XI. tečaj 11. zvezek z vertov sv. Frančiška. Časopis za verno katoliško ljudstvo, zlasti za ude tretjega reda sv. Frančiška. S posebnim blagoslovom Njih svetosti papeža Leona XIII., Njih pre vzvišen osti kneza nadškofa goriškega in prečastitega generaljnega ministra celega frančiškanskega reda vreja in izdaje P. Stanislav Šlir-abee, mašnik frančiškanskega reda na Kostanjevici. 'Vsebina 11. zvezka. Terpljenje je koristno pobožnim, potrebno grešnikom...................321. Življenje sv. Angelje Merici. XXII. pogl. Pogreb sv. Angelje .....................................32o. XXIII. pogl. Njen grob je Bog poveličal.......................... 326. XXIV. pogl. Češčenje sv. Angelje................................... 329. Kako se mej svetom kerščansko živi. (Dalje.) . . .'.............. 330. Krištof Kolumb (Dalje) . . . ................................... 336. Blaženi Nikolaj Tavelle................................................ 340. Serafin na zemlji...................................................... 345. Kerščanskim poslom. III- Posel služi gospodarjem. * 4-1. Red. (4) . . ................... . . ....................... . 347. 45. Obnašanje do sbposlov......................................... 348. 46. Mejsebojna ljubezen (1)....................................... 349. 47. Odkritoserčna dobrohotnost (2) ................., . 349. 48. Bratovsko svarjanje (3)........................................451. Zahvala za vslišano molitev .................................. . . . . 352. Priporočilo v molitev................................................... 352. V GORICI. Hilarijanska tiskarna. 1892. Izhaja v nedoločenih obrokih. Velja cel tečaj (12 zvezkov) 70 kr. Jezikoslovni pomenki. G. R. v R. (Dalje.) — Kar se tiče staroslovenske prestave «raduj se», priznavate, da bi bila dobra. Jaz Vam ne morem priterditi kar naravnost. Sè spominom na «Regina coeli laetare» $e taka prestava ne da opravičiti, ker je ta cerkvena pesem dosti pozneje nastala in z angeijevim pozdravljenjem ni v nobeni zvezi. XkÌqs pomeni pervotno res raduj se, laetare, ali pomeni potem tudi ave, in da je v našem primeru tako umeti, to nam poterjuje ravno latinska prestava, ki je brez dvojbe iz tistih časov, ko je še on sam in so tudi apostolji lehko povedali, v keterem pomeni da je sveti Luka v angeljevem pozdravljenju zapisal besedo %cùqs ; angelj namreč pač ni govoril po gerško, temuč v Marijinem domačem jeziku. Sicer pa more biti raduj s £ v stari slovenščini ravno tako prav, kaker v gerščini %uiqe, ako so se stari Slovenci a. onima besedama pozdravljali, kaker Gerki s to ;‘za nas pa taka prestava ne bi veljala, ker se ne pozdravljamo z raduj se! — Glejva dalje ! «Vsakemu človeku se more reči : bodi Gospod s teboj, vsaki ženi: bodi blagoslovljena itd.» Res je to ! Ali angelj G a b r i e 1 j od Boga poslan je tako rekel edino Mariji. Ako bi mi sami od sebe in v svojem imenu tako govorili, potem bi mogel morebiti Vaš strah, da naša razlaga čast Matere Božje krati, koliker toliko opravičen biti; ali mi le angeljeve besede ponavljamo in angelj teh besed tudi ni govoril v svojem imenu, temuč ko poslanec božji v imenu njega, ki ga je poslal. Ako je torej angelj pozdravil Marijo : «Gospod (bodi) s teboj !» veljajo te besede toliko, kaker bi ji bil rekel Bog sam : «Jaz naj bom s teboj !» Angeljev pozdrav je ko pozdrav želja, ali ni prazna želja, ker je želja vsegamogočnega Boga, ki ne more neizpolnjena ostati. Ako se Mariji ta želja izrekuje, jo to v resnici bolj povzdiguje, kaker bi jo le naznanilo : «Gospod je s teboj.» Bog želi biti ž njo, torej ne brez njenega privoljenja in zato tudi ne* brez njenega zasluženja. Ali Vi pravite: «Gospod (je) s teboj, tako tolmačiti ni nič nenavadnega ; te besede je angelj govoril Gedeonu in se morajo tako^ umeti, ker jih je Gedeon tako umel : — si Dominus nobiscum est. — (Jud. 6, 12, 13.)» Jaz mislim, ker jih je Gedeon tako umel, ni da bi se morale tako umeti. Gedeon jih je lehko napak umel, ali morebiti celo nalašč napak obernil. V resnici naše slovensko Sveto Pismo tiste besede (-,py rfu"!') prestavlja: «Gospod (bodi) s teboj,» in že Cornelius a Lapide dopolnjuje : «Dominus tecum (sit) viro-rum fortissime.» Da je tako prav, poterjuje dalje versta 16: «In Gospod mu je rekel: Jaz bom s teboj.» — » «Blagoslovljena (bodi) ti mej ženami» — to so tudi angeljeve besede, torej božja želja, ki se ima gotovo izpolniti v prihodnosti ; nanaša se namreč na to, kar Marija sama napoveduje z: «Ecce enim ex hoc beatam me dicent omnes generationes.