letnik XIII, številka 2, oktober 2021 12 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 1. Uvod Kompleksnost poslovanja se je z epidemijo COVID-19 po v e ča l a , s a j s o o r g a n i z a c i j e č e z n o č m o r a l e o b v l a d o v a t i n o v a t v e g a n j a , n a k a t e r a v v e č i n i n i s o b i l e pripravljene. Notranja revizija ima pri obvladovanju t v e g a n j ( a n g l . r i s k m a n a g e m e n t ) po m e m b n o v l o g o , saj s svojo neodvisnostjo in dajanjem zagotovil ter s v et o v a n j e m u p r a v l j a l n e m u o r g a n u ( n a d z o r n e m u svetu in upravi) podaja objektivno mnenje o upravljanju, obvladovanju tveganj in notranjih k o n t r o l a h . Č e p r a v j e po m e m b n o s t n o t r a n j e r e v i z i j e v n o t r a n j e m u p r a v l j a n j u ( R a i b o r n , B u t l e r , M a r t i n in Pizzini, 2017) ter tudi pri poslovanju organizacij v e l i k a , s o k l j u b v s e m u r a z i s k a v e n a pod r o č j u n o t r a n j e r e v i z i j e r e d k e ( K o t b , E l b a r d a n i n H a l a b i , 2020) in v Sloveniji izjemno omejene. B a n č n išt v o je zara di sv ojega spec ifi č nega d el o v a nja, pred vsem obsežne reg ula t i v e , i n pomembnost i v širšem gospodarskem okolju med redkimi panogami, pri katerih zakonodajalec zahteva notranjo revizijo v vsa k i ba n k i. Pr i tem je ba n č n išt v o t u di pa noga, k i ima v po v preč ju najbo lje ra zv i t cel o v i t sistem obv la d o v a nja t v e g a n j (B I S , 2 00 1 ) . T ak o je b il a v o kvir u Z dr už en j a b a n k Sl o v en ije ( ZBS ) , i n si cer odbora za not ra njo rev i zijo , opravlje n a ra z i sk ava, s k atero smo želel i ugotov it i, k atera tveganja, ki so jim banke izpostavljene, najbolj vplivajo na njihovo uspešnost in kako je epidemija COVID-19 vplivala na ta tveganja. Glavni namen prispevka je predstaviti odziv n o t r a n j e r e v i z i js k i h s l u ž b v b a n k a h v S l o v e n i j i n a epidemijo COVID-19 in analizirati odstopanja od ugotovitev globalne raziskave notranjih revizorjev. Analiziramo tudi vpliv COVID-19 na delovanje n o t r a n j e r e v i z i js k i h s l u ž b v s v et u i n v b a n k a h v Sloveniji, prepoznavanje tveganja z vidika notranje revizije v bankah v Sloveniji in vzroke odstopanja vpliva COVID-19 na delo v notranjerevizijskih s l u ž b a h v b a n k a h v S l o v e n i j i i n s v et u . Odzi v not ranje re vizije v bank ah v Slo v eniji na epidemijo CO VID-19 M a t ej D ra š č e k e-pošta: matej.drascek@gmail.com Povzetek N o t r a n j a r e v i z i j a j e po m e m b e n d e l e ž n i k v n o t r a n j e m u p r a v l j a n j u i n o b v l a d o v a n j u t v e g a n j , k i z n e od v i s n i m in nepristranskim dajanjem zagotovil in svetovanjem dodaja vrednost in izboljšuje delovanje organizacije. Č e p r a v s o r a z i s k a v e s pod r o č j a n o t r a n j e r e v i z i j e r e d k e , po t r j u j e j o po z i t i v e n v p l i v , k i g a i m a n o t r a n j a r e v i z i j a p r i n o t r a n j e m u p r a v l j a n j u i n u s p e š n o s t i po s l o v a n j a , k a r v k l j u č u j e t u d i b o l j š e o b v l a d o v a n j e t v e g a n j o b m o r e b i t n i h nenadnih dogodkih, ki pomembno vplivajo na doseganje ciljev organizacije. V tem prispevku predstavljamo t e o r et i č n i o k v i r n o t r a n j e r e v i z i j e t e r n j e n e v l o g e v n o t r a n j e m u p r a v l j a n j u i n o b v l a d o v a n j u t v e g a n j . P r e d s t a v l j a m o raziskavo, izvedeno med notranjimi revizorji v bankah v Sloveniji, in jo primerjamo z globalno raziskavo, ki jo j e o p r a v i l o s v et o v n o Z d r u ž e n j e n o t r a n j i h r e v i z o r j e v ( I n s t i t u t e o f I n t e r n a l A u d i t o r s , I I A ) . R a z i s k a v a po k a ž e , d a se je notranja revizija v bankah v Sloveniji v primerjavi z globalno raziskavo na epidemijo COVID-19 odzvala ag i l n e j e, pr i č e me r no t ra n j a r e v i z ij a t ud i n i bi l a p o dv rž e n a k rč e n j u č love šk i h i n fi n a nč n i h v i r ov . V d r uge m de lu raziskave predstavimo mnenje notranjih revizorjev o tem, da se bodo zaradi epidemije COVID-19 v bankah n a j b o l j po v e ča l a k r e d i t n o i n s t r a t e š k o t v e g a n j e t e r t v e g a n j e d o b i č k o n o s n o s t i . R a z i s k a v a p r i s p e v a n a t e o r et i č n i ravni k boljšemu razumevanju vloge notranje revizije kot tretje linije v notranjem upravljanju, uporabnost r a z i s k a v e p a j e v o c e n j e v a n j u t v e g a n j v b a n č n e m s e k t o r j u v S l o v e n i j i , k i s o s e s p r e m e n i l a z a r a d i e p i d e m i j e COVID-19. Ključne besede: notranja revizija, tveganja, COVID-19, upravljanje, banke letnik XIII, številka 2, oktober 2021 13 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek T e o r et i č n i v i d i k v l o g e n o t r a n j e r e v i z i j e v Sloveniji je opredeljen, so pa raziskave redke ( Z a m a n , D i P i et r a i n S i t a r , 2 0 1 6 ) . T a k o p r i s p e v a m o k dodatnemu razumevanju vloge notranje revizije v teoriji notranjega upravljanja in k razumevanju vpliva notranje revizije na sposobnost organizacije za p r e po z n a v a n j e t v e g a n j v s p r e m e n j e n i h o k o l i š č i n a h . P r a k t i č n a u po r a b n o s t p r i s p e v k a j e v d o p r i n o s u k razvoju in promociji notranje revizije, ki je v e l i k o k r a t š e v e d n o v s e n c i s v o j e d a l jn e s e s t r i č n e , zunanje revizije. Raziskava prispeva tudi k p r e po z n a v a n j u t i p i č n i h t v e g a n j v b a n č n i š t v u , k i s o se zaradi epidemije COVID-19 najbolj spremenila, kot jih ocenjuje objektivna in nepristranska notranja revizija v bankah. Tako lahko bralec pridobi uvid v pomembna tveganja, s katerimi so se banke v S l o v e n i j i s r e ča l e z a r a d i e p i d e m i j e C O V I D - 1 9 . 2. Vlo ga notranje re vizije v notran- jem upra vljanju in ob vlado v anju tv eganj 2. 