M ar j а В o r š n i к C A N K A R I N U Č I T E L J S T V O Deset le t je od konca šestdesetih do konca sedemdesetih let pre jš - n j ega stoletja, ki pomeni višek liberalizma v Avstri j i , j e dalo n e k a j naprednih zakonov; tako smo poleg zakona o odpravi konkordata dobili 1. 1869 tudi nov državni šolski zakon, ki pomeni popolno pre- uredbo osnovne šole: za vse otroke brez razločka narodnosti, vere in etanu obvezen šolski pouk, državno šolsko nadzorstvo, omikano uči- te l j s tvo z natanko določenimi pravicami in urejenimi službenimi pre- jemki . Hkrati pomeni ta zakon tudi ločitev šole od cerkve, ker je šole podržavil in j ih odtrgal nadzorstvu duhovščine. Vendar knjižica idr i jskega učitelja J .Lapa jnc t a »Kranjsko l jud- sko šolstvo« iz 1871 dokazuje , da se dve leti po izidu novega zakona bedne razmere našega uči tel js tva še niso spremenile: n j ihove revne plače so bile še zmerom odvisne od srenje , še zmerom so morali pobi- rati po hišah biro v na tu ra l i j ah in si služiti kruh z org lanjem in mežna- ri jo. Tako se je nj ihova odvisnost od župnika, ki j o t ako drastično op i su je Jenko v »Jeperškem učitelju« 1858, le počasi rahl ja la . Kl jub temu pa posta ja naše učiteljstvo že od šestdesetih let s »Slovenskim učiteljskim društvom v Ljubl jani« in z njegovim glasilom »Učiteljski tovariš« (od 1861), zlasti pa od osemdesetih let z glasilom »Zaveze uči- tel jskih društev« »Popotnikom« (od 1880) steber napredne miselnosti. Ko pa se je konec p re j šn j ega stolet ja osnovala k ler ikalna »Slomškova zveza« z glasilom »Slovenski učitelj« (od 1899), je dobival naš libe- ralni učitelj čedal je bolj nevarnega nasprotnika. Zlasti od 1908, ko j e prevzelo Slovenska l judska s t ranka vso oblast in moč v deželnem »1м>п| in v deželnem šolskem svetu, je pričela kler ikalna k r a n j s k a duhovščina z načrtnim p regan jan jem vsega naprednega v učitel jskih vrstah. Zaman so bile vse prošnje s k r a j n o bedno živečega učitel j- stva za redno izbol jšanje plač1, denarne nagrade pa so se delile v glav- nem samo klerikalnim somišljenikom. Brošura »De jan ja govore«, ki j o je 1913 izdalo l iberalno k ran j sko učiteljstvo, n a v a j a vrsto s tvarnih , ' . . ; je v borbi zu izbol jšanje g m o t n e g a položaju pr iprav l ja lo kranj- s k o uči te l j s tvo stuvko, zarudi kutere je pol ic i j sko ravnate l j s tvo prepovedulo shod, ki se je pa k l jub temu vršil v Ijubljunskem Mestnem domu. Nu tem shodu je v prid uč i te l j s tva nastopi l tudi C.'nnkar. To je bil mendu njegov zadaj i ju v ni Iiustop. (Prim. CZS XIX, 231.) primerov, kakšne krivice so doživeli in kakšnih p r e g a n j a n j so bili deležni učitelji , ki so ostali trdni v svojih načelih. Značilno je, da j e pod takimi pogoji p r eha j a lo v klerikalne vrste tudi veliko učitel js tva, ki j e popre j pr ipadalo naprednjakom, a je tam s svojimi eketremnimi in fanatičnimi liberalnimi nazori bol j škodovalo kakor koristilo. Zna- čilno pa je tudi to, da se v takih razmerah med k ran j sk im uči tel j - stvom ni mogla razviti socialistična s t ru ja , ki je pričela s številčno močnejšim in naprednejš im proletariatom v Slovenskem Pr imor ju in pod Tumovim vplivom že močno učinkovati na t edan je uči tel js tvo v Pr imorju , 2 a našla prve s inipat izerje že tudi med gmotno bolje situ- iranim in zato neodvisnejšim učitel jstvom na Štajerskem. Čeprav se j e bilo tudi naše pr imorsko uči tel js tvo pr is i l jeno boriti za izbol jšanje gmotnega položaja, se je to uči tel js tvo duhovno lahko veliko svo- bodneje razvi ja lo in veliko tesneje povezovalo z naprednejš im tamoš- n j im kmetom in proletariatom, ker ga pri tem delu ni v tolikšni meri oviral klerikalizem. Ta klerikalizem, ki se je od vsoga slovenskega ozemlja na jmočne je zasidral prav v njegovem osrčju — na Kranjskem, k r a n j s k e m u učiteljetvu ni dal ne gmotno ne duhovno dihat i in j e povzročil n jegovo bedno zanemarjenost in zaostalost. Bedna zaostalost in omejenost, muke in ponižanja pa tudi tragično t r p l j e n j e posameznih borcev iz vrst tega uči te l js tva je "našlo v Can- k a r j u pretres l j ivega glasnika. V »Mojem živl jenju« Cankar živo popisuje svojo grenko pot do učenosti in svoje prve t rpke vtise, ki j ih j e pre je l o šoli. Dečkova lepoteželjnost j e zadela ob suho zaprašenost šolskih klopi, n jegova evobodoljubnost ob ostre paragra fe šolskega reda, ki se j im j e vrsa šolska leta le s težavo podre ja l . Njegov tenki čut za jezik se je upr l ob prvem afekt i ranem izgovoru učiteljice, n jegova pravicoljubnost ob prvi krivici, ki mu jo je povzročil naduči te l j Vinko Levstik, čigar slad- kobnost se mu j e morda p rav zaradi tega t ako globoko za jedla v srce. Z učitel jstvom j e ostal Canka r vee ž iv l jen je v tesnih osebnih stikih. Zlasti vel ja to za učiteljice, ki so bile v njegovem osebnem erotičnem ž iv l j en ju zelo pomembne. Da se je Cankar s tuko silo na- vezal prav na učiteljice, ni nič čudnega: bile so pač naše prve poklicne žene iz inteligenčnih krogov ter kot take tudi na jnapredne j še in Can- k a r j u tudi duhovno še nu jbo l j dorastle. Že kot gimnazijec se je Canka r zatekel k zasebni učiteljici Idi Božičevi, ki je n e k a j časa prebivala na Vrhniki, in j i zaupal svojo prvo l jubezen do Francke Opekove. Potem ko Božičeva 9. avg. 189> v pismu C a n k a r j u ugotavl ja , da ga Francka ne zna ceniti, vzdihne: >0, srečna F r a n j a ! na tvojem mestu bi jaz vse drugače ravnala!