POROČILO ROROČILO O IZVAJANJU UKREPA DRUŽBENEGA VARSTVA V GP MEGRAD V času od 9. 10. 1980, ko smo s pismenim poročilom obvestili Skupščino občine Ljubljana-Šiška o izvajanju ukrepa družbenega varstva v DO GP Megrad, smo v različnih oblikah obveščali organe občinske skupščine in družbenopolitične organizacije v občini o delu začasnega kolegijskega poslovodnega organa in o poteku aktivnosti, ki izhajajo iz sprejetega akcijskega programa. Delavcev TOZD in DSSS sproti obveščamo v obliki internih informacij, predvsem pa s pomočjo sekretarjev OO ZK, predsednikov OOS, s katerimi se sestajamo na koordinacijskih sestankih vsakih štirinajst dni. Sprejemanje samoupravnih odločitev poteka po normalni samoupravni pati. Nemoteno delujejo DS TOZD-ov in DO ter njihovi organi. Izvajanje akcijskega programa (objavljen v Tribuni št. 21, IX/80) '1. Naloge, ki izhajajo iz tekočega poslovanja Naloge I. faze, ki izhajajo iz akcijskega programa so opravljene, razen tistih, ki izhajajo iz tekočega poslovanja, ki so stalne. ZKPO se je skupaj s celotnim kolektivom, samoupravnimi organi in družbenopolitičnimi organizacijami v prvi vrsti prizadeval za uspešno gospodarjenje in poslovanje, ki je izkazano v zaključnem računu za leto 1980. V zvezi s 4. točko akcijskega programa je bilo opravljenih vrsto nalog tako, da so do največje možne mere ustvar-jeni pogoji za kolikor toliko normalno poslovanje in delovanje samoupravnega poslovnega sistema delovne organizacije. V okviru sanacije TOZ D-a Družbeni standard je bila opravljena odtujitev gostinskih objektov, in sicer z odprodajo gostilne v Vodicah in ureditvijo lastninskih razmerij gospodarskih in drugih prostorov v Guncljah. Temeljne organizacije pa so s solidarnim združevanjem sredstev sanirale poslovanje TOZD-a. Z referen-dumom 25. 2. 1981 se je TOZD Družbeni standard reorganiziral v delovno skupnost in se je v tem njegova dejavnost prenesla v DSSS DO. Tako je odpravljen vir vsakoletnih izgub in nezadovoljstvo delavcev, ki je zaradi tega nastalo. S solidarnim združevanjem sredstev so delavci temeljnih organi-zacij pomagali tudi pri razreševanju težkega položaja TOZD 15 Gradbena operativa. Na ta način je celotni delovni organizaciji uspelo, da s polno angažiranostjo pri izvajanju prevzetih pogodbe-nih obveznosti zaključila poslovno leto 1980 s pozitivnim rezulta-tom. Ko ugotavljamo, čeprav skromne pozitivne poslovne rezultate v GP Megradu, moramo poročati, da je iz lanskega leta ostalo za 39 mio din neobračunanih razlik v cenah, predvsem iz objektov iz II. samoprispevka, ki so posledica neizpolnjevanja pogodbenih obvez-nosti s strani investitorjev. Sprožen je arbitražni postopek. 0 upravičenosti zahtevanih razlik v ceni smo pridobili tudi ustrezna stališča komiteja za tržišče in cene ter Splošnega združenja gradbe-niitva in IGM pri Gospodarski zbornici SR Slovenije. Če k temu prištejemo še velike stroSke, ki so jih povzročili zastoji zaradi letošnje nenormalne zime, ki je na nekaterih objektih povzročila prekoračitev dela za 2—3 mesece, potem z dokajšnjo negotovostjo pričakujemo poslovne rezultate v letošnjem prvem tromesečju, ki lahko predstavljajo bistvene motnje v procesu zdru-ževanja DO z DO Ingrad in DOGIPOSS Inženiring. Poslovno leto 1980 je GP Megrad zaključil brez izgub, uspel pa je pokriti tudi stroške vzdrževanja samskega doma, stroške toplega obroka iz preteklih let, ipd. a) Celotni prihodek: v letu 1980 je GP Megrad dosegel 853 mio din celotnega prihodka, kar je 29 % več kot leto popreje in 20 % več kot je bilo načrtovano z letnim planom. Tako visoka realiza- cija je posledica zelo dobrih rezultatov TOZD-OV Strojni obrati, Trgovina in Mobilia, delno pa tudi posledica izredno visoke stopnje rasticen v letu 1980. b) Porabljena