VSEBINA 3 Zgodbe z natečaja: Prvonagrajenka: Andrej Lulman: Zgodba o Filipu Drugonagrajenka: Jani Virk: Amerika, Amerika Tretjenagrajenka: Rade Krstić: [Delirij 40 Pesmi: Vojin Kovač-Chubby {\949-m5) Milan Vincelič: Apokrifi Esad Babačić: Igralec tragedije Brane Mozetič: Pesmi Boris Hudeček: Šopek bezga Željko Kozinc: Ekloge o svobodi Denis Poniž: Kamnaste in poletne, nočne in moraste Lidija 1960- 1982) 68 Esej: Luka Novak: Kič in glasba pri Kunderi Taras Kermauner: Aristofan in politična drama (nadaljevanje in konec) 95 Prevod: Ezra Pound: Canto LXXXI 99 Razgledi po svetu Milan Kleč: Sava, Ljubljana, Praga, Pariz, Beograd, Donava Andrej Brvar: Spoštovani 108 Šola kreativnega pisanja: Jože Stabej: Te opaja poet? Robert Komljanec: Nade dan 119 Branje: Peter Kolšek: Deset dni s Tarasom Kermaunerjem Vid Snoj: Primer: slikarska žanrska poezija Znotrajliterama smer postmodemizma Denis Poniž: Med Pokrom in Soy realidad Tadej Zupančič: Zadnje, Klečevo razodetje Marko Crnkovič: Marjan Rožanc in Sentimentalni časi Luka Novak: Emil Filipčič in allen Gestalten LITERATURA Zgodbe z natečaja Prvonagrajena zgodba Andrej Lutman Zgodba o Filipu Niste jedli potice, kajti bila je pretopla za tisti prostor. Pred okni so žvrčaie čebele. Bila je velika stavba z velikimi okni brez velikih ža- luzij. brez velikih šip. brez velikih pogledov. Prazen les in rožnat beton. Obiskovalci in obiskovalke zapolnite stojišča. Na čelih imate pritrjeno ugaslo svetilko. Obiskani prostor je obkrožen z velikimi ogledali, ki kot vaše prikazni lebdijo nad tlemi. Izpod prikazni sejejo svetlobe mleka. Kamnine tal so zamašče- ne z blatom vaših sledi. V sredi prostora je visok opečnat dimnik, ki prebada strop. Strop je steklo spranega neba. Najprej je kamenje. Je sam začetek sploh pomemben? Verjetno, a ga ne poznaš. Skratka: kamenje, srebrno sivo z nadihom zarje in motnosti lesa. Na vzpetini pred vrhom griča seje prevračala rožnata kocka, prebodena z ne- šte\nimi črnimi in sivimi kvadrati. Prednja stran je grozila s pokopom. Pritisnil sem rdeč gumb. daje zazvonilo, in odsunil ploskev. Potlej je dre\je. Prestaro, da bi potrebovalo prst. Sadeži in listje. Drevje brez po- drastja. ki bi rodilo in vzgajalo prst. Zato prihropejo vetrovi, daje drevje brez lis- tja. sadežev in skorje. 3 Ogledala zavetrijo, da se lahko v njih obiskujete. Svetlobe pod njimi ugašajo, zato potisnete rdeče kable svetilk med kamenje tal, da vam čela zažarijo v žarkih prostora, ogledal in prikazni. Prednja stran kocke je grozila z naprej. Stopil sem korak nazaj, se zazrl v okna in ugledal čebele: črne, zelene, modre lise nekje nad vrhom stene. Modre lise so be- žale na levo, v zahod. Oblaki in svinčeni zaboji modrega in zelenega blata pred stavbo so me ustavili, da nisem zgubil stremena in stenja oči v lisah in oknih in čebele in dežna kaplja na dlani. Dvignil sem najbližji zaboj in vstopil. Izza ogledal se vam priklatijo klateži. Žarki vaših čel jih slepijo, da se vam zme- deni vozljajo med nogami. Iz kamenja ruvajo rdeče kable svetilkam, po velikih ogledalih lepijo čme in sive kvadrate in prostor zgubi svetlobo. Nastane noč. Pod drevjem se klatijo nočni klateži. Obuti so v debele cokle iz mladega drevja, da jih mastno kamenje tal ne prisili v mirovanja. V puščobi notranjih oblik si zagledal duše, ki so polegale po predpražniku. Pre- stopil sem predpražnik z dušami, oprl zaboj ob desni kolk in stekel po stopnicah navzgor pred prvo veliko okno, ki je bilo sestavljeno iz sončne pokrajine travni- kov. gričev in daljave. V trenutku, ko sem s prosto roko tipnil skozi okvir, da bi dosegel visoki opečnati dimnik, ki je pošiljal v nebo zagonetne podobe, je zaze- \ al močan prepih, tako močan, da sem samo zaradi zaboja ostal na istem mestu, le glavo mi je zasukalo naokoli, da si še ujel duše, ki so s predpražnika hušknile \en. Tema vam stre orehe oči. tišina vam odtrže liste sluha, dotiki ogledal postržejo moko vaše kože. Strop neba presvetlijo žarometi sonca, da popadajo dobrote va- ših teles med mastno kamenje tal. Klateži so zelo začudeni, kojih zasuje listje in sadeži in prah lubja jih prekrije. Prilepijo se ob kamenje in v nepoznanem strahu začno žvečiti dobrote drevja. Pozabijo na cokle in v plesu se začno zahvaljevati pustemu drevju. Drevje jih ne razume. Ples jim da vedeti, da kamenje nima več vpliva nad njimi. Pozabijo na cokle, ko z bosimi udi tekajo po mastni sveži prsti proti travnikom, proti visoke- mu opečnatemu dimniku, proti zagonetnim podobam sončnega neba. Zaradi prepiha nikakor nisem zmogel v rniti glave \ prejšnji položaj. Skušal sem si pomagati s prosto roko. ki sem jo še vedno molel proti dimniku, ki je v steklo neba pošiljal zagonetne podobe. Prijel sem se z njo za glavo, a kakor hitro sem jo potegnil k sebi. je prepih pone- hal in vse se je začelo znova. Le duše se še niso vrnile. Odložil sem zaboj, da sem si lahko z obema rokama dobro zmasiral otrpli vrat. še parkrat zasukal glavo v nasprotni smeri prejšnjega zasuka, pobral zaboj s tal. ki so bila. sem šele zdaj opazil, ker sem jih šele zdaj pogledal, steklena, da sem videl do prsti in kamenja. Ш pri tem pobiranju zaboja sem bil tako neroden, da sem poškropil tla z modrim blatom iz zaboja. Blato na tleh je postalo zeleno in res nisem vedel, kaj bi. 4 »...in Filip ujame zadnji viličar.« »S človeškim zatrt šimpanz,« je bila pripomba, ki jo je izrekla starka po nemem poslušanju zgodbe. Dvignila seje iz gugalnika in skupaj sta se odgugala: gugalnik proti velikemu oknu, starka proti osebi nasproti okna in nje. »Poglej skozi ono veliko okno. Kaj vidiš?« »Vse stvari so danes blizu: travniki, dimnik, griči, nebo, sonce. Dež bo,« je kon- čala oseba po temeljitem in utrudljivem zračenju oči. Spet sem odložil zaboj. Zavedel sem se, da imam odkritje, da so tla steklena, da se vidi do prsti in kamenja, da me tako odkritje preseneti, da pogledam v strop in skozi in zapazim dve sohi nekje pod sončnim nebom. Ena se enakomerno guga, ena je pri miru. Ena pahne od sebe stvar, s katero se je očitno gugala, in krene proti mirujoči, in tudi ona, ki se ni gugala, obmiruje pred ono, ki se je gugala. Tako obe mirujeta. Najprej si pomislil, da sta se dve duši vrnili ali pa sploh ni- sta nikjer bili, pa nekako nisi bil prepričan v to misel. V od sonca razžarjeni prostor pride hlapec. Z velikih ogledal odlepi velike črne in sive kvadrate in jih strže v kvadratke. Vsakega obiskovalca in vsako obisko- valko (razen tebe in tebe) natre z vodo, da začutite potni hlapčevi roki. Moka va- ših teles se pomeša s slano vodo in hlapec vsakemu izmed vas (razen tebi in tebi) prilepi kos kvasa namesto odpadlih uhljev. Kvas naredi svoje in vzidejo vam ušesa lepa kot sonce, ko vam jih hlapec prelije z rumenjakom. Očesni skodelici vam zapolni z v rum namočenimi rozinami, da se zagledate v ogledala vaših pri- kazni. Dotipljete cokle, ki so ostale za klateži, in jih pomečete v ogledala; ta se v kriku razíete, da se vsak (razen tebe in tebe) lahko reži le drugim (tudi tebi in te- bi). ko vam hlapec da v vlažna usta rožnato kocko sladkorja. »Poglejva, kje se klati Filip. Nočem, da dež spere barvo po travnikih. Tako ali tako so dovolj zeleni. Tudi modro je treba spraviti. Nebo jo bo še kako potrebo- valo.« je menila starka in upognili sta uveli telesi in nategnili žilnata vratova. »Prisegel bi, da sta sohi svoj zgornji del naravnali name. Pri kom bi lahko prise- gel?« sem se bolj za hec zgrozil. Pogledal sem v tla, v sledove blata, ki jih kar ni bilo. Res, na kaj bi lahko prisegel? Prav tako bi lahko prisegel, da je blato, s kate- rim sem po nerodnosti poškropil tla, res bilo po tleh. daje res iz modrega postalo zeleno, da seje vse to zgodilo res le zaradi moje nerodnosti, da sem prek in skozi vsa ta stanja spoznal, da so tla steklena, da je'strop steklen, da, vse to lahko pri- sežem. Ko se nasitite režanja drug drugemu, nategnete uvela telesa, da vam izstopijo žile. in vsi (razen tebe in tebe) pogledate za hlapcem. Blata po tleh ni bilo. Pogledal sem v zaboj in se prepričal, daje modro blato še v njem. Tudi tla so bila steklena, tudi strop je bil steklen, in sohi, zgornji del soh je bil na meni. »Pri meni priseži, vame sezi in name priseži!« seje stopnjeval glas prav blizu za mano, da sem se ozrl, nato obrnil, planem in strgam pisano halio s telesa. Vzbur- 5 jeno kričim: »Tisti ,name priseži' je ,name prileži' in I je s, ker gre I v s in s na 1, kajti brez prilege ni prisege in s je i!« »Ljubezen in sram je vse, kar pozna in zmore,« je zašepetala starka. Iz bisage, ki jo je imela obešeno za steno, je vzela pest koščkov rdeče žice, in to vsebino pesti z vso močjo radovednosti vrgla ob tla. Žičice so bile razsute po tleh. Starka se je zastrmela vanje, zrla v odnose med njimi in zaspano, a preudarno spregovorila: »Postavil si boš drevje. Pusto boš poruval iz zemlje in ga spet potis- nil vanjo. Drevje bo ozelenelo. le dve drevesi bosta ostali enaki izruvanemu. Vz- ljubil ju boš. Nespremenjeni drevesi bosta dajali senco oblačnemu dnevu in v mraku kitili drugo. Ostale ti bojo jame za izruvanim drevjem. Vsako jesen jih boš zasipal z listi, s sadeži in z govnom. Ko bojo jame zasute, boš rekel, da si sre- čen, in ko boš žalosten, boš dejal, da si večen.« Po teh besedah je njih vzroke in vzorce previdno pobirala s tal, jih potiskala v usta in mrmraje použila. Gledal sem telo z občudovanjem nagote: napete obrazne in bradne mišice, roki, spuščeni ob svetlikajoči se potni koži, nogi vzravnani do tam, kjer mi ustavi po- gled. Približam se; dam si v roko pribežališče oči. »Ti je tek oznojil kožo? Nisem te slišal.« »Čakanje me poti. Dolgo si gledal skozi okno. Grob si.« »Prestrašil sem se te; kot prikazen. Nisem te videl. Tudi tedaj ne, ko se mi je od prepiha zasukala glava. Videl sem duše.« »Jaz sem telo, zdaj nago.