« (CP I, 13.) Tudi ko se je v istem letu Cankar zaljubil v učitelj ico Heleno Pehani, si j e poiskal zaupnico in posredovalko v učiteljici, n jen i pri- 1 L. 1911 j e T u m a organiz iru l soc ia l i s t i čno u č i t e l j s t v o v S l o v e n s k e m Pri- morju , ki j e pr i če lo m e d n a p r e d n i m i u č i t e l j i o r g a n i z i r a n o borbo za soc ia- l i z e m (Jože P a h o r 11. dcc . 1948 us tno) . ja te l j ic i Minki Vasičevi, zaročenki F rana Govekar ja , v čigar uči- te l jski rodbini j e v tistem času veliko občeval (CP 1, 159). Tri leta nato ее mu zdi, da j e bilo to razmer je za Heleno le »zabavna anek- dota«, zan j pa »otročje sanje« brez trohice l jubezni. »Nji j e ugaja lo , da sem zlagal nan jo lepe pesmi, — to j e bilo vse.« (CP I, 448.) Ker se pa Cankar tako iz javl ja 24. avg. 1898 v pismu Anici Lušinovi, je t reba ta pogled naza j nekoliko omiliti, čeprav drži, da je bila t ak ra tna uči- teljiščnica, kasnejša učitel j ica Anica Lušin prva ženska, ki j e g lobl je posegla v C a n k a r j e v o ž iv l jen je in delo. Aničina čista ž iv l jenjska ra- dost, n j ena duhovitost in raf in i rano otroška koketnost, topla prisrčnost in mehka nežnost odsevajo veliko bol j ko v vlogi Ane v drami »Jakob Ruda«, k j e r jo je Cankar zavestno prikazal , še v vrsti drugih njegovih ženskih likov. Od vseh Canka r j ev ih l jubezni j e bila l jubezen do Anice Lušinove n a j b o l j čista, n a j b o l j stvar srca, ne krvi, zato jo je tudi z lahkoto predušila strast do n jene sestre Minke, povsem udušiti pa j e ni mogla nobena od kasnejših žensk. Ko se Cankar 1.1902 spet vrača k Ani kot p r i j a te l j , mu prav to njegovo čustvo omogoča tolikšno vživet je v n jeno ž ivl jenje . T o n j eno u tesn jeno pisarniško ž iv l jen je občuti kot oduren kontrast v pr imeri z razkošnim ž iv l jenjem sle- pa r j ev , ki niso vredni, da bi j i čevl je zavezali, a kva r i j o zrak po letoviščih. (CP I, 505.) Zato ga tudi tem globlje zadene n jena br idka učitel jska usoda: »Cudnomehko mi j e bilo pri srcu, ko sem bral, da ßi Ti, tako vesela in ž iv l jenja vredna, obsojena v dolgočasno š ta je rsko vas. Komaj se Te moreni predstavl ja t i v takem milieu-u, kakor mi ga opisuješ.« (3. febr. 1904; C P I, 529.) Ko j e 1910 obiskal n j en grob, j e občutil, da jo j e zadušila brezdušna samota vase pogreznjene mrke vasi, in se obdolžil kr ivde za n jeno smrt v takšnem kra ju . 8 To C a n k a r j e v o vživetje v okol je , k j e r j e bilo pr is i l jeno živo- tar i t i n jegovo nekdan je dekle, j e eden izmed momentov, ki mu omo- goča tolikšno vživet je v žalostno usodo preganjanega uči tel js tva kot takega. Ta socialni moment, ki korenini v l jubezni do Ane Lušinove, pa v odnosu do ostalih uči tel j ic (Mice Kesslerjeve, Milene Rohr- mannove) ninm korenin, ker eo te živele v gmotno ugodnejš ih raz- merah, predvsem pa v pr imernejšem okol ju . Zato j e n. pr. zapustila n jegova grenka, odpovedujoča se l jubezen do Mice Kesslerjeve glo- boke sledi v njegovi osebni, l jubezenski poeziji (»Novo živl jenje«, »Milan in Milena« idr.), ne pomen j a pa nobenega mostu k uči te l ju kot tipu nekih določenih razmer. Tudi Canka r j evo razmer je do učiteljice-pesnice in pisatelj ice ni zapustilo vidnejše sledi v njegovi družbeni umetnosti. Odnos do »Slovenke«, prvega našega ženskega glasila, mu j e ostal pod ured- ništvom učiteljice Marice Nadliškove t u j in se je izboljšal šele 1. 1900, ko j e prevzela »Slovenko« Ivanka Anžič-Klemenčič, ki se je skušala » »Mimogredč«, CZS XVIII, 9b—100. Nini Bergmanov i piše C a n k a r 10. de- c e m b r a 1910 (CP III, 226), da j e A n a u m r l a p r e j š n j e l e to pr i Sv. B e n e d i k t u , k a r pa j e o č i t n o p o m o t a (prim. C P I, 504). 10* 147 približati socializmu in »moderni«. Toda čeprav si je izbral prav »Slovenko« za bo jno postojanko, s ka te ro j e sprožil svoj najsi lo- vitejši napad na Aškerca in na naše t edan je slovstvene razmere (prim. SJ 1928, 133 s. in SJ 1941, 87 ss.), in čeprav ji j e v pismu urednici 17.eept. 1900 obetal zvesto sotrudništvo, j e komaj dva tedna nato označil ta časopis za enega »najneumnejš ih listov na svetu« (Schwentnerju 2. okt . 1900; C P 11. 