* CVETJE V Gorici, 1892. XI. zvezek. Terpljenje je koristno pobožnim, potrebno grešnikom. Nepopisljiva je ljubezen materina, in vender, glej pobožna duša, zgodi se večkrat, da mora mati ne samo gledati, kako zdravnik reže otroku bolno roko ali nogo, temuč ga celò sili na tako delo, ketero ima rešiti smerdi njenega ljubljenca. Nu, kaj se bo zato moglo reči materi, da ne ljubi svojega otroka ? O nikaker, temuč tako djanje je dokaz njene velike ljubezni ; saj ona, ako ne bi neizmerno ljubila svojega otroka, ne bi dopustila kaj tacega. Zdaj pa, pobožna duša, pomisli na svoje terpljenje. Ti se tožiš, da te tvoj bližnji zanemarja, zaničuje, opravlja, obrekuje i. t. d. Kaj li misliš, da tvoj Zveličar, keteri tebe neizmerno bolj ljubi, ko mati svojega otroka, ne ve za tvoje terpljenje ? Kaj ne veš, da je on tisti, keteri dopušča, da se ti tako godi ? Pa zakaj ? Zato. ker ve, da ti je to terpljenje koristno. Je li to res ? Ali pa morda tebe Bog tepe, ker ima veselje. da ti terpiš ? Oh strašne besede ! Pomisli duša, pomisli, kaj je Bog za te storil, da te reši terpljenja, in terpljeuja nekoristnega, terpljenja večnega v peklu, kjer se edino terpi, da se večno terpi. Tvoj Zveličar je nase vzel od nas zasluženo terpljenje ; prelil vso svojo kri, vmerl na križu. On se je prosto- — 322 — voljno izročil pravični jezi svojega Očeta, in grozovitnosti jiulovr in to ne samo, da nas reši edinega pravega terpljeuja v peklu, temuč celò malega v vicah. On je plačal za vse naše pregrehe, in to v obilnosti. Naposled je zapustil svoji Cerkvi neprecenjeni zaklad svojih .zasluženj, po keterih, samo ako hočemo, vsaki dan moremo zadostiti pravici božji, od nas ražaljeni. Ako ti pomisliš na to neizmerno ljubezen božjo, reci, ako-imaš serce, da te Bog tepe zato ker. ima nad tem veselje ! Oh duša moja. gdor tebe oritko obiskuje, je strašno terpel, da te obvaruje edino pravega terpljenja, pomiri se toraj in bodi prepričana. da ti je tvoje terpljenje koiistno. Ali rekla boš : »Kaj mi pomaga ta bolezen, v keteri ne morem opravljati niti svojih molitev ?“ „Kaj mi pomaga., pomaga ? ako me celo v obupanje spravi zguba mojega imetja ?" ,. Ivaj pa tisto veliko osramočenje, ki me je vso zmešalo ?“ Nekaj ti priterdim. V začetku svoje nesreče ne vidiš koristi, ali počakaj nekoliko, in precej boš spoznala, kako te to tvoje terpljenje pripravlja k velikim milostim božjim. Ti si se vdala službi božji, ali ne popolnoma. Pustila si zase še kaj malega n. pr. nekoliko prazne slave od sveta, neko nagnenje k nečimer-nosti v obleki, v govorjenju i t. d. Morda si celo nevarno ljubila kako pozemeljsko stvar. Z eno besedo, manjkalo ti je nekaj do prave prostosti tvojega serca, in to kar se povclarja, šlo je za kako malenkost po sebi, ali malenkost, ketera te je oropala mnogo velicih milosti. Nu glej, nič ni bolj t e ž a v n o, k a-k-e v r a z t e r g a n j e zadnje šibke vezi, ketera veže d u š o nase i n n a s v e t. Duša pozna to vez, ali sama misel na darovanje te vezi, jo straši, ker je vez prav blizu serca. Da se razterže, je potrebno silno in bi it ko sredstvo. In glej, to sredstvo ti je preskerbel Bog. Njegova roka je zabodla meč skoz zdravo telo v bolno dušo. To se je zgodilo nenadoma, tako da si stala ti kaker omamljena Ako ne bi bil Bog tako hitro sto-i il tega dela, Bog ve, koliko bi bila šla ti še naprej v svoji rmalenkosti“ in kam bi bila zabrela. Ta meč božji je bolezen, ketera te je na posteljo pribila ; ta meč je zgubljenje tvojega imetja ; ta meč je ponižanje, osramočenje, ketero je tvojo ničeln irnost pokončalo; vse to je kar naenkrat prerezalo vez, ketera te je vezala na svet ; kar niso mogla pobožna premišljevanja» kar ni mogel tvoj spovednik, to je kar naenkrat izveršil „meč božji". In ni to velika korist za tvojo dušo ? Seveda, ali samo — 323 — «ko Bog dosegne v tem svoj namen, to je, ako ti to terpljenje «grenča vse posvetne stvari, in ako se popolnoma vdaš Bogu. Ako se to zgodi, veruj mi duša terpeča, da boš spoznala v svojem terpljenju največo dobroto božjo, pred ketero se ti bodo prikazale vse druge neizmerno manjše. Koliko zasluženja pa imaš v poterpežljivosti, to vže veš ; samo naj ti tukaj ponovim, da več zaslužiš v enem dnevi bridkosti, ko v enem letu sreče, ker je resnično, da se ni zanesti dosti na dobro, kar se v sreči stori, in da ni preveč verovati čednostim srečnih ljudi. Veliki apostelj Pavel se hvali le o svojih verigah, preganjanju, nesrečah na morju ; kar pomeni, da so mu bile potrebne in koristne, da ne pade v