« Hlapca ne ugledate, pač pa nago telo med razbitinami bivših ogledal. Kar ozele- nite (razen tebe in tebe), ko si pripovedujete med seboj: - Imam telo, ki meje naučilo le boljše samote. Mislim si. da ko steče enkrat po- tlej ni več problemov... Ne, niso hujši, večjih je. Kolikor je teles. - Samo eno telo je; še tega ne razumem. Nikoli se ne potrudim v kaj takega. Morda se zdi, kot da razumem. Nikoli se ne potrudim v kaj takega. Morda se zdi, kot da razumem, zaradi kimanja v nasmešku, ko ga dojemam. Dojemam že, nagoto; razumem ne. - Trdim, da se z vsemi telesi tako ali tako ne da; poskusim pa lahko. In tu so pro- blemi: eno ali vsa. Oziram in zaziram se vanja. Lepa so. Tudi krasna in ostudna. Zamenjujem jih in varam. Pa saj se vsa poznajo med sabo. - Spomnim se, kako včasih sledim telesu, naklepam presenečenje, ko ga gledam od zadaj in hočem, da se obrne, počaka, da mi ga ne bi bilo potrebno ogovoriti in prehiteti. Lahko bi bila samo prijatelja. Telo in telo. - Ne! Prijateljstvo ni dovolj. Hočem posest. Tedaj je moja gotovost večja. Kli- čem si jih v spomin, vsa telesa, na odgovornost. Moje telo je neodgovorno, he. Tudi odgovorov ne vem. Telesa me kot sama dejstva prepričajo, da ni zaman. Kot upanje in priprošnja. Ostalo je balast dolgih pogledov. - Za telesi mi ostaja duh po otrocih. Z njih vonjam življenje, pa kakršnega že imajo. Tudi srečna so med njimi, vsaj tako mi zatrjujejo. Verjamem in ne zavi- dam; kot da mi je vseeno. 6 - Redko vonjam telo. V meni ni največ gotovosti, ko se spletam s kakšnim. Zato vedno vnaprej rečem nekaj v opravičilo. Mnogokrat ga tu polomim, paje razo- čaranje popolno. Telo, ha. - Želim si teles. Čim več in vsako in zase in zame. Po prvem premor, potem pa čim več. Tudi v premoru je želja, ki se ne premore več, zato ostane zgolj želja. Zdaj sem v premoru. Kdaj pride naslednje? Kar tukaj? Zdaj? Kar pride in ostane. Spet za nekaj časa in za nekaj dejstev in dogovorov. Nočem se prepirati. Slovo je daljše, zato več prinese. Spoznanja, kaj? - V grozo me spravlja prisebnost teles. Ni jih strah, le nekako ne predajajo se rada. Kot igra, ki zdolgočasi in le včasih razvedri pokrajine večerov. Tisto zaso- plost sveč imam v mislih. V tišino stekla so zažagale čebele. Roj seje vil skozi okno in mu bil zavesa. Prišel je hlapec, postavil v svečnik svečo, jo prižge in odide. Roj obda plamen in ga po- gasi. Pride hlapec, postrga črne strdke s konice sveče, da se pokajoč odbijali od tal. Spet prižge očiščeno svečo, s prsti zbere sesute strdke s tal v dlan in odide. Tudi milejši dogodki vas (razen tebe in tebe) ne morejo zmotiti v pripovedova- njih, ki imajo zven viličarja; - Prismejejo se telesa od vsepovsod. Teh ne zamenjam. Včasih jih nadomestim s sabo, ko tekam po mestih. Vedno se pogovarjam z njimi. Pripovedujem jim vse mogoče neumnosti, samo da me poslušajo, da jim je zanimivo. Ni jih mnogo, so pa iz sladkega testa. Godi jim, ko se zgovarjam z njimi v nedogled. - Z vsakim sem lahko, z vsemi, ki so me pritegnila za pozornost. Vsakega se živo spominjam. Vsakič jih obnovim. Vsakič so drugačna; bližja so mi. - Najraje z dlanema polzim po stegnih teles v višino njihovega glasu. Kar napol- nijo me. Nato se jim praznim na kožo, iz katere me gledajo z začudenimi očmi. Vse jim dam za te oči. Ko me zapustijo, me obide žalost in zaskrbljenost. Ne pogrešajo me, ta telesa. Imajo svoje poti m skomine. - Nekatera so večna telesa. Tudi ostala bojo taka, dokler bodo z mano. Ko mi odidejo, postanejo sence. Mumije so redke. Včasih se srečam z njimi. Nimamo si dosti povedati. Iz ust seji je cedila rdeča bar\a. koje starka zašepetala: »Vosek je v čebelnjaku. Ko se postara, ga ponovno pomladi sveča, ko kaplja kot sadeži.« »Ljubosumnost je edina vest čebel,« reče oseba, se sprehodi do gugalnika, sede \anj. se skupaj z njim obrne proti velikemu oknu in začne gugati. Starka stopi zraven gugajoče se osebe, barvo ust obriše v osebino uniformo, z gla- \ o ujame ritem gugajoče se osebe, očiščena usta prisloni ob uho gugajoči se osebi m odšepeta \ zvoku gugajočegase gugalnika. Roko. ki mi je držala, obrnem in zagladim po komajtipnih kapljicah kože; in roka mi zaplasa po \edno širši gladim telesa. Sledim ji z očesoma do oči. ki sta zrli \ moje početje. Pogled prebode pogled. Ugledam zaboje modrega in zelenega blata. »Lepo telo si. Nikoli \eč ne smeš nositi halje.« 7 »Telo ne pozna ,nikoli'; telo gnije in razpade. Tudi sveča ga več ne najde.« »Kaj ostane?« »Slišal si: pokanje po tleh.« »Uho vara...« Zvoki, ki jim ne veste vzroka, ne smeri, vas preglasijo, da prenehate opisovati nago telo, ki je bilo nekoč med razbitinami ogledal. Kot bi kvas vaših uhljev sce- dil vse moči iz vaših glav, vam (razen tebi in tebi) posivijo lasje. Vaše glave so primerljive s kosi plesnive potice. Tega niti ne opazite; še vedno se počutite kot obiskovalci in obiskovalke. Osluškujete mrmranja sten in sonca. »Samo telo ne vara,« reče oseba z željo, da bi prekinila vrvež starkinih besed in misli, a glava sledi gugajoči se glavi, ustnici se zlepita z uhljem, in starka nada- ljuje: »Jeseni v senu nastajajo sni. Ležiš v senu. V roki si držiš glavo in bolščiš v prazno nebo skozi lino. Ne vidiš raznih praznin, pač le kosmato črno mravljo, ki se spravlja k ležanju tvoje oči. Ne treneš z očesoma, kot bi se bal. da mravlja zgi- ne. in tvoje oko bo bolj prazno kot nebo. Mirujoči očesi zaplavata v bistri slani tekočini solz. §e gledaš mravljo, dokler je plima tvojih oči ne naplavi na rob line. Kot da nočeš, da potone v praznino neba. Tvegaš, da ostane mravlja neponovlji- va. ko z vekama zaopreš oči. Presenečen in presrečen uzreš belo kosmato mra- vljo na sajasto rjavem oboku vek. Močneje si stisneš očesi, da stečejo solze po glavi v seno, in mravlja zašije kot mesec izza oblakov. Odpreš oči. odpreš oči; in kaj vidiš: tudi jesen je sen.« je končala starka, ko je opazila, da oseba spi. Zato je močno zagugala gugalnik, da se je oseba gugnila v tla, da so se razbila, da se je stavba stresla. Nebo vam je počilo. Splašeni zrete za soncem, ki ga ni. ki je žaromet z rumenim filtrom. Še ta filter hlapec sname, da v soju golega šarometa zagledate uniformo, ki je razpeta čez strop vaših glav. Svinčeni zaboji modrega in zelenega blata v očeh zavibrirajo. ko se mi tla zama- jejo pod nogami, in. loveč ravnotežje, oprimem telo. »Ne. uho ne vara. Prisluhni mrmranju stekla. Kot bi govorilo z odmevom stekla, ki ga bodo zakrili oblaki, da bo deževalo iz njih. Slišiš kaplje?« »Da. slišim jih. tudi vidim.« rečem, ko pogledam proti velikemu oknu in sko- zenj. Kot bi daljava zajokala, so mi kaplje kapljale na pogled. Telo seje prilepilo name in skupaj sva se približala oknu. Od \ isokega opečnatega dimnika do sem so bile napete debele žice. Debele bistre kaplje so se med padom proti zemlji obešale zanje in na njihovi spodnji strani polzele po njih. Kaplje so se na žicah stapljale med sabo. kapljale stran na trav - nike. ki so izgubili prejšnjo barvo in se umirili. Zagonetne podobe na nebu. raz- bitem od strel, so postajale klateži, ki so se utrujeni vračali proti prsti in vanjo. S telesom ob sebi jim sledim in jih začnem šteti. Preštejem do štev ila. ki bi ustreza- lo številu zabojev. ki jih še moram znosit \ stavbo. Zaziram se v kaplje, ki polzi- jo po žicah, in si želim biti len. da bi vede preslišal glas. ki ga slišim od zgoraj. Oseba, skoraj padla v razpoki tal. je dajala v idez prebuditve. Starka jo je prijela za telo. ki se je kar zmuznilo iz uniforme. Nago telo osebe je lov ilo sv ojo obliko, ki mu je bila uniforma, ki se zdaj razpoteguje skozi uniformo v tleh. Telo osebe JĆ bilo nago in trepetlav ih oblik kot oblak po nev ihti. ki ga razganjajo v etrov i. 8 »Ne sanjaj se!« ukaže starka in oblike osebinaga telesa zadobe skorjo. Tudi sredi- ca se umirja. »Dež ni sen,« reče oseba, ko spet postane oseba, resda ne več v uniformi, kar pa niti ni pomembno. »Očesi sta mi polni kapelj. Otožna so tvoja pripovedovanja. Poglej, poklicala si dež,« se oseba obrne k starki, ki še kar brez konca mrmra skozi steklo. Starka zaskrbljeno mrmra proti oblakom in spregovori; »Treba je ukrepati. Filip se je spet zasmejal v brezdelje. Dež ga bo spravil do tega, da ne bo več postopal po figurah in čakal zamude.« Oddrsela je iz prostora, še prej zagugala osebo, ki seje bila spet spravila v gugal- nik, kot bi ji bila hotela reči: Glej po dežju! Koje zagledala Filipa, ki je zijal sko- zi okno, mije zaklicala: »Filip. Po zaboje!« »Filip, po zaboje,« sem vede preslišal. Ko pa sem zaslišal besedi: Dežje! sem na- gonsko trznil in stekel navzdol po stopnicah čez prazen predpražnik pred stavbo. Od uniforme na stropu začne rositi na plesen vaših glav. Kaplje med posivelimi lasmi dolbejo stezice do vaših sredic in se združujejo v potočke proti mastnim tlem. Tresete se v mrzli tekočini uniforme. Kaplje so mi polzele in padale v zaboje in name. Telo ob meni se začne tresti. Ozrl sem se v okna in zaman iskal čebel. Tudi proti vzhodu jih ni bilo. Toplo mi je dišalo po medu. Modre lise na nebu so postale oblaki; kot bi bili vedno tam. Telo seje treslo. Skoraj bi bil izgubil ravnotežje. Kaplje so kapljale. Dimnik je bil nem. Krenil sem proti visokemu opečnatemu dimniku. V tresljajih telesa ob meni sem se na travniku približal klatežem, ki so bili v prst okoli drevja izdolbli jame za kaplje. Strmeli so predse v jame. ki so se polnile. Prav nič niso imeli povedati. Iz žepov delovne uniforme sem si začel jemati suho listje, spravljeno v ta namen, in ga z lagodnimi gibi spuščal v jame. Vem. morali bi imeti tudi sadeže, a sem z nji- mi nahranil telo ob meni, da je lahko počepalo nad jame in jih bogatilo z gov- nom. Zazdelo se mi je. da je drevje začelo zeleneti, a sem prenehal zdenje z misli- jo. da je vendar jesen. Klateži so iz okolice znosili cokle na kup in jih prižgali. Ni bilo plamenov, le tlenje je dajalo dim. ki seje zaganjal v telo ob meni. ga ovil, da se je prenehalo tresti. Zadišalo mi je po medu. Klateži so smrkali v vonj. Obkro- žili so tleče cokle in strmeli vanje. Niso bili več podobni klatežem. Pristopal sem k jamam, se nagibal nadnje m z rokama zajemal v blatno tekočino oblakov. Ponesel sem jo do prvega drevesa in omočim razpokano lubje, da mra- vlje zbegano iščejo zatočišče. Telo me je ovilo v dim in pozabil sem na podobo okolice, le mra\ Ije gledam, ko se obešajo na telo. »Dežje.