66); zato nič čudnega, če je ostal tudi posameznim sodelavkam, ki so bile večinoma iz učiteljskih vrst, osebno tu j . Toplejši je bil njegov odnos edinole do bivše učiteljice pesnice Vide j e ra jeve , ki j e živela kot žena violinista Je ra ja hkrat i z n j im na D u n a j u in je našla poleg pesnice-učiteljice Ljudmile Po- l jančeve tam z n j im tudi osebne st ike (prim, poleg C P še uvod v Izbrano delo Vide Jera jeve , 1935). Svojevrsten je bil C a n k a r j e v p r i j a te l j sk i odnos do tedanje uči- tel j ice Lojzke Stobijeve, ki igra od 1912 kot publicistka-socialistka in borka za ženske politične pravice pomembno vlogo v stranki in med našim ženstvom sploh. Canka r jo j e upodobil v Lojzki v »Hlapcih«. Od vseh učiteljev, ki j ih je Cankar spoznal, je postal zu njegovo umetnost n a j b o l j tipičen odnos do Engelberta Gangla. Učiteljsko sladkobnost, ki j o j e prvič občutil že na Vrhniki pri naduči tel ju Levstiku, j e 1897 odkri l v lo|>orečju Ganglovih poezij in, ker je hkra t i s tem leporečjem zaslutil tudi nepristnost pesnikovega navdušenja , mu je postal prvak liberalnega učiteljstva, osebno pošteni Engelbert Gangl, model za f razerskega rodol juba in ena izmed tarč za njegovo sat iro na zlagano naprednjaš tvo, kar se v neštetih variantah ponavl ja v n jegovem delu. D a ima ta C a n k a r j e v žolč svoje korenine prav v njegovem oseb- nem odnosu do Gangla, izpričuje med drugim vrsta izbruhov v njegovi korespondenci. Razkačen je nad ocenjevanjem »žužnjavega« Gangla, ki enkra t tako hvali, »da prime človeka driska«, u drugikra t , kadar o c e n j u j e n jegovo delo, »zopet blede od zavisti« (Govekar ju zač. mu ja 1900; C P 1, 209). Še h u j e r a z b u r j a C a n k a r j a zavest, da l jub l j anska »klika« prinaša vse drugačne, ugodne ocene »o najpl i tve jš ih poezijah Ganglovih«, medtem ko izroča ocene njegovih lastnih del l judem, o katerih ve, da ga osebno mrze (Govekar ju 2. apr . 1900; C P 1, 204 s.). O Ganglovem l i terarnem delu govori C a n k a r vseskozi omalovaževalno in ga še leta 1907 imenuje »genijivi smrad« (CP III, 149). Toda že v prvih pisateljskih letih, ko se čuti občutl j ivi Canka r zaradi krivičnega ocen j evan j a lastnih del osebno prizadetega, v Ganglu ne občuti samo nemočnega p isa te l ja -konkurenta in I razer ja , marveč tudi že zagovornika krivičnega družbenega reda. Nad vse značilno je, kako se 24. avg. 1899 v pismu Goveka r ju r a z b u r j a nad podlistkom v »Slovenskem Narodu«, k j e r Gangl zagovar ja stališče treh stanov, ki da so s tebri družbenega reda: »Učitelji, d u h o v - n i k i in — v o j a k i . . . stebri družabnega r e d a ! . . . In take fel j tone pr iobčuje .liberalni' ,Narod'! To seveda ni nič .dekadenöncga'. Pri moj i duši, to greste navzdol! « V regis t r i ranju takšnih in podobnih izjav naših vodilnih napred- njakov 4 je zarodek Cankar j evega spoznanja o korumpirani l i teraturi pa tudi politiki tako imenovane »napredne« stranke, ki ni nič m a n j nazadnjaška od »farške«, spoznanja, da je pri nas »potreba reformaci je in revolucije v p o l i t i č n e m , s o c i j a l n e m , v v s e m j a v n e m ž iv l jenju , in t e j reformacij i mora delati l i teratura pot.« (Zofki Kve- drovi 8. m a j a 1900; C P 11, 361.) To spoznanje, ki j e bilo na jmočnejše sredstvo v Ca j ikar jevem boju z lastno dekadenco in najs i lnejše orožje v boju z družbo, se od 1900 vse bolj vidno uve l jav l j a v njegovem borbenem delu. V te j Can- ka r j ev i borbi zoper zlagano družbo pa ima nemajhno s transko vlogo tudi uči tel j-frazer . Učitel j-frazer dobiva že v drami »Jakob Ruda« (končano 1899, izšlo 1900) določnejšo obliko: značilen v tem pogledu je dialog v 6. prizoru II. d e j a n j a med Justinom in Dol inar jem, ki kaže globoko naspro t je med učitel jevo in umetnikovo miselnostjo, moralo in do- ž iv l jan jem sploh. Justin bi rad zvedel za Dol inar jevo sodbo o lepo- rečnem govoru, s kater im namerava proslaviti zločinca Jakoba Rudo. Vsa Dol inar jeva osuplost in vsi ugovori pa uči tel ja ne prepričajo, da njegov govor ni dober in primeren, ka j t i značilno je, da Justin p rav tako ve ru je v pomembnost svojega leporečja kakor tudi v vred- noto predmeta, ki ga opeva; Justinova naivnost j e tako brezmejna, da ve ru je v Rudovo poštenost. Tu, v Justinu, j e zarodek učitel ja Šviligoja, znamenitega tipa ne- dolžnega, navdušenega, blagega omejenca, ki se sedeun let preple ta skozi C a n k a r j e v o delo. S pravim imenom nam ga Canka r predstavi že 1901 v satiri »lz ž iv l jen ja odličnega rodol juba«: Kot novi t a jn ik v lepi dolini šent- f lor janski odkr i j e učitelj Šviligoj med zaprašenimi pap i r j i »odlič- nega rodoljuba« Štefana Ferfilo, s čimer zadobi n jegovo ž iv l j en je vreden smoter. Ka j t i »kakšni so dnevi učitelja in občinskega ta jn ika , ki j e zakopan ob živem telesu v grob smradl j ive zakotne vasi? Njegova duša vene in hira in pogine, če nima brašna s e b o j . . . « Ferfila pa mu da nalogo, »ki bo luč in hrana« njegovih dni. Iz »rodoljuba«, ki j e bil v starih časopisnih izrezkih komajda omenjen, se Šviligoju po- sreči napravit i velezaslužnega vel jaka , »čast in diko domovine«, do- seči zan j marmornato ploščo, slavnost, slavolok, zase pa slavnostni govor in — kar je glavno — učitel j v vse (o veruje , on ne čuti liinav- ščine, njegovo nehan je j e »čisto in blagodejno«. 