Leto I., štev.1. V Ljubljani, dne 15. avgusta 1931. Cena Din f-5Q. GLASILO ZVEZE BOJEVNIKOV Deset let naš kralj. V nedeljo, 16. avgusta, bodo hitele naše misli prav posebno v naš Beograd, kjer bo praznoval naš kralj desetletnico, odkar stoji na čelu države in vodi nje usodo. Naš kralj — junak! Naš kralj — državnik! Naš kralj — tolažnik! Naš kralj — osvajalec srci In ko se zbirajo trpini iz svetovne vojne dan pred velikim dogodkom na Brezjah, pošiljajo prvi z vsem srcem in svetim navdušenjem svojemu kralju častitke ter zagotovilo vdanosti in zvestobe, iz vse duše pa prosijo Vsemogočnega, da naš kralj še dolgo varno, modro in pravično vlada domovini, ki se je rodila iz tisočerih žrtev vojnih grozot, Naše poslanstvo. Pravijo, da smo organizacija umirajočih. Res je: vedno nas je manj, saj se z vsakim dnem krčijo naše vrste. Res je pa tudi, da svet vedno bolj porablja na one strašne dni, katerih si ne želi nihče več. Zato je prav, da živeči opozarjamo na težke čase, ki jih že zagrinja megla pozabe. Povejmo vse tisto, s čimer je izpričana burna naša zgodovina. Svetovna vojna je vrgla svet s tečajev. Tako ga je preobrnila, da se še vedno ne more uravnovesiti in dobiti trdnih temeljev za stalno življenje. Zdi se, da se v vsem življenju nadaljuje nekrvavi boj za obstanek. Države hite in se trudijo, da bi zacelile rane, ki jih je zadal krvavi metež. Toda komaj popravijo samo eno zevajočo rano, se že odpre nešteto drugih, ki neprestano in vedno bolj krvave. Nehote se človek rzprašuje: Ali res ni izhoda iz tega kaosa, ali res ni leka za ozdravljenje duš? Tu si je zastavila tudi naša organizacija nalogo, da blaži rane, prizadete po svetovni vojni, in da krepi ter pospešuje pravo prijateljstvo, kakršnega smo bili vajeni na bojiščih. Svet jfeci pod težo gospodarskih nadlog. Vsepovsod kriza. Brezposelnost zavzema vedno večji razmah. Nezadovoljnost se z vsakim dnem veča. Treba je hiteti, pomagati, da tovariš ne propade v tem brezmočnem stanju. Pa je zopet naša zveza, ki naj opozarja, svetuje in pomaga! Spominjajmo se tudi onih, ki so žrtvovali najdražje — svoje življenje! Treba je, da se jim oddolžimo, da pospešujemo napravo primernih spomenikov, da delamo za ureditev vojaških pokopališč in da skrbimo ob vsaki priliki za počastitev spomina padlih vojakov. V listu je potrebno, da slišimo mnenja tovarišev, ki naj nam opišejo svoje doživljaje iz vojnih let, orišejo zanimivosti težkih dni in predočijo svoje trpljenje z bojnih poljan. Saj bodo to zanimive priče iz dobe našega trpljenja in največjega ponižanja. Glavno pozornost bomo posvečaj i ideji, ki je začrtana v pravilih in v naših srcih. Kakor nismo poznali razlik v strelskih jarkih, tako ne bomo poznali razlik pri našem delu. Vsak in vsi na plan, da bo naš list tem zanimivejši. Našo organizacijo hočemo razširiti po vsej naši domovini. Zato bomo v listu priobčevali vse, kar zanima predvsem naše člane. Zato naj posebno naše podružnice, naše Mi hočemo med narodi mir, da bi se med sabo laže kulturno, gospodarsko in socijalno izpopolnjevali. Mi hočemo omogočenje složnega mednarodnega in meddržavnega življenja. Kadar pa bi vendarle kdorsibodi ogrožal naše narodne ali državne meje — takrat pojdemo vsi mi bojevniki naše