetu Benediktu XV. dne 30. avgusta 1917, priznava v polnem obsegu veljavo papeževim inten-cijam. Pristavlja pa med drugim še to-le: »Američani sodijo, da se mora mir vpostaviti na pravicah narodov, ne na pravicah posameznih vlad ... Smotri, ki vodijo podanike Združenih držav v tej vojski, so dovolj znani. Amerika ne išče gmotnih koristi. Sodimo, da se mora krivica, ki jo je prizadejala nemška vlada z brutalno silo, popraviti in sicer s tem, da se utemelji samostojnost vsem narodom, močnim in šibkim . ..« Sedaj se je jelo vresničevati tudi na jugu, kar je poprej tlfelo v srcih vseh, ki čutijo narodno, ki so prenašali radi ali neradi raznovrstna na-silstva. Na razvalinah stare državne oblike se gradi tudi za nas nova hiša, v kateri bomo dosegli — tako upamo — mir, srečo in blagostanje. Slovansko pleme prihaja iz vojske — kot zmagovalec. Ko se poraja Jugoslavija, ne pozabimo resnih in očetovskih naukov, ki jih je izgovoril naš vladika, prevzvišeni gosp. dr. A. B. J e g 1 i č ob gromovitem pritrjevanju tisoč in tisočere množice o priliki velikanske narodne manifestacije dne 29. oktobra v Ljubljani: »V naših rokah je prihodnji ugodni ali neugodni razvitek celokupne Jugoslavije. Ako jo postavimo na trdno skalo strahu božjega, na trdni temelj vsestranske naravne pravičnosti in krščanske ljubezni, bo stala trdno, ne bo usahnila, naj tudi na njo pridrve kakršnikoli besni viharji. Ako bi našo Jugoslavijo v daljnjem njenem razvitku postavili na človeške strasti, na grdo sebičnost in krivičnost, na ureditev brez Boga, postavili bi jo na pesek, pa bi jo sovražni viharji porušili in grozna bi bila njena podrtija. Oh, naj ne bo tako! Božja modrost naj razsvetli one, ki imajo odgovorno nalogo, sezidati Jugoslavijo, da jo bodo vsestransko tako utemeljili in uredili, kakor je potrebno, da bo živela, da sc bo krepko razvijala, se bogato razcvetela in bo dobra mati vernega, zdravega, čvrstega, srečnega jugoslovanskega naroda. Jugoslavijo čuvaj in vodi vsemogočni Bog! Jugoslavija naj živi!« Č, 0 osebnosti in njenem vplivu — zlasti v vzgoji. J. Filipič. (Dalje.) Prvo, kar zahtevajo od človeka, ki naj ga imenujemo osebnost, je to, da ima polnost notranjega življenja, to se pravi njegove dušne sile: razum, volja in čut (t, j. čutna, umska, etična, estetična in verska čuvstva) morajo biti vsestransko, toda obenem harmonično razvite. »Tri reči so, ki napravljajo človeka izrednega,« pravi asket L. Poulin, »velika razumnost, trdna volja in globoko čuteče srce.«1 Človeka torej, ki ne ve govoriti nego navadne vsakdanje stvari, ki ob vsaki priliki pokaže svoje strasti in neurejena čuvstva, ne moremo imenovati osebnost. Tu tiči tudi razlika med osebnostjo in značajem. Mogoče je namreč, da ima kdo močno voljo, da je torej značajen, dasi je obenem duševno siromašen. Ker pa je delovanje duše navezano na zunanje organe, mora tisti, ki hoče veljati kot osebnost, imeti urejene tudi telesne čute. Iz vsega njegovega vedenja, hoje, govora, pogledov, gest... mora odsevati, če drugega ne, vsaj neka umerjenost. Seveda ne sme te zveze pretiravati, kajti izkušnja kaže, da so včasih tudi telesno slabotni ljudje izredne osebnosti, kot so n. pr. bili Bazilij (velik po duhu — telesno pravi invalid), Krizostom (Gedeon^po besedi — pa vse življenje bolan na pljučih), Gregor Veliki (ki je obvladal svet, prikovan na bolniško postelj), sveti Bernard (čudež stoletja, pa nikdar ni mogel krepke hrane uživati vsled bolehnosti), sv. Terezija (svetilnik Španije, ni imela 40 let nobene zdrave ure), Vincencij Pavlanski (40 let imel bolne noge), Alfonz Ligvorski (bolan 24 let, zadnjih 7 let zelo upognjen) itd,2 Drugi znak osebnosti je doslednost v udejstvovanju notranjega in zunanjega življenja, Ni še namreč dosti, da je notranje