„Slovenskega učiteljskega društva y Ljubljani". Urejuje: Jakob Dimnik, učitelj na II. mestni šoli v Ljubljani. Št I. Ljubljana, 1. prosinca 1896. XXXVI. leto. Vsebina: Svojim o svojem. — Fr. Orožen: Ustavoznanstvo. — Drd. Iv. Borštnik: K šolski higijeni. — J. Ravnikar: Martin in Jera. — Jakob Dimnik: Narodopisna češko-slovanska razstava v Pragi 1. 1895. — Listek. — Vabilo na naročbo. — Za učiteljski konvikt. — Književnost. — Naši dopisi. — Vestnik — Uradni razpisi učiteljskih služeb. — Listnica uredništva in upravništva. Svojim o svojem. Predolgo že nas duh teme pritiska. J. Cimperman. I. zapustil nas je stari, do smrti oboleli otrok bežečega časa in po-greznil se je v temo večne smrti, nam pa je pustil nebroj ža-lostno-veselih spominov . . . Smehlja se nam zdravo lice novorojenega deteta, ki vzbuja stotisoč čutil v srcih naših! Za nami so ti sveti dnevi svetega božičnega časa, stopili smo korak v novo dobo našega življenja — zaprla so se vrata naših domov novoletnemu veselju in neveselju, srca nam kipe v željah do povzdige naših stvarij. Vse to se je završilo mirno, brez vsakega hrupa; jedino skozi težke pozimske oblake se je prekrala tu in tam iz vroče duše vroča molitev za najvišji blagoslov bodočemu delu v bodočih dneh! . . . Zgodi se časih, da uredništva ob pričetku novega letnika pišejo programe, ki določajo, kak zmoter bo skušal doseči list v prihodnjem letu. In tako početje je listu dostikrat koristno, ker dober, zastaven in odločen začetek mu pridobi mnogo prijateljev, podpornikov in čitateljev. Mi priobčujemo te vrste z namenom, da bi jih čitali stari naši prijatelji in podporniki, a da bi jih dobili v roke tudi novi čitatelji, katerih se naj mnogo pridruži dosedanjim našim naročnikom ! Hočemo pa tudi na kratko označiti, kako bodemo to leto polnili svojega lista popir, da s spisi, razpravami, dopisi in zahtevami dosežemo, česar nam ni še doslej rodilo vse naše prizadevanje, da popolnimo, kjer zevajo še vrzeli na trnjevem našem potu, da izboljšamo, kjer je treba poprav, da ustvarimo iz svojih močij, česar nam nedostaja — kratko: našemu stanu pomoči do popolne samosvojosti, do ugleda v javnem našem življenji, do še večjih v s p e h o v na pravem torišči — v naših šolah, kakor jih zahteva naš zakon — to bodi našemu listu prvi in glavni, reči smemo, j edini namen. Toda kaj hočemo sami? Naša opora so zvesti prijatelji, ki čutijo v svojih dušah zvesto ljubezen do svojega dela in stanu. Nanje se oziramo, nanje zidamo in upamo, da nas n i j e d e n ne o s t a v i! Naš stan je tak, da mora delati v javnosti tako, da je izpostavljen vsakemu očito k sodbi o njega vspehih. To je, kar kropilni kamen v cerkvi. Vsak sme omočiti v njem svojo roko. A koliko je takih, ki močijo umazane svoje prste z blagoslovljeno vodo! Od srca smo veseli sleharnega novega pojava na našem polji. Možje, ki so si nabrali v večletnem svojem delovanji obilo izkušenj, naj govore prosto, kakor jim veleva njih prepričanje, ki se poraja v zavesti, da ustvarja življenje zakone, kateri zamorejo vdariti našemu šolstvu pečat napredka in popolnosti. Čim bolj se množi število naših šolnikov, tem bolj prodira naš ugled, tem bolj se zapirajo široko razprta usta onim, ki hočejo v nevednosti svoji igrati burke iz našega šolstva. Morda ni tega kriva sama nevednost, mogoče da nam vzgaja sovražnike nevoščljivost do vplivnega ugleda, kateri se bolj in bolj udomačuje med slovenskim ljudstvom. In to naše ljudstvo resnično pripoznava veliko potrebo ljudske šole. To pripoznanje je prišlo samo po sebi. Nikdar še nismo nastopali javno pred njim in govorili o potrebi ljudske šole. Tisto nasprotovanje narodovo do narodne šole izumira, ker mu sekajo vspehi ljudskih učilnic smrtonosne rane! Koliko kmetskih mater hvali Boga, da je v vasi šola, kjer se izlahka krote nje malopridni paglavci. In ne samo to! V početku je sicer premagovala misel, da bi se brez šole takisto lahko živelo, kakor se je prej, ko je bil učen že oni, ki je znal zapisati svoje ime. Polagoma pa je vzrasel iz mladega roda, ki je prvi pohajal urejene ljudske šole, sedanji rod, ki ob vsaki priliki živi ob naukih, ki jih je ceno v šoli prejemal in brez katerih bi bil sedaj nepotreben in nemogoč v človeški družbi. In ta rod danes drugače misli! To delo je naše delo, naš ponos! Koliko tovarišev nam že v Bogu počiva: upehal jih je trud, izsesal mozeg iz zdravih udov! Saj ni čuda. Po pet, šest in vec ur na dan neprenehoma napenjaj pluča in dihaj v prašnem, zadihanem zrakn učilnicnem — in to polnih štirideset let ob plači, ki te slabeje nagradi, nego kmet najetega dninarja ! O, kako zapeče človeka v dno duše, ako si ga potem izbere