zveze, stari in mladi, ki so stali ob Soči ali ob Dravi, prostovoljno in radi tudi v najtrši boj za obrambo svetih pravic našega naroda, naše države in našega kralja. General Maister. skupine, poročajo o svojih zadevah in prinašajo svoje predloge in zahteve. Vse to spada v naš list, da bodo naši člani natančno poučeni o vseh naših težnjah in poslih. Še mnogo, mnogo bi bilo, kar bi morali povedati. Toda zaenkrat naj te kratke vrstice zadostujejo. Vsi tovariši na delo, da bo naša ideja slavila zmago in s tem premostila težkoče, ki se ji stavijo na pot! Saj vemo, da je le v delu rešitev nas vseh in dobrobit naroda in države. Fantje, v zbor! Kako vam je, fantje? Tovariši iz vojne. Čas mineva, briše tista leta. Kakor v sanjah se spominjate tistih neskončnih let. Zdi se vam, da jih nikoli ni bilo, da ste jih samo sanjali. Pa zgrabi tega v križu, onemu odpovedo noge, revmatičen je skoz in skoz, tretjemu se suši hrbtni mozeg, četrti ima živčne napade, peti je zdrav, nič mu ne manjka, a ranega jutra bruhne iz prsi kri.. . Prvi oibeni zbor Zveze na Brez j ali. Fantje, Karpati so daleč, še dlje Pšemy slani, daleč je Grodek, daleč Kastelik vrh. Goriško mostišče je bliže, a v nedosežni dalji. Blizu je Vodil vrh, blizu Sv. Marko, Rombon bi dosegli z roko, a je tako daleč... Fantje, leta minevajo, z njimi ste dozoreli vi, danes ste že resni možje. Od vsega minulega je ostal edino še spomin. In ta spomin vas vleče med tovariše iz let trpljenja. Morda enkrat, dvakrat v letu vas zgrabijo posledice front in obenem spomin. Tedaj si zaželite tistih zvestih tovarišev. Da bi jim potožili svoje reve in nadloge, tem nekdanjim, saj ti edini bodo razumeli vašo tegobo, omi, ki so zvestobo kovali v ognju... Potem bi še kaj pokramljali o tistih dneh, o onih in onih bitkah, o prvih, drugih in tretjih linijah, o kompaniji in polku, morda celo o švarmu; o dobrih in zlih komandantih, ofenzivah, zlokoibnih, pošastnih, o oddihih v mirnih seliščih, morda o devojkah z daljnih dežel ... Pokramljali bi o vseh lačnih in vedrih dneh nekdanjih let. Nazadnje pa zadenemo ob današnji čas, ob te brige in reve. Kako vam je, fantje! — E, figa je ves svet! — Tisto že, verjamemo. Toda če smo fantje v težkih letih rasli, če smo si skovali srca v jeklo, bomo vzdržali tudi današnje dni. Glejte, naše prijateljstvo je držalo nekoč kakor kavelj, čisto zlato v ognju. Vse bi dali drug drugemu tedaj in tudi smo: vso svojo revo in tudi bogastvo svoje, tisto svoje pošteno, nesebično srce ... Tovariši! Danes se pehamo za vsakdanjim kruhom. Nekateri za grenkim in trdim, nekateri za ajdovim, nekateri celo za (plesnivim. V revirjih je beda, na kmetih je in ni, mnogi obupujejo, silijo v tuje kraje, po mestih je pomanjkanje dela, se slabo zasluži. Vsepovsod same težave. Tovariši! Nad sto tisoč nas je še živih iz tistih časov in krajev. Ako se združimo v mogočno vez, bo to sila. Pa ne bi šli razbijat mrzlih granat po nekdanjih frontah. Ne, kar zbrali bi se in se pogovorili o današnjih težavnih časih, pa ukrenili kaj poleg njega mariborski Nemci organizirali svojo gardo, ki je baje imela vzdrževati red, v resnici se pa ob prvi priliki polastiti vse moči v Mariboru v korist nemške stvari. Neizmerne težave so povzročala skozi