Kakšna bo učiteljska pasivna rezistenca? (Dalje.) 2. Naše bede je kriv klerikalizem. Že na drugem mestu stno dokazali z dejstvi, kak sovražnik je klerikalizem modernemu šclstvu. Od onega časa, ko mu je bila iztrgana iz rok, ni iraela moderna šola pred njim pokoja. Učiteljstvo in šola sta bila neprestano obrekovana v klerikalnem časopisju. Zakaj pa? Povedali sm«J že, da ne more klerikalizem preboleti udarca, da so mu šolo in učiteljstvo vzeli iz rok. Žal mu je konkordatske dobe. To ščuvanje se je vedno množilo, dokler ni prišlo do viška. Učiteljstvo je po časopisih temu oporekalo, branilo svojo čast in svoje poštenje ter zagovarjalo sedanjo šolo. To je pa klerikalizem smatral kot predrzno dejanje, češ, ti nam bodo kaj očitali in se nam postavljali po robu ? Učiteljstvo je od nas plačano, ono mora molčati in nam biti pokorno ! Čul je svet čudovite modrosti: »Šola je prokletstvo za narod; šole so palače med raztrganimi kmetiškimi bajtami; rajši razbijemo deželni zbor, kakor bi privolili povišanje plač učiteljstvu; učiteljstvo naj numerira kosti, ako nam bo nasprotno.« Hujskali so po raznih shodih kmete zoper učiteljstvo, kar je bilo vzrok najostrejši polemiki po časopisih. Ob kratkem povedano: klerikalizem je napovedal boj učiteljstvu na življenje in smrt. To ga je tudi sprejelo z lahko in mirno vestjo. »Boj na divje Amonite« je bil naš odgovor, podprt s stvarnimi dejstvi. Naši članki »V ofenzivi« čakajo še do danes odgovora, čeprav so jih izzivali. Vsi doktorji svetega pisma so morali kapitulirati pred Ijudskim učiteljstvom, dobro vedoč, koliko orožja imamo v rokah. Dokazali smo: 1. Klerikalizem je star in je nastal iz pohlepnosti za posvetnim imetjem. 2. Klerikalizem je del učeče naše cerkve in rabi njene nauke za dosego svojega namena. Delovanje tega bije naravnost v obraz Kristusovim naukom in učeče cerkve. Njegovo glavno geslo je: Namen posvfcčuje sredstva. 3. Dokazali smo, da je mednaroden in zato imenuje narodnost poganstvo. 4. Narodnost ima vedno in povsod na jeziku, da ložje vara javno mnenje, da vodi nerazsodno maso za nos. 5. Glavni namen njegovega bojevanja je posvetna nadvlada. Sredstva, ki se jih poslužuje v ta namem, so laž in obrekovanje, podpihovanje in zloraba najsvetejših naukov, cerkve in izpovednice; poveličuje greh za čednost, modrost in zaslužno delo. 6. Klerikalizem nikdar ne dožene svojega namena, ker ne more imeti greh prednosti pred čednostjo. Kristus je prišel na svet zaradi zveličanja duŠ, ne pa zaradi posvetne vlade. 7. Klerikalizem je do skrajnosti slab voditelj v gospodarskih zadevah; kjer je bil on absolutni gospodar, je sledil gotovo bankerot. Dokaz konsumna in druga podjetja. 8. Udarjen je s slepoto; ima otrplo srce; drvi naprej in vodi s seboj v pogubo in prepad nerazsodno maso. 9. Rodil je protisilo, ki ga pobija kot krivoversko stranko. 10. Dobiti hoče šolstvo pod svojo nadoblast, zato črti moderno šolo in učiteljstvo. Da bi ložje dosegel svoj namen, ovira regulacijo učiteljskih plač, kakor bi bil narod temu nasproten. Doka/ali smo, da to ni res. Huda so ta očitanja, a naš klerikalizem mora molčati, ker si ne upa ugovarjati resnici. Učiteljstvu jemlje čast in poštenje po stari navadi na katoliški podlagi. Nedavno je pisal v »Domoljubu«: »Naše učiteljstvo se ne boji Boga ne hudiča, ne spoštuje nobene avtoritete — kam plovemo ?« Ta list je pisan za preprosti narod. Namen klerikalizma je, učiteljstvo in šolo očrniti in jima vzeti dobro ime med narodom, da bi ložje dosegel svojo svrho. Namen posvečuje sredstva. Že mnogo let črni in obrekuje nas in šolo na podoben in še hujši način, a vse zaman, naš narod želi imeti mnogo takih šolin učiteljev. To je naše zadoščenje. Že lani smo mi dokazali namene klerikalizma, trdeč, da kdor se upa na katoliški podlagi slepariti narod ter širiti bratomorni boj, sovraštvo in prepir, pohujšanje, napačno odgojo in gmotno škodo, ta je narodov sovražnik, ki ne pozna in se ne boji Boga ne hudiča ter ne spoštuje božje niti državljanske avtoritete. — Ker ni videl drugega, je naš dokaz o klerikalizmu zvrnil na učiteljstvo in šolo. Lepi modrijani so to! — Sedaj hočemo še enkrat o tej priložnosti ponoviti, kar smo že davno povedali: »Povejte nam samo enega brezverskega učitelja, ki bi z namenom vzgajal v šoli tako, kakor to ne odgovarja § 1. državnega šolskega zakona. Učimo in delujemo očitno na Ijudskih šolah. Kjer smo mi, so tudi duhovniki, naše delo opazuje ves narod z duhovniki vred« Ako tega ne storite, vas imenujemo podle obrekokovalce. Opravičena je trditev, ne spoštujete božje, narodne, državne niti moralne avtoritete. Vi trosite s svojim časopisjem med narod z namenom krive pojme, krivo odgojo in krivo vero, ker blatite na katoliški podlagi nauk Kristusov: Ljubite se med seboj; kdor pohujšuje, bo pogubljen i. t. d. Pa tudi božje zapovedi vam niso znane, kakor je videti. Tudi letos vas pozivljamo na odgovor, kar smo vam dokazali. Ako nas prepnčate, da to ni res, hočemo kot pošteni možje radovoljno preklicati. Ako pa ne storite tega, vas imenujemo očitne krivoverce — in kot take vas bomo smatrali tudi v bodoče. Ker smo povsod tam, kjer ste vi, imamo toliko nabranega gradiva, imenovali bi ga lahko »smrad iz pekla«, da ga je dovolj za debelo knjigo. Toda kot pošteni in dostojni Ijudje nismo še odprli zatvornic tega smradu. Ako pa ne bo miru, storimo tudi to! (Dalje.)