Leto IX ■ ■ * • ' 1 '■ \ OBSEG. Stran Pouk drugega deželnega jezika...........................................................265 Vtisi z letošnjega monakovskega pedagoškega tečaja. (Konec.)..........................268 Čuvaj nedolžnost mladine (A. Čadež.) (Konec.)...........................................271 Katehet in njegovo delovanje na slovanskih ljudskih šolah (Ign. Nadrah.) (Dalje.) . . 273 Katehetski vestnik. Drugi občni zbor „Društva slovenskih katehetov' ........................................277 Katehetsko gibanje......................................................................280 Drobtine ...............................................................................281 Šolske vesti..........................................................................284 Slovstvo in glasba......................................................................288 Slovenski Učitelj Glasilo slovenskih krščanskih učiteljskih ::: in katehetskih društev. ::: Last »Slomškove zveze" in »Društva slovenskih katehetov". Letnik IX. V Ljubljani 15. decembra 1908. Štev. 12. Pouk drugega deželnega jezika. Skoraj bi mi ne bilo treba omenjati, da hočem z izrazom »drugi deželni jezik« opozoriti cenjene čitatelje na nemški jezik, ki je na Kranjskem na vseh slovenskih štiri- in večrazrednicah obvezni predmet. Preden pa razpravljam o pouku nemščine na slovenskih ljudskih šolah, hočem navesti smoter temu pouku, ki ga je začrtal za kranjske ljudske šole še sedaj veliavni učni red. Zahteva se sledeče: »Učenci naj čitajo izurjeno in zanesljivo; naj prav naglašaj£, kar je natisnjenega in pisanega. Poznajo naj oblikoslovje in stavkoslovje. Gotovo m slovnisko pravilno naj ustno in pismeno izražajo svoje misli.« Kako pa je v resnici s poukom v nemščini? Mnogo truda — pa malo uspeha. V učnem načrtu zaželjeni učni smoter se ne doseže. Pogosto smo se že tovariši razgovarjali o tem predmetu; a vedno in vedno se je čula ista tožba: »Saj se trudim in trudim, a uspehov ne morem pokazati. Otroci se ne nauče toliko, da bi se mogli bodisi ustno ali pismeno vsaj deloma pravilno izražati.« O nezadostnem znanju nemščine pa se ne pritožujejo samo Ijudsko-šolski učitelji, temveč osobito srednješolski profesorji, ki godrnjajo, da učenci, nastoipivši srednje šole, rrso zadostno podkovani v tem predmetu. Ne zamerimo jim nič tega očitka. Čudno se nam zdi le dejstvo, da se takrat, ko so bile srednje šole skoraj izključno nemške ter slovenski junaki niso menda nič boljše lomili nemščine, kot zdaj, — profesorji niso toliko pritoževali o nezadostnem znanju nemščine svojih učencev. Kot tretji dokaz, da se res ne doseže zadostnih uspehov v nemščini, pa si dovoljujem navesti sodbo c. kr. deželnega šolskega nadzornika gosp. Fr. Lcvca, ki se je povodom inšpekcije na neki večrazrednici izrazil tako-le: »Pouk nemščine zahteva od učiteljstva zelo mnogo; toda žalibog, da uspehi niso v nikakem pravem razmerju s trudom in časom, ki se porabi za ta predmet.« Kje pa tiči vzrok tem neuspehom? Ali mar v učiteljstvu? Ko bi ram hotel kdo to očitati, bi ga morali odločno zavrniti. Vestno učiteljstvo 13 stori popolnoma svojo dolžnost, dasi so zanj ure za nemščino najnapornejše izmed vseli. Ali je pa morda nemškemu pouku odločenih premalo ur na teden? Tudi to ne drži; saj se poučuje nemščina na štirirazrednicah v III. razredu po osem in v IV. razredu po sedem tedenskih ur, na petraz-rednieah v III. razredu po sedem, v IV. in V. razredu pa po pet tedenskih ur. Torej učnih ur je popolnoma zadosti; da, zaradi njih je celo prikrajšan učni čas za slovenščino. Kje torej tiči vzrok, da ne ponehajo tožbe o neznanju nemščine? Po sodbi raznih strokovnjakov treba iskati glavnega krivca v učnih knjigah in v učni metodi. 2e nekaj let se poučuje nemščina na slovenskih ljudskih šolah po konverzacijski metodi na podlagi učnih knjig, ki sta jih sestavila marljiva šolnika H. Schreiner in dr. J. Bezjak. Te učne knjige, »Nemška vadnica« imenovane, sta izdala prvotno v dveh delili, a sta pozneje drugi del razkrojila zopet v dva de‘la, tako da imamo sedaj tridelno vadnico. Prvi del obravnava predmete, le strup zanjo, učinkuje zelo kvarno. Enako vplivajo slabo na učence nekatere indijanske povesti, (ne vse), ki so polne sirovosti, pretira-vanja in razburljivih prizorov. Uvaže-| vati treba dosledno izrek znanega pedagoga : »Za našo mladino je najboljše ravno pravo.