1 Opredelite v notranje r e vizije Mednarodni standardi strokovnega ravnanja pri notranjem revidiranju opredelijo notranjo revizijo kot neodvisno in nepristransko dejavnost dajanja zagotovil in svetovanja, zasnovano za dodajanje vrednosti in izboljševanje delovanja o r g a n i z a c i j e . O r g a n i z a c i j i po m a g a u r e s n i č e v a t i c i l j e s s i s t e m a t i č n i m i n m et od i č n i m o c e n j e v a n j e m t e r izboljševanjem uspešnosti obvladovanja tveganj, kontrolnih postopkov in notranjega upravljanja o r g a n i z a c i j e ( I I A , 2 0 2 1 a ) . Č e p r a v n o t r a n j a r e v i z i j a notranje upravljanje pregleduje, je hkrati tudi sama Tabela 1: Razlikovanje med notranjo in zunanjo revizijo Notranja revizija Zunanja revizija Namen Pregled finančnega poročanja, poslovanja, pro- cesov, notranjih kontrol, obvladovanja tveganj in korporativnega upravljanja ter zaznavanje prevar Pregled računovodskih izkazov ali druge zadeve skladnosti Odnos do podjetja Zaposleni v podjetju Neodvisen; zunanji izvajalec Fokus Nenehne izboljšave in doseganje strateških ciljev Pošteno poročanje računovodskih izkazov ali drugih zadev skladnosti Stranke Upravljalni organ Zunanji deležnik (delničarji) Perspektiva Preteklost in prihodnost Večinoma preteklost Časovni vidik Nenehno Konec leta ali četrtletno Certificiranje Ni potrebno Pridobitev naziva pooblaščeni revizor Vir: Witmayer, 2020 d e l n o t r a n j e g a u p r a v l j a n j a , p r i č e m e r p r e v z e m a v l o g o t r et j e l i n i j e ( I I A , 2 0 2 0 a ) . P od r o č n e z a k o n od a j e ž e z a h t e v a j o o b v e z n e n o t r a n j e r e v i z i j e v s u b j e k t i h javnega interesa v Sloveniji, spremenjeni zakon o g o s pod a r s k i h d r u ž b a h p a š e n e ( D r a š č e k i n M a r i n š e k , 2 0 2 0 ) . Z a k o n o b a n č n i š t v u j e b i l p r v i zakonski akt v Sloveniji, ki je zahteval ustanovitev notranje revizije kot neodvisne funkcije, ki je del celovitega notranjega upravljanja. Zakonu o b a n č n i š t v u j e s l e d i l z a k o n o z a v a r o v a l n i š t v u , k i je notranjo revizijo uvrstil med obvezne elemente notranjega upravljanja, medtem ko je novela zakona o g o s pod a r s k i h d r u ž b a h l et a 2 0 2 1 l e n a t a n č n e j e o p r e d e l i l a od g o v o r n o s t i n o t r a n j e r e v i z i j e , p r i č e m e r j e p r e p u s t i l a g o s pod a r s k i m d r u ž b a m od l o č i t e v o ustanovitvi notranje revizije. Pomembno je tudi razlikovanje med zunanjo in notranjo revizijo. Medtem ko je zunanja revizija v praksi in v akademskem svetu razvita disciplina, s e v po g o v o r n e m j e z i k u po j m a š e v e d n o e n a č i t a . Problem poglablja tudi dejstvo, da zaposlitveni o g l a s i z a n o t r a n j o r e v i z i j o v e l i k o k r a t v k l j u č u j e j o z a h t e v o po d e l o v n i h i z k uš n j a h a l i c e r t i fi k a t i h s pod r o č j a z u n a n j e r e v i z i j e . R a z l i k o v a n j e m e d o b e m a je prikazano v Tabeli 1. 2.2 P om en notranje re vizi je v notranjem upra vljanju N o t r a n j e u p r a v l j a n j e o r g a n i z a c i j e o b s e g a t r i k l j u č n e v i d i k e ( I I A , 2 0 2 0 a ) : • odgovornost, kjer ima upravljalni organ v nadzorstveni vlogi primarno odgovornost d o k l j u č n i h d e l e ž n i k o v ( n p r . l a s t n i k o v ) , d a nadzoruje delovanje in poslovanje organizacije z n e o po r e č n o s t j o , v od e n j e m i n p r e g l e d n o s t j o ; letnik XIII, številka 2, oktober 2021 14 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek • u k r e p i − v s e b u j e j o t u d i o b v l a d o v a n j e t v e g a n j , ki jih izvaja management za doseganje ciljev o r g a n i z a c i j e s s p r e j e m a n j e m od l o č i t e v n a podlagi analize tveganj in s smotrno uporabo v i r ov; • zagotovila in svetovanje neodvisne notranje r e v i z i j e , k i s pod b u j a j o i n o m o g o ča j o n e n e h n o izboljševanje poslovanja prek iskanja temeljnih vzrokov odstopanj in prodorne komunikacije. Razlikovati moramo med korporativnim in notranjim upravljanjem. Korporativno upravljanje je sistem strukturno in postopkovno opredeljenih od n oso v m ed r a zl i č n i m i u d el ežen c i v dr už bi . M ed u p r a v o , d el n i ča r ji i n na d zo r n i m sv eto m ter p reosta l i m i o rg a n i dr už be sta vzposta v l jena r a zm er je ter s ku pek posto p k o v i n m edsebojn i h od g o v o r n ost i ( ZN S , 2 0 2 1 ) . Not ra nje upravlja nje pa vk ljuč uje orga n i zac ijsko strukturo z ustreznimi ravnmi odgovornosti, procesi za ugotavljanje, upravljanje, spremljanje tveganj in po roča nje o t v eg a nji h, k i so ji m a l i bi ji m la h k o bi l e institucije izpostavljene, ter ureditvijo notranjih kontrol (E B A , 2 0 1 8 ) . M od e l t r e h l i n i j (Slika 1) opredeljuje vloge posameznih organov v notranjem upravljanju: nadzor, vodstvo in operativne vodje s funkcijami o b v l a d o v a n j a t v e g a n j i n s k l a d n o s t i ( p r v a i n d r u g a l i n i j a ) t e r n o t r a n j a r e v i z i j a ( t r et j a l i n i j a ) . P o l e g t e g a govori o vlogi zunanjih dajalcev zagotovil in je kot tak uporaben za vse vrste organizacij ne glede na n j i h ovo ve l i ko s t a l i ko mpl e k s n o s t ( I I A G lo b a l , 20 20 a ). Vsaka linija ima v organizaciji svojo vlogo in od g o v o r n o s t i , i n s i c e r ( E u l e r i c h , 2 0 2 1 ) : • U p r a v l j a l n i o r g a n i m a g l a v n o v l o g o p r i n a d z o r u n a d o r g a n i z a c i j o . S od e l u j e s k l j u č n i m i d e l e ž n i k i i n t r a n s p a r e n t n o k o m u n i c i r a z n j i m i o doseganju ciljev. Vzpostavlja procese notranjega u p r a v l j a n j a , s č i m e r s pod b u j a et i č n o k u l t u r o . • Vodstvo oziroma prva linija vodi in koordinira d e l o v a n j e c e l o t n e o r g a n i z a c i j e , p r i č e m e r ima stalni dialog z upravljalnim organom, t e m u po r o ča o c i l j i h i n d o s e ž e n i h r e z u l t a t i h t e r t v e g a n j i h . P r v a l i n i j a v z d r ž u j e u s t r e z n e procese za poslovanje in obvladovanje tveganj, pri tem mora zagotoviti skladnost s pravnimi, r e g u l a t o r n i m i i n et i č n i m i p r i ča k o v a n j i . Slika 1: Model treh linij (2020) Vir: The Institute of Internal Auditors, 2020a letnik XIII, številka 2, oktober 2021 15 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek • Glavna vloga druge linije je v zagotavljanju d o po l n i l n i h s t r o k o v n i h m n e n j , p r i č e m e r s t e m i mnenji ponuja podporo in podaja izzive pri o b v l a d o v a n j u t v e g a n j , k a r v k l j u č u j e m e d d r u g i m razvoj, izvajanje in nenehno izboljševanje procesov obvladovanja tveganj. Druga linija je tudi odgovorna za doseganje ciljev obvladovanja tveganj, predvsem glede skladnosti poslovanja z zakonodajo, notranjim nadzorom, informacijsko varnostjo, trajnostjo in zagotavljanjem kakovosti. • Tretja linija, in sicer notranja revizija, ima primarno odgovornost do upravljalnega organa in je neodvisna od vodstva. To dosega z izdajanjem neodvisnih in nepristranskih z a g o t o v i l , p r i č e m e r t u d i s v et u j e v od s t v u v z v e z i z izboljšanjem uspešnosti notranjega upravljanja i n o b v l a d o v a n j a t v e g a n j ( v k l j u č n o z n o t r a n j i m i kontrolami). • Z a d n j a o z i r o m a č et r t a l i n i j a ( z u n a n j i d a j a l c i z a g o t o v i l ) s e o s r e d o t o ča p r e d v s e m n a izpolnjevanje zakonskih in regulatornih p r i ča k o v a n j , k i s o n a m e n j e n a z a š č i t i z u n a n j i h d e l e ž n i k o v. Glavna naloga notranje revizije pri notranjem upravljanju je tako prepoznavanje