SLOVENSKI UČITELJ GLASILO SLOVENSKIH KRŠČANSKIH UČITELJSKIH IN KATEHETSKIH DRUŠTEV L. XVIII. * 1917 * STEV. 7.- 8. Vsebina: Šolska svečanost...................................................................................................................................... ... 145 Pedagoška premišljevanja učitelja Samotarja. Poročnik nadučitelj Fr. Sam^c.........................................................147 Še nekaj misli ob novi katehetiki sem. prof. dr. Franca Ušenič- nika. X. Y...............................................................................................................................................149 Pouk slaboumnih otrok. Anica Lebar........................................................................................................................ 152 Krenimo na nova pota. J. Polak........................................................................................................................... .154 Spominščina. Francka Zupančič...............................................................................................................................156 Abstinenčni kotiček. —a— ■ . . . . . .157 Listek : Iz zapiskov mojega potovanja po fronti. V. Č.............................................................................................................158 Katehetski vestnik : Katehetske beležke. . 160 Zgledi, uporabni pri katehezi............................................................................................................................161 Vzgoja......................................................................................................................................................161 Učiteljski vestnik .................................................................'................................................................, . . 163 Raznoterosti............................................................................................................................................... 165 Slovstvo in glasba . . . . . . . . . , ... .167 »SLOVENSKI UČITELJ« izhaja sredi vsakega meseca. Celoletna naročnina 4 krone. (Naročnina in članarina za »Slomškovo zvezo« 5 K; naročnina in članarina za »Društvo slovenskih katehetov« 5 K; naročniki, ki so člani obeh društev, plačajo 6 K.) Spisi in dopisi se pošiljajo uredništvu do 4. vsakega meseca. Reklamacije, naročninq, dopise sprejema uredništvo »SLOVENSKEGA UČITELJA« V LJUBLJANI. Urednika : A. ČADEŽ, katehet v Ljubljani, in FR. JAKLIČ, nadučitelj, drž. in dež. poslanec. Oblastem odgovoren IVAN RAKOVEC. Tisk Katoliške tiskarne. SLOVENSKI UČITELJ GLASILO SLOVENSKIH KRŠČANSKIH UČITELJSKIH IN KATEHETSKIH DRUŠTEV. s LAST »SLOMŠKOVE ZVEZE" IN „DRU-6SS296$SGS5a9 §TVA SLOVENSKIH KATEHETOV", L. XVIII. ——— §T. 7 .8. ooooooooooooooooooo V LJUBLJANI, DNE 15. JULIJA 1917. ’ ’ ’ OOOOOOCOOOOO -IOOOOOOC Šolska svečanost O priliki slavnostne konference na šentjakobski dekliški osemrazred-nici v Ljubljani, namenjeni proslavi novega vladarja Karla I„ je imela šolska voditeljica gospodična Frančiška Z e m m e naslednji nagovor: Zbrali smo se danes tukaj, da praznujemo nastop vlade Njunih Veličanstev: presvetlega cesarja Karla I. in Njegove preblage soproge presvetle cesarice Zite. Večkrat je že bilo, da so avstrijski cesarji zavladali v burnih razmerah, toda tako resni časi kot sedanji še niso bili odločeni nobenemu vladarju pri nastopu. Kamor pogleda naš cesar, povsod ga obdaja sovražnik. Premagati vse te sovražnike in skrbeti za blagor vseh narodov, ki so združeni pod žezlom avstrijskim — to je velika in težka naloga našega cesarja. Bo li zmogel to imenitno, vzvišeno nalogo? — Z mirno vestjo smemo reči: da. Saj ga dičijo čednosti in vrline, ki so porok, da se mu bo posrečilo vse svoje narode pripeljati do onega srečnega cilja, ki zadovolji vsako srce. Pogum in moč bo našel v zaupanju na božjo pomoč. Kdor na Boga zaupa, ta ne zida na pesek. To zaupanje v Boga spremlja presvetlega cesarja, ko se podaja na bojne fronte, da tam osrčuje in navdušuje vdane mu vojake. In kako ljubijo vsi narodi, posebno pa mi Slovenci, novega vladarja! To gorko ljubezen kažemo pri vsaki priliki, izpričujejo jo zlasti naši slovenski fantje in možje v boju. Ne straši jih misel na smrt, ne grozni boji, ne težave, saj jim je sveto naše geslo: »Vse za vero, dom, cesarja!