« Kaj pa politični spisi? Čimmanj se peča mladina s politiko in takimi spisi, J tembolje. Otroci in dijaki naj se uče, da dosežejo svoj cilj, za politiko pa niso zreli, saj še odrasli ljudje dostikrat ni-maio nrave razsodnosti v političnih [ vprašanjih. Mladina naj se vzgaja v j medsebojni ljubezni. Po političnih spisih pa si vsrkava sovraštvo do bližnjega. II. K a k š n e 11 a j bodo knjige po vsebini? a) Priporočajmo in nudimo mladini pravljice, pripovedke, basni. legende o bogoljubnih osebah. V pravljicah nastopajo osebe, ki so blage, čednostne; pravljice imajo navadno zdravo jedro: dobro se bojuje s hudim; dobro zmaga. V pravljicah, legendah nastopajo junaki, ki so žrtvovali kri za vero in domovino, za vzzišene ideje. To ne more biii brez blagodejnih uspehov na mlado srce. b) Priporočati je spise in knjige, ki o p i-s u j e j o delo i 11 vrline imenitnih mož: učenjakov, izumiteljev, dobrodelnikov, duhovnikov, učiteljev itd. Vzori, ki, si jih napravijo učenci, izvabljajo hvalevredno hrepenenje. c) Velike koristi so potopisi, opisi iznajdb, dežela, živali, narave, rastlinstva. Toliko lepega in krasnega je na svetu; širimo obzorje mladini s takimi spisi! d) Mladina si želi povesti. Dobro, postrezimo ji! Toda biti morajo take, da vzbujajo čisto m i š 1 j e nje, lepe predstave. 0 K a j pa romani? Tu je pa treba opreznosti. Roman sodi v roke odraslim ljudem, mladina jih ne ume in jih ne sme limeti, zlasti ako se slikajo nečedne stvari, razporoka, pre- 1 šestvo in druge delikatne reči. Od navadnih romanov treba ločiti zgodovinske, ki se pa smejo po razsodnosti priporočati. (Jurčič, Sien-kicvvicz.) g) Tudi poezija je važen faktor pri vzgoji. Ne najdemo izlepa milejšega, blažilnejšega, krasnejšega, nego je lepa pesem pesnika-umetnika. Izbran jezik, lepe prispodobe, vzvišene ideje: vse blaži in poplemeniti. — So pa tudi poezije, ki slikajo strasti, ki more duha, ki blatijo to, kar je plemenito ... Takih izdelkov naj bi naši dijaki ne poznali! To so nekateri nasveti, ki naj bi se vpoštevali, ko izbiramo in določujemo mladini čtivo. Starši in gospodarji naj bi sc večkrat prepričali, kaj in kakšne knjige bero dijaki. Ce imajo knjige iz šolske knjižnice, potem naj se zaupa, da so dobre. (?) Ako so si jih izposodili od drugod, ali pa so jih kupili sami, potem je pa treba stroge kontrole; prepričati sc je treba, kakošna je vsebina dotične knjige. Le strogo nadzorstvo bo ohranilo mladino v pravem tiru. Otrokom pa se mora tudi določiti čas za či tanje. Prej naj izvrše nalogo, šolsko dolžnost, potem naj čitajo. Zmerom naj vprašajo, če smejo citati, kajti preobilno branje je na kvar telesnemu zdravju in duševnemu razpolože-nju. Domišljija se vslcd preobilnega branja mladini razburja in razgreva, da potem ni za resno delo, temveč postane sanjava. Mladina naj čita počasi, s premislekom, naj pazi na lepoto jezika, naj ima pri branju svinčnik v roki ter naj dela beležke v poseben zvezek. Nekateri dijaki si napravijo na ta način cele zbirke lepih izrazov, pregovorov, rekov, misli itd. Z željo, naj bi se njegovi nasveti vpoštevali, jc končal gospod govornik, ki je za lepo in hvalevredno predavanje žel dolgotrajno pohvalo in odobravanje. $ :{i * Ne bi bilo napačno, če bi se p o z g o r a j š n jem navodilu ure-dilešolske knjižnice, kajti vsled nepazljivosti in širokovestnosti posameznikov se vrine tekom mnogih let v šclske knjižnice marsikaj, kar ni za mladino. Zlasti je treba opreznosti in previdnosti, kai se da v roke učence m obrtno -nadaljeval n ih šol. To- žbe o posirovelosti in podivjanosti teh mladeničev so čimdalje pogostneje, krščanskega nauka (vsaj v Ljubljani je tako) nimajo več., nevarnosti pri mojstrih se vsled pokvarjenosti starejših to-varišev-pomočnikov, od dne do dne množe, ako se napajajo poleg tega še s strupom iz slabih knjig — potem ni čuda, ako se vzgajal sami socialni de-mokratje, nezadovoljneži in ljudje, ki nimajo nikakega čuta, nobene zavednosti, ljudje, ki so polni sovraštva do Cerkve in njenih zastopnikov. Kdor ima oblast in moč, 11 a j stori svojo dolžnost ter pripomore vsaj z dobro knjigo, da naša odraščajoča mladina, ki si je izvolila obrtni stan, ne bo popolnoma posirovela. Vi-deant consules! Mladina na ulici. Kar smo v našem listu že zadnjič po nesrečnih ljubljanskih dogodkih obsojali, to sta odločno, pravično in pa z blagim