sredstva: Delovna organizacija beleii padec ekono-mičnosti poslovanja za 3 % v primerjavi z letom 1979, kar pa ni vse odraz proizvodnje, pač pa tudi pokritja izgub iz preteklih let, stroS-kov, ki smo jih imeli z vzdrževanjem samskega doma, kot tudi odpisov plasmajev v železniško gospodarstvo v breme celotnega prihodka ipd. c) Dohodek: Razliko med celotnim prihodkom in porabljenimi sredstvi predstavlja dohodek, ki beleži 17 % rast v primerjavi z letom popreje. Na nizko stopnjo rasti dohodka DO najbolj vpliva dohodek TOZD-a Gradbena operativa, ki je celo nižji kot v letu 1979. Vsi ostali TOZD-i beležijo rast dohodka, največjo TOZD Trgovina za 63 %, nominalno pa TOZ D Mobilia (več kot 10 mio din). Iz dohodka pred ugotovitvijo čistega dohodka je DO izdvojila 46 mio din, med katerimi je tudi 5,2 mio din sredstev za amortiza-cijo nad predpisano stopnjo. V letu 1980 so TOZD-i za DSSS namenili 13 mio din, tokrat nekoliko drugače kot je bilo to dogo-vorjeno v planskih dokumentih. Da bi pomagali TOZD-u Gradbena operativa, so ostali TOZD-i od njega prevzeli obveznost za pokritje stroSkov DSSS, tako da je TOZD Gradbena operativa za DSSS dal več kot 6-krat manj, kot je bilo predvideno z ovrednotenjem storitev DSSS za ta TOZD. d) Čisti dohodek: Čisti dohodek je namenjen delitvi za osebno in skupno porabo ter za akumulacijo skupno z rezervami. Zaradi odločitve, da obračunamo amortizacijo nad predpisanimi stopnja-mi, je čist dohodek nižji kot bi lahko bil. Tako je bil čisti dohodek razdeljen v razmerju 95:5 v korist osebne in skupne porabe. Visoka stopnja rasti sredstev sklada skupne porabe gre predvsem na račun pokritja stroškov toplega obroka tekočegaleta, kot tudi iz leta 1979. e) Osebnidohodki: V povprečju so osebni dohodki v letu 1980 v DO porasli za 19%, to je za ravno toliko kot so rasli osebni dohodki gospodarstva SRS v primerjalnem obdobju januar-november 1980 (Mesečni statistični pregled SRS, št. 2/8). Z Naloge, ki izhajajo iz ftališč Zbora združenega dela Skupščine občine Ljubijana Šiika a) Proučitev smotrnosti organiziranja dejavnosti prehrane in nasta- nitve v temeljni organizaciji Družbeni standard V decembru mesecu je bil izdelan elaborat, s katerim je bila podana ekonomska utemeljitev potrebe po reorganiziranju TOZO-a Družbeni standard v delovno skupnost skupnih služb. Fbstopek predhodne obravnave elaborata ter sklepa o reorganiziranju je bil končan 10. 2. 1981, ko je zbor delavcev TOZD-a Družbeni stan-dard sprejel sklep o razpisu referenduma o dveh statusnih spre-membah, in sicer: 1. o reorganiziranju TOZD-a, v ,,Delovno skupnost za družbeni standard" 2. o združitvi Delovne skupnosti družbeni standard z Delovno skupnostjo skupnih služb GP Megrad tako, da Delovna skupnost družbeni standard preneha obstajati, v okviru DSSS pa se organizira nova organizacijska enota za družbeni standard. 16 Vzporedno s tem je komisija za delitev premoženja, ki jo je imenoval delavski svet delovne organizacije, pripravila predlog delitve sredstev, pravic in obveznosti TOZD-a Družbeni standard med temeljne organizacije GP Megrad. Delavski svet delovne organizacije je 18. 2. 1981 posredoval predlog v predhodno obrav-navo temeljnim organizacijam, ki so o delitvi premoženja odločale na referendumu dne, 20. 3. 1981. Referendum je bil uspešno izveden. b) Proučitev organiziranosti Delovne skupnosti skupnih služb Začasni kolegijski poslovodni organ je ugotovil, da obstoječa organiziranost DSSS ni odgovarjala potrebam funkcioniranja deiov-ne organizacije kot enotnega tržnega in ekonomskega subjekta. Tako je ZKPO delavcem DSSS in temeljnih organizacij podal predlog sprememb in dopolnitev Statuta DSSS ter Samoupravnega sporazuma o medsebojnih razmerjih med DSSS in TOZD-i. Tako je DS DSSS 10. 