NOVO IZ OBČINSKE UPRAVE ZA DRUŽBENE PRIHODKE Davčni podatki na računalniku Občinska uprava za družbene prihodke uvaja v upravno delovanje nov način dela, tako v notranjem organizacijskem smislu, ka-kor v odnosu do občanov, davčnih zavezan-cev. Uvedla je elektronsko obdelavo davčno odmernih postopkov, knjigovodskih nalog, evidentiranje računov in nekaterih davčno izvršilnih opravil. Programsko organizacijske zasnove občinske uprave za družbene prihod-ke so take, da se z uvajanjem novih metod dela neprestano izpopolnjuje sistem dela v nadaljnjem razvijanju računalniške obdelave podatkov na področju davkov, prispevkov in drugih družbenih prihodkov, ki so jih za fi-nanciranje skupnih in splošnih družbenih po-treb dolžni plačevati občani in civilno pravne osebe. Zaradi dolgoročnih ciljev in tudi iz trenut-nih potreb je uvajanje računalniške obdelave podatkov v delo uprave pomembno predv-sem zaradi hitrejšega in smotrnejšega izvaja-nja nekaterih upravnih nalog. Razvoj zaseb-ne dejavnosti, nepremične lastnine osebnega standarda in ustvarjanja dohodkov občanov, ki so podvrženi družbenim dajatvam različnih oblik, predvsem pa različni predpisi o pri-spevkih in davkih ustvarjajo razmere, da na klasičen način ni več tnogoče, niti smotrno opravljati nekatere upravne naloge. Spreme-njen način dela v tem trenutku občinski upra-vi za dmžbene prihodke povzroča posebne napore dela, pri posameznih občanih pa mor-. da nov pristop navidezno zamegljuje zaželje-no informiranost. S potrebnim obojestran-skim prizadevanjem in razumevanjetn bo mogoča hitra prilagoditev novemu računalni-škemu načinu dela. ;. • • • Kaj se steka na zbirni račun? V skladu z veljavnimi predpisi so občani zavezani plačevati več vrst prispevkpv in davkov, katere je treba za vsako vrsto dejavnosti oziroma dohodka ali premoženja v postopku posebej ugotavljati in odmerjati. Davke in prispevke, ki jih občani plaču-jejo od letnih osnov ali v pavšalnem letnem znesku, plačujejo občani na enoten račun, ki se imenuje »zbirni prehodni račun davkov in prispevkov prebi-valstva«. Ti davki in prispevki so: - davek od kmetijske dejavnosti, vključno pri-spevek za zdravstveno varstvo kmetov in druge obveznosti, ki so vezane na kmetijsko dejavnost oziroma lastninsko pravico ali pravico uporabe zemlje, - davek od gospodarske in poklicne dejavnosti (obrt, gostinstvo, prevozništvo, odvetništvo in dru-ge dejavnosti) ter prispevki samoupravnim intere-snim skupnostim od teh dejavnosti, - davek na dohodek od premoženja (davek na dohodek od najemnin in podnajemnin), - davek na posest stavb (razen oprostitvenih primerov), vključno prispevek za zaklonišče, - davek na posest gozdnih zemljišč, - davek iz skupnega dohodka občanov. Za vsako navedeno obliko davka oziroma pri-spevka občinska uprava za dražbene prihodke vodi poseben upravni postopek in za vsako leto izda odločbo o odmeri obveznosti, ki med drugim vse-buje osnove, stopnje, višino posameznih obvezno-sti, morebitne olajšave in skupno letno obremeni-tev za posamezno dejavnost oziroma dohodka ali premoženja. Na ta način je vsak občan vsako leto obveščen o višini in vrsti predpisane družbene ob-veznosti. Podatki o zavezancih, podatki o višini dohodka, o vrednostih premoženja in drugi potrebni podatki so zajeti na računalniku. Podatki. ki so konstantni. so zajeti samo enkrat, spremembc pa se sproti vnašajo. Podatki o dohodkih. ki se letno spreminja-jo in drugi vrednostni-podatki, se zajemajo ob času nastajanja. Vsi podalki so zajeti pri nastanku ob ustrezni pripravi za računalniško obdelavo. ki služi za davčno odmerne, računovodske. statistične. in-formativne in druge namene. S tem odpade mnogo klasičnih obdelav in izpisov. ki obremenjujejo de-lavce občinske uprave za družbene prihodke. Tudi obresti na računalniku Določena družbena obveznost občana v skladu z veljavnimi predpisi lahko nastane na osnovi indivi-dualne cxlmerne odločbe. ki je v vsakem primeru vročena občanu. To je konkretna in kvalitetna