List za šolo in dom. Izhaja vsak mesec po celi poli. Velja za celo leto v tiskarnici in po pošti 1 gld. 50 kr. nov. dn., za pol leta 80 kr. nov. dn. Tečaji. V LJubljani 1. vinotoka 1861. ListlO. Kako se koristno podnčnje v takih šolah, kjer se manji in večji otroci celi dan v eni izbi pod- učnjejo? Sprevodil i 1 t © ®e V Pragi je mestna županija sklenila, da mestne učilnice morajo biti češke, kar pa nektere nemške časopise hudo bode. Iz domaČih krajev, v cerkljanski šoli na Gorenskem je bila preskušnja 38. avg.; učeneov in učenk je bilo vseh skup 516. — Od ljudske šole v Radečah smo dobili čedno natisnjen slovenski „pregled", v kterem se zraven učilne osnove in imenika učeneov tudi nahaja mičen spis „Štej čas!", ki gaje spisal verli učenik g. P. Cebin. — Tudi farna šola v Šmartnem pri Litii ima po svoji lepi stari navadi slovenske perijohe, iz kterih se razvidi, da je štela 357 učeneov in učenk. — Iz Servole (Skedne) poleg Tersta. 1. vel. serp. je bil pri nas učiteljski zbor pod predsedništvom visokočastitega gosp. dekana Jakob-a Koman-a , kteri so nam nekoliko časa popred sledeče 3 vprašanja v prevdarek razposlali: 1. Kako naj učitelj čudorednost (čednost in krepost) pri svojih učencih v šoli in zunaj šole z besedo in z djanjem pospešuje? 2. Kako naj učitelj ravni, da bodo otroci prav hitro čerke poznali? 3. Kaj naj učitelj stori, da se otroci ne bodo mehanično, temveč pomljivo brati naučili ? — Preden pa smo zbor začeli, smo bili pri sv. maši, ktero so gosp. dekan brali. Potem so nas gosp. predsednik v šoli zbrane učitelje z ganljivim slovenskim ogovorom nagovorili, ter nam iskreno dokazali, kako potrebni in važni so učiteljski zbori. Vsaka njih besedica je v serce segala, ker so mož ne le samo v duhovskem stanu, ampak tudi vneti šolski prijatel in močna bramba slovenskega jezika. — Slava jim! Odgovor na pcrvo vprašanje je bil takole: Kdor kako delo doveršiti hoče, rabi tedaj pripravne sredstva ali pomočke. Učitelj, kteremu je pospeševanje čudorednosti naloga in dolžnost, gotovo ne bo zabredel, ako v tem poslu nebeškega učitelja posnema. a) Naj bo sam ves kreposten; kdor namreč kaj ima, lahko da tudi svojemu bližnjemu. Da bo pa po pravi meri delil, mora: b) nagnjenja svojih učencov na tanko poznati. Kakor namreč zdravnik nevarnost ali boljšanje kake bolezni po znainnjih spoznati mora, ako jo hoče popolnoma ozdraviti, enako je treba, da tudi učitelj slabe in dobre strani učencov pozna, da slabe nagnjenja zatira, dobre pa krepča. Pazncmu učiteljevemu očesu ne odidejo znamnja, ktere stopnjo čudorednosti svedočijo. Obnašanje v šoli in zunaj šole, druščina, tovaršije i. t. d. so izviri, iz kterih učitelj lahko vidi stopnjo čudorednosti svojih učencov. Zasači p. učitelj učenca fkter i pa ne ve, da kdo nanj pazi) pri igri, naj ga pri naj pervi priložnosti vpraša, da naj mu vestno pove, s čim se je o prostem času pečal, ali znabiti s postopanjem ali z igro i. t. d.; — in ako