« Tudi življenje žrtvujejo brez strahu — in to vse, ker ljubijo svojega cesarja kakor očeta. Kako skrben je Karel I. za svoja ljudstva, vidimo iz njegovega manifesta. Edina njegova skrb v tem trenutku je pač ta, da bi osrečil svoje narode z blagoslovom miru. Neprestano se trudi, da bi zasijal naši domovini mir, oni blaženi mir, po katerem hrepeni srce vsakega Avstrijca. Vse težave, vse skrbi, ki jih nalaga cesarska krona mlademu vladarju, prenaša ž njim v ljubezni njegova preblaga soproga, presvetla cesarica Žita, ki nam je vzor skromnosti, ljubeznivosti in dobrotljivosti. Nič ne kaže na visoki gospej, da je vladarica. Preprosta je njena obleka, ponižno njeno vedenje. Ponosni smo bili 2. junija t. 1., ko smo imeli to srečo, da smo jo pozdravili v svoji sredi. Vsakemu človeku se je brala radost v očeh, ko je videl presvetlo cesarico Žito. Kako prijazno nam je odzdravljala, kako ljubko se smehljala šolski mladini! Vsak jo je vzljubil. Hitela je v bolnice, da kakor dobra mati tolaži ranjence — one vojake, ki so sovražnikom zabranili vlom v našo ožjo domovino. Kako je pač krvavelo njeno usmiljeno srce, ko je videla toliko bolečin. Bogato je obdarila te siromake in jim s tem napravila izredno veselje. Za vse te dobrote smo ji tudi mi hvaležni. Nekaj pa nam bo ostalo v trajno-veselem spominu. Dokler bo Ljubljana stala, se bo podedovalo od babice na vnuke, kako je presvetla cesarica pričela dan, ki ga je preživela v Ljubljani. Ob 8. uri zjutraj je prisostvovala sv. maši v stolnici. Klečala je tako mirno, molila tako pobožno in neprisiljeno, da so bili iznenadeni vsi navzoči. Med sv. mašo je prejela presvetla cesarica sv. obhajilo s toliko pobožnostjo, da SO' se lesketale solze v očeh vseh številnih vernikov. Pa ne samo žene in gospe so bile ganjene do solz, tudi v očeh marsikaterega izmed navzočih mož se je utrnila solza. Nikdo, ki je imel priliko videti presvetlo cesarico v tem trenutku, ne bo tega pozabil. — Kako lep zgled za nas! Utrujena od dolge vožnje, v skrbeh za ljubljenega soproga, je vendar prva njena pot v cerkev. Prepričana je, ako je z nami Bog, nam nikdo ne more škodovati. Kakor otroci v varnem okrilju svojih staršev smemo biti tudi mi brez skrbi, dokler imamo tako dobrega cesarja, tako blago cesarico! Vsemogočni Ju blagoslovi, ohrani do skrajne meje človeške starosti in jima daj doživeti kmalu boljše čase. Bog živi presvetlega cesarja Karla I. in presvetlo cesarico Žito! Udanostna izjava učiteljskega zbora mestne slovenske dekliške osemrazrednice v Ljubljani pri slavnostni konferenci povodom šolske svečanosti, namenjene proslavi novega monarha avstrijskega — Karla I., dne 21. junija 1917. V veseli zavesti, da nam je božja Previdnost v osebi Njegovega V eličanstva cesarja Karla I. naklonila najboljšega in naj milejšega vladarja, ki vse svoje krepke moči posveča blagru in sreči vdanih mu državljanov; — v tolažilnem prepričanju, da je sedanji naš monarh poln iskrene ljubezni do vseh avstrijskih narodov, ki mu je vsestranska pravičnost merilo in pravec pri težavnem bremenu vladarskih poslov; v očigled jasnim dokazom izredne naklonjenosti Njegovega Veličanstva do slovenskega rodu in do naših železnovztrajnih vojakov, ki jim je blagovolilo nakloniti čast »cesarjevičevega polka«; — ob blagodejnem in odkritem prizadevanju za tako težko pričakovani mir, ki z njim želi Njegovo Veličanstvo čimpireje osrečiti svoje zveste podanike; — ob neomajni in neupogljivi zaslombi, ki jo ima in jo bo imelo avstrijsko šolstvo, versko-nravna vzgoja ljudskega naraščaja, čvrsta in zdrava mladina, z njo obenem pa tudi zadovoljno in gmiotno preskrbljeno učiteljstvo, — pozdravlja učiteljski zbor mestne slovenske dekliške osemrazrednice v Ljubljani v najiskrenejši spoštljivosti in vdani pokorščini Njegovo Veličanstvo cesarja Karla I. kot od Boga poslanega vrhovnega voditelja svojega; obenem pa obljublja, da se hoče z vsem ognjem posvetiti tudi v bodoče pouku in versko-nravni vzgoji mladine, ki od nje dobre vzgoje zavisi sreča trdne Avstrije in kremenita zvestoba državljanov. Vsemogočni naj nakloni milemu vladarju Karlu I. in njegovi prejasni soprogi cesarici Žiti polnost božjega blagoslova, varstva in milosti! Naj Njegovo Veličanstvo presvetli cesar Karel po božji dobroti kmalu zavlada kot kralj miru nad zmagovito Avstrijo! V Ljubljani, dne 21. junija 1917. — (Slede podpisi.) Pedagoška premišljevanja učitelja Samotarja. Poročnik nadučitelj Fr. Samec. (Dalje.] Dotakniti bi se bilo treba še prirodopisja in pri r od o -s lov j a. Velika napaka stare šole je bila, da je poučevala premalo nazorno. Toda prav tako velika napaka sedanje šole je, da hoče poučevati vse nazorno. Učitelj se je odločil, da bo čital z učenci berilo »Kovač in krojač«. Seveda je treba otroke prej pripraviti. Zato bo prinesel en dan prej v šolo sliki kovačnice in krojačeve delavnice in ju primerno obdelal. Toda to še ni dovolj; če je učitelj količkaj idealen, bo prinesel na dan obravnave berilnega sestavka tudi »učila« s seboj. Izposodil si bo pri krojaču likalnik, pri kovaču kladivo, no, kaka igla se dobi v domačem gospodinjstvu. Tako opremljen stopi v razred. Ko bi učenci ne bili že navajeni takih prizorov, bi seveda z veliko radovednostjo pričakovali, kakšno velikansko jajce se bo izvalilo po tem kokodajskanju, tako ga pa le malo začudeno gledajo. In obravnava se začne po znani metodi. Ubogi učitelj, kako malo poznaš otroško dušo! Tudi mi