« zaslišim za sabo in zagledam starko stati pod svodom ogromnega pro- zornega dežnika, ki ji zakriva obraz kljub prozornosti. Prosto roko - v njej je dr- žala robec, o katerem trdim, daje bil smrkav, je imela stegnjeno proti svinčenim zabojem modrega in zelenega blata, v katere so kapljale debele solze oblačnega neba. Starka je stala v razmočeni mastni prsti v, po videzu sodeč, težkih črnih škomjih. Pastelne barve njenega dolgega krila so se mešale z barvo prsti na škor- njih. Stara je. sem pomislil in zasukal glavo po okolici, kot bi hotel primerjati njeno starost, da zadenem ob telo, ki se je lepilo name. Vse je bilo blizu: telo, starka, dim. \onj po medu. Začutil sem. da sem premočen. Zazebe me, da se za- čnem tresti, in mravlje popadajo s telesa. S prsti jih zberem v dlan. Tresoč se, se 9 približam starki pod dežnik, dajo lahko z mravljami posipnem po sivih laseh, ki jih je imela spete v figo. Kot bi bila samo na to še čakala, zapre svod dežnika in odide v stavbo, ki je imela barvo večera. Zdi se mi, da je bila starka brez obraza večera. Tresemo se. Kot dolžnik sem se lotil nošnje zabojev. Telo, ki je bilo zlepljeno z mano, me je ob tej nošnji od zaboja do zaboja vedno bolj oviralo. Postajal sem utrujen in sem se ga otresel. Poživljen sem se otresel tudi nerodnosti, da sem brez polivanja bar- ve znosil vse zaboje čez predpražnik brez duš, mimo velikega okna pokrajine v prostor, kjer seje gugala oseba in zrla skozi okno. Zabojev je bilo točno število. Po zadnji nošnji sem počepnil v kot prostora. Zrl sem v osebo v guganju in si jo poskusil opisati. Vstopila je starka. Milo se mi je storilo. Starka je bila spet oble- čena, kot sem je vajen. Pristopila je k meni in me s hrapavo dlanjo zabožala od temena čez strnišče nekoč obrite glave do nosu. Na ustni mi nastavi skrivenčena prsta, ki ji začneta poskakovati gor in dol, in zaslišim se v: ba-ba-ba-ba... Izsuše- na usta so se mi zaželela piti. Na steni zraven moje glave sta se parila komarja. Starkina prsta sta prenehala s početjem na mojih ustnih, se oddaljila od mojega obraza in zmačkala pareča se komarja na steno. Oseba, ki se je bila zagledala v naju med početjem prstov, medtem ko sem gledal v starkini motni škilavi očesi, seje suho zasmejala. Njen smeh ni odmeval po prostoru. Starka je oddrsala do zabojev, ki sem jih razpostavil v del prostora pod velikim oknom. Z roko si je odlomila roko, da je rezko zahreščalo, in zamešala po bar- vah. Nekaj časa sem koketiral z osebo, nato pa sem se zamislil nad notranjostjo stav- be. Vedel sem za predpražnik, za stopnice, ki so vodile navzgor in končale pod oknom. Nato je bil še prostor, kjer sem zdaj; najverjetnejše nekje v zgornjem delu stavbe. Priznam: poznam malo stavbe. O povezavah pa res ne bi. »Redke so.« je spregovorila starka, koje prenehala mešati. »Ne bodo uporabne. Dež jih je spridil. Lahko jih samo še zlijem.« »Otožne zgodbe pripoveduješ.« je mukoma besedovala oseba, ki je še vedno v hohotu iskala koket. Starka jo je z odlomljeno roko udarila po glavi. Glava seje raztreščila kot potica pri padcu, roka pa ji je. poleg modre in zelene, zadobila še rdečo barvo. Poskočil sem pokonci in zbežal čez predpražnik stran od visokega opečnatega dimnika, stran od žic. od katerih so kapljale redke kaplje mraka. Ustav il sem se šele v prostoru, kjer je starka pobirala drobtine glave s tal in jih zlagala v okroglo stekleno posodo. Ko jo je napolnila, je zaničljivo pohodila ostanke in napolnjeno posodo izročila hlapcu, ki pride in s posodo v rokah odi- de. Spraševal si se o končnem položaju prostora s sv inčenimi zavoji zdeževele mo- dre in zelene barve. Nisem si vedel odgovoriti. Spet sem si prešteval zaboje. Število vas je bilo za dva manjše od verjetnega. Natančno ste prešteti. Vprašanje vas je bilo: sta manjkajoča dva obiskovalca, dve obiskovalki, dvoje teles ali dve duši? Vedite! zrcala so bila razbita, tako da se s prikaznima ne morete dopolniti. Tudi žaromet vam morda hlapec odstrani. Pomislil si na klateže. Starka si je prislonila roko ob steno prav pod sparjenima komarjema. Dobro se 10 mije približala, da nisem bil opazil mravelj v njenih sivih laseh. Pljune mi v iz- sušena usta, ki sem jih imel kar pohlepno odprta. Zaokusim gosto sladkobo medu. Skozi okno ne ugledam čebel. Pohlepno sem požiral obogateno slino, ko sem opazoval starko, ki je z lahkoto besa prevračala svinčene zaboje, da sta se zliti barvi stapljali s pokrajino okna. Z otožnostjo pomisliš na trup osebe, ki je tuj v položaju z barvami prikritega besa starke. Veš, da zadnji prevrnjeni zaboj ta bes izniči, le ugibaš lahko, katera je bila zadnja ključna barva. Razliti barvi sta mi segali do višine in mi lezli po uniformi navzgor. Zabrodil sem po modro zeleni masi, prijemal zaboje in jih metal iz prostora. Okrog naokrog vam padajo ropoti. Obiskovalci zrete obiskovalke, obiskovalke zrete obiskovalce. Iz uniforme na stropu še vedno prši in odločitev glede ukrepov vam je lažja od dejstva, da se še vedno tresete. Hlapec vam odstrani žaromet. K tresočim se nogam so vam gibi in v gibanjih so vam rdeči kabli znova v masti tal, da vam svetilka zažari s čel. Zdi se vam najverjetneje, da sta dve čeli v temi, a kdo od vas (razen tebe in tebe) bi štel čela, ko vidite le žarke v rezgetu okolja. Prenehate se tresti, da vam žarki niso več Strele na mrkem stropu neba. Starka je odprla okno. Po prostoru je zasopel svež veter, da je gladina barv vzva- lovila in mi še hitreje zapotovala navzgor po uniformi. Uniforma mi je popila vso barvo s tal. Pogoltnil sem slino in nastavil usta vetru, ker sem si želel kapalj, da mi jih veter natrosi v usta, kajti med te nikdar ne odžeja. Ni bilo ne kapelj ne duš. Veter je bil prazen kot prostor brez barv. »Daj mi uniformo!« mi ukaže starka. »Obesim ti jo na žice.« Pomislim, da po vseh prenošenih zabojih nisem več dolžnik z dolžnostmi, in ji odločno odkimam. »V uniformi si, Filip. Uniforma služi,« vztraja starka. Slečem si premočeno uniformo in jo raztegnem po davni razpoki tal. Starka me gleda z zaničevanjem. Ne občutiš sramu, veš zanj. Kot bi ti zardeli možgani. Zaželim si telo. ki sem se ga bil otresel, a ne vem več kje. Moral bi bil poznati notranjost stavbe in odnose med prostori, da bi si ga našel. Kot da iščem poveza- ve, odkorakam iz prostora, vedoč da me starka radovedno spremlja ali me celo z nevoščljivostjo v zobeh sledi. Nasproti mi pridejo spomini na klateže. Zdaj vem njihovo število. Obkrožijo me in mi začno sopsti. Njihove sape so vetrovi davnih razpok, zijajočih v mrkih ste- nah in stropovih prostorov. Tesno me obkrožijo, da me njihova nepopisljiva sapa raztrosi proti travnikom in nebu. In naj bi si iskal povezav? pomislim kakor zgrožen v jezi vetrov. Nazaj me skliče starka, ko spregovori skozi kolovrat ust, da se sape razbeže. Nje- no predivo me ovije kot beseda, ko starka zaprede: »V vse smeri pihajo vetrovi; vsaj tako se zdi. Vetrovi so nespoznavni. Z zdenjem se dajo spoznati in preneha- jo pihati v vse smeri. Spoznano ima eno smer, ki se spreminja v smeri spoznane- ga. Nastane daljava za vse smeri.« Po teh besedah se mi starka obrne in odidem za njo. V hoji za starko pogrešam trose. ki so mi ostali nekje na poti proti travnikom in nebu. Ne morem reči. da nisem cel, le nekako posumim v moč starke in njenih besed. Starost mi je ne opravičuje. 11 Tedaj si srečam telo. V položaju za iztrebljanje govna ti je poosebljalo vse mišlje- nje o osebi, ki si si jo nekako zaželel zreti. Ne naokrog telesa ne pod njim nisem ne opazil ne zavohal govna. Želel sem si spočeti vsaj eno misel, da bi si utrdil sli- ko položaja telesa. Misli ni bilo. Tudi starka se mije odstranila. »Telo,« sem ga ogovoril. Telo je molčalo v nepremičnosti. Njegova hrbtne štren je bila osvetljena z barvo zarje, ki je prihajala skozi pravokotno odprtino za predpranikom. Na predpraž- niku ni bilo duš. Tudi sam sem počepnil zraven telesa, da sem se taknil kože. Kot bi bil tipnil luskavo truplo. Strah meje bil. Telo ni imelo izraza. Hipoma vstanem in si zbrcam telo skozi pravokotno odprtino v zatjo, da se odkotali ne- kam pod vznožje griča. Vsega meje minilo. Ko spet zatavam v prostor z gugalnikom. opazim tale položaj: gugalnik je bil prazen, sredi prostora je stal škaf, v njem sta sedeli starka in oseba z napolnjeno okroglo stekleno posodo na mestu glave, hlapec je nanju s korcem zlival tekoči- no. Skoraj bi se bil zajokal. Opazoval sem ves obred. Koje bil končan, je bil položaj takle: trup osebe je bil v gugalniku, starka je stala zraven velikega okna obrnjena skozenj, napolnjeno stekleno posodo sem imel v rokeh, hlapca ni bilo. Kot bi postal lačen, si pohlepno stresem vsebino okrogle posode v usta in prazno namestim na osebin vrat. Starka obrne glavo in me pogleda. Nasmehnem seji. Vrne mi nasmeh. Spet sem prazen. Starka prenese posodo iz osebinega vratu na polico velikega okna, mi še privošči pogled in sede v osebo. »Za Filipa.« sem ji ljubeče rekel, ko sem seji približal, in jo poljubim na prašni ustni. Nato sem sedel vanjo, se zagugal proti odprti pokrajini in zastrmim v zarjo daljave okrogle steklene posode. Zaman čakaš duše. Kot Filip se prikloniš obiskovalcem in obiskovalkam, ki v le- skih čel gromko skandirate, ko vam hlapec delim brisače in vas postrežem z me- dico. 12 Drugonagrajena zgodba Jani Virk Amerika, Amerika »Grem, zdaj pa res grem,« mi je začel ob vzletu kričati na uho starejši možak, ki sem ga tega dne prvič vi- del. ki sem ga zares videl šele takrat, ko mi je s sosednjega sedeža začel to kričati na uho. Gledal sem ga, še vedno nisem bil prepričan, ali tresenje aviona pomeni to, da se bomo razleteli v zraku, še malo leteli, vsak po svoje, potem pa popada- dali na tla in bo z življenjem konec, kot da ga sploh nikoli ni bilo, ali paje vedno tako in moram le še malo potrpeti, da pride avion na določeno višino in potem mirno leti med astralnimi telesi, kometi, radijskimi valovi in neznanimi letečimi predmeti. Gledal sem gospoda, rahla slabost meje spravljala v otopelost in malo je manj- kalo. da nisem svojega soseda prijel za roko. saj meje bilo strah, da bi bil najraje nekje drugje ali pa celo mrtev, vendar samo začasno, dokler traja ta nevarni let. »Grem. zdaj pa res grem.