GORSKI SVET JUGOSLAVIJE X X X Marija Košak - Marija Bernik Da je učiteljeva pr iprava eden naj pomembnejših pogojev za uspešnost pou- ka , ni sporno. Bolj vprašljiva je zahteva po pisni pripravi. Še vedno so mnenja, da je to le formalna zahteva pedagoškega vodje ali svetovalne službe. Ti učitelji še vedno živijo v prepričanju, da samo strokovno znanje zadošča za uspešen pouk. To prav gotovo drž i , če učitelj ( s i c e r takrat ne bi smel imeti naziva učitel j ! ) opravlja le funkcijo posrednika, ki več ali manj r e - producirá dosežke vede. Če pa hočemo pri pouku doseči zastavljene smotre , potem le gola reprodukcija snovi ni ustrezna pot. Iskanje ustreznih oblik in metod dela pa terja temeljit premislek. Kako najbolje posredovati učno snov, katere pripomočke zato uporabimo, katere metode izberemo, da aktiviramo učence, česa učenci sami ne zmorejo in je potrebna učiteljeva razlaga, kdaj na teren itd. to učitelj predvidi s pripravo. Ohraniti vse v glavi je nemogoče in zato pisna priprava pomaga k ureditvi misli in oporo pri sami realizaciji učne ure . Nič se potem ne zgodi slučajno, stihijsko. Improvizacija je možna le nekajkrat, potem pa nastopijo težave ali z realizaci jo letnega programa ali posameznih ur . Z objavo nekaj prispevkov uspešno realiziranih ur , ki so bile tudi pisno pripravljene, bi radi vzpodbudili tiste, ki še vedno kolebajo med potrebo pisne priprave4n potrdili tistim, ki učijo dobro na podlagi pred- hodne temeljite pisne pr iprave . N a s t o p š t u d e n t k e PA B e r n i k o v e Učna priprava Razred: 8 Učna enota: Gorski svet Jugoslavije Dipl. g e o g . , prof . višje š o l e , Pedagoška akademija, 61000 Ljubljana, Stari trg 4 X X študent g e o g . , Pedagoška akademija, 61000 Ljubljana, Stari trg 4 32 Učna tema: Naseljenost in naselja v gorskem svetu Vzgojnoizobraževalni smotr i : učenci - razloži jo s pomočjo zemljevida Jugoslavije pogoje za naselitev v gorskem svetu, - primerjajo karto gostote prebivalstva z reliefno karto Jugoslavije, - razloži jo vzroke za neenakomerno gostoto, - navedejo značilnosti naselij in tipe, - opišejo funkcijo naselij . Oblika pouka: frontalna Metode dela: razlaga , razgovor , samostojno delo učencev Učni pripomočki: zemljevid Jugoslavije in Slovenije prosojnica: gostota naseljenosti (gostonaseljena območja in redko naseljena območja) diapozitivi: primer mesta prehodnega naselja vasi (gručasta, zaselek, razložena, samotna kmetija Potek dela Uvodno ponavljanje: s pomočjo karte učenci povedo samo bistvene značilno- sti gorskega sveta. Motivacija: Kaj nam pove podatek: 70 % jugoslovanskega ozemlja je gorat 26,1 % prebivalcev živi v gorskem svetu Kaj lahko iz tega podatka razberemo? (problemski pristop) Napoved: Danes se bomo naučili, kako vplivajo naravnogeografski dejavniki na razporeditev prebivalstva in oblikovanje naselij v gorskem svetu. Potem boste bolje razumeli , zakaj so take težave s stanovanji, z zaposlitvijo v mestu in zakaj primanjkuje delovne sile na podeželju! Samostojno delo učencev: analizirajte s pomočjo karte (pro jekc i ja ) , kje so največje zgostitve in kje je prebivalstvo redko naseljeno. Primerjajte s f i - zično karto tega območja! 33 Razgovor in poročanje učencev o ugotovitvah. Sklep: V gorskem svetu je v primerjavi z drugimi naravnogeografskimi eno- tami gostota naselitve manjša (povprečno) zaradi pomanjkanja rodovitne, obdelovalne zemlje (predvsem za strojno obdelavo) , težave z vodo v kraš- kem svetu, (ponavljanje in korelacija z zgodovino) , zgodovinski vzroki , družbenogospodarski (ni toliko tovarn, prometa i d r . ) . Razlaga: prebivalstvo živi v naseljih. Projekcija-različna nasel ja-znači lno- st i . Samostojno delo : opis značilnosti naselij na slikah Razgovor in poročanje o ugotovitvah. Sklep: Večja naselja v gorskem svetu so pretežno v dolinah in kotlinah. Sicer prevladujejo vasi , zaselki in samotne kmetije. V različnih pokrajinah so tipi naselij različni (alpski tip, šumadijski, starovlaški i t d . ) , odvisno od naravnih in družbenogeografskih pogojev. Utrjevanje: Učenec s pomoč j slike razlož i , za katero pokrajino gre (redko a li gosto nasel jeno) , prepozna tip nasel ja . Primerjaj karto gostote v Jugoslaviji s fizično karto! Kateri dejav- nik je povzročil najbolj vidne razlike v gostoti? Opiši značilnosti naselja, v katerem je šola (tip in funkcijo)! Domača naloga : Opazujte naše naselje: kaj vse zasledimo kot njegove poseb- ne značilnosti. Opombe: pri učni temi ni novih pojmov. Gre le za poglabljanje pojmov tipi naselij in funkcije. To dosežemo ob analizi slik in razgovoru. Učna ura je bila realizirana po predlogi. Učenci so sodelovali in pri ponav- ljanju pokazali, da razumejo soodvisnosti naravnih in družbenih pojavov. 34