4 Cankurju je utegni la biti znana n. pr. tudi vdanost im izjava l jubljan- skega učite l jstva. ki jo ie sestavil Gangl na okrajni učiteljski konferenc i v pros lavo petdeset le tnice K ranča Jožefa I. 4. jul. 1898. Iz java izraža neomajno z v e s t o b o »do p o s v e č e n e osebe« v l u d u r j e v e in »do p r e j u s n e v l a d a j o č e rodbine« in po laga »v vznožje Najv i š jega prestola« prisego, da bo uči te l j s tvo »takisto v bodočnost i zbuja lo in krepi lo v srcih šolske mlad ine iskreno l jubezen, vdu- nost in zvestobo« do v ladarja in »do pres lavnih č lenov prejasne rodbine l l a b s - buriko- lotar inške« . (Fr. Leveč, N a š e l judsko šo ls tvo |1848—98|. S lavnostn i go- v o r . . . 1898.) Y štirih letih se v C a n k a r j u izobl ikuje ta dolina šent f lor janska v simbol slovenske lažimorale in licemerstva, v 9imbol zasmrajene stoječe luže, ki j o za hip r a z b u r k a j o Zlodej — slovenski Mefistofeles, Dioniz in Hiacinta — umetnik in lepota. In spet j e uči te l j Šviligoj tisti, ki trči ob umetnika: n jegove velike, strmeče, prestrašene oči zaznajo pohu jšan je , ki se j e z umetnikom in n jegovo l jubico vgnezdilo v to brumno dolino in p rece j j e voljan napisati ukaz za progon teh pri tepencev (»V mesečini«, napisano 1905, izšlo 1906 z letnico 1905). Dve leti nato j e Canka r svoje š tudi je o dolini šentf lor janski še poglobil. Za analizo Šviligoja j e zlasti značilen dialog med n j im in ad junktoni Petrom — predhodnikom kasnejšega umetnika Petra. Na ad junk tovo vprašanje , kako se da živeti v dolini šentf lor janski , od- gova r j a Šviligoj: »Lepo se da živeti v dolini šentf lor janski , lepše nego na vsem prostranem svetu! Z a k a j ena sama čednost, vseh drugih čednosti mati, j e potrebna človeku: zadovoljnost. Iz n j e se porode brez t ruda in bolečine, kakor metu l j iz bube, vse druge potrebščine: rodoljubnost nad vse, zmernost v vseh ozirili, spodobnost v vseh oko- liščinah in še mnogotere čednos t i . . .« Ko se a d j u n k t uveri, da govori Šviligoj vse to prepričan, brez hinavščine, ga sp ra šu j e dalje, če mu v t e j dolini nikoli ni zasmrdelo kakor iz neizmerne mlake. Učitel j pa zardi »od srda in žalosti«. On ve, da je tudi dolina šent f lor janska deležna greha in da ga bo deležna morda na vekomaj ; on ga pozna, a se ne zmeni zanj , marveč sedi za mizo in resno beseduje . Ce stopi v lužo pošten rodol jub, zatisne oči in njegovo srce j e usmiljeno. A d j u n k t pa mu odgovar ja razžaloščen: »Ker ste nedolžni in brez zlega, sem prišel po tolažbo; in sem videl, da j e nedolžnost in vernost večji greh od greha samega. K a j tore j? Dvoje cest se odpira človeku: ali se napravi t i s tistimi, ki sede za mizo in p i jo in miže, da bi ne videli rodol jubnega greha, ki pleše sredi izbe in ugan ja razuzdanosti ; ali pa — )M>gledati grehu v obraz in mu nastaviti nogo. Ena cesta drži v čast in zasluženje, d ruga v sramoto in bo les t . . . « Učitelj pa si je svest, da pr ipada k prvim, ka j t i n jega je bog obvaroval o pravem času vseh nadlog in skušnjav. »Zakaj mnogo jih je bilo pun tu r j ev in pesnikov v mladostni nespameti, pa so se izpreobrnili v poštene rodol jube in spominske plošče o z n a n j a j o n j i h imena!« (»Pravična kazen božja«, napisano 1907, izšlo 1908.) Vendar uči tel j Šviligoj, to »znamenje in prapor doline šentflor- janske«, ni brezčuten in nedostopen za čisto lepoto. Ko gleda ples prelepe Petrove neveste, n jegovo srce moli od prečistega veselja. N je - gove oči so spoznale, »da je svet tudi onstran doline šent f lor janske in da j e poln lepote, iz pohu j š an j a izluščene«. Toda njegovo vzhičenje mu ne dä, da bi ga ne izlil v govor, poln neprimernih f raz in praznega besedičenja. (»Razbojnik Peter«, 1907.) »Zmirom me je bilo sram, nerodno mi j e bilo zmirom, kadar sem te videl, učitel j Šviligoj!« mu pravi Peter v 1 1 1 . d e j a n j u »Pohu j šan ja v dolini šentf lorjanski« (1907), ki j e sinteza vseh teh š tudi j in k j e r tudi Šviligoj dobi zgoščeno, zakl jučeno podobo nedolžnega, od živ- l j e n j a neoskrunjenega brezkrvneža. »Globoko sem čutil v srcu, da sva si navsezadnje l jubezniva tovariša, da obadva l jubiva to domo- vino, ti na izhodu, jaz na zahodu, ti tod, jaz ondod, in da j e na jbol j še , če se nikoli ne s r e č a v a . . . Pa sem te srečal, Bog je hotel, in sem videl, da imaš naočnike, da slabo vidiš in blago misliš in d a se ti kolena tresejo!