namenom šibala »Slovenec« (5. dec..) in »Mladost« v 18. številki. Res čedne razmere! V Ljubljani je jela vladati ulica z mladim naraščajem, ki bi moral stremiti za drugimi cilji, nego je brezkoristno, pa nevarno vpitje po ulicah. Ko je ob cesarskem slavlju Ljubljana na večer zažarela v morju lučic, ko so zadoneli glasovi veselih koračnic, se je nabralo zopet nebroj mladeži, ki je med kompaktnim korakanjem po mestu dala duška raznim umestnim in neumestnim čutilom z glasnimi viki in vzkliki. Kdo bi branil navdušeni mladini, ako dostojno manifestira in se vnema za prave ideale. Če se pa družijo nedorasla bitja obeh spolov v neurejenih tesnih nastopih, v nočnem času pa s spremstvom oseb, ki so dvomljive vrednosti, ako trobijo tjavendan nezmiselne pozive in izreke, kdo bi odobraval tako ravnanje!? Kličemo tudi mi še enkrat vsem onim, ki imajo čuvati nad mladino, vsem šolnikom in tozadevni oblasti: Uporabite svojo moč in oblast, da se ob enakih prilikah ne da diktatura nerazsodni in lahkomiselni mladini. Ne dopuščajte, da bi se mladoletni naraščaj okuževal in pokvarjal v nevarnostih nočne atmosfere, v družbi dvomljivih oseb, ki tavajo okrog v nočnih urah z nelepimi nameni! Slovenska trgovska šola v Ljubljani je pričela s noukom 16. novembra. Letos ima pripravljavni razred, ki ga obiskuje 34 gojencev. Nova šola je adapti- rala prejšnje prostore »Ljudske posojilnice«. ki se je preselila v lastni dom nasproti hotelu »Union«. Obenem s pripravljavnim razredom, se .ie otvorila tudi »Zadružna šola«, edina te vrste na slovanskem jugu. To šolo obiskuje 24 slušateljev. Vodstvo obeh šol je ooverjeno profesorju Remicu. Ljutomer. V proslavo cesarjevega jubileja se je dne 2. decembra na Franc-Jožefovi šoli v Ljutomeru vprizorila spevoigra E. Adamičeva, »Slava cesarju Francu Jožefu I.«; tej igri je ob koncu še sledila kot živa slika pomembna, umetno grupirana alegorija. Ker so k tej oficijelni predstavi imeli pristop le povabljenci in šolska mladina, se je za ostalo občinstvo predstava ponavljala dne 6. decembra. Ta vprizoritev je bila v vsakem oziru dovršena in dela čast učiteljskemu osob.iu Franc-Jožefove j šole, kakor tudi spretnim sodelovalcem. j Škoda, da gospod skladatelj sam ni 1110-J gel videti te vprizoritve svojega krasnega dela. Izvrsten je bil muzikalični del, dobre so bile deklamacije, vzorno grupiranje, krasni so bili kostumi in de-j ko racija. Novo je bilo v spevoigri to, da so peli narodi vsi v svojem jeziku; j čulo se je popevati narodne pesmi v I sedmerih avstrijskih jezikih, kar je povzročilo poseben efekt. Hvala onim učiteljskim močem, ki so po velikem trudu j omogočile tako umetno dovršeno vpri- i zoritev. Glava celemu podjetju je bil zopet naš neumorno delujoči učitelj-ka-pelnik, g. Franc Zacherl; mega so podpirali gdč. I. Wessner pri deklamacnah in kostumiranju, ga. N. Ivančič kot oskrbovalka jedil v pogoščenje šolske mladine, g. F. Čeh pri dekoraciji, in naše najmlajše učiteljske moči, gospodični L. Herzog in J. Robič s spretnim igranjem na glasovirju. Posebna hvala gre pa tudi onim požrtvovalnim damam, ki so šle rade volje učiteljskemu osobju na roko, in vsem onim, ki so omogočili pogoščenje otrok. V obilnem številu navzoče občinstvo pa se bo z veseljem spominjalo te predstave, ki je zopet dokaz uspešnega delovanja učiteljstva I Franc-Jožefove šole. Popravek. V tabeli z razdelitvijo učne tvarine (št. 11.) naj se bere nri škofiji krški za 1. razred tako-le: Kakor v , ljubljanski škofiji, samo bolj obširno. Vmes je vpleteno nekaj iz vsakega poglavja katekizma. Listnica uredništva. Ker sc za sprejem v »Slomškovo zvezo« oglašajo vedno novi člani in članice, opozarjamo vse tiste gg. kolege m gdčne koleginje, ki se nam žele pridružiti, naj^ naznanijo svoi pristop rajniku g. I. Štrukelj-u, nadučitelju v Do-brepoljah. Listnica iipravništva. Nekateri p. n. gg. naročniki imajo navado pošiljati za list 5 K, dasi znaša celoletna naročnina le 4 K. Zapisali smo vselej celo vsoto na račun lista ter upamo, da so dotični gg. pošiljavci s tem zadovoljni. Šolske vesti. Osebne vesti. Stalno nameščeni z naslovom profesor so^gg. Janez Grafenauer, dr. Janez Š I e b i n in Janez M a s t e n. Naslov šolskega svetnika je dobil povodom svojega nmirovljenja profesor na ženskem učiteljišču v Gorici g. Anton Fras. Profesor na zenskem učiteljišču v Ljubljani g. dr. Fran Ilešič