Maribor iz bojnih poljan se vračajoča vojna krdela, ki jih je bilo treba cesto s težavoi razorožiti, saj jih je bilo skupno do 400.000 mož. Že se je culo, da so se mariborskim Nemcem vzbudile skomine, da vzamejo Slovencem moč, ko je storil Rudolf Maister ob 4. uri zjutraj dne 23. novembra 1918. odločilni korak s tem, da je razorožil nemško gardo in prisilil nemške čete in uradnike, da so morali v 24 urah zapustiti Maribor. Toda Nemci so ponovno poskušali priti do moči in so izrabili študijsko potovanje ameriškega generala Milesa v Maribor, razobesili frankfurtarico, poskusili navaliti na magistrat in ga osvojiti. Pri tem je bilo, žalibog, na obeh straneh 13 mrtvih! Vendar je Rudolf Maister ohranil mirno kri in vzdržal red, radi česar je moral tudi Miles na mirovni konferenci le ugodno poročati v prilog stanja dejanskih narodnostnih razmer v Mariboru, to je v prilog Jugoslovanov. Ugled, ki si ga je Rudolf Maister ,s temi čini pridobil, je kraljevsko vlado nagnil k odločitvi, da je imenovanje za generala s strani narodnega sveta v uvaževanju velikih zaslug odobrila in je kralj imenoval Rudolfa Maistra kot divizijskega generala tudi za svojega častnega adju-tanta in s tem odlikoval vse slovenstvo. Danes je general Rudolf Maister, kateremu noga nekoliko nagaja, da se ne more svobodno gibati, kot predsednik oblastnega odbora narodne odbrane v Mariboru neutrudljiv nacijonalni dela- 3 vec, ki z budnim očesom zasleduje poskuse nemštva v njegovem ipočetju na kvar jugoslovanskega značaja Maribora in narodne meje. To delo mu omogoči tudi v današnjih težkih razmerah veliko zaupanje, ki si ga je priboril s svojo odločnostjo v odločilnih trenutkih pri celokupnem narodu. Dr . Vekoslav Kukovee. Patriotizem je čednost, trdno ukoreninjena v duši, ki preživi največje krize ter zahteva in prinaša največje žrtve, ne pa krinka, katera se natakne, kadar je konjunktura dobra in ki se sname, kadar je treba za domovino kaj žrtvovati. (Vossische Zeitung.) Za svetovni mir. Svetovna vojna je »s svojimi groznimi posledicami zapisala v srca vseh, ki so preživeli to strašno žaloigro, besede: nobene vojne več! Nihče od nas, ki smo videli grozote razdejanj, povzročenih po svetovni vihri, ne želi in noče, da bi se svet vnovič pogreznil v bratomorno klanje. Saj se vsi zavedamo, da bi pomenila nova vojna s tehničnimi izumi in novimi plinskimi sredstvi popoln pogin človeštva in njegove kulture. Toda sedaj dorašča rod, kateremu je tuje vse trpljenje težkih dni svetovne vojne in kateri ne razume njenih grozot. Zato moramo ob vsaki priliki in povsod jasno povedati, da je vojna nesreča, ki se maščuje tako nad zmagovalci kot premaganci. Človek je po svojem bistvu nagnjen k mirovni ideji. Pesniki in pisatelji vseh časov so proslavljali mir kot največje dobro in predstavljali v strašnih slikah grozote vojne. Ne mislimo velikih duhov, ki so oznanjali nova verstva in naglašali kot prvo načelo svoje vere mir in ljubezen do bližnjega, tudi duševni velikani novejših časov so se borili za ideje resničnega miru med človeštvom. Od modroslovca Kanta «K večnemu miru» preko Berte v. Sutt-ner1, Leonida Andrejeva2, Zola3, Karla Hauptmanna4 in ruskega carja Nikolaja II., ki je leta 1898. izdal mirovni manifest, do