se učenec izgovarja, opravičuje in krivico taji, ali ne kaže tako obnašanje nepokorščino, lažnjivost in nagnjenje k igri? Ali ni to plevel, kterega mora učitelj s korenino ruvati? — Učitelj bo pa to le takrat storil , če bo, c) kakor božji učitelj, otroku prav živo in jasno v izgledih razkladal vse slabe nasledke nepokorščine, lažnjivosti, igre i. t. d. Za to primerne bi bile povesti hudobnih sinov Helita, kazni Ananija in Safire in igravcov v Noe-tovem času; če bo na dalje imenovanim pregreham nasprotne čednosti, pa tudi njih srečne in blage nasledke goreče povikševal in razjasnoval s primernimi izgledi. d) Taki nauki morajo biti učencom lahko razumljivi in njih razsodbi popolnoma primerni. Ce kje veljajo besede, de naj učitelj z otroci po otroško govori, gotovo tukaj veljajo. „Pazi pa naj tudi, da bo njegovo govorjenje spodobno, nikakor pa svetosti čudorednosti nasprotno." e) Naj pospešuje čudorednost vsaki čas in pri vsaki perložnosti v šoli in zunaj šole. Učitelj naj p. hvali, kjer hvala pomaga, naj graja in svari, kjer bi hvala škodovala. Ena sama beseda o pravem času več stori, kot cele pridge o nepriložnem času. Vsi šolski predmeti, tako tudi vsakdanji primerljeji so učitelju bogati studenci za pospeh čudorednosti. Tako p. so štiri letni časi, cerkvene slovesnosti, nenadna smert kake osebe i. t. d. pripravne sredstva, da se otroci lahko vadijo in napeljujejo k čednosti. Vse tako ravnanje pa bi bilo brez prida, če bi učitelj to, kar z besedo uči, tudi sam v djanju ne kazal. Njegove besede bi le mečile, ne pa vlekle, kakor znani pregovor pravi: „Beseda vabi, izgled pa grabi." Zastonj bo učitelj otroke k pobožni molitvi napeljeval, če pa sam vpričo otrok pobožno ne moli. Zastonj bo njegovo svarjenje zoper igro in zoper druge take napake in razvade, ako bi sam večkrat, ali vedno zahajal v take nespodobne kraje, kjer bi ga mladost vidila. Naj učitelj po tem še tako lepo uči, še tako serčno opominja , še tako po očetovsko svari, — otroci mu ne bodo in mu ne morejo vsega takega uka verjeti, in tedaj se tudi po njegovem nauku ne bodo ravnali. Z eno besedo: Hoče učitelj čudorednost pri učencih pospeševati, naj jim bo z besedo pravi vodnik, v djanju pa ogledalo, v kterem učenci vse čednosti vidijo. *) V Kranj i se je po cesarskem poterjenji ustanovila spodnja gimnazija (4 latinske šole). Perve dve šoli se začnete že letos 14. okt. — Iz Ljubljane. Ljubljanske gimn., rečne in ljudske šole se začnejo s sv. mašo 1. okt. Verli učitelj veroznanstva in slovenščine v realki, čast. g. Lesar je že spisal za realko in za 1. lat. šolo kerščanski nauk, in zdaj zavoljo tega ne bo nikake overe za razlaganje verozakona v slov.enskem jeziku. Iz Lubljane. Izgledi slovenskega pisanja, ktere je slavni lepopisec g. Jan. Leve, učitelj v Terstu, že pred nekimi leti na svetlo dal, se zdaj po znižani ceni po 40 kr. prodajajo pri g. T e r p i n u v Ljubljani. Tem izgledom je pridjano tudi izverstno