slavohlepnost. Sv. Avguštin se čudi, kako je mogel Bog v svoji neizmerni sreči in brezkončni popolnosti naložiti človeku zapoved, da ga naj ljubi, to je da postane človek deležen neizmerne sreče ; no, čuditi se moramo še veliko več, ker je ne samo Bog naložil to zapoved svojim sovražnikom, temuč je, tako rekoč, sili, da ga naj ljubijo. Da, Bog sili celò naj bolj pokvarjenega človeka, da zopet zadobi njegovo prijaznost, njegovo milost. In kako ga sili V Po terpljenju, ker druga pot mu ne ostaja. Kar se tiče pobožnih •duš, te Bog ohrani na poti čednosti z besedo božjo, sè sprejemanjem sv. sakramentov in z navadnimi milostmi. Kaj bo morda Bog spravil na pot zveličanja na te načine : moža obloženega s takimi posvetnimi skerbmi, ali pa ženo, ketera je prava sužnja veselic in vsake nečimernosti ? Da Bog spravi na pravo pot e-nega in drugo, kaker sploh kristijana, keteri živi v pozabljenju na Boga in v grehu, je neobhodno potrebno, da mu pošlje bridkosti, ker drugači se bo brez vsmiljenja pogubil. Beseda božja je bolj prešinljiva ko dvorezni meč, ali pri vsem tem vidimo vsaki dan, kako se ji zaperstavljajo terdo-vratna serca, Kolikokrat se pridiga proti prevzetnosti, zapravljivosti, požrešnosti, nečistosti i. t. d. Kaj pa to vse pomaga ? Ne-keteri pozabijo vse, kar so slišali pri pridigi, ko komaj pridejo iz cerkve, drugi se pa božji besedi smejajo, neki celò groze pridigarju, kaker da bi jih bil hotel očitno, po imenu grajati pred ljudmi. Po tej poti jih toraj božja ljubezen ne more spreoberniti. Da se taki ljudje spametijo, ni drugega pomočka ko da jim Bog pošlje bridkosti. Vdari jih z vbožtvom, in glej prevzetna oblačila in dragoceni kinči se morajo prodati za kruh ; pijančevanje konča, — 324 — ker vino se ne pije zastonj, in naniestu pohajačiti, je treba debiti, da se preživi vboga družina. Pridigaj ženski, ketera je vsa zaljubljena v svojo lepoto in. tako rekoč obožavana od vsake vesele družbe, pridigaj, da naj. skerbi za svojo dušo v molitvi in samoti ! Ona te ne bo poslušala ; dà celò zaničevala te bo. Ako jo hoče Bog na pravo pot spraviti, ji mora poslati bolezen, ketera ji vniči njeno nečimerno lepoto, ali storiti da pade v kako očitno sramoto, ketera jo za zmirom izobči iz vsacega društva. Pomisli zdaj na bogatina ali nečistnika. Bog, duša, večnost. to je njema zadnja stvar. Božje besede niti ne slušata, celo opomine svojega največega prijatelja nista pripravna poslušati. Sicer pa denimo, da vender poslušata resen opomin. Ali, pobožna duša, kako hočeš, da sveta, božja misel najde mesto v sercu, ketero je prepolno živinskih nesramnosti ali pa posvetnih skerbi ? Oh, milost božja ne more predreti tako terdih sere ! Ali naj se toraj obupa o tacem človeku ? Ni li druzega sredstva, da se spreoberne ? Nima li Bog druge pomoči za nehvaležno dušo. ketera mu tako nesramno herbet obrača ? Oh, zadnja pomoč za tacega človeka so bridkosti, kaker bolezen, vbožtvo, sramota i. t. d. Kaj sledi iz tega ? Te bridkosti dušo pripravljajo na žalostno kesanje grešnega življenja, ji grenijo posvetne veselice, in naposled jo pripeljejo do spoznanja njenih strasti in pregreh. Od Boga vdarjena duša spozna tako svoje hudobije ; išče prav globoko vzroke, in pa tudi pomočke, proti strastim. Keder pride do te stopnje poboljšanja, komaj takrat se ji more govoriti o grehu, o spreobernjenju, o spovedi. Kmalu potem čuti v sebi neko sladko potrebo poboljšati svoje življenje, ker ji ni mogoče, tako rekoč, dalje valjati se v pregrehah. Vse to jasno dokazuje veliko korist terpljenja za pobožne in potrebo za grešnike. Sicer pa je terpljenje strašno tisti grešni duši, ketera pri vsem tem ne odjenja napredovati v pregrehah. Gdor je tako terdovraten, ta je gotovo zgubljen. Kristjan, keteri v sreči svojega Boga r a ž a 1 j u j e. naj šele trese, ako ima še iskrico vere v sebi; grešnik p a, k e t e r e g a B o g t e p e, in vender se n e č e p o k o -liti šibi d o b r o 11 j i v e g a B o g a, t a naj se 1 e b o j i„ ker on je gotovo zgubljen. P. H R. — 325 -- Življenje sv. Angelje Merici. P. F. H. XXII. POGLAVJE. Pogreb sv. Angelje Angeljino sveto in pobožno življenje je bilo po vsi Brešiji dobro znano. Spoštovanje, ketero je vjživala. pa se je pokazalo posebno ob njeni smerti. Ko se je izvedelo po mestu, da je vmerla, je nastala splošna žalost. Brešija je objokovala svojo mater. Tudi mestno starešinstvo se je pridružila tej občni žalosti, saj je bila domovina zgubila svojo najboljšo in imenitnejšo hčer. Prava gnječa je bila okoli mertvega trupla svetnice. Sleherni