Eurydice Spodbujanje sprejemanja raznolikosti in inkluzije v šoli v Evropi Ugotovitve poročila Eurydice z nacionalnimi poudarki Šolsko izobraževanje Erasmus- Bogati življenja, širi obzorja Evropska i 1 zva jalska agencija za izobraževanje in kulturo Spo d buj anj e s prej e m anj a r az nolik osti in in kl uzije v šoli v Evr opi – gl avn e u go tovi tve Spodbujanje sprejemanja raznolikosti in inkluzije v šoli v Evropi Ugotovitve poročila Eurydice Politike za spodbujanje sprejemanja raznolikosti in inkluzivnosti šol morajo naslavljati vse učence v šoli, saj le tako nihče ni izvzet in vsi prejmejo podporo pri učenju in razvoju, ki jim omogoča krepitev njihovih zmožnosti. Poročilo je primerjalna analiza nacionalnih politik in čeprav niso izrecna ciljna skupina v tem poročilu, so ukrepov na najvišji ravni, s katerimi pristojni pogosto ciljna skupina politik in ukrepov za boljši naslavljajo diskriminacijo in spodbujajo sprejemanje dostop do izobraževanja in spodbujanje udeležbe v raznolikosti in inkluzivnost v šoli, s posebnim šoli ter dostop do strokovnih delavcev, ki nudijo učno poudarkom na pobudah za podporo učencem, ki so ali in socialno-ekonomsko podporo. bodo najverjetneje postavljeni v slabši položaj in/ali diskriminirani. Glavna ciljna skupina na vseh področjih Politike in ukrepi, s katerimi pristojni spodbujajo sprejemanje raznolikosti in inkluzivnost v te analize – to so spremljanje in nadzorovanje izobraževanju, podatkov, strateški politični okviri, polit redko naslavljajo LGBTIQ+ (lezbijke, ike in ukrepi za boljš geji, biseksualne, transspolne, interspolne, kvir osebe i dostop in večjo udeležbo, nacionalni programi izobraževanja, pobude za učno in socialno in druge osebe nenormativnih spolov ali spolnih - ekonomsko podporo, izobraževanje in usposabljanje usmerjenosti) in učence, pripadnike verskih manjšin. Čeprav se različne skupine učencev v tem poroči uči lu teljev – so učenci s posebnimi potrebami ali soočajo z različnimi izzivi, ki so različnih intenzivnosti, invalidnostmi. Druga pogosto izpostavljena ciljna skupina na večini vsebinskih področ in z različnimi potrebami, je pomembno, da so vsi ij so učenci zajeti v politike za spodbujanje sprejemanja migranti in begunci, sledijo pripadniki narodnih raznolikosti in inkluzivnosti, tako da nihče ni odrinjen skupnosti, predvsem romski učenci. in da so vsi deležni podpore pri učenju in pri razvijanju Posebne potrebe in narodnostno ozadje so tudi sicer svojih zmožnosti. med najpogostejšimi razlogi, zaradi katerih se po V poročilu so opisani primeri nedavnih politik, ki so poročanju dogaja diskriminacija v šoli. lahko navdihujoča spodbuda za morebitna nacionalna S politikami je relativno pogosto naslovljena enakost prizadevanja za sprejemanje raznolikosti in spolov, na primer z ukrepi na najvišji ravni za inkluzivnost v vzgoji in izobraževanju. V poročilu niso spremljanje in nadzor nad diskriminacijo v šoli, tudi s zajete prakse na ravni šol in tudi ne analiza sodelovanjem med pristojnimi organi za izobraževanje učinkovitosti politik. Slednje je treba upoštevati in in neodvisnimi organizacijami, aktivnimi na področju nadalje proučiti, če želimo imeti vsestranski pregled spodbujanja raznolikosti in inkluzije, ter z nacionalnimi nad tem, kako zagotavljati dostop do kakovostnega programi izobraževanja ali učnimi načrti. Učenci z inkluzivnega rednega izobraževanja za vse učence. manj spodbudnim socialno-ekonomskim ozadjem, 2 Spo d buj anj e s prej em anj a r az nolik osti in inkl uzi je v šoli v Evropi – gl avn e u go tovi tve UGOTOVITVE PO POGLAVJIH 1. poglavje: Raznolikost in inkluzija v šolskem izobraževanju Ustrezno obravnavati diskriminacijo in slabši položaj učencev v šoli pomeni zagotavljati pravičnejše in inkluzivnejše izobraževanje ter pri tem skrbno upoštevati in naslavljati specifične, mnogovrstne potrebe posameznih učencev. Sprejemanje raznolikosti in inkluzija vseh učencev v V Sloveniji so s krovnim zakonom – Zakon o vzgoji in izobraževanju ter usposabljanju sta organizaciji in financiranju izobraževanja – določeni koncepta, ki ju prepoznamo v najpomembnejših cilji vzgoje in izobraževanja, ki med drugim vključujejo: političnih dokumentih EU, vključno s strategijami - zagotavljanje optimalnega razvoja posameznika, pravičnosti, ki naslavljajo razloge za diskriminacijo, kot ne glede na spol, socialno in kulturno poreklo, so navedeni v Pogodbi o delovanju Evropske unije. veroizpoved, rasno, etnično in narodno pripadnost Kljub temu dokazano ostajajo pomembne razlike v ter telesno in duševno konstitucijo oziroma pravičnosti dostopa do izobraževanja, izkušnji