X Fran Erjavec: Iz Cankarjeve delavnice. 'A Fran Erjavec: Iz Cankarjeve delavnice. (Ob četrti obletnici pisateljeve smrti.) IT" /^f$&s ^ pomladi leta 1915. je začel priobčevati Ivan Cankar ^^^^^^ v «Domu in svetu» drobne črtice, ki jih je potem IF^CII^IL nadaljeval leta 1916. in 1917. pod skupnim zaglav^ ^žfe^^^\ jem «Podobe iz sanj». Nekaj takih črtic sta ob- ^ [__\ Jj javila medtem tudi «Slovan» in «Ljubljanski zvon», Vse te je Cankar potem v zgodnji jeseni leta 1917. zbral, jih popolnoma na novo razporedil in par mesecev nato. proti božiču leta 1917. izdal v posebni knjigi pod naslovom » «Podobe iz sanj». Ne glede na to, da je ta knjiga ena najglobljih in najčistejših Cankarjevih umetnin, je važna in zanimiva še v dveh drugih ozirih; na eni strani nam predstavlja strašno «ogledalo ... težkih dni», ki jih je preživel naš narod «v letih strahote 1914. do 1917.», na drugi strani pa labodji spev, s katerim se je poslovil umetnik od naroda in domovine. To nikakor ni konvencijonalna fraza, temveč dejstvo, ki ga je moral čutiti vsak, ki je poznal Cankarja pred vojno in zadnja leta pred njegovo smrtjo. Nekdanji rezki in brezobzirni bojevnik se je malone čez noč izpremenil v než* nega, dobrega otroka. Čutil je, da se v njem nekaj trga in pripravlja. V nekem pismu iz onih časov (datirano je z 31. majem 1917.) mi je pisal med drugim tudi: «.. . Že vse leto imam v sebi nekaj tako strašnega, da se naravnost bojim blaznosti. Potožiti pa ne morem in nočem nikomur, ker me je sram in pa ker se mi zdi, da bi najbrž nihče ne razumel takega trpljenja... meni je zdaj skaljeno prav vsako veselje, smeje se le obraz, v srcu pa je strah, ki nikoli ne utihne. Ali se Tebi še ni kdaj nenadoma zazdelo, da Ti tuje spačeno lice gleda preko rame, kakor da bi stala smrt za Teboj...» V takem razpoloženju so bile torej napisane «Podobe iz sanj«. ta v «bisere stisnjena bob. Sprva jih je pisal brez sistema in načrta in šele leta 1916. jih je krstil s skupnim naslovom «Podobe iz sanj», naslednje leto, nekako začetkom poletja jih je pa sklenil zbrati, dopolniti, sistematično urediti in jih na dr. Izid. Cankarja prigovarjanje izdati v posebni knjigi. Da te Podobe nikakor niso slučajna zbirka medvojnih črtic, temveč prav dobro premišljena in precizno zgrajena enota, s katero je hotel pisatelj simbolično naslikati okrutno dobo in tolmačiti težnje svojega rodu, nam naj* bolj jasno dokazuje usoda zadnje črtice, to je «Velike maše». — 726 — y, Fran Erjavec: Iz Cankarjeve delavnice. M Večkrat sem prigovarjal Cankarju, naj mi izroči za spomin kak svoj rokopis. Ko ga neko popoldne, prve dni junija leta 1917., obiščem na Rožniku, je pravkar končaval kratko črtico in napol v šali ga vprašam, ali je ta zame. Pomisli trenutek, nato pa odvrne: «E, morala bi biti za Izidorja (dr. Izid. Cankarja), pa saj je vseeno, tu jo imaš!» Vzel sem rokopis in pozneje ga nisva omenila več. Par dni nato sem odpotoval v Gradec, kjer sem imel tedaj shranjen svoj inventar in tja sem odnesel tudi rokopis «Velike maše» ter ga založil v enega izmed mnogih zabojev. Dober mesec po tem dogodku dobim Cankarjevo pismo, v katerem me je nujno zaprosil, naj mu rokopis vrnem, češ, da «absolutno sodi» med «Podobe iz sanj», in da bi «zbirka brez te črtice ne bila celotna«, zlasti ker se je odločil izdati jo v knjigi; rad mi pa da v zameno kaj drugega, «najrajši verze«. Jaz mu odgovorim, da črtice nimam pri sebi v Istri, kjer sem tedaj službo? val, in da mu je, žal, trenutno ne morem vrniti in to ne samo iz službenih ozirov, marveč tudi, ker se že sam nisem več točno spominjal, kam sem jo bil založil. Ker torej vzlic Cankarjevi nevolji