smo v šoli čitali to berilo. Vsa obravnava je bila v tem, da ie vprašal učitelj, kaj je to — likalnik. Ko mu je učenec odgovoril, da je to »pajglezn«, so bile znane vse besede. Ob koncu je učitelj še pohvalil kovača in krojača, ker sta bila tako navdušena vsak za svoj stan. Omenil je, da ljudje navadno zabavljajo in tožijo čez svoj stan in so z njim nezadovoljni. In k temu je dodal še par lepih naukov. Čemu pa tudi vlačiti naslikane kovačnice v šolo? Vsak dan, ko sem šel v šolo in iz šole, sem šel mimo prave kovačnice. Dotični kovač je bil na eno oko slep, nosil je raztrgan usnjat predpasnik, rad je pil slivovko, vedno je imel »čik« v ustih na levi strani in sploh je bil jako zanimiv človek. Če smo včasih stali pred njegovo delavnico, je nenadoma pristopil in pobožal tega ali onega s sajastimi rokami po licih. Čez cesto kakih trideset korakov daleč pa je domoval krojač Pisanec. Torej kakor nalašč za to berilo. Pa menite, da sem mislil pri čitanju berila na ta dva znanca? Kaj še! To bi bilo vendar prevsakdanje! Mislil sem na kovača, ki sem ga videl samo enkrat, vsaj v kovačnici. Ko sem bil kake štiri leta star, je cče nesel nekaj kovat in me vzel s seboj v kovačnico. Tedaj sem prvič videl, kako se obrača kovač okrog svojega ognjišča, in to podobo sem imel pred očmi pri čitanju tega berila. Za krojača sem si izvolil enega iz domače vasi. Oba pa sta bila že davno mrtva takrat. Toda to ne spada k prirodopisju! Posvetiti sem hotel le nekoliko v nepotrebno ponazorovanje; vse prirodopisje je namreč danes nekako nadaljevanje nazornega nauka. In ravnotako, kakor pri tem berilu, se tudi pri prirodopisju dostikrat brez potrebe vlačijo v šolo razna učila. Koliko se je svoje dni zabavljalo čez ono staro metodo, ko je prinesel učitelj učila šele potem v šolo, ko je dotične stvari že obdelal! Toda ravno ta metoda bi jako lepo izpopolnila nazorni nauk, ako bi se malo večkrat navajala. Gotovo je nazorna metoda veliko lažja za učence, toda to še ni odločilno, pomisliti moramo, da je enostranska. Pri učencih moramo gojiti poleg možnosti, opazovati predmete in prikazni, tudi možnost, da si vse to predstavljajo brez raznih podob in druge navlake. Tu igrata veliko vlogo spomin ih domišljija, ki se nikakor ne smeta zanemarjati. Učiti se hočemo n. pr. kako ptico. Prečitamo dotični opis iz knjige: taka in taka je ta ptica. Učenec si mora v duhu napraviti sliko, če hoče kaj vedeti. Poklicati mora na pomoč spomin na ptice, ki jih je že videl, če ta ne zadostuje, si mora pomagati z domišljijo, sliko mora imeti. Ko se prepričam, da si je vsak učenec ustvaril v glavi neko podobo, jim pokažem nagačenega ptiča. Učenci primerjajo sedaj svojo podobo s ptico, ki jo imajo pred seboj, in popravijo podobo, če je treba. Obenem tudi vidijo, kateri stavek ali katero besedo so napak umeli. Meni se idi ta metoda čisto primerna. Vsaj včasih za izpremembo bi jo uporabil, ako bi se ne bal nadzornika. Da, celo potrebna se mi zdi ta meteda. Pomisliti namreč moramo, da se bodo morali naši učenci še sami izobraževati, če hočejo iti z duhom časa naprej. In kakor je vsakomur znano, je glavni vir izobrazbe našemu ljudstvu čitanje. Od naših časopisov pa nikakor ne moremo zahtevati, da bi nam za vsak stavek, ki ga prineso, pomolili sliko pred nos. Včasih se je mnogo pisalo o biološki metodi. Kolikor se jaz spominjam smo se tudi prej ozirali na biološke momente, kolikor se dajo porabiti pri pouku. Rekli smo n. pr.: Da si ohrani mačka ostre kremplje, jih potegne pri hoji pod kožo. Ali: Da morejo ptice letati po zraku, so lahke in imajo prednje ude prikrojene v peruti i. t. d. Pedagogi so po- Irebovali nove metode in krstili so jo pač biološko metodo. Sistematiška je bila preveč zastarela. Mnogo profesorjev obsoja to novotarijo, — toda pustimo to njim samim. Jaz sem le radoveden, kaj bi škodovalo našim učencem, ako bi omenili pri obravnavi kake domače živali, da živijo po drugih delih sveta večje in lepše njej podobne živali, jih kratko opisali in jim pokazali vsaj naslikane. Kaj takega otroci zelo radi vidijo in slišijo in, kar je važnejše, tudi premišljujejo. Čisto lepo je, da jih učimo, kako se pridobiva sol, petrolej in druge vsakdanje stvari, toda ako bi slišali včasih kaj iz prirode daljnih dežela, kar nimajo vsak dan prilike videti, bi jim tudi ne škodovalo. (Dalje.) v Se nekaj misli ob novi kaiehetiki sem. prof. dr. Franca Ušeničnika. X. Y. Nekako jedro katehetike tvori III. poglavje drugega razdelka — o metodi pri katehetskem pouku. V tem poglavju je g. pisatelj na majhnem prostoru z veliko spretnostjo' zbral ogromno gradivo, povzeto deloma iz knjig priznanih mojstrov, kot so n. pr. kan. Kržič, Linden, Knecht, Gallerer, Krus, Willmann, Meumann i. dr. Večinoma bi že vsak kratek odstavek mogel biti podlaga dolgim razpravam. O metodah se je zadnja leta veliko govorilo in pisalo. Gotovo je, da učitelj ne sme biti suženj metode; ob vestni skrbi za metodično pravilno ravnanje pri pouku si mora ohraniti vendarle samostojnost. Napredka pri pouku ne moremo pričakovati od preveč tankovestne skrbi za metodo. Gotovo je pa tudi, da mora biti pouk primeren zakonom mišljenja; in to ravno hoče prava metoda. Za preziranjem vsake metode se le prerada skriva domišljavost, večkrat tudi nevednost in želja po preveliki zložnosti. Na podlagi naše nove katehetike si lahko izprašujemo vest, vkoliko smo se ravnali pri pouku po upravičenih zahtevah katehetike. Seveda bi nam bilo to delo zelo olajšano, ako bi se mogla uresničiti želja, ki jo je v »Sl. Uč.