U nai@ orgaffii2aciieB Na poziv Zaveze avstr. jugoslovanskega učiteljstva, da naj prijavijo Zavezina učiteljska društva, pa tudi posamezni člani predloge in nasvete za sejo upravnega odbora, ki se vrši dne 10. septem- * Pomeni, da je clan ,,Sloinškove zveze." Op. clankarja. f Kupljen. Op. stavca. bra 1917, je poslal tovariš^ Pavel Flere, nadučitelj v Letušu na Štajerskem tri predloge in tri vprašanja na Zavezino vodstvo. Gotovo ustrežetno vsem udeležencem te seje, da priobcimo besedilo vseh predlogov in vprašanj; s tem olajšamo tudi razpravo o predlogih, ker pride vsak član že informiran na sejo. Predlogi se glase: Predlog glede temeljnega načrta o pre- ustrojitvi našega šolstva in narodne vzgoje. Ker je vprašanje preustroja šolstva in narodne vzgoje tudi za nas prevažno, je treba, da prevzame Zaveza kot stanovska učiteljska organizacija tozadevno svoje načelno stališče ter priredi vsaj ogrodje temeljnega načrta tega preustroja brez ozira na nacin zdrževanja šolstva (narodno - avtonomno, državno, deželno šolstvo). To delo pa ni, da bi se opravilo s kakim enkratnim predavanjem, pri katerem stavi posameznik svoje predloge, ki se po nepripravljeni debati izpreminjajo in sprejemajo, marveč je treba, da stoji v vrsti delavcev na tem torišču vse slovensko, v Zavezi organizirano učiteljstvo, se o zadevi vsestransko informira, podaja samo svoje predloge in nasvete, ki so utemeljeni z znanstvenim vzgojeslovjem, z domačimi razmerami in z zavedno šolsko politiko. Za proizvedbo takega stvarnega in uspešnega dela predlagam: 1. V okviru Zaveze se sestavi poseben odbor, ki se bavi z vsemi, zgoraj označenega preustroja šolstva in riarodne vzgoje tičocimi se vprašanji ter zbira tozadevno gradivo. 2. Zanimanje za to gradivo morajo btiditi ražprave znanstveno žgojeslovnega in šolsko političnega značaja in take o potrebah, ki utemeljujejo preuredbo našega šolstva. Uredniki Zavezaih listov morajo zlasti upoštevati take razprave ter iskati zanje sposobnih pisateljcv (vprašanje honorarjev pri tem ne sme igrati vloge). 3. Vsa v Zavezi včlanjena društva se pozovejo, da stavijo na podlagi posebnih vprašalnih pol, ki jih sestavi pod 1 omenjeni odbor, svoje, iz domačih narodnih potreb zrasle zahteve, nasvete in predloge glede preustroja šolstva. 4. Prerešetuje in upoštevaje vse te zahteve, nasvete in predloge, sestavi pod 1. določeni odsek svoja temeljna načela. 5. Ta se izroče v morebitno predelavo učiteljskim društvom, kjer jih obravnavajo posamezniki, odseki in vsa društva. 6. Da se to ne vrši po kaki šabloni in z nezanimanjem članov, so posamezni udje pod 1. omenjega odbora dolžni, da osebno zastopajo miienje in prepričanje tega odbora pri posameznih društvih. 7. Na tej podlagi izvede ta odbor temeljni načrt (ogrpdje!) preustrojitve šolstva in narodne vzgoje, kakor ga zahteva na podlagi znanstvenega vzgojeslovja, domačih razmer in potreb ter zavedne šolske politike slovensko, v Zavezi organizirano učiteljstvo. 8. Tako izdelano orodje načelnega načrta izroči Zavezino vodstvo kot zahtevo svojega učiteljstva državnozborskemu Jugoslovanskemu klubu in vsem učiteljskim organizacijam na slovanskem jugu v monarhiji. 9. Gmotno stran vsega podjetja prevzame Zaveza, ki si sme v to svrho odpreti potom učiteljskih društev enkratni izredni vir dohodkov. Letuš, 29. avgusta 1917. Pavel Flere. Predlogi za delo Zaveze pri učiteljski izobrazbi. Ker je stanovska izobrazba uciteljstva, združenega v stanovski organizaciji Zavezi, tačas desorganizirana, vsekakor pa nujno potrebna, in sicer da se začne ta že z uciteljskim naraščajem ter se nadaljuje pri organiziranem učitelistvu, predlagam: 1. Vodstvo Zaveze naj poskrbi, da se udejstvijo točke 1.