je pomaknjen v VIII. činovni razred. Smrtna kosa. V Leonišču v Ljubljani je dne 21. novembra t. I. umrl gosp. Josip C i p e r 1 e, meščanski učitelj na Dunaju, star 51 let. Dne 23. novembra f. 1. je umrl v Mariboru vpokojeni nadučitelj g. Lovro Si jan ec, ki je bil rojen dne 29. julija 1833. v Št. Juriju na Ščavnici in je služboval od ieta 1853. do 1899. v Cezanjevcih in pri Sv. Križu na Murskem polju. — Dne 22. novembra t. 1. je umrl v bolnišnici usmiljenih bratov v Gradcu pomožni učitelj gosp. Al. Rajh, star 23 let. Služboval je pri Sv. Martinu bi. Slov. Gradca, pri Sv. Duhu bi. Radgone in'pri Sv. Križu poleg Ljutomera. Odlikovanja ob cesarjevem jubileju. Plemstvo je dobil kranjski deželni glavar, državni in deželni poslanec, dvorni svetnik Franc Š u k I j c. Kon,-turni križec Franc Jožefovega reda z zvezdo je dobil državni in deželni poslanec, deželni odbornik in član deželnega šolskega sveta dr. Ivan Šušteršič. Red železne k r o ne tretjega razreda sta dobila: deželna šolska nadzornika Franc Hubad v Ljubljani in Nikolaj R a v a i 1 c o v Trstu. Viteški križec Franc Jožefovega reda sta dobila: učiteljiščni ravnatelj Anton Ce r n i v e c in profesor dr. J. T o m i n-šek v Ljubljani. Vladna svetnika sta postala: realčni ravnatelj dr. Rudolf J u no vic z v Ljubljani in gimnazijski ravnatelj' Friderik S i m z i g v Gorici. Šolski svetniki so postali: ravna- i teli Franc F ris c h v Mariboru, profe-| sor Franc Hauptmann v Gradcu, gimnazijski ravnatelj Ivan Kos v Pazinu, okrajni šolski nadzornik Mihael S te n ta v Trstu. Zlati zaslužni križec s k r o n o so dobili: nadučitelj Lovro L e t n a r v Mengšu, okrajni šolski nadzornik Vinko Pa rent in v Kopru, okraini šolski nadzornik Vinko Pare n z a n v Poreču, okrajni šolski nadzornik Josip Su pan ek v Celju in okrajni šolski nadzornik Gustav Vodušek v Trbovljah. Zlati z a s 1 u ž -n i k r i ž e c so dobili: deželni potovalni učitelj Martin Jelovšek v Gradcu, ravnateljica Marija Kavčič v Idriji, nadučitelj Franc Kovač v Zatičini, nadučitelj Matija K r a u 1 a n d v Mozlju, ravnatelj Mihael Nerat v Krčovini, nadučitelj Franc Š e t i n a v Črnomlju, nadučitelj Anton Skala v Vipavi, nadučitelj Franc Trošt na Studencu, nadučitelj Teodor Valenta v Ljubljani. Srebrni zaslužni križec s k r o n o je dobil učitelj Tomo Lukančič v Gabrju pri Rubiji. Razširijo se: dekliška šola v Radovljici ; dotične stroške prevzame občina. Trirazrednica pri Sv. Petru v Ljubljani se razširi v petrazrednico. V odbor obrtno-nadaljevalnih šol je deželni odbor imenoval sledeče zastopnike: Kočevje: Peter Petsche, trgovcc v Kočevju; Ribnica: Alojzij Klavs, posestnik v Gorenji vasi; Novo mesto: Ivan Krajc, zasebnik v Kandiji; Št. Vid pri Ljubljani: Ivan Bergant, mizarski mojster v Dravljah; Postojna: Matija Milavec, posestnik in čevljarski mojster v Postojni; Radovljica: Janez Vurnik, posestnik in podobar v Radovljici; Bled: Leopold Stuchly, c. in kr. major v pok.; Kranj: Ferdinand Hlebš, trgovec in posestnik v Kranju; Škofja Loka: Jože Hafner, posestnik in lesni trgovcc; Tržič: Franc Ahačič, tvorničar v Tržiču. Slovensko šolsko društvo se je ustanovilo dne 19. novembra t. 1. v Celovcu. Namen društva je delovati na to, da se koroške utrakvistične šole, ki so pa le ponemčevalnice slovenske mladine, iz-premene v prave narodne šole. Za predsednika je bil izvoljen župnik k. Matej R a ž u n, v odbor pa gg. prof. Jožef Apih, vladni svetnik Scheinigg, dr. Janko Brejc, župnika dr. Arnejc in Treiber ter državni in deželni poslanec Fran Grafenauer. Društvo krščansko mislečih učiteljev v Gorici je na svojem izrednem občnem zboru dne 5. novembra t. 1. izvolilo za predsednika g. Avgusta Poberaj- a, nadučitelja v Kojskem. Prejšnjemu predsedniku g. Antonu Rustja, ki se je temu mestu prostovoljno odpovedal, se je izreklo priznanje in prisrčna zahvala za njegovo dosedanje odločno in požrtvovalno delovanje. Učiteljske izpremembe. (Kranjsko:) Učiteljica gdč. Ema M i s e 1 j pride iz Starega trga v Košano. Nadučit. extra statum v Dobrepoljah je imenovan g. Ivan Štrukelj in nadučiteljem cxtra statum na II. mestni deški ljudski šoli v Ljubljani g. Janko Jeglič. V Borovnico pride gdč. Ida P a p 1 e r, v Begunje pri Cerknici gdč. Adela Golob, na Vič pri Ljubljani gdč. Vida Š o r n , v Presko pa gdč. Marija Vider. Zaradi bolezni je dobil dopust nadučitelj gosp. Ivan J