Glasnik SED 49|3,4 2009 11 0 Etnografski film Naško Križnar* * Doc. dr. Naško Križnar, univ. dipl. etnol. in arheol., višji znanstveni sodelavec na Inštitutu za slovensko narodopisje pri ZRC SAZU. 1000 Ljubljana, Novi trg 2, E-naslov: nasko@ zrc-sazi.si Mednarodna konferenca Vizualna antropologija v raznoliki Evropi je potekala na Fakulteti za humanistične študije v Ko- pru. Pripravila sta jo Nordijska zveza za antropološki film NAFA in Fakulteta za humanistične študije Univerze na Primorskem Koper. V njunem imenu sva bila za organizacijo odgovorna Pe- ter Crawford in avtor pričujočega prispevka. Konferenca je bila razdeljena na dva dogodka: prvi je bil Simpozij o poučevanju vizualne antropologije v Evropi in širše, drugi pa Festival etno- grafskega filma. Konference in festivala so se poleg članov NA- FE udeležili raziskovalci iz enajstih evropskih držav in Irana. Simpozij je bil posvečen dvajsetletnici izdaje zbornika Pouče­ vanje vizualne antropologije, ki je leta 1989 v uredništvu Paola Chiozzija izšel v Italiji in utrl pot hitro razvijajoči se vizualni antropologiji. Danes je položaj močno spremenjen zlasti zaradi tehnoloških sprememb tako pri produkciji vizualnih dokumen- tov kot pri poučevanju z njimi povezanih veščin. Čeprav število programov vizualne etnografije na univerzah narašča, pa se spra- šujemo, ali spremenjene okoliščine povzročajo tudi metodološke spremembe pri poučevanje vizualne antropologije in kakšne so te spremembe? To je eno od vprašanj, ki so si jih zastavili tudi udeleženci konference. Prvi je spregovoril Paolo Chiozzi, ki se je ozrl na nekdanje po- učevanje vizualne antropologije v Firencah in ga komentiral z današnjega stališča. Glavni govornik na konferenci je bil Colin Young, upokojeni direktor National Film and Television School iz Beaconsfielda v Veliki Britaniji in izumitelj sintagme obser­ vational cinema. V svojem prispevku je tematiziral vprašanje, ali sta si antropologija in dokumentarni film kot mož in žena ali kot tujca v postelji? Allison Jablonko je analizirala svoje izkušnje pri poučevanju vizualne antropologije na primeru svoje dolgoletne udeležbe na Poletni šoli vizualnega v Novi Gorici. S svojim pri- spevkom na mednarodni ravni je več kot simpatično opozorila na našo poletno šolo. Drugi govorniki, kot na primer Torsten Näser, Paul Henley, Rogers Canals, Rolf Husmann in Lisbet Holtedahl so predstavili programe svojih ustanov (Univerza v Göttingenu, Granada Centre for visual anthropology v Manchestru) ali svoje izkušnje pri poučevanju v drugih okoljih. Na festivalu je bilo predvajanih triintrideset filmov. Filmom je sledil pogovor z nekaterimi prisotnimi avtorji. Posebna progra- ma festivala sta bila posvečena iranskemu dokumentarnemu fil- mu in vizualni etnografiji v Sloveniji. Predstavil sem jo spodaj podpisani, govoril sem zlasti o univerzitetnem izobraževanju in Poletni šoli vizualnega v Novi Gorici. Predstavili smo tudi novi film Centra za vizualno etnografijo Fakultete za humanistične študije Univerze na Primorskem, »Delo v solinah«, mladega av- torja Damjana Muhiča. Z referati sta slovensko vizualno antro- pologijo zastopali še Nadja Valentinčič Furlan s predstavitvijo vizualnega programa v stalni muzejski zbirki Slovenskega etno- grafskega muzeja in Daniela Vavrova, ki je predstavila tudi svoj film o Enet Yapai, ambonwarski deklici. V uvodnem govoru na mednarodni konferenci sem spodaj pod- pisani poudaril zlasti pomen univerzitetnega izobraževanja vizu- alne antropologije. Problem vidim v neodzivanju antropologov. Običajno se pretvarjajo, da vedo o vizualnem več kot vizualni antropologi in vse se konča v prikazovanju televizijskih doku- mentarcev v univerzitetnih učilnicah. Upam, da bo mednarodna konferenca pokazala našemu akademskemu okolju, kako po- membno je poučevanje vizualne antropologije na univerzitetni ravni. Po številnih naporih v tej smeri zaslužimo tudi v Sloveniji univerzitetni program vizualne antropologije, ne samo univerzi- tetni predmet. To je možno le v sodelovanju med domačimi in tujimi učitelji. Ni skrivnost, da je vizualna antropologija v Slo- veniji starejša od neodvisne države. Festivalski razgovori. Foto: Daniela Vavrova, Koper, september 2009 Colin Young. Foto: Daniela Vavrova, Koper, september 2009 VIZUALNA ANTROPOLOGIJA V RAZNOLIKI EVROPI – NAFA 2009 Koper, 7.–1 1. 9. 2009