Krivovcrski klerikalizera — učiteljstvo te kliCe pred sodbo Ijudstva! . v. In kam naj pristopi u6iteljstvo ? Taktiko sedanjega liberalizma je obsodilo; to velja, dokler se narodno - napredna stranka temeljito ne organizuje, bodisi da so potem mladi ali stari na površju kot voditelji- 0 S. L. S. za u6iteljstvo ne more biti govora. Socialni demokratizem še ni pri nas popolnoma razvit, razen v mestih in večjih trgih je na deželi ogromni večini prebivalstva še popolnoma ueznan. Od taktike, dela in uspehov te struje je odvisna njena bodočnost. Učiteljstvu ne preostaja za sedaj nič drugega kakor da ostane zvesto svojim dosedanjim naprednim idejam pod varstvem šolskih zakonov in da pridno deluje v lastni organizaciji. V politiki smo bili že poprej prosti in nevezani, taki moramo ostati tudi v bodo6e. Mi smo bili dosedaj najprej učitelji — odgojitelji našega naroda, neumorno delujoči v svoji stanovski organizaciji, v politiki pa svobodni. ,,Kdor je z nami, smo mi z njim," je bilo naše geslo do sedaj, in tako ostane tudi vbodo6e. Kdor bo podpiral šolo in učiteljstvo, ta je naš in mi smo z njim, kdor bo pa nam in šoli nasproten, mu bomo nasprotni tudi mi, naj bo potem še tako mogo6en, bili bomo z njim boj do skrajnosti, če sliši tudi na ime ,,Slovenske Ljudske Stranke". BU6iteljstvo ima dolžnost vzgajati mladino verskonravno, jo navajati k ljubezni do svojega naroda, k spoštovanju do vladarja in do avktoritete sploh. Ali more učiteljstvo izvrševati svojo vzvišeno nalogo kot 61an brezverske narodne socialne demokracije, ki pobija vsako avktoriteto, zasebno last itd., ki tepta z nogami vse vzvišene svetinje 61oveštva ?! Ne, slovensko učiteljstvo je prepošteno, ker hoče brezmadežno ohraniti svetinje, ki jih je podedovalo od svojih o6etov, ker hoče vzgajati nadebudno mladino v katoliški veri, za svoj mili narod, za svojega vladarja — — jo vzgojiti v koristne ude 61oveške družbe." Tako more pisati le hinavski klerikalizem, zakaj pred nekimi dnevi je svetu dokazal z lažjo iu obrekovaDjem, da je naše učiteljstvo brezversko, ki hoče vreči Boga iz šole, ki pohujšuje ljudi po cerkvah, gostilnicah in drugod. Hipoina je postalo naše učiteljstvo pošteno, verno in dobro. — Zakaj tako ? — Ker smo dokazali, da je klerikalizem na krivoverski poti, malovredna in našem narodu silno nevarna struja. Odgovoriti nam in nas pobijati ne more, ker se resnica ne da ovreči, zato nas je sedaj hipoma začel hvaliti. Ali mi poznamo prav dobro volka v ovčji obleki! Stvarnega odgovora zahtevarao ! ,,Toda krenimo od tega visokega razmotrivanja na praktičua tla! — Učiteljstvo je za svoje študije in za svoj trud preslabo plačano. To mora priznati vsakdo, ki pozna naše razmere. Zato pa mora biti glavni namen našega združevanja to, najti najkrajšo pot, kako priti do boljšega gmotnega položaja, zato se moramo ozirati na to, katera stranka nam more pripomoči do boljšega gmotnega položaja. — Brez dvoma bo v bližnji prihodnosti edina vladajo6a S. L. S., ki poudarja odlo6no v svojem programu, da odklanja vsako predpravico in nadvlado, ker ho6e združiti vse stanove v demokratičnem temelju k skupnemu delu. Ali ni ta ideja pametna ? Slovenski narod nima plemstva, njegovo razumništvo in tudi učiteljstvo je vzraslo po večini iz ljudstva, zato bi bila le njegova 6ast, ponos in dobiček ako bi smelo stopiti v tabor S. L. S. in v njem delovati za mili slovenski narod. Ali niso zastopniki S. L. S. v svojem programu odločno poudarjali, da sprejmejo vsakogar z odprtimi rokami, ki hoče z njimi sodelovati na de.mokratični podlagi, ne da bi mu kdaj očitali, ako je imel kdaj kako drugo politično prepri6anje ?! Ali niso poudarjali, da so proti nadvladi posameznih stanov, najsi imajo morda vseu6iliške študije, najsi se vozijo morda v mehkih kupejih prvega razreda, poudarjali, da so tudi proti duhovski nadvladi ?! Ali ni tudi slovensko učiteljstvo po ve6ini tega demokratičnega mišljenja?! Ali ne želi tudi slovensko u6iteljstvo priti v kratkem 6asu do boljšega graotnega