pisateljev, državnikov in organizatorjev vseh narodov in dežel naše dobe kakor Quiddeja5, Lenza, W. Fabiania6, Brianda, Wilsona7, Cagliarija8, Barbasse-ja9, Remarquea10, Latzka11 in drugih dolga vrsta pravih človkoljubov, ki v svojih spisih ali govorih slikajo grozote vojne in rotijo narode, naj zavlada med njimi ideja bratstva in miru. In Švica, dežela svobode in enakosti, je sprejela v svoje okrilje organizacijo, ki naj dela za mir; saj je v Genfu sedež mednarodne mirovne organizacije. Tudi v drugih deželah je nebroj društev, ki so si zastavila za svojo poglavitno nalogo, da delajo za svetovni mir. Ako hočemo zasigurati in ohraniti svetovni mir, je nujno potrebno, da se izvede popolna razorožitev, uvede mednarodno mirovno razsodišče, preide k preosnovi mednarodnih odnošajev z odstranitvijo tajne diplomacije in stvori svetska država, odnosno splošna zveza narodov. V današnjih dneh smo se že precej približali gornjim idealnim stremljenjem, kajti imamo že mednarodno razsodišče v Haagu (Nizozemsko) in Zvezo narodov v Ženevi (Švica). Tudi vojaki iz svetovne vojne, ki so organizirani v mednarodnih konfederacijah bojevnikov v Ženevi in Parizu, so si zastavili načelo, da morajo njih organizacije 1 Proč orožje (Die Waffen nieder). 2 Rdeči smeh. 3 Polom. 4 Vojna (Krieg). 5 Zveza narodiov in mirovna gibanje (Volkerbund und Frie- densbewegung). 6 Mirovno gibanje (Friedensbewegung). 7 14 mirovnih točk. 8 Paneuropa. 9 Ogenj — dnevnik desetnije. 10 Na zapadli nič novega — Pot nazaj. 11 Ljudje v vojni. delati za svetovni mir. Mnogo se razpravlja o združitvi vseh evropskih držav v Panevropo in sklicujejo se konference, na katerih se razpravlja o razorožitvi. K vsemu temu sili evropske državnike zlasti svetovna gospodarska kriza in vedno bolj naraščajoča brezposelnost. Iz opisanih vrstic vidimo, da si ves svet prizadeva, kako bi se preprečile vojne in ohranil trajni mir. Zato smo v prvi vrsti poklicani tudi mi vojaki iz svetovne vojne, da stavimo vse svoje sile v obrambo človečanstva in miru. Martin Colarič. (V spomin umrlemu prvemu predsedniku in/ častnemu članu ZSV.) Dokler bo obstojala naša Zveza in dokler bo utripalo srce zadnjega slovenskega vojaka, ki je preživel leta trpljenja, bo živelo ime Martina Colarič a, prvega našega predsednika in organizatorja. Vsakoi leto je zbiral na Brezjah okoli sebe može in fante iz vojne vihre, jih bodril, da ne klonejo v dneh skrbi in težav, ter pomagal vsem, kolikor je le mogel. Kdo se ne spominja njegove velike skrbi in brige za invalide, zlasti za slepce? Ob vsaki priliki je poudarjal pravično ureditev invalidskega vprašanja in nikdar mu ni bila nobena pot težavna, ako je šlo za to, da se reši pogina in da ise pomaga pohabljenim iz svetovne vojne. Prav posebno moramo poudariti njegovo veliko slovensko in jugoslovansko prepričanje. Dasi je moral prehoditi vso trnjevo pot častnika bivše Avstrije, vendar ni nikdar pozabil svoje narodnosti in svojega jezika. Bil je častnik, vendar ni moril, temveč je gradil in dvigal veličasten stolp ljubezni in sočutja pri naši Zvezi in pri Rdečem križu. Ko smo dvigali spomenike padlim junakom, je bil naš Martin prvi poleg. S preprosto in ognjevito besedo je ob teh prilikah zlasti poudarjal ljubezen