kdorkoli v igračo, da ga malo požgečka in potlej odslovi s prevzeto besedo, porojeno v napetih možganih. Zavest, da smo izobrazili slovenski narod v njega korenini in jedru, daje nam poroštvo, da ni bilo naše delo zaman, in da se bo število naših prijateljev in podpirateljev tudi med inteligentnim našim svetom čedalje bolj množilo. Ali še ni doseglo to število svojega vrhunca? Zal, do danes ne! Mi imamo obilo dokazov, da se na delo učiteljevo čestokrat ne ozira, če se pa ozira, ozira se prav milostno in ošabno, tako nekako, kakor tista Skopulja na lačnega berača! In zakaj? Ko bi znali povedati pravi vzrok! Visoke službe, dobre plače, malo posla, malo dela, počitka toliko, da je delo počitek in počitek delo — to je življenje, ki je vsekako lažje od našega, a ne vemo, je li tudi koristnejše. Spominjamo se povesti o sinu in očetu, ki sta gledala žitno polje! — (Dalje prili.) Ustavoznanstvo. (Spisal Fr. Orožen.) A. Kako se je razvijala naša država. vstrijsko-ogerska država se je razvila iz male in neznatne de-Jjpp» želice v teku stoletij v veliko in mogočno državo. Pri tej tt ' razpravi se pa nočemo ozirati na vse dežele, ki so sploh kdaj pripadale cesarstvu, ampak omejili se bodemo le na dežele in pokrajine, katere so še sedaj pod slavnim žezlom habsburškim. Cesar Oton II. je podelil leta 976. p. Kr. Vzhodno krajino grofu Leopoldu iz babenberškega rodu v priznanje velikih zaslug, katere si je stekel Leopold za cesarja v boju proti bavarskemu vojvodu Henriku Prepiralcu. Vzhodna krajina se je tedaj razprostirala na sedanjem Dolenjem Avstrijskem med rekama Anižo in Trajsen in severno od Dunava do potoka Gollers. V tem obsegu je merila deželica približno jedno petino vojvodine Kranjske. Leopoldov naslednik, Henrik I., je dobil 1. 1002. pokrajino med rečicama L i e s i n g, P i e s t i n g in Dunajskim gozdom. A d al be rt Zmagoviti si je priboril L 1048. v ogerski vojski malone ves vzhodni del sedanje Dolenje Avstrije ob obeh bregovih dunavskih do Litave in Morave in posestva ob češki in mo 1* ravski meji. Tako so se polastili Babenberžani skoraj vse sedanje Dolenje Avstrije. Henrik II. je dobil 1. 1156. Gorenjo Avstrijo (razven in-skega okrožja in nekaj manjših posestev) od cesarja Friderika I., ki je povzdignil avstrijsko mejno grofijo v vojvodino. Zato pa je odstopil Bavarsko Henriku Levu. — Leopold V. je podedoval po smrti štajerskega vojvode Otokarja VIII. 1. 1192. Štajersko, in cesar Henrik VI. mu je v Wormsu podelil to vojvodino v fevd. Tedanje Štajersko se je deloma razprostiralo tudi čez Avstrijsko, a pripadala ji ni „krajina ob Savini" (na sedanjem južnem Štajerskem), katera se je polagoma priklopila Štajerski. — Leopold VI. je kupil grofijo Retz (v Dolenji Avstriji) in mesti Line in Wels. Tudi je dobil nekoliko brižinskih fevdov na Kranjskem (ne daleč od Novega Mesta) leta 1229. od škofa Gerolda. Frideriku II. Bojevitemu je dal 1. 1233. cesar Friderik II. mejno grofijo kranjsko (severozahodni del Kranjske ob gorenji Savi). Friderik II. Bojeviti je padel v vojni zoper Ogre 1. 1246. v bitvi ob Litavi. Z njim je izumrl rod Babenberžanov v moški vrsti, in na Avstrijskem je nastalo medvladje, katero je trajalo do 1. 1282. Cesar Rudolf I. je podelil v Avgsburgu 1. 1282. Avstrijsko, Štajersko in Kranjsko sinovoma Albrehtu I. in Rudolfu, leto pozneje pa samo Albrehtu I., ker avstrijskim stanovom ni ugajala dvojna vlada. Rudolfa pa je nameraval drugod odškodovati. Tako so dobili Habsburžani te dežele in nastopili babenberško dedščino. Albreht II. je pridobil leta 1335. Koroško po smrti koroškega vojvode Henrika. Cesar Ludovik je potrdil to volilo v Lincu. S Koroško je prišlo k Avstriji zopet Kranjsko, ki je bilo več let za-rubljeno vojvodini Koroški. Kranjsko je postalo 1. 1364. vojvodina ter dobilo sedanje meje. — Rudolf IV., Ustanovnikje dobil 1. 1363. Tirolsko. To deželo mu je prepustila Margareta Širokoustna, katera je odslej še živela nekaj let na Dunaji kot velika dobrotnica ubogim. Vender pa Tirolska tedaj še ni imela sedanjih mej. Leopold III. je kupil leta 1375. grofijo F e 1 d k i r c h , in Alb recht III. 1. 1394. Bludenc (na Predarlskem). Tako so ustanovili Habsburžani avstrijsko gospodstvo na Predarlskem. Leta 1374. je podedoval Leopold III. nekatera posestva v Istriji in na Goriškem. L. 1382. pa se mu je prostovoljno podvrgel Trst z okolico, da se je rešil benečanskega gospodstva. Friderik III. (V.) je pridobil leta 1451. Bregenc in 1457. celjsko grofijo, ko je izumrl celjski rod z Urhom II. L. 1471. je kupil Reko od posestnika Valsee ter jo združil z notranjeavstrijskimi deželami. Maksimilijan I. je podedoval 1. 