« izrazil že kan. Nadrah, naj bi g. avktor med pravilo vselej vpletel nekaj zgledov. Težko bo pač tej želji ustreči, ker bi knjiga preveč narastla. Na učilišču bo težave zaradi pomanjkanja zgledov moral premagati profesor katehetike; že izkušeni katehet bo pa dobil primernih zgledov deloma v svojem lastnem izkustvu, deloma v izdelanih katehezah. Pri takih pravilih, kot so metodična, bo vedno nekaj prepornih točk, ki bi pa ne bile nič bolj1 jasne, če jih tudi tukaj še enkrat spravimo v razgovor. Mnogo prepirov je n. pr. že izzvala analiza in sinteza. Praktično so metodiki glede analize in sinteze skoro edini. Da učim analitično, če opišem obrede enega izmed zakramentov in iz konkretnih obredov razberem to, kar je bistvenega v vsakem zakramentu, — to metodiki splošno uče; ne vjemajo se pa vsi v tem, zakaj ravno to pot imenujemo analitično. Naša katehelika pravi, da analiziramo konkretno dejstvo in iz njega odmišljamo splošne pojme. So pa metodiki, ki trdijo, da analizo izvrši že učitelj sam, ki se na pouk pripravlja; da analizira splošen pojem v njegove znake in ga analiziranega predstavi učencem, ki potem potom sinteze sestavljajo pojme; ker ta učna pot začenja z analizo, se imenuje analitična pot, ki se pa konča s sintezo, Ako analizo in sintezo presojamo po izdelanih katehezah, moramo ti vrsti metodikov skoro pritrditi. Pa glavna stvar je, da v praksi večinoma vsi soglašajo. Pri »analizi teksta« bi bilo dobro še bolj poudariti, da je taka analiza le za silo dopustna (ko n. pr. razlagamo molitvene formularje); sicer pa taka analiza postane lahko le dolgočasna eksegeza, ki le ubija zanimanje in pozornost. Velike vrednosti za kateheta so navodila glede dispozicije za posamezne kateheze. Dober uvod je najboljša podlaga za razumevanje biblične zgodbe; napravi tudi poznejšo razlago nekako lahno tekočo. Kar in kolikor se da, naj se pri biblični katehezi pojasni že v uvodu; vpletanje razlage med pripovedovanje le preveč trga logično zvezo med posameznimi stavki. Ko je katehet zgodbo povedal do konca, odpro učenci knjige in eden prebere prvi odstavek. Tu bi še pridejali: »Ako so učenci slabi in jim dela branje težavo, bi ne bilo odveč, ako se zgodba še enkrat ponovi, preden se bere; prvikrat naj jo prebere katehet, ki naj posebno pazi, da med posameznimi logičnimi odstavki napravi dosti presledka.« Razlaga naj potem — ne stavek za stavkom, marveč odstavek za odstavkom, na kar tudi katehetika opozarja. Zgolj besedno razlago, pri kateri mesto neznanih izrazov povemo učencem ^_ Doklada za obleko. Na Ogrskem je izšla vladna naredba, ki dovoljuje duhovnikom, učiteljem in učiteljicam, katere plačuje in vzdržuje država, po 500 K podpore za obleko. Največ — najmanj. Vojno draginjsko podporo, oziroma doklado dobiva učiteljstvo po vseh avstrijskih kronovinah. Razmerno najmanja je menda na Češkem; kajti samskim učiteljem so dovolili le 180 K; oženjeni z večjo družino dobivajo pa v večjem razmerju — največ 600 K, ako imajo šest ali več otrok. — Na Solnograjskem dobivajo samske učiteljske moči letnih 320 K, oženjeni 400 — 600 K podpore. — Na Kranjskem doslej samski 240 K, oženjeni 360 in več (po razmerju v družini). — Na Štajerskem je dovolil deželni odbor sledeče doklade: neoženjenim 260 kron; oženjenim 460 K; z ozirom na število otrok do 700 K. — Na Koroškem: provizorični učitelji 180 K; definitivni učitelji od 200—740 K. — Na Moravsk e m : provizorično učitelj- stvo 100 K; samski definitivni učitelji 180 K; oženjeni 240—400 K. — Na Zg. Avstrijskem: provizorično učiteljstvo 200 K; samski definitivni učitelji 400 K; oženjeni 600 K; 800 K, ako imajo več kot dva otroka. Stanarina zvišana za 5 odstotkov nove temeljne plače. — Največ doklade je odmerjene učiteljstvu na Nižje Avstrijskem: definitivno učiteljstvo je razdeljeno z ozirom na vojno podporo v štiri razrede: 240 K, 348 K, 420 K, 540 K. — Ta znesek se pa stopnuje po višini letnih dohodkov od 240—1368 K. Poleg tega dobe oženjeni ali vdoveli učitelji z več kot 4, oziroma 5 otroki letnih 60 K za vsakega otroka. Razprava o enotni šoli v nemškem parlamentu je povzročila, da so se zlasti katoliški poslanci jasno izrazili o svojih zahtevah in o zahtevah katoličanov v Nemčiji, kar tiče ljudskega šolstva. Poslanec Marks je (3. marca 1917) kaj dobro pripomnil, da je v tem vprašanju še prav posebno potrebno, da vsi parlamentarci pravilno pojmujejo označbo nove struje, ki hoče pod imenom »enotna šola« spraviti šolstvo na napačen tir. Poudarjal je, da se »enotna šola«, kakor jo želi socialna demokracija, ali kakor si jo predočuje nemško učiteljsko društvo, ne da ne misliti ne izpeljati; nato je obrazložil svoje stališče. Rekel je med drugim: Če se enotna šola dosledno izpelje, ni drugače kakor da je simultana (skupna) šola, ki je pa pray zaradi iega_ka±o-ličani ne morejo sprejeti. Temeljna zahteva katoličanov je, da mora biti šola verstvena, in prav ob tej prvi zahtevi se mora razbiti vsakteri poizkus za sporazum, ki bi se ga lotili zagovorniki enotne šole. Da se šolstvo izboljša, je potrebno v prvi vrsti urediti učiteljstvu dohodke ter zmanjšati preveliko število učencev v posameznem razredu, da bo možno bolj ali manj individualno poučevati. Zdravstvo po šolah je treba ščititi s tem, da se urno odstranijo nevarni otroci in da se ustanove nova mesta za šolske zdravnike. Glede nadaljnje izobrazbe nadarjenih otrok je naglašal, da pozdravljajo tudi katoliški poslanci vsako napravo, ki more olajšati napredovanje v višji razred. Svaril je pa, naj se preveč enostransko nikdo ne poteguje za akademične cilje, ali za predpravice mestne mladine, kar se vsekako opaža pri bojevnikih za enot-nostno šolo. Tudi rokodelstvo in obrtništvo potrebuje brihtnih glav in uprav med prebivalstvom na deželi so skriti izredni talenti. Velike zasluge za izobrazbo izvrstnih fantičev so si pridobili zlasti duhovniki po deželi, pa je tudi uprav po katoliških zavodih zelo vzorno poskrbljeno, da se izurijo in izvežbajo izvrstne moči. V ostalem govoru je poslanec Marks hvalno omenjal tudi domovinske zasluge vsega učiteljstva. Dopada mu skrb učiteljstva, ki vodi skoraj povsod šolske hranilnice, kar bo na veliko korist zlasti po vojski. Zrelostne preizkušnje na ljubljanskem učiteljišču so bile v dneh od 28. junija do 4. julija pod predsedstvom g. deželnega šolskega nadzornika dr. J. Bezjaka. Aprobirane so bile za ljudsko šolo s slovenskim in nemškim učnim jezikom sledeče gospodične: Bulovec Vera (za slov. učni jezik z odliko), Chwatal Frida (za slov. učni jezik z odliko), Dolenec Matilda, Geiger Mercedes (z odliko), Heferle Vida (za slov. učni jezik z odliko), Janežič Marija, Keše Kristina (z odliko), Kosem Dana, Kunc Terezija, Kunčič Al., Lachainer Marija, Lakner Marija, Lazar Ana iz Ljubljane, Lazar Ana iz Kamne Gorice, Lederhas Dana, Levec Ana (z odliko), Lilleg Silva, Lunaček A., Moljk Josipina, Murgel Ana (za slov. učni jezik z odliko), Nagu Dana, Nitsch Marija (z odliko), Orehek Angela, Pehani Mar., Petrič Vera, Pintar Ana, Prosenc Ivana, Rape Ludmila, Rekar Vera (za slov. učni jezik z odliko), Rožman Marija (z odi.), Rupnik Ivana (z odliko), Sekula Marija, Stiene Serafina, Sturm Eliza, Ukmar Iv. (za slov. učni jezik z odliko), Zalar Viktorija, Zupanec Bogomila. — Na moškem oddelku je maturiral samo en gojenec, ker so vsi drugi (četrtoletniki) v vojni službi in deloma napravili izpit že med letom. Razpisana so ravnateljska mesta na gimnaziji v Novem mestu, na II. državni gimnaziji v Ljubljani in na realki v Ljubljani. Nadaljevalne šole za dekliško mladino. Pri nas kakor tudi drugod je že j.rodrlo prepričanje, da vsakdanja ljudska šola ne da vsega potrebnega za življenje, dasi bi bila to prva zahteva. Kličemo in dregamo, poudarjamo in zahtevamo: Uči in vzgajaj za življenje! Toda zastareli učni načrt, ki se ne mara umakniti modernejšemu in prikladnejšemu, je ovira, ki učitelja priklepa na mrtvo črko in odvrača od praktičnega življenja. — Nekje smo zasledili tak-le načrt, ki naj bi bil podlaga za pouk mladenk v nadaljevalni šoli: 1. Veronauk, Jasen vpogled v versko-etična življenska vprašanja. 2. Jezikovni pouk. Spoznavanje in spoštovanje čiste, domače, zdrave ljudske govorice. 3. Domača zgodovina. Prisrčni razgovori o vaškem življenju, o kmečkem stanu prej in sedaj. 4. Zdravstvo in negovanje dojenčkov s posebnim ozirom na prvo pomoč v slučajih nesreče in nevarnih bolezni. 5. Državljanski pouk. Tu sem spada navodilo o zadružništvu in zavarovanju. 6. Nauk o praktičnem gospodinjstvu v različnih strokah mora imeti prvo in najvažnejše mesto. 7. Kot strokovni pouk se smatra tudi nauk o gospodarstvu. Tu sem spada pouk o sadjarstvu, zalenjadstvu, o prešičereji, govedoreji, perutninarstvu in mlekarstvu. Ves pouk mora biti praktičen, združen z življenjem in namenjen za življenje. Vplivati mora vzgojno, t. j. vcepiti mora čednosti dobre gospodinje: točnost, šted-ljivost, snažnost in red. Nabiranje oljnatih semen, bučnih in sadnih pečka. Vsled ukaza naj višje šolske oblasti je naročeno šolskim otrokom, naj vsaj trikrat na mesec skupno pod nadzorstvom nabirajo semena, rastline in razno perje, kar se bo vse porabilo v vojne namene in za prehrano. Kot oljnati sadeži so označeni: Žir, seme solnčrJc, sadne in bučne pečke, pečke melon in kumar. — Za prehrano in krmo se priporoča zbirati: želod, divji kostanj, lipov in javorjev sadež, perje kopriv. — Kot predivo se v prvi vrsti izdelujejo koprivne steblice, ki imajo vlaknasto snov. — Nadomestilo za čaj: Šipek, drnulje, regralove korenine (v jeseni), glogov sad, jerebika, glogulja, čemž, limbov orešek. Kolike množine se naberejo z majhnimi doneski vseh slojev, zlasti mladine, dokazuje vojni urad za prehrano v Nemčiji. Lani so v vseh nemških pokrajinah znesli skupaj okrog 3000 ton jabolčnih pečka. Ta zaloga je dala približno 126.000 kg olja. To je pač uspeh, ki ga more doseči le enotno organizirana skupnost. Zato naj bi se tudi pri nas ta važna zadeva ne prezrla. Učiteljstvo naj prepričevalno in navduševalno vpliva na mladino in na ljudstvo, da se z vso marljivostjo loti nabiranja zgoraj označenih stvari, zlasti pa še jabolčnih pečka. Sadja bo letos veliko; naj ne gre dragoceno seme v nič! Reforma. Katoliška državna gospejna organizacija je nedavno razposlala pomenljivo okrožnico s pozivom, naj bi vsi, ki se zanimljejo za reformo šolstva, izrazili svoje želje zlasti o preuredbi dekliških šol. Organizacija pričakuje namreč, da bo po vojski med drugimi važnimi reformami prišla na vrsto tudi preureditev naše ljudske šole, ki je v sedanji obliki bolj ali manj »tuja življenju«. Z omenjeno okrožnico upajo dobiti nekak pregled raznih mnenj in želja, ki se porajajo v širših slojih glede šolstva. V bodoče — pravi okrožnici — ne smemo več dopustiti, da bi bile dekliške šole urejene po vzoru deških šol; skušati moramo, da dosežemo v ljudski šoli tako vzgojo in izobrazbo, ki bo umerjena za delokroge našega ženstva. V tem zmislu je govorila o priliki zborovanja zgoraj omenjene organizacije na Dunaju gospa Marija pl. Bankovska, predstojnica civilnega dekliškega penzionata na Dunaju. V okrožnici so formulirana naslednja vprašanja: 1. Ali naj se dekliška ljudska šola uredi kot enotna šola za deklice vseh stanov ter zaključi s poukom v gospodinjstvu? 2. Ali naj velja to tudi za deklice, ki se pripravljajo za srednje šole? 3. Ali naj se pouk v gospodinjstvu prihrani samo za zadnje leto, ali razdeli na več letnikov? 4. Ali naj se v enotni šoli ohrani sistem učiteljic-razrednic po vseh razredih, ali pa je želeti, da se nastavijo v višjih razredih strokovne učiteljice? Spremembe. Črnomelj : Olga Re-šič, supl., Štrekljevec. — Kamnik: Am. Kredar, supl., Radomlje. — Kranj : Marija Bahovec, supl., Friderik Kovač, provizorični učitelj, Železniki. — Krško: Karmen Hvala, supl., Št. Rupert. — Ljubljana: Danica Tavčar, supl., mest. nem. deš. lj. šola. — Ljubljanska okolica: Marija Fajdiga, prov. voditeljica, Šmartno pod Šmarno goro.— Radovljica: Melita Šivic, pr. učit., Bled. Iz seje deželnega šolskega sveta dne 7. julija 1917. Imenovana sta bila: Svetek Albina za učiteljico na nemški mestni dekliški šoli v Ljubljani in Skebe Venceslav za učitelja-voditelja na enoraz-redni ljudski šoli v Preloki. Hermina Sirnik, učiteljica v Št. Gotardu, in H. pl. Tursansky v Kočevju sta začasno vpo-kojena. Raznoterosti. .00000000000000000000. oooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo Učitelj — finančni minister. Novi ruski finančni minister Šingarev je bil svoj čas učitelj. Njegovo življenje je bilo docela preprosto. Ker je slabega želodca, je moral vsako leto v Karlove vari; kot učitelj ni imel dovolj sredstev v ta namen, zato si je pomagal s predavanji. Starost nekaterih znamenitih skladateljev in glasbenikov: Franc Schubert je dosegel samo 31 let, Mozart 35 let, Men-delsohn-Bartholdy 38 let, K. M. pl. We-ber 39 let, J. Strauss je živel 45 let, Schumann 46, Adam 52, Beethoven 56, Bach 65, Marschner 66, Konradin Kreu-zer 67, Rih. Wagner 69, Spontini 72, Meyerbeer 72, Handel 74, Spohr 75, Rossini 76, Haydn 77, Cherubini 81 let. Goba in cunja. Oboje rabimo v šoli. Navadno pa učenci najprej s suho cunjo brišejo šolsko desko, potem pa z mokro gobo. Cunja pa napravi v bližini table vedno mnogo prahu in prah od krede je jako oster ter škodljiv očem in grlu. Cunja se sicer večkrat stepa zunaj, ali vendar ne vsekdar, ko se tabla izbriše. Zaradi tega je veliko bolje, ako najprej obrišemo tablo z mokro gobo, ki kredo lepo pobere s table brez prahu, potem pa mokro tablo obrišemo s snažno suho cunjo. Goba se da lepo izprati. Nekaj razglednih točk za ljubljanske šolarje. Najbolj pristopen prostor posebno za male učence je za tivolskim gozdom pred hotelom »Bellevue«. Tu imamo lep razgled čez mesto, na Posavje in Kamniške planine. Še lepši in obširnejši razgled je z Gradu, zlasti s »starih šanc«. (Tu je bila pretekli mesec tudi presvetla cesarica Žita.) Razgled imamo tudi čez Ljubljansko barje (Krim) in Polhograjske hribe (dolomite). Vse pa prekosi razgled na Golovcu, pred opuščeno gostilno »Na Visokem«. Pogled imaš na Karavanke (Storžič, Stol, Golica, Kepa), vidiš pa tudi vse Julijske planine z mogočnim Triglavom. Ker pouk v naravi popol-njuje šolski pouk, pelji pogostoma šolsko mladino v prosto naravo! —a— Za dijake. V Splitu je nedavno umrl odvetnik dr. Josip Dimitrovič, ki je slovel kot izboren zagovornik in jurist. Prislužil si je lepo premoženje, pa je bil bogat tudi po očetu. Nedavno je umrl ter zapustil skoraj vse premoženje — okrog 700.000 K — za ustanove dijakom. Koristno domovini. V Monakovem so dobile učenke v šoli nalogo: »Kako lahko koristim v današnjem času domovini?