stanja ? ! — Slovensko učiteljstvo stoji pred alternativo: Ali v ,SIovensko Ljudsko Stranko' ali pa v socialno demokracijo. — Druge poti ni, odlo6imo se za 6asa!" S tem nam je vrgel klerikalizem zopet vrv okolo vratu : z nami ali proti nam! To vrv mu vržemo zopet v obraz, da bo pomnil za vselej. Sedaj spozna hinavec, da smo preslabo pla6ani za svoj trud in svoje študije, zato nas vabi v svoj tabor zaradi boljšega gmotnega položaja. Pred nekaterimi dnevi je vpil, da niti vinarja naprednirn u6iteljem ve6, kar bo vedno priporo6al poslaucem S L. S., da naj napno vse strune zoper napredno učiteljstvo in šolo. To bi moralo biti slovensko u6iteljstvo res brez uma, da bi sledilo tem sirenskim glasovom hinavskega klerikalizma, ki danes že no6e nič vedeti, kar je v6eraj slovesno obljubil. Kar se tiče našega gmotnega stanja, zahtevamo za svoje pošteno delo tudi pošteno plačilo od ljudstva, za katerega žrtvujemo vse svoje moži. To ljudstvo nam privošči kos krvavo zasluženega kruha; ono nas pozna in mi poznamo njega. In ker smo z ljudstvom, nas ni prav nič strah pred klerikalizmom. Kolikor dlje časa bo zavla6eval to pere6e vprašanje, tem slabše bo zanj. Kranjsko učiteljstvo je zaslovelo širom sveta zaradi svoje solidarnosti ob zadnji deželni konferenei, zaradi svoje društvene organizaeije in delavnosti, zaslovelo bo drugi6 tudi zaradi nadaljnega postopanja, ki morda pride prej kakor bo klerikalizmu Ijubo. Vedco se je delal klerikalizem norca, ko smo kaj takega povedali javnosti, morda se bo tudi sedaj. Kaj bomo naredili, to je naša že sklenjena stvar. Za danes povemo le toliko: svaka sila do vremena; vsak upor dobi odpor; ni je mo6i. da bi se ne unesla; ni sile, da bi ne omahnila. Narod, ki ne zna ceniti svojih učiteljev; ki ne upošteva truda svojih odgojiteljev, ne bi bil vreden svojega obstanka. Naš narod ceni in upošteva oboje, le žal, da zaupa grabljivim volkovom, ki ho6ejo u6iteljstvo zadaviti. Prograrn S. L. S. nam je znan, ta je slepilo za ljudstvo in ni6 drugega. Mi sodimo to stranko po delih in ne po programu. Saj je tudi liberalna stranka imela krasen program, ali ta ji ni pomagal. Kar klerikalizem danes poudarja, jutri o tem ne ve ni6esar. Glede doslednosti ne srae on nikdar nikomur oeitati ni6esar. Zlasti izjava, da je S. L. S. proti duhovski nadvladi, je tako neumna in smešna, da se ji mora res smejati vsaka krava. U6iteljstvo je res strogo demokraškega prepričanja, a na podlagi naše narodne individualnosti. Deluje za narodovo korist, kjer more ve in zna, ne iz sebi6nosti, marveč iz ljubezni do narodne blaginje. Klerikalizem se pa peha za nadvlado za svojo korist in svoj žep, kar smo dokazali in bomo o priliki še. Učiteljsvo želi res priti v kratkem do boljšega gmotnega stanja, a odlo6no povemo, da ne po poti, ki jo želi in ponuja naš klerikalizein. On se je do sedaj izkazal šoli in učiteljstvu smrtnega sovražnika, napovedal nam je boj na življenje in smrt, in sedaj naj se uklonimo ter prestopimo v njegov tabor? — Nikdar! Boj naj se izvojuje, učiteljstvo ho6e 6astno zmagati ali 6astno pasti! Mi se opiramo na narod, zato 6utimo življensko moč v sebi. Poguma, vztrajuosti in mo6i imamo tudi dovolj, da se klerikalizma, ki je na krivoverski poti, prav nič ne bojimo. Čas ozdravi vse, ozdravil bo tudi naš rane, ki nam jih je in bo še prizadel naš klerikalizem. Vjeti nas je hotel v zanke z alternativo: Ali v S. L. S. ali pa — v socialno demokracijo. čudno, da do sedaj še ni vedel, da smo mi učiteljl — odgojitelji s svojo razvito in slove6o organizaeijo svobodni — ne pa politikujoča struja, po zgledu naše duhovš6ine, ki s strastjo bije boj za duhovsko nadvlado. Naša pot je: Kdor je z nami je naš, kdor je proti nam, temu boj do skrajnosti! S krivoverskim klerikalizmom, ki ga je učiteljstvo poklicalo na odgovor pred ljudstvo, pa se je skril in si ne upa na dan, ne bo učiteljstvo soglašalo nikdar, dokler bo smrtno sovražil šolo in učiteljstvo ter hodil po dosedanjih potih, ki vodijo naš narod v pogubo.