1500. posestva goriških grofov in sicer Gorico in Gradiško, Pazi n v Istriji, Bistriško dolino (Pnsterthal) na Tirolskem, Kufstein in več drugih pokrajin na Tirolskem. Leta 1518. je dobil Roveredo na južnem Tirolskem. Ferdinand 1. je pridobil vsled dedinske pogodbe po smrti ogerskega kralja Ludovika II., ki je padel 1. 1526. v bitki pri Mohaču zoper Turke, ogerske dežele, češko, moravsko in Šlezijo. Navzlic vsem pogodbam se je Ferdinand še dal voliti za vladarja na Ogerskem in Češkem. Na Češkem je bil obče priznan, na Ogerskem pa je jedna stranka volila protikralja Jovana Zapolya. Ferdinanda I. imenujemo po pravici „drugega ustanovitelja avstrijske države", ker je združil planinske dežele s sudetskirni in karpatskimi deželami. Leopoldu I. je prepustil knez Mihael II. Apafi 1. 1696. proti primerni odškodnini Erdeljsko (Zalesje), ki je bila povzdignjena 1. 1765. v veliko kneževino, od 1. 1867. pa je kot županija združena z Ogersko. V Karloviškem miru 1. 1699. pa je pridobil še turški del Ogerske, Hrvatsko in Slavonijo. Karol VI. je dobil od Turkov v miru požarevačkem 1. 1718. Bana t, kateri je zaslul kot žito-bogata pokrajina in je bil delj časa v turški oblasti. Marija Terezija je ohranila v vojskah s pruskim kraljem Friderikom II. (I., II. in III. šleski vojski) končno v hubertsburškem miru 1. 1763. od Slezije le Opavo, Krn o v (Jagerndorf) in Tešin t. j. sedanjo avstrijsko Šlezijo. Pri prvi delitvi Poljske 1. 1772. je pridobila 13 spiskih mest (na severnem Ogerskem), Galicijo in Vlad i m i r i j o. Od Turčije je dobila za posredovanje v rusko-turški vojski 1. 1775. Buko vino, katera je od leta 1849. samostalna krono vina. Nadalje ji je pripadlo v bavarski nasledstveni vojski v Tešin-skem miru 1. 1779. insko okrožje v zahodnem delu sedanje Avstrije nad Anižo med Inom, Dunavom in Hausrukwaldom. Cesar Franc I. je dobil 1. 1797. v miru, sklenjenem v Campo Formio, beneško Istro (zahodno Istrijo) in Dalmacijo, leta 1803. pa škofijo t r i d e n t i n s k o in briksensko. Za izgube v požunskem miru je dobil cesar izborilo kneževino salcburško 1. 1805. Salcburško je od leta 1849. samostalna kronovina. Po francoskih vojskah sta prišla v avstrijsko oblast republiki Dubrovnik in Rotor 1. 1815. Ferdinand I. je posedel 1. 1846. republiko krakovsko z okolico ter to pokrajino v soglasji z Rusijo in Prusko združil z Galicijo. Franc Jožef I. je združil z našo državo 1. 1878. Ada Kaleh pri Oršovi in Spizzo, najjužnejše mesto v Dalmaciji, katero je prisodil berolinski kongres avstrijsko-ogerski državi. Leta 1877. in 1878. so se vršile velike premembe na Balkanskem polotoku in naša vojska je za- sedla leta 1878. Bosno in Hercegovino, leta 1879. pa L i m s k o pokrajino v Novibazaru. Tako se je razvijala država v teku časa do sedanjega obsega. Sedaj delimo cesarstvo v dva, po ustavi in upravi ločena dela in sicer 1. v kraljestva in dežele, ki so zastopane v državnem zboru, ali avstrijske dežele (dežele tostran Lita ve) in 2. v dežele ogerske krone (dežele onstran Litave). Obe državni polovici sta združeni državnopravno po tisti vladarski hiši (dinastiji) in po nekaterih skupnih zadevah in tvorita inozemstvu nasproti jedno državo: Avstrijsko-ogersko državo. Vsaka teh državnih polovic pa ima svojo posebno ustavo in upravo. Državnopravno razmerje med obema državnima polovicama je personalna unija (osebna zveza) in zavezna realna unija (stvarno jedinstvo). (Dalje prih.) K šolski higijeni. (Drd. Iv. Borštnik.) I. azvoj šolske higijene v zadnjem desetletji pri nas i drugod po izobraženem svetu, ki ve vedno bolj ceniti čil duh v krepkem, zdravem, kolikor mogoče popolnem telesu mladine, opravičuje, da se opozore učitelji, kakor tudi drugi odgojitelji mladine, na bolezen, samo na sebi precej malenkostno in nikakor ne nevarno, ki pa vender dostikrat zabranjuje napredek v šoli, ovira učitelja v uspešnem pouku, in — kar je največje važnosti — vzame učencu zaupanje v svojo duševno moč, ga dovede do prežalostnih nasledkov na pozna leta. V misli imam nahod, isti nahod, katerega ima lahko vsak deseti človek vsak teden in še večkrat in je za to vender lahko jako nadarjen, izvrsten umetnik, spreten govornik i. t. d. Vender navidezno protislovje se kmalu pojasni, ko izvabim na koncu ob roki par, tekom lanskih otijatričnih kurzov, samoopazovanih slučajev, učiteljem v spomin njim vsem predobro znano sliko učenca, kot ga ima skoraj vsak razred na razpolago, učenca, ki je vsled svoje nepaznosti, neprostovoljno že marsikatero grenko uro napravil svojim odgojiteljem. Kakšna da je zveza med živci nosne sluzene in med dušnim središčem, je seveda za pozitivno vednost tako nezrelo vprašanje, da