« Razbojnik in umetnik Pe te r -Cankar j e poosebljeno gibanje , ne- mir, razvoj, ki neprestano raste in izgoreva v samih dialektičnih naspro t j ih — učitel j Šviligoj pa j e poosebljen mir, nepregibnost, sko ra jda nagačeno strašilo z visoko dvignjenim kazalcem. Globl je in nepr imerno bol j tragično kot učitel j Šviligoj, ta vitez klavrne postave, pa prepleta C a n k a r j e v o delo drug tip učitelja, aktivni tip Jermana in Kačur ja . V C a n k a r j e v e m delu nastopi 1898 kot upokojeni uč i te l j Mrva, ki se drzne postaviti po robu ve l j aku županu in zato propade kot n jegova žrtev (»O čebelnjaku«). Značilno, da zadnj i učitelj , ki nastopi v Canka r j evem delu, prav tako nosi ime Mrva, prav tako propade kot žrtev revščine, le da hkra t i tudi kot žrtev kompleksa, ki globoko posega v bistvo C a n k a r j a samega (»Krpa na čevlju«, 1914). — V osred- n j i h štirih delih, k j e r igra pomembno vlogo, pa j e tako povezan, da posamezno od teh štirih del prav za prav slika samo posamezno fazo razvoja istega človeka. V zakl jučku romana »Na klancu« (končano 1902. izšlo 1903 z let- nico 1902) nastopi kot uč i te l j z dvoletno prakso. V dialogu s propadlim študentom Lojzom-Cankar jem se pokaže kot trezen pozitiven delavec, ki skuša pomagati l judstvu. Prepričan, da je glavno, če j e človek resen in če misli pošteno, ne namerava p rav nič eksperimentirat i , marveč delati po skromni stari »šabloni«. V trgu si prizadeva pri bralnem društvu, ki pa ni namenjeno gospodi, marveč kmečkim fan- tom in delavcem. Lojze podvomi, če j ih bo mogel na ta način reševati. »Zakaj ne na ta način? Uboštvo j e veliko, toda inteligenten človek si ve pomagati, duševni siromaki pa so dvakra t ubogi — s k r i j e j o se in p r i č a k u j e j o k o n c a . . . Zbuditi je t reba l judi ; kadar se bodo pre- dramili in bodo izpregledali , si bodo že pomagali sami. Navadili se bodo na družbo, videli bodo, da vsak sam ne opravi nič, da se mora nas lanja t i d rug na d r u g e g a . . . To so nam že p r e j pokazali socialistični u sn j a r j i , ki so se združili in ki niso več hlapci svojih gospodarjev.« Delo in nazori Cankar j evega učitel ja v t e j začetni fazi učitel je- vega in Cankar jevega razvoja so n a j b o l j skromni, a n a j b o l j stvarni. Vsekakor pa je tudi Canka r j eva vera van je na jveč j a , drugače bi evojega romana kot odgovor na obupni Lojzetov vzkl ik: »Obsojeni na smrt!« — ne zaključil z optimistično simbolično podobo o ma jhn i rdeči luči v uči tel jevem oknu, ki raste in se sp remin ja v »mirno, jasno, belo svetlobo«. Toda dve leti nato se Cankar-umetnik Mate v romanu »Križ na gori« (1904) v glavnem otrese dekadence in se zave svoje moči, med- tem ko postane njegov uči tel j malodušnejši . Pr ične piti, ker mu treznemu v sencah domače globeli ni mogoče živeti. Zlasti ne, ker j e l jubezen do Hance vzdramila v n j e m človeka, ki je bil že s k o r a j zadremal. Tudi on zahrepeni za Matejem proč iz mračne globeli — proč iz u tesnjene domovine v svet. »Blagor ее tebi, ki imaš peroti,« vzkl ika Mateju, »jaz pa sem uklenjen!« Mate sprašuje , če bi ne bilo mogoče, da bi k d a j tudi tu sem zasijalo sonce. Učitelj pa se l ir ipavo zasmeje: »Nikoli, p r i j a te l j , nikoli! Tudi j az sem mislil, san ja l ve- l i k o . . . Pred tremi leti, k o s e m p r i š e l . . . o, kak mladenič, kak idealen fant! O nalogah sem sanjal , le pomisli, o delovanju za narod in tako d a l j e . . . Toda glej, koma j sem začutil te pr i jazne, hladne sence, že sem se čisto ponevedoma izluščil iz tiste idealne skor je ! Ne dotakni se teh senc, p r i j a te l j , ne poizkusi se j ih dotikati! Ne pokaži l judem, da si drugačen od nj ih , ne povej j im nikar, da j e zunaj , daleč za hribom, drugačen in svetlejši svet! Komaj bodo spoznali, da nisi iz n j ih testa, pa te bodo k a m e n j a l i . . . « Ob zakl jučku romana sklene tudi učitelj , da se bo odpravil v svet. Gleda proti hribu, za ka ter im toneta v večerni za r j i Mate in Hanca, in tako se mu zdi, »kakor da j e bil zrasel tam gori na zlatordečem ozadju silen križ, koprneč do neba«. Silen križ — simbol vseh tistih, ki se bore za izbol jšanje sveta in trpe kot žrtve te borbe — simbol Jermanov in Kačur jev. Jerman (»Hlapci«, končano 1909, izšlo 1910) se po zmagi kleri- kalcev ni po zgledu svojih k lavrnih tovarišev prelevil v /upnikovega hlapca, nasprotno, župnikova zahteva, da se mu ukloni, ga je pod- žgala v upor : »Pokazali ste mi. k a j je moj |>oscl —. iz hlapcev na- praviti l judi ; pa če le enemu odvežem roké in pamet, bo dovolj plačila.