vgrajenih tveganj ter dodajanje vrednosti z dajanjem zagotovil in s v et o v a n j e m ( B e h r e n d i n E u l e r i c h , 2 0 1 9 ) i n j o v ča s i h i m e n u j e m o t u d i » uš e s a i n o č i « u p r a v l j a l n e g a o r g a n a ( I I A , 2 0 2 0 a ) . N o t r a n j a r e v i z i j a j e po m e m b e n d e l k o r po r a t i v n e g a u p r a v l j a n j a ( D e Z w a a n , S t e w a r t i n S u b r a m a n i a m , 2 0 1 1 ) , p r i č e m e r s e v l o g a n o t r a n j e revizije zaradi nenehnih sprememb v regulatornem o k o l j u po v e č u j e ( S o h i n M a r t i n o v - B e n n i e , 2 0 1 1 ) . Notranja revizija pomembno vpliva na u č i n k o v i t o s t i n u s p e š n o s t n o t r a n j e g a u p r a v l j a n j a , s aj i zb olj š uj e u č i n k o v i to st not ra nj ega u pra v lja nja ( R a i b o r n et a l . , 2 0 1 7 ; S a r e n s , A b d o l m o h a m m a d i i n L e n z , 2 0 1 2 ) i n d od a j a v r e d n o s t o r g a n i z a c i j i ( E u l e r i c h in Lenz, 2020). Notranja revizija pripomore tudi k zmanjšanju tveganja za prevare v organizaciji ( C o r a m , F e r g u s o n i n M o r o n e y , 2 0 0 8 ; P et r a ş c u i n Tieanu, 2014). N o t r a n j a r e v i z i j a v s e t o d o s e g a po t r e h m o ž n i h po t e h . P r v i č , s s pod b u j a n j e m z a v e d a n j a p r v e l i n i j e managerjev glede njihovih odgovornosti v povezavi s t v e g a n j i i n c i l j i ( P a g e i n S p i r a , 2 0 0 4 ) . D r u g i č , k o t svetovalec, ki pregleduje tveganja, prepozna glavna kontrolna tveganja in spodbuja uvedbo celovitega s i s t e m a o b v l a d o v a n j a t v e g a n j ( F r a s e r i n H e n r y , 2007). Navsezadnje pa pomaga revizijski komisiji in zunanjim revizorjem pri opravljanju njihovih nalog, predvsem tam, kjer je revizijska komisija odgovorna z a n a d z o ro v a n j e si s te m a n o t r a n j i h k on t ro l ( M a t Za i n in Subramaniam, 2007). Kljub vsemu pa vpliv notranje revizije na notranje upravljanje ni vedno pozitiven. Tako naj notranja revizija ne bi opravila svoje naloge pri fi n a n č n i k r i z i l et a 2 0 0 8 ( C h a m b e r s i n O d a r , 2 0 1 5 ) oziroma naj ne bi izvajala rednega in poglobljenega nadzora nad korporativnim in notranjim u p r a v l j a n j e m (L e u n g , C o o p e r i n P e r e r a , 2 0 1 1 ) . 2.3 P om en notranje re vizi je pri ob vlado v anju tv eganj P o z n a m o v e č o p r e d e l i t e v t v e g a n j a , v e n d a r s t a v n o t r a n j i r e v i z i j i n a j b o l j sp r e j e t i d v e d e fi n i c i j i , i n si c er : • ISO 3100 opredeli tveganje kot vpliv na doseganje ciljev. Ta vpliv je lahko pozitiven ali n e g a t i v e n i n v k l j u č u j e t u d i i z i d e , k i po v e č u j e j o v e r j et n o s t a l i m o ž n o s t , d a bod o c i l j i d o s e ž e n i . • Sponsoring Organizations of the Treadway C o m m i s s i o n ( C OSO ) o p r e d e l i t v e g a n j e k o t m o ž n o s t , d a b od o d o g od k i v p l i v a l i n a d o s e g a n j e strategije in ciljev. Sklep o ureditvi notranjega upravljanja, upravljalnem organu in procesu ocenjevanja ustreznega notranjega kapitala za banke in hranilnice je osnovni izvedbeni regulatorni okvir glede tveganj v b a n k a h . T a k o s k l ep o p red e l i os em k l ju č n i h t v e g a n j , ki jih mora obvladovati vsaka banka: • »kreditno tveganje« je tveganje izgube zaradi n e z m o ž n o s t i po r a v n a v e po g od b e n i h o b v e z n o s t i nasprotne stranke v prvotnem pogodbeno d o g o v o r j e n e m r o k u , b r e z u n o v č e v a n j a z a va r ova n j; • » t v e g a n j e k o n c e n t r a c i j e « j e t v e g a n j e č e z m e r n e n e po s r e d n e i n / a l i po s r e d n e i z po s t a v l j e n o s t i i z n a s l o v a k r e d i t n e g a t v e g a n j a b a n k e a l i b a n č n e skupine do posamezne stranke, skupine povezanih strank ali strank, ki jih povezujejo s k u p n i d e j a v n i k i t v e g a n j a ; • »tveganje skladnosti« je tveganje zakonskih ali r e gul a ti vnih s ank ci j , p o m e m b nih fin an čnih izgub ali izgube ugleda banke zaradi neskladnosti delovanja banke z relevantnimi p r e d p i s i i n s t a n d a r d i d o b r e p r a k s e ; • » t r ž n a t v e g a n j a « s o t v e g a n j a i z g u b e z a r a d i n e u g od n i h g i b a n j t r ž n i h c e n ; • »likvidnostno tveganje« je tveganje izgube, k i v k l j u č u j e t v e g a n j e z a g o t a v l j a n j a v i r o v l i k v i d n o s t i i n t r ž n o l i k v i d n o s t n o t v e g a n j e ; letnik XIII, številka 2, oktober 2021 16 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek • »strateško tveganje« je tveganje izgube zaradi na pa č n i h posl o v n i h odl oči tev u pra v ljal nega orga na, neust reznega i zv aja nja sprejet i h odl oči tev ter šib ke odzivnosti upravljalnega organa na spremembe posl o v nega o k o lja ; • »kapitalsko tveganje« je tveganje izgube zaradi neustrezne sestave kapitala glede na obseg in n a č i n po s l o v a n j a b a n k e a l i t e ž a v e , s k a t e r i m i s e t a s o oč a p r i p r i d o b i v a n ju sv e že g a k a p i t a la , z la s t i v p r i m e r u po t r e b e po h i t r e m po v e ča n j u k a p i t a l a a l i o b n e u g od n i h po g o j i h po s l o v a n j a ; • » t v e g a n j e d o b i č k o n o s n o s t i « j e t v e g a n j e i z g u b e zaradi neustrezne sestave oziroma razpršenosti p r i h od k o v o z i r o m a n e z m o ž n o s t i b a n k e z a zagotavljanje zadostne in trajnostne ravni d o b i č k o n osn os t i . F u n k c i j i u p r a v l j a n j a t v e g a n j k o t d r u g a l i n i j a in notranje revizije kot tretja linija sta pomemben element v celovitem obvladovanju tveganj o r g aniz a ci j e ( an g l . e n t e rp ri s e wi d e ri s k m an a g e m e n t ) ( I I A , 2 0 2 0 a ) . N o t r a n j a r e v i z i j a v c e l o v i t e m u p r a v l j a n j u tveganj je nujno potrebna za doseganje ciljev o r g a n i z a c i j e ( K a r a g i o r g o s , D r o g a l a s i n G i o v a n i s , 2011). Raziskave potrjujejo, da sodelovanje funkcij upravljanja tveganj in notranje revizije pripomore k v e č j i d od a n i v r e d n o s t i o r g a n i z a c i j e , p r e d v s e m g l e d e z g od n j e g a p r e po z n a v a n j a t v e g a n j ( W e e k e s - M a r s h a l l , 2 0 2 0 ) . N a d r u g i s t r a n i p a r a z i s k a v e k a ž e j o , da ob morebitni nerazvitosti druge linije upravljanja tveganj to vlogo prevzame tudi notranja revizija, predvsem zaradi svoje usmerjenosti v upravljanje tveganj in celovitega poznavanja organizacije ( A r e n a , A r n a b o l d i i n A z z o n e , 2 0 1 0 ) . 