Tvornica okrajnih šolskih nadzornikov. Naš ideal so okrajni šolski nadzorniki, ki so pedagoško-didaktiški voditelji učiteljstva, brez administrativnih poslov, ki jih ubijajo, da bi bili lahko tudi svetovalci učiteljstvu pri narodno-prosvetnem delu. Nadzorniki. ki vzrastejo iz praktičnega življenja in delovanja sredi izmed učiteljstva in narodne prosvete; nadzorniki, ki bodo v stanu dvigniti šolo iz tečajev natrpanega znanja v smer praktičnega pouka delavne šole, šole vzgojevalcev in kovačnice krepkih značajev; nadzorniki, ki jim ne bo kriterij pri presojanju učiteljstva didaktični in metodični formalizem in natrpano znanje, temveč ki bodo imeli dovolj časa, da se uglobe v učiteljevo vzgojno delo v šoli in med narodom. Krog nas vre in se porajajo pedagoški revolucijonarni sunki, mi pa smo kakor za kitajskim zidom, moderni — v nazadovanju! Iz Beograda prihaja vest, da preurejajo zakon o višji pedagoški šoli. Lotili so se na kuriozen način vprašanja reforme učiteljske izobrazbe. Nismo se mogli dovolj načuditi načinu! Naš klic je bil vedno, da se odpre učiteljstvu pot na univerzo ter se dvigne izobrazba vsega učiteljstva. Temu nasproti pa hočejo sedaj vladajoči prosvetni krmilarji zatvoriti višjo izobrazbo še za poedince — mesto da bi napravili poset višje pedagoške šole obligaten za vse učiteljstvo — napravljajo iz nje tvornico meščanskošolskih učiteljev in okrajnih šolskih nadzornikov. Višji pedagoški šoli hočejo dati edini smoter, da bo usposabljala meščansko- šolske učitelje in okrajne šolske nadzornike. Da! če bi vzela višja pedagoška šola v vzgojo zrele može, ki so prešli vse tipe šol od enorazrednice do najvišje, ki so dozoreli v praktičnem delu v šoli in med narodom — potem, da! Toda ona bo vzgajala ambiciozne mlade ljudi, brez izkušenj, jih bo natrpala z znajem brez praktične podlage, jih bo vzgajala za birokrate mesto za vzgojne voditelje učiteljstva. Noben teoretičen izpit ne usposobi nadzornika za nadzornika, ga ne usposobi za pravilno in taktno občevanje z učiteljstvom, kar je prvi pogoj za uspešno delovanje; noben teoretičen izpit ga ne t^sposobi za praktičnega svetovalca pri šolskem in narodno-prosvetnem delu. Naša parola in zahteva je bila vedno: zrušiti sedanji starokopitni vzgojni in izobraževalni sistem učiteljstva potom učiteljišč, dati mu sedanjemu časa odg&varjajočo in zadostno široko splošno izobrazbo in na to postaviti vsem dostopno in obligatno višjo izobrazbo. Tudi drugi cilj višje pedagoške šole smatramo za pogrešek, ker ne odgovarja našemu gorenjemu načelu. Na pokrajinski skupščini poverjeništva UJU v Ptuju smo si postavili načelo tudi glede programa učiteljske izobrazbe. Rekli smo: »Za zakonito ureditev učiteljske izobrazbe zahtevamo: Z ozirom na svojo izobrazbo mora biti vse učiteljstvo enako kvalificirano. . Splošno izobrazbo dobiva učiteljski naraščaj na srednji šoli, odgovarjajoči po svojem ustroju tudi temu pravcu. Strokovno, teoretično in praktično izobrazbo učiteljskega naraščaja in njek'ovo izobrazbo o narodnem prosvečivanju prevzema visoka šola. Za nadaljno izobrazbo učiteljstva se upotrebijo vsa sredstva, ki so sposobna, da tej služijo.« To je naš sklep, to je naša smer! Nameravani zakon o višji pedagoški šoli je atentat na naš sklep! Kvišku tovariši, da se ne uzakoni nestvor, ki ga bo težko popraviti! To naj bo naš protest. —k.