našega rodu do slovenske zemlje in rotil slovensko mladino, naj živi čednostno, krepostno, da naš mali rod docela ne izkrvavi. Kaka ljubezen je prešinjala njegove besede, kadar je govoril o preganjanih in zasužnjenih bratih! Žal, ni mu bilo dano dočakati dne, da bi videl v svoji domovini zedinjene in združene vse Sh> vence. Na cvetno nedeljo, 15. aprila 1930., smo gja spremili k večnemu počitku tja na ljubljansko polje k Sv. Križu, kjer počiva že tisoče trpinov svetovne vojne. Martine, počivaj v ljubljeni slovenski zemlji mirno, nam pa ostani vzor dela in ljubezni! Potrebujemo mladino, ki občuti najmanjšo bol, ki jo trpijo naj oddaljenejši bratje v zasužnjeni domovini, kakor da bi bila njej sami prizadeta, kot da bi šlo za njeno lastno življenje, za lastno imetje, za lastno čast. 4 Spomin padlim in umrlim. Ves človeški rod si je od Adama pa do današnjih dni, vseh časov, vseh ver, vseh kultur, vseh podnebij edin v čaščenju svojih mrtvecev. Od piramid preko katakomb do Ljeninovaga izredno lepega mavzoleja v Moskvi, kakšna čudovita enotnost;, kakšna pieteta. Zato si je tudi naša Zveza nadela nalogo, da počasti svoje padle tovariše z napravo* primernih spomenikov. Res je sicer, da je vsled splošne krize ponekod ponehalo navdušenje za spomenike v Sloveniji, da jih ponekod šele pripravljajo, da moramo v prvi vrsti priskočiti na pomoč živim bednim žrtvam vojne dn brezposelnosti, toda re$ je tudi, da druge države še sedaj dvigajo spomenike milijonskih vrednosti svojim padlim sinovo»m. Mi kot uvidevni in trezni ljudje samo čakamo. Ugotavljamo, da smo tudi tu šli srednjo pot: ne preveč razkošja, pa tudi ne popolne pozabe. Kjer smo mogli, smo vprašali za nasvet razne naše umetnike, dasi moramo, žal, zopet poudarjati, da ravno marsikak odličen naš spomenik, za katerega se je zavzelo več naših odličnih umetnikov, ljudstvo in tujci ne razumejo. To samo za zgled. Naglašamo, da je na slovenskem ozemlju približno 150 spomenikov za padle. Nekateri so zelo posrečeni, drugi manj. Razumljivo je, da manjši kraji niso mogli postaviti kaj posebno umetniškega, ker niso razpolagali z zadostnimi sredstvi. Saj je Zveza doslej dvignila kapital približno 5,000.000 Din za spomenike po naši zemlji in ta denar je žrtvovalo le naše ljudstvo od isvojijh skromnih prihrankov. Podpor za to prav od nikoder ni bilo, mogoče so tu pa tam prispevale domače občine ali kako podjetje, ki živi izključno od slovenskih žuljev. Dodajmo k tej Vzorno vojaško pokopališče v Škof ji Loki. petniilijonski čisto slovenski vsoti za padle brate neprecenljivi kapital, odnosno plaz duhovnih vrednot, ki ga je Zveza sprožila s svojimi 150 spomeniki. Mislimo na duhovno pomoč padlim, poudarjanje patriotizma, morale, slovenstva, jugoslovenstva, medsebojne strpne ljubezni itd. Z mirno vestjo lahko danes rečemo, da smo vse to mi izvršili pri naših sestankih, odkritjih, taborih itd. Kamni, postavljeni po Sloveniji, so za nas živ memento, da je le v delu, slogi in bratski prizanesljivosti mir, sreča in lepša bodočnost Jugoslavije in Evrope. In kakor smo mi prvi v Jugoslaviji izmed vseh organizacij postavili spomenik slovenski materi-trpinki, ki na škofjeloškem pokopališču moli ne samo za padle sinove, marveč za vse, ki