3. Raziskovalni pristop Prispevek temelji na analizi izvedenih raziskav s v et o v n e g a Z d r u ž e n j a n o t r a n j i h r e v i z o r j e v ( I n s t i t u t e of Internal Auditors, v nadaljevanju IIA) o vplivu COVID-19 na delo notranje revizije ter izvedbi i n a n a l i z i l a s t n e r a z i s k a v e v o k v i r u Z d r u ž e n j a b a n k S l o v e n i j e ( Z B S ) z a n k et n i m v p r a š a l n i k o m , s poudarkom na vplivu COVID-19 na delo notranje revizije v bankah v Sloveniji. Odbor notranjih revizorjev pri ZBS vsako leto o p r a v i r a z i s k a v o m e d n o t r a n j i m i r e v i z o r j i s pod r o č j a i d e n t i fi k a c i j e i n po m e m b n o s t i t v e g a n j v b a n k a h . V letu 2020 smo dodali vprašanja o vplivu COVID-19 n a d e l o n o t r a n j i h r e v i z o r j e v , s a j s m o ž e l e l i p r i m e r j a t i r e z u l t a t e z g l o b a l n o š t u d i j o I I A ( I I A 2 0 2 0 b , 2 0 2 0 c ) . V globalni raziskavi je sodelovalo 1.317 notranjih r e v i z o r j e v i z 9 1 d r ž a v z v s e h c e l i n , od t e g a 3 1 % i z p r e d e l o v a l n e i n d u s t r i j e , 2 9 % i z fi n a n č n e i n d u s t r i j e , 1 7 % i z s t o r i t v e n i h o r g a n i z a c i j , 7 % i z j a v n e g a s e k t o r j a i n 1 6 % i z d r u g i h p a n o g . P r i m e r j a v o s m o n a r e d i l i n a g l o b a l n i r a v n i o z i r o m a o b r a z po l o ž l j i v o s t i pod a t k o v tudi na evropski ravni. Sektorska analiza globalne raziskave ni bila objavljena. V Slo v en iji t renu t no posluje 1 5 ba n k ( 1 3 komercial n i h, ena paradrža v na – SID ba n ka i n ena podr užn ica – B KS ) , ki morajo imeti organizirano notranjo revizijo v skladu s 1 6 1 . členom zakona o ba nčn išt v u ( ZBa n-3 ) . Ba n ke trenutno zaposlujejo okoli 100 notranjih revizorjev. Odziv na anketo je bil primerljiv s preostalimi, saj se je odzvalo osem v odij not ra nje revizije ( od 1 5 : odziv nost v eč kot 50 % ) i n 1 3 not ra nji h revizor jev ( odziv nost okoli 1 5 % ) . Zaradi zagotavljanja anonimnosti drugih demografskih podatkov o anketirancih oziroma njihovih organizacijah nismo zbirali. Na podlagi rezultatov ankete smo izvedli nestrukturirana intervjuja z vodjama notranje revizije v bankah v Sloveniji s ciljem prepoznati razloge za odstopanje slovenskih rezultatov od svetovnih ter p r i p r a v e m o žn i h na pot k o v i n usm er i tev u p r a v i in nadzornemu svetu za celovitejše obvladovanje t v eg a nj v o rg a n i za c i ja h. Obe v od ji i ma ta v eč k ot 2 0 l et d el o v n i h i zkušenj v n ot r a nji rev i zi ji i n v eč k ot 1 0 l et d el o v n i h i zkušenj na d el o v nem m est u v od je , p r i čem er obe d el u jeta v sistems k o po m embn i h b a n ka h ( a n gl . si g n i fi ca n t i n st i t u t ion ) , i n si cer ena v d oma čen i n dr u ga v t u jem last n iš t v u . I n ter v ju ja sta t r a ja la v po v p reč ju 25 m i n u t , p r i čem er sm o posta v i l i pet v p r aša nj z dodatnimi podvprašanji: vpliv COVID-19 na delo notranje revizije, vpliv COVID-19 na oceno tveganj, razlike med slovensko in globalno raziskavo o vplivu COVID-19 na notranjo revizijo in oceno tveganj ter vloga notranje revizije v notranjem upravljanju. 4. Rezultati 4. 1 Vpl iv CO VID-19 na del o v anje in k om pe- tence notranje re vizije Svetovna študija IIA med notranjimi revizorji o v p l i v u C O V I D - 1 9 n a n j i h o v o d e l o ( g l a v n i v p l i v i s o prikazani v Sliki 2 ) j e po k a z a l a ( I I A , 2 0 2 0 b , 2 0 2 0 c ) med drugim: • 3 4 % n o t r a n j e r e v i z i js k i h s l u ž b j e b i l o p r i s i l j e n i h z m a n j š a t i fi n a n č n e v i r e ; • 2 1 % n o t r a n j e r e v i z i js k i h s l u ž b j e z m a n j š a l o z ap o s lova n j e; • 2 5 % n o t r a n j i h r e v i z o r j e v m e n i , d a o r g a n i z a c i j e n i s o b i l e p r i m e r n o p r i p r a v l j e n e n a p a n d e m i j o ; letnik XIII, številka 2, oktober 2021 17 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek glavne kompetence in sprememba njihovega obsega za delo notranjih revizorjev v obdobju C O V I D - 1 9 . P r e c e j s e j e po v e ča l o b s e g k o m p et e n c v komuniciranju, predvsem zaradi nove oblike komuniciranja, ki jo je zahtevalo opravljanje revizije n a d a l j a v o ( a n g l . r e m o t e a u d i t i n g ) ( I I A , 2 0 2 1 a ) . P o v e ča l e s o s e ( k a r j e v e l j a l o ž e p r e d p a n d e m i j o C O V I D - 1 9 ) k o m p et e n c e n a pod r o č j u k i b e r n et s k e v a r n o s t i t e r pod a t k o v n e a n a l i t i k e ( D e l o i tt e , 2 0 2 1 , I I A , • 6 0 % v od i j n o t r a n j e r e v i z i j e m e n i , d a b od o spremenili oziroma posodobili oceno tveganja t e r t u d i n a č r t d e l a i n • 2 5 % n o t r a n j i h r e v i z o r j e v j e z a č e l o o p r a v l j a t i t u d i nerevizijska dela. COVID-19 je pomembno vplival tudi na kompetence notranjih revizorjev, kjer se je zahtevani o b s e g k o m p et e n c po v e ča l . N a Sliki 3 so prikazane Slika 2: Vpliv COVID-19 na pomembne vidike delovanja notranje revizije na globalni ravni (v %) Slika 3: Vpliv COVID-19 na obseg potrebnih kompetenc notranje revizije na globalni ravni (v %) Vir: IIA, 2020c Vir: IIAc, 2020 letnik XIII, številka 2, oktober 2021 18 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 2021b), prav tako pa tudi izvajanje notranjih revizij na pod r o č j u z d r a v j a i n v a r n o s t i , k a r j e po v e ča l o z a h t e v e po teh kompetencah notranjih revizorjev. Zanimivo p a j e , d a s e j e po v e ča l z a h t e v a n i o b s e g k o m p et e n c n a pod r o č j u i n o v i r a n j a . T o pod r o č j e v n o t r a n j i r e v i z i j i še ni razvito, saj tudi še ni orodij, ki bi celovito o m o g o ča l a n o t r a n j e r e v i d i r a n j e p r o c e s a i n o v i r a n j a ( D r a š č e k i n Š k e r l a v a j , 2 0 2 0 ) . K l j u b v s e m u j e I I A i z d a l p r a k t i č n i v od n i k , k i o m o g o ča n o t r a n j e r e v i d i r a n j e kulture organizacije, ki delno vsebuje tudi orodje za notranje revidiranje procesa inoviranja. Študijo med notranjimi revizorji je opravil tudi Evropski inštitut notranjih revizorjev ECIIA, in sicer v p a n o g i b a n č n i š t v a , k j e r s o u g o t o v i l i , d a j e E v r o p s k a centralna banka kot regulator sicer za tri mesece z m a n j š a l a o b s e g p r e g l e d o v p r i b a n k a h , p r i č e m e r pa se delovna obremenitev notranje revizije zaradi tega ni zmanjšala. Raziskava med drugim ugotavlja, da se je okrepilo sodelovanje s prvo in drugo linijo ( E C I I A , 2 0 2 0 ) . 