življenje bogato, saj nam to zopet izpričuje izkušnja vsakdanjega življenja. So namreč možje, ki jih slavimo kot velike pesnike, modroslovce itd., toda osebnosti še niso. Treba je, da človek v vsem svojem mišljenju in hotenju, z vsem žitjem in bitjem teži za nekim določnim smotrom, z drugo besedo, smer njegovemu življenju daje neko določeno teženje, neko gotovo naziranje, Sicer ni potrebno, — dokler se ne oziramo na zgolj krščansko pojmovano osebnost —, da bi bilo to življensko naziranje ravno nadnaravno. Treba je le, da neki določen življenski cilj odsvita iz vsega življenja. Zato imenujemo n. pr. Bismarka, ki si je stavil za življensko nalogo zediniti združeno Nemčijo, osebnost. Tretji znak človeka, ki naj ga imenujemo osebnost, je pa kratko rečeno — njegova avtonomnost. Sicer je ta znak le posledica prvih dveh. Kakor je namreč človek neodvisen od svojih lastnih strasti, tako je tudi neodvisen od mikavnosti, ovir in katastrof zunanjega sveta. Še bolj 1 L. Poulin: Na poti v večnost, Ljubljana 1918, str. 87. 2 Prim. Franz Ksaver Kerer: Gottes MeiBc.1 und Hammer. Regensburg 1910, str. 139—140. je neodvisen od socialnega miljeja, v katerem živi. Ko gre za važne zadeve, nimajo zanj pomena ne najboljši, ne najslabši, pa tudi ne njemu najdražji. Prav ta avtonomnost ga pa dvigne ob času velikih kriz do poklicanega voditelja mas: »inmitten der allgemeinen Verwirrung drangt sich ihm blitzschnell, fast mit der Macht einer Offenbarung, die Erkenntnis auf, was hier augenblicklich zu tun ist,« pravi jezuit Klimke.1 »Po drugi strani pa množica, ki se po naravi protivi katerikoli podrejenosti, brez pridržka sledi takim voditeljem,« pristavlja dr. Srebrnič.2 Do tu sta si torej teist in ateist v svoji debati o osebnosti precej edina. Vendai pa teist in še bolj katoliški kristjan ne more zlasti pri raz-molrivanju o končnem človekovem smotru v ne m ar pustiti religije. Ta pa razdvoji njuno pojmovanje o osebnosti. Sicer stavijo tudi ateisti osebnosti neki končni smoter kot ideal, ki naj ga na sebi udejstvi. Tak ideal je Kantov kategorični imperativ, ki napolni človeka z rigorozno zavestjo o dolžnosti; tak ideal je Goethejev estetični idealist, ki se popolnoma posveti idejam resnice, pravice in lepote in pa socialistični altruist, ki zastavi vse svoje moči v prospeh obče blaginje/1 Cerkev pa vse te in podobne končne človekove smotre podre in sicer podre s fundametalno resnico o Bogu-Stvarniku. Človek je od Boga odvisen, zato je njegova dolžnost, Boga pripoznati, njemu služiti, njega ljubiti. Da! Dejanska ljubezen do Boga mora odsvitati iz vseh človekovih individualnih in socialnih odnosov. To je njegov zadnji namen, ki mora za njim stremiti vse življenje, — seveda stremiti tako, da prav pod vplivom tega smotra oplemeniti vse, kar je v njem od narave zdravega —, popolnoma ga bo pa dosegel še le v posmrtnem življenju v Bogu samem. Pač ga je tudi na zemlji eden popolnoma udejstvil in to je pra-osebnost Kristus. Sicer bi ga bili lahko uresničili tudi drugi zemljani, če bi bila ostala človekova duša laka, kot je izšla prvotno iz roke Stvarnikove. Toda k dogmi o Bogu Stvarniku pristavlja Cerkev drugo važno dogmo, namreč nauk o izvirnem grehu. Ranjen vsled izvirnega greha ne more nikdar — ne na zemlji in še manj po smrti — doseči onega absolutnega namena brez novega življenskega principa, ki ga imenujemo milost 1 Friedrich Klimke: Ewige Schnsucht, str. 161. 2 Čas 1918, zv. 3—4, str. 114. 3 Take tipe, ki so se pojavili na Francoskem okrog 1. 