ni niti spornim postalo, vender se da lahko razumeti to do sedaj malo opazovano dejstvo, če pomislimo, kako tanka, več ali manj prehodna kostna plošča loči nosna predela od možgan; razume se tudi, kako lahko v raznih slučajih nosne bolezni nadaljuje svoje vničujoče delo v možganih. Več samoopazovanih, gori navedenih takih slučajev, kakor tudi v roke mi došla poročila D. A. Kuyk-a v New-York Medical Journal z dne 15. grudna 1894, silijo, da je treba tako zvezo vzeti kot jako verojetno; dokaz o njeni resničnosti bo valjda anatomičnim potem dovršen, ko se popolnijo vestno napredujoča histologična pre-iskavanja v tej smeri. Gotovo ima tudi vsak učitelj učenca, ki sedi bolj ali manj mirno, dostikrat apatično v šoli, obraz mu ima skoraj kretiničen izraz, ne glede na odprta usta, kar je povsem razumno, ker je nos zamašen. V začetku vsake ure, vsakega berila je pazen in per-cipira dobro prve stavke: a kmalu mu zastane tok mislij, žedi in gleda pred se, tuj vsemu, kar se krog njega godi, bere, govori, dokler ga kaka glasno izgovorjena beseda součenca ali opomba učitelja ne zbudi iz teh neprostovoljnih sanj; vender je ta položaj bolj podoben spanju brez sanj pri popolnoma odprtih čutih, kot sanjam, pri katerih je duša vsaj deloma delavna. In če se njegovi možgani polaste kake misli oziroma stavka, ne sledi dobro premišljevanje in prebavljanje sprejete ideje, ampak tak učenec zgrabi hlastno vsak stavek, dobro poznajoč svoj duševni položaj in boječ se, da bo že v prihodnjem tre-notku zmanjkalo njegovi duši moči, to za druge zdrave tovariše tako lahko, tako samoumevno, a za njega tako orjaško delo vršiti. Kraj tega je tak učenec pozabljiv do skrajne meje, se pusti radi iste napake zapored opominjati, sploh vse kaže, da se je začel kraj intulek-tuelnega tudi moraličen niveau za njega poniževati Tako presedi cel dan v šoli in težko, da bi se naučil toliko, kot njegov tovariš v pol ure, kljub vsem opominom, kljub vsemu trudu učiteljevemu. Spoznavši pa učitelj do zdaj neupoštevano, ker neznano gori omenjeno dejstvo vpliva nahoda, posebno kroničnega, na normalno delovanje duše, poskrbel bo lahko, da se dostikrat s čisto domačimi sredstvi odpravi prvo-omenjena bolezen in v svoje veselje bo videl, da je postal prej nepazen in nikakor ne posebno duhovit učenec, pazljiv in sprejemljiv za vsake nauke, ter splošno nadarjen. Tudi prejšnja pozabljivost je izginila. V nasprotnem slučaji pa more tekom let stopnjevati kroničen nahod gori opisano dušno bolezen do prave slaboumnosti raznih stopinj, proti kateri nimamo sredstva; da, dostikrat odpre norišnica vrata takim revežem, zanemarjenim v svoji mladosti. Bolezen se dostikrat začne tudi v poznejih letih, vender ni potem tolikega pomena, ker se vrši v našem času dušno naobraženje v otročjih letih. Tudi more bolezen zastati v nižji stopinji razvoja skozi celo življenje, tako, da pri dotičnem po letih ne zapazimo drugega, kot malo pozabljivosti i. t. d., opazovanja, ki so tudi za lajika zanimiva, seveda paziti je, da so stariši zdrave pameti in na druge okoliščine, da se ti pojavi ne zamene z drugimi, bolj nevarnimi boleznimi duše. Izmed sem spadajočih slučajev naj navedem omissis omittendis dva: prvi iz javljenj gori navedenega D. A. Kuyka, drugi iz samo-opazovanj te, na videz paradoksne koneksije med boleznimi nosne sle-zine in možganskim delovanjem. A.) 30 leten moški; ima dve leti nahod in historičen kašelj po noči in podnevi (pluča in dušnik zdrava). Hud glavobol — nebrižnost za vse, kar se krog njega godi. Učil se je težko. Vse to je izginilo v malo tednih, ko je bil nahod ozdravljen. B.) Oče pripelje Oletnega sina; oči mu begajo nestalno s predmeta na predmet. Odgovor moten, brez vsake zveze. -- Napredek v šoli slab — obilo kazni i. t. d. Deček je nahoden več ali manj, odkar hodi. Zdravljenje nahoda je odstranilo vse te neprijetnosti. (Dalje prih.) Martin in Jera. (J. Ravnikar.) Predgovor. cenjevalec I. zvezka pedagogiške knjižnice „Koinenskega Didaktike" je izrazil v „Dom in Svetu" željo, da naj bi se pisatelji imenovane knjižnice v prvi vrsti ozirali na izvirna dela, ne pa na prevode. Resnica je, da bi bilo to potrebno in koristno za naše „mlado pedagogiško slovstvo". Pripomniti pa moramo, da je težko pisati kaj izvirnega — sosebno kaj tacega, kar bi imelo klasiško vrednost. Saj še ni dolgo od tega, ko so nam naši nasprotniki očitali, da nimamo v slovenščini nobenega spisa — niti prevoda, ki bi imel klasiško pedagogiško veljavo. Akoravno to očitanje po vsem ni istinito, moramo vender pripoznati, da so v tej stroki drugi, nam sorodni narodi, — n. pr. Cehi in Hrvati mnogo bolj napredovali, kakor pa mi