« Neka učenka je zapisala: »Danes lahko koristim domovini, ako malo jem in dalj časa nosim srajco.« H. Kako je v Rusiji. (Dopis tovariša-nad-učitelja Silvestra.) — Orehov, Tavričes-kaja guber. 25. dec. 1916. — Tretji Bo- žič! V Orehovu! Diham, hvala Bogu, precej svobodno. Skoro bi zabil, da sem v ujetništvu. Gospod »zemski doktor« mi je dal spričevalo, da nisem za težko ro-boto in tako sem »popal« v — »kolobas-najo«, kar je posebno sedaj važno, ko imajo pravoslavni post, katerega se zlasti strogo drži priprosto ljudstvo. Delati je seveda treba, zato pa se imam drugače precej dobro. Trikrat na dan meso. Zjutraj klobasa ali holodnoje (žovca) z gorčico, opoldne boršč, meso in »žar-koje« (pečenka), zvečer kakor opoldne in čaj. Tako dan za dnem. Plača je seveda mala in zato z veseljem sprejemam novce od doma, posebno ker imam tudi druge izdatke, in sicer potrebne. Če kaj posebnega ne pride (nakar seveda še od daleč ne mislim ) in mi ljubi Bog ohrani zdravje, ostanem tu do 1. aprila 1917. — Kako kaj v Vas? V časopisih te dni mnogo čitam o nameravanem miru. — Pa novega cesarja imate. Novi papež, novi cesar, novi ministri, nov deželni predsednik kranjski itd. Kaj bo res vse novo, ko pridemo domov?! — Nadučitelj Fran Silvester. — Opomba: Zadnja dopisnica z dne 19. marca 1917 ima kratko sporočilo: Dobro nam je v novi, svobodni Rusiji. Šolsko naznanilo* o učencu ^l>onuv °j.s^a’ roj. '..f.P.P? na Dunaju, razred. Štev zam. .SL C —s m K Šolsko leto opravi- čenih neopra- čenih Vedenje ! Pridnost Veronaul Jezik. p. '• Branje Pisanje Potepanji Nastavlja (za hrano Razpeča\ pos. izdaj Seksualn; razjasnite | Podpis staršev ali namestnikov 1913/14 — 1 * 1 1 1 1 — — Janko Vojska oče 1914/15 6 10 2 2 2 2 2 3 — Ana Vojska mali 1915116 4 50 3 5 3 3 3 5 2 2 2 2 Ana Vojska vdooa 1916117, _ 100 4 4 4 4 4 4 1 1 1 A. Navihan očem učenec ni sposoben za višji razred, Slcer Pa sposo!)cn za ose drugo. O. Joj m ene I. r., šolski uodllolj. /. Strel I. r., razredni učitelj. Iz nekega šaljivega lista v spomin na vojni čas. Policijo za otroke so uvedli v Sze-gedinu, kjer se istotako kakor marsikje drugod opaža, da mladina moralno propada. Policijsko službo so poverili več sto gospodom in damam iz vseh krogov prebivalstva, ki opazujejo zanemarjeno mladino pri igrah, na sprehodih, na ulici in drugod ter preprečujejo kaznjiva ali nenravna dejanja. Težje slučaje morajo naznaniti nadzorstveni oblasti za mladino. Minister in pletenje nogavic. Pruski naučni minister je opomnil šolska vodstva, naj z vso pozornostjo negujejo zlasti pletenje nogavic. Minister zahteva, naj se ljudstvo pouči, koliko denarja se po nepotrebnem zapravlja, ako se kupujejo nogavice, ki so pletene na stroju. Ročno pletene nogavice se ne raztržejo tako hitro in se dajo popraviti, kar po-menja velik prihranek za dom. Zoper »poljubljam roko«. V odborovi seji damskega društva »Eliška« v Nem. Brodu je bilo vsled predloga gdč. tajnice enoglasno sklenjeno, naj se vse članice društva kar najodločneje upro temu praznemu, smešnemu in nemodernemu pozdravu. Da se to dokaže, se naj naprosijo tudi vsi lokalni listi, da objavijo »Poslano«, v katerem se ta pozdrav po zaslugi obsoja. Obenem se pozivajo vse dame, naj na pozdrav »Poljubljam roko« ne odgovarjajo. — Ta neprikladni pozdrav se je udomačil tudi po nekaterih slovenskih dekliških šolah, le s tem razločkom, da je še nekoliko bolj neokusen, ker je okrajšan. Čuje se večkrat »Ljubim roko!« —Res smešno! »Telka iz parka . . .« Kdo in kaj je to? . . . Rodila se je ta tetka v Stockholmu, kjer jih je sedaj že več. Pojavile so se tudi po drugih mestih. Prišlo je takole. Nekaj dobrotnikov zapuščenih otrok, ki se potepajo po ulicah,, ker jih starši ne morejo nadzorovati,, nabere večjo vsoto denarja, ki se izroči zanesljivi starejši ženi v gotovem parku, da prevzame nadzorstvo nad vsemi otroki od 3 do 7 let. Otroci jo imenujejo »tetka« in jo slušajo, »tetka« pa nanje lepo pazi. To je vse. Preprosto sicer, toda pametno. Matere z mirno vestjo zaupajo svoje otroke »tetki« v parku in gredo na delo. Nagla smrt. V nedeljo, dne 8. julija, se je nepričakovano hitro preselil v večnost vpokojeni ravnatelj idrijske rudniške šole g. Alojzij Novak — v starosti 65 let. Isti dan je bil šel šej peš v bližnjo ledinsko župnijo. Ko se je