RAZSTAVA O JOŽU GAŠPERŠIČU V oktobru 1989 je bila v Kovaškem muzeju v Kropi razstava o domačinu Jožu Gašperšiču (1896-1964), ki ga poznamo kot zborovodjo, dirigenta, glasbenega pedagoga, skladatelja, organista, igralca, režiserja, muzealca, zgodo- vinarja, ob vsem_tem pa je bil še 21 let ravna- telj (direktor) Žebljarske zadruge (od leta 1939) Plamen. V 50. in 60.-tih letih je J. Gaš- peršič objavil precej člankov v Kroniki in Lo- ških razgledih, ki so se nanašali na zgodovino železarske industrije in njen razvoj do danes. Ob razstavi je izšel tudi katalog, v katerem je predstavljeno življenje, predvsem pa številne dejavnosti J. Gašperšiča, ki so razvejane na številna, med seboj različna področja - zadru- ga, glasba in kultura ter muzealstvo in zgodo- vinopisje. Na Gašperšičevo življenjsko pot je usodno vplivala poškodba zapestja, saj mu je bila tako pot glasbenika za vedno zaprta (onemogočeno mu je bilo igranje klavirja in violine). Tako se je leta 1918 vrnil v Kropo in se za- poslil v Žebljarski zadrugi kot uradnik, leta 1924 je prevzel posle prokurista, leta 1926 je postal ravnatelj zadruge, od leta 1953 pa do upokojitve je opravljal delo višjega komerci- alista. Njegovo delo je bilo komercialno, admini- strativno, organizacijsko, skrbel pa je tudi za strokovni pouk v okviru zadruge. Poleg red- nega dela je študiral organizacijo sorodnih po- djetij doma in v svetu, organizacijo socialnega gospodarstva in zgodovino lokalne železarske industrije. Ob prevzemu dolžnosti mesta direktorja si je postavil tri poglavitne naloge: vzpostavitev jasnih računov in točnih kalkulacij, uvelja- vljanje reda in discipline ter smotrno porabo časa, denarja in zagotavljanje ter stalno pove- čevanje trga. Ob tem pa je ves čas skrbel za oživljanje in popularizacijo ljudske kulture. Takoj po vrnitvi v Kropo se je vključil tudi v delo prosvetnega društva. Njegov namen je bil, da poleg zbora, ki je v kraju že deloval, ustanovi še orkester. Stalno je poudarjal, da naj se tudi amaterska kultura goji sistematič- no, obravnava široko in naj ne bo le prilož- nostno, nezahtevno in neodgovorno razvedri- lo. Ustanovil je orkester Zvezda (komomo- instrumentalni) in zanj napisal številne sklad- be. Gašperšičeva lastna glasbena ustvarjalnost je bila ves čas podrejena potrebam društva. Novo obdobje je nastopilo po drugi svetov- ni vojni. Začel je delati z zborom in bil v 50.-ih letih glavni organizator, vodja in peda- gog v kroparski glasbeni šoli. Ta naj bi vzgoji- la potrebno število kvalitetnih instrumentali- stov za orkester; in res, za simfonični orkester in pihalno godbo je pridobil okoli 50 godbeni- kov. Načrt dela je bil skrbno pripravljen in je tekel tako dolgo, dokler Gašperšič ni zbolel. S tem je bilo konec rednega dela z zborom in orkestrom in tudi delo v glasbeni šoli je počasi zamrlo. Po upokojitvi se je Gašperšič posvetil delu v muzeju, katerega eden glavnih pobudnikov za ustanovitev (1952) je bil. V času njegovega dela moramo omeniti dejavnost ob odkritju t.i. slovenske peči (1953), in leta 1955 razsta- vo Žebelj in vijak, ki je bila pripravljena ob 60. letnici Plamena. Poleti istega leta je pod vodstvom muzeja potekalo raziskovanje rud- nih jam na Jelovici. Leta 1956 je Gašperšič na Baševo pobudo napisal brošuro Vigenjc. V knjižici je opisal in predstavil zgodovino vi- genjcev, njihova imena, lokacijo, opremo, orodje in njegovo poimenovanje ter običaje, ki so se vezali na življenje in delo v kovačnici. Zanimalo gaje, od kod sama beseda vigenjc in kako daleč sega njegov nastanek. Gašperšič je imel z muzejem precej načrtov. Poudarjal je, da je nastal iz ljudskih vrst in pobud, kar pa naj ne pomeni, da ne more v celoti izvrševati svojega kulturnega in zgodovinskega poslan- stva. Zavzemal se je, da bi muzej pridobil čimveč muzealij in predvsem ustrezne prosto- re za njihovo predstavitev. Vzporedno z delom v muzeju se je Gašper- šič ves čas ukvarjal s krajevno zgodovino, predvsem tehnično. Pri pisanju člankov mu je mnogo pomagalo znanje tujih jezikov, saj je s tem dobil vpogled v precej širši spekter te, pri nas še ne prevedene literature. Gašperšičevo zgodovinopisje sega pravzaprav že v 30. leta, ko je dal predlog, da se začne z izdajanjem to- varniškega glasila Zadrugar, ki naj bi zadruž- nike poučilo o tekoči problematiki zadruge (domače in tudi tujih) in jih seznanilo z zgo- dovino Krope in železarske obrti. Gašperšič je bil več let glavni urednik glasila in je sam pri- speval številne članke, katere je pisal sam aH jih samo prevedel. Zadrugar še danes pomeni pomemben vir za poučevanje, saj v njem sle- dimo krajevni kroniki in razvoju kraja in za- druge. 25. letnica Gašperšičeve smrti je priložnost, da se ponovno spomnimo njegovega dela in se mu na ta način oddolžimo za vse, kar je Kropi dal. BIBLIOGRAFIJA J. GAŠPERŠIČA Loški žeblji in žebljarstvo. Loški razgledi, 1957, 35-41. — O oglarstvu na Jelovici, LR, 98-109. — O jelovškem rudarstvu, LR, 1960, 63-75. — V spo- min zadnjim rudarjem na Jelovici, LR, 1962, 104-149. — Gorenjsko železarstvo v 14. in 15. sto- letju, Kronika, časopis za slovensko krajevno zgo- dovino, 1959/1, 5-10. — Nastanek in delo Kova- škega muzeja v Kropi, Kronika, 1959/1, 54-55. — O nekdanjem žebljarstvu na bivšem Kranjskem, Kronika, 1960/1, 9-20. — Ferdinandejski rudarski red za fužine pod Jelovico, Kronika, 1960/3,^ 83 149-158. - O tehniki in opremi nekdanjih rudarjev na Jelovici, Kronika, (19623/1, 9-19. — Rudarsko poklicno znamenje »kladivo in klin«. Kronika, 1962/3, 157-163. — Novo železarjenje v fužinah pod Jelovico v 19. stoletju in njegov konec, Kroni- ka, 1963/1, 12-22. — Iz vigenjca v fužine in tovar- no. Kronika, 1963/3, 148-166. — Vigenjc — vod- : nik po zgoidovinskih žebljarskih kovačnicah v ; Kamni Gorici, Kolnici, Kropi in Železnikih, Lju- bljana, 1956, 104 str., il. Alenka Klemenc 84