4.2 Vpl iv CO VID-19 na del o v anje notranje re vizije v bank ah v Slo v eniji Vpliv na obseg dela COVID-19 je opazno vplival na obseg dela notranje r e v i z i j e v b a n k a h v S l o v e n i j i (Slika 4 prikazuje s p r e m e m b o n a r a z l i č n i h pod r o č j i h po s l o v a n j a b a n k ) . O b s e g d e l a s e j e n a j b o l j po v e ča l n a pod r o č j u kibernetske varnosti, saj se je tveganje kibernetskih n a p a d o v v ča s u C O V I D - 1 9 po v e ča l o z a 3 5 % ( D e l o i tt e , 2 0 2 1 ) , s t e m p a t u d i n a pod r o č j u p r e v a r . Č e p r a v j e kreditno tveganje najpomembnejše tveganje bank, je COVID-19 kljub izboljšanju kontrolnega okolja in n o t r a n j i h k o n t r o l v z a d n j i h l et i h v b a n k a h ( B a n k a S l o v e n i j e , 2 0 1 9 ) z n o v a po v e ča l k r e d i t n o t v e g a n j e ( B a n k a S l o v e n i j e , 2 0 2 0 ) i n o b s e g d e l a n a t e m pod r o č j u t e r n a pod r o č j u n e p r e k i n j e n e g a po s l o v a n j a , k e r s o b a n k e v e č i n o m a a k t i v i r a l e n a č r t e n e p r e k i n j e n e g a poslovanja in obvladovanja stroškov. Slika 4: Sprememba obsega dela zaradi COVID-19 v službah notranje revizije v bankah v Sloveniji (v %) (n = 23) letnik XIII, številka 2, oktober 2021 19 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Zanimivo je, da se obseg dela na niti enem področ ju n i o p a z neje zma njša l, ka r ka že na po v eča n o delovno obremenitev zaposlenih v notranji reviziji. T a k o je bi l na jv eč ji nesp rem enjen i obseg na področ ju fi na n č neg a po roča nja, ka r ka že na od da l jev a nje n ot r a nje rev i zi je od z u na nje rev i zi je i n p r a g ma t i č n i pristop notranje revizije, saj zaradi omejenih virov in po v eča neg a obseg a d ela n i pod v a ja la d ela na področ ju t v eg a nj fi na n č neg a po roča nja, a m p a k se je osred otoč i la na tveganja, ki jih zunanja revizija ne pokriva. Vpliv na tveganja P r i m e r j a v a g l a v nih b an č nih t v e g an j n a Sliki 5 po ka že , da n ot r a nji rev i zo r ji za r a di C O VID - 1 9 na po v ed u jejo na jv eč je po v eča nje k redi t neg a t v eg a nja, ka r bo s seboj p r i nes l o t u di po v eča nje reg u la to r n i h pritiskov na banke z novimi predpisi, predvsem na področ ju k redi t neg a t v eg a nja . Ena k o na po v ed u jejo na področ ju pos l o v n i h t v eg a nj ( st r a teš k o t v eg a nje i n d obi čk on osn ost ) , p red v sem za r a di zma njša nja p o v p r a š e v an j a in t r ž nih p r i t i s k o v n a ni ž an j e o b r e s t nih m er . T eg a po v eč u jejo m oneta r na po l i t i ka E v ro ps k e centralne banke z negativnimi obrestnimi merami in n e fi n an č ni p o n u d ni k i p l a č i lnih s t o r i t e v ( an g l . fi n t e c h ) , k i p revzema jo pos l e p la č i l neg a p ro m eta b a n k. Za r a di sp rem emb v o rg a n i za c i ji d ela i n po v eča neg a t v eg a nja k iber net s k e v a r n ost i ter di g i ta l i za c i je p r i ča ku jem o t u di po v eča nje o per a t i v n i h t v eg a nj v b a n ka h v S l o v en i ji . Primerjava vpliva COVID-19 med globalno raziskavo in bankami v Sloveniji Na podlagi štirih vprašanj smo primerjali vpliv i n od zi v s l už b n ot r a nje rev i zi je v b a n ka h v Sloveniji v primerjavi z globalno raziskavo IIA za Evropo. Prva primerjava na Sliki 6 po ka že , da so se s l už be n ot r a nje rev i zi je v b a n ka h v S l o v en i ji v primerjavi z evropskimi organizacijami precej hitreje in agilneje odzvale na nove razmere, saj so v se posod obi l e sv oje l et ne na čr te ( v p r i m er ja v i z globalnimi organizacijami, ki so jih posodobile l e v 5 5 % p r i m ero v ) , i n si cer na podla g i n o v i h prepoznanih tveganj in posodobljene ocene t v ega nj . Sl u žb e not ra nj e r ev i z ij e v Sl o v e n iji so h i t ro za čel e t u di obja v l ja t i p r i po roč i la za izboljšanje obvladovanja novonastalih tveganj zaradi COVID-19. S l už be n ot r a nje rev i zi je v b a n ka h v S l o v en i ji so v primerjavi z globalnimi organizacijami, kar prikazuje Slika 7, t u di bo l j po v eča l e obseg d ela, p r i čem er so ma nj o k l est i l e d el o v a nje n ot r a nje rev i zi je na t r a di c i ona l n i h področ ji h. N a dr u g i st r a n i je bi l o m og oče za z na t i v eč p rek i n i tev o zi ro ma zma njša nje obseg a nek r i t i č n i h p regl ed o v , ka r i z ha ja i z d ejst v a, da so s l už be n ot r a nje rev i zi je v b a n ka h v S l o v en i ji v v eč jem obseg u posod obi l e ocene t v eg a nj i n na čr t d ela ter s l edi l e d eja n s k i m spremenjenim tveganjem bank, predvsem zaradi COVID-19. Slika 5: Število odgovorov na vprašanje o povečanju treh najpomembnejših tveganj v bankah v Sloveniji zaradi COVID-19 (n = 23) letnik XIII, številka 2, oktober 2021 20 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Slika 6: Pristop notranje revizije v bankah v Sloveniji k novonastalim tveganjem zaradi COVID-19 (n = 8) v primerjavi z Evropo (v %) Slika 7: Sprememba obsega dela notranjih revizij v bankah v Sloveniji zaradi COVID-19 (n = 8) v primerjavi z Evropo (v %) Vir: IIA, 2020b Vir: IIA, 2020b letnik XIII, številka 2, oktober 2021 21 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Zadnji dve primerjavi na Slikah 8 in 9 k a ž et a , d a s o s l u ž b e n o t r a n j e r e v i z i j e v b a n k a h v S l o v e n i j i m a n j z m a n j š e v a l e k a d r o v s k e i n fi n a n č n e v i r e z a s v o j e d e l o v a n j e k o t e v r o p s k e o r g a n i z a c i j e . T a k o s e fi n a n č n i i n t u d i k a d r o v s k i v i r i n i s o s k r č i l i o z i r o m a s e n i s o s p r e m e n i l i , p r i č e m e r po u d a r j a m o , d a s e j e po v e ča l obseg dela za vse zaposlene v notranji reviziji v b a n k a h v S l o v e n i j i . T u d i g l o b a l n a r a z i s k a v a k a ž e , d a notranja revizija kljub velikemu vplivu COVID-19 n a z n i ž e v a n j e s t r o š k o v v v s e h o r g a n i z a c i j a h n i b i l a t a k o i z r a z i t o i z po s t a v l j e n a , k a r k a ž e n a po m e m b n o , vendar velikokrat skrito vlogo notranje revizije pri uspešnosti poslovanja organizacij. Slika 8: Vpliv COVID-19 na obseg finančnih virov za delovanje notranje revizije v Sloveniji (n = 8) v primerjavi z Evropo (v %) Slika 9: Vpliv COVID-19 na število zaposlenih v notranji reviziji v Sloveniji (n = 8) v primerjavi z Evropo (v %) Vir: IIA, 2020b Vir: IIA, 2020b letnik XIII, številka 2, oktober 2021 22 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 5. Razprava Na podlagi izsledkov smo opravili nestrukturirani intervju z vodjama dveh pomembnih bank v Sloveniji. Na podlagi analize intervjujev smo ugotovili, da je glavni razlog za odstopanja med notranjo revizijo v bankah v Sloveniji in globalno ra z i sk a v o m aj h no st not ra nj er ev i z ij sk i h sl u žb v S l o v e n i j i ( v e č k o t 8 0 % n o t r a n j i h r e v i z i j v b a n k a h v Sloveniji ima manj kot pet zaposlenih), saj so te v primerjavi z drugimi bankami in organizacijami v s v et u ( v g l o b a l n i r a z i s k a v i 5 8 % n o t r a n j i h r e v i z o r j e v , k i s o i z po l n i l i a n k et o , d e l a v n o t r a n j i r e v i z i j i z v e č kot šestimi zaposlenimi) še vedno razmeroma m a j h n e ( I I A , 2 0 2 0 b ) . N