je hotel še enkrat videti njeno ljubeznjivo obličje in pokazati svoje spoštovanje do njenih čednosti. A ko so jo pokopavali, je storilo mesto vse, kar je bilo mogoče, da bi bil pogreb koliker se da slovesen Mej množico, ki je spremila svetnico k zadnjemu počitku, si videl naj imenitnejše gospe, ki so si štele v čast, da jo smejo spremiti. Tudi mestno starešinstvo se je vde-ležilo pogreba. Nad vse slovesno so prenesli truplo v cerkev sv. Afre, ki je bila blizu priprostega stanovanja, kjer je Angela vmerla. Smemo reči. da jo je vže ta dan glas naroda za svetnico razglasil; vse je govorilo o njej kot o veliki svetnici. Njeno truplo so začasno postavili v rakev te cerkve. Nastal je bil namreč prepir zavoljo njenega pokopa, ker so želeli predstojniki raznih cerkva, da bi bila svetnica pri njih pokopana. Kanoniki stolne cerkve so si jo svojili, češ, ker je glavna vstanova sv. Angelje v njih fari. Kanoniki cerkve sv. Afre so se sklicevali na to, da je imela Angelja svoje stanovanje poleg njih cerkve. Tudi redovniki sv. Frančiška so zahtevali, naj bi jo pokopali v njih cerkvi, ker je bila tretjerednica. Ta prepir kaže živo vero vseh treh stranek, pa tudi koliko veljavo je vživala Angelja pri meščanih Ker se stranke niso mogle zediniti, odloči cerkvena oblast, naj ostane truplo toliko časa v cerkvi sv. Afre, da se zadeva končno reši. Trideset dni je ostalo sveto truplo izpostavljeno v tej cerkvi. — 326 — Ves ta čas so derli verni trumoma tjakaj, da bi videli njeno obličje, ki je bilo nebeško spremenjeno. Drugi so se dotikali njenih rok z rožnimi venci, svetinjami in d rugimi takimi rečmi, da bi jih imeli kot drag spominik na svetnico. Slikarji so porabili to priliko, da naslikajo njeno podobo, ker za časa življenja niso mogli dobiti prave njene podobe. Te podobe so se ohranile do današnjega dne. Tudi čudeži so se godili pri njenem truplu. Pervi je bil ta, da je ostalo popolnoma, kaker bi bilo živo. Udje so bili gi-bični, meso mehko in čelo gladko, nezgerbančeno. Iz obleke je puhtela prijetna vonjava, podoba tiste vonjave, ki jo je širilo življenje sv. Angelje po mestu in vsem Laškem. Za verne ni imelo mertvo truplo nič zopernega, mar več se gà niso mogli dovolj nagledati. Skozi tri noči zaporedoma so videli ljudje nad cerkvijo sv. Afre nenavadno bliščečo luč, ki je v zraku plavala. Vse mesto je bilo priča te prikazni. Imeli so to svitlobo za odsev svitlobe, ki sv. Angeljo v nebesih obdaja. Mej tem pravda gledé kraja njenega pokopa še ni bila rešena. Našli so pismo papeže Klementa VII. iz leta 1522, da sme biti pokopana, kjerkoli si izbere. To je stranke še bolj razburilo, kei' so neketeri terdili, da je Angelja večkrat izrekla željo, naj njeno truplo pokopljejo v cerkvi pri redovnikih svetega Frančiška. Ker pa niso imeli za to terditev veljavnih dokazov, odločilo je cerkveno sodišče, naj ostane sv. truplo stalno tam, kamer so ga p j smerti prenesli in kjer je izpostavljeno. Tako je bila pravda končana in truplo ostalo v rakvi v cerkvi sv. Afre. To razsodbo je odobrilo tudi občno mnenje in vse je bilo zadovoljno ž njo. XXIII. POGLAVJE. Njen grob je Bog poveličal. Ko je bil prepir zavoljo kraja, kjer naj počivajo njeni o-stanki srečno poravnan, zdelo se je kanonikom cerkve sv. Afre neprimerno, da bi tako drag zaklad zakopali v zemljo. Sklenejo torej napraviti svetnici krasen grob v cerkvi. Vsem je bilo to všeč, posebno pa njenim duhovnim hčeram. Kanonik Janez Frančišek Sarmondi je prevzel skerb za to. Zgodovinar Lombardi nam opisuje njen grob tako : „Grob je stal na treh stenah ; spredaj sta bila dva angelja, ki sta kleče v svojih rokah deržala — 327 — podobo, predstavljajočo dušo, kakor bi jo hotela Bogu nesti. Zgoraj je bila videti njena prava podoba. Naslikal jo je bil Aleksander Moretto iz Brešje, ki je bil učenec slavnega Rafaela Urbinskega. Njen tajnik Gabrijel Kocano je pa zložil tale grobni napis : Angela virtutum varia redimita corona, Hic jacet, extremo restituenda die. Spiritus aetliereas penetravit fervidus arcas, Et summum ingenuus constitit ante Deum. Illa haec est virgo, quae morum regula viva, Illustrem erexit virginitate chorum. Brixia, crede mihi, sacrum venerare sepulchrum, Nil non sancta. Deo proxima Virgo potest ! Temu je pridel kanonik Valerijan še ta napis : Proposito Martyr, Virgo actibus, ore Magistra ; Sic tribus aureolis, Angela, dives ovas Angela nuper eras morum vitaeque magistra ; Nunc patriae Tutrix Praesidiumque veni. Po naše pravi ta napis blizu to-le : „Tu počiva Angelja, krašena