« je spet začel kričati gospod proti meni in tokrat me je on hotel prijeti za ramo, vendar sem se mu umaknil in meje potem prijel za koleno, kar se mi je zdelo ne- varno. saj zdaj razsaja ta nevarni AIDS in kljub temu. da zdravniki že dolgo po- znajo štiri glavne skupine, v katerih bolezen razsaja in se prenaša, zares še zdaleč nihče ne ve. kako je s to stvarjo. Udaril sem gospoda s časopisom po roki. kar ga je zelo prizadelo, naslonil seje nazaj na svoj sedež in začel hlipati, planil je v jok in ni se pomiril, dokler ga nisem začel božati po glavi. Opravičil sem se mu, na- redil sem prijazen obraz, trepljal sem ga po nogi in kmalu se mu je obraz zjasnil in spet je začel kričati, da gre. res gre in kričal je. dokler ni prišla stevardesa in ga \ljudno prosila, naj ne kriči tako naglas, saj so v avionu tudi ameriški gostje, ki so gotovo utrujeni od pohajkovanja po Evropi. Gospod seje umiril, začelje brati časopis, jaz pa sem potonil vase. začel premišljevati o ženi in otrocih in kmalu sem se z njimi sprehajal po naši domačiji, žena je tiho hodila za menoj, pes je le- žal pod drev esom in čakal, da ga kdo pokliče k sebi. hčerka je peljala pred seboj voziček s svojimi punčkami, dvojčka. Peter in Pavel, pa sta se pretepala za našim hrbtom, tako kot vedno brez vzroka, saj ga za pretep nikoli nista potrebovala. Malo sem počakal, da meje žena dohitela in začel sem ji pripovedovati zgodbo o prijatelju, ki je bila čisto resnična, saj sem zaupal temu prijatelju in bil prepri- čan. da gov ori resnico, čeprav sva se poznala šele dobre tri mesece. 13 Prijatelj JOAN je padel iz nebes, igral se je z Bogom in je padel iz nebes, saj je prišel preveč na rob in Bog je ravno takrat pogledal stran, tako da ga ni mogel pravočasno opozoriti. Tako je JOAN padel in doglo je padal, dokler ni priletel na zemljo in se raztreščil na dva dela. Prvi del sem srečal na dan, ko sva se spo- znala, drugi del pa mu je ušel, prav verjetno v gozd blizu mesta, kjer seje raztreš- čil. Žena najprej ni vedela, naj me vzame zares ali naj se smeji, ko paje videla, da ni- mam namena lagati ji, meje brez besed prijela za roko in odpeljala naprej proti potoku. Avion je kmalu priletel do višine 10000 metrov, tam šele seje sprostila vsa nape- tost v njem in tudi v meni. Plavali smo po zraku, z veliko hitrostjo smo plavali in stevardese so začele streči z malico in črno kavo. Sosed seje obrnil proti meni in mi začel, z mnogo mirnejšim glasom kot prej, pa vseeno precej hlastno, pripo- vedovati o svojem življenju. Rodil se je deset let pred drugo svetovno vojno in njegovega očeta so ustrelili belogardisti. Nekega dne je šel v gozd nabirat gobe, v žepu suknjiča je imel pismo, ki ga je nekaj dni prej poslal njegov brat iz partiza- nov. Ta mu je pisal, daje tam težko življenje, da ne razume vseh stvari, ki se do- gajajo v hosti, prosil gaje, naj skrbi za njegovo ženo in otroke. To je bilo vse. Ko je možakar padel v belogardistično zasedo v gozdu, so ga pregledali, osumili so- delovanja s partizani, pretepli, mu z rožnim vencem zavezali roke in noge, ga pognali v beg in med smehom streljali za njim. Samo en strel ga je zadel, v vrat, priplazil seje do domačije, se ulegel na posteljo in umrl. Mama je s petimi otroci le s težavo pretolkla vojno, pa tudi prva leta po njej so bila še hudičevo težka. Vendar pa sta dva najstarejša sinova kmalu dobila zaposlitev, pripeljala mladi ženi na kmetijo in življenje je steklo. Tretji sin, moj sosed, je bil dovolj učljiv, da je končal srednjo šolo v bližnjem večjem mesu, nato pa seje odpravil v prestolni- co. kjer si je sam služil denar za študij na univerzi. Koje končal študij, seje kma- lu poročil, z ženo pa nista imela posebno dobrih odnosov, tako se je po nekaj medlih, živčnih letih ločil in se ves posvetil svojim pravniškim zadevam. Zagret kot je bil, se je začel ukvarjati tudi s politiko in kmalu je dosegel dovolj dober, dovolj dober položaj. Vendar je hotel še napredovati, takrat pa so ga udarili za ušesa in mu povedali, da naj bo zadovoljen s tistim, kar ima. Sprva ni vedel, da mislijo zelo resno, zato je še enkrat poskušal, toda takrat jih je dobil močneje, tako da je kar malo padel, vendar pa so ga tam pustili na miru. Ker je bil dovolj pameten, da je uvidel. da z glavo skozi zid ne bo šlo. mu je kar naenkrat ostajalo ogromno časa za druge st\ ari. in počasi je začel brati domače revije, pa tudi tuje so mu kdaj pa kdaj prišle pod roko. Tako je začel na stvari gledati pod drugim kotom in marsikaj, česar prej ni razumel, mu je postalo jasno. Ker se je nasprotje med njegovo ambicijo in \edenjem o strukturah družbe tako razšlo in ker je bil večinoma cele popoldneve, sobote in nedelje sam. se mu je nekega dne malo stemnilo v glavi, tako da ni več mogel prenašati nevarnosti prihajajočega stali- nizma. ustrašil seje Rusov, čeprav Sovjetov. zamislil sije še hujšo kastracijo, ki jo bodo opravili na njemu, v spomin so mu prišle resnične zgodbe o Sibiriji, o psihiatričnih bolnišnicah, o prisilnem delu na kakem gradbišču. Zato je šel ne ulico, sam je šel na ulico in začel spraševati ljudi, kdo nas bo rešil pred Rusi. in \ jezi šel pred skupščino in začel na glas kričati to v prašanje. Tam miličniki naj- prej niso vedeli, kaj bi z njim. vendar pa je bil tako vztrajen, daje njegovo vpitje 14 že mejilo na nasilnost in po večkratnih vljudnih rpošnjah, naj preneha, so ga mo- rali navsezadnje odpeljati v pripor. Od tam so ga po posredovanju službenih to- varišev že naslednje jutro izpustili in v službi so bili tako pozorni do njega, da so mu predlagali, naj za nekaj dni vzame bolniški dopust. Vendar ga strah pred Rusi ne več zapustil in mrzlično je začel iskati priložnost, ki bi mu omogočila potovanje v ZDA. Prvič v življenju je pisal sestrični v Ameriko. V prvih letih za- kona sije z njo dopisovala njegova žena, on seje vedno le podpisal. Po prepiru z ženo pa je korespondenca prenehala. Sestrična mu je odpisala, da ga vsi veselo čakajo, da so mu že rezervirali sobo v motelu in da je lepo, zelo lepo, prav ljub- ko, da seje po tolikih letih odločil za obisk. Tako sva sedela skupaj v avionu, on na poti v novo življenje, kar je meni prvemu zaupal, jaz pa prvič na službenem potovanju. Svojo zgodbo je dovolj mimo končal, se zastrmel vame, nato pa sko- raj planil iz stola proti meni, se mi z glavo tako močno približal, da bi ga spet najraje udaril s časopisom, vendar seje ustavil tik pred mojim obrazom in šepe- taje nervozno zasikal proti meni. kdo, le kdo nas bo rešil pred Rusi. Seveda mu nisem mogel odgovoriti, on pa seje važno zleknil v svoj stol in pokazal v smer leta. Seveda, Američani. V avionu so zatemnili okna in začeli predvajati ameriški film, ki je imel zelo pre- prosto zgodbo. Mladenič je bil zaljubljen v neko dekle, zelo jo je imel rad, vedno jije nosil bonboniere in podobne stvari, potem pa jo je hotel nabrisati, vendar je na žalost zmeraj kdo tik pred zdajci potrkal na vrata ali kaj podobnega, tako da se reveža nikoli nista utegnila spariti, kot se spodobi. Moj sosedje zavzeto gledal film, jaz pa sem le stežka razbiral črke v romanu, ki sem ga želel prebrati med poletom. Mesta, ki bi jih moral na tem službenem potovanju obiskati, so se uje- mala z naslovi poglavij v romanu. San Francisco, Santa Monica. Las Vegas. New York. Gerhard Roth, avstrijski zdravnik in pisatelj, meje skužal prepričati, da se je nekdo spri s svojo ženo in odšel v Ameriko, kjer se mu je po glavi stalno podila misel o umoru in navsezadnje se res nekako zaplete, umre prijateljica, pri kateri je prespal noč, vendar pa se na koncu izkaže, da junak ni nič kriv. Ko sem prebral roman do konca, seje film že iztekel in moj sosedje mirno spal. Začel sem premišljevati o Johanu, o tistem, kije stekel v gozd in seje verjetno iz- gubil v kakšnem zamorskem plemenu, kjer nikoli ne bo zvedel za usodo drugega Joana. dokler eden izmed njju ne bo umrl in v istem trenutku bosta umria oba, in če že kdaj. bo šele takrat izvedel za resnico o življenju Johana. Stevardese so nam postregle z zadnjim obrokom pred pristankom in moj sosed zaradi veselega pričakovanja sploh ni mogel jesti. Ves bled seje dotikal hrane, jo preobračal z vilicami in žlico, na koncu odrinil vse skupaj od sebe in me prosil za cigareto, prvo cigareto od leta 1962. kot mi je zaupal. Hrano so pospravili in kmalu po tem nas je pilot vljudno prosil, naj si zapnemo varnostne pasove in ugasnemo cigarete. Živčnemu sosedu sem pomagal pritrditi pas in bled me je hvaležno gledal. Letalo seje začelo spuščati, po trupu letala so vibrirali trzljaji, vsake toliko časa smo sunkovito padli za nekaj metrov in prepričan sem bil, daje nekaj narobe, preklinjati sem začel svoje poklicne ambicije, poslavljal sem se od žene in otrok, otroci so bili še premajhni, da bi se zavedali, kako dober oče sem jim bil. pa tudi če bi se že zavedali tega. nič ne bi imeli od dobrega mrtvega oče- ta. Bled sem postal, bolj bled kot moj sosed. Avion se je vedno bolj približeval tlem. leteli smo tik nad hišami ameriškega velemesta, videti je bilo že, da se 15 bomo nasadili nanje, vendar je pilot pospešil, nehali smo padati, preleteli smo ši- roko cesto in se spustili na pristajalno stezo. Ploskanje srečnih potnikov je trgalo napeto, mučno tišino, pilot se je po zvočnikih zahvalil in zaželel potnikom še mnogo uspešnih poletov s to letalsko družbo. Dolgo smo čakali, da so nam na le- tališču dovolili izstop iz aviona. Potem sta prišla dva široka avtobusa, s širokimi gumami in precej širšim prostorom za potnike kot na evropskih letališčih. S so- sedom sva odšla vsak na svoj avtobus in se spet našla v letališki zgradbi, v pro- storu. kjer se čaka na prtljago. »Zdaj pa sem tu.