—3. resolucij, ki so jih sprejeli učiteljski abiturienti, zbrani na sestanku dne 1. avgusta 1909.1. v Mestnem domu v Ljubljani, in ki jih je vzela na znanje Zavezina delegacija na XXI. glavni skupščini v Mariboru 1909. 1. — Pripominjam, da se za take resolucije premalo stori, ce se jih le nvzame z odobravanjem na znanje". 2. Nadaljni stanovski uciteljski izobrazbi posvečajo skrb za zdaj zlasti Zavezini listi; ti naj imajo' za svoje delo trdno nacelo ter naj izhajajo le na podlagi tega, in sicer: a) Učiteljski Tovariš" obravnava kot šolskopolitični list le šolskopolitična vpra šanja, opušča pa vse, kar ne spada v področje, kakor ga mora imeti šolskopoli- ticno glasilo nepolitične stanovske učiteljske organizacije; b) »Popotnik" je znanstven-pedagoški list; c) za razširjenje obeh listov med svojimi člani mora delovati Zaveza vedno in pri vsaki priliki. 3. Za nedaljno učiteljsko izobrazbo naj stori Zaveza korake, da se udejstvi načrt, omenjen pod XVII v BPetindvajsetletnici" (str. 91.), in stopi v svrho realizacije tega ^starega načrta v trajen stik s Slovensko Šolsko Matico in z Društvom slovenskih profesorjev. 4. Vodstvo Zaveze naj stopi pred prvo prihodnje svoje delegacijsko zborovanje z nasveti o ustanovitvi strokovnoznanstvene učiteljske knjižnice v Zavezi, oziroma o ureditvi in uporabi že obstoječe Zavezine knjižnice, omenjene v Petinvajsetletnici" str. 97. 5. V Zavezi naj se ustanovi knjižnični odsek, ki nepozvan daje vsaj enkrat na leto okrajnim ucitetjskim društvom nasvete pri ustanavljanju in pomnoževanju okrajnih učiteljskih knjižnic in kujižnic okrajnih učiteljskih društev. 6. Izvršites teh sklepov je za Zavezino vodstvo obvezna. Letuš, 29; avg. 1917. Pavel Flere. Predlogi za izboljšanje gmotnega stanja ,,Popotnika." Neugodno gmotno stanje našega znanstvenega stanovskega glasila BPopotnika" ovira listov razvoj in napredek. Da se poizkusi to stanje zboljšati in tako list dvigniti, predlagam: 1. Vodstvo Zaveze naj vnovic izroči vsem včlanjenim svojim društvom imenik naročnikov v dotičnem okraju. 2. Ta društva naj uporabljajo te zaznamke tako, da ima vodstvo vsakega društva v evidenci vse naročnike in po večkratnem pozivanju osrednjega vodstva vpliva na društvene člane. 3. Vodstvo Zaveze naj agitira za to, da se sklene pri prvem prihodnjem delegacijskem zasedanju Zaveze obligatna narocitev našega znanslvenega stanovskega glasila. 4. Vodstvo Zaveze naj kot lastnik lista skrbi za mnogobrojne oglase v njem. 5. Vodstvo Zaveze naj kot lastnik lista ukrene z izrednimi ukrepi, da pride list čimpreje na trdno gmotno podlago (denarni deleži, enkratna podpora vseh zavezinih clanov itd.). 6. Da se list lahko dvigne, mu je treba omogočiti, da ne bo moral razpolagati le z brezplačnimi sotrudniki, marveč nakazoval lahko delu primerne nagrade. Letuš, 29. avg. 1917. Pavel Flere. Vprašanja na Zavezino vodstvo (k vodstveni seji dne 10. sept. 1917. v Ljubljani): 1. Kaj namerava vodstvo Zave ukreniti, da izbriše neugodni vtisk, ki mora biti v javnosti zaradi započetega, nenadaljevanega in nedokončanega nskupnega dela*.? 2. S katerimi sredstvi namerava vodstvo Zaveze zbuditi spanje svojih članic ter jih pripraviti do uspešnega stanovskega in organizačnega dela ? 3. a) Ali ima vodstvo Zaveze načrt, kako organizirati in orientirati svoje uciteljstvo o bodočih učiteljskih narodnih, narodnogospodarskih in narodnih šolskopolitičnih vprašanih? b) Kaj hoče storiti vodstvo Zaveze za skorajšnjo realizacijo takega svojega načrta ? Letuš, 29. avg. 1917. Pavel Flere.