nisem mogel takoj ustreči njegovi želji in ker je on sam čutil, da bi bila projektirana zbirka brez te črtice nepopolna, jo je koncem avgusta ali začetkom septembra, torej okroglo tri mesece po prvem zasnutku, vnovič napisal, nakar je izšla v peti številki «Doma in sveta» istega leta. Uverjen, da bo nudila primerjava obeh napisov zelo zanimiv, intimen vpogled v Cankarjevo delavnico, zlasti ker je nemara to edini dokument te vrste iz Cankarjeve ostaline, ga priobčujem na tem mestu in v primerjavo še drugega, kajti pisatelj ni delal, vsaj kolikor je meni znano, nikdar nobenih konceptov, temveč je nosil snov s seboj, dokler ni v njem popolnoma dozorela in oživela in jo je šele nato napisal; zato je bil njegov rokopis navadno tudi brez najmanjše poprave. Kake izpremembe je pa vendarle dobivala snov sčasoma navzunaj, bo najlepše pokazala primerjava obeh napisov sama, zlasti ker je nastala ta varijanta zgolj po naključju. Velika maša. Velika maša. (Začetkom junija 1917.) boko zadaj je sedel v dve gube sključen mojster orgljar; obraz, ob dlan naslonjen, mu je bil ves razdejan od velike bridkosti; pogledal sem bolj natanko tja in sem videl, da ima namesto nog dvoje štorov in da iz teh štorov mrtvo in trdo štrli dvoje lesenih kolcev. S tresočim, bolnim glasom je molil župnik pred oltarjem, bučno in hripavo, brez radosti, brez vere so mu odgovarjale orgije na koru; njih molitev je bila zgolj beseda. Verniki so klečali globoko doli v hladnem — 732 — X Fran Erjavec: Iz Cankarjeve delavnice. 5< in zgodnjih starcev tam doli so klonili zmirom nižje k mrzlim, kamenitim tlom, k smrti, ljubi, v potrtem srcu grenko zaželjeni. Tedaj — Oj oko ti moje, napol oslepe* lo od bridkosti, ali se ti sanja? Roka božja, na vekomaj usmiljena, je odprla nastežaj vsa okna, da so naglas zaklen* ketala. Solnce, ki je lilo in škro* pilo prej v potokih svojo luč, je v silnem loku planilo v cer* kev, kakor je bilo, in razlilo se je po nji mogočno jezero svet* lobe, peneče se in vriskajoče visoko nazaj do nebes. «Te Deum laudamus!» Župnikov glas je bil čist in jasen, čisto in jasno so mu od* pevale orgije. «Te Deum laudamusb Pred orgijami je sedel stari organist in bil je mladenič; lica so mu bila gladka, oči so se mu svetile. «Te Deum laudamus!» Tam doli so se mahoma, kakor na ukaz božji, vzdignili vsi, kolikor jih je bilo, teh pre* izkušenih, v trpljenju očiščenih, in zapeli so naglas veselo pesem o vstajenju in odrešenju. Na nobenih ramah bremena več, na nobenem licu bolesti, grenkobe v nobenem srcu ... Oj oko ti moje, razbolelo, napol oslepelo od bridkosti, ali se ti sanja? — somraku; in njih molitev se je trudna in težka vila od črnih tal proti stropu. Ta molitev je bila prošnja lačnih, ponižanih, v trpljenju umirajočih, bila je očitanje, hropeči vzdih bolnika, bila je zadnji, obupni klic. «Kaj ni dovolj, kaj ni že čas, o Bog?» Bog je slišal in tedaj je videl, da je čas. Vsemogočna roka njegova je odprla vsa okna na? stežaj. V vriskajočih, šumečih, vročih valovih je planilo solnce v mraz in noč, izlilo se je v potrta srca in jih napolnilo do roba z velikonočno radostjo, seglo je v grobove in jim je dalo življenje, obžarilo je bleda lica, ozdravilo jih je in pomla* dilo. Z zvonkim glasom je zapel župnik pred oltarjem: «Te Deum laudamus!» Pred orgijami je sedel sam orgljar mojster in orgije so za* vriskale proti nebu: «Tedeum!» In iz tisoč prepolnih src, iz tisoč veseložarečih oči je zado* nelo po vsej svetli cerkvi: «Tedeum!» Minila je na vekomaj črna maša trpljenja, sramote in gro* ze, zazvonilo je k večni veliki maši radosti in ljubezni. Tedeum! — — — Sanje ve moje, kam ste se zagledale? —