Slovenci. In zakaj? Pri teh narodih se pečajo poleg ljudskih učiteljev s pedagogiškim slovstvom marljivo tudi srednješolski učitelji, kar mnogo pripomore k vspešnejšemu razvoju pedagogiškega slovstva. V izbiri spisov pa se pedagogiški pisatelji drugih narodov radi ozirajo na izvrstna dela tujih pedagogov, dobro vedoč, da taki spisi niso lastnina samo jednega naroda, temveč so vseobčna, potemtakem namenjena vsem narodom. Iz tega vzroka sem se vnovič odločil svojemu narodu prirediti prevod Pestalozzijeve ljudske povesti „L i en ha r d und Ger-trud" pod naslovom: „Martin in Jera." Pestalozzi1) je klasiški pedagogiški pisatelj; Nemci ga smatrajo ') Životopis in delovanje tega imenitnega nemškega pedagoga in pisatelja najdeš v „Učiteljskem Tovarišu" 1. 1885. na str. 124, 139, 156 in 170. — Pisatelj. celo za prvaka-pedagoga vseh časov in vseh narodov. Od njegovih raznih spisov je po mnenji mnogih presojevalcev najboljši „Lienhard und Gert rud". Nadejamo se tedaj, da ne bode od več, ako se ozremo nekoliko nanj, da spoznamo bolje njegovo vrednost. „Lienhard und Gert rud" sicer ni prvenec Pestalozzijevih spisov, a vender je jeden najstarejših. Napisal ga je za dobe svoje največje bede. Znano je namreč, da je Pestalozzi 1. 1768. v Neuhofu blizu vasi Birra na Švicarskem kupil malo puste zemlje za 230 gld., kjer je osnoval gospodarstvo, ki pa je 1. 1775. propalo največ radi slabih letin in slabega zemljišča ter radi nespretnosti in dobrosrčnosti Pestalozzijeve. Ali on ni obupal na prvi hip, temveč ga je ta nevspeh vspodbudil za nadaljno premišljevanje, kako bi zamogel vspešno pomagati svojemu ubogemu narodu. Bil je prepričan do dobrega, da je zapuščenemu narodu mogoče pomagati samo s tem, da se mu razvije in povzdigne duševna moč in da privadi svojo sposobnost koristno uporabljati v svojem domačem in državljanskem življenji. Nekaj let potem odpre Pestalozzi na svojem domu v Neuhotu svojo sirotnišnico 1. 1775. s 50 učenci. Vse, kar so potrebovali za telo in dušo, dobivali so tukaj od Pestalozzija. On jim je dajal stanovanje, hrano in obleko; poučeval jih je tudi v potrebnih naukih. Poleti so otroci navadno delali na polji; pozimi pa so ali predli, ali tkali, ali pletli itd. Poleg tega jih je Pestalozzi vadil v govorjenji, čitanji, računstvu itd. Blagi mož je mislil, da bode s tem ne-le pomagal siromakom — temveč tudi povzdignil svoje propalo gospodarstvo; toda pri vsem tem se je strašno varal. Otroci so bili malo vredni, on pa nespreten in preveč dober. S početka, dokler so bili nerodni, napravili so mu več škode, kakor pa koristi; a kadar so se nekoliko privadili delu, vzeli so jih sebični stariši domu. In tako propade Pestalozzi še bolj, strašno zabrede v dolgove, nima celo najpotrebnejših stvarij: živeža, da še drv ne za kurjavo; upniki njegovi ga pa pritiskajo neusmiljeno. Po obstanku petih let je bil primoran ta koristni zavod zapreti, zemljišče pa dati v najem. — Imel je Pestalozzi prijatelje, ali ni se mogel zanesti na njihovo pomoč, ker so ga vsi imeli za človeka, komur sploh ni moči pomagati. Mnogi so se ga ogibali zbog tega, da jim ni bilo treba poinilovati ga. Jeden od njegovih najboljših in najvernejših prijateljev, knjigotržec Fiissli, rekel mu je naravnost v obraz, da so njegovi stari prijatelji v tem na čistem, da bode on svoje življenje dokončal v bolnišnici ali pa v blaznici. V isti sobi, ko mu je Fiissli rekel te trde besede, dogodi se nekaj posebnega, kar je znatno spremenilo Pestalozzijevo usodo. V tisti dobi so baš sklepali, da se preustroji mestna straža v Ztirichu. Stare, grbave, prašne in nepočesane stražnike so nameravali zameniti z novimi, oblečenimi v lepo obleko, kakor je bila tedaj navada v vojski. Temu so se protivili mnogi spoštovatelji starih prostih običajev in pri-prostega mestnega življenja. Med nasprotniki te novotarije je bil tudi Pestalozzi. V zasmeh tej novotariji spiše — moral je pač dobre volje biti — šaljiv spis z naslovom: ,,Die Umgestaltung der krummen, staubigen und ungekaemmten Stadtwaechter unter unseren Thoren in gerade, gekaemmte und geputzte." Ta spis odda knjigotržcu Püssliju, ki je takoj spoznal namen, da se to tiče stare straže. (Dalje prih.) Narodopisna češko-slovanska razstava v Pragi 1.1895. zlati Pragi, ob bregovih srebrnopene Veltave, razprostira se obširen prostor, na katerem je kipelo letošnjo pomlad in poletje bujno življenje in vrvenje. To je prostor narodopisne razstave češko-slovanske. Šest mesecev je bila zlata Praga praznično oblečena ter kazala svetu napredek in razvoj češkega naroda, kajti z narodopisno razstavo so dosegli Čehi velikansk triumf pred vsem naobraženim svetom in so danes prvi slovanski kulturni narod. Na narodopisni razstavi češko-slovanski se nam je razodeval v vsej svoji veličini češkega naroda genij, ki je čuval stoletja in stoletja nad narodom ter mu zagotovil obstoj. Ni čuda torej, da je romalo nad 2 milijona Slovanov iz raznih dežel v zlato Prago, da so na narodopisni razstavi češki občudovali delo, napredek in veliko kulturo naroda češkega. Tudi mene je vleklo v Prago in s pomočjo podpore, katero je meni in še dvema drugima mestnima učiteljema naklonil slavni mestni zbor naše prestolnice, se mi je res uresničila ta želja. 