—" 278 ~- Končev Jožek in čmrli. Spisal J. P—n. ončev Jožek je bil jako prebrisane glave. Bil je eden boljših učencev v šoli; učil se je dobro in pridno, v šoli je vedno pazil, na učiteljevo vprašanje je odgovarjal povoljno. Učitelj in učenci so ga imeli radi. Posebno slabejši, ker jim je mnogokrat pri učenju pomagal. Imel je tudi to lepo lastnost, kakršno se malo opaža pri bolj-ših učencih, da se ni postavljal proti najslabšemu kakor tudi proti drugim, misleč si: ,,Jaz znam nekaj. Jaz sem najboljši v razredu, ti najslabši." Hodil je namreč v šolo k dopoldanskemu pouku, to se pravi v drugi razred. Popoldan je bil prost.. . Ko se je vse naučil za prihodnji dan, je šel ali na vrt ali pa k vaškemu potočku. Tukaj se je igral s svojimi tova-riši. Največkrat so se igrali orožnike in razbojnike. Jožek je bil ponavadi postavljen za poglavarja razbojnikov, ki so ga — zvito glavico — težko dobili orožniki v pesl Bilo je nekega lepega popoldne. Solnce je močno pripekalo. Vsi Kon-čevi so bili na travniku; Jožek je pa sedel — pa ne doma v sobi ali na vrtu —• ampak v šoli. Cudno! Najboljši in najpridnejši učenec — zaprt; ali ni to čudno? Pa že črez četrto uro! . . . Ne, ni čudno! Tudi najboljši in naj-pridnejši se časih kaj pregreši. In Jožek je bil v šoli nepazljiv. Zaraditega je bil zaprt . .. Zdaj se pa še vpraša, zakaj je bil Končev Jožek v šoli toli nepazljiv, da je bil kar štiri ure zaprt? Prejšnji dan je sam sedel pri vaškem potočku. Nobenega njegovega součenca ni bilo, da bi se igral. . . Gleda vodo in valčke v potočku. Za-gleda v sredi potočka ribice, ki plavajo semintja. Zdaj priplava dol po po-točku bilka, ribice se je ustrašijo in se razkrope. Ni več ribic, da bi jih Jožek gledal. Gleda za bilko, ki plava naprej, dokler mu ne izgine izpred oči; spremljal jo bi ob potočku, če bi mogel, do reke, pa celo domorja... Sam sedi. Postane mu dolgčas .. . Vstane in hoče iti, ne vem, ali domov ali na travnik, kjer so njegovi domači sušili mrvo. Zdaj pride za potokom Koritnikov Janezek, najboljši Joškov prijatelj. Poznalo se mu je veselje na licih. ,,Jožek, jaz sem danes nekaj našel," zakliče Janezek za Joškom. ,,Ti!" reče Jožek, ko se obrne in ko zagleda Janezka . . . »Kaj neki? Menda kako ubito žabo pri potočku," pravi Jožek, stopi k Janezku in se zasmeje. nTe že ne. Jezen sem nate. Ti se šališ z menoj; ampak nekaj drugega !" •No." nPa ti povem, pa sarao tebi: za Hrenčevim plotom ... ali bi ti po-vedal ali ne?" ga pogleda postrani. »Če hočeš. Meni je vseeno. Grem." -^* 279 — Janezek ga ustavi, rekoč: nSaj ti bom povedal, da ne boš name jezen. V šoli mi moraš tudi kaj povedati, saj veš, da sedim blizu tebe v šoli." »Bom." nČmrle sem našel, čmrle, veš, Jožek, tam za Hrenčevim plotom," reče Janezek tiho, da ga ne bi mimoidoči slišali. ,,Čmrle! Ti pa še kaj iztakneš. O, ti Janezek ti!" nPojdiva tja! Pa kakšni so! Veliki, rjavi, lepi in mnogo jih jje. Ne smeš nikomur povedati. Naredila bova panj, jih bova zgrebla noter in panj bova postavila na naš vrt v kot. To bo veselje!" »To bo veselje!" ponovi Jožek in ne ve, ali je res ali se mu sanja. Torej gresta. Prišedši k čmrlom za plot, jih začne Janezek dražiti; zato pa je imel kmalu oteklo lice. Jožek je pametnejši, sede za bližnje drevo in gleda Ja-nezka, ki draži čmrle. Ker je imel Janezek oteklo lice, je moral iti zvečer kmalu spat. Tudi na Jošku spoznajo doma neko izpremembo. Tih je, dočim je druge dneve zgovoren in živahen. Rojijo mu po glavi čmrli. Vprašajo ga, kaj mu je. Jožek pravi, da ga boli glava. Mora iti precej v posteljo. In na postelji? Ne more zaspati. Misli njegove so tam za plotom pri čmrlih . .. Sanja . . . Zaspi . . . Devet udarcev ob zvon se je zaslišalo z vaškega zvonika. Razgrajači po razredih so utihnili in se spravili na svoje prostore. Vrata se odpro, v razred stopi učitelj, skupno odmolijo, in pouk se prične. Učitelj zapove mir. Njegov prijazni glas zadoni po učilnici: »Mirni bodite! Danes vam nekaj povem o letnih časih." .« Učenci ga pridno poslušajo in pazijo. Le Jožek — to je danes prvič ™ — ne pazi; sicer sedi mirno in ne moti nikogar. Njegove misli niso pri snovi, ampak pri čmrlih. Učitelj pa pripoveduje najprej o lepi pomladi, o vročem poletju in na- A zadnje preide na jesen. Razlaga: ,,Po poletju pride v deželo jesen. Priroda