1880., nam Pavel Bourget v svoji »Razporoki« opisuje sledeče: »Večina med njimi so odurni prerivači, drugi pa so nemirni duhovi brez pravega kritičnega duha, naivno vneti, pa sami ne vedo, za kaj. Včasih o vsem dvomijo, včasih pa so kakor dogmatiki, danes nihilisti, jutri zopet pristaši sekte brez realizma, dasi zelo naobraženi, ki bi radi s silo vse razrušili in obenem ohranili tisočletne pridobitve. — Značilno je bilo za te mlade ljudi, da so se vedno sklicevali na vest, pa so vsled Kantovih naukov to načelo razlagali na način, karmogoče omejen in neplodovit. Pod pretvezo, da se drže zloglasnega nauka: Delaj vedno tako, da tvoja dejanja lahko služijo kot splošno pravilo, navadijo sc ti mladi ljudje ter oboža-vajo svoje lastno mišljenje. Svoje osebne nazore slovesno razglašajo kakor načelo ter sc zarivajo v neki fanatizem brez vsakega reda, in ta njih omejena sebičnost je v živem nasprotju z njih visoko naobrazbo.« božjo. Ta princip ga usposobi, da že tukaj na zemlji vedno bolj in bolj ljubi Boga ter tako ostvarja svoj končni smoter in s tem lahko doseže že na zemlji neki višek popolnosti, neki ideal osebnosti, ki ga Cerkev zazna-menuje z besedo svetniški stan. Po krščanskem naziranju nam je torej višek nravne popolnosti svetnik. (Dalje.) Čitanke za prve tri razrede osnovne šole v kraljevini Srbiji. Ernst Šušteršič. Naslednja slika o čitankah za prve tri razrede ljudskih šol v Srbiji bo zanimala v dobi porajajoče se Jugoslavije osobito naše učiteljstvo. Ako pregledujemo nekoliko natančneje omenjene čitanke, se prepričamo, da imajo marsikaj zanimivega. Čtivo je razdeljeno z ozirom na vsebino sledeče: vera, vzgoja, ljubezen do naroda in države, uganke in dopolnjevanje — za razum — ter higijena. Higijenična pravila zavzemajo precej prostora zlasti v tretji čitanki. V prvi — ilustrirani — čitanki je v ospredju verski moment in splošna vzgoja. Naj omenimo samo nekaj sestavkov verske vsebine: »Hvala Bogu.« Zakaj? »Što je dobro, da naučim da se neuk ja ne mučim.« Dalje »Cerkev«. ^Sveto mesto je to.« »Pera.« »Moli.« »Kaj naj stori, kdor misli božji biti?« Odgovor: »Čini dobro! Jer — kad čoveka samrt nadje, ništa sobom ne ponese, več skrštene bele ruke i pravedna dela svoja.« »Pred Bogom smo vsi jednaki.« »Ne znaju se kraljevi ne poznaju carevi.« »Božič.« »Sveti Sava.« »Uskrs.« »Ova se nauka — ljubezen do bližnjega — dopadala dobrim ljudima, ali nevaljalci i siledžije (nasilniki) su je mrzili.« »Solze materine.« Objokavana edinica se vrne iz raja: »Ne plači, mamice, meni je lepo i dobro kod dragoga Boge.« Pesem »Bog nam je vse dal«. »Jutranja in večerna molitev.« Na zadnji strani je »Molitev Gospodova« — in sicer v staroslovenščini in v srbščini. Za versko vzgojo je v drugi in tretji čitanki že manj preskrbljeno. Tretja čitanka ima poseben verstveni oddelek čisto zadaj z napisom: »Naša vera.« Obsega 10 berilnih sestavkov, med njimi 5 v vezani besedi. Najprej je »Stvarjenje sveta« iz prestave Daničičeve, potem opis pravoslavnega božiča in vstajenja, narodna pesem o sv. Savi. .. Najbolj se vpošteva v vseh treh čitankah splošna vzgoja in olika. Berilni sestavki s to tendenco imajo naslove, kakor: »Ljubi šolo in učitelja, starše, brate, sirote!« Vmes pa je ironična pesem na »materinega ljubčka« — »Materina maza«. Par sestavkov priporoča negovanje sadnega drevja. Vzgojni so sestavki: »Brzdaj samega sebe!« Deček odgovori sladkorju v žepu: »Ja imadem razuma, ja sam gospodar.« »Išče te sreča!« »Najdeno vrni!« »Ne bodi ošaben!« Ponosnega petelina, zmagovalca v boju s sosednim petelinom, odnese — orel ... Ne rogaj se! Pajku, rogajočemu se sviloprejki, gospodinja razdere »vratašca i prozore«. »Ne prepiraj se!« Dve kokoši ostaneta gladni vsled »inata^v — prepira. »Bodi uslužen!« Pastirji pokažejo kralju na lovu studenec, »Bodi čist!« Otroci, poglejte, kako se mačka umiva in snaži! »Čudna rugla i sramote: kad bi bilo kakvo djače nečistije nego mače.« Govori resnico, ker »onome, koji laže, Bog nikada ne pomaže«. Laž je sramota. »Ne muči živali!