2. Potovanje Predno pridem na razstavo samo, bodi mi dovoljeno, da opišem poprej prav v kratkih potezah potovanje v Prago in potem pa znamenitosti mesta Prage. Dne 30. vel. srpana ob 7. uri zjutraj sem se podal v spremstvu svoje boljše polovice na pot in sicer po državni železnici. Na Vrbi izstopim ter se peljem dalje proti Celovcu, mesto po železnici, s par-nikom po Vrbskem jezeru ter pridem v Celovec okoli štirih popoludne. Tu sem prenočil, a čas do večera sem pa porabil za ogled mesta. Drugo jutro se peljem naprej po Koroškej, Štajerskej, deloma po Dolenji Avstriji preko Sv. Valentina, in po Gorenji Avstriji do Linca. (Jakob Dimnik.) I. 1. Uvod. V Lincu sem prenočil dvakrat. Prvi dan sem si ogledal mesto in bližnjo okolico. Peljal sem se tudi s parnikom po Donavi kake dve uri [daleč v vas „Wilhering" ter si tam ogledal tamošnji velikanski samostan. Drugi dan sem napravil izlet v „Salzkammergut" do Ebensee, kjer se izteka deroča Travna v Travensko jezero. Od tu sem se peljal s parnikom po Travenskem jezeru do Gmundna. To Vam je res tako lep svet, da kaj tacega nikjer nisem videl na svojem potovanji. Iz Gmundna sem se odpeljal v Wels, zvečer sem se vrnil zopet v Line in drugo jutro ob 8. uri sem pa odrinil v Prago, kamor sem dospel ob 61/ž uri zvečer. Prva skrb mi je bila, da dobim prenočišče, in sicer sem se zatekel v hotel „Angleški dvor". Ko se po dolgi vožnji nekoliko okrepčam in odpočijem, se vsedein na tramvaj ter se peljem takoj v razstavo. Predno pa pričnem z opisovanjem razstave, bodem opisal najprej prav na kratko posebnosti in znamenitosti, katere sem videl v Pragi in deloma tudi Prago samo. (Dalje prih.) Listek. Novoletno modrovanje. (|||||ospod urednik! Da, tako, prav tako se mora začeti listek, in jaz moram to vedeti, -saj mi je priznal to prednost celo oni sitnež, ki se je nazival lani Gorjanca. Torej: gospod urednik! Resni so časi, posebno ob novem letu, zato moram začeti z „maniro". Pa: prej ko vzamem pero v svojo desno roko, da vam napišem — prav za prav mi ne manjka tvarine — listek, vam in ne samo vam, vsem tovarišicam in vsem onim tovarišem, ki mi niso nevoščljivi, da se kedaj razkoračim po tem le popirju, voščim srečno in veselo novo leto. Seveda, si mislim v srcu: Bog dal, da bi bilo vsaj srečno; zakaj srečno in pa še veselo zraven, to bi bilo za nas, ki nismo rojeni baš pod godno zvezdo, menda nekoliko preveč. Lahko bi dostavil tudi še besedico: zadovoljno, a vi, gospod urednik, veste, da nisem prijatelj praznega prerekanja, zato jo raje prihranim za-se, ker zadovoljno slovensko učiteljstvo ne bode še tako hitro. Ko bi hotel biti uljuden, kar trde ženske, da nisem in ne bodem nikoli, bi se moral danes baviti v listku sam s seboj in pa z gospodom Gorjancem, ki mi je oni dan tako toplo podkadil Ali tega smo učitelji že vajeni. Ko nam treba kaj zboljšati — recimo plače — nam pokade celo z blagodišečim tymianom, da bi le vec ne raztresali sitnosti, največkrat in najraje nam pokade z ajdovco, ker je škoda kaj boljšega; nekateri, ki prisvajajo sebi vso modrost v kvadratni me-terski meri, celo mislijo, da ni primerno ziniti besedice v pohvalo domačemu učiteljstvu. Pa bodi! Mežnarji vender nismo še, da si znamo prižigati luči tudi v glavah. Prijatelj Gorjanec, ne zameri, da se ne utegnem več baviti s teboj. Stvar bi koristila samo nama; če pa hočeva splošno koristiti, v roke potni les, pa hajdi nabirat z novoletnim voščilorn na ustnicah novih, „katalajočih se" kron za učiteljski konvikt. To bi se reklo, čas primerno porabiti, in še letos, ko smo imeli, hvala Bogu in modrosti g. naučnega ministra, božičnih počitnic l1/^ dneva več. Ko sem to zvedel, sreča, da znam nekaj nemščine, me je obšla takoj še druga primerna misel: kaj bi bilo, ko bi se nas kedaj tam gori spomnili, morda 1. 