a k 1 i č v Gotenici in pride na njegovo mesto pomožna učiteljica £dčna. Alma R o s s m a n n. Za nrovizorično učiteljico na Jesenicah je imenovan^ dosedanja supletinja istotam gdč. Marija Z h o r s k y pl. Z h o r ž e, dosedanja šolska praktikantinja gdč. Cecilija V i 1 -m a n pa. pride tja na mesto učiteljice gdč. Eme S c h i 11 n i k . ki je zaradi bolezni dobila dopust. Dosedanja sup-lcntinja v Ihanu g.dč. Gizela U š e n i č -n i k je imenovana za provizorično učiteljico istotam. Zaradi bolezni je dobila dopust gdč. Ana Pfeifer v Mozlju, na njeno mesto pa pride pomožna učiteljica gdč. Marija Priboschitz kot suplentinja. Dalje je zaradi bolezni dobila dopust ga. Frančiška Bezeljak-Baj e r v Št. Vidu nad Cerknico in pride na njeno mesto kot suplentinja izprašana učiteljska kandidatinja gdč. Terezija Ran t. Dosedanja šolska praktikantinja v Št. Vidu nad Ljubljano gdč. Kristina S a 111 e r je imenovana za provizorično učiteljico. Dopust je dobila gdč. Amalija K e c e 1 j, učiteljica v Šenčurju pri Kranju in pride na njeno mesto absolvirana učiteljska kandidatinja gdč. Antonija Jaklič kot suplentinja. Učiteljska kandidatinja gdč. Pavla Hočevar je pripuščena kot volonterka na šoli v Velikih Laščah. Prostovoljno je izstopila iz službe učiteljica gdč. Ida G h e r b a z v Zagorju in pride na njeno mesto kot provizorična učiteljica gdč. Ivana J a g e r. Izprašana učiteljska kandidatinja gdč. Valerija R e i t z bo poučevala kot volonterka na šoli v Spodnji Šiški. Dosedanja suplentinja v Šmartnem pri Kranju gdč. Ana Fajdiga je imenovana za provizorično učiteljico v Tržiču. Za suplcntko v Do-brničah je imenovana gdč. Mar. Hi r š -m a n. Dopust je dobila učiteljica na Igu gdč. Jerica Zemljan in jo bo kot suplentinja nadomestovala izprašana učiteljska kandidatinja gdč. Antonija Adamič. Dopust je dobil tudi učitelj v Domžalah g. Franc Kuhar ter pride na njegovo mesto kot suplentinja gdč. Ernestina Blaznik, doslej suplentinja na Brezovici. Učiteljica gdč. Leopoldina B u kovic v Velikih Laščah je zaradi bolezni dobila dopust in pride na njeno mesto izprašana učiteljska kandidatinja gdč. Ana Somrak kot suplentinja. Za provizorične učiteljice na Viču so imenovane dosedanja pomožna učiteljica na II. mestni deški ljudski šoli v Ljubljani gdč. Marija Košak, šolska praktikan-tinja na Viču gdč. Pavla. Zavašnik in pl. Lukan c. Učiteljici gdč. Vida G a -bršek in Vida Šorn sta imenovani za provizorični učiteljici v Šiški. Za provizorično učiteljico v Mekinjah je imenovana gdč. Vilibalda Pevec. (Koroško:) Imenovani so za nadučitelje gg.: učitelj v Fohnsdorfu Janez A n d r a e za Ribnico, Alfred E i s e n -h u t za Trbiž Janez Gitschthaler na Brdu za Brnco, A. K ra i n z v Moh-ljičah za Krajance, A. Tiefenba-c h e r v Rožeku za Vrata. Za šolske voditelje so imenovani gg.: Jurij Lulek v Selah za Golšovo, Miki. Otto\vitz v Št. Pavlu na Zili za Sele. Al. K o c h v Škocijanu za Lipnico, Val. Kovač v Šmihelu pri Pliberku za Strmec. Za učitelje sta imenovana gg.: Jakob Miil- 1 e r v Kotljah za Cirkno, Fil. Strugi v Timcnici za Št. Miklavž ob Dravi, za učiteljico pa gdč. Mar. Einspieler v Šmarjeti v Rožu za Pokrče. Za poduči- telje, oziroma, podučitelje so imenovani ge.: E. Er tel za Škocijan, Fr. K I i n g a n za Brdo, Jakob K o p p za Sveče. Jožef P o r t s c h za Mer*"r)rje, Olga pl. Dobrovvska za Timenico, Adolfina Fischer za Zgornje Libuče, Helena pl. Go z z a n i za Kotmarovas, Anton. Grubelnik za Libeliče. Leo-poldina K a u k a 1 za Ribnico, Liza Medič za Črno, Marija Messner za Dholico, Karolina Schmidt za Rudo, Miroslava Piskernik za Orno, Gizela S o c h e r za Sp. Libuče. Prestavljeni so gg.: nadučitelja Ant. Martinjak iz Medgorij na Brdo, Ferd. S t r e s s iz Čanjč v Medgorje, prov. šol. vodja Fr. A i eh ho 1 cer iz Ki;i-berga v Malošče, Emil Podlipnik iz Kinberga v Šmihel pri Pliberku, učiteljici Hermina Sablatnik iz črne v Kaplo ob Dravi in Otilija Siissbauer iz Medgorij v Dholico; podučitelji kot šolski vodje: Karol Doberšek iz Podgorij v Kinberg, E. Golčnik iz Timenice v Theisirig in Peter W r u h - 1 i c h iz Št. Jakoba v Rožu v Slov. Plaj-berg. Dalje so prestavljeni podučitelji, ozir. podučitcljice: Frid. Fiirpass iz Volšperka v Rožek, Rajm, F 1 c g e r 1 iz Kleblacha v Št. Lipš pri Rajneku, Rudolf Potočnik iz Diekš v Guštajn, Maks P r e g 1 a u iz Cač v Prevalje, V. S