a d r u g i s t r a n i p a r a z i s k a v a t u d i n i po k a z a l a v e č j i h od s t o p a n j , a m p a k j e d e j a n s k o pokazala dve prednosti te relativne majhnosti. Izkazalo se je, da se je notranja revizija hitreje oziroma agilneje prilagodila novim razmeram z a r a d i C O V I D - 1 9 , s a j s o n o t r a n j e r e v i z i js k e s l u ž b e v b a n k a h p r i l a g od i l e o c e n o t v e g a n j a i n n a č r t e d e l a . N a d r u g i s t r a n i p a s o n a j b r ž ž e t a k o m a j h n i fi n a n č n i i n k a d r o v s k i v i r i p r e p r e č i l i n a d a l jn j e k r č e n j e š t e v i l a zaposlenih v notranji reviziji, kar se je zgodilo na globalni ravni. P o m e m b e n v p l i v C O V I D - 1 9 n a d e l o v a n j e s l u ž b notranjih revizij so tudi zakonske zahteve glede n o t r a n j e r e v i z i j e v b a n k a h ( S o h i n M a r t i n o v - B e n n i e , 2011). Zmanjševanje števila zaposlenih ter drugih virov bi lahko potencialno vplivalo na skladnost d e l o v a n j a b a n k z b a n č n o z a k o n od a j o . P o m e m b n o p a je tudi razumevanje notranje revizije pri regulatorju v b a n k a h ( E v r o p s k a c e n t r a l n a b a n k a a l i B a n k a Slovenije), ki še vedno poudarja pomembnost vloge notranje revizije v upravljanju in obvladovanju t v e g a n j . T o s e po s r e d n o k a ž e t u d i v n o v o i z d a n i h s m e r n i c a h n a pod r o č j u b a n č n i š t v a , k j e r s e v e d n o zahteva neodvisni pregled notranje revizije na vseh pod r o č j i h . Pri prepoznavanju tveganj zaradi COVID-19 m e n i m o , d a n i b i l o od s t o p a n j od p r i ča k o v a n j , s a j j e b i l o k r e d i t n o t v e g a n j e ž e p r e d n a s t o po m k r i z e z a r a d i COVID-19 najpomembnejše po mnenju notranjih revizorjev v bankah. Okrepila se je tudi pomembnost s t r a t e š k e g a t v e g a n j a i n t v e g a n j a d o b i č k o n o s n o s t i , k i bosta zaradi treh dejavnikov, in sicer nadaljevanja monetarne politike nizkih obrestnih mer Evropske c e n t r a l n e b a n k e , k o n k u r e n č n o s t i i n po s l e d i č n o potencialnega upada gospodarske dejavnosti zaradi COVID-19 v Sloveniji ter vstopa tehnoloških po n u d n i k o v p l a č i l n i h s t o r i t e v , po s t a l i po m e m b n e j š i kot pred COVID-19. To pa bo zahtevalo – ne samo od upravljalnega organa, ampak tudi notranje revizije – d r u g a č e n p r i s t o p , p r e d v s e m t a k , k i b o t e m e l j i l n a inovativnosti. Temu pritrjuje tudi globalna raziskava k o m p et e n c , k i k a ž e n a r a s t po t r e b po k o m p et e n c a h s pod r o č j a i n o v a t i v n o s t i . T o po m e n i , d a m o r a j o n o t r a n j i r e v i z o r j i z a č et i r a z v i j a t i m et od o l o g i j e i n orodja, ki bodo ustrezala notranjemu revidiranju ne s a m o t i p i č n i h b a n č n i h t v e g a n j , a m p a k t u d i t v e g a n j , ki imajo velik vpliv na poslovanje bank, a jih notranji revizorji še ne revidirajo v takšnem obsegu, kot je n j i h o v v p l i v n a po s l o v a n j e ( C E B , 2 0 1 4 ) . Pomembno pa je tudi, da se notranja revizija v teoriji notranjega upravljanja v Sloveniji predvsem z vidika tretje linije, torej notranje revizije tako v poslovnem kot akademskem svetu, okrepi, saj kljub dokazanim prednostim še vedno ostaja obrobna t e m a t i k a . T e o r et i č n i v i d i k v l o g e n o t r a n j e r e v i z i j e v S l o v e n i j i j e o p r e d e l j e n , s o p a r a z i s k a v e r e d k e ( O d a r , Korošec in Hrovat, 2006). Z u po r a b n e g a v i d i k a ž e l i m o s p r i s p e v k o m p r i po m o č i k b o l j š e m u r a z u m e v a n j u s v et o v a l n e v l o g e ( m od e r n i p r i s t o p ) n o t r a n j e r e v i z i j e i n t e g a , k a k o lahko pomaga upravi pri obvladovanju tveganj v o r g a n i z a c i j i . U p r a v e i n n a d z o r n i s v et i l a h k o b o l j e i z k o r i s t i j o po t e n c i a l n o t r a n j e r e v i z i j e , k i o m o g o ča tako globalni kot podrobni pogled v delovanje b a n k i n š i r š e g a o k o l j a . T a k o s l u ž b e n o t r a n j e r e v i z i j e p r i po r o ča j o , d a s e u p r a v e i n n a d z o r n i s v et z n o v a o s r e d o t o č i j o n a po v e ča n o k r e d i t n o t v e g a n j e , p r i č e m e r po u d a r j a m o , d a b r e z k a k o v o s t n e g a obvladovanja poslovnih tveganj uspešnosti ne bo. Vendar morajo pri tem upravljalni organi zagotoviti s k l a d n o s t z v s e z a h t e v n e j š o i n o b s e ž n e j š o b a n č n o regulativo. 6. Zaključek N o t r a n j a re v i zi j a so ušesa i n oč i u p r a v l j a l ne g a o r g a na . V el i k o k r a t t i h i u d e l e ženec v pos l o v a n ju notranja revizija prinaša dokazljive prednosti tako pri notranjem upravljanju organizacij, obvladovanju tveganj kot tudi uspešnosti. Kljub temu so raziskave na pod roč ju n o t r a n je re v i zi je na gl o b a l n i i n s l o v en s k i r a v n i ze l o o m e jene . K e r so b a n k e k l ju č n i d e l e ž n i k v vsakem gospodarstvu, raziskava ponudi vpogled v tveganja, ki so jim bile in jim bodo banke izpostavljene, in v to, kako bo epidemija COVID-19 vplivala na to. N o t r a n j a re v i zi j a za r a d i sv oje g a ed i n s t v ene g a po l o ž a j a v organizaciji ponuja neodvisen in objektiven pogled, p r i čem e r p ro u č u je t a k o ce l o v i t si s tem o b v la d o v a n j a t v e g a n j k o t t u d i posa m i č na ed i n s t v ena b a n č na t v e g a n j a te r na po v ed u je po v eča n o k red i t n o t v e g a n je v bankah in s tem tudi v gospodarstvu. V panogi letnik XIII, številka 2, oktober 2021 23 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek s e bod o poj a v i l i k on k u ren č n i p r i t i s k i , k a r la h k o p ome n i n ada ljnjo kon s ol i dac ijo slo v e n skega ba nč nega s ek t o r j a . N a po v ed u je t u d i zd r u že v a n je po m em bn os t i tako imenovanih tradicionalnih tveganj, kar bo na jo p a z ne je v po v eča n ju k red i t ne g a t v e g a n j a , te r modernih oziroma mehkih tveganj, kar bo opazno p red v s em v po v eča n ju s t r a teš k e g a t v e g a n j a i n t v e g a n j a d o b i č k o n osn os t i . Omejitev raziskave je predvsem v primerjavi rezultatov raziskav, ki so bile izvedene na podlagi globalne študije, in ne drugih evropskih bank, saj s e b a n č n i s e k t o r t e r t u d i v i s o k o r e g u l i r a n o o k o l j e v Evropi razlikujeta od drugih panog. Nadaljnje r a z i s k a v e n a j s e o s r e d o t o č i j o n a r a z l i k e m e d notranjimi revizijami v nesistemskih in sistemskih bankah, in sicer glede ocenjevanja tveganj kot tudi vpliva organizacijskih in demografskih dejavnikov n o t r a n j i h r e v i z o r j e v n a u s p e š n o s t i n u č i n k o v i t o s t delovanja notranje revizije kot tudi vpliva notranje revizije na uspešnost organizacije kot celote. Literatura in viri: A r e n a , M . , A r n a b o l d i , M . i n A z z o n e , G . ( 2 0 1 0 ) . T h e organizational dynamics of enterprise risk management. Accounting, Organizations and S o c i et y , 3 5 ( 7 ) , 6 5 9 – 6 7 5 . B a n k o f I n t e r n a t i o n a l S e tt l e m e n t s . ( 2 0 1 1 ) . T h e J o i n t F o r u m : R i s k m a n a g e m e n t p r a c t i c e s a n d regulatory capital cross-sectoral comparison. Do s top no d n e 1 3 . 