« »Pazi na red!« »Pravila, kako se je učencu vesti doma,« »Bodi zadovoljen!« Pripoznaj storjeni greh in se kesaj — uči mladega Srba basen »Volk zlikovac«, »koji se pravda i onda kad ga na delu uhvate.« Ne bodi hudoben, ker »pakosnik sam sebe jede«, kakor je odgovorila vesela veverica čmernemu medvedu. Ne prepiraj se kakor kozi na ozki brvi za prostor! Ne bodi ničemuren, kakor je bila deklica, ki je nesla v mesto mleko na prodaj 111 premišljevala, kako obleko si bo kupila za izkupljene novce in kako se ji bodo ljudje potem priklanjali. Ker se je pri tem sama priklonila, ji je padla raz glavo košara s steklenicami, ki so obležale razbite na tleh, mleko pa je teklo po cesti. Berilnih sestavkov, ki bi budili v učencu ljubezen do prirode, je malo. Narodni in državni moment se posebno poudarja v tretji čitanki, pravtako tudi srbska prošlost; vendar pa J;udi prva čitanka ne zaostaja v tem oziru. Srbstvo se poudarja v sestavkih: »Sv. Sava«; v drugi čitanki: »Molitev v početku šole«, »Ljubim najviše srpsku (!) crkvu«, dalje »Srpkinjica« in »Moje selo« od Zmaja; prične se »Za gorom je selo, tu se srpski diše, srpski zbori, piše,« Največ patriotizma je v tretji čitanki, n. pr. »Djačka molitva«, »Pomozi mi Bože, da porastem Srpče jače, da pomažem svima Srpkinjama i Srbima«; dalje pesem »Imam«: » a srce mi zagrejamo za njih bije silno, vemo i za Srpstvo, koje oni ljube tako neizmerno,« V tej čitanki sta tudi posebna oddelka z napisom »Narod« in »Srbska prošlost«. V prvem so berila kakor: »Srbsko gostoljubje«, »Trgatev v Vranji«, »Pobratimstvo«, Zanimive so v tem berilu: Srpske narodne poslo-vice, zagonetke, vprašanja od Vuka St. Karadzica in Vrčeviča. V oddelku »Otačbina« so berila, ki proslavljajo Srbijo. »Lepa i mila zemlja! Bog je nju obdario največim zemaljskim blagom.« (Sestavek Srbija.) »Kad se o turskom zulumu (tiranstvu) zbori, krv mi uzavri, kipi i gori; a kad ae peva o Veljku slavnom, il' ibojnom polju, Mišaru ravnam — to mi je draže od svetskog blaga, Srbijo draga!« (Pesem Domovini od Vojislava Iliča.) Navdušeno je popisana Šumadija, Mačva, Sičenačka klisura (ožina, tesneč). Tu berem: »To je lepota nada sve naše prirodne lepote, Ona druge nema od Beograda do Carigrada, a neče je, čini mi se, imati ni od Beograda do Pariza.« Zgodovinski so sestavki: Iz života Karadjordja Petroviča, Mačva v prošlosti, Prota Matija Nenadovič, Hajduk Veljko Petrovič, Knez Miloš, Osvojenje Niša, Otac. Take so te tri čitanke. Zastopani so v njih najboljši pesniki in pisatelji srbski. V drugi in tretji zaslediš že precej fanatizma. Obe sta sestavila Protič in Stojanovič, prvo pa je »napisao« šolski nadzornik Čuturilo. Iz vseh govori Srb, ki pozna predvsem le Srbijo, -----------------GssasessasGissasGsgas------------------- Preosnova ljudske šole.1 Radi članka »Poljsko delo in šolska mladina« v »Domoljubu« me je nekdo po vseh pravilih člankarstva raztrgal; pri tem je pa sprožil novo važno vprašanje, naj rečem'še eno besedo, o preo sinovi ljudske šole. Da ljudska šola na deželi ni na pravi podlagi osnovana, o tem smo menda edini. Glavne napake so: Vse ljudske šole so' osnovane po istem vzorcu in sicer po mestih in po deželi. Iz tega sledi druga napaka: Ljudska šola na deželi se ne ozira skoraj nič na potrebe kmečkega stanu, kar se najbolj jasno kaže v predmetih, ki se poučujejo v ljudski šoli, in pa v s t r o g o s ti šolske obveznosti, ki je raztegnjena na predolgo dobo, oziroma na vse letne čase brez ozira na kmečke potrebe. Oglejmo si torej naštete napake nekoliko bližje! Namen, ki bi ga morala imeti ljudska šola pri kmečkih otrocih, je popolnoma različen od onega pri mestnih otrocih, ali pri otrocih obrtnikov in tovarniških delavcev, Večina mestnih otrok gre po dokončani ljudski