a m c s iz Himmelberga v Zitarovas, Ignacij Matschnig iz Štrasburga v Guštajn, Roz. K i 1 z e r iz Blatograda v Št. Tomaž pri Celovcu, Pavla Lesjak iz Mohljič v Škocijan, Mara M i k u I u š iz Zgor. Libuč v Mohljiče, Adela N a -r a t h iz Podljubelja v Borovlje, Marija Raspotnik v Šmarieto v Rožu. Iz službe je na lastno prošnjo odpuščen podučitelj g. A. Schmid v Št. Pavlu nad Ferndorfom. Za nadučitelje so imenovani g. Franc Gornik v Št. Jakobu v Rožu istotam, g. Albert W o s c h i t z v Melvičah za Borlje, na dosedanjem učnem mestu g. Emil K e n c i a n v Št Lipšu pri Rajneku, g. Anton Marinič v Št. Janžu v Rožu, g. Tomaž R u 11 c r v Št. Tomažu pri Celovcu in g. Franc Skale v Kokovi. Za učitelja vcro-nauka na meščanski šoli v Beljaku je imenovan mestni kaplan g. Jož. San n-e g g e r v Št. Vidu. Za provizorično učiteljico v Galiciji je imenovana gdč. Martina G r i e s s I , za odučitelje, oziroma podučiteljice pa so imenovani gg. Janez J e s c h za Djekše, Marija N a r a t h za Kotmarovas, Janez Piesch za Št. Jakob v Rožu, Josipina Skočir za Ti- menico, Karol U 11 m a n n za Št. Jakob v Rožu in Janez U n t e r r a n n e r za Globasnico. Prestavljeni so gg. učitelj veronauka Al. S e y b a 1 d iz Beljaka v Št. Vid, podučitelj Fr. Turk iz Arij k D. M. v Zili, podučiteljica Pavla Boge n s b e r g e r iz Troppolah v Čače. (Štajersko:) Definitivna učiteljica Marija V a č n i k je prestavljena iz Št. Ruperta v Slov. goricah v Makole. Nadučitelj na Ponikvi g. Ivan Kode r m a n je imenovan za nadučitelja v Veliki Pi-rešici, definitivna učiteljica na Rečici gdč. Helena Dolenc za definitivno učiteljico v Velenju, učiteljska suplen-tinja v Šmarju pri Jelšah gdč. Emilija Jurkovič za definitivno učiteljico v Šoštanju, učiteljski suplent na Frankolovem g. Anton Strigi za definitivnega učitelja istotam, provizorična učiteljica pri Sv. Marjeti ob Pesnici gdč. Ernest. Neubauer za definitivno učiteljico istotam in definitivna učiteljica na Ponikvi gdč. Ana Hrovatin za definitivno učiteljico na Veliki Pirešici. Uspo&oblienostne preizkušnje so napravili pred c. kr. izpraševalno komisijo v Gorici gg. in gdč.: Za ljudske šole s slovenskim in n e m š k im učnim jezikom: Ana Bizjak, Berta. Bren-ce, Ljudmila Gulin. Milena Kaučič, Marija Kocmut, Vladimir Koršič, Marija Kozamernik, Marija Kregar, Oliva Le-govich, Pavel Medič, Marija Modic, Aleksander Nerima, Ana Prešelj, Ana Sedej, Angela Sitter, Oskar Slemenšek, Adalbert v Stubelj (ital. kot predmet), Danica Šantel, Josipa Škerjanec (oboje z odliko, ital. kot predmet), Marija Škek. Lavoslava V a d n j a 1 (oboje z odliko), Gabrijela Vittori (ital. kot predmet), Ana Vizjak, Viktorija Zorer; s slovenskim učnim jezikom in iz nemščine kot predmet: S. Frančiška Jelen, Alojzi' Lavrenčič, Henrik Lobe, Josipa Marinič, Doroteja Mervič, Gabrijela Mikuluž, Gabrijela Mrevlje, Ana Perin, Terezija Pipan, Avgusta Res; s slovenskim učnim jezikom: Josip Mihelič. Pred izpraševalno komisijo v Mariboru so napravili izpit za ljudske šole s slovenskim in nemškim učnim jezikom gg. in gdčne.: Ivan Čeh, Adolf Friedl, Franc Horvat, Ludcvik Ivajn-šič, Jurij Kislinger, Ivan Lah, Jožef Ledenik, Miroslav Lešnik, Ferdo Pokrž-nik, Ivan Sel, Julij Sevnik, Vinko Stopar, Albina Asch, Marija Klančnik. Cecilija Kotzbeck, Amalija Lorber, Marija Majcen, Alojzija Pernat, Marija Pintarič, Ema Regoršek, Marija Ros, Katarina S c h \v e i k e r (z odliko), Felicitas Škerjanc, Marija Šumenjak, Rozina Vi-dali; za meščanske šole s slovenskim in nemškim učnim jezikom: gosp. Pran Fink. Pred izpraševalno komisijo v L j n b- 1 j a n i so napravili izpit za m eščan-s k c šole s slovenskim in nemškim učnim jezikom: s. Cirila Grčar in gdč. Marija Skaberne. Dopolnilne izkušnje so prestali: g. Josip Bernot in gdč. Danica Skale iz francoščine, s. Immaculata Kališ in s. Emerika Šinkovec iz klavirja za meščanske šole. Za ljudske šole s slovenskim učnim jezikom so aprobi-rani: gg. Mirko Drmelj, Henrik Pater-nost, Marija Jurca; s slovenskim in nemškim učnim jezikom: Ivan Bajde, Vincencij Brus, Josip Lampe, Anton Lamut, Pavel Lavrič, Franc Lončar, Franc Marinček, Raiko Novak, Rudolf Poljanec, Vincencij Robljek, Viljem Rožič, Ernest Šušteršič, Emil Tomšič, Vincencij Zaletel, gdene. Pavlina Bayer, Katarina Božnar, Ljudmila Bračič, Marija B r ii c h s \v e i 1 e r (z odliko), Angela Cencič, Gabrijela