2. 1981 zaključil predhodno obravnavo o spremem-bah in dopolnitvah teh aktov ter o združitvi Delovne skupnosti skupnih služb z Delovno skupnostjo družbenega standarda ter o teh spremembah in dopolnitvah razpisal referendum za 25. 2. 1981, ki je bil uspešno izveden. c) Proučitev upravičenosti in smotrnosti obstoja temeljne orga-nizacije Trgovina v sistemu DO GP Megrad S sanacijskim programom delovne organizacije GP Megrad, ki je bil izdelan oktobra 1980, je bilo ugotobljeno, da s stališča notranje povezanosti in potreb po oskrb) ni pogojev za obstoj oziroma organiziranje temeljne organizacije s to dejavnostjo v okviru GP Megrad. Zato je ZKPO pri predlaganju usmeritev za nadaljnje integracije predlagal, da se temeljna organizacija Trgovina s svojo dejavnostjo vključi v sistem SOZD GIPOSS kot temeljna organiza-cija v okviru DO GIPOSS Inženiring d) Odprava neskladij, ki so nastala z angažiranjem poslovnega potenciala na področju, ki se ne vklapljajo v gradbeno dejavnost Da bi dosegli povrnitev sredstev, ki so bila v pretektosti angaži-rana za opravljanje gostinske dejavnosti, je bila izvedena dražba za odprodajo gostilne Vodice ter sklenjen Samoupravni sporazum o prenosu sredstev, pravic in obveznosti iz naslova vlaganj v Zadružni dom Gunclje iz TOZD Družbeni standard na TO Trgovina, ki v nadaljnjevanju vrši postopek odprodaje osnovnih sredstev, ki so last GP Megrad v omenjenem domu, kot tudi skrbi za ureditev odnosa in izpolnitev želja Krajevne skupnosti Gunclje—Male Vižmarje v zadružnem domu. 3. Izvajanje nalog, ki izhajajo iz Odloka o začasnem ukrepu druž-benega varetva v DO GP Megrad a) Uskladitev samoupravnih splošnih aktov in organizacije z Zakonom o združenem delu Po smernicah ZKPO so strokovne službe DSSS pripravile osnutek novega samoupravnega sporazuma o združitvi TOZ D v GP Megrad. Zaradi usmeritve ZKPO-ja, ki jo je sprejel DS DO decem-bra 1980 in ki vodi v združitev DO GP Megrad zGIP Ingrad Celje ter dveh TO (Trgovina in AZA) v GIPOSS Inženiring o omenjenem sporazumu Se ni stekla obravnava. Vzporedno s tem so bile podvzete aktivnosti pri usklajevanju samoupravnih aktov temeijnih organizacij z ZZD, v okviru katerth je bil 10. 2. 1981 izveden v temeljni organizaciji Strojni obrati referendum o spremembah in dopolnitvah Statuta temeljne organi-zacije. Kot že omenjeno, sta biia v DSSS izvedena tudi referen-duma za združitev Delovne skupnosti družbeni standard in DSSS ter o spremembah in dopolnitvah Statuta DSSS. b) Priprava planskih aktov TOZD in DO Glede na sprejeto politiko združevanja temeljnih organizacij v dve delovni organizaciji (GIP Ingrad in Giposs Inženiring) je DS DO sprejel sklep, da temeljne organizacije usklajujejo smernice in elemente temeljev plana za srednjeročno obdobje 1981—1985 z delovnimi organizacijami, s katerimi se bodo združile. S tem DS ni pristopil k izdelavi samoupravnega sporazuma o temeljih plana za DO GP Megrad, ker bi tega zaradi združitve tudi ne bilo mogoče realizirati. Temeljne organizacije so temelje plana sprejele. c) Optimalno združevanje sredstev za izvedbo prioritetnih nalog Vse temeljne organizacije so za izvedbo investicije adaptacije samskega doma združile sredstva sklada skupne porabe - stano-vanjski del, sama adaptacija samskega doma pa je v teku. d) Priprava in izvedba novega sanacijskega programa Sanacijski program je bil pripravljen v oktobru 1980 in se izvaja v smeri združitve z DO Ingrad in Giposs Inženiring, kot je bilo že podano v poročilu ZKPO-ja na eni prejšnjih sej zbora Skupščine občine Ljubljana Šiška. 