« Toda hkrat i ko se Jerman zave, da za hlapca ni rojen, ve tudi to, da za mučenca nima veselja in za j u n a k a ne daru. I udi nima Jerman silne volje; v n jem j e namreč vseskozi močna vera v socializem, ni pa v n jem vere v lastno zmago. Ko čaka na pričetek shoda, ki ga j e sklical v gostilno, j e nialodušen, prepr ičan že vnaprej , da ne bo spre- obrnil ne časov ne k r a j e v — toče ne zagovoril in kamna ne spremenil v sočno prst. Ta Jerinanova malodušuost je poglobljena imilodušnost njegovega predhodnika uči tel ja iz »Križu na gori« — bolje, to je le poglobljena faza razočaranega učitelja, ki ga je 8|xxll)iidila k novemu boju le nova, še bolj klavrna politična s i tuaci ja : zmaga klerikalizina na Slovenskem 1er duhovna in gmotna nasilnost tega klerikalizina nad l judmi. Razumljivo, da je njegov odnos do knietov-hlapcev še bolj negativen kot v p re j šn j em romanu, da je njegov postopek s kmečkim ljudstvom napačen in da se »shod« mora nu jno končati s pretepom in pobojem. Jerman ni ne psiholog ne diplomat ne demagog; n jegova tragična kr ivda je v tem. da kmečkemu ljudstvu govori v jeziku, ki ga to ne more razumeti in da tudi sam ne ve ru je v to. tla bi ga moglo razumeti. Koj po toni prvem porazu Jerinanova borbenost popolnoma upluhne. Ko ga kovač Kalander vabi k novemu zborovanju , k j e r bo že kar sedem antikristov, mu Jerman reeignirano odgovar ja : Tvo ja roka bo kovala svet. »Ne, j az ne bom več zboroval. Vi, ki imate v srcu mladost in v pesti moč, vi g le j te ! O b vaših plečih bo slonelo ž iv l j en je , moja so o d p o v e d a l a . . . Star sem in z a s p a n . . . « Junak d rame ni uč i te l j Je rman, marveč delavec Ka lande r : s tvaren, preprost , dober , pošten, zdrav in močan. C a n k a r j e v tem času že z d a v n a j prepr ičan, da je bodočnost s lovenskega naroda v rokah pro- letar iata . Posamezni inteligenti sicer l ahko razvoj pospešu je jo , odlo- čati pa kot posamezniki ne morejo . O d l o č a j o lahko le kot glasniki nove družbene sile v združeni borbi za gmotno in duhovno osvobo- di tev l juds tva izpod j a r m a kapi ta l izma. T a sila se j e od devetdeset ih let p r e j š n j e g a s to le t ja pri nas pričela obl ikovat i v Jugoslovanski socia lnodemokratski s t ranki , vendar vse p remalo teoretično-inarksistično poglobljeno, p remalo povezano z in- tel igenco in s kmečk im l judstvom, vse p reveč na ozki s tanovski pod- lagi. Zato n j e n boj, ki pa j e bil v splošnem nerevolucionaren, re lor- mist ično pa r l amen ta ren bo j za dosego legalnih pravic, ni o d j e k n i l med k r a n j s k i m uči te l js tvom, ki se je v g lavnem še zmerom trlo le za obledela k le r ika lno- l ibera lna načela. C a n k a r j e p r edob ro poznal te- d a n j e slovensko, zlasti k r a n j s k o uč i te l j s tvo in n jegove organizaci je , d a bi mogel verovat i v n j egovo moč. Tudi j e p redobro poznal us t ro j t e d a n j e družbe, da bi ne čutil boleče uč i te l j eve odvisnosti , tako gmotne kot duhovne. r C a n k a r j e v odnos do polit ičnih nasprotnikov, zlasti do k le t ika l izma, se j e v tem delu pod vpl ivom občevan ja z duhovščino v S a r a j e v u i d e j n o poostril , človeško pa poglobil. Njegov župnik ni več samo črn, postal j e plastičen in z besedami, ki j i h na koncu izreče J e r m a n u : »Kakor ste vi storili , bi storil tudi jaz, nevredni s lužabnik božji!« s k o r u j neprepr i č l j iv ; tudi brezhrb ten ičn i katol iški uč i t e l j H v a s t j a pokaže na koncu človeško toplino. Celo v m a j h n i skupinici lastnih somišl jenikov, delavskih prole tarcev, da C a n k a r nastopit i p i j ancu Pisku, ki s svo jo bana lno zad i rčnos t jo kali ugled napredne bo rbe (Jerman župn i ku : »na čegavi n j iv i ni plevela?«). Edinole zastopniki l iberal izma, zlasti n a j b o l j zagrizeni in n a j b o l j kr ičavi uči tel j Komar , p a tudi uči te l j ica Minka idr., n i m a j o niti ene svetle potezo. Plehka podlost K o m a r j e v a ali pate t ično f r a z a r j e n j e Minke ipd. si- zdi jo kari- k i rane , če bi ne bili ti tipi za nas t a k o značilni, da se j e t e d a n j e uči- te l j s tvo čut i lo v živo zadeto in j e na n jegov protest vladna cenzura upr izor i tev »Hlapcev« p repoveda la (CZS XIV, 312).n C a n k a r je pač sani izšel iz l iberal izma in j e temu p r e p r i č a n j u nepomir l j iv nasprotn ik . 5 L o j z k a S t e b i j e v u j e o h r a n i l a na l istu k v a r t n e g a f o r m a t a C a n k a r j e v r o k o p i s n a s l e d n j e v s e b i n e (zdaj last N U K ) : R a z p i s n и g г и d e Znano mi je , da j e v ludnu c e n z u r a osumi lu v moj i drami »Hlapci« d v a - i n S e s t d e s e t o d s t a v k o v , ki so b a j è nevarn i za j a v n i mir in red. Kdor ini teh d v a i n š e s t d e s e t o d s t a v k o v n a t u n k o označ i , mu p lačum c e s a r s k i c ek in . O d p o t e g o v u n j a i z k l j u č u j e m c e n z u r o ter n j e n beirat . V L j u b l j a n i , d n e 20. j a n u a r j a 1910. I v u n C a n k a r Edina iz jema med tem kler ikalnim in l iberalnim-pokler ikal jenim učitel js tvom je poleg Jermana Lojzka, ki j o je Cankar ver je tno tudi v ž iv l j en ju spoznal kot edino izjemo. V »Hlapcih« j e sicer Lojzkina socialistična usmerjenost samo rahlo nakazana, ka j t i v II. ak tu m a n j - k a j o Lojzkine besede, na katere reagira naduči te l j z opominom: »ne donaša j te politike v šolo in še celo ne v obliki, ki j e spodobnemu človeku in vzgojevalcu mladine k o m a j v krčmi dovoljena«," in Komar s »pridigarskim tonom«: »Ljudstvo bi se samo zataji lo, če bi izročalo svojo mladino odrodnim l judem, da j o napolni jo z duhom, ki ni duh ljudstva.