Cerov, Pavla Dežman, Karolina Dostal. Gudula Dragatin, Ana Fajdiga, Vida Gabršek, Pija Gar-dini, Josipina Jerman, Marija Jugovič, Terezija Juvanec, Marija Lončarič, Marna Marinko. Angela Miklavčič, Marija M u 1 a č e k (z odliko), Angela Nagode, Ivana Pezdir. Adela Pogorelec, Uršula Potočnik (z odliko), Amalija Pušenjak, Terezija Ravhekar, Severa Reil, Josipina Stegenšek, Ana Suhač, Karolina Šinkovec. Milena V e n c a j z (z odliko); z nemškim učnim jezikom: Angela Kuhelj, Ana Tratnik, Elizabeta Trenz, Zofija Vipave. Razpis učiteljskih služb. Št. 2008. Na enorazredni ljudski šoli v R a d e n c i h se razpisuje učno mesto v stalno nameščenje. Zadostno opremljene orošnje naj se službenim potom semkaj vladajo do 18. decembra 1908. C. kr. okr. šolski svet v Črnomlju, dne 20. novembra 1908. Št. 3393. V šolskem okraju Rudolfovo se v stalno nameščenje razpisujejo učni mesti na enorazrednicah v Ambrusu in Selih ter učno mesto na štiriraz-redni ljudski šoli v Žužemberku. Za- dostno opremljene prošnje sprejema do 20. decembra 1908 c. kr. okrajni šolski svet v Novem mestu. Na podlagi dovoljenja c. kr. deželnega šolskega sveta v Ljubljani z dne 24. novembra 1908 1., št. 6652, se razpiše v nameščenje služba potujoče učiteljice za ženska ročna dela v Velikih Laščah, za ljudske šole Vel. Lašče, Turjak, Rob, Vel. Poljane, Sv. Gregor in Gora pri Sodražici, z letno plačo 1000 K in z dolžnostjo, ženska ročna dela poučevati na šoli v Vel. Laščah na po urniku določenih dnevih, na drugih imenovanih šolah pa po eden dan na teden. Prosilke, ki v kranjski javni šolski službi še niso stalno nameščene, morajo z državno-zdravniškim izpričevalom dokazati, da imajo popolno fizično sposobnost za javno šolsko službo. Pravilno opremljene prošnje naj se tuuradno predlože do -4. januarja 1909. C. kr. okr. šolski svet v Kočevju, dne 29. novembra 1908. Št. 1816. Na enorazrednici v 01 šah se razpisuje s tem služba učitelja-vodi-telja s postavnimi prejemki in z natural-nim^stanovanjem v stalno nameščenje. Št. 1784. Na dvorazredni nemški ljudski šoli v B e 1 i p e č i se stalno odda nadučiteljska služba s postavnimi dohodki in prostim stanovanjem. Pravilno opremljene prošnje naj se semkaj vlagajo do 24. dec. 1908. — C. kr. okr. šolski svet v Radovljici, dne 23. nov. 1908. ^Št. 1847. Na štirirazredni ljudski šoli v Š m a r t n c m pri L i t i j i se razpisuje učiteljska služba za moške prosilce v stalno nameščenje. Prošnje naj se vlagajo semkaj do 20. dec. 1908. C. kr. okr. šolski svet v Litiji, 20. nov. 1908. Zl. 3332. Konkurs - A:u!sschreibung. An der vierklassigen Volksschule in Neumarktl ist cine Lehrstelle mit den gesetzmassigen Beziigen definitiv zu besetzen. Die gehorig belegten Gesuche sind im vorgeschriebenen Wege bis zum 12. Janner 1909 beim gefertigten k. k. Bezirksschulrate einzubringen. An krainischcn offentlichcn Volksschulen noch iiiclit definitiv angestellte Bewer-ber haben durch cin staatsartzliches Zeugnis den Nachweis zn erbringen, dass sie fii >• den Schuldienst die volle phvsische Eignung haben. K. k. Be-zirksschulrat in Krainburg, ani 4. De-zember 1908. — 288 — Slovstvo in glasba. Vrtec, časopis za slovensko mladino. S prilcgo Angelček. Urejuje Ant. K rži č. Ta slovenskim mla-dinoljubom dobro znani in slovenski mladini priljubljeni list, je že letos dovršil svoj 38. letnik. Veliko lepega in mikavnega berila je že nagromadil v teku let. Čitanke za ljudske in srednje šole rade sprejemajo iz njega spise kot vzorne borilne sestavke. Tudi ta letnik je vreden drug svojim prednikom. Urednik je zbral okrog sebe veliko vrlih so-trudnikov; skoro vsako leto se mu pridruži še kateri na novo. Posebno pridni so pesniki, ki opevajo v otroškem duhu raznovrstne predmete. Listu ni le namen kratkočasiti, marveč tudi učiti, ne v suhoparni učenostni obliki, marveč na lahkoten način, kakor kažejo sostavki pod zaglavjem »Koristna zabava.