tam počivajo), ter tako poudarjamo, da bivši slovenski vojaki spoštujemo in cenimo svoje matere. Na koncu še to: Najidealnejše seveda bi bilo, če bi posamezni, zlasti bogatejši kraji postavili v spomin padlim kaj takega, kar bi bilo ne samo v počaščenje vojnim žrtvam, temveč tudi v korist živečim. Tako zvonovi ponekod, ki nosijo imena padlih in služijo ter bodo služili poznim rodovom; istotako orgle, lestenci, božji grobovi z imeni padlih. Ponekod so nasadili prelepe drevorede in vsako drevo nosi ime padlega; morski svetilniki, ki svetijo mrtvim in živim mornarjem itd. Hoteli smo tudi mi zidati v večjih občinah domove za onemogle vojne tovariše, vdove, sirote in na pročelja teh domov vklesati imena padlih doticnega kraja. Morda bi tudi tak dom postavili, Vojno pokopališče otb Mami v Franciji. toda kdo iprevzame vzdrževanje istih? Poskušali smo vse, ni naša krivda, če nismo vselej našli odziva, a eno je gotovo, da se je naš narod s postavitvijo primernih spomenikov padlim sinovom častno tudi v tem oziru uvrstil med družino prvih kulturnih narodov v Evropi. France Bonač. Kako je bilo v Zagori. Poznate Turudijo? Ste kdaj culi o Zagori? Bila je nekako na dnu pekla tedaj, a je bila blizu. Danes je daleč Zagora, še dlje so> njeni junaki ... Turudija je zasedel linijo Zagiore ponoči, spel se iz jarka pa pozdravil sovražnika: «E, tužna vam majka, ovde Turudijab Kakor bi jim rekel: «Brez upa v zmago ...» Sovražni roji so vztrepetali, njihove baterije pa jezne opljuvale njega in njegov bataljon. Toda prodrli niso. Turudija Bosanec je stikal po jarkih. Toda njegovi Dalmatinci so mu zastavili pot, ga obkolili, molče ga spremljali od roja do roja. On jih je razumel, a jih na-ganjal v jazbine. Vse zastonj, niso ga ostavili za nobeno ceno. «E, Bog te očuva, gospodaru!» so šepetali in ga krili s svojim bednim životom, da bi ga ne zadelo... Mračni kot sence so se plazili z njim v strahotni noči. A on se je bal za svoje momce ... Zauživali so menažo. Gospodar je vtikal nos v kotle in v skodele, momci pa molče goltali tisto uboštvo. Čepeli so po tleh, po luknjah, za skalami, vsi tihi. vdani vsemu, sam kup siročadi... Gospodar pa k telefonu. Toda ne brigado, kar naravnost divizijo je klical, samega generala. «Was wunschest, mein lieber Turudija?» se je javil divizijonar Nowak. «Moji momci so vojaki, ne svinje! Po trije |ižoli de-filirajo v župi kislega zelja — je to menaža? To^daste lahko svojim prasetom v hinterlandu! Ali nam daste jef ti kot se spodobi, ali pa odvedem svoje momce k vragu!;» Novak se je opravičeval, a preden se je zdanilo, je dobila zagorska obramba priboljšek. No, včasih so pa gospodje obljubo snedli in gospodar Zagore je resnično odvedel svoje momce k vragu. Odbral je četo bombašev — in ti so se zagnali v sovražnikov jarek. Tam so naglo razmesarili, kolikor je bilo potrebno, potem pa popadli provijantne zaloge ... 5 «Ja, du lieber Turudija! Kaj počenjaš, za božjo voljo!» ga je karal po telefonu sam komandant kora. «Svojevolj-nih izpadov ne morem opravičiti pod nobenim pogojem!» No. zagorski Cerberus se je kar gladko opravičil: Naj mu oprosti, momei so bili lačni, pa so šli večerjat k sovražniku .. . Nemški komandanti so se Turudije bali kakor samega zlo