s krono raznih čednosti, čakajoč vstajenja na sodnji dan. Njena duša pa je šinila, kaker Mišek, v nebeške višave in serčno stopila pred Naj višjega. Ta je ona devica, ki je bila živ zgled nravnosti in je vstanovila se svojim devištvom veličastno družbo Brešija. verjemi mi, časti njen sveti grob, zakaj vse premore sveta devica, ki je tako blizu pri Bogu Po svojem mišljenji marternica. po delih devica, po besedah učiteljica, tako te, Angelja, krasotijo trije venci slave. Poprej si bila sè svojim zgledom in življenjem učiteljica, zdaj bodi za-ščitnica in varihinja domovine11. Tako je ostalo truplo naše svetnice dolgo časa v spodnjem delu cerkve. Dan na dan so hodili pobožni častivci h grobu molit in priporočat se njeni prošnji z raznih zadevah. Leta 1571 pride v družbi nekega mašnika, ki je bil iz rodbine Rossi-jev, tudi neki mladenič plemenitega rodu. Iz spoštovanja do rodbine ga zgodovinarji ne omenjajo z imenom. Ta mladenič vidi ljudi okoli groba klečeče; ali njemu samemu ni prišlo na um, da bi tudi pokleknil in molil. Zaničljivo ogleduje spominik z napisom, — 328 — in da bi se pokazal, kaker pravimo, bolj olikanega, oberile se k svojemu spremljevavcu ter pravi zasmebovaje : „Bog zna, če zasluži to hvalo !“ Komaj je ošabnež spregovoril te besede, zasliši se iz groba ropot, kaker bi bil kedo dvakrat hudo s kladivom po trugi vdaril da se mora vse na drobne koščke zdrobiti. Vsi pričujoči se hudo prestrašijo. Neki kanonik, ki je bil v cerkvi in sliši ta ropot, prihiti, da bi videl, kaj se je zgodilo. Nihče pa se ni bolj prestrašil ko prederzni mladenič. Dobro je znal, komu je veljal ta ropot. Hitro pade na kolena in prosi odpuščenja za svojo prederznost. Naenkrat se je spremenilo njegovo zaničevanje v veliko spoštovanje do svetnice. V takem stanu je ostal grob sv. Angelje do leta 1580. Tega leta so cerkev sv. Afre popolnoma prenovili. Treba je bilo preložiti tudi grob sv. Angelje. V ta namen so nabrali toliko denarja, da so ii mogli postaviti lep spominik iz belega marmorja v kapelici sv. Kalocera. Njeno truplo so položili v dvojno trugo ; notranja je bila iz kristala in prezorna. Če so vzeli proč pokrov zgornje truge, se je videlo truplo. Angelja je ležala v obleki, ketero je nosila kot tretjerednica, deržeč v desili roki palico, s ketero je romala po božjih potih. Leta 1672 je zgodovinar Faino dal na svitlo življenje sv. Angelje. O njenem truplu piše tako : „Še je videti truplo božje služabnice v Brešji nestrohnelo, v habitu pepelnate barve, z romarsko palico v roki, ketero je nosila po S7ojih božjih potili. Čuditi se je, da je njeno truplo še popolnoma nestrohnelo \ Zgodovinar Bagata pa še pristavlja, da iz njega vedno še puhti prijetna vonjava. Ta čudež je trajal sto in dva in trideset let. Ko je Bog ž njim dosegel svoj namen, dopustil je, da je jenjal. Poterdil pa je svetost Angeljino z drugimi čudeži. Vender so se našli še 1774. leta neketeri deli njenega telesa nestrohneli. Tega leta so namreč hotele uršulinke v Brešiji truplo svoje vstanovnice deti v dragoceno trugo in ga na altarji izpostaviti očitnemu češčenju, ker je bila mej tem vže mej število zveličanih prišteta. V ta namen so vzeli sv. truplo iz stare truge, da ga polože v novo. Našli so glavo z lasmi še nestrohnelo, tako tudi levo nogo. Druge truplo je bilo več ali menj strohnelo. Na persili so našli svinčen perstair z napisom: „Jezus Kristus41. — 329 — XXIV. POGLAVJE. Češčenje sv. A n g e 1 j a. Piav za prav je čudež vse, kar v stvarjenji vidimo. Ker se pa vse to godi po natornih postavali dan za dnevom, zato se nam ne zdi čudno. Čudimo se le izrednim dogodkom in prikaznim. Čudež pa imenujemo to, kar presega natorne postave. Take čudeže pa Bog semtertja pripusti, • da ž njimi poterdi svoje razo-devenje, ali da poveliča svoje svetnike, da bi nam zgled njegovih služabnikov tem bolj svetil in nas spodbujal k posnemanju. To je dobro in koristno ; vender je sovražnik božjega kraljestva na zemlji tudi tukaj zasejal svojo ljuljko. Zapeljal je ljudi, da so čudeže pretiravali in jih iskali, kjer jih ni bilo. S tem je hotel hudobni duh doseči, da bi ljudje v čudeže sploh ne verovali. Bili so časi, ko so terdili, da se po vseh krajih gode čudeži. Lahkoverno ljudstvo je častilo za svetnike osebe, ki v resnici niso bile svete. Posebno se je ta lehkovernost širila v 16. stoletje na veliko škodo katoliški cerkvi. Vedno čujoči višji pastirji katoliške ceikve so hoteli to nevarnost na vsak način odverniti, da ohranijo vero čisto in neoskrunjeno. V ta namen sta izdala