4. Izvajanje nalog, ki izhajajo iz mnenja družbenega pravobranilca samoupravljanja a) Proučitev samoupravne organiziranosti TOZD Trgovina, Druž-beni standard in TOZD AZA, ki je v nasprotju z določili 400. in 403. člena Zakona o združenem delu Z vključitvijo temeljnih organizacij AZA in Trgovina v PO Giposs Inženiring bo dejansko izvršena tudi pretransformacija teh TOZD-ov v TOZD skupnega pomena, ker je delovna organizacija Giposs Inženiring organizacija skupnega pomena za vse članice SOZD-a GIPOSS. Dejavnost Družbenega standarda je z vkijučitvijo v OSSS dejansko prišla pod neposredni vpliv temeljnih organizacij. b) Vskiaditev delitve sredstev, pravic in obveznosti z določili 333. člena Zakona o združenem delu ter izvedba postopka delitve v skladu s 373. členom ZZD Delitev sredstev, pravic in obveznosti TOZD-a Družbeni stan-dard je sprejeta, uskladitev delitve premoženja med TO GP Megrad so v fazi priprave. c) Uskladitev dejavnosti TOZD z Zakonom o združenem detu Ta naloga je v fazi izvedbe. Zaključena pa je v TO Strojni obrati in AZA. Izvajanje drugih nalog, ki izhajajo iz mnenja družbenega pravo-branilca samoupravljanja m se nanašajo na uskladitev samoupravnih splošnih aktov so opisane v poročilu o izvajanju nalog po stališčih zbora združenega dela in odloka. 5. Proizvodnja penobetona v stečaju Na drugem naroku 5. 3. 1981 je bila izvršena glavna deiitev stečajne mase TOZD-a Proizvodnja penobetona v stečaju, po kateri so bili zunanji upniki poplačani v gotovini 100%. Kot edini interni upnik je nastopila Delovna skupnost Skupne službe GP Megrad, na katero so že predhodno TOZD-i prenesli svoje terjatve. Tako je biia terjatev v višini 19.890.073,58 din poravnana z dodelitvijo vseh premičnin in nepremičnin stečajne mase v skupni prometni vred-nosti 21.536.193,50 din. Med TOZD-i in DSSS je sklenjen samo-upravni sporazum o medsebojnih razmerjih ob likvidaciji TOZO Proizvodnja penobetona v stečaju, ki opredeljuje upravljanje in gospodarjenje s pridobljenimi premičninami in nepremičninami ter način poravnavanja vzpostavljenih internih razmerij iz tega naslova glede na vnovčevanje fizičnega premoženja. 6. Potek združevanja DO v SOZD GIPOSS oziroma DO INGRAD in DO GIPOSS Inženiring ZKPO se je skupaj s samoupravnimi organi in organi družbeno-političnih organizacij T OZD in DO odločil za dokončno varianto združevanja, in sicer treh temeljnih organizacij v DO INGRAD z moinostjo, da se Mobilia kasneje izloči iz Ingrada kot samostojna DO. TOZD Trgovina in TOZD AZ A pa se združita v 00 GIPOSS Inženiring. Glede na opravljene analize, razgovore s predstavniki DO Ingrad in DO GIPOSS Inženiring ter podatke o poslovnem rezultatu in samoupravni organiziranosti ocenjujemo, da je ta varianta optimalna, zato smo se odločili za izvedbo referenduma in sprejeli terminski plan izvedbe sprernernbe v organiziranosti DO Megrad, Giposs Inženiring in Ingrad, po katerem je predviden refe-rendum v vseh treh delovnih organizacijah, 22. 5.1981. Iz tega poročila je cazvidno, da prehajamo v zaključno fazo aktivnosti ZKPO-ja, ki si je zadal nalogo, da poleg nalog, ki jih mora opraviti po odloku in priporočilih o izvajanjU ukrepa druž-benega varstva predlaga in izpelje dolgoročno rešitev problema DO Megrad v okviru nujnega procesa združevanja slovenskega gradbe-ništva. Sedaj se nahajamo v tisti fazi, ko bo potrebna tudi polna angažiranost pristojnih organov občinske skupščine in družbeno-političnih organizacij v občini, da referendum izpeljemo v določe-nem roku. Končno predlagamo, da Skupščina Ljubijana Šiška ugotovi, da so problemi TOZD Družbeni standard, 00 Megrad reSeni, da ni več razlogov za nadaljevanje ukrepa družbenega varstva in da razreši tov. Steiner Franca funkcije začasnega individualnega poslovod-nega organa te temeljne organizacije, ker za to ni več pravne osnove. Predsednik začasnega kolegijskega poslovodnega organa mag. Lojze CAPUDER, l.r.