vrnil, je čutil slabost pri srcu ; hoteč se nekoliko okrepčati, je naglo izdihnil. Pokojni je služboval dobrih 40 let v svojem rojstnem mestu, kjer je jel koj poučevati, ko je dovršil pripravnico. Bil je zgled marljivosti ter se je tudi kot vpokojenec še vedno loteval pouka, tega in onega dela, n. pr. pri društvu za mladinsko varstvo, pri čipkarskem tečaju in dr. Imel je lep pogreb. — Mir njegovi duši! Svarila in pouka je treba mladini, da se ne bodo ponavljale nesreče z raznimi eksplozivnimi predmeti, kakor se je to letos že večkrat zgodilo. Vojaška oblast prosi cenj. učiteljstvo, naj opozarja otroke po šolah, kako nevarno se je igrati z naboji, izstrelki in razstrelilnimi predmeti. Resjio in odločno naj se posvare, naj pod nikakim pogojem ne jemljejo v roke stvari, ki so namenjene za vojsko. Karkoli se najde vojaškega, naj se pusti nedotaknjeno ter naj se obvesti o tem orožnišlvo ali pa vojaška straža. OOOOOOOOOOOOOO, oooooooooooooo< 'oooooooooooooo1 OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO300000000* i Slovstvo in glasba. OOOOOOOOOOOOOOOOO00OOOOOOOOOOOOOOOi OOOOOOOOOOOOOO/* ■OOOOOOOOOOOOOO-'OOOOOOOOOOOOOOV Kratka zgodovina slovenskega slovstva. Spisal prof. Ivan Grafenauer. I. Od začetka do marčne revolucije. V Ljub-iani. 1917. Založila Katoliška bukvama. Tiskala Katoliška tiskirna. Cena 3 K 40 vin. 160 strani obsegajoča knjiga ima na- slednja poglavja: I. Predkrščanska doba do okoli 800. II. Krščanski srednji vek (800—1530). III. Doba luteranstva (1500 —1598). IV. Doba katoliškega preporoda (1598—1765). V. Prosvetljena doba (1765 do okoli 1810). VI. Doba romantike (1810—1848). Že prvi pogled v to lepo knjigo našega veščaka prof. Grafenauerja te pouči, da smo dobili Slovenci zgodovinsko deio, ki ne našteva suhoparnih dejstev, marveč razkriva posamezne dobe v razvoju slovenskega slovstva z jasnim pregledom, s točnostjo in živahnostjo, s previdno razsodbo, jedrnato in stvarno. Naše dijaštvo — ki mu je menda knjiga v prvi vrsti namenjena — bo črpalo iz nje ljubezen do maternega jezika, bo imelo v nji najboljši pripomoček za študij slovenskega slovstva. Zgodovino bo bral z zanimanjem inteligent, a ugajala bo tudi priprostemu Slovencu. Uredništvu je bilo poslano: Izvestje (X.) cesarja Franca Jožefa I. mestnega dekl. liceja v Ljubljani. Šolsko leto 1916-1917. Izdal Iv. Macher, c. kr. profesor in ravnatelj. Jahresbericht des Madchen-Institutes der Ursulinen in Bischoflack iiber das Schuljahr 1916/17. Der Volksschulunterricht. Handbuch der allgemeinen Unterrichtslehre und der Methodik der einzelnen Lehrfacher der Volksschule. Unter Mitwirkung prak-tischer Schulmanner herausgegeben von Johann Joseph Wolff, Schulrat, Kgl. Kreisschulinspektor, und Leonhard Ha-brich, Kgl. Seminaroberlehrer. Erster Band: Die Methodik der einzelnen Fa-cher. gr. 8° (XXII u. 656 S.), Freiburg 1917, Herdersche Verlagshandlung. 10 M, geb. in Halbleinwand 12 M. To veliko znanstveno delo združuje obenem to troje: zgodovinski razvoj, današnje stanje in vse novodobno prizadevanje za izboljšanje metode ter skuša vse to enako uveljaviti, Avktorji so se zedinili v naslednjih mislih: 1. Metodo je treba s stanjem znanosti ohraniti v koristni zvezi. Snov zahteva svoje pravice v bistvu, posebnostih in sestavu. Treba jo je uvezati v jasne pojme — v urejene enote, tako da jo bo moč koristno uporabiti. 2. Poučno-tehnična oblika snovi se mora prilagoditi naravnemu umskemu razvoju. 3. Načelo delovne šole se izkoristi v kolikormoč primerni meri tudi pri metodi. Nauk postane duševna last človekova najbolj s tem, ako sam opazuje, misli, sodi. 4. Obseg in cilj posameznih predmetov se ne sme prekoračiti in z zahtevami ne predaleč tirati, razen v kolikor je povprečno možno v ljudskih šolah doseči. Knjiga je uporabna in namenjena za prakso; daje pa prav tako navodila izvedencu, duhovniku, nadzorniku. Pripravna je predvsem za vse, ki hočejo napraviti usposobljenostno preizkušnjo. — Knjiga obsega na 656 XXII straneh nauk o metodi za vse predmete ljudskih šol. Drugi zvezek bo razpravljal splošno o metodiki. Katehetom bo posebno ustreženo, da ima knjiga na prvem mestu točno, jedrnato razpravo, kako se metodično obravnavajo zgodbe sv. pisma na nižji, višji stopnji; dalje kako poučevati cerkveno zgodovino inliturgiko. Pri razpravi o metodi pri razlagi veronauka se avktor Jožef Schieser posebno poglobi v bistvo in vrednost takozvane razvijalne (monakovske) metode. Ta dragocena knjiga naj dobi odlično mesto po vseh učiteljskih, katehetskih, duhovskih in drugih javnih knjižnicah. Čuditi se je, da je tako obširno delo moglo zagledati beli dan v sedanjem vojnem času! Okrožnica Št. 7. in 8. (skupna) »Slov. Učitelja« obsega samo 24 strani. Upamo, da prikrajšanju ne bo nihče ugovarjal. Ker ni- smo zvišali naročnine, si bo uprava ta način prihranila nekaj stroškov, da bo lažje izhajalo. ‘Uredništvo in upravništvo. na se V?:*