« mi je preprosto dejal in me potrepljal po rami. Zaželel sem mu srečno novo ži- vljenje in kar na jok mu je šlo. Kmalu so zabrneli tekoči trakovi in iz spodnjih prostorov zgradbe je prihajala naša prtljaga. Sosed je zagledal svoj kovček, mi stisnil roko, me objel, kot bi bila stara zaljubljenca, stekel ponj in odšel. Tudi jaz sem dočakal svojega, ga vzel s krožnega traku in se odpravil proti letališki resta- vraciji, kjer sem bil zmenjen s predstavniki ameriškega podjetja, ki je pred krat- kim navezalo stike z nami. Tam so me res čakali trije elegantni gospodje, vsi sta- ri nekaj nad trideset let. Prisedel sem k mizi, vprašali so me, kaj bi pil, in naročil sem mrzlo pivo. Zdelo se jim je ljubko, prima, da smo se spoznali, vsaj tako so rekli, še preden sem jaz povedal kaj več kot to, kako mi je ime. Po krajšem pre- misleku sem priznal, da nisem vedel, da so tako dobri fantje, kar pa so verjetno preslišali, saj so živčno pogledovali, kje je natakar - kajti mudilo seje, ker je imel moj avion skoraj uro zamude. Natakarje pritekel, vsak izmed teh pogumnih fan- tov je plačal zase kavo. gledal sme njihove prijazne obraze in se smehljal, saj se meje pivo v utrujenosti hitro prijelo. Ko pa so se začeli moji fantje živčno pre- stopati in ko so postali njihovi obrazi manj prijazni, mije šele postalo jasno, da moram plačati svoje pivo in nerodno mi je bilo. ko so s pogledom spremljali mojo roko, kije šla pod plašč po denarnico. Vidno so si oddahnili, ko sem izvle- kel stodolarski bankovec in se natakarju opravičil, češ da nimam manjšega ban- kovca. Natakar mi je vrnil nekaj čez osemindevetdeset dolarjev, denar sem lepo razvrstil v denarnico. Ko sem zapazil srečne obraze mojih prijateljev, mi je spet postalo prijetneje in spravil sem denarnico nazaj v notranji žep suknjiča. »Tudi ti nihče nič ne da zastonj,« mi je dejal Ted. ko smo odhajali iz restavracije. Porepljal meje po rami. stari prijatelj Ted. Billov avtomobil je bil na srečo parkiran blizu izhoda iz letališke zgradbe, saj sem bil že precej utrujen, kajti po mojem domačem evropskem času je bila ura že precej čez polnoč, v Ameriki pa šele nekaj čez sedmo zvečer. Ted in Bob sta mi prepustila sedež spredaj ob Billu in taje zapodil svoj široki ford v kolono vo- zil, ki so se valila proti mestu. Bili je ugibal ceno avtomobilov, ki smo jih prehi- tevali, Ted in Bob pa sta na široko razpravljala o privatnem življenju najnovejše zvezde baseballa. Ko nas je po tretjem pasu za prehitevanje prehitel in skoraj pregazil dolg tovornjak s prikolico, so vsi trije začeli preklinjati. Potem so me spraševali, kako mi je všeč Amerika. Priznal sem jim. da še nikoli nisem videl toliko avtomobilov na cesti, kar se jim je zdelo zelo pomembno in Bob mi je po- vedal, da je to pač tako, smo v Ameriki. Odpeljali smo se skoraj do središča me- sta in se ustavili pred motelom Urna roka. Bili mi je povedal, da imam tu izdat- ke rezervirane na račun njihovega podjetja. Ko sem hotel fante povabiti na kavo, 16 so mi prijazno razložili, da so ta dan pognali že preveč časa zame, in povedali so, da začnemo s pogovori naslednji dan zjutraj. Stopil se v recepcijo motela in starejša receptorka je pregledala moje dokumente. Ujemali so se z rezervacijo, dala mi je ključ od sobe in pokazala ven v mrak, kje približno jo lahko najdem. Napotil sem se na dvorišče kvadrataste oblike in od- šel proti levemu krilu zgradbe. Vstopil sem v hodnik in razbral številko nad vrati pri vhodu. Še zdaleč se ni ujemala s številko moje sobe, zato sem jo ubral po do- lgem hodniku. Ko sem prišel do onca, sem spet pogledal številko vrat, in ker se ni ujemala, sem zavil desno, mimo nove vrste vrat. V tem hodniku je gorela ža- metno rdeča luč, ki meje navdajala s prijetnim občutkom, kakršnega doživiš v javnih hišah. Postal sem pred vrati in se zagledal v številko nad njimi, takrat pa so se vrata na hitro odprla in ženska, kije stopila ven, seje skoraj zaletela vame. Kriknila je. Tako sem se ustrašil, da mi je padel kovček na tla in hkrati z udar- cem kovčka ob tla mi je prišel do ušes tlesk zalopunjenih vrat. Pobral sem kov- ček in premišljeval, ali naj potrkam na vrata in povem gospe, naj se me ne boji saj nisem nič nevaren, pa sem raje stopil naprej do naslednjih vrat, ki so bila na srečo zares moja, čeprav jih verjetno človek tudi po dvajsetih letih življenja za njimi ne bi ločil od drugih v hodniku. Odklenil sem vrata, stopil v sobo. prižgal luč in zadovoljno pogledal posteljo, ki bi bila dovolj široka tudi za dva. Prižgal sem radio, ki je bil na mizi nasproti po- stelje, vendar paje bila tišina v sobi še vedno preglasna, zato sem vklopil še tele- vizor, ki je bil na mizi ob postelji. Slekel sem se in se odpravil pod tuš v kopalni- co. Ko sem se oprhal, sem hotel odpreti okno v sobi, vendar pa tega nisem storil, ko sem na oknu prebral napis, da lastnik motela v primeru ropa ali umora ne vrača nobenih izdatkov in daje bivanje v motelu na lastno odgovornost. Zagrnil sem zaveso, ugasil luč in radio in pustil prižgano samo televizijo. Na sporedu je bil kviz in ljudje v studiu so uganjevali cene različnih izdelkov. V finale seje uvr- stila Mary, kije poznala vrednost vseh stvari, od smetišnice do pohištva, in šam- pionsko je pritekl na oder, s prstoma, dvignjenima v znak zmage. Možačo Mary je vodja oddaje vprašal, kako se počuti, in Mary je priznala, da se počuti ljubko in mogočno in v kamero je začela pošiljati poljube. Drugi udeleženci kviza so vljudno ploskali, iz ozadja dvorane pa je v zrak šinil transparent, na katerem je pisalo: »ZD.AJ SI SREČNA, MARY. VSI TE LJUBIMO.« Zamenjal sem pro- gram in naletel na posnetek popoldanske baseball tekme, napovedovalec, ki je spremljal tekmo, je nenehno poudarjal, da je ljubezen do baseballa pravzaprav ljubezen do Amerike in težko je verjeti, koliko denarja se pravzaprav tu pretaka. Spet sem zamenjal progam, na sedmem so bila poročila. Visok politik je pove- dal. da mora biti Amerika močna. Bog ji pomaga, ona pa njemu, zato je treba dati nekaj dodatnih milijard za orožje v vesolju, saj brez orožja ni miru in ga ne bo. brez miru pa ni demokratične Amerike. Ameriški narod je preveč svoboden in močan, da bi kdorkoli ogrožal njegov mir. Množica pod odrom je vzklikala in ploskala, na oder je prišel kavboj, zagnal klobuk med navdušeno množico in po- daril politiku pištolo. Ta jo je vzdignil in možato vzkliknil v magnetofon: »Ved- no. \edno bom med vami.« Ugasil sem televizor, skril dokumente pod rjuho, po- maknil marmorni pepelnik na rob nočne omarice, da bi bil bliže roki, če bi se zgodilo kaj nevarnega, in se zastrmel v strop. Pomisli sem na ženo in otroke, kar naenkrat sem začutil občutek polnosti, ki je od otroških let mogoča samo še v 17 spominu, postalo mi je toplo, vendar se nisem hotel dolgo zavajati s spominom nanje, saj sem bil nekje drugje, zelo drugje. Brez misli sem gledal v strop, iz so- sednje sobe je prihajal rahel šum, gospa seje prhala, skušal sem si jo predstavlja- ti, bila je nekaj starejša od mene, verjetno okrog štiridesetih. Žal mi je bilo, da se je najino srečanje na hodniku tako končalo, saj jaz res nisem morilec, nič ji ne bi storil, imela je lepe prsi, zdaj, ko sem si jo predstavljal pod tušem, je imela še lepše. Vstal sem, nisem se mogel upreti, oblekel sem se, sedel na stol in poslušal, kdaj je ponehalo šumenje na drugi strani stene. Okleval sem, nato pa odklenil vrata, pogledal po hodniku, stopil do sosednjih vrat in potrkal. Nihče se ni ogla- sil, zato sem znova poskusil in prislonil uho na vrata. Slišal sem, da je gospa vzdignila telefonsko slušalko in verjetno hotela poklicati v recepcijo po pomoč. Zato sem se zlagal, da sem receptor, ona pa mi ni popolnoma verjela in je rekla, da bo odprla, vendar ima v roki pištolo. Odklenila je, in ko sem stopil v sobo, je nisem opazil, dokler ni s pištolo, uperjeno vame, vstala izza postelje. Začel sem se smejati in lahko je videla, da nimam nobenoh morilskih namenov. Zaprl sem vrata za seboj in jih zaklenil. Položila je pištolo na nočno omarico, se usedla na stol in me vprašujoče gledala. Mimo sem ji povedal, da je postelja v moji sobi prevelika zame, zato je potratno, da bi sam spal na njej, in da jo vabim k sebi, lahko pa seveda ostanem kar pri njej. Zadovoljna je bila z menoj, pokazala je proti postelji, sama pa odšla v kopalnico. Kmalu seje vrnila, brez spalne srajce in modrca, v črnih čipkastih spodnjicah, da mi je želodec preplavil občutek, po- doben slabosti, v resnici pa seje v njem nabrala vsa potentnost. Ugasil sem luč, slišal, kako seje ulegla v posteljo, se slekel in se ulegel k njej. Po sobi je udarjal ritem pesmi z radia, nehal sem misliti, nehal sem misliti. Zjutraj sem odšel v svojo sobo, še preden seje zbudila. Umil sem se, vzel iz kov- čka gradivo za pogovore s poslovnimi partnerji in ga razgrnil po mizi. Ko sem ga prebral, sem pospravil posteljo, se pogledal v ogledalo, si popravil kravato, še nekaj časa strmel sam vase in se moral kar odtrgati od ogledala, saj je med menoj in menoj v ogledalu nastal čuden magnetizem in zgrozil sem se ob misli, da se pravzaprav gledam iz ogledala in od tam vidim, kako gledam v ogledalo, vase. Šel sem do recepcije in vprašal receptorko. kako bi lahko poklical domov, ona pa me je preslišala, saj je gledala televizijo, čeprav je bila ura šele osem zjutraj. Šele ko sem vprašanje ponovil, nič glasneje kot prvič, se je nejevoljno obrnila proti meni in brez besed pokazala na telefonsko kabino, ki je bila takoj za vrati na bližnji hodnik. Nisem imel dovolj kovancev, da bi zadoščali 7a klic v Evropo, zato sem se vrnil k recepciji in poskušal zamenjati petdolarski bankovec. Tokrat se je receptorka zares razjezila in ne da bi umaknila pogled od televizijskega ekrana, mije zabrusila, da tu ni menjalnica, pač pa jo lahko najdem dobro miljo naprej proti središču. Odpravil sem se na zajtrk v motelsko restavracijo in na moje presenečenje je bilo za mizo. kjer je sedela gospa iz sosednje sobe. vse. od redke črne kave v dvodeci- litrskem keramičnem kozarcu pa do jajc s slanino, priprav ljeno tudi zame. Prise- del sem. molče začel jesti m gospe nekje na sredi zajtrka voščil dobro jutro. Poki- mala je, se nasmehnila, kmalu nato pomenljivo pogledala proti meni. vstala in odšla iz restavracije. Gledal sem za njo. elegantno seje zibala v bokih, čeprav je bilo v tej eleganci nekaj trudnega, počakala, da ji je gospod, kije vstopal, pridržal vrata, se mu z gibom glave zahvalila m zavila v smer proti svoji sobi. Počasi sem 18 pozajtrkoval do konca,v natakaričino začudenje odnesel krožnik, kozarec in ko- šarico za kruh v kuhinjo, se vrnil k mizi, odprl kovček in še enkrat pregledal gra- divo. Nekaj pred deveto sem odšel pred recepcijo in čakal na Teda, ki je prejšnji dan obljubil, da pride ob tej uri pome. Pripeljal seje ob desetih, me povabil, naj pri- sedem v njegov Chrysler, in utišal radio. Začel mi je.govoriti o svoji ženi, o tem, kako jo ljubi in kje jo je spoznal. Izvlekel je denarnico in mi pokazal njene slike. Bila je precej grda, vsaj po slikah sodeč, in Tedu sem rekel, da mi je zelo všeč, saj je prav ljubka in prima, zato ni čudno, da jo tako ljubi. Pokazal mi je tudi sliko svojega psihologa in priznal je, da si tudi brez njega težko predstavlja svoje ži- vljenje. Vozila sva se proti središču in na velikih reklamnih panojih so elektron- ske ure kazale čas. Starejše ženske v smešnih uniformah so stale pri skoraj vsa- kem prehodu za pešce. Ted mi je razložil, da so to prostovoljne enote, ki pazijo, da kriminalci ne ugrabijo otrok na poti v šolo. Tu pač ljudje lahko delajo, kar hočejo, zato je razširjen tudi kriminal vseh vrst. »In če človek ve, da živi tu, mora tudi prekleto dobro vedeti, kako mora živeti,« je pribil Ted. Po radiu je na- povedovalec povedal, da je neki psihopat v samopostrežbi, ki je odprta noč in dan, ponoči ubil pet ljudi. Tedu se to ni zdelo nič posebnega, saj se podobne st- vrai neprestano dogajajo in Ameriko je treba pač vzeti takšno, kakršna je. Prav sem mu dal. Naslednje sporočilo po radiu je pozivalo poslušalce, naj predvsem tisti, ki imajo na vrtovih bazene, preiščejo svojo parcelo, saj je iz živalskega vrta ušel aligator. Ko je Ted zaslišal, da je nagrada za najditelja deset tisoč dolarjev, seje ustavil v najbližji restavraciji in od tam telefoniral domov ženi. Ko seje vr- nil do avta in ga odprl, je začel zavijati alarm tako na glas in tako znenada, da meje v šoku skoraj zadela kap. Ljudje so mimo hodili mimo avta, Ted pa je se- gel pod volan in izključil alarmno napravo, ki bi jo moral že prej, saj se vključila vedno, kadar je kdo od zunaj odprl vrata avtomobila. Oddahnil sem si in čeprav me je zanimalo, zakaj ima Ted v avtu alarmno napravo, ki je nihče ne vzame resno, ga tega nisem vprašal. V središču mesta so začeli rasti iz tal ogromni nebo- tičniki, med njimi pa so bili nižji, starejši bloki, z nekaterih je visel omet in le redko je bila med razbitimi šipami kakšna cela. »Kako ti je všeč v Ameriki?