7 . 202 1 : h tt p s : / /w w w .bi s. org / pu b l / jo i n t 0 4 . pd f B a n k a S l o v e n i j e . ( 2 0 1 9 ) . P o r o č i l o o fi n a n č n i stabilnosti, December 2019. Dostopno dne 22. 5. 202 1 : htt p s:/ / ba n k a slove n i j e.blo b .c or e. w i ndows . net/publication-files/ gdhb Thgfw jc jdv _fsr- december-2019-lektorirano.pdfBanka Slovenije. ( 2 0 2 0 ) . Oc e n a s i s t e m s k i h t v e g a n j i n od po r n o s t i fi n a n č n e g a s e k t o r j a o b e p i d e m i j i C O V I D - 1 9 . D o s t o p n o d n e 2 2. 5 . 2 0 2 1 : h tt p s : / / b a n k a s l o v e n i j e . bl o b . c o r e. w i n d o w s . n e t / p u bl i c a t i o n - f i l e s / o c e n a - sistemskih-tveganj-in-odpornosti-financnega- sektorja-ob-epidemiji-covid.pdf B e h r e n d , J . i n E u l e r i c h , M . ( 2 0 1 9 ) . T h e e v o l u t i o n o f internal audit research: a bibliometric analysis of p u bl i s h e d do c u me nt s ( 1 926 –20 1 6) . A c c o u nt i ng H i s t o r y R e v i e w , 2 9 ( 1 ) : 1 0 3 – 1 3 9 . CEB 2014: Reducing Risk Management‘s Organizational Drag . Dostopno dne 23 . 9 . 202 1 : h ttps : / /www . c ebg loba l. c om / c ont e nt / da m / c ebg loba l /u s/ EN / top - i n sig ht s/exec ut ive-g u ida nce/pdfs/eg201 4q3 -reduc i ng- risk-managements-orgagnizational-drag.pdf C h a m b e r s , A . D . i n O d a r , M . ( 2 0 1 5 ) . A n e w v i s i o n for internal audit. Managerial Auditing Journal, 3 0 ( 1 ) : 3 4 – 5 5 . C o r a m , P . , F e r g u son, C. i n M o rone y , R. ( 2 0 08 ) . I n te r na l audit, alternative internal audit structures and the level of misappropriation of assets fraud. A cco u n t i n g & F i na n ce , 48 ( 4 ) : 543 – 5 5 9 . D e Z w a a n , L . , S t e w a r t , J . i n S u b r a m a n i a m , N . ( 2 0 1 1 ) . Internal audit involvement in enterprise risk management. Managerial auditing journal, 2 6 (7 ) : 586 – 60 4. D e l o i tt e . ( 2 0 2 1 ) . I m p a c t o f C O V I D - 1 9 o n C y b e r s e c u r i t y . D o s t o p n o d n e 2 2. 5 . 2 0 2 1 : h tt p s : / / w w w2 .de loit t e.c om / c h / e n /page s/r i sk / a r t ic le s/ impact-covid-cybersecurity.html D r a š č e k , M . i n M a r i n š e k , P . ( 2 0 2 0 ) . M e d n a r od n a p r i m e r j a v a u r e d i t v e po l o ž a j a n o t r a n j e r e v i z i j e s predlaganimi spremembami ZGD-1, Pravna p r a k s a , 2 0 2 0 ( 4 9 - 5 0 ) : 1 2 – 1 3 . D r a š č e k , M . i n Š k e r l a v a j , M . ( 2 0 2 0 ) . W i l l i t fl y ? A u d i t & risk. 54: 42–75. E ul e ri c h , M . i n L e n z , R . ( 2 0 2 0 ) . D e fin i n g, M e as uri n g, and Communicating the Value of Internal Audit. Best Practices for the Profession. Dostopno dne 2 2 . 5 . 2 0 2 1 : h tt ps : / / n a . t h ei ia . o r g / i ia r f / P u b l i c % 2 0 D o c um e n ts /M e as ur i n g - V a l u e- R e p o r t . p df E u l e r i c h , M . ( 2 0 2 1 ) . T h e n e w T h r e e L i n e s m od e l f o r structuring corporate governance -A critical d i sc u s s i o n o f s i m i l a r i t i e s a n d d i ff e r e n c e s . D o s t o p n o d n e 2 3 . 9 . 2 0 2 1 : h tt p s : / / w w w . r e s e a r c h g at e. n e t /p u bl ic at io n /3 4 8937 6 1 0 _ T h e _ new_Three_Lines_model_for_structuring_ corporate_governance_-A_critical_discussion_ o f _ s i m i l a r i t i es _ a n d _ d i ff e re n ces E u r o p e a n B a n k i n g A u t h o r i t y . ( 2 0 1 8 ) . S m e r n i c e o notranjem upravljanju. Dostopno dne 22. 9. 202 1 : h tt p s : / /w w w .e ba.e u r opa.e u / s i t e s/ de fau l t / doc u me nt s/f i les/ doc u ment s/1 01 80/21 6 4689 / d8f59fa0-bb86-484a-931 6-2b 137 4bbd6ca/ Guidelines%20on%20Internal%20 Gover na nce%20%28EBA- GL-2017 - 11 %29_ SL.pdf?retry=1 European Confederation of Institutes of Internal A u d i t o r s . ( 2 0 2 0 ) E x p e r i e n c e f r o m 1 7 C A E s o f European SSM Banks in various European c o u n t r i e s . D o s t o p n o d n e 2 2. 5 . 2 0 2 1 : h tt p s : / / w w w . e c i i a . e u / 20 20 /0 4 / h ow - t h e - c u r r e nt - c ov id- 19-situation-has-been-impacting-the-work-of- b an ks- in t e r n al - a u di t - f un ct i o ns- 2 / F r a s e r , I . i n H e n r y , W . ( 2 0 0 7 ) . E m b e d d i n g r i s k management: structures and approaches. M a n a g e r i a l A u d i t i n g J o u r n a l , 2 2 ( 4 ) : 3 9 2 – 4 0 9 . h tt p s : / / d oi. org / 1 0 . 1 1 0 8 /02 6 86 9 0 071 07 4 1 955 letnik XIII, številka 2, oktober 2021 24 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek I n s t i t u t e o f I n t e r n a l A u d i t o r s . ( 2 0 2 0 a ) . I I A j e v m od e l treh linij. Posodobitev IIA modela Tri obrambne l i n i j e . D o s t o p n o d n e 2 2. 5 . 2 0 2 1 : h tt p s : / / g l o b a l . th e ii a . o r g/ tr ans l a t i o ns /Pu b li c D o c um en ts /Thr ee- L i n e s -M o de l-U p dat e d- Slove n i a n .PD F I n st it ut e of I nt e r n a l Aud itor s. (2020 b). How orga n i s at io n s globally are responding to COVID-19: Survey results from internal auditors in 95 countries – P a r t 1 . D o s t o p n o d n e 2 2 . 5 . 2 0 2 1 : h tt p s : / / g l o b a l . t hei ia.org / k now ledge/ P ubl ic%20Do c u me nt s/ GK B - How-Organizations-Globally-Are-Responding-to- COVID-19.pdf I n s t i t u t e o f I n t e r n a l A u d i t o r s . ( 2 0 2 0 c ) . C O V I D - 1 9 : The initial impact on internal audit worldwide. Survey results from internal auditors in 95 countries – Part 2. Dostopno dne 22. 5. 2021: ht t p s: / / g l o b a l . t h e i i a .o r g / k n ow l e dg e / P u bl i c % 2 0 D o c u m e nt s/ GK B - C O V I D - 1 9 - T h e -I n i t i a l-I m p ac t - o n -I nt e r n a l- A ud it - W orldw ide. p d f I n s t i t u t e o f I n t e r n a l A u d i t o r s . ( 2 0 2 1 a ) . D e fi n i t i o n of Internal auditing. Dostopno dne 22. 5. 2021: ht t ps: / / globa l. t hei ia.org / sta nda rds-g u ida nce/ mandatory -guidance/P ages/Definition-of - I n t e r n a l -Au d it i n g. a s p x I n s t i t u t e o f I n t e r n a l A u d i t o r s . ( 2 0 2 1 b ) . R e m o t e auditing for COVID-19 and beyond. Dostopno d n e 1 3 . 7 . 