« Marsikatera modra je povedana v pojasnjevanju »pregovorov, domačih in tuji h«, ki se v tej obširno-sti še ne nahaja v nobeni slovenski knjigi. Da so mladi čitatelji zadovoljni tudi z nalogami in zastavicami, kaže obilno število rešilcev. Če še dodamo, da prinaša lepe in zanimive slike, moramo reči, da dobro vrši svojo nalogo in je vreden, da ga pridno širijo mladinoljubi. »Angelček«, otrokom prijatelj, učitelj in voditelj. Urejuje Ant. K r ž i c.; XVII. tečaj. Ta listič je v sličnem duhu i urejevan kot »Vrtec«, le da je preprostejše pisan in ima še več nravno poučnih sestavkov. Skoro vsako leto prinaša obširnejše otroško pisane sostavke o kaki tehtni stvari. Zadnji letnik ima »Venec l'e p i h dogodkov i z življenja našega cesar ja«, toliko mičnih dogodkov, kakor jih do danes nima še nobena slovenska knjiga v slični skupini. Lansko leto je priporočal otrokom č e š č e n j e Matere b o ž -j e. V poprejšnjih letih je obravnaval o s a m o z a t a j b i, o hvaležnosti, o božji pričujoč n osti, o laži itd. Za prihodnje leto obeta sličen spis o pratiki in cerkvenem letu. Za nedolžno razveseljevanje nežne mladine pa je v Angelčku še bolj poskrbljeno nego v »Vrtcu«. Ni pa še »Vrtec« s svojo prilogo tako razširjen, kakor zasluži njuna vrlina m kot bi bilo primerno trudu, ki ga ima uredništvo in naši mladinski pisatelji. Zato prosimo somišljenike, naročujte sami naša mladinska lista in pridno agitirajte zanja po krščansko mislečih družinah, to še tembolj, ker ju napredni vzgojitelji prezirajo. Slovenski A B C v podobah. Cena za broširano knjigo 80 vin., za trdno vezano I K 20 v. Založila »Katoliška Bukvama« v Ljubljani. Ta knjiga je prav zelo primerna za otroke, ki se učijo citati in jim učenje zelo olajša. Na vsaki strani sta navadno po dve veliki tiskani črki in poleg črk ena ali dve lepi-barvani podobi takih stvari, ki se začnejo z dotično črko. Poleg tega so pa šc pri vsaki črki lepe kratke kitice, primerne otroškemu razumu, ki se nanašajo na poleg vpodobljeno sliko. Tako je n. pr. poleg črke u uziroma slike ura sledeča kitica: Ura tika noč in dan ter nam vsem veli: »Kdor doseči hoče kaj, mlad se naj uči!« Črke in na iste se nanašajoče podobe so seveda uvrščene v abecednem redu in je knjižica za otroke nc-le praktična in koristna, temveč tudi zelo podučna. Polec tega napravljajo otroku lepo barvane slike in primerne kitice največie veselje. Za otroke ni torej kmalu dobiti primernejšega berila in knjigo vsestransko priporočamo. SlOVCnSki uči teli44 lz*la^a srec*' vsakega meseca. Celoletna naročnina 4 K. Kokoli_____________________________L. pisi učiteljske stroke naj se pošiljajo c. kr. učitelju Jož. Novaku, Idrija; rokopisi za »Katehetski vestnik" pa katehetu A. Čadežu, Setneniške ulice 7 v Ljub-jani. Naročnino in reklamacije sprejema: Uredništvo ..Slovenskega Učitelja" v Ljubljani. Urednika: J. Novak in A. Čadež. Tiska Kat. Tiskarna. Obl. odgovoren: Iv. Rakovec. Ob sklepu leta. Dovršili smo letnik v znamenju ožjega skupnega prizadevanja slovenskega krščanskega učiteljstva in slovenskih katehetov. Koliko smo dosegli, koliko smo napredovali, o tem nai sodijo drugi. »Slovenski Učitelj« se je po mnogih bojih in po hudem preziranju udomačil — hvala Bogu — med svetnim in duhovskitn učiteljstvom. Število prijateljev in zagovornikov, ki ga duševno in gmotno podpirajo, se je namnožilo, da se ni bati za njegov obstanek. Politiško obnebje se je zjasnilo. Oni del učiteljstva, ki je šel čez drn in strn z zagovorniki svobodne šole in z nasprotniki slovenske ljudske stranke, je obtičal na cesti negotovosti, pa pomišljijje: kam sedaj? K takozvanim »klerikalcem« jim nič kaj ne diši, zato si prijateljski namigavajo s socialno demokracijo, ki »edina zamore uspešno nastopiti za svobodno Š9I0«! Tako je vedno! Tisti učitelji, ki nimajo stalnih, krščanskih načel, ki slepomišijo in pobirajo stopinje za bankerotnim liberalizmom, zajadrajo slednjič v rdečo internacionalo, kate'ra se je pa med francoskim učiteljstvom tako slabo sponesla, da se zgražajo celo novodobni francoski svobodomiselci. Toda tu ni prostora za podobna razmišljevanja. Povdarjati smo samo hotetfi, da nas krščanskih učiteljev in učiteljic ne druži vetrenjaštvo, ampak družijo nas trdna, neomajna krščanska in pedagoška načela, ki nam zagotavljajo nerazdružljivo zvezo, pa tudi boljšo bodočnost. Premagali smo že vse hujše ovire, zato gledamo mirno v prihod-njost in smo prepričani, da se bode stalno krepila in množila naša četa, ki hoče vzajemno delovati z duhovščino za blagor slovenskega naroda. Pozivamo vse tovarišice in tovariše, ki niso nasprotni našemu blagemu namenu in našemu idealnemu stremljenju, da se nam približajo in pridružijo, da si naroče naše glasilo. Naj se razprše malenkostni predsodki, naj izgine takoimenovani posvetni strah. Pogum in dobra volja velja!