ostra določila že papeža Klement VIII. in Pavel V., pa še le Urban VIII. je to razvado v korenini zaterl. Leta 1625. je ostro zapovedal, da se po vsem kerščanskem svetu ne sme nobeden božji služabnik očitno častiti, naj je tudi še tako sveto živel, dokler ga ni sv. cerkev po natančnem preiskovanji mej „zveličane“ ali „svetnike“ verstila. Zato je prepovedal, da se ne smejo ostanki keterega koli si bodi božjega služabnika razpostavljati k očitnemu češčenji na oltarje ; ne njegove podobe slikati z bliščem okoli glave, kar znači nebeško slavo, prižigati njemu na čast na grobu luči ali obešati zahvalne podobe, dokler ga ni cerkev za svetnika ali zveličanega razglasila. Tudi ne sme nihče brez škofijskega dovoljenja objavljati življenja kakega božjega služabnika ali služabnice. V slučaji dovoljenja mora izrečno pristaviti, da vse podverže razsodbi sv. cerkve, kar je pisal o njegovih čednostih in čudežih. Leta 1634 je sv. cerkev ta določila še poostrila. Izvzela pa je le one božje služabnike, ke-tere verno ljudstvo že več ko sto let časti, ne da bi bila to češčenje prepovedala apostoljska stolica ali škof. Našo svetnico so jeli verni častiti precej po smerti in je to — 330 — češčenje trajalo vže blizu sto let. Že napisi na njenem grobu so naznanjali njeno svetost. Vsaki dan so se množili romarji, ki so iz raznih krajev prihajali k njenemu grobu ; častili so v Brešiji svetnico, očitno, jo na pomoč klicali in obešali zahvalne tablice pri njenem grobu. Če so vernim kazali v cerkvi sv. Afre ostanke svetnikov, pokazali so tudi truplo sv. Angelje. Na njeno priprošnjo se je zgodil čudež za čudežem. Znamenito je, da so ravno meščanje v njenem rojstnem mestu dali povod temu očitnemu češčenjn. Kmalu po njeni smerti jo je izvolilo mesto Desencano za svojo posebno patrono. Leta 1587. so obesili v cerkvi njeno podobo k drugim patronom mesta. Leta 1608 so posvetili njej na čast kapelico in pri njej vsta-novili kaplanijo. Dotični kaplan je imel dolžnost v kapelici vsaki dan brati sv. mašo. Na posestvu, ki je bilo imetje rodbine Meri-čijev, so sezidali hišo božjo, ki še dan denes stoji. Kmalu se je razširilo češčenje sv. Angelje po vsem Laškem in tudi po družili deželah. Razni pisatelji so opisali njeno življenje, slikarji so slikali njeno podobo, rezali jo v baker in tiskali, ali izdeljevali njene kipe iz marmorja. Izbico, v keteri je vmerla, so spremenili v kapelico, kamer so radi hodili ljudje molit. Pred vsem pa so se podvizale njene hčere — uršulinke — da so širile češčenje svoje svete matere. Opravljale so po raznih krajih razne molitve in pobožnosti njej na čast. S poterje-njem vodila so razni papeži vsaj neposredno odobrili to češčenje. Tako je leta 1618 papež Pavel V. poterdil vodilo uršulinkam v mestu Bordózu in jim naložil post dan pred njenim praznikom ; leta 1621. je poterdil papež Gregor XV. uršulinkam v Tulle-ju in Urban Vlil. 1 1633 v Polinjiju njih vodilo. Opustivši druga po-terdila, naj omenimo le še, da je papež Benedikt XIV. dal vodilo še enkrat na tanko pregledati, je poterdil in zavkazal, da ima veljati za vse uršulinske samostane, ki že obstoje ali jih bodo v prihodnje vsianovili. Kako sc mej svetom keršeansko živi* XIX. PROSTOST IN MIR DUHA. 1. Sveti Pavel nas uči, da vlada tam, kjer je duh Gospodov, neka sveta prostost ali svoboda in mir duha. Da se ta do- — 331 — seže, k temu pripomore dvoje 1. močnodušno in krepostno zaničevanje strasti, ki nas napadajo in 2. ogibanje otožnosti. 2. Kedor ni skušan, ne bo kronan. Veselja se radovati po boju more le zmagovavec, in brez boja ni zmage. 3. Ako se oglasi kaka skušnjava posebno zoper sveto čistost ali zoper vero, le kar. mirno delaj, kar ravno delaš, ne da bi kaj odgovoril skušnjavcu ali se zmenil za njegovo prazno šepetanje. Če že češ kak kratek zdililjej napraviti, naj ne bo v ni-kakeršni zvezi s skušnjavo. Reci p.: Jezus, daj mi svojo ljubezen in nič druzega. O moj Bog, kedaj se bo moje serce vnelo ljubezni do tebe!" 4. Napravi vsako jutro terden sklep, da ne boš poslušal nobene skušnjave in da ne boš odgovoril ne skušnjavi, ne skušnjavcu. 5. Ako imaš skušnjave proti veri, reci sam pri sebi: ne morem razumeti, ne smem razumeti, in nečem razumeti. Ne morem, ker so to stvari, ki spadajo k božjemu bistvu, ki je neskončno. Ne smem, ker pra\i vernik v ponižnosti svojo pamet pod-verže in se ne vda praznemu tuhtanju. Nečem, zakaj ke bi tudi, kar je nemogoče, mogel razumeti vse skrivnosti, vender ne bi želel razumeti to, kar me je Bog učil skrivnostnega, da mu pokažem svojo popolnoma podložnost, ker je Jezus Kristus rekel: ,,B 1 a g e r tistim, ki ne vidijo, pa vender verujejo." 