šolanja, invalidnost; izidih vzgoje in izobraževanja učencev z različnim - vzgajanje za medsebojno strpnost, razvijanje osebnim in socialnim ozadjem ter glede na spol, zavesti o enakopravnosti spolov, spoštovanje drugačnosti in sodelovanje z drugimi, spoštovanje narodnost, priseljensko ozadje, veroizpoved, otrokovih in človekovih pravic in temeljnih invalidnost, socialno-ekonomski status, spolno svoboščin, razvijanje enakih možnosti obeh spolov usmerjenost itd. ter s tem razvijanje sposobnosti za življenje v demokratični družbi; Nekatere osebe se lahko spopadajo z mnogimi ovirami pri dostopu do virov in sredstev, kot sta - enake možnosti za vzgojo in izobraževanje na območjih s posebnimi razvojnimi problemi; kakovostno redno izobraževanje in usposabljanje, in so verjetneje diskriminirane. Diskriminacija je lahko - zagotavljanje enakih možnosti za vzgojo in izobraževanje otrok iz socialno manj spodbudnih strukturna (npr. politike segregacije ali pomanjkljivo okolij; naslavljanje specifičnih potreb), lahko temelji na predsodkih (tako namernih kot nenamernih), lahko je - zagotavljanje enakih možnosti za vzgojo in izobraževanje otrok, mladostnikov in odraslih s spodbujana (npr. nasilje v šoli nad učenci LGBTIQ+, posebnimi potrebami; ki ga učitelji, ki niso ustrezno usposobljeni, da bi se primerno odzvali, s svojim ravnanjem spodbujajo). - vzgajanje in izobraževanje za trajnostni razvoj in za dejavno vključevanje v demokratično družbo, Nepravičnost in diskriminacijo je zato pomembno kar vključuje tudi globlje poznavanje in odgovoren odnos do sebe, svojega zdravja, do drugih ljudi, do obravnavati na celosten način in večplastno. Na svoje in drugih kultur, do naravnega in družbenega primer, ni dovolj, da na učenca begunca gledamo okolja, do prihodnjih generacij. samo z vidika te osebne situacije in mu v šoli S tem zakonom je tudi določeno, da se mora v ponudimo dodatno pomoč samo pri učenju učnega zavodih za vzgojo in izobraževanje v skladu s temi cilji jezika, ne tudi pri ostalih predmetih. Zato je zagotavljati varno in spodbudno učno okolje, kjer je pomembno, da politike in ukrepi za inkluzivnost prepovedano telesno kaznovanje otrok in vsakršna temeljijo na zagotavljanju specifičnih, mnogovrstnih druga oblika nasilja nad in med otroki ter potreb vsakega posameznega učenca. neenakopravna obravnava, ki bi temeljila na spolu, spolni usmerjenosti, socialnem in kulturnem poreklu, veroizpovedi, rasni, etnični in narodni pripadnosti ter posebnosti v telesnem in duševnem razvoju. 3 Spo d buj anj e s prej e m anj a r az nolik osti in in kl uzije v šoli v Evr opi – gl avn e u go tovi tve 2. poglavje: Spremljanje in nadzor nad diskriminacijo in sprejemanjem raznolikosti v šoli V večini evropskih držav spremljajo in nadzorujejo diskriminacijo nacionalni organi, ki pri obravnavi diskriminacije sodelujejo z različnimi organizacijami; iz več kot polovice sistemov izobraževanja so poročali, da nimajo dostopa do izčrpnih podatkov o glavnih razlogih za diskriminacijo v šoli. Zbiranje podatkov in spremljanje sta lahko uporabna pri naslavljanju diskriminacije v šolskem mehanizma opozarjanja na skupine, za katere velja izobraževanju. Najpogosteje se sodeluje pri razvijanju tveganje diskriminacije in izključevanja. Čeprav iz politik in zagotavljanju pomoči šolam, da te spodbujajo večine evropskih držav poročajo, da imajo organe na sprejemanje raznolikosti in inkluzivnost, gojijo enakost najvišji ravni, ki so dogovorni za spremljanje primerov v izobraževanju ter preprečujejo diskriminacijo. diskriminacije, tudi v šolskem izobraževanju, jih iz več kot polovice poročajo tudi, da nimajo dostopa do celovitih podatkov o glavnih vzrokih za diskriminacijo V Sloveniji je zagovornik načela enakosti pristojen za učencev v šoli. Podatki sistemov, v katerih takšen varstvo pred diskriminacijo v javnem in zasebnem dostop imajo, kažejo, da diskriminacija najpogosteje sektorju. Zagovornik zagotavlja informacije, temelji na posebnih potrebah in invalidnostih ter svetovanje in zagovorništvo vsem, ki menijo, da so bili narodnostnem ozadju učencev. diskriminirani v skladu z Zakonom o varstvu pred Po poročanju večine diskriminacijo, ki je opredeljena kot neenaka organov, pristojnih za izobraževanje, obravnava zaradi spola, narodnosti, rase ali imajo ti dostop do razčlenjenih podatkov o značilnostih posameznega učenca, narodnostnega ozadja, starosti, invalidnosti, spolne usmerjenosti, starševstva, nosečnosti in drugih predvsem ločeno po biološkem in/ali družbenem osebnih okoliščin neenako obravnavane osebe. spolu, posebnih potrebah za izobraževanje ali