šoli v srednjo šolo te ali one vrste, ali se pa posveti kakemu stanu, v katerem mora vsaj deloma izpopolniti svoje znanje, bodisi v obrtno-nadaljevalnem tečaju, bodisi v kaki podobni šoli. Otrok tovarniškega delavca postane navadno isto, kar oče, in kot tak ima v splošni izobrazbi, ki si jo je v šoli pridobil v večji ali manjši meri, oporo, ki mu lahko pomore do veljave med tovariši. Kaj pa rabi ‘kmečki otrok? Ali mu zadostujejo samo močne, žuljave roke? Kdor bi tako mislil, bi se gotovo motil. Res je glavno, da se otrok razvije v krepkega delavca, v pridno dekle, toda pri vsej svoji pridnosti ne bo nikdar dober gospodar in nikdar dobra gospodinja, ako ne zna nič drugega kot pridno delati. Tisti zlati časi, ko so hodili naši očetje po potih svojih pradedov in niso krenili niti na levo niti na desno, so minili. Nastopiti je treba včasih popolnoma novo pot, naučiti se je treba vedno kaj novega, sicer gospodarstvo in gospodinjstvo zaostane in polagoma nazaduje. Le kdor ima dovolj zmožnosti, da more iti s svetom naprej, ta ostane na površju, drugi pa utonejo prej ali slej. Šola mora biti in sicer za kmečkega otroka prav tako, kakor za gosposkega ali delavskega. Toda poglejmo, kaj se naši'kmečki otroci uče! Za 1 Šolstvo v naši Jugoslaviji se bo moralo bolj prilagoditi ljudstvu, ki se peča po pretežni večini s kmetijstvom. Že poprej smo večkrat grajali, kako malo praktično je bilo doslej urejeno naše ljudsko šolstvo, katero je imelo povsod — po mestih in na deželi — isti učni osnutek in smoter. Pod naslovom »Preosnova ljudske šole« smo pripravljeni objavljati primerne nasvete, ki bi mogli dati zadostno snovi preurejevalcem šolskih zakonov in šolstva v novi državi. Pričujoči sestavek smo svoj čas prevzeli kot »žčetni odtis« — če se ne motimo j— od Domoljubovega uredništvu s trdnim prepričanjem, da bo kmalu napočila doba, ko bo bolj aktualen in času primeren, kot je bil takrat. Uredništvo ga objavlja kot mnenje in sodbo neznanega mu pisca. Po vsebini docela gotovo ne bo ugajal — prosta pot za diskusijo! Urednik. časa balkanske vojne sem imel v izobraževalnem društvu predavanje o Balkanu in sem zato prinesel s seboj zemljevid Balkana ter ga obesil na tablo. Otroci, radovedni kakor so, so bili seveda takoj zraven in dva paglavca, menda iz četrtega razreda, se pričneta pričkati in razkladati po zemljevidu, kje so stanovali Gepidi in Japodi. Prišel bi skoro v zadrego in le s težavo sem našel v najbolj zaprašenem kotičku svojih možganov malo sled, da sem se kdaj učil o teh prapradedih sedanjih Albancev. Stavim, da dobite komaj na deset doktorjev enega, ki bi vedel kaj o teh dveh narodih. In s takimi bedarijami — milejšega izraza skoraj ne morem rabiti — se drapi naša mladina po šolah! Toda to je samo en slučaj. Kaj če bi vam začel naštevati, kaj vse se uče otroci o rastlinstvu in živalstvu, dasi je ravno pri teh dveh predmetih toliko potrebnih in pametnih stvari, ki naj bi se otrokom vcepile v možgane! To kar se poučuje sedaj na deželi v ljudskih šolah, je največkrat še za mestne ljudske šole odveč. Predmetov, ki bi imeli poleg verona uka, branja, pisanja in računanja ter nekaj slovnice, pomen za kmečkega otroka, zastonj iščemo v učnem načrtu ljudskih šol. In vendar je toliko važnih stvari, ki bi se dale otrokom poljudno in uspešno razložiti, n. pr. kmetijstvo, s a d j e r e j a , gotovi odlomki iz živalstva in rastlinstva, ročna dela (toda ne samo pletenje čipk, temveč predvsem šivanje) itd. Celi dve ljudski šoli na Kranjskem sta imeli tako-zvano »delarno«, t. j. učilnico za mizarstvo, kjer se je nekaj dečkov par ur na teden v zimskem času pod vodstvom učitelja učilo najnavadnejših mizarskih del. To nam je bilo največje veselje in vsak je bil ponosen, če je bil sprejet v »delarno«. In kako prijetno je, če ni treba radi vsake polomljene smetiščnice nadlegovati mizarja! Kljub temu, da je bila ta »delarna« nekoliko nepraktično urejena, .smo se v nji vendar marsičesa praktičnega naučili in škoda je, da je zaspala. Tudi v kmetijstvu, zlasti pa v sadjarstvu, vem iz lastne izkušnje, da se otrok lahko marsičesa nauči. Toliko glede prvih dveh glavnih napak sedanje ljudske šole. — Glede tretje napake, da je šolska doba predolgo odmerjena, oziroma, da se preostro nastopa proti staršem, ako pridržijo otroka vsled dela doma, bi pripomnil, da bi se recimo za zadnja dva letnika1 (11, in 12. leto) lahko brez posebne škode omejila šola na zimske mesece. Tisti otroci, ki nimajo prav nobenega veselja do šole, se tako ali tako ne nauče ničesar, če hodijo tudi celo leto v, šolo; četudi se kaj nauče, pozabijo, ko izstopijo iz šole, kaj kmalu vse, ker se ne zanimljejo več za take stvari. Za tiste otroke pa, ki imajo veselje do učenja, bi se lahko poskrbelo na drug način, ki ga bom spodaj omenil. Glavne zahteve pri preosnovi ljudske šole bi torej bile: 1. Ljudska šola naj bo posebej urejena za mesto, posebej za pretežno industrijalne kraje in posebej za kmečke občine. 2. Med učne predmete ljudskih šol v kmečkih občinah naj se poleg veronauika, branja, pi-sanja« računanja in deloma slovnice sprejmejo predmeti« ki imajo pomen za kmeta: kmetijstvo, sadjereja, odlomki iz živalstva in rastinstva (toda ne opice in kolibriji ter število prašnikov pri cvetkah!), ročna dela, šivanje kuhinjske stvari itd, 3. Za zadnja dva letnika naj sjO 300000000000000000000000^^ Joooooooooooooooooooov Raznoterosti. Da se naopak ne razume. V 254. številki »S 1 o ve n c a« je bil priobčen razgovor R. Petrič-a, ki ga je imel pred dvema letoma z dr. Krekom v Zagrebu. Pomenek se je sukal o ureditvi bodoče Jugoslavije. O šolstvu se je izrazil dr. Krek — po navedbi poročevalca —: »Vzemimo šolstvo, ker je le-to za nas najeminentnejšega pomena. Centralni parlament izda zakon: vsak otrok od 7. leta dalje mora obiskovati ljudsko šolo, dokler je ne dovrši. Potem ugotovi zakon organizacijo ljudske šole, odredi minimum znanja, ki ga mora imeti vsak državljan iz vsake stroke, zlasti mora biti v celi državi enoten pouk o narodnih in državljanskih pravicah in dolžnostih, končno kdo sme snovati Sole, t. j. sme jih vsakdo, ki se drži tega zakona. Dolžnost snovati ljudske šole. ako jih še ni, imajo občine. Da-li naj bo šola konfesionalna, interkonfesionalna ali akonfesionalna, odločajo starši otrok in to po belgijskem šolskem zistemu, ki nam more, nekoliko popravljen, služiti v zgled.« Po teh kratkih podatkih bi utegnil kdo soditi, da imajo v Belgiji tudi brez-konfesionalne ali interkonfesionalne šole, kar pa ne odgovarja dejstvu. S šolskim zakonom, ki je bil sprejfct ob času liberalne vlade 1. jul. 1879., je bilo pač sprejeto določilo (čl. 4.), ki se glasi: »Verstveni pouk se prepusti družinam in duhovščini. Duhovnikom so šolski prostori občinskih učilnic na razpolago, da pred ali po šolskem pouku razlagajo mladini krščanski nauk.« Duhovno nadzorstvo je bilo z omenjeno postavo, ki je bila za katoličane pač prava nesreča, odpravljeno. Vsled tega so se pa čudovito množile privatne šole, ki so imele silno veliko število otrok. V 2 'A letih je bilo ustanovljenih 2064 privatnih šolskih zavodov, dočim je bil obisk občinskih šol zelo pičel. Ko so katoličani 1. 1884. vrgli liberalno večino, je bil sprejet (20. sept.) zakon, ki je vpostavil prvotna določila o šolstvu. Ta novi šolski zakon je bil revidiran in izpopolnjen s postavo dne 15. sept. 1895, ki ima tudi ta-le dostavek: »Duhovščina se naproša, da po- učuje krščanski nauk, ali pa skrbi, da prevzemo pouk pod nadzorstvom duhovniške oblasti drugi učitelji, če so s tem zadovoljni . . .