6. Ne napravljaj si zavolj skušnjav nikakeršnjega nepokoja, ker bi živel drugače v vednem strahu, da si grešil. Verh tega. se zasluži toliko veče zasluženje pred Gospodom, če je bil kedo skušan, pa se je vstavil skušnjavi. 7. Bodi pokoren in mirno boš živel. Nobena misel, ki bega človeka, pravi sveti Frančišek Šaleški, ne pride od Boga, zakaj on je kralj miru. Vsako misel, vsaki uegoden strah o stanju tvoje vesti ali o tvojem zveličanju, ki ti bega duha, moraš imeti za skušnjavo, ne pa za navdihnjenje od zgoraj. Bodi terdno prepričan, da se ne dela proti vesti, ako se dela proti dvojbam ; ravno nasprotno, spolni se vestna zapoved, če se izverši to, kar pokorščina veleva. Le pazljivo preberi 3. in 4. poglavje petega dela „Filoteje,“ kjer boš našel važen poduk o skušnjavah. 8. Razen tega se je treba varovati otožnosti, ki jo sveti Frančišek Šaleški po pravici imenuje hudo zimo, ki dušo oropa vse njene lepote, spravi v žalostne misli in ji pohabi najbolj delavne zmožnosti. Žalosten človek je podoben bolniku, čiger želo- — 332 — dec ne more prenašati ne dobrih in ne slabih jedi ; dobro in zlo ga enako žali. (1). 9. Če čutiš, da se ti bliža žalost precej beži pred tim nevarnim sovražnikom in išči razvedrila. Vzemi v roke kako delo, obišči kakega človeka ali si napravi kako drugo veselje, da prepodiš tega temnega gosta. Lahko je, obraniti serce pervih napadov ; ako je pa ta sovražnik zalezel že v serce, ga je težko ven spraviti. 10. Nehemija je rekel Izraelcem, da je njih moč tisto sveto veselje, ki jim prihaja od Gospoda. Dostavek. (1). Večkrat pride otožnost od tod, ker človek ne čuti Boga, ki bi ga rad iskal, zadosti, da bi bil zadovoljen. Ali hoteti, da bi Boga čutil, to se še ne pravi, hoteti ga imeti, vživati, temuč to se le pravi, da se hočem iz ljubezni do sebe prepričati, da ga res imam. Pobiti, klaverni duh nesterpljivo hrepeni, kako bi se že skoraj znebil zgolj vere, v keteri ne najde podpore in tako. rekoč 'v zraku visi. Čutil bi rad, kako napreduje. Ko pa opazi svoje pogreške, se mu zbudi napuh, in glas tega vžaljenega napuha se ima za čut kesanja. Zavoljo lastne ljubezni in dopadljivosti bi rad imel to veselje, da bi videl, kako je popolnoma. Sam sebi si očita, da še ni popolnoma. Nesterpljiv, pievzeten, čemeren je do sebe in do drugih. O zmota, pomilovanja vredna ! Ali more pač naša nejevolja spopolniti delo božje ? Ali se mu je moč zediniti z Bogom miru, kedor je sam zgubil notranji mir ? O Marta, Marta ! Čemu se martraš za toliko stvari, da bi postregla Jezusu Kristusu. Le eno je potrebno: ljubiti ga in pobožno biti pri njegovih nogah. Če si se vdal Bogu, kaker treba, se stori vse samo od sebe, brez nepotrebnih stvari. Sè zaupanjem se boš dal voditi; za naprej boš želel, le kar Bog hoče, in mižal boš, da ne bi videl kaj nepotrebnega. Za sedaj pa si boš prizadeval, da bi spolnil njegovo voljo. Sleherni dan ima svojo določeno mero dobrega in slabega. Ta vsakdanja izpolnitev volje božje je začetek njegovega kraljestva v nas in ob enem naš vsakdanji kruh. Moral bi biti nejeveren in poln poganske nezaupljivosti, kedar bi hotel seči v prihodnost, ki nam jo Bog prikriva. Prepustimo jo njemu ; storil — 333 — jo bo on po svoji sveti volji sladko ali grenko, kratko ali dolgo. Naj stori, kar je dobro v njegovih očeh. Najbolj popolnoma priprava za prihodnost je, če popolnoma odmremo lastni volji, in se popolnoma vdamo volji božji. XX. VSE, KAR PRIDE, IMEJMO ZA POSLANO OD BOGA. 1. Vsa naša zbeganost in nemir prihaja odtod, ker mislimo, •da vse to, kar nas zadene neprijetnega in zopernega, izvira ali iz naravnih vzrokov ali iz človeške hudobije, ne pa iz nedosežnih, vender vedno očetovskih sklepov in namenov božje previdnosti. 2. Jezus Kristus nas je učil, in to je tudi verska resnica, da nam oben las ne pade z glave brez volje našega božjega očeta. Največa zdivjanost hudobnih ljudi in hudičeva nam ne more čisto nič škodovati, če Bog ne pripusti. Res je sicer, da Bog neče greha in ga tudi hoteti ne more, ali on hoče slabo, ki se nam zgodi po grehu, ki ga je storil kedo drugi. On p. neče tatvine, hoče pa, da naj občutimo škodo, ki jo napravi tatvina. Zavolj tega ni prišteval Job nesreče, ki ga je zadela, ne kaldejcem, ne ognju, ne vetru in ne hudiču, temuč božji volji. Ni gledal na šibo, ki ga je tepla, temuč na roko, ki je imela šibo in zato je djal : prišlo je, kar je hotel Gospod, češčeno bodi njegovo