2 0 2 1 : h tt p s : / / n a . t h e i i a . o r g / p e r i od i c a l s / Public%20Documents/EHSKB-Remote- Auditing-for-COVID-19-and-Beyond.pdf I n s t i t ut e o f I n t e r n a l Au d i t o r s . (2 0 21c). T h e r i s k y s i x K e y qu es t i on s t o ex pos e g a ps i n bo a r d u n d e rs t a n d i n g o f o r g a n i za t i ona l c y be r resi l i en c y . h tt ps : / / gl o b a l . t h e i i a .or g / k n owl e dg e/ P u bl ic %20 D o c u m e nt s/ E Y - T he - R i s k y -S i x -Boa rd -Di scon nec t i on s. pd f I n t e r n a t i o n a l S t a n d a r d O r g a n i s a t i o n . ( 2 0 0 9 ) . R i s k management – vocubalry. Dostopno dne 13. 7. 2 0 2 1 : h tt p s : / / w w w . i s o . o r g / s t a n d a r d/ 4 4 6 5 1 . h t m l K a r a g i o r g o s , T . , D r o g a l a s , G . i n G i o v a n i s , N . ( 2 0 1 1 ) . E v a l u a t i o n o f t h e e ff e c t i v e n e s s o f i n t e r n a l a u d i t in Greek Hotel Business. International Journal of E c o n o m i c S c i e n c e s a n d A p p l i e d R e s e a r c h , 4 ( 1 ) , 19–34. Karagiorgos, T., Drogalas, G., Eleftheriadis, I. i n C h r i s t od o u l o u , P . ( 2 0 0 9 ) . E ffi c i e n t r i s k management and internal audit. International Journal of Management Research and T e c h n o l o g y , 3 ( 2 ) : 4 2 9 – 43 6 . K o t b , A . , E l b a r d a n , H . i n H a l a b i , H . ( 2 0 2 0 ) . M a p p i n g of internal audit research: a post-Enron structured literature review. Accounting, A u d i t i n g & A c c o u n t a b i l i t y J o u r n a l , 3 3 ( 8 ) : 1 9 6 9 – 1 9 96. h tt p s : / / d oi. org / 1 0 . 1 1 0 8 / A A A J- 07 - 20 1 8 - 358 1 Leu n g , P . , C oo per , B . J . i n P erer a, L. ( 2 0 1 1 ) . Accountability structures and management relationships of internal audit: An Australian st u d y . Ma na g er ia l A u di t i n g J our na l, 2 6 ( 9 ) : 794–816. O d a r , M . , K o r o š e c , B . i n H o r v a t , R . ( 2 0 06 ) . D e v e l o p m e n t a n d t h e c u r r e n t p r o fi l e o f i n t e r n a l auditing – The results of the two empirical studies in Slvovenian organisations. Tourism and hospitality management. 12: 55–69. P a g e , M . i n S p i r a , L . F . ( 2 0 0 4 ) . T h e T u r n b u l l r e po r t , internal control and risk management: The developing role of internal audit. Edinburgh, Scotland: Institute of Chartered Accountants of Scotland. P et r a ş c u , D . i n T i e a n u , A . ( 2 0 1 4 ) . T h e r o l e o f i n t e r n a l audit in fraud prevention and detection. P r o c e d i a E c o n o m i c s a n d F i n a n c e , 1 6 : 4 8 9 – 4 9 7 . Raiborn, C., Butler, J. B., Martin, K. in Pizzini, M . ( 2 0 1 7 ) . T h e I n t e r n a l A u d i t F u n c t i o n : A Prerequisite for Good Governance. Journal of C o r po r a t e A c c o u n t i n g & F i n a n c e , 2 8 : 1 0 – 2 1 . h tt p s ://d o i . o r g / 10 .10 0 2 / j c a f . 2 2 24 6 Sarens, G., Abdolmohammadi, M. J. in Lenz, R. ( 2 0 1 2 ) . F a c t o r s a s s o c i a t e d w i t h t h e i n t e r n a l a u d i t function‘s role in corporate governance. Journal o f A p p l i e d A c c o u n t i n g R e s e a r c h , 1 3 ( 2 ) : 1 9 1 – 2 0 4 . S o h , D . S . B . i n M a r t i n o v - B e n n i e , N . ( 2 0 1 1 ) . T h e internal audit function: Perceptions of internal a u d i t r o l e s , e ff e c t i v e n e s s a n d e v a l u a t i o n . M a n a g e r i a l A u d i t i n g J o u r n a l , 2 6 ( 7 ) : 6 0 5 – 6 2 2. h tt p s : //d o i . o r g / 10 .110 8/ 0 2 6 8 6 9 011111513 3 2 T h e C o m m i tt e e o f S po n s o r i n g O r g a n i z a t i o n s o f t h e T r e a d w a y C o m m i s s i o n ( C OSO ) . ( 2 0 1 7 ) . 2017 Enterprise Risk Management – Integrated F r a m e w o r k . D o s t o p n o d n e 1 3 . 7 . 2 0 2 1 : h tt p s : / / www . coso . o rg/D ocumen ts / 2 0 1 7 -C OSO- ERM - Integrating-with-Strategy-and-Performance- E x e c u t i v e- S um m ar y . p df Ur a d n i l i s t R S . S k l e p o u r e d it v i n o t r a n j e g a up r avl j a n j a , upravljalnem organu in procesu ocenjevanja ustreznega notranjega kapitala za banke in h r a n i l n i ce . D os t o pn o d ne 1 3 . 7 . 2 0 2 1 : h tt p : / / w w w . pi sr s.si / Pi s. w eb / pr eg led Pr ed pi s a ?id= SK L E 1 06 28 W e e k e s - M a r s h a l l , D . ( 2 0 2 0 ) . T h e r o l e o f i n t e r n a l a u d i t in the risk management process: A developing economy perspective. Journal of Corporate A c c o u n t i n g & F i n a n c e , 3 1 ( 4 ) : 1 5 4 – 1 6 5 . W i t m a y e r , M . ( 2 0 2 0 ) . I n t e r n a l A u d i t v s . E x t e r n a l A u d i t : W h a t ’ s t h e D i ff e r e n c e ? D o s t o p n o d n e 1 3 . 7 . 202 1 : htt p s:/ / flo qa s t .c o m / blo g /i nt e r n a l- aud it- vs - e x t e r n a l- aud it - wh at s -t h e - d i ffe r e nc e/ letnik XIII, številka 2, oktober 2021 25 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Z a i n , M . M . i n S u b r a m a n i a m , N . ( 2 0 0 7 ) . I n t e r n a l a u d i t o r p e r c e p t i o n s o n a u d i t c o m m i tt e e interactions: A qualitative study in Malaysian public corporations. Corporate Governance: an i n t e r n a t i o n a l r e v i e w , 1 5 ( 5 ) , 8 9 4 – 90 8 . Z a m a n G r o ff , M . , D i P i et r a , R . i n S i t a r , A . S . ( 2 0 1 6 ) . Contemporary Role of Internal Auditing in Corporate Governance. Dynamic Relationships M a n a g e m e n t J o u r n a l , 5 ( 1 ) , 5 1 – 6 3 . Zd r u že nje n ad zor n i kov Slove n ije. ( 202 1 ) . Kor porat iv no u p r a v l ja nje . D osto pne d ne 22. 9 . 2 0 2 1 : h tt ps : / / w w w . zd r u z e nje -n s.si / st rok a / kor porat iv no -upravlja nje/ Dr. Matej Drašček j e d i p l o m i r a l n a E k o n o m s k i f a k u l t et i v L j u b l j a n i , s m e r fi n a n c e . Z a s v o j o d i p l o m s k o d e l o j e p r e j e l u n i v e r z i t et n o P r e š e r n o v o n a g r a d o . Z n a n s t v e n i m a g i s t e r i j i n d o k t o r a t j e z a k l j u č i l n a F a k u l t et i z a d r u ž b e n e v e d e n a t e m o et i č n e g a od l o ča n j a m a n a g e r j e v . T r e n u t n o j e z a po s l e n k o t v od j a s l u ž b e n o t r a n j e r e v i z i j e v H r a n i l n i c i L O N , d . d . O b j a v i l j e v e č z n a n s t v e n i h i n s t r o k o v n i h č l a n k o v v d o m a č i h i n m e d n a r od n i h r e v i j a h s pod r o č j a s t r a t e š k e g a m a n a g e m e n t a , et i k e , H R i n n o t r a n j e r e v i z i j e t e r s od e l o v a l n a v e č d o m a č i h i n m e d n a r od n i h k o n f e r e n c a h k o t v a b l j e n i p r e d a v a t e l j . I m a n a z i v p r e i z k uš e n i n o t r a n j i r e v i z o r , C I A ( C e r t i fi e d I n t e r n a l A u d i t o r ) ( n a g r a d a z a e n e g a n a j b o l j e o p r a v l j e n i h i z p i t o v ) , CR M A ( C e r t i fi c a t i o n i n M a n a g e m e n t A s s u r a n c e ) , C F S A ( C e r t i fi e d F i n a n c i a l S e r v i c e s A u d i t o r ) i n C S X ( C y b e r s e c u r i t y F u n d a m e n t a l s C e r t i fi c a t e ) . J e t u d i p r e d s e d n i k Z d r u ž e n j a n o t r a n j i h r e v i z o r j e v – I I A S l o v e n i j a .