« meje vprašal Ted. »Zelo je lepo. prav ljubko je.« sem mu odvmil. »Imate pri vas tako visoke zgradbe?« je važno, zategnjeno zanosljal. »Se zdaleč ne, Ted, še zdaleč ne.« Vesel je bil tega in začel mi je praviti, kako je Amerika mogočna dežela, pred- vsem zdaj, ko se zasluži več kot sto dolarjev na teden več kot pod prejšnjim pred- sednikom. Vsak Američan ve, da danes nihče ne more mimo ekonomije, razen kretenov in čmcev, ki ležijo po parkih, pa še njih vzdržuje Amerika. »Ekonomija je povsod.« je z vzdignjenim kazalcem zažugal proti meni. Povedal mije, da mo- raš tu pač nekaj znati, ni pomembno, kaj, lahko tudi brcati v kamen, vendar mo- raš delati in garati, da postaneš v tem najboljši, in vse moraš dati od sebe, saj hoče biti v Ameriki vsak najboljši. Predstavljal sem si Teda, kako vstane ob dveh zjutraj, poljubi ženo in gre na vrt brcat v kamen. Spomnil sem se nekega prijate- lja, ki mi je med razpravljanjem o Sartru omenil Američane, češ da je njegova misel o tem, da človek v popolni svobodi ustvari sam sebe, pri njih tako popular- na zato, ker jim je pisana na kožo. Zdaj se mi to ni zdelo več tako prepričljivo, 19 saj je Sartre gotovo mislil na tisti starejši tip človeka, ki se mu je črnilo še vpijalo v kožo in ga vsega prepojilo, ne pa na kožo človeka, ki mu je ekonomija tako plastificirala kožo, da se da z nje vse zbrisati, če ekonomija tako zahteva. Dobro sem začutil svobodo Američanov, ki so ušli ekonomiji ali pa bili vrženi iz nje, saj sem kar nenadoma hotel udariti Teda po gobcu in niti ne vem, zakaj ga nisem. S Tedom sva zapeljala v podzemeljsko garažo, Ted je spravil v stanje pripravlje- nosti alarm in izstopila sva iz avta. Po stopnicah sva se povzpela na glavno ave- nijo in po njej kmalu prišla do nebotičnika, kjer so bile pisarne podjetja, kamor sem šel na pogovor. Ted me je pospremil z dvigalom do devetdesetega nadstro- pja, mi pokazal pisarno referenta za stike z evropskimi partnerji, mi povedal, kako naj pridem nazaj do motela, če ne bom vzel taksija, in obljubil, da pride BiH jutri ob devetih zjutraj pome. Pozno popoldne sem končal s pogovori, in ko sem prišel iz nebotičnika, sem za- vil v eno izmed stranskih ulic; zaradi utrujenosti in bobnenja železne konstrukci- je nadzemne železnice, ki seje dvigala pet metrov nad cesto, sem komaj zbral do- volj glasu, da sem vprašal prodajalca časopisov, kje v bližini je dobra restavraci- ja. Črnec mi je modro povedal, da je to odvisno od tega, koliko denarja imam, in ko sem mu odvrnil, da dovolj, mi je začel ponujati kokain, vendar ni bil vsiljiv; ko sem namignil. da se s tem ne ukvarjam, mije pokazal, kje naj dve križišči na- prej zavijem desno. Ropot nad ulico in na ulici meje delal živčnega, vseeno pa sem s čudnim mirom v sebi prišel do restavracije, ki mi jo je priporočil črnec. Usedel sem se za mizo, naročil kosilo in pijačo in se zastrmel v televizijo. Znan- stvenik. ki je ustanovil banko spermijev Nobelovih nagrajencev, je navdušeno pripovedoval o prednostih takega oplojevanja za človeštvo, o nizu genijev, ki bodo preplavili Ameriko. Nasmejal se je predsodkom konzervativcev, ki neza- upljivo spremljajo njegovo v prihodnost usmerjeno podjetje, in iz rokava stresel šalo, ki jo je izrekel presneto zapeto in zares, da so se nekateri zgražali, ko se je začelo umetno oplojevanje krav, pa je sedaj s to zadevo vse v redu in prinaša samo korist. Po zvočnikih je prihajal ostri ritem Springsteenove pesmi Bom in the USA, prijetno mi je bilo, ujel se se v ritem, stopil sem do šanka in zaprosil za dvojni viski. Iz restavracije sem odšel rahlo pijan, trdo sem stiskal v dlani ročaj aktovke, v mojih gibih ni bilo prave prožnosti, zdelo se mije, da stopam preveč trdo, preveč na kosti. V bližnjem kiosku sem pogledal naslovnice revij, med njimi je bil raz- stavljen strip o Janezu Pavlu Drugemu, nad njim je z naslovnice Playboya visela bohotna lepotica in ga tiščala proti reviji pod njim. kjer je bil na naslovnici sku- pina demonstrantov, ki je protestirala pred Belo hišo, morda zaradi jedrskega orožja, gospodarskih odnosov z Južnoafriško republiko ali pa politike v Latinski Ameriki. Kupil sem zajeten dnevni časopis, stopil na rob pločnika in dvignil roko. Iz kolone vozil je proti meni zavila črna limuzina, taksist je z gibom roke pokazal, naj odprem zadnja vrata, usedel sem se v avto in vozniku skozi pleksi steklo, s katerim je bil avto razdeljen na dva dela, razložil, kje je moj motel. Od- peljala sva se iz središča skozi kitajsko četrt, kjer je le tu in tam iz restavracije prišel kak belec. Na koncu kitajske četrti je bil velik park, po asfaltnih stezah so tekli uslužbenci z walkmani na ušesih, po travi so ležali v parih črnci in v parih belci, vendar nikoli preveč skupaj, na improviziranih igriščih je mladež igrala baseball. Žilava dekleta tridesetih let in več so tu pa tam z walkmani na ušesih 20 zasledovala svoje može in prijatelje, vsi skupaj so se borili proti stresu, en sam ri- tem jih je bil. Američani imajo seveda veliko odgovornost pred svetom, brez nji- hove moči in ekonomije bi se sesula struktura tega sveta, vesolje nad nami nikoli ne bi vedelo, kdo je gospodar, kdo je prvi, najhitrejši in najboljši. Brez njih bi človek še danes nosil vso težo notranjega vesolja na svojih ramenih, pa so na sre- čo oni po krajši dobi brezvladja na koncu prejšnjega in začetku tega stoletja pre- vzeli od večine duhovnikov in ideologov štafeto pomagačev pri splavu notranje- ga sveta in v tem so njihovi psihologi in njihova ekonomija še bolj natančni kot sovjetska, albanska in njima podobne ideologije, saj Američani znajo delati s stvarmi, in ekonomija natančno ve, da ji večina podleže. In mogoče je imel Lévi- Strauss kar prav, koje zapisal, da seje zavest človeka pač pojavila nekje v prete- klosti, vsak začetek pa ima svoj konec in tudi človekova zavest bo nekoč prišla do tja in svet in vesolje bosta takšna, kakršna sta bila pred njim. Vesolje ne bo to- čilo solza. Sicer bo pa tudi z njim nekoč konec, prav tako kot z ničem in večnos- tjo. Na koncu parka se je začenjala mehiška četrt, ob cesti je bilo vse polno ljudi, predvsem otrok, na stopnicah nizkih, dolgih vrstnih hiš so sedeli moški, nekateri s sombrerom na glavi. Vprašal sem voznika, kako to, da še nisva prišla do moje- ga motela, saj sem zjutraj prišel v mesto precej hitreje. Ravnodušno je pogledal nazaj in me vprašal, če želim izstopiti, jaz pa sem odkimal, v znak predaje vzdig- nil roke in peljala sva se naprej. Odprl sem časopis, preskočil številne strani z re- klamami, pregledal športno rubriko, polistal še malo nazaj in naletel na ponatis intervjuja z izumiteljem vodikove bombe. Ta bistri mož, Samuel Cohen, je pri- znal, da niti ne razmišlja o konsekvencah, kijih lahko prinese njegova iznajdba, saj to ni njegova stvar, drugače povedano, Samuel Cohen ni plačan za to, da bi moral razmišljati o tem in si zelo rad, kadarkoli ima kaj časa, odpre pločevinko coca-cole in se zagleda v televizor. Zaprl sem časopis, zunaj je bilo že precej tem- no, in pogledal na uro. Bilo je nekaj minut do osmih in v taksiju sem bil že več kot pol ure. Prijelo meje, da bi udaril taksista po tilniku, vendar naju je ločila pregrada. Ni mi preostalo drugega, kot da sem stoično čakal, da me pripelje do motela. Nekaj čez osmo sva res prispela, za pot, ki sem jo dopoldne prevozil v dvajsetih minutah, sem tokrat potreboval enkrat več. Poskusil sem odpreti vrata in oditi, ne da bi plačal, toda vrat ni bilo mogoče odpreti. Pogledal sem proti šo- ferju. na vsa usta je žvečil, pogledal najprej mojo roko na kljuki avtomobilskih vrat. nato pa naravnost v moj obraz in odkimal, češ, da ne gre in pokazal na šte- vec zraven volana, na katerem je bila številka petintrideset. Upajoče sem vpra- šal. če je to tri in pol dolarja, saj je metro za to razdaljo stal devetdeset centov. Ni se mu zdelo vredno odgovoriti na moj eneumno vprašanje, samo z roko je leno pokazal na števec, in ko sem izvlekel iz denarnice bankovce, je odprl okence v pregradi, ki se z moje strani ni dalo odpreti,.počakal, da sem z bankovci v roki prišel skozi odprtino, vzel denar in zaprl odprtino, takoj ko sem umaknil roko, stegnil roko pod volan in zaslišal sem, kako seje v vratih sprostil mehanizem za odpiranje. Odstopil sem in gledal za njim, kako seje spet vrinil v široko kolono vozil. Slabe volje sem šel do sobe, se obril in oprhal in odšel na večerjo v motel- sko restavracijo. V njej je bilo precej gostov in nisem mogel verjeti, ko so me ta- koj. ko sem prišel in se usedel, že postregli z velikim porcelanastim kozarcem kave. Še preden sem ob kavi pokadil cigareto, sem bil postrežen z večerjo in pija- 21 čo, ki sem jo naročil. Med jedjo sem premišljeval o tem prekletem ameriškem ritmu in do njega začutil nevarno simpatijo, saj je nekako res, da je življenje pred razmišljanjem o njem in je treba v njem kaj narediti, je pa tudi res, da morajo imeti tudi zmerni lenuhi dovolj možnosti za človeško življenje in daje, kot bi re- kel moj prijatelj filozof, tudi Heidegger vedel, daje »biti» pred »imeti«, čeprav je v praktičnem življenju treba najti ravnotežje med njima. »Biti« pa potem najbrž tudi zahteva refleksijo, ki gre naprej od tega, kar imamo. Približala se mi je nata- karica in vprašala, če