TEORETIČNA PRAKTIČNA TAMBURA lasni&Vi^J <«* V // v'' /t,n ‘o \V // ' -i» 5j5' '^VN r f* ' % m-- ‘“-- A ŠOLA SPISAL PROF. M. BAJUK -i T'*/ ^V?r,V; ;>,V t*<^c 1' -Ä^'-v ; r. _ ■ JT» d . - . -JWBWIaiEWBBBBI ._^.v.*;fern 4V, ••' - *1 «a®* ‘ 'v. / .*• ,.'rv: . V LJUBU ANS, 1929 ZALOŽILA JUGOSLOVANSKA KNJIGARNA NATISNILA JUGOSLOVANSKA TISKARNA cleopet‘ieDo ^ppak frambueaika šola. Spisal ppofi. Jt. Baiuk Ü Ljubljani, 1929. (Jugoslovanska knjigarna. Vse pvaoLce pddcžaoe. Jugoslovanska tiskarna, Ljubljana Jfahor so spremljale gusle otožno (epsko) pripouedovalno junaško pesem srbskega pevca, tako je bila tamburica zvesta spremljevavfta brvaškib vesetib tiričnib pesmi, narodnih plesov in veselega družabnega življenja sp lob. Odtod se je tamburica zelo razširita v zadnjib desetletjih tuditi oam tabo\ da imamo danes poteg velikega števita l/'udi, hi se sami za se kratkočasijo s tamburico, tudi že nebroj tamburaškib zborov, äi resno poje skupno igro, hi zlepim in včasih izvrstnim uspebom oživljajo s svo/ 'o igro naše društvene in družabne prireditve. A pa še l/udje, t[t tamburanje vseskozi podcenjujejo in zavračajo, češ dato ni nihaha umetnost Tem, če bodo citati te vrste, neba/' zagovora. 1.) Tamburanje je umetnost; če ga pravilno in sistematično po/imo. Ce ne dosega višine orkestra, godbe, hlaviga in drugib gtasbil, s tem še ni izpodbita popotnoma osa njepova vrednost. Saj so tudi med umetniki samimi razne stopnje n/ib umetniške popolnosti. Ce bi morali priznati pravico umetniškega ustvaganja samo dovršenim, na vrhuncu popolnosti stoječim umetnikom, potem bi naša umetnost kaj čudno izgtedala na vsebpoljih in v vseb dobab. Tamburanjeje pač nižja sto- poja umetnosti, a umetnost je. Od nje imajo si rohe plastipriprostega judstoa pač oec kakor od naj-popolnejse giasbe, ker je ta /azja, njim in njihovim zmožnostim ume jena, zato/id pran tafio dviga, kakor dviga dovršena umetnost umetniškega izobraženca, (joda ini orkestri niso mogoči povsod ondot, koder so mogoči tamburaski zbori, zato veljaj: Vsakemu svoje! 2.) Ta robu ra nje zbuja in veča tamburašu glasbeni čut, uči ga ritmike, metodike\ barmonije.Seznani ga, četudi o skromnih me/at? s polifonijo. Tamburaš se oauči not in se usposabtja za dobrega peoca, ki je trdna opora pevskemu zboru. 3.) Tamburaši igrajo ponajoečskupno v zboru. Pri tem sejim zbuja družabni čutprjateijstoa, kijezta-sti v današnji povojni dobi najbojse zdravito za razbojen o sožitje. 4r.)T3olje je, če se shcjajofantje k tamburaškim vajam in se zabavajo s skupno igro, kakor da bi presedeli vse večere pogostilnah, beznicah in po vasovazju. Vtem smislu sem se z v es e jem to til težkega deta to v tem zmislu posvečam našim vrtim tamburašem-. ~Pruo slovensko tamburasko solo. V Ljubljani, 1. marca 1929. I. Teoretični del. A. Trajnost tona. §1. Ce udarimo navito struno, nam zazveni (zvok) ton. Toni imajo različno tra/nosč: eni zvene le bip, drugi neka/ trenotkov, tret/'i delj časa. Trajnost to -noo zaznamujemo z notami. 1. Kote. § 2. Jtote so pismeni znaki, & nam točno označujejo trajnost tona. Merimo jo po mabib roke. JYajdaljsa nota je oobee celinka o, ki zaznamuje ton štirit? maboo, tore/'toliko časa, dokler štirikrat zapored mahnemo z roko, tj približno 4 sekun-1 de.. Ton traja(zoeni) nepretrgoma. Polovico celinke, torej ton dveb mabov zaznamujemo spolouinko d , ki obstoji iz ovala o {celinke) iv vrata I. Ton traja približno 2 sekundi. Polovico po tovinke, torej ton enega maba zaznamujemo s četrtinko J f ki obstoji iz glave in vrata. Jon traja pribtižno / sekundo. Polovico četrtinhe zaznamujemo z osminko J\ ki obstoji iz glave; vrata in zastavice. Ion traja približno pol sekunde. Polovico osminke zaznamujemo s sestnajstinko $ j ton traja četrtinko sekunde. -1- Š 3. Pregled not bi bi/ torej sledeči i celinka ima duei/z V* /K'Sl l/z po ”1/S' AY& AVxn A V* A A^ “ . «*) J*J J)J t'> ii / i > J J / 1/16 Opomba-. Osmioke vežemo z vodoravno orlico n, 6 ^ gxiia šestnajstinke pa z dvema črtama J J J J . ^>r ^4. razdelimo kteroholi noto r?a tri enake dele, mesto na dva, dobimo fro/otce. zaznamujemo jib z lokom ir? številko J, & pr.; _ , v 7fr^l\ /IV7?r7!\ mmrbmrfirnrhmrn k k čč/?# razdelimo noto na pet enakid delov namesto oa štiri, dobimo peternice Ikvintole). označimo j ib z lokom in številko s, npr.: ^ //r\ //\V ~7v rrjT3 nrn nrn nrn mil ir £5. Ce postavimo k noti piko, podal/samo noto za polovico o/ene trajnostij np>r.: o • = o + cf, J- - J + J, J. = J+ }J Ji = J + j*. Z.Jtehaji (pavze). §6. Znakom, hi nam zaznamuje/o one mate, med klerimi ne igramo, pravimo nehaji. Ti'zoaäi ima/o prav taho vrednost trajnosti äahor Dote. /Štiri mahe traja celinski neba/] hi ga pišemo taho, da pod črto visi \ ~~~ Dva maha traja polovinshi nehaj, hi ga pišemo taho, da na črti lezi• En mal? traja četrtinshi nehaj• X Pol maha traja osminshi nehaj; y in četrtinho maha seslnajsiinshi nehaj: ¥ . § 7. Fregled nehajev bi Sil takle \ celinshiima dvafa -7*^ *j& po » *j4 j/ j/ ” »i/s y V > V * V /V & * /\ A A A A A /\ /\ - 1/16 't ??????????????? i’Ä (3? postavimo h nehajupifto, ga podal/samo za polovico nfegove vrednosti. Zato traja ^-4+2=6 mabov2+1=3 mahe\ X- l+jz maha. Opomba .• Celinski nehaj pomeni v splošnem tudi, da en cel taht nične igramo brez ozira na število mabov. B.Leaa tona. §9. Tool oe zvene vsi enako, eni so višji (ianjši, drobnejši), drugi so nižji (deöeiejsi). Jtjib lego določamo z lego noč, äijib pišemo na črtovje. v 1 Cvtouje. §10. Crloije obsto/i iz petib sporednib vodoravnih črt in štirih medčrlij. Oboje štejemo odspodaj na-vzgor, — t — 3 — To črtoije imenujemo glavno črtov/e. JYote pišemo na črte in v medčrija-. k er- O u—— — n O “ ~ = §11. Poleg glavnega črtov/a imamo še pomožno črtov/e, hi obstoji izärathib črtic nad'glavnim čr-tovjem in pod njim } pišemo /ib za one ione, äileze izven glavnega črtovjcr, npr.; -g- -o- ^ lega noče oa črlovjupa noti šene določi imena. -4- 2. JfljUCL. § IZ. Lego ool in n/ib imena določamo s ključi, ki jibpišemo v začetku pesmi, i.s. violinski dL in basovski ~J'- a.) Violinski. §13. Ta ključ se imenuje tudi Q-kjuč,i.s. zato, ker lezi njegovo težišče na drugi črti' kjer je notap, violinski pa zato, her ga radi/'o vedno vse violine. JTote imenujemo s črkami iz abecede in jit? pišemo sledeče gabcdefgah c d e f g a b c Opomba-. Za bisernico, kontrasico in 1. bračje treba poznati samo one note od d navzgor, ker ne sega obseg omenjenih tamburic nize. Za 2. in d brač je treba poznati note od začetnega g do e, ker nauadno ne igrajo rise\ za/, in č. buparijo zadosča/o note od za-četka do a} čelobrač in berde imata basovske note. Vsakdo naj se not n svojem, zgoraj označenem obsegu dobro nauči, da jit>gladko čitajja prvi pogied/ b) Basovski. §14. Ta ključ ima svoje ime odtod, ker ga pišemo -s- nizkim glasovom (basom) io nizkim instrumentom. Jmenuje se pa tudi F- ključ, ker leži na četr& črti, na ktero pišemo noto/. basovski kl/učdo/očanotam sledeča mesta-. ^ho) „ - n ~~ö~"0 o ° —- z±z=" Q n o - — ■ p a & gab c d e f g a l) c Opomba -. Basovske note potrebujeta čelobračist in berdist, zato se Jib morata v označenem obsegu naučiti gladko čitati na prui pogled. 3. lestvica. SJS. JYase ubo nam samo pove, da se o zaporedni vrsti tonov navzgor in navzdolponavja skupina sedmib tonov z istim medsebo/nim razmerjem. Zato po/e istopesem obenem lab ko deček s svo/im visokim (tenkim) glasom in moe s svo/im nizkim glasom. St)'i/u pet/e teče tako lepo, da se meiodifi popolnoma kri/eta. Teb sedem ponavt/a/očib se tonov ; c- d-e-f -g-a-1/ imenujemo lestvico. Jfer imamo n/ene stoprje (tonej ze po naravi v posiubu in teče lestvica sama po sebi vedno ravno (premo) določeno potjo imenu/emo premo, iestvico. Š16. Jt/e stopn/e pa niso vse enako oddal/ene -6- druga od druge: 3. in 4. ter z Id s. sta bliže shupa/ ha kor vse ostale. Zato pravimo^ da tvori ca z da l/a med tema dvema stopnjama polton. razdal/a med vsemi drugimi pa cel ton. Cel tov je torej razdalja med dvema sfopnjarrfa v lestvici tam\ kjer lezi med njima se kak vmesni top n pr. med c in d, d in e, fin gg in a, a in h, (Primeri razdelbo ubiralke u sliki 4.j Polton imenujemo pa razdaljo enega tona od drugega tedaj, če ne leži med njima nikah vmesni ton, n. pr. med e inf d in c. (Primešaj sl. 41) §17. Jlasa temeljna prema lestvica, postavljena na c se torej glasi-. /Stopnje, ti so zaznamovane z lokom ),značijo poltone} med vsemi drugimi stopnjami leži cel ton. 4. P c es ta upi znaki. 318. Ce postavimo pred kterokoli noto višaj jf , zvišamo stopnjo za pol tona in damo do ti končnico -js, n. pr.: Opomba: Poišči iv udari vse le note na oraču po s liki 4! * §19. Ce postavimo pred äterokoli noto nizaj b ^ znižamo stopo/o m po/ iona in damo noti končnico -es, o. pr.: ■o '—^ [ I..PO t i b-o. r4 3? J b o -Ib^' ces i>es as ges fes es des ces OpombaPoišči in udari ose te note na dračupo si.4/ §20. Tone, kijih dobimo s prestavnimi znaki, bi torej leže izven stopenj preme lestvice, imenujemo vmesne ati lihe tone. ■ $21. Jfer leži med c in d samo en lid ton, hi ga dobimo iz zvišanega c (eis) ali iz znižanega d (des), sledi iz tega, da ima ta vmesni lifri ton sicer dve imeni (cis in des), da pa zveni oba tirat enako\ Iahe tone imenujemo istozvočne. Jstozvočni loviso se dis in es', fis in ges, gis in as, ais indes, dal/e e in fes, eis in f, d in ces, kis in c, ati v notah-. OpombaPrepriča/ se o tem na ubiralki st 4 / §22. Oba prestavna znaka flf in b) veljata za vse Dote istega imena do prihodke taktniee (§č6). -S- Ce pa bočemo pred taktnico ta ali oni znak preklicati, postavimo pred dolično noto vračaj tj, ki vrne noto zopet v D/euo pr volno lepo, npr.: in; § l 3F= S. Lestvice. / a.^ Durove. §23. Lestvico, äi smo jo opisali u šS15-J7, imenujemo durovo. Prestavna znaka ff in b nam omogočata, da postavimo lestvico labko na vsako izmed sedmerih s topen/ lestvice. Samo na toje treba paziti, da ima vsaka temeljno obliko ■ polton med 3. in4. ter 7. Ins. stopnjo, sicer same cele tone. i/ Ce začnemo lestvico z p, dobimo med 7. ins. sto-pnjo f-g cel ton, zato moramo 7. stopnjo f zvišati na fis. To zvišanje veja za vse/ do konca pesmi, če ni pred njimi vračaja. Da nam ni treba pisati toliko višajev sproti, pišemo ga tako/ za ključem, kar pomeni, daje lestvica postavjena na g in da igramo mesto f vedno fis. Lestvica ima sledečo obliko; , l $=-] -) - ■ p P - • t Jia isti način dobimo lestvice z £,3 in več višaji* -9- ö cis dis e fis gis ais fy Opomba-. Vse prestavne zoaäe pisi natanko načeto ali o medčrtje note, kteri velja/o! §24. Ce po stavimo testvico na / dobimo lestvico, ki ima polton med4. in S. (t}~ c) namesto med3. in 4. (a—b). 7o popravimo s tem, če znižamo 4 stopnjo l) v des. Jfer vel/a ta niza/ za vse b v pesmi, si prihranimo opetovano pisarye nižaja s tem, da ga pišemo takoj za ključem. lestvica ima sledečo obliko: f g a ijes(b) c d e f Jta isti način dobimo lestvice z 4 3,4 in več ni-žaji', npr. ; 0 b ! _[ | 1 He,dur Jj -J J bes(b) c d es f ga fes 1 11 1 —4-,—: --------------- :____________^ :_ /—N 0—: #= J d —6 ^=^=i==d es f g ccs t)es c d es Opomba-. Tdmburice so ubrane na terneju y- duro-ue lestvice} v te/ lestvici tudi najlepše zvene, te/'lestvici Je prilagodena tudi vdiralca bisernice in ± bračajPrimeri ubiraläo od s. predelka dat/e!) V tej lestvici Je pisanih tudi na/'vec skladb. Dobro zvene se tudi c-dur, f-dur in d-dur. Cim več višajev ali nižajev ima lestvica, tem slabše z ve niza- lo zadošča tamburašu, da pozna lestvice doz, kvečjemu do 3 § in do J, kvečjemu do Z b. b.) o loue. §25. Poleg durovib imamo tudi moloue lestvice, hi zvene vobče otozneje in se razlikujejo v bistvu od durovib vtem, dajimje 3. stopn/a za poltona znizana. Zato ima c-molova lestvica es namesto e, d-molova j namesto jis, e-molova y namesto -11- gls Lt. d. JYolove lestvice im a/o sledeče stalne prestavile zna- $=] f%=l -fc ff2 J? - -> L. . ®=i \' y_t2 a-mol e-mol b-mol d-mol g-mol c-mol Druge znake pišemo sproti v skladbi. C. Tbht. S 26. Posamezne mabe vezemo v takte. Za določitev taktove skupine so meroda/ni samo krepki poudari./Skupino od enegra krepkega poudara (maha) do dragepa imenu/emo en takt. Takte ločimo s taktoico =E]=E Z ozirom na število makov in po uda rov v enem? taktu delimo takte n enostavne in ztozene. 1 £ do stav ni tat? tl. S 27. Enostavni takti ima/o samo po enpoudar, kije vedno na prvem mabu, in so zlozeni iz duet) ali tret? maboo. a) Dvodelni takti. š 28, Jfadarje v pesmi (skladbi) vsak drapimal) enako krepko poudar/en^ teda/ge pesem zlozena v dvodelnem takta, štejemo mabe 1, Z, /, ali -i2- označujemo z mahom čoke -, | Poudarje pri šte- tju vedno na 1, pri mahanju vedno na mahu navzdol. Jtačin takta napišemo v obliki ulomka laäo/'v začetku skladbe za ključem, i.s. 3/$, če pišemo in igramo na mad osminkoj če pišemo in igramo na mah četrtinkoj 2/g ali (£ (alta breve), če pišemo in igramo na vsak mal? po eno polouinko. JTajpo-gostnejšije redkejši % takt. Opomba: Primeri in igra/ vaje/ Öa Tridelni fakti. S 29. Jfadarje v pesmi (skladbi) vsak tretji mah enako krepko poudarjen, tedaj Je pesem (skladba) zlo zena v tridelnem taktu, štejemo mahe 1,2,3 Kilo jib imenujemo tudi.. vodnice ” in tamburaše.. vo/ači* V drugo vrsto pa štejemo vse bugarje, detomace-lobrač in berde. Te igro spremljajo, zato/im rečemo „spremnice "in tamburašem, spreml/ači* 3. Podrobni opis tamburic. iBisernica. §39. a. ) Opis, bisernica je najmanjša tamburica, nje obliko kaze sl 1. Jljeni glavni deli so sledeči; Rup je uotel in in?a namen, da zuok(too) o/dči in prjetno pobarua. Jfa vratuje ubiralka. kije razde jena popreckab o predelke. Vsak ton ima svoj predelek. Otauica nosi vdalo. na k terem so prilr/eni ui/aki. skterimi na ulja mo strune in ubiramo njib ione. Zvočnica prepušča zvok u trap in iz n/epa. Prečke ločjo predelke in določajo njtb ločen ton. Jfonjiček drži u Štirih malib zarezat) strune■ da se ne premikajo pri drsanju na levo in desnojn jib duiga toliko, da -19- se pri drsau/a ne dotikajo ubiralke, temveč nibajo prosto oadnfo. Jsto nalogo irr?a kobilica. kijenekoliko vis/a od konjička. Se delce brani 'simna m. da se vsled napetosti ne zajedo v pokrov. Zobek (pri bisernici dva) drzinjb drugi konec, da ne popuščajo. 13 12. 15 16 sl.1. (glavni deli bisernice. I = trup, z = vrat, 3 = glavica, 4 = obod, s = dno, 6 = pokrov, 7 = zvočnica, 8 = ubiralka, 9 = prečke, 10 = predelek, II = vljalo, iz - vijaki (štirje), 13 = polž, ; , /4 = konjiček, is = kobilica, /6 = sedelce, 17 = strune (štiri), 18 = zobek (dva). b., l/kor. Bisernica ima štiri strune št. 14, ki so vse ubrane na d = |p= žjega pregleda osem tonov nize kot zvene, tore/-. jL- , /"• „ /v r/V/i/A/v TTh t’ysv /2d sv vsv *r/nj s\ w Radi enostavnosti in la -pa pišemo vse note za itd. gr~a c.) Ra zdetöa. Ubiratkaje razdeljena do prve pike is. predelek) za ase st tri strune ßo poltoni t). Prazne strune zvene vse enako d. Od s. predelka dalje pa je CjJ I tfc- »Jso» JV»}A. T Oj 0» Drsanje-. glej S 60—66.! fo Jialoaa : bisernica ima previsok, kričeč ton, zato ni posebno pripravna za igro sama. Vtambu- -22.- raškem zbora igra navadno glavno metodi/o^ zato je ne sme manjkati v nobeni zborovski sestavi. Pripada ji o zboru nekako ista nalogami jo ima v orkestru prva violina, oziroma flavta. Vsled kričavosti in visokosti tonov je prikladnejsa za ziuabne kol za počasne melodije. Jtje melodija je podložena navadno s t tračem, leda/' se nje kričavost precej zakrije. g.} Vaje. JBiserničaguje treta posebne spretnosti J zato naj si z marljivo, vzdrzno pravilno vajo izuri prste po vajab A, 1-14 in pazi, da se ravna po na vodi lit) tek vaj tudi sicer pri igri. V začetku je dobro, če si po vzorcu tet? vaj napise nad vsako melodijo primeren prstni red. Sicer pa pomni: Prsti /evice, kazalec, sredinec, prstanec in mezinec so skrivljeni nad strunami tako, da padajo njih konci navpično o predelke na strune. Pri vajab uporabljamo ose štiri prste, zaznamujemo jib po vrsti od kazalca do mezinca s številkami 1, S, 3, 4. Pritiskamo vedno po dve skupaj ležeči struni v istem predelku. Pritisnili moramo v sredi predelka, ne na prečki dobro do ura ta, sicer strune grdo zvenČe. -23- levica mora drseči urno in varno od vratu, hoti kor treba. Večinoma se giblje te v zapestju in prem tka le pest naprej tn nazaj. Prt vajah st ste/ taki, če treta na gtas} z nogo ga ne s m es udar/ati tn s tetesom ne gibati. Vadt se tako, da giedas vedno o note tn tovts 'tone s prstt na slepo! sSprva se veztqj’sam. 23rz ko malo napreduješ, pa igraj z drugimi instrumenti vaje A, 1-6 in J3 ter komade, ki so pisani za zbor in jit? abitis*' v trgovinah. Skupno ve z da nje je izredno vazno, posebno v man/sil? skupinah po dva, trt/e, stir/e. Ude n naj šteje takt na gtasl Opomba-. V začetku dole tamburaša, posebno biserničarja, konci prstov, večkrat dobi na njih male žulje. 7o vaj ga ne moti / Jfasneje izgine to z vajo samoposebi. S. jfontrašica. §4o. Jfontrašica je povsem slična bisernici, le včasih je med. bisernicami toliko razločka\, da so vehtere toliko večje od drugih, da ta razloček se spoznamo. 7edaj izberemo za kontrasiee rajši večje instrumente, ßicer velja zakontrasico vse, kar je rečeno v S 39. a, b, e, č, d, e. -24- /, JTaloga. Jfontrasica igra običajno v zboru največkrat: drugi (spodnji) g/as k bisernici, včasib pa z njo isto metodi/o. Zato jo primerjalno nekako z e. violino a orkestra. / g., Jfr/e. Jfontrašičar neg preigra ose vaje pod A, 1-14, sicer pa uel/a zanj vse: kar je rečeno biser-vičar/u v točki g, S 33. 3. Pr vi brač. S 41. a.) Opis. Prvi dračje skoro se enkrat tako vetik kakor bisernica. JT/egooo obliko kaze sl. 3. Jtjegovi deli se imenig'ejo ravno tako kakor pri bisernici in jim pritiČe ista naloga. -Ze trap ima drugačno obliko ■. podoben je polovici po dolgem prerezanega jajca. Zato nima oboda, ker je dno tako upognjeno\ da sega krog in krog do pokrova. Bazberi vse dele pri brača po sl. l., str. 20. in jih primeri s sl 3. / b.) Ubor. Prvi bračima paroma navite štiri enake strune, i.s. st IB > ubrane so vse štiri na ; zvene torej tako kot so pisane ali s tonov pod bisernico. -Ernd c.) Razdelka. Prvi brač ima prav tisto ra zdel-bo kakor bisernica (sl e J, samo njegovi predelki so približno se enkrat tako široki kakor pri biser- -25- oici. Bazberi vse note po si. 2., sir. kejši\ iepo vezano igra rje na/ta z e, za to je posebno priporoči/iv tudi za igrarje sam zase. Pobro se zlaga s kitaro, s citrami) ce- lo s kiavijem. Ziba razdel-ba ubiraike (po poltonih) ga usposabjada igramo nanj la Öko vsako metod jo. Stoti samo to, da ima navzdol premalo obsega (samo do d). Jfdor namerava tore/igrati sam za -26- sl.3 se, neg'sikupiprvi (ali dragi J drac. V tamburashem zboru prvibraČ vodi, igra skoro vedno glavno metodi/o, zato Je ncjvazbe/sa tamburica. Jgrajo naj'ga najspretne/si tamburaši/ Zavoljo prijetnega tona ga radi uporabi/a mo tudi za solopestni s spremjanjem zbora. g, Vaje. Jfer ima isto razdelbo l?ot bisernica, igra vaje A, 1-14. Prečitaj§39. g, hi ve ja z opombo vred tudi zal. drac/ 4. Drugi drac. §42. a.) Opis. Drugi bračjepo zunan/dsti enak prvemu braČu, le daje v časit? toliko vec/i, da ga moremo na prvi pogled ločiti' od prvega. Jt/egovi delt so isti kot pri prvem; zato prečitcg'$41. a.) in 39. terpoisci na sliki 3., str. 26. vse omergenedele na drugem braču/ b. i Ubor. Drugi drac ima štiri paroma navite strune, is. desni dve (i. in 2.) stil, levi dve/3. in 4.) s? 4. Desni dve sla ubrani na d = levi dve pa na jz = % c.) Bazdelba. Ubira/ka je ra zde jena za desni dve struni od d- dz= p ^ is. po poltonih (liho), vsak polton ==fc ima svoj pr e - -27- •Y* o oo «Na +4-- i?= *v» Ca >^s 0» o> *S> Qo ^0 fc *5 & fe K* t $ fc» clÖlt deleh. Za levi dve struni fq) pa teče od a do d libo popoltonih\ ode dalje pa ne. Jčatančno razdel-6o kaže sl. 4. lk.1 Opomba: Bazdelbo u-biralke sije čreda s pridno vajo tako zapomnili, da najdemo katerikoliprede/eh na prvi mab, ne da Si pogledali z očesom nau-biralko. c. ,Drža. Vse labo kot fi rečeno zalbrač o S 41., Čin za bisernico V š 39., C. d., (Jdor. (flej $ 49.-55/ e.,Drsanje. R> š 60- 66/ fo Jfaloaa. Drugi brač igra ponavadi drvgifni-žjOglas k prvemu. Zalo je dobro, če se vadijo bračisti skupno brž&o so predelali osnovne vaje vsak za se. JZore tva Co •^s Qo <0 fe t* & c2 & fe & fc h k -:r -+f =?r sl. 4. pa z. brač igrali tudi samostojno vsako melodijo, -28- her ima (libo) ra zde Ib o po polton ib in obseg tonov navzdol do g. Poleg tega more/o dobri igralci igrati tudi dvoglasno, pri čemer Jim dobro sluzi razdelba ubiralke na 3. in 4. (g) s tranig na k teri igramo n tem slučaju drugi g/as. Za samosto/no igro Je 2. braČ tudi radi /ega pripraven, her ima močnejši zvok odi. braČa. Vtamburaš kem zboru prav lepo podpira igro i. brača in tvori most med vojaci in spremljači. Posebno polno zveni melodija na g- strunah. g.) VajcL Prečitaj vse, kar Je rečenega za bisernico in z brač v 39J, f0 in §41., f., / Vaje st. 1-6 in st 7-11 preigraj natančno, vezbaj se, dokler Jib ne zadeneš točno in bitro/(JteJ vedno le na note in ne na ubiralkol S. Tretji brač. 343. a., Opis. JYed drugim in tretjim bračem ni nikakršne razlike, le včasib se dobe med drugimi brači kteri malo večji instrumenti. 7b potem navadno odberemo za tret/e brače, ker imajo temnejši in močnejši zvok. Prečitaj vse, kar je rečenega v 342., a.} / b.? Ubor. (jlej š 42., b}! c., Razdelba. QlejS 42., c.} I(Slika 4.) -29- č., Drža. C[lejS42.,č}! d, Ubiranje. Qlej49.- ssj e..> Drsanje. (jlejčš 60.-66.! /.) Jfaloaa. Tretji brač služi deloma spremljavi melodije sten?, da se gibi/e v melodični črti' med vodnicami ir? spremnicami, deloma pa nastopa čudi s samosto/no metodi/o, da o/a čaje in izpopolnjuje harmonijo, da poživlja rtasti' ona mesta^na äterit) je melodija vodnic preenoiična’ 10 se včasih druži z *?. braČem in ga o/ačuje in podpira. Prav dobro pa moremo uporabiti 3. brač tudi da samostojno igro. g.) Vcjie. Jfot za e. brač st. 1-6 in st. 7- //. 6. Prva buaarua. § 44. a0 Opis. P uganja ima trup kakor bisernica > a je za polovico vega od rje. Vsi njeni deli se imenu/o kot pri bi 'semiti, zato gl -33- c., Pazdelba. [Zbiralka je razdeljena(libo)po pol-tonib, kakorprr i.bugargi. Tudipriz. bugartji' ne potrebujemo več razdelke nego jo kaze sl. 6. Zal.iM. 8 3. o- 4. o- 7 8 Za 3. Za 4. u -*=1 0 =}= ■" '*-A 'M ?V> Oj *fc V it ■< > oktavi, včasih pa oktavo nad berdetom. 7ta- di polnega, temnega zvoka dobro podpira brače\ a je prešibek, da bi nadomeščal ber-de. Zato so poskušali napraviti tv d L 'tak čelobrac; ki imel navite in ubrane strune na g in c. Pravzaprav pa vprašan/e Če-lobrača in njegov pomen v tamburaškem zboru se ni popolnoma rešeno. V močnik), številnih zborih naj ne manjka, za samostojno igro pa ni preveč pripraven. g.) J&š ({lejM. A,e.)! Opomba. Jferje lepo drsanje na čelobraču težko, je skoro boljše postaviti v šibkejši sl 7 zbor še en ali dva 3. -36- Oo <0 H t\s & ‘A '5^ 'S- -t brača zvesto če/ob raca in to se zlasti zato, ker en sam itahprerad utone v količka/'številnem zbora za vol/o svojega temnega zvoka. 9. Berde. §47. a.> Opis. Berde je po svoji zunanjosti podoben bisernici oz. bugari/i \ a je tako velik, da ga moremo igrali samo stoje. Strune so zelo debele in močne, zato se vijalo razlikuje od drugi d tamburičinid v jat. Jmenuj vse berdetove dele po 3 39.,sl 1. m/ib primerjaj s sl. s. / JYameslo zobka ima berde 10- eo cm dolg zele-zen nastavek z ost/o, s ktero se ubode v tla; da se med igro ne premice. d.i Ubor. Berde ima štiri strune, ki so navite in ubrane paroma. Prvo zaznamujemo običajno z d, J ubrana /e nad= ^ tretjo označuje- mo običajno z jjt in 1 je ubrana kot pri čelobraču naQ= J Druga in četrta struna sta oviti, zaznamujemo ju z dz in Oz. zvenita pa oktavo pod gora/trna, tj. podi, in 3., torej J) = ^3 | m / Opomba. ČBerdist naj pazi posebno, da stoji med igro mirno>, da ne migazglavoJ ne gibi/e s telesom po faktu, da si tudi z nogo ne udarja takta in da ne gteda na ubiratko. Oči naj bodo uprte v note / C Sestava tamburaškib zborov. S 48. Jfdor namerava igrači sam zase\ naj si kupi l. aii e. brac\ ker sta ta dna za samostojno igro pripravna, vse ostale vrste tamburicpxz ne. Jfjer pa se nameravajo tamburaši združiti o zbor, morajo upoštevati določene, preizkušene smernice, in si nabaviti take tamburice, ki po številu tamburašev primerno zvene. l.) Ce boceta igrati skupa/ dva tamburaša, na/i gra edem brac, drugi č. bugarifo. brač vodi, buga-rija spremlja. Jtadaljna sestava zborov bi bila: a a za 3 člane: b.> za štiri elane-. 1 prvi brač, 1 prvi 'bračt l drugi brač, 1 drugi brac, , y , ... i l.aii 2.buqanja, i druga bugaaja z mali bec%e J -40- /, Za 9 članov: Jftamburicam pod e0 še l prvi ali tretji brač. g.) Za 10 članov-. i bisernica, 1 kontrašica, z prva brača, i drugi in i tretji brač, i pruo bugarijo, 2 drugi buganji, i srednji berde. h, Za a članou: Jf tamburicam podg.} še i bisernico. i> Za 12 članov: Jf tamburicam podg.> se i pruo bugarijo in velihi berde. 20 V nadal/ni ojačbi si slede tamburice i drugi brač\ i kontrasica, sei prui brac,i druga bugarija, zatem sel srednji berde, itd. Paziti je treba pri večjem številu tamburic, da prideta v zboru povprečno na 3 bisernice po 2 fiontrasici\ 3 ali 4 prvi brači, 2 ali 3 drugi in ravno toliko tret/ib. c., Za s članov -. Jf tamburicam pod b.} še eno ('drugo) bugarijo. č, Za 6 članov-. i bisernica, i prvi brač' i drugi brač, i prva bugarija, i druga bugarija, i mali berde. d., Za 7 članou: Jf tamburicam pod č.} še i kontrašico in mesto malega srednji berde. e.) Za s članov: Jftamburicam pod d.> šel drugo bugari/o. -41- Druge bagarije naj bodo za 1 šteullneje odprvib, vset> Sugar// do/do za er?o Ireijivo mar?/ kol os talit? tamburic (na 9 vojačev 6 bugari/j na vsake j bu-ga rije menjaje se / mali oz. veliki berde, ker mora biti vo/a vedno močneja kot sprema. 3. Pri raz delilai tamburic je trebapaziti, da dobe najspretnejši tamburaši1. brace in bisernice\po -tem s bede drugi brači in kontrašice. Dabra razdelitev instrumentovJe za napredek zbora vete vazna, zato pazite na to / C., b/biranie tamburic. §49. Dobra in pravilna ubranost strunje pri tamburicah prvi in poglavitnipogroj iepega tambura-n/a. Vsak tamburaš na/se nauči ubrati sam svo/o tamburico. Pri tem je Ireba na/prej paziti, da so v redu strune, kobilica in ubiralka. i.Strune. §5o. Jtdvijati smemo na tamburice le one strune; ki so pri opisu posameznih instrumentov poset/ejoznačene {npr. bisernica .• 4 strune št.14^ prva bvgarijadve struni št 14, eno št. //, eno pa št. 7, it d.J. Stavite morajo biti tako brdno in varno, da pri ubiranju ne popuščaj. Jfa koncu, ki ga natakneš na zobek, napravimo dobro zanjko -42- , o sledeči obliki fjj . Drugi konec pretakni skozi v Jakovo luknjico tatp, da bos privijal z desne proti levi, ovij konec strune neka/krati okrop vi/dka in struno odsčipnida ne do štrlela okoli. Priod-vi/an/u strun sklopčiča pazi;, da se ti ne zvije/o, ker v preuitik kolenčkib strune rade pokajo. 2. Jfobilica. £ Sl. Jfesto, k/er stoji kobilica,Je uČasib zaznamovano z luknjico, včasil? pa te oznake ni. Zato moraš tudi sam znati poiskati n/eno pravo mesto. Jfauito struno, kijo ude res na n/e/prikladen ton, pritisnipribisernici. konirasici in l. draču v 9. predelku / Ce ti zapo/ečisto oktavo, tj. s tonov nad prazno struno\ sto/i kobilica na pravem mestu. Če je ton v 9. predelku prenizek; primikaj kobilico proti z vočnici toliko časa^dadodisčisto oktavo, če je previsok,jo popotreti odmikaj/To mesto se da tudi izmeriti, ker teči natančno tako oddal/eno od 9. prečke, kolikor ta od kon/ička. Pri 2.. 3. draču. čelodraču in berdetu ležisredi med kobilico in konjičkom 12. predel. zato uravna/ kobilico po 12. prečki/ Pri i.buaari/i uravnaj kobilico po 12.prečki 2. strune čd). prič, buoari/ipa po 12.prečki 3. in 4. strune (d)! -43- Ce ve stofi kobilica točno na svojem mestu, zvene strupe napačno, ker Je ubiratka razdeljena le z ozirom nato določeno mesto kobilice. 3Mbiralka. S 52. tJbiratkaje razdeljena po prečkah ta A\o, da zveni napela struna od gornje prečke do kobilice. Ttazdelbo preizkusi nauadno ze tovarna tako, da so vsi toni pravilni če so nauite prave strune. Ce bi pa le utegnila primeriti se napaka, moraš prestaviti prečko bliže konjičku ali kobilici^ da dobiš pravilen ion/ Pazi pa, da naui/esprave strune\ ki morajo biti ubrane pravilno (normal-no) na predpisanem ionu. 4.} Ubiranje posameznih tamburic. S 53. Tamburice ubiraj vedno normalno (po harmoniju ali po piščalkioz. po vilicah). PonekodJih ubirajo vise, zato/im strune pokajo, vratovi se upogibajo. Ce Ji d pa navijemo nize, ne zvene lepo in intonacija ni Čista. Jfove strune začetka popuščajo, ker se zateza/o njih zanjkena obed konceh. Zato navito struno nekterikrat nategni na ta način, dajo primes"v sredi in dvigneš nekaj krati kolikor gre brez suroue sile. 7o ponavljaj) dokler tona ne zdrz?. a., Bisernica, kontra sica, t brač. §54. Vse štiri strune so enako ubrane. Jlajprvo uberi prvo struno točno po harmoniju ati po piščalki. JTato udari i. in 2. hkrati ter natezaj zvenečo e. počasi toliko časa, da se n/en zvok utopi v zvoku i., t.j. da st i siŠ te en zvok. Tedaj sta struni ubrani. Zatem uberi 3. struno po e. in 4. po 3V. če pri sklepnem udaru used štiri d strun slišiš le er? sam utit zvok, so strune čisto ubrane. Preizkusi konečno tudi r?jit) oktave u 9. predelku/ b.> 2.. 3. brac in celo brač. S 55. Vse te tri vrste tamburic ima/o ubrane strune paromais. i. im. na g, 3. in 4. nad. Ubirati pričnemo 4. struno in uberemo po njej 3. kakor pri bisernici (£49., 40 a.}) e. struno po i. JTato pritisnemo e. struno v z predelu in Jo toliko časa odvijamo ali privijamoJ da se n/en ton popolnoma utopi v zvoku 3. in 4. strune. Zatem uberemo i. struno po e. kakor pri bisernici. Ce pritisneš v z. predelku i. im. struno^ morajo zveneti vse štiri strune kot en sam zvok ulito, da slisimo en sam ton. JTo si ubral strune na predpisan način, preizkusi čistoče še na ta način/ c.t i. buaarija. §56. Uberi 2. struno po harmoniju ali piščalki -45- čislo na d! JTato ubiraj 1. struno toliko časa, da soglaša ion o n/e 3. predelku s fonom prazne e. siru ne/Cc pritisnes>. struno o s. predelku^ dobiš gr; po tem iona aderis, in 4. struno soglasno/ Ce udaris use prazne strune^ zadoni akord Ji-d-g, tj. g-durou temeljni tri zvok u obrnjeni obliki. d) s. buaarija. Š 57. l/beri 3. in 4. struno po harmoniju ali piščalki na d kakor pri 1. bračulJTato uberi z struno takO; da se tjen ton u s. predeiku krije s tonom prazne s. in 4. strune'Prvo struno ubereš po 2., Če uberes n/en ion u 4. predeti?u s tonom prazne 2., ati pa n/en zuok u z predeiku s tonom prazne s. in 4. strune. Prazne štiri strune dq/č> akord: g-b-d . t. /. temei/ni trizuok p- dura u pruotni obliki. d.,berde. §58. -Berde ima paroma ubrane strune kakor ust bračij a vendar tako, dasta ubrani po due indue u okiavat?. Začnipri 4. struni in jo uberi po J 4o., i.j-40 at Jtato uberi ovito 3. struno za oktavo nize po posludu^ ati pa takoJ da uberes njen ton u 12. predetapo prazni 4. struni sopla- -46- SDo/ k Ce pritisnes 2. struno v z predeiu, da ton d_’ tj. zvok prazne 4. strune. Jzenačiju, da se sočasno krt/e ta/Prav tako uravnaj zvok 1. ovite strune v z. predelku poprazni s. struni/ Jfer zvenita oviti struni dosti nizko, da neve-zbano ubo težko dotoči n/i/u pravi ion,je dobro, če preizkusis čistočo rjibovega zvoka v okta- vi tj. v ie. predelku. S. Udiranje iamburaskeaa zdora. §59. Vse tamburice so ubrane na temei/u (7-durovega trizvoka. Zato ni čuti' v praznit) siru -nab vset? instrumentov druc/ib tonov, kot sestavine akorda a- b-d. Zatorej jib po tem tri-zvoku tudi ubiramo. Posamezni tamburaši tabko uberejo iz kaierepakoii vzroka svoj instrument nečisto; zato je pravdno ubiranje uu/-no potrebno v zboru. Jiajprej dotočite na vseb tamburicah čisti d. JTe prenehajte z ubiranjem, dokler d useb tamburic ni soglasen/ Jfo si nato vsakdo ubere na povedani način svoj instrument, na/'udari zbor 4 r?ato

Pri tam-bučanjuje drsanje najvažnejšicinitelj. Od pravilnega drsa n/dje oduisna barua (lepota in milina) zvoka, z različnim drsanjem zuok jaci-mo ali slabimo./Skratka, vse predr?ašan/eje oduisno samo od drsanja. Zato se mora tamburaš priučiti pravilnemu drsan/'u z neprestano in neumorno vajo. 1. Drsalica. §61 Drsamo z drsalico, kije včasil? iz zelvovi- Jiruatipravyo,, trzali j po nemsAo,, ZUpfen ”. Jfer drsalica po udara drsi preko strune in zato udarcev pravza- -4d- ne, iz kičovine, čresn/evega faba, včasib čudite, rože vin e in drugič? podobnih snovi; na/nauadne/-se, do čudi na/boč/se so te cečuioida. Odlike/e ovačasče uči'pa čriogčače. Triogčačeso boljše, ker ima prispičen konec vec/o upogji-vosč kakor oval, in moremo proizua/ači čepsi, mebkejst zvok kakorsčrdim ovačom.Sicer pa ni bisčuene razčikc^ čakko si drsačico odrežeš ovačasčo čudi sam?. š 62. iDrsačica ne sme biči -. a.rprečrda u?predebeča, ker se pri drsan/ 'u pre-mačo ači nie ne upogiba, proizvaja za vol/o čega črd z vok in prečrpano surovo brenka n/e mesto čep ega, zdrznega drsa n/a. b> premeöka inprečenka, ker se preveč udq/a^ ko drsne preko sčrune\ proizua/a prešibek zuck in se rada zčomi- c.) preuečika. ker sepri drsan/u preveč uda/d med sčrune in črga drsanje> č.j prekračka. ker nam včone medprsčz in sezuto vsak Č?ip dočikamo sčrun s prsti in kvari . mo značaj zvoka. cL-^dj Drsalica ne sme imeči prečopib robov, ker nerada drsi preko sčrun, zuokje škripajoč. prav nestišimo izrazito, imenu/emo to proizoa/aD/c tona „drsad/e ”. ~ 4:9 ~ e0 V splošnem pa veja pravilo .• Čim debelejše so strune^ lem močne/'sa (Irša) mora bili drsalica. Zalo imajo de rdi sil posebne drsallee. f0 dfovinasle, rožene In koščene drsallee proizvajajo preoster, kričečz volt, zate so nerabne, na/bol/se so Iz celuloida. Š 63. JJrsalico držimo n?eddesnimpalcem in kazalcem, lal?ho p a Jo podpiramo se s sredincem. Oslallprsliso radio upognjeni lako,da se ne dotikajo simo. dfezinec se more pa opira- li ob dno, da os la n e desnica redno a enaki legi nad strunami) kdor se pa temu brez lega pripomočka.privadi, /e lo tem bol/e. Drsalico držimo mebko, ne trdo, krčeoilo. Trda drza drsallee povzroča okorno in trdo, neprijetno drsa n/e j zvokje neprijeten, trd in surov. Drsalico držimo med prsli navpično nad strunami tako, da je konica malo naprej nagnjena. Cc bi jo držaliposev ali nagn/eno nazaj, bi se za-likala in ovirala lepo drsanje. 2.Drsanje. 364. Drsan/'e se izvrši z lahnim udarom drsa-lice ob struno z ene in drsan/em preko strune na drugo stran strune in nazaj. Drsalica mora drseti preko strun rahlo, brez sile, zato morabi- -so- tigidka; cim ditreji so udari, tem lepstje zvok, čim mehke/e se tzvrsi drsa D/e zohehstrant, tem mehke/sije zvok. Desnica je s spodnjo lak jo radio oprla od rod dna prised/Uj pesi lahno ipogrgenaproti strunam, se gttd/e a zapest/u tako, daje vsa roda odzapest/a dal/e mirna, tresen/e tzva/a le prest od zapestja dal/e: lepega drsan/a se vadite toliko časa^ da ne do-sle razločevali posameznih udarov po strunah; temveč samo vzdržeOj n ep relrgan zvok It a dor npr prt violini. §6S. Drsanje se vrst vedno po dveh strunah, zato veždaj roko neprestano In dodro pazi, dane do uhajala na so sed rji struni. Sestna/slinke in osmtnke navadno le udarjamo, prav tako vse one note, ki ima/o ptko nad alt podglavo ( J* J ). Qlej vajo M D, i. / Vse druge nole pa zdržema drsamo tako, daje med posamezni 'mi notami samo en mah ali tresajpresledka. Š66. Jtotekijih veze lok, drsamo drez slehernega presledka tako kot so vezane. § 67. Duganje navadno le udarjajo, is. čez vse s ti rt strune z enim udarom, alt pa pretrgano^ -51- struno za str udo tako, da udaridrsa tka 4. in obstane ob 3.; udari to in obstane ob z. struni. ((jlej ua/o J} /. /) Akorde vzdržimo, da zu e ne toliko časa, koti kor kaze/o note, potem/it? pa izpustimo in, če/e treba, da utihne/o strune na kratko use hkrati,potožimo desno zapestje na strune. Tremolo (0) drsamo preko used strun in ga končamo s kratkim in odtočnim udarom preko vseb strun, (({lej va/eA, 1, s., 3, s.). iBerde se rauna natančno po navoditihki' veljajo za bu-f,,i.-6.s ki so določene za skupno igro. Kšak tamburaš imejsvo/b so/o in svo/e note. 7b-zneje zadosča/o ene za du a tamburaša iste vrste. Jtote ime/te na pultih, ne na mižal?j pulte si napravite lahko sami .Sedite pri vaji tako tabor pri nastopu. Zborovod/a na/' točno maba lukt, da sega navadijo vsi tamburaši. Pred vajo uglasite instrumente, zborovod/a jil? -54- preizkusi/ Jskupne vaje imejte najpre/ s posameznimi skupinami: Vojači za se, spremtfači zase/J3ugari/e naj se vezbafo lezberdetom odenem. Thdipri posameznih vajah doma na/vsakdo ste/e iaht. Teoretski dei /-35)predeta/tepo odstavkih skupno. Jstočasno od are do are odstavke iz praktičnega deta vsak instrument svo/opis, udiranje (3$ 49.- 53.) v splosnem in vsak za svo/ instrument; $3 60.- 67. pa prede/avajte skupno in se vadite od vaje do va/e zeto martjivo posamezno f $71. Pri va/ah in/avnih nastopih sedite tako razvrščenidagledate vsi v zborovod/o. Äed kažeta načrta a.j in b0 a, Jfali zbor. ry (\^ -«A ^ C- ~ —-£? O 1 (Š66f< Lf } , ff o L V) -o o o ' C -o . .o v v o C/- —z-d —c l=^=i •s c I * JZt «3. £zE -#—4- š "š izr * # i * —4- M. ..J. —C—& *ltl 5 5. (§67) I O . t.... j ÄS r-T, FITE^ Lr ir 7 |^ C; teti d.) Za 2. in 3. brač. sŠt 1-6 kakor za bisernico (a1 m 1 z na g~— z 3 Z 1 g) * .#== 2 4 3 3 2 i 4 3 i J^-J- -j^i — i»; * 2 4 3 2 1 Z 1 W ^ ; tj|4 '1 nay i™ 3 jU- j J 12 4 4 1 2 3 2 3 2 - w frrm 0 13 3 12 4 4 1 Z 3 Š^-t: ■ At ■■ 4 3 2. h r> =p£ rj—a—r -_J—Z = ^ i. p f 'na o*~- 1 2 3 4 3 z o- ■ ■ ■ : &=■--'1 r «z ° jl-^3 — ^ i 4—^ ( O 1 O 3 O Z O 3 0 2 0 r-j—p-i—j58—=T—~T—!1*R ffl 4 ±ij—j « j* 3 0 2 c —tM—* J L-±±--U—t=4 T" / S 4 r-t- -i jpf jj—i 4^_0 3^0 z O 4 0 3 O Z O - 4—- J "—:~t a i— — — # ; J -'-j—j— ... f # -4 M # 1 *■ i ■ j i pl— 1 o 1 0 1 0 4 0 3 O z O 1 O O O 3 O S s—- ^ jj4a r-r 9ay ViPflP f H 2 4 1 1 Z 4 3 f < "' f 7— &|) 4 i ■* * Ji j/ ^ y -60- yaaff 8. 10. £ na gr 12 4 4 na a i e 3 ■i * I * / 2 3 2 1 3 13 na 11 H ^ ■ -^1 — -tf i ^ 4 J v ... —J <1 Mii -J — 4 3 2 1 3 iPP^ i i i na ST _ j7" c.) Za i.bugariio. -£_Jp^C /."J:^rjzl^ J ^ JZ^j-iZ-Jii:^ J"] J J :^J ^ J 6 * 6 jL)^ ^ J. jjglz =3= 2*± :^:.J::;:^: i z žžj ~~^~~t ? fi 6 - ^ f <* ItZZ > y l —=-—J J 4 ? BUJ A J « G Gx C ) o v— —ö 4 4 —ir-H -j £ £ n +1 --*—4-4-4—4— <5 9 9 Gr G 3- T ' # <& f^hf “f a a, „ | ^-J- a c ■ ^--(*- li J=4 ¥ t—r i m m ü ^.hL--4 - ■ z s' i 4^ * ,4 1 * -65- J/s. Jftc. . l.br. 2.br. 3br. i.bg. z.bg. čbr. bd. * M p • v ; Of ^ — % *# |rf M=r u-:r.n pT tH- r A' iK y N .... . _ ... r -=H— r r.. [M= tJ-Jß li 7> S' ž F~ —* *-*- ä=- ■J—I V- ■* r -rii ' rf* j - i: vtz r r~r .f ' Hr. ti 1) <£z_ ^ .... •z/ - * A __ <* 5^--^ -^Zr: r .. . ^ .^1 ... _ bö OT :Ä 4^ 22 _ Ö -66- J3. Za zbor. (£e enhmt bi uidel) w=?= ife-r- m —H- -4 - *. r i ■i1 ■ j~ —f-H * ■' —f-f-:f£—f rrbji rf- fe?3==J ! ” i —T-j—T-1 ^jL «TT ■ ■Pt” .— b-—-^ v . J £• ,, p- 4^-—^ ■ -N , i j j“ Qß-£-X~ ttf=i F ** •ff* ÜP ::: teN^1 & ,, j ; -• ’• • • •v. T - <1^7 S -.- / ^,j\ .V-"?-0,-^ r f\ ■ 2^3 Jy -'--r- -4—f- P ^ -frTi- ■■ r^r Mö rr^-!-i ;vr- jfi 5;-J :: ^ j~ i -/-F PP^ p ^ & ^-j £ —psrn—t— 6 € ..[ y*f j fcfay'Kjl fö- _y-rTi r r •7 ;")' y r vTT- trir fi i. ' *< U *.■ b r_r £ £ 7-J-g- - — ijtfef: j "1: tJtt- y. S...y_[K ^ Jj y fVi.- .*. - -r. dt .. r f ts i- p ib ±=5 t J- A A tf-: -4-—-4~ - T i—3^ m y * <* te-fJ C £ £-0- y-?- Q 7-^7=*--a £ -A-tf V - * ^ tiL - V^r— W" •■• *1 * ,. —*— xXj w L_i^ — fcfrf* t j—r— —r- -fr :-—rvT2^— .* i J. O - f ■ ' i ®-4 t i ^ fU—f 5- h if f i r i i ■JzT- - mi K.. ». m= :^T= --/•v..--jvj A. 4 ‘rjrj - ■c-Kt h~c—fl 11 fe fcy J7 i y i i i G Q, e öt H .. ^ \ V-4-++ e 6 & / / / / i * 1 e D, J) J J J ^r/y ^fcE» 7? 4 7 i~i~i: e iA D # ft r^s^i _m — rn'h^ h i ‘ i j —i—n~i—i— t_^4.—1 iji fr ; s~ |"T*r: — rjr ,_„ - b^, fr*— ib^= -Hfrr t$h~ =pl—n ~\ ‘Q * [ ■f-th H—f*r-i Uz,-v _ ^ -r - j j yia v ft., h v K rr-: rHi ti f) €s 1* |T bvr- t*444r^ a E, e -r.. N,. r-g^r4 ,• ,•; ,/ r / - / J), V ySVSvW1) J #... JLA—ul JQr D V h v s .. nflft?/ == J^f 7 / / / -«»—■ 5 *— '■ 2> A i J) H- j -1 Li fl——*l r=M- ‘ r * H 1 r r j 70- . i- “f r r 84—j J J ^ -—— 'V.'. *. 7 7 7. r r r ' f T T #=3=jL>^ —— —1——p^~N— Ti r - t—f 7 j- -t ^ j -r ' : ®-ryi xjl k jv —J— r tP ' v LL--k--; 1 J j J TTP“ h «_. b c. *) y -*r T' Ts i' y4 v j) v -n-H ßp 7 *7*7 •frv-fr" -7 • 7 i J- i-7-J- (f $ ■7 j 7; r f -#— /■■*■—W[wr r ■ <* f jg+ «j -j^z-jnz: —I*—J- ? Jvj> ? Jv/-fi J jj r .j -A— i^j- rt ' i'' T f r ii •■ J -J c v4-^ F=ÄE3 iM-f- ^—*T—f—r r r f2— K 0 (- r ff-f= mr—- f~ #4 T-+M* t=y=b 1 £_LLf= J. hJ*1 j— t£f±fE=j .i “T j : - -e- t#= jU5p^ •VH 14-y'h'iHv- -i r ^fi v FH ""11 mT+- r i f -e- f Hi v- -tif- ( p pl 5< ) i* 3C ) E H7 H Tis7 Fis 'S F IIPPB S *< ) 1' : /C -J v >* : i zi ) \ i* M £( ) 3 3C 3C ) 2i : 3C i 3( ) >/ H i 3 C ) i i Hesj Hes Es? Es As7 As Desj Des J * h E ^—w~^ to t<: \ < \ Y v- , Y ¥: ! to 3C i -)Z ! 3)2 V v. t ¥ žs i 3< ) )2 3i > -7 'Ji 2>Z ¥ i r :>./ K< 2 C 3C ) :fc ) d g c f bes es (dis) as (gis) H & /1 te i >* :Y >3 * : ) .?( i - rc :iC žr 3< ) ^epi a hordi c7, g7 i.td. so za istoimenski dur in mol isti. * i, Ce je treba igrati nenavadne akorde drugačne od navedenih, ji'd doceta izpišemo in opozorimo va nje s klicajem, npr. .* -8..■■■!■■ ÖP -73- LZa z.buaavljo. Prijemi durouiö abordou. a c % g d7 d a2 a J 1 j $ yirtp 30 i o 02 to :iq ■iO „O cx 20 30 M E, E H, H FiSj Fis F, F W-J- to )/ ?0 ro.-j 03 Dl JO iO m i o 02 20 Hes7 Hes Es? Es As, As Des7 Des J i 1 } i • >/ ik , :*( >4 >/ :x? 2( ) h f / i >/ ,3 <: 2C ) *<: 5C ) -74— Prijemi molouib ahotdou. a e b {is cis gis dis ifpfpppfpp *( ) v )/ 2-Z i :>2 3<: i 2/ )j i i i i z~' M i > 2^ V- ) \ *<: i :>2 S Praktični nasveti........................... 1.) Ustanovitev tamburaskib zborov@69)53. 2.} Vaje in nastopi (S 70.).................54. M. Vaje. A.) Za posamezne instrumente: a.) Za bisernico, kontrusico in i.brač.. . .56. b.)Zae. in 3. brae..........................59. ajZai. bugarifo.............................61. djZae. bugarijo.............................ez. d.j Za čeiobračinberde ...................... Za zbor....................................66. Dodatek zal in 2. bugarifo-. Prijemi durovib akordov za 1. bugarifo. . 72. motovib - " .73. durovib * »2. bugarifo. .74. molovib * " * . .75. leno