1999., in bi nam o nekih lepih božičnih počitnicah podaljšali tudi plače — pa brez kakšne regulacije. Oj, to bi bilo veselje! Srce bi kar noč in dan poskakovalo < vsaj za P/s cm višje kot zdaj, usta bi pa kar sama začenjala tisto znano božično : „O srečne, srečne jaslice!" — Da, tega bi bil marsikedo bolj vesel, kakor če bi nam podaljšali božične počitnice prav do Svečnice, in tudi učiteljski konvikt bi poskočil za nekaj cm bližje strehe. To bi bilo primerno voščilo za Božič, ali pa za novo leto ali pa za nas vse, kakor hočete, g. urednik. A kedo bi se trgal o tem, kaj je primerno in kaj neprimerno. Saj jo je v tem nekoliko zavozil celo oni Jos. Stritar, čegar Zorin se je ono leto vstrelil na Bleškem jezeru. Menda ga je srce bolelo, pa ga ni mogel pomazati. Mož, ki je pisal jako primerno knjižico naši mladini, je tudi nekje položil na jezik dečku to-le zabavljico: ,Stara baba, nora baba, Usta ima, kakor žaba." Verjemite, g. urednik, da so jo otroci v naši vasi znali še tisti dan, ko smo prejeli knjige. Pozneje sem zvedel, da so jo prav tako znali tudi učenci sosednje šole, vsa župnija, ves okraj. Skusili so naprednejši nagajivci celo že zmerjati „stare babe" po tem receptu. In vender so knjigo presojali strokovnjaki; pa reci kedo, da vaški paglavci niso tudi primerni kritiki, seveda po svoje. Torej to je neprimerno; meni se je pa zdelo primerno, da sem tisti vrsti zamazal s črnilom, a kaj pomore samo jeden eksemplarček. To hasne toliko, kakor če bi vrgel Žida v pekel. Ker ne morem še tako hitro končati o tem, kaj je primerno in neprimerno, spomnim dotične glavice, ki si trudijo možgane s tem, da bi proučili socijalno vprašanje, naj bi kedaj katero slišali o tem tudi v našem listu. Saj je po mojih mislih med Slovenci socijalno vprašanje prav v našem stanu najbolj pereče; ne da se ga pa rešiti s sa- mirni besedami ali s kakšnimi obljubami, tu treba seči naravnost — v žep. Drugo si bomo pomagali sami. Morda kedaj g. Gorjanec podere kakšno pametno v tem smislu. Saj nam je oni dan povedal toliko podrobnostij v jedni sapi, da se prav bojim zanj, ker se mu utegne zgoditi po oni hrvaški prislovici: Ako mnogo kaže, malo kaže. No, pa bodi že kakorkoli: proučevanje sooijalnih problemov je primerno proučevanje, in marsikaj druzega na svetu je tudi primerno, recimo: nabiranje kron za učit. konvikt, a kaj ko jih vsakedo najraje nabira za-se, in še teh nabere malo, ker tam gori, veste g. urednik, so trdi, trdi, ko nam treba privoščiti kaj boljšega. Ker se pa ne nadejam, da bi spreobrnil koga tam gori, od koder prihajajo preklje in zdravo zrnje, za to se tudi za danes meni zdi primerno, da končam svoje modrovanje. Na svidenje ! Vaš Pesimist. Zmes. II. iilakrat' sein začel spisavati zmes, mislil sem, da bom drugače ; i UČITELJSKI TOVARIŠ Glasilo „Slovenskega učiteljskega društva" v Ljubljani Šest in trideseto leto. 1896. i* Uredil: JAKOB DIMNIK, učitelj v Ljubljani. 6 crnr^D V Lj ubij ani. Natisnila R. Miličeva tiskarna. Kazalo I. Vzgoja Na strani Henrik Pestalozzi. J. Likar . . 109, 150 K šolski higijeni. Dr. Ivan Borštnik 6, 53, 158, 177, 209, 242, 264, 296, 308, ' 317, 338, 352, 387, 407 Martin in Jera. J. Ravnikar, str. 8 in dalje v vseh številkah. Narodopisna češko-slovanska razstava v Pragi 1. 1895.1. Jakob Dimnik 10, 37, 77, 99 in pouk. Na strani Narodopisna češko-slovanska razstava v Pragi 1.1895. II. E. Gangl 118,160, 195 O zgodovinskem pouku v ljudski šoli. Luka Jelene........185 Risanje brez stigem. A. Sitsch . . 345 Ustavoznanstvo. Fr. Orožen, str. 3 in dalje v vseh številkah. II. Razni spisi. Beseda o naši reorganizaciji 219, 265, 285 Dan vstajenja.........129 Hitimo! M. Poklukar......202 Izjava........ 377, 397, 417 Kako praznujmo 50letnico vladanja Nj. Veličanstva cesarja Franca Jožefa I.? Jakob Dimnik ... 25 Koleginjam..........69 Koncem leta.........419 Luka Jeran f.........169 Moč, materijal in propali dijaki . . 256 Načrt pravil slovenskega učiteljskega društva za vojvodino Kranjsko . 433 t Nadvojvoda Albrecht Salvator . . 125 Nadvojvoda Karol Ludovik f . . . 201 Našim deželnim poslancem i M. Poklukar ..........330 Naš sovražnik. 1........399 Naš sovražnik II........420 Nekaj tolažilnih in spodbudnih mislij učitelju trpinu ....:.. 282 Občni zbor društva za zgradbo učiteljskega konvikta v Ljubljani 41, 61, 81 Ob novem šolskem letu.....314 Ob Praprotnikovem grobu. E. Gangl 378 O jednakopravnosti učiteljev in učiteljic 217 Pedagogisko društvo v Ljubljano. Več udov. Pons asinorum........362 Povišanje po službenih letih in tajna kvalifikacija. „Nizka duša" . . 236 Praprotnikova slavnost.....329 „Sijajno" gmotno stanje slovenskega učiteljsva. Stalni okrajni šolski nadzorniki . . 400 Svojim o svojem .....1, 29, 49 Učiteljska nameščenja. M. Poklukar . 89 Učitelj in narod. Alojzij Kecelj . . 149 Vabilo na naročbo.......16 Višja dekliška šola.......263 V preudarek.........131 Za učiteljski konvikt......18 III. Književnost. Aškerc A.: Lirske in epske poezije . 311 Dr. Bratoljubič Domobranski: Biser- ljubav, zlasti za Slovane . . . 183 Brezovnik Anton: Šaljivi Slovenec . 215 Brezovnik A.: Zeleni listi .... 163 Ciperle Josip: Narodna vzgoja . 164, 211 Dimnik Jak.: Domača vzgoja 19, 42, 64, 84 Dimnik Jakob: Domoznanstvo v ljudski šoli.........325 Dimnik Jakob: Pripovedke iz avstrijske zgodovine..... 324, 374 Dimnik Jakob: Slavoj in Ljudmila . 308 Fischer Oton: Pesmi Simona Jenka . 199 Fischer O.: Prešernove poezije . . 106 Funtek A.: Zivotopisni obrazci . . 19 Gabršček A.: Knjižnica za mladino 19, 43, 47, 105, 127, 146, 163, 166, 199, 215, 271, 308, 327. 358, 384,375,395, 411 Na strani Na strani A. Gabrsček: Slovanska knjižnica . 412 Gabrsček Andrej: Učiteljski koledar 395 411, 419 Gangl E.: Pisanice ......374 Hribar Dragotin: Ilustrovani narodni koledar......... 19 Ivanec Franc: Pridvižni zemljevid krške okolice. Jameršič — S. G. ml.: Materino delo za Boga in domovino .... 343 Kleinmayer: Slovenska pratika . 358 Knjige družbe sv. Mohora .... 414 Knjige Matice Slovenske.....126 Koprivnik J.: Antona Slomšeka spisi, zbrani za mladino . , . . . 199 Kosi A.: Zabavna knjižnica Kranjski grb ......... 4G Lavtar i.; Geometrija za učiteljišča . 20 Leban Janko: Andreas Freiherr von Čehovin.........20 Majka u rada za Boga i Hrvatsku . 164 Much-Rutar: Stenska tabla pra — in raznozgodovinskih spomenikov iz Avstro-Ogerske.......374 Forster A.: Teoretično-praktična pevska šola.........163 Hladnik Ign.: Ave.......165 Hladnik Ign.: Gloria in exelsis Deo 430 Nedeljko Fran: Andersonove pravljice va mladino......325 Orožen Fr.: Zemljepis za meščanske šole II. ....... 105, 163 Orožen Fr.: Zemljepis za meščanske šole III. .........341 Pedagogiški letnik A. Praprotnikove pesmi . . . 105, 145 Prelesnik M.: Pomladni glasi VI. . 163 Primožič Štefan: Ročni katalog . . 324 Razinger -Žumer: Abecednik za slovenske ljudske šole.....199 Butar Simon: Hardtov zemljepisni atlas . , . ,......374 Senekovič A.: Osnovni nauki iz fizike in kemije za meščanske šole Skuhala Ivan: Zgodbe sv. pisma za nižje razrede ljudskih šol . . . 199 Umlauft: Die oesterreichisch - ungar. Monarchie........328 Učiteljski večeri........164 Vrhovec Ivan: Zgodovinske povesti za meščanske šole. III.....165 Zemljevid kamniškega okraja . 199, 275 Hladnik Ign.: Pange lingua . . . 165 Nedved A.: Domu in ljubezni . 86, 118 Stolcer Val.: Venček cerkvenih pesmi in napevov........20 IV. Muzikalije. V. Pesmi. t Anton Nedved. E. Gangl 333, 244. — Pozdrav brači Slovencima. Emin 314 VI. Listek. Novodobno modrovanje. Pesimist. — Potres Fr. Čmagoj 39, 59, 79, 101, 122, 141. — Zmes. II. Gorjanec 13. VII. Ukazi in odredbe šolskih oblastev. Na strani 167, 182, 183, 199, 212, 213, 214, 215, 228, 308, 341, 375. VIII. Naši dopisi. Z dežele.......... . 391 Iz Ljubljane......... 320 Iz Drage ......... . 82 Z Dunaja . . ....... . 322 Iz Ljubljane 388 Z Goriškega........ . 300 Iz litijskega okraja. Janko Zupančič 20 Iz Idrije. —In—....... . 124 Iz logaškega okraja, Lucilius . . . 303 Iz Idrije.......... . 339 Iž logaškega okraja....... 390 Iz kranjskega okraja. Pivčan . . . 269 Od nekod.......... 427 S Krškega......... . 391 Iz novomeškega okraja. —l. . . . 83 Iz krškega okraja Flor. Rozman . . 196 Iz postojinskega okraja. J. . . . 63 Iz Ljubljane. Cepuder Jos. . . . . 44 Iz Ribnice. M. Poklukar..... 44 Iz Ljubljane .... 103, 124, 144, 164 Iz Ribnice. M. Poklukar..... 180 Iz Ljubljane ........ . 268 Iz Štajerske......... 409 IX. Umrli tovariši. Na strani Bantan Janez.......167, 180 Cvek Leopold.........32t Debelak Janez ........ 411 Kunstek Luka.........66 Levstek Anton...... 104. 339 Na strani M. Mehtildis Šušteršič......165 Nedved Anton. E. Gangl .... $34 Peterlin Marija ....... 21, 44 Pleško Janez ......... 124 X Imenovanja in osobne vesti. Na strani 21 in dalje v vseh številkah. XI. Uradni razpisi učiteljskih služeb. Na strani 23 in dalje v vseh številkah. XII. Razne vesti. V vseh številkah v „Vestniku". XIII. Učiteljski konvikt. Na strani 21 in dalje v vseh številkah v „Vestniku". XIV. Cesar Franc Jožefova ustanova za učiteljske sirote na Kranjskem. Na strani 64 in dalje v vseh številkah. XV. Odlikovani tovariši. Erker Jožef, nadučitelj pri Stari Cerkvi na Kočevskem s srebrnim zaslužnim križcem s krono . . . 165 Koderman Filip, nadučitelj na Frankolovem s srebrnim zaslužnim križcem. M. Murgelj Antonija, bivša prednica uršulinskega samostana v Ljub- ljani z zlatim križcem s krono za zasluge .........63 Žumer Andrej, c. kr. okrajni šolski nadzornik v Kranju z zlatim križcem s krono za zasluge . . . 393 ■ - i" . ' / - §.. ; ; ' : '