napeljevanje , kako naj se učenci po naj boljši poti pisati vadijo. Prav živo jih tedaj priporočamo vsem slov. učiteljem in pri-jatlom lepega pisanja. Iz Ljubljane. „Novice" so nam prinesle veselo novico, da se bo po vik. dovoljenji napravila narodna čitavnica v Ljubljani. Oglasi zastran vstopa v čitavnico se zročujejo začasno g. Blaznikovi tiskarnici ali pa štacuni g. Fr. Ks. S o u v a n a f Ljubljani. Iz Ljubljane. Pri letošnji konzistorialni preskušnji je bilo 10 učiteljev, kteri so izdelovali te le vprašanja: a) Es ist ein Brief zu verfassen, in welchem ein Lehrer nach gut bestandener Consistorial - Prüfung seinem Freunde schreibt und ihn aufmuntert, sich auch bald für dieselbe vorzubereiten, wo er ihm zugleich gemüthlich dazu anräth. (Po nemški.) — Ii) Auf welche Unterschiede zwischen der slovenischen u. deutschen Sprache hat der Lehrer, welcher nach der „praktična gramatika" unterrichtet, bei den einzelnen Redetheilen besonders aufmerksam zu machen? (Povoljno, po slovenski ali nemški.) — c) Ks sollen die verschiedenen Satzgattungen angegeben und mit Beispielen beleuchtet werden. (Po nemški.) — d) Es sind die verschiedenen Formen der slovenischen Zeitwörter kurz anzugeben. (Povoljno.) — e) In welchen Punkten unterscheidet sich die neue deutsche Rechtschreibung von der vorigen? (Po nem.) — f) 2'/^ Ellen Tuch kosten 15 fl.; wie hoch kommt die Elle? (Beizubringen, wie die Auflösung ohne Regel de Tri leicht geschehe.) — g) Für einen Rock braucht man 31/4 Ell. Tuch von 2 Ell. Breite; wie viel wird man brauchen, wenn dasselbe nur 7/, El'- breit ist? (Beizubringen. Povoljno.) — h) Wie bringt man das schriftl. Dividiren bei ? (Povoljno.) — i) Jemand war in seiner Spckulazion sehr glücklich, und gewann mit seinem Betriebskapitale von 120.000 fl. 25 %. Darumhat er a/j von diesem Gewinne verstiftet, u. z. in Obligazionen im Kurse von 82. Um das andere Drittel kaufte er sich aber Gold an , wo das Agio 35 war. Wie hoch ist die gemachte Stiftung, u. wie viel Dukaten hat er dafür bekommen? Die allfälligen Reste beim Ankaufe der Obligazionen unter 50 und des Goldes vertheilte er unter die Armen, jedem zu 5 kr.; wie viele wurden betheilt ? — k) Ein Kaufmann verkauft 76'/3 Stück Leinwand zu 16 fl.; bekommt aber dafür bloss Wein, den Eimer zu 1'/3 fl. gerechnet; wie viel Eimer u. s. w. — 1) Kako se otroci lažnjivosti varujejo ali pa se je odvajajo ? — m) Wie und Zahvalimo za poslano, prosimo za obljubljeno! Vredn, wann sind die Wiederholungen anzustellen, und welchen Nutzen gewähren sie? (Povoljno.) — n) Wie sind die Uebungen in den schriftlichen Aufsätzen an den Trivialschulen vorzunehmen und zu behandeln? Frememlie v mt&JjsSLem stasra. G. Izidor Kadivc, poterjeni pripravnik, pride zač. v Planino; — g. Anton Petrove i č iz Černega verha pri Idrii zač. v Horjul; — g. Janez Pleško, pot. pripr., zač. v Cerklje. —G. Lcop. Krapš, uč. v zg. Tuhinji se je službi odpovedal. — G. Anton Sedej, uč. vDolah. je umeri. N. m. p. Imenik visokočast. in čast. g. g. naročnikov. 