in-formacija občana o posameznih letnih družbenih obveznostih. Doslej je skoraj dosledno vsako od-merno odločbo spremljala tudi položnica oziroma je bila na 3 mesece za vsako obliko obveznosti občanom vročena posebna položnica. To je pogoje-valo, da je k občanu na 3 mesece »romalo« toliko položnic, kolikor oblik obveznosti mu je bilo posa-tneznem letu predpisanih - to je po 3, 4 in več položnic. Programsko je računalniška obdelava ta-ka, da omogoča združitev vseh oblik davkov in prispevkov, ki so bili prej navedeni, na eni knjigo-vodski kartici. Tako je omogočeno, da občan dobi le eno položnico na 3 mesece, čeprav ima predpisa-nih več vrsl oziroma oblik davkov in prispevkov. Obveznost na položnici, ki ima značaj akontacije, dospe v plačilo prvega v začetku vsakega tromeseč-ja, plačana pa mora biti v 45 dneh. Akontacija na vsake 3 mesece praviloma vsebuje eno četrtino letno predpisanih davkov in prispevkov, ki so od-merjeni določenemu občanu in je v znesku akonta-cije vsaka obveznost zastopana v sorazmernem de-ležu. Dokler odmema odločba za ustrezne oblike davkov in prispevkov za določeno leto ni izdana, je položnica za akontacijo izpisana na osnovi odmer-ne odločbe, ki velja v trenutku izpisovanja polož-nic. Ko je odmema odločba za posamezno obliko davkov in prispevkov za določeno leto izdana, je naslednja akontacija prilagojena na novo odmerje-nim davkom in prispevkom. Čas 45 dni, v katerem se občan pripravi na plačilo, ni dovoljeno prekora-čevati. Po preteku tega roka začno teči zamudne obresti in po zakonu predpisana prisilna Lzterjava na stro-ške zavezanca. Obračun obresti je računalniško programiran in poteka avtomatično od zapadlosti roka plačila. Na to dejstvo občinska uprava za družbene prihodke želi občane. zavezance davkov in prispevkov, posebej opozoriti. da ne zamujajo s plačevanje davščin, ker jim bodo zaradi tega obra-čunske zamudne obresti. - Pravočasno plačilo evidentiranja računov Občane, ki opravljajo obrtne in druge gospodar-ske dejavnosti in poravnavajo svoje zapadle obvez-nosti ob evidentiranju računov. opozarjamo. da je zapadla obveznost plačana šele, ko družbeno prav-na oseba. kateri je občan evidentiran račun predlo-žil v izplačilo, na računu odtegnjeni znesek dejan-sko nakaže občinski upravi za družbene prihodke. V primeru. da družbeno pravna oseba. kateri je račun predložen v izplačilo. kasni s plačilom računa oziroma, če je prekoračen rok zapadlosti. ki je občanu predpisan, teko takemu občanu zamudne obresti vse dotlej, dokler družbeno pravna oseba ne poravna računa in odvede na računu odtegnjenega zneska. Zato je predvsem interes občana, da pri družbeno pravni osebi stori vse potrebno. da je pri občinski upravi za družbene prihodke evidentiran račun pravočasno plačan, odlegnjeni znesek pa na-kazan na ustrezen račun. V začetku oktobra je občinska uprva za družbene prihodke poslala občanom položnice za plačilo če-trte akontacije davkov in prispevkov, ki mora biti plačana v zakonitem roku. Akontacija ni razčlenje-na po vrstah in oblikah obveznosti. saj so bile celoletne obeznosti razčlenjene v odmernih odloč-bah, ki so jih občani prejeli med letom. V tej akontaciji je bil obračun le zadnji obrok obveznosti za leto 1981. Na položnici so vključene tudi obračunane zamu-dne obresti do 30/9-1091 in zaostanki, ki niso bili plačani do tega datuma. Položnica nima informativ-nega in razčlenjevalnega značaja, ki bi vsakokrat v podrobnosti razčlenjevala vrste in oblike dmžbenih obveznosti določenega občana, temveč povzema globalne obveznosti davkov in prispevkov, ki v določenem roku zapadejo v plačilo v skladu z od-mernimi odločbami. Iz analitične evidence računo-vodstva prihodkov pri občinski upravi za družbene prihodke je mogoče dobiti dodatne informacije o akontacijah, zaostankih in obračunanih zamudnih obresti. Občinska uprava za družbene prihodke bo ša nadalje izpolnjevala informacije v računalniško izpisanih dokumentih, namenjenih občanom. IVAN LOVŠE