« Širino Lojzkinih pogledov na ž iv l jen je in n jeno vzvišenost nad ozkosrčnim klerikalno-l iberalnim p re r ekan j em pa p o t r j u j e n j e n a duhovita i roni ja v zvezi s političnim miš l jen jem in ravnan jem n jen ih stanovskih tovarišev, n j eno stvarno, t rezno preso jan je , n j eno demo- krat ično svobodoumje pa tudi Jermanov odnos do nje , s katero se čuti duhovno povezanega (»Rad te imam, ker sva tako sama«; »si od naše krvi«; »Mi bodo hodili do k o n c a . . . še vzdihovanje nam bo t rudnim prepovedano.«). Kakor vse C a n k a r j e v o delo so tudi »Hlapci« verno zrcalo t e d a n j e družbe, hkra t i pa tudi umetnika samega. Avtor se j e zavedal, da v prvih dveh de j an j i h p rev ladu je sat ira , v t re t jem jia se pr ičenja t ra- gika (Schwentnerju 26. okt. 1909; C P II, 254,). Prvi dve d e j a n j i sta objekt iven pr ikaz naših tedanj ih družbenih razmer, v nas lednja pa vse b o l j prodira C a n k a r j e v a osebna problemat ika: erotična, religiozna, zlasti pa nravstvena. Jerman, ki že v IV. d e j a n j u doživlja shod na kmetih na podoben način, kot ga j e utegnil doživeti, Canka r sam kot socialnodemokratski kandidat 1. 1907,7 pos ta ja vse m a n j zgodovinska slika slovenskega uči te l ja določene dobe in vse bo l j Cankar sam in kot tak k l j u b rastoči malokrvnosti , ki se po j av l j a v lepih papirnat ih besedah pa tudi v končni resignaciji , ni več samo izraz enkra tne človeške in stanovske mizeri je , marveč hkra t i občečloveške borbe in t r p l j e n j a . Še monumentalneje je ta občečloveškost poedinih usod podana • romanu »Martin Kačur« (napisano 1905, izšlo 1907 z letnico 1906), ki ga je C a n k a r napisal štiri leta pred »Hlapci«. Usoda, ki čaka Jermana na Goličavi, kamor j e kazensko pre- meščen in kamor se v zadnjem d e j a n j u »Hlapcev« odpravl ja , je v tem romanu pre t res l j ivo podana s kazensko premest i tvi jo učitelja Ka- č u r j a v Blatni dol," ki s svojo v nebo vpi jočo zanikrnost jo in zapu- Sčenostjo izsesa iz uči te l ja-mučenika vso vero v uspeh lastne borbe in ves pogum ter napravi iz liorca cunjo . • Cnnknr dopušča , da se na te b e s e d e L o j z k a samo »molče pokloni« . Loj- zka Stebi , ki ji j e C a n k a r p o n o v n o zaupal , da mu j e s luž i la za inodel , j e prot i t emu p o k l o n u pa tudi proti L o j z k i n e m u k l a n j a n j u med osta l im u č i t e l j s t v o m Ered ž u p n i k o m o b z a k l j u č k u I . a k t a protes t irula in C a n k a r j i j e ob l jub i l , d a o ti d v e mest i spremeni l . (Š teb i jevu 18. jan. 1949 ustno.) 7 Prim. Cankarjeva pisma Štefki L ö f f l e r j e v i iz 1.1907, zlasti CP III. 35,40. " 1 o izjuvi prof. Fr. D o b r o v o l j c a j e ta u č i t e l j resn ično ž ive l v Hlatni Brezov ic i . Časovno j e postavl jeno d e j a n j e tega romana še v drugo polovico XIX. stol., t o re j daleč za d e j a n j e m »Hlapcev«, ki se vrši po letu 1908. Ka j t i Kačur nastopi v času, ko še ni bilo varno izpovedovati narodno- naprednega miš l jenja , propade pa v času, ko j e to miš l j en je že prodrlo v širino in vel ja on, ki j e zanje nekoč krvavel , za klavrnega nazadnjaka . Kakor Jerman je Kačur idealist, ki hoče l juds tvo privesti do spoznanja s pomočjo prosvete, kakor Jerman je liberalec, ki ne hodi v cerkev in se drzne posegati v prosvetni monopol klerikalizma, kakor Jerman skliče v gostilni shod, k j e r k lavrno propade, in kakor Jerman tudi Kačur že od prvega početka nima vere, da bo zmagal, marveč se zavestno ž r tvu je kakor Kristus, ki sluti svoje kr ižanje . Tudi sorodnost med nekaterimi drugimi osebami, ki nas topajo v obeh delih, j e očitna. Učitel j F e r j a n je psihološko globlje izdelan Komar, ki gre politično sicer v nasprotno smer od Komar ja , vendar prav tako v skladu z razmerami, r avna joč se po vetru. Ker potemtakem pred- s tav l ja F e r j a n zastopnika napredka, tistega napredka , za katerega j e krvavel Kačur, a ga z d a j z vsemi častmi uživa sam, j e propad Kačur ja , ki so ga razmere v Blatnem dolu tako ubile, da tega na- p redka ne more biti več deležen, še dvakra t bo l j tragičen. Kačur jeva tragična kr ivda j e v prepr ičan ju , da izvira vsa naša neereča iz ene same laži: da nimamo kulture. Treba j e to re j predvsem pokazati , da imamo kulturo. »Eno j e nad vse potrebno: učenje , izobra- ženost! Jaz sem te misli in nobeden mi j e ne more omaja t i , da j e vse naše nesreče vzrok nevednost, neumnost, živalska zabitost in surovost.