346. 347. 348. 349. 350. 351. Ogledn. Ijudsk. šol v Duini, v Lučinici, v Kanale, v Tolminu, v Fliču, v Cirknem. — 352. Jak. Tavzes, uč. v Prečni. — 353. Pet. Gross, uč. v Hinah. — 354. Mih. Samec, uč. v Gorici. — 355. Jož. Komavc, uč. v Št. Andražu. — 356. Jak. Doljak, vik. v Cerovem. — 357. Andr. Dražček, uč. v Solkanu. — 358. Flor. Kaliger, naduč. v Cermošnicah. — 359. 360. Učenci in učenke IV. razreda v Ipavi. — 361. Ant. Hribar, uč. vlpavi. — 362. Jak. Kokal, uč. pri sv. Jurju pod Tabrom. — 363. Fr. Bauer, uč. v Crešnovcu.— 364. Fr. Zupan, uč. v Poljanah. — 365. Ant. Fine, fajm. vZeleznikah.— 366. Dr. Jernej Levičnik, dekan v St. Mohoru. — 367. Mat. Hant, uč. pripr. v Idrii. — 368. Jan. Klapšic, fajm. na Ovsišah. — 369. Jan. Budnar, kapi. v Starem tergu. — 370. Ant Slivnik. uč. v St. Vidu. — 371. Ant. Smrekar, uč. v Toplicah. — 372. Fridr. Zakelj, c. k. gim. uč. na Reki. — 373. Jak. Koman, dekan v Servoli. — 37%. Andr. Skrabec, fajm. v Toplicah. — 375. Fr. Urajner , duh. v Toplicah. — 376. Andr. Marušič. c. k. ginin. katehet v Gorici. — 377. J. Šolar, c. k. gimn. prof. v Gorici. — 378. Mih. Debelak. katehet v Terstu. — 379. J. Korpnik, uč. v Sitari. — 380. J. Vilhar , tergovec v Ljubljani. — 381. Pet. Kogoj, uč. v Tminu. — 382. Ant. Gogala, uč. v Begnah.— 383. Drag. Kaliger, uč. v Kastavu. — 384. Dr. Fr. Močnik, šolski svetovavec in nadzorn. realn. in Ijudsk. šol v Gradcu. — 385. Leop. Belar, uč. na Brezovici.— 386. Jak. Šerak, uč. v Cemšeniku. — 387. Juri Birtič, uč. v Zagorji. — 388. Jan. Jarm, uč v. Smarii. — 389. Jan. Navratil, c. k. uradnik najv. sodnije na Dunaji. — 390. Fr. Zajec , uč. v Poljancah._ 391. Mat. Bernik, uč. v Sorici. — 392. Jan. Trojar, uč. v Logacu. — 393. Fr. Pustaverh, kapi. v Velesovem. —394. Andr. Bohinc, fajm. v Cerkljah. — 395. Pereg. Videmšek, uč. v Mirni. — 396. Jož. Jerič, fajm. na Dobovcu. — 397. Silv. Keše, fajm. v Begnah. — 398. Mat. Prežel, fajm. na Premu. — 399. Jan. Koman, šolski vodja v Terstu. — 400. Emil vitez Stockl, dokt. zdravništva v Ljubljani. — 401. Ant. Vavru, c. k. gimn. prof. v Ljubljani. — 402. Mat. Torkar, kapi. pri sv. Petru v Ljubljani — 403. Jan. Globočnik, 6olski vodja v Kranji. — 404. BI. Košier, fajm. v Sitari. — 405. Pipan, kapi. na Vojščici. — 406. J. Urbas, kapi. pri sv. Jurju. — 407. Pet. Svetlin, kurat v Kastelnuovi. — 408. Mat. Skok, uč. v Barkoli. — 409. Dom. Čolnik. posestn. na Drvanji. — 410. Lovre Rozman, kaplan v Šentjanži. — 411. Jan. Bonič, pref. v Alojzjevši. — 412. Fr. Bradaška, c. k. gimn. prof. v Zagrebu. — 413. Prečast. nadškofijstvo v Gorici. Popravki. V 9. listu „Uč. T." na 146. str. v II. v. od zg. beri: več, ne manj, — na 147. st. v 9. v. od sp,: primeri, ne premeni, — v 6. v.: števili primerjate, ne čerti primenite, — na 153. st. v 14. v. od zg.: čude ga, ne čude ga. Odgovorni vrednik: Andrej Praprotnik.