Zdravko Drenjanèeviæ Umetniška akademija v Osijeku TONSKI NIZI V VOKALNI TRADICIONALNI GLASBI SLAVONIJE (povzetek magistrske naloge) Magistrsko delo obravnava lastnosti slavonske tradicionalne glasbe s posebnim poudarkom na vprašanju tonske gradnje vokalnih folklornih napevov. V raziskavo so zaobseene glasbene posebnosti prebivalcev vzhodnega dela Hrvaške, imenovanih Šokci. V uvodnem delu predstavim gradivo, ki sem ga uporabil v analizi. To so tri zbirke slavonskih ljudskih napevov: „Il’ pjevajte ili zasvirajte“ avtorja Mihaela Feriæa, „Maramica s granama“ Duška Topiæa in „Gori lampa nasrid Vinkovaca“ Julija Njikoša. Ob omenjenih zbirkah sem èrpal tudi iz svojega diplomskega dela z naslovom „Puèko pjevanje u nekim slavonskim tradicijskim obièajima“. V nadaljevanju na kratko orišem ugotovitve posameznih avtorjev, vezane na temo dela. Osrednji del magistrskega dela predstavlja analiza izbranih notnih primerov. Analizo sem izvedel po naèelih klasiène glasbene teorije. V uvodnem delu tega poglavja izpostavim kljuène elemente, pomembne pri doloèanju tonskih nizov: število tonov v napevu, njihova medsebojna razmerja in status vsakega posameznega tona v napevu. Število tonov obsega tone v prvi oktavi z razliènimi absolutnimi višinami. Tako se pojavlja bitonika, tritonika, tetratonika, pentatonika in druge. Z analizo razmerij med toni, z vidika poltonov ter celih tonov, izpostavim karakteristièna razmerja, znaèilna za posamezne lestviène vzorce. Pri tem se naslanjam tudi na specifiène intervalne pomike kot so zveèana sekunda, lidijska kvarta, miksolidijska septima in druge. Za status tona v napevu se upošteva doloèitev pripadnosti posameznega tona temeljnim tonom napeva. Za temeljne tone se smatrajo tisti toni, ki s svojo prisotnostjo v napevu predstavljajo osnovne tone doloèenega lestviènega vzorca. Ob omenjenih tonih se v nizih pojavljajo tudi toni, ki nimajo statusa temeljnega tona. To so alterirani toni s prehodno, menjajoèo se in velikokrat okrasno funkcijo v melodiji. Za doloèanje tonskih nizov je potrebno ugotoviti tudi število tonalnih centrov oziroma ali napev vsebuje enega ali dva tonalna centra. Delo obsega analize vokalnih napevov ter, v kolikor so to vokalno- instrumentalni zapisi, vokalnih odlomkov. Od 483-tih zapisov sem izbral 63 karakteristiènih zapisov, na podlagi katerih sem dobil ujemajoèe število razliènih nizov. Analizirani napevi vsebujejo tonske nize z dvema tonoma (bitonika) ter vse do nizov z desetimi toni (dekatonika). Najbolj zastopani so nizi s sedmimi toni (heptatonika, 20 nizov). Oktatonika je prisotna v 11-ih nizih, heksatonika in nonatonika v 10-ih nizih, pentatonika v 5-ih nizih in tetratonika v treh razliènih 129 Zdravko Drenjanèeviæ, TONSKI NIZI V VOKALNI TRADICIONALNI GLASBI SLAVONIJE nizih. Najmanjše število nizov se pojavi v dekatoniki (2 niza) ter bitoniki in tritoniki (1 niz). Tonski nizi lahko vsebujejo, poleg izkljuèno temeljnih tonov, tudi alterirane tone, prav tako lahko tudi predstavljajo kombinacijo veè lestviènih vzorcev (ponekod ob prisotnosti ene ali veè nadomestnih stopenj). Najpogostejši lestvièni vzorec, ki se pojavlja v nizih, vsebuje lastnosti dura (30 nizov). Molove lastnosti ima 5 nizov, medtem ko so z enim nizom prisotni istrski, frigijski, lidijski, miksolidijski in orientalski lestvièni vzorci. Kombinacijo veè lestviènih vzorcev vsebuje 21. tonski niz. Pri bitoniki in tritoniki lestviènih vzorcev nisem doloèeval zaradi majhnega števila tonov ter njihove specifiène razvrstitve v nizu. V poglavju, ki sledi, sem se posvetil analizi karakteristiènih intervalnih pomikov znotraj melodije. Izpostavil sem pomike male sekunde, velike sekunde, zveèane sekunde, male in velike terce ter intervalne pomike zmanjšane kvinte. Odsek, v katerem se ukvarjam z analizo umetnih skladb nastalih na elementih slavonske folklorne glasbe, je posveèen zborovskim skladbam. Prisotnost tradicionalnih elementov sem iskal v tonski gradnji teh skladb oziroma v izpeljanih tonskih nizih. Med identiènimi tonskimi nizi, ki so prisotni in v ljudski in v umetni glasbi, so bili izlušèeni durova in molova pentatonika, durova heksatonika, miksolidijska, durova in molova heptatonika ter durova nonatonika z alteriranima tonoma dis in fis. Posamezni lestvièni vzorci ljudskih napevov so, èeprav niso prisotni v izvorni verziji, zastopani v raznih kombinacijah lestviènih vzorcev v zborovskih skladbah. Analiziral sem karakteristiène intervalne pomike kot tudi nadomestne stopnje, ki so v tesni zvezi z ljudskimi napevi. Med karakteristiènimi intervalnimi pomiki bi poudaril malo, veliko in zveèano sekundo. Nadomestne stopnje so najbolj prisotne v èetrti, tretji in drugi stopnji. V zakljuènem poglavju strnem elemente slavonske tradicionalne glasbe in umetne glasbe, ki je nastala pod vplivom slavonske glasbene tradicije. Zagovor: 1. julija 2011 na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani 130 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek