TRENOTKI. NIRVAN. Utrinki plamena večnega. Zupančič. 2/XII. 1900. , Po moji dusi polje življenje. In to pljuska ob njo in jo obliva. A daleč okrog plavajo pene, ki šume in se kadé — rodilo jih je bujno življenje. A sredi iz pen vstaja, kot lahen mu- selin, Venera. Rodila se je iz pen. 244 2/XII. 1900. »Ah, kako \e kratko to naše življe- nje«, je vzdihnil nekdo, ko je kvartal. »Ah, kako je dolgočasno to naše živ- ljenje«, je rekla bogata Evica, zevaje po zofi. —¦ In pod oknom so peljali tata, ki je ukradel kos kruha. 5/XII. 1900. Voda, voda, nisi li taka, kot so norci. Počasi tečeš, samo lahni valčki se ti snu- jejo po površju, in na njih se gugljejo solnčni žarki v čolničkih svetlobe, a vsa masa se jDomika naprej. A ko si prišla do skal, kdo naj te spozna, tebe razpenjeno, tebe razpršeno. Togotna si, kot koketna razvajenka. In v mavrico se razstavljajo poslanci početnika življenja, ko odletavaš od skal, od njihovih satiričnih zob, ki štrle kvišku in te gledajo, ki hropeš. A druge so se potuhnile, potegnile glave k sebi in ti grmiš jezno čeznje in se razkuhavaš v ¦skritih tolmunih in peniš, kot ustne pobes- nelega pijanca. Voda, gledal sem te in se uzrl po nor- cih. Ej, kako lepo so se smehljali, in kako »vodene« so jim bile oči. Ti si se zrcalila v njih, tvoj princip: plitkost, tvoja barva. In razpenili so se in razburkali. Kako so jim šli nervozni prsti, penila se jim usta, bliskale se oči. Tok njihove duše se je prevalil čez skale in se razpenil in raz- burkal. Kateri vzrok je vzel njim trdno oporo in tebi, da tečete brez svoje volje, brez cilja in zavednosti ? — — — Voda, nisi ti ženska ? Kako krasno se odseva v tebi breg, nebo, kako fine črtice in jasne barve ! Kadar si mirna, kadar si se prilegla svoji posodi. Da, človek misli, da si je našel svet, ki je šel skozi tebe in se polepšal. In hrepeneča nam se je roka stegnila, in prsti so zagrabili tebe, voda, ki te ni nič med njimi ostalo. In zavalo- vala si, in slika je izginila. O, ve, žene, ki ste mi obečale polep- ; šan svet, s svojo čisto dušo! O, jaz norec,f ki sem stegnil svoje hrepenenje in hot',1 -: užiti ta vaš svet, uiti svojemu v vašega'^ polepšanega! Dotakniti sem se hotel vaše |i duše, in zavalovala je, in med prsti mi ni h ostalo nič, prav nič. Na koncu prstov so v mi ostale kapljice, in mraz me je spreletel.s Ve ste me varale, samo odsevati ste sej pustile svetu v sebi, da me privabite, a I potem ste me hotele pogoltniti, in sveta] ni bilo v vas. — — ¦ Voda, jaz te ljubim. Tako gladka si, , svetla, in ribe plavajo po tebi, in trava se'j priklanja, in ptice se zibljejo na nji. Kako j si intimna, ko žuboriš med dvema rušama,j ko da poješ anakret)ntsko pesen. In nad;: tabo brenče komarji, in gizdavi mahovi po'' skalah se ogledujejo v tebi, kot da delajo 1 toaleto za sestanke. Mušice se svetijo s'; svojimi krili, in odpadlo listje se vozi po^ malih tolmunčkih, ki so se naredili pod] velikimi kamni, in bistre ribice se bojujejo* s konservativnimi raki, a debelovke žabe^ jih nadzorujejo, kot stare tašče. j In kadar si se razpršila in dvignila' kvišku, kot se skuša iz telesa dvigniti nai^ duh, ko je okusil ljubezen! Ali pasti je^ treba nazaj. Ali ipak se je zablestela mav-'i rica, ki jo je postavil Jehova v znamenje^ zveze z nami. Ne more ni mene, ni tebe,| voda, izvzeti izven zakonov, ali mavricai zašije; pokazal je, da mu je všeč ljubezen.^ Da, moč te meče kvišku, in kaj ni ljube-) zen najplemenitejša in najvzvišenejša moč?i Ah, voda, jaz se te bojim. Ne spo-| znam te, zaviješ se mi v grozno temnost,,^ in jaz te sovražim, ker se te bojim. Da,| bojim se te, če gledam v sive globočine, j katerih ne more prodreti oko. Samo pro-| stor, napolnjen s tvojo neprijemljivostjo. S Solnce posije nate, blesk te spreleti, nebo! se progleda v tebi, ali za hip. vizija iz-' gine, in zopet one umorne globočine. Sarno^ tema sedi na tebi, in veše plešejo po nji.j 245 A ostalo požira gostota tvoje strahote in požira. Glej, voda., samo malo, malo sem višje od tebe. Nič mi ne moreš. — — O, ali poznam ta potuhnjeni pogled. Maščuješ se nad temi, ki jih dosežeš. Kako bi me po- goltnila, ko bi padel vate 1 Kaka slast bi ti me bila zaliti! Kaj ne? O, vem to, in zato te sovražim. Voda, midva sva taka, kakor nervozen zakonski par, ki ne more narazen. Nekaj časa se si smejeta, nekaj časa se grizeta in otepata od bolečin okrog sebe. A za- kon ju veže, veže. Kaj nisva tudi midva taka ? Smeješ se mi, in meni drhti srce, ko vidim tvojo neprisiljeno krasoto, a za hip se križata najina ppgleda, tvoj potuh- njen in ironičen, moj plah in sovražen. Kaj bi ti rekla na to, voda ? Kaj ni- sva iste gore list? Nisva li samo drug^a oblika istega principa? Kakor si mogočna, toda se li moreš dvigniti ? Ne, ne moreš se. Hrepeneče se ti dvigajo hlapi proti solncu, a zemlja jih hoče nazaj, in tebi nakazuje obliko, in ti se ji prilagođuješ, ko dete materinemu naročju. In kje je meja med tabo in zem- ljo ? Bi jo mogel kdo določiti ? Ne siliš li vedno vanjo, čeprav tečeš naprej ? In se li more moj duh dvigniti iz te- lesa ? Ne, prilagoditi se mu mora. In kje je meja med obema? Ne vem. Močen duh razjeda slabo telo, a močno telo osurovlja slabo dušo. Čeprav se dviga hrepenenje od duha, telo duha ne pusti. Dež se vsipa vate nazaj, voda, kot da jočejo hlapi tvoji, da se ne morejo dvigniti, oplemeniti. Hre- penenje se vrača v dušo kot presenečenje, .ki pouzroča nje katastrofe. Glej, voda, mi dva sva jedno, samo druga oblika istega gospoda. — — Torej, zdravo, dragi H^ O ! — — — 15/xn. 1900. Nastanila sta se drug poleg drugega AdoIo in Bah. j Apolo je odprl ljudsko knjižnico. Bah gostilno. — — In čez šest tednov so bili na knjižnjici sodnijski pečati, in tudi Apolona samega so zarubili. In Bah je kupil knjižnjico in Apolona; knjižnjico je napolnil s sodovi, a Apolona je postavil za peč, češ, brez umetnosti dandanes ne gre pač več. 16/VII. 1901. Zaspal sem. Prične se mi sanjati. Kaj se mlademu človeku to vsega ne sanja ! Postal sem mož velike slave in majh- nega želodca. Ko hodim tako na dobro srečo sem- patje po mestu, se vstavim pred izložbo največje knjigotržnice, katere vrata so bila odprta. Poslušal sem, kako ponuja prodajalec elegantno vezano izdajo mojih spisov, ki je zagledala beli dan mojemu želodcu v prid. — »Ah, oprostite, ne čitam tako nič, imam sploh knjig, da se mi valjajo po vseh kotih. In na vse zadnje, človek sam tudi ne more vsemu kaj. — — In to je bil tisti, ki je dal po moji smrti za neke moje pošvedrane copate 500 kron, ker sem malo stvarij zapustil, da so se ljudje zanje stepli. In potem so mi postavili mramornat spomenik. Moja sestradana duša je gledala vse to iz slepih lin, in ravno, ko se je spustil zastor raz spomenika, sem padel s poste- lje in se na srečo probudil. — — Na to sem pa šel na grob Kettejev in Murnov molit in plačat eno mašo za njuni grešni duši. — — 19/V. 1901. Ženiji niso tu v zabavo mase, temveč zato, da uživajo v medsebojnem spoznavanju in razumevanju. 246 ig/V. 1901. i Videl sem jo pred par dnevi prvi- j krat in menda tudi zadnjikrat. Mož je mo- | ral biti oni, ki jo je spremljal v črni | obleki, in mati postarna dama ^• čipkastih ¦ krilih. i Srečam takih ljudij na stotine, in le ] slučajno sem pogledal po njih in ostrmel. \ Samo za hip me je pogledalo z bledega, ! venečega obraza dvoje očij ; banalen je bil j ta pogled, ali skozi je šinil žarek, ki je | pretrgal to zaveso in mi pokazal celo živ- \ ljenje, tragiko neznatne duše. ' Samo kratek pogled, prvi in tudi zad- : nji, ali nisem se niti več ozrl za njo. Če- ; mu neki gledati banalno telo, ko sem vi- j del celo dušo. Usrkal sem njeni pogled, ' njeno visoko pesen ženske tragike. : Banalen in pohoten je bil pogled, ali \ skozenj je posijal žarek zavesti — propa- ' danja. \ Žena in zavest, da se stara, da ji telo - propada, tako še koprneče, mogoče nikdar : zares zadovoljeno srce, in prve neizbrisljivc ; gubice v obrazu ! Narava, kaj nisi malo ; grozna ? In občutil sem brezkončno usmiljenje j s to nesrečno krvjo. I \ 19/V. 1901, i V dolgem polumescu se je krivil korzo, i Na jedni strani kaos podbojev od proda- ; jalnic, na drugi strani zavijajoča se per-j spektiva sivili, plakajočih poslopij, izgub-{ Ijajočih se za podboji. In noč je padala j lahno, kot koprena na zastarel obraz. ; V prečni ulici je igrala godba. In gla-! sovi so poletavali, se vili in švigali okrog I svetilk, med množico, se vzdigovali ob < oknih, pogledovali v salone in buduarje in j hrepeneče umirali pod nebom. i A po asfaltu so se čuli pridušeni ko- j raki brezbrojnih šetalcev. Temne silhuete \ možkih postav so se potapljale v temno j noč, a svetle toalete dam so se posvetil- \ kavale iz nje, prihajale mimo in izginjale. \ Poleg nemškega Grethena se je čula germanska aroganca, poleg ščebetanja kras- nih laških ustnic je hodila v frak preoble- čena fakinaža. In mešala se je tu kipeča moč mla- dosti s tragiko umiranja, ljubezen je deh- tela od prs in oblih rok, se objemala z zvoki glazbe in plula v srca tistih, kjer je samo sebe končala, vzbujala tam spomine in nespolnjiva hrepenenja. .Skozi prečne ulice se je posvetlikavalo morje, kot z ironijo napolnjena mizernost človeškega rodu. In duh mi je zletel za par stotisočle- tij naprej. Led in led, in gluha tišina bo pravila svojim otrokom zgodbe preteklih dnij. o nekem človeškem rodu, ki je tu dihal, ž vel, koprnel, uoal in umrl.-- A med tem so ljudje šetali in šetali. In pršilo je iz njih življeme, strujila gor- kota, se ulegala na prsa, kot velika opro- stna molitev nesrečnih otrok k Jehovi. Zrak je bil poltno topelin poln mislij. Maj je plul po njem. — A ljudje so hodili in hodili. Iz starega mesta je bilo čuti harmoniko in otožno petje »nižjega« ljudstva. A tu je hodila gospoda in trgovci in sartorelle. A vsi so bili ljudje, vsi polni koprnenja v svoji tragiki.--- Izza guvernerjeve palače se je pa pri- peljal mesec in pogledaval skozi ciprese na morje. 18/Vili. 1901. Lepota je potencirana stran telesnosti, dobro je potencirana stran duha. 247