še kaj potrebujem, nasmehnil sem seji in odkimal, zato je pospravila z mize in odšla. Prijelo me je, da bi naredil kaj takega, česar ne bi smel, začudil sem se sam sebi in odšel iz restavracije proti sobi. Zunaj je bila že trda tema in ko sem vstopil v hodnik, je bil že oblit s tisto svetlobo javnih hiš. Ko sem odpiral vrata, je pogledal na hodnik moja prijateljica iz pretekle noči in me vprašujoče gledala. Zaprl sem svoja vrata in šel za njo v sobo. Na mizici je bil pripravljen aperitiv za dva, usedel sem se in ga začel počasi srkati. Pogledal sem jo naravnost v oči, bila je res lepa, zelo lepa. Nazdravila sva, izmenjala nekaj kratkih, nepotrebnih besed, poslušala jazz, tisti iz starih časov, in potem je vsta- la, odšla v kopalnico in se vrnila enaka kot prejšnji večer, v črnih čipkastih spod- njicah, in spet meje začelo tiščati v trebuhu. Vstal sem, ugasil luč, se slekel in se ulegel k njej. Po sobi je udarjal ritem pesmi z radia, nehal sem misliti, nehal sem misliti. Zjutraj sem se zbudil in zagledal vanjo. Nekaj nevarnega, smrtnega je bilo na nje- nem lepem in mirnem obrazu. Pomislil sem, dajo ljubim, dovolj, daje ne bi mo- gel bolj; morda le drugače. Oblekel sem se in previdno odšel iz sobe, da je ne bi zbudil. V svoji sobi sem se oprhal in pregledal gradivo za pogovore. Ko sem kon- čal, sem prižgal televizor in poslušal jutranja poročila. Kljub nekaterim naspro- tnim mnenjem je kongres odobril nekaj dodatnih milijard dolarjev za oborože- vanje, treba je gledati naprej v prihodnost, Carl Lewis je zače prihajati v pravo formo in Amerika drži pesti zanj, AIDS je podri prvo domino v sestavljanki Hollywodskih garačev, ki se parijo tudi dvakrat na dan, če je treba, pa vedno z drugim, oče in sin Walker sta vohunila za Ruse, prašiča grda, zaradi denarja, in za take primere bo treba uvesti smrtno kazen. Po poročilih je prišel na vrsto kviz in ljudje so spet uganjevali cene izdelkov in tako naprej. Ugasil sem televizor, vzel aktovko, zaklenil vrata, nabral v žepu nekaj dolarskih kovancev in odšel telefonirat ženi. Zmedeno meje vprašala, kje sem, in ko sem ji povedal, je že vsa bistra vprašala, zakaj je nisem poklical že prejšnji dan. Bil sem kratek, saj nisem imel dovolj kovancev, povedal sem ji. da jo ljubim, da je to vse. kar ji lahko po- vem in hudo mi je bilo. ker sem jo čutil v sebi in slišal njen glas. ona pa je bila prekleto daleč. Odložil sem slušalko in šel na zajtrk, saj je bila ura že pol devetih, in upal sem. da bo Bili bolj zanesljiv, kot je bil Ted. Z enakim izrazom na obrazu kot prejšnji dan meje za mizo čakala moja prijateljica in zajtrk je že bil na mizi. Nič nisva govorila, le koje vstala od mize in me poljubila na lice. mi je zašepeta- la. da pride z\ečer v motel po deseti. Vstal sem. prijela meje pod roko. spremil sejo do vrat in jih pridržal. spustila meje in elegantno odšla skoznja. Vrnil sem se za mizo. pozajtrko\al do konca in ravno ko sem zapuščal zajtrkovalnico. je pred recepcijo pripeljal Bili. Prisedel sem. Bili meje obsul s ploho vprašanj o družini, veri in cenah izdelkov. Nekoliko je bil vinjen, presenečen sem bil nad tem. saj seje dan komaj začel. Po dobri milji vožnje je zaustavil avtomobil pred restavracijo ob cesti in me bolj prosil kot vprašal, če greva na pijačo. Sprejel sem in v prazni restavraciji sva se usedla za mizo, ki je bila daleč stran od televizorja. Naročil je dve pivi in dva vi- skija in takoj plačal. Začudil sem se nad tem, saj še nisem pozabil neprijetne situ- acije na letališču. Hotel sem mu dati tri dolarje, pa jih nikakor ni hotel sprejeti. Zagledal seje v svoj kozarec, počasi vzdignil pogled do mene in mi začel praviti o svoji ženi, s katero že več kot pol leta nista živela skupaj, zdaj pa seje hotela od njega ločiti. Povedal mi je celo zgodbo o tem, kako sta se poznala, kazal mi je sli- ke z nudistične plaže na jadranski obali, kamor sta odpotovala prvo leto po poroki, in sliko svoje hčere. Težko mu je bilo, Billyu, skušal sem ga potolažiti in zasmilil se mi je s svojim prijetnim, nedolžnim jecljanjem na začetku besed. Naročila sva še dva viskija, tudi mene seje prijemala pijača, kmalu ga nisem več poslušal in sem le od časa do časa izrekel kakšno frazo. Vedno bolj tuj mi je po- stajal, padal je v mojih očeh, in ko sva odhajala iz restavracije, meje spet zagra- bil občutek nekontrolirane svobode in stežka sem se ubranil, da ga nisem od za- daj udaril po lobanji. Ob desetih sva bila pred dvigalom, ki je peljalo v pisarne podjetja. Bili me je spremil do devetdesetega nadstropja, potem pa meje zapustil. Vstopil sem v pi- sarno in nadaljeval včerajšnje poslovne pogovore. Nebotičnik sem zapustil nekaj čez šesto popoldne, odšel po isti poti v isto resta- vracijo kot prejšnji dan. Usedel sem se za isto mizo, naročil hrano in pijačo in se zastrmel na televizijski ekran. Skupaj z drugimi gosti sem strmel v palico igralca golfa, palica je nihala in igralec je strmel nekam v daljavo čez travnato površino, zanihal je s palico čez žogico, zastal nam je dih, spet je zanihal, vzelo nam je sapo, potem pa je zamahnil kot nor po žogici, gledali smo v ekran za žogico, ki je ni bilo videti, in koje žogica padla na tla, so se okrog mene zaslišali klici odobra- vanja. Tudi sam sem zakričal; »Dobro, dobro, zdaj ga pa imaš!« Na glas sem se zasmejal sam sebi, možak, kije sedel pri sosednji mizi, meje ošinil s pogledom, in koje nekaj minut kasneje odšel na stranišče, sem šel za njim. Čakal sem ga v prostoru s pisoarji, in koje opravil svoje in si hotel umiti roke, meje zagledal in se umaknil od umivalnika. Nekaj trenutkov meje tako gledal, nato paje hitro odšel skozi vrata. Stopil sem do umivalnika in se pogledal v ogledalo. To nisem bil več jaz. Ko sem odšel iz restavracije mimo knjigarne, se mi je zazdelo, da v njej vidim Jo- hana. Vstopil sem in mu sledil med pregledno urejenimi knjižnimi policami, do- kler se nisem prepričal, daje to res on. Prišel sem do njega in ga s prstom dregnil pod rebra. Obrnil se je, me zgražajoče in hladno pogledal in potolkel vse moje upe. Ni me prepoznal. Stopil sem ven na ulico in zavil v podzemno železnico. Koje pripeljal pravi me- tro. sem se usedel na sedež zraven visokega čmca in opazoval sopotnike, med katerimi je bil le tu in tam kak belec. Desno roko sem položil čez levo ramo in tako za silo zavaroval dokumente, ki sem jih imel v prsnem žepu suknjiča. Ko sem izstopil in prišel iz podzemlja, meje zapustila orientacija in na srečo so mi v bližnjem McDonaldu pokazali pot do motela. Prepozno je bilo, da bi po- klical domov ženo. saj je bila doma ura krepko čez polnoč, zato sem odšel v sobo. se oprhal, ulegel na posteljo in zaspal. Zbudilo meje trkanje na vrata, naj- prej nisem natanko vedel, kje sem. Ura je bila okrog enajstih, skočil sem iz po- I 23 stelje in prižgal luč. Trkanje na vrata seje ponovilo, tokrat sem dobro vedel, kdo trka. Odprl sem vrata, vstopila je moja prijateljica, me prijela z rokama okrog vratu in začela narahlo poljubljati, najprej po obrazu, nato pa navzdol po telesu. Zaklenil sem vrata, stala je pred posteljo in čakala, dajo slečem. Ugasil sem luč, jo v temi slekel, spal z njo, zaspal, se zbudil in spet spal z njo. Proti jutru mi je šla z roko v lase in me prosila, naj storim, kar moram. Okleval sem, nato pa stis- nil njen beli mehki vrat, dokler ji ni glava nenadoma omahnila na blazino. Gle- dal sem jo in občudoval. Tako se umre. Potem meje zagrabila panika, prenesel sem jo v njeno sobo, jo položil na poste- ljo, prižgal vžigalico, vžgal rjuho, se vrnil v sobo po svoje stvari in skozi okno od- šel do bližnje avenije. Neonske luči so razsvetljevale prazno cesto, od daleč je prihajal avto, komaj sem ga razločil, postajal je večji, razločno sem slišal glas motorja, kije pokašljeval v hladno jutro. 24 Tretjenagrajena zgodba Rade Krstić Delirij I Najprej so to bile mravlje. Velike mravlje, prihajale so iz sten, iz vtičnice, spuš- čale so se z omar in lestenca ter vijugale po tleh. Gomazenje, gomazenje, samo to mi je šlo po glavi. Lahko bi zakričal, odgnal to moro in si dopovedoval, da blaz- nim, da se mi meša, da to sploh ni res, ampak da me nese nekaj nevidnega in obenem tako živega, a si nisem upal niti pomisliti na to, ker bi se slika gotovo spremenila v še kaj bolj strašnega, v še kakšen hujši srh, v kakšno tako prikazen, ki jo je težko izgnati iz uma. In tako sem ostal pri mravljah. Grozne so, narav- nost grozljivo se premikajo, sem rekel, pravzaprav izustil nekje v sebi in z never- jetno trmo razmišljal naprej. Kaj bo. če ubijem kakšno, kaj če me prime brezglava sla obupanega in jih bom začel vse po vrsti dobesedno pobijati, moriti, jim jemati srce iz trupa? Kaj bo, če to naredim, pa ne s kakšnim težkim predmetom, temveč z roko, s pestjo, dlanjo, glavo, z vsem bitjem in žitjem? Kaj se bo zgodilo potem, ko bodo opazile, da jih hočem pobiti, da se jih hočem čim prej rešiti, da bi jih rad odstranil s tega sveta... Kaj bodo storile, ko bom pobil prvo? Kako se bodo odzvale, kakšno obrambno taktiko bodo uporabile? Lahko bi se splazil v kuhinjo in odprl plin. Nato bi neopazno zapustil svojo sobo. Ne bi me zagledala, ker bi se pokril z odejo in kar se da tiho dihal takrat, ko bi šel mimo njih odpirat ventil za plin. ki bi jih zagotovo uničil. Kaj pa. če preživijo, če jim plin ne more do živega, če so njihove duhalke nareje- ne tako. da jim ne škodi, kaj bo potem? Opustil sem to idejo. ne. to bi me stalo življenja. Gotovo bi mi kaj naredile kaj takšnega, kar se ne da opisati, kaj zelo groznega. Morda bi mi posesale kri ali možgane, ja. morda bi se ubadale z mojimi možgani. Samo, kako bi mi predrle lobanjo, s čim bi naredile luknjo v moji glavi, kaj bi porinile skoznjo? Imajo za kaj takega pri sebi kakšno posebno tipalko, kakšen za take primere poseben iz- rastek ali cevčico, s katero bi operirale po mojih možganih? In ko bi bile enkrat noter, ko bi mi jo globoko zadrle. ko bi začutil, kako mi možgansko tkivo cepijo na dvoje, kako so prišle že do oči in gledajo skoznje s svojimi mrežastimi zenica- mi. kakami \ ustih puščajo svojo kislino in jo mešajo z mojo slino, kako name- ravajo še globlje, kako se ne bojo ustavile, vse dokler še diham, če bom še sploh, 25 kako bi se jim postavil po robu, s kakšnimi silami bi se jim upiral, kaj bi čutil, bolečino ali smrt? Dobro ste me, če že zdaj razmišljam tako, sem si rekel in poiskal