« Šole na Belgijskem so 1. občinske; upravljajo jih občine; 2. tako-zvane adoptirane, t. j. privatne šole, ki docela ustrezajo vsem predpisom ter proti primerni občinski odškodnini sprejemajo otroke, ki imajo pravico do brezplačnega pouka (otroci staršev, obdavčenih z manj kot 20 ir.); 3. privatne šole, ki pa niso adoptirane, a imajo vse pogoje za adopla-cijo. Ako ima taka šola vsaj 20 otrok, dobi državno podporo in je pod državnim nadzorstvom. — Povprečno da država za vsakega učenca občinskih šol letnih 4018 fr., za učenca na adopti-ranih šolah povprečno 19 63 fr. na leto, in za učence 3. kategorije 12 01 fr. — Večerne šole imajo namen, nadomestiti pomanjkljiv ljudskošolski pouk, oziroma nuditi najnujnejše znanje poprej zanemarjeni mladini. (Prosimo, naj bi »Slovenec« to pojasnilo ponatisnil. Uredn.) Upravni odbor za dnevna zavetišča v Ljubljani je imel sejo 12. oktobra. 0 stanju, delu in napredku po zavetiščih je poročal deželni šolski nadzornik dr. M. Opeka kot predsednik upravnega odbora. V letošnjem upravnem letu ie deležnih prehrane, varstva, nadzorstva in vzgojnega vpliva v ljubljanskih zavetiščih okrog 400 dečkov in deklic. Prav toliko število je bilo podpiranih tudi v preteklem upravnem letu. Povprečni letni stroški za posameznega varovanca znašajo 226 K. Treba je torej vpošte-vati proračun z okroglo 90.000 K. Za vzdrževanje skrbe v prvi vrsti deželni odbor kranjski, mestna občina ljubljanska in deželna vlada. Vsem tem faktorjem se je predsednik prav iskreno in toplo zahvalil ter prosil še nadaljnje naklonjenosti. — Upravni odbor je skrbel tudi za obutev revnim otrokom. Lani se je razdelilo 1047 parov črevljev, ki so stali 23.600 K. Za pokritje teh stroškov je prispevalo mesto 4000 K, drugo je dal deželni odbor. Za tekoče leto bi bilo treba 1720 parov črevljev. Za preskrbo in razdelitev črevljev se s priznano trudaljubivostjo prizadeva tajnik upravnega 'odbora, nadzornik Lavtižar, ki je takorekoč krušni oče zavetišč. Na roko mu je z dobrohotno naklonjenostjo do sirotnih otrok župan dr. Iv. Tavčar, ki je vselej radevolje postregel z živili iz aprovizacije, kadar je bila sila velika. Deželni odbor je za bodoče leto obljubil denarne pomoči v znesku 20.000 K. Postreza pa tudi v blagu: z mesom, mastjo itd. ter plačuje učiteljstvo. Modemi »križarji«. Kaj bo s Palestino? Ko so angleške čete razvile zastavo v Jeruzalemu, so se razvnele po listih vsakojake polemike, kajti ta dogodek ni le politične važnosti, marveč posega globoko v verske razmere. V svojem božičnem nagovoru (1917) je papež Benedikt XV. rekel kardinalskemu zboru tudi naslednje besede: »Na poti v Judejo so šli človeški sklepi in božji načrti roko v roki; dočim so prvi podjarmili zemljo, so božji naklepi izpolnili stoletno željo očetov, ko so prišli krščanski veri v last sveti kraji in častitljiva zemlja, kjer je tekla rešilna kri Jezusova ...« V srcih vseh kristjanov — tudi izven entente — se je porodila takrat želja, naj bi sv. mesto nikdar več ne prišlo pod oblast polumesca. Zioniati so pred vojsko vse storili, da bi si Palestino mirnim potom prilastili. 100 milijonov frankov je žrtvoval baron Rothschild pred leti za naseljevalne svrhe židovskega plemena v Sveti deželi. Od 200 milijonov frankov, ki jih je daroval baron Iiirsch za izvunevropsko naseljevanje Židov, imajo glavni dobiček zionisti v Palestini. Danes je med 600.000 prebivalci Svete dežele 85.000 Židov. Ko je padel Jeruzalem v angleške roke, je častital veliki rabinec v Londonu angleškemu kralju vsled zmage ter se mu zahvaljeval za pomenljivo izjavo njegove vlade, da naj bi bila Palestina zopet nacijonalna domovina židovskega ljudstva. Komu naj torej pripada v bodoče Sveta dežela? Židovska kri je vzkipela ob splošnem