« Kačur jevo geslo: »Ne roka — pamet ustvari blagor!« j e bilo v duhu miselnosti vsega našega l iberalnega meščanstva, ki se j e v svoji napredni razvojni fazi borilo za svobodo miš l j en ja in za prosveto med l judstvom, v prepr ičan ju , da bo prosveta ustvarila kmetu bla- ginjo, ker ga bo naučila svobodno misliti in ga odvrni la od kleri- kalizma; ni pa imelo pravega r azumevan ja za gmotne potrebe tega l judstva in se ni trudilo, kako bi zaustavilo n jegovo gospodarsko p ropadan je . Zato je bilo vse Kačur jevo pr izadevanje za umsko pro- svetitev l juds tva kap l j a v mor je , zlasti še, ker j e bil v tem tako sam. V Blatnem dolu je bil pred njegovim prihodom izkrvavel kovač, proletarec-socialist. Ta kovač, ki j e bil obležal ob cesti s p rek lano glavo, se zdaj , ob Kačur jevi smrti skloni k n jemu, ga pr ime pod paz- duho in ga v z d i g n e . . . S tem simboličnim zakl jučkom Canka r napoveduje borbo bodočih Kačur jev , ki bodo šli združeni s proletarci : borbo Kačur jevega sina, ki ne bo več tako sam, kot j e bil njegov oče, borbo Jermana, ki j e sicer še borec individualist, a ima n e k a j desetletij nato že več somišljenikov-delavcev na svoji strani, borbo bodočega socialistično usmer jenega učitel jstva. S a j Kačur j i so bili v vseh časih in po vsem svetu in n j ihova t ra- gična pot j e bila tako težka, kot je bil težak napredek, za katerega so se borili. Merilo za klnvrnost n j ihovega p ropadan j a pa j e bilo okol je , razmere, v kater ih so živeli. In p rav družbene razmere, ki so dušile Kačur ja , Jermana in vse učitel jstvo t edan je dobe, so bile t ako boleče, da j ih j e mogel zgrabiti Cankar v vsej nj ihovi pretresl j ivosti . Cankar - jeva žgoča obtožba j e globoko zakorenin jena v razmerah n jegove dobe, a utegne pod enakimi pogoji rasti p reko svoje dobe. Ka j t i k j e r koli žive Šviligoji, ti f r aze r j i in kratkovidni varuhi zlaganih vrednot, ter Komarj i , ti hlapci, ki p r o d a j a j o sebe za kos k r u h a in časti, so nu jn i tudi Kačur j i in Jermani — uporniki proti zlaganosti in nepoštenosti, borci, ki ž r t v u j e j o sebe in svojo srečo za svoje p rep r i čan je in za boljše ž iv l jen je celote. Šviligoji se zadovo l ju j e jo z razmerami, kakršne so, ker ne v id i jo ali pa nočejo videti n j ihove gnilobe. Komar j i se tem razmeram brez vsakršnega not ranjega pre- p r i čan ja samoljubno pr i l aga ja jo , Kačur j i in Jermani pa so nosilci razvoja . Razmere, v kakršnih žive, j im ne dopuščajo še vere v lastno zmago, zato pa ni nič manjša n j ihova vera v ž ivl jenje , kakršno m o r a priti , ker ga s lut i jo v svoji veliki l jubezni do človeka in l judi z glo- bino in čistostjo svojega značaja . Blatni dol in Goličava lahko omaja ta n j ihovo hotenje , čeprav še sredi na jbo l j bednih razmer Kačur n. pr. sanja , kako bi Blatnodolčane dvignil z gospodarskim izobraževanjem, ne moreta pa Blatni dol in Goličava oškropiti z blatom veličino nj i - hovega srca. V tem srcu t r p l j e n j e kopiči l jubezen, ki bi s svojimi energi jami razgnala svet in zgradila nov, boljši svet, če bi to t edan je razmere dopuščule. Tako pa se zapre jo vase in osredotočijo te ener- g i je na eno samo bit je , bodisi da je to dekle Lojzka, ki vzbudi v Jermanu vero v novo življenje," bodisi da j e to umirajoči Kačur j ev sin Lojze, s čigar smr t j o je nujno, da umre tudi Kačur sam, ki j e na tem drobnem ž iv l jen ju obvisel z vso silo svojega srca. Čeprav Jermani in Kačur j i osebno niso zmagali, j e vendar le tudi n j ihova borba prispevala k zmagi naprednih sil pri nas. Zda j Kačur ni več en sam in antikristov, ki bi bili pr ipravl jeni stati Jermanu ob strani, ni več samo sedem. 2e v Jermanovih časih je bila to cela s t ranka in, čeprav j e šlo vodstvo te s t ranke v oportunistično, nerevolucionarno smer, j e združevalo vendarle ogromne energ i je proletarcev, ki so našli pot v komunizem. Nj ihova borba us tva r j a pogoje za razmere, v kater ih Šviligoji in Komar j i propadejo/ Kačur j i in Jermani zmaguje jo , v ka- terih š i r j e n j e napredne miselnosti in prosvete med ljudstvom ni več zločin, marveč dolžnost vsakega učitel ja in ki učitel ju omogočajo vero v izpolnitev njegovega n a j plemenitejšega hotenja . Da je to pot našlo tudi učiteljstvo, pa ima nemajhne zasluge Cankur , ki je prvi prikazal in na jg lob l je videl naš l>odoči razvoj. 0 Ohran i l s e j e i zvod »Hlapcev« , k j e r j e C a n k a r z a k l j u č n i m b e s e d a m , ki jih Jerman govori Lojzki o materi: »Daj. du naju blagos lovi l« las tnoročno pripisal: » . . . z a novo ž iv l jenje b lagos lov i !« (To Cankurjevo knj igo hruni