cigarete, prav- zaprav zavojček, v katerem je bila ena sama. zadnja. Ne, ne bom prižgal, to je za- dnja cigareta, ostale so pa v omari, ki sojo po dolgem in počez okupirale. Če po- kadim zadnjo cigareto, za ostalo ne bom imel časa, ne bom mogel po njih, zra- ven tega pa sploh ne vem, če jih dim moti, se bojo razburile in postale napadal- ne, če prižgem vžigalico in jih presvetim, kako bodo razumele mojo kretnjo z roko? Ne bom prižgal, sem trdno sklenil, lahko bi bilo pogubno, lahko bi se zgodilo marsikaj, ne vem kaj, nekaj, kar je pogubno že na prvi pogled. Kdove če se ne bi ena od njih pognala iz vtičnice ali z omare, mi v trenutku predrla glavo in izse- sala vso kri, še preden bi sploh zakričal. Kdove če mi ne bi naredila še kaj hujše- ga. In ko bi se razpršila moja zavest, takrat ko ne bi mogel več dihati, ko bi bil mrtev, bi se gostila in naslajala v moji lobanji z mojimi možgani. Še druge bi po- vabila zraven. Pritekle bi in se namnožile na mojem truplu, dokler bi še kaj bilo, če že sama ne bi zmogla vsega. Groza me je predstavljati si se takšnega zdaj, ko sem še živ. Le kdo bi bil pri zdravi pameti sposoben to gledati? Kdo? Nendadoma meje presunilo vprašanje, koliko časa nameravajo ostati, kajti kako se bom hranil, kako bom hodil na malo in veliko potrebo v WC, kako bom upo- rabljal kopalnico in se umival, konec koncev - kako bom spal, ne da bi one za to izvedele, ne da bi jih to moje početje motilo. Veliko neprijetnih stvari me je ča- kalo. Nekako bom moral potuhtati in izbrskati način, kako bom vse to počel. Dolgo sem premišljeval, dokler se me ni začel lotevati strah. Začel sem se tresti. Mraz mije stopal na čelo in se mešal z debelimi kapljami znoja. Bil sem ves mo- ker. od glave do pete je teklo z mene. Zavil sem se v odejo. Še vedno nisem mogel ustaviti drhtenja. Nekje v moji notranjosti je bilo vse uničeno in poteptano. Ne znam natanko povedati kje, toda zdi se mi, da v levem prekatu mojih možgan. Nekakšna raz ali kaj jaz vem kaj seje pojavilo tam: strašansko, do krvi meje sr- belo. Nisem vedel, ali se kaj takega da počesati in omiliti, zdelo se mije, da ne. Groza. Srh se mije zavlekel pod kožo. Kakšna strašanska jama brezupa. Kot da bi padel v roke do zadnje ure naravnanega mehanizma, ki bo pometal z mojimi celicami in jih eno po eno odstranjeval. Kot da jaz nisem več jaz, ampak nekdo ali nekaj drugega. Kakšna stvar, kakšna neznana relikvija, morda kakšno geome- trijsko telo s hitropoteznim nastajanjem ali kak nemisleči stvor s štrclji. Če se mi res vse to dogaja, zakaj potem razmišljam, kaj napenja moje možgane in išče odgov or, kaj mi bo. ko pa vem. da me rešil ne bo. da pravzaprav ne ponu- ja nobene rešitve, pomoči, roke... Kako me bo spravil nazaj tja. kamor ne sodim: v mojo sobo. na mojo posteljo, v moje v odejo zavito telo? Kakšne smisel ima potem moj trud. kaj hočem, zakaj ne neham, zakaj? To bi mi moralo biti jasno, to me ne bi smelo tako pretresti, odv reči bi moral odejo in jih začeti pobijati. Zaprl bi oči. aje prepozno. Naravnane so tja. kjer je najbolj čmo. kjer jih je naj- več. Kjer ena čez drugo plezajo. In tega se bojim. Prav tega. TO ME KLESTI Т.ЛКО. О.Л SE NE MOREM R.AZSL TI. Zdaj mi je jasno, do krv i mi je jasno, da jih ne bom mogel pobiti, naj se še tako oprijemam samega sebe in se prepričujem v Pirov o zmago. Preveč jih je. Premr- goleče število na enega. name. Če bi bil samo ena. bi že zdavnaj opravil z njo. 26 Tako bi jo, da se tega sploh ne bi zavedala. Sploh ji ne bi prišlo, da jo namera- vam od zadaj, kar se da neopazno in tiho, z enim samim dovolj močnim udar- cem ubiti. Še trzniti ne bi mogla, tako bi jo. V foki imam morilski udarec in taje največkrat usoden. Ta bi jo. Ja. Ta. Če bi po kakšnem naključju še migala, bi jo še enkrat, ampak takrat pa enkrat za vselej. Do smrti. Do betona, v katerega bi zlezla. Ja. Z eno samo bi hitro opravil, pri meni pa jih je na tisoče, naredile so si nekak- šen azil, zatočišče, gnezdo. Glej jih samo, kako se premikajo. In tista, ki je naj- bolj črna od vseh, se razteguje kot kakšna dobro podmazana vzmet. Neverjetna, nezemska črnina bije iz nje. Gotovo, da je predvodnica ali kaj pomembnejšega. Morda je s kožo in kostmi sama kraljica. Lahko bi bila kraljica. Vitka je in sloka. Tam, kjer je najtanjša, ji nekaj brbota. Kaj delajo zdaj? Spletle so si nekakšne hodnik od vtičnic do vrha omare. Z le- stenca so izginile. Hodnik je iz tankih niti. Ne. To je cev, nekakšna cev iz tankih, očem komaj vidnih niti. V njej je prostora samo za eno. In veliko manjše so. Prej so bile skoraj take kot jaz, za ped ali dve manjše, zdaj pa jih je komaj razpo- znati. Kaj nameravajo v tej svoji majhnosti, kako me mislijo zdaj, saj še sebe ko- maj zaznavajo? Ne, to bo pomota. Tu nekaj smrdi. Nekaj imajo za hrbtom. Pri- pravljene so za spopad. Črne misli jim hodijo po glavi. Kar. Čakam jih. Tu sem. Ležim, ne, sedim na postelji, zavit v odejo. K vragu odeja! Stran z njo. Dajte punce, čas je, da obračunamo. Napočil je ta dolgo priča- kovani trenutek. Vsako noč ste tu, gremo. Vam bom že pokazal svojega vraga, še sem cel in prav gorim, da vas potolčem. Drugo za drugo. Mi že teče kri, in to po nikoli bolj napetih žilah. Rekli bi lahko, zdaj ali nikoli, ampak jaz ne mislim ni- koli, jaz mislim zdaj. Zdaj je pravi trenutek in nikoli več. Ste me razumele? Zdaj, ta hip, to sekundo, v tem trenutku, če hočete. Raztrgal bom to vašo cev ali hod- nik ali kajjazvemkaj žeje, raztrgal jo bom na atome in vhod v vtičnico bo odse- kan. Zamašil ga bom. Zabetonirah Mrgolele boste tam gor na omari in obupano gledale, kaj vse vam pripravljam, česa vsega sem zmožen, kakšne morilske misli mi lahko hodijo po glavi. Ne, ne, ne. Ne boste, ne boste zbežale, imam vas ujete v neopisljivi, nikoli bolj čvrsti kletki. V moji sobi ste in jaz sem sodnik v vlogi dveh rabljev. Eden bo sekal, drugi bo rezal. Konec je z vami. dekleta. Nič dobrega se vam ne piše. Kar poglejte me. odgmil sem se. Z velikanskim in preciznim korakom se vam bližam. V roki nosim mo- rilski udarec. Velikanski, morilski udarec, ki se ga ne da ustaviti. Ki je neusta- vljiv in pred katerim ni obrambe. Do smrti vas bo, čisto do smrti. Ne boste mo- gle izustiti niti a. Vstaja. Dvigam se. Orjak sem, ki je več od sodnika in vseh rabljev sveta. Kri je zrela kot breskev in žile bežijo od njene peklenske vročine v meso. Nepotešena lakota me daje. Sla. Morilska strast, ki je prisesana na čvrste kosti moje duše. Jaz sem zavest, ki sestavlja neverjetno geometrijo tujca. Mislim, da nisem bog, am- pak nekaj tretjega: četrta, peta ali šesta oblika materije. To pomeni, da vas lahko vse naenkrat, z enim samim udarcem, eno samo pestjo. Poslušajte traktor, ki se z grozljivimi zamahi nožev pri kosilnici in v največjem soncu bliža proti nepreora- nemu polju. Oral vas bom. Ja. To je prava beseda. Oral in kosil v isti sapi. Če pomislite na konja, se vam traktor kljub vsemu bolj izplača. Ker je neuničljiv. 27 Ker ga ne nažre še tako trmasta rja. Ker je iz kovine. Ker ima srp in kladivo obe- nem. Ker je preprosto neverjeten. Ja, traktorje moje zdajšnje stanje. 2 Izginile so. Vse do zadnje. Spraševal sem se, kam. To ne bi smelo biti tako pre- prosto, saj smo se vendar spopadli na odprtem polju Vsaj kakšen košček odreza- ne glave bi mi lahko privoščile, morda kakšno tipalko ali nožico. Stresel sem z glavo in si dopovedoval, da so vzrok temu najverjetneje moji živci. Preveč me- sarsko sem se obnašal in pod krvavo kopreno boja nisem pazil, kam letijo odre- zane glave, razmesarjeni udi, preklani deli telesa in vse drugo, kar je ostalo od njih. Mogoče sem jih preveč. Mogoče se pri takšnih in podobnih rečeh ne znam pravočasno ustaviti ali pa mi ni do tega, da bi se sploh ustavljal. Zanimalo meje, le kje sem bil imel glavo. Kaj za vraga sem delal in kako to, da ni zdaj nobene posledice, rezultata, ostanka. Nič takega na primer, kar bi lahko dal med platni- ce kakšne stare knjige in shranil. Nobenih sledi. Začel sem iskati. Odmaknil sem omaro in gledal kot pijanec, ki mu je zmanjkalo pijače po vseh kotih. Snel sem lestenec, odvil žarnice in pozorno spremljal, če se v eni od lukenj kaj premika, kaj živega. Z izvijačem sem bezal po notranjosti vtičnice in čakal, da pade kaj ven. Ker ni bilo nič, sem jo odmontiral in zid je ostal gol. hočem reči. iz njega je zijala luknja z dvemi prisesanimi žicami, ali so bile tri. ne spomnim se prav dobro, čez kateri-katere je viselo nekaj črnega. Sko- raj bi me šokiralo. Vzelo mi je sapo. Izbuljil sem oči in nemo zrl v tisto. Nekaj čudno črnega seje svetilo z ene od žic. Pokril sem luknjo z vtičnico, sploh nisem mislil na montažo, torej da bi jo privil z vijaki nazaj. Pustil sem rokam prosto pot. Nekaj so mencale, a jim je bilo tako jasno, da hočem luknjo zabetonirati z vtičnico vred. In sem jo. Čez in čez. Po glavi mi je hodila samo luknja in luknja, nobene vtični- ce nisem več videl, nobene elektrike, luči. svetila. Kaj bom z njo. saj imam še druge. Šele to spoznanje meje v pravem pomenu besede šokiralo. To je bil tisti dolgo pričakovani električni šok. V moji sobi. v mojem majhnem kraljestvu, v katerem vlada samo en kralj, tu kjer zdaj stojim, je bilo. reci in piši. enaindvajset vtičnic, sedemnajst stikal in nekaj drugih električnih drobnarij. Kdoveodkod se jih je nabralo toliko, preklinjal sem električarja in nato vse električarje. ki so jih montirali. Soba, majhna soba z enaindvajsetimi vtičnicami. Čemu? Kateremu elektromanu je kaj takega padlo v glavo? Kaj bi radi. da me raznese? Saj ne ra- bim treh barvnih televizorjev, par pralnih strojev, kup hladilnikov in drugih električnih aparatov. Meni toliko stvari sploh ni potrebnih, kaj takega bi bilo zame preveč, zdelo bi se mi nepošteno do drugih. Lahko bi me kdo ubil zaradi tega, mirna duše bi me zaklal med spanjem ali med gledanjem četrtega ali petega barvnega televizorja. Ni pošteno, ni pošteno, sem si ponavljal, za normalno mis- lečega človeka in umetnika to ni pošteno. Zakaj sem tako utrujen in zdelan? Kaj mi vleče glavo k tlom? Te vrste omame ne poznam. Boli me glava in kmalu se bo razpočila. Moje kretnje so pod tujim vpli- vom, ne vem, pod čigavim, ampak pod tujim. Utrujenost in bolečina si podajata roke in kmalu bom klonil, obvisel, se razlil. Nekdo ali nekaj meje pahnilo nazaj. Vtičnice. Enaindvajset vtičnic. Vseh pa že ne morem zabetoirati, se mi je usta- 28 vljalo in i