ime. 3. Imej toraj vse, kar se ti tu primeri, za poslano od Boga, in če so to tudi stvari, ki te ovirajo, ki ti škodujejo ali te ponižujejo, bodi vender prepričan, da je nebeški oče, ki želi pri vsem najbolje svojim otrokom, poslal te stvari, da bi bile tebi v prid. Pošilja ti zopervanje, kaker tudi zdravnik zapisuje potrebna zdravila le zato, da bi ozdravil, če tudi so grenka in neprijetna. Ravno to terdno prepričanje in popolnoma vdanost ste največa svetost, ker tako se najtesneje združimo z Bogom, največim do-2 PIETN” rn VTN) maledicta terra in opere tuo. Mesti ste si tako podobni, da se po moji misli ne daste različno dopolnje-sati. Na drugem mestu ima AÌlioIi : «so sei die Erde verflucht in deiuem Werke» in naše slovensko bveto Pismo : «bodi prekleta žemlja v tvojem delu.» Jaz mislim, da bi torej po pravici smelo stati tudi na pervem : «bodi prekleta ti (kača) mej vsemi živa-limi.» V resnici pa ima naše Sv. P.: „Ker si to storila, si prekleta» itd., Allioli : «.Weil du dies gethan, list du verflucht» itd. V vulgati stoji: «Quia fecisti hoc,«maledictus es inter omnia animantia.» Tu se je vzel es za indicativus; ali kedo dokaze, da ni imperativus praesentis? Pa ke bi bil tudi gotovo indikativ, to vender ne bi pomenilo nič druzega kaker voljo božjo, torej božji bodi, zveršen v tistem hipip Sicer res hočejo neketeri, dq tu ni izrečeno novo prekletstvo nad hudičem, temuč prejšnje ponovljeno, ali «quia fecisti hoc,» zato ni bil preklet, preden je storil. V vul- gati je torej pristavljen tu es, ker je prekletstvo, ko je bilo izrečeno, ob enem nastopilo; v augeljevem pozdravu-pa tudi latinščina nima te besedice, ker je imelo češčenje Marijino vsaj na tem svetu še le ščasoma priti : beatam me dicent omnes generationes ! Sicer pa. dasi nisem od-nikoder prepisal svoje razlage, moram zdaj vender zaterditi, da ni ravno tako čisto nova. kaker se je Vam zdela. Sv. Sofrou, jeruzalemski patrijarh, umeva besede cDominus tecum» o včlovečeuju Božjem (Sermo in anuunciatio-nem sanctissimae Deiparae, cf. Hurter, Ss. Patrum opuse XXXIV. pg. 261) in meni se zdi, da po pravici, ker bi drugači te besede nasproti prejšnjim : «gratia plena» nič novega ue pomenile. Ako pa gre «Dominus tecum» na včlovečeuje Božje, potem angelj ni mogel reči : «Dominus etecum,s ker ji to še le v naslednjem m sicer s futurom napoveduje: ecce concipies» itd. — Da je «benedicta tu in mulieribus» razumeti o hvali ip češčenju, ki ji ima priti od človeštva, to je tudi že stara misel, misel sv. Janeza Damascena (Hom. V. Ilurter 1. c. pag. 97.) Da si je treba v izraz te misli v voščilu dostavljati velevnik, je očitno. Priznavam pa Vam rad, da se je iudikativ v raznih prestavah že davno dostavljal in da se navadno pobožni razlagavci ne derže strogo tega, kar morajo, kaker jaz misiim, besede po kontekstu pervotuo pomeniti. Namen je dober ; ali tamologija, ki bi bila po taki razlagi v angeijevem pozdravljeuju, dosti bolj zmanjšuje ko poveličuje češčeuje. Moja razlaga pa daje vsaki besedi svoj pomen in kaže po versti blizu vse prednosti Marijine. Angelj (ali po njem Bog) pozdravlja (kolika čast!) Marijo, in pozdravlja jo ko milosti p o 1 n o, ali pred vsemi stvarmi Bogu p r i-j e ! n o storjeno, torej 1. brez madeža izvirnega greha s p o č e t o ; ki hoče biti Gospod ž n j o na poseben način t. j. po svojem včlovečeuju sklenjen, ki ima torej 2. biti mati Božja; ketero imajo za to 3. m e j vsemi ženami blagoslavljati vsi rodovi, t. j. častiti in 1,ubiti ko mater svojega Boga in kraljico nebeško {cultus hi/jj-rJuUm: 1 ; ' po Elizabetinem dostavku pa imajo 4. Boga samega blagoslavljati t. j. častiti in hvaliti ko s a d njenega telesa, deviškega po spočetji in poveličanega berž po smerti. — Ali je torej res moja razlaga čast M. B. manjšajoča,» ali res «vzame temu pozdrayu vse počeščenje?» Upam, da ste se vže prepričali, da to ni res. Res je, da uobepa druga razlaga ne more biti časti M. B. •vgodniša in težko ketera druga prestava boljša od nasvetovane, ketero torej vnovič priporočajo oblastim, ki iuhajo odločevati. 1’. S. — Ko sem p roj bi Vaso drugo pismo, je bilo spred stoječe v/o izročeno tiskarni. Vender rad dostavim, da ste svojo misel o neizpustljivosti 'd,evnika v g. os. santi preklicali. Na ostale vgovore morebiti prihodnjič še kaj. », , -----—7i—-Tri-------h4' 1 • . Na znanje I S prihodnjim zvezkom sc ta tečaj zverSi. Naročnina na prihodnji točaj so lohko p v že zdaj pošlje; ostano navadim. Vsem ljubim in čas'itim bravcom vesele praznike iu srečno novo leto!