geslu samoodločbe; — vse-križem se čujejo zahteve, naj se izroči Palestina židovstvu. Toda če bo šlo po načrtu entente, bo ta sveta dežela priklopljena Egiptu pod angleško nadoblastjo; Sirija pride v francoske roke. To je gotovo, da Palestina ne bo več turška. Turčijo bodo tako izpodrinili, kakor so jo v Egiptu. Kako naj bi se pa razmere v Palestini v resnici uredile, da bi bile zadovoljne vse krščanske veroizpovedi? Ali naj si ena sama lasti te nam vsem tako svete, ljube in dragocene pokrajine? — To je važno vprašanje, ki njega ugodno razrešitev z zanimanjem pričakuje ves krščanski svet, kajti Palestina ni dežela, kakor so druge; tu imajo verski oziri prvo mesto. Večkrat se je že poudarjalo in zahtevalo, naj bi Palestina postala nevtralna in mednarodna 1 a's l, ki bi imela lastno upravo. Proglasila naj bi se za to, kar je v resnici: za Sveto deželo. Ta dežela bi po mednarodni pogodbi ne smela biti nikdar vojno pozorišče, niti bi je ne smela nobena vlast napasti ali pritegniti na vojsko. Vrhovna oblast bi bila sestavljena po mednarodnem dogovoru, ki bi dopuščal več gospodarskih možnosti. O tem naj bi se razpravljalo na mirovnem kongresu. Morda bi se pa uprava Svete dežele izročila naravnost sv. stolici v Rimu! Učitelj — minister. Naučni minister republikanske vlade na Bavarskem je postal ljudski učitelj Hoffmann. Naši ministri. Predsedništvo Narodnega vječa v Zagrebu kot vrhovna oblast države Slovencev, Hrvatov in Srbov je na predlog Narodnega sveta v Ljubljani za Slovenijo imenovalo t^-le vlado: Predsednik: Josip Pogačnik. Odde-lik za notranje zadeve: Dr. Janko Brejc. Oddelek za prehrano: Dr. Ivan Tavčar. Oddelek za uk in bogočastje: Dr. Karel Vrstovšek. Oddelek za pravosodje: Dr. Vladimir Ravnihar. Oddelek za socialno skrb: Anton Kristan. Oddelek za finance: Dr. Vekoslav Kukovec, Oddelek za promet: Dr. Pavel Pestotnik. Oddelek za industrijo in trgovino: Dr. Karel Triller. Oddelek za javna dela in obrt: Inženir Vladimir Remec. Oddelek za poljedelstvo: Prelat Andrej Kalan. Oddelek za narodno obrambo: Dr. Lovro Pogačnik. Oddelek za zdravstvo: Dr. Anton Brecelj. ,00000000000000. DOOOOOOOOOOOOOOOOO' 'OOOOOOOOOOOOOOV-A? Č00000000000000000000000000000000000000000000000000005 O OOOOOOOO 50000000000000000000000000000000 Slovstvo in glasba. Kratko navodilo za pravo pobožnost do Matere božje, Kraljice src, — po nauku bi. Ludovika Grinjona Monfor-skega. Priredil dr. Anton Zdešar, duhovnik misijonske družbe. Druga, pomnožena izdaja. V Ljubljani, 191S. Natisnila Katoliška tiskarna. Cena vezani knjižici 4 krone. Predstojnik porušene misijonske postojanke in razdejanega Marijinega svetišča na Gradu pri Mirnu, dr. Anton Zdešar, nam je v novi izdaji oskrbel lično knjižico s temeljitim navodilom za pravo pobožnost do Matere božje, Kraljice src. Navodilo nudi dvoje energij za vzgojo značaja: prva je ta »p r a -v a« pobožnost do Marije sama na Sebi. Nobena druga pobožnost do Marije ne sega tako v praktično življenje, kakor ta. Obstoji namreč v tem, da se a) po- polnoma izročimo prebl. Devici zalo, da po njej postanemo docela Jezusova last; da se b) navadimo živeti vedno v popolni in vsestranski odvisnosti od volje Marijine po zgledu Sina božjega v Nazaretu. — Druga energija pa tiči v premišljevanju, s katerim se pripravljamo na posvetitev Mariji. G, pisatelj je hotel seznaniti slovensko občinstvo s to pobožnostjo, a hkrati tudi popularizirati premišljevanje (premišljevalno molitev). Iz obeh razlogov prav toplo priporočamo to dragoceno delce tudi učiteljstvu, predvsem še gospodičnam učiteljicam. Pripomnimo še. da se bo čisti donesek te knjižice, ki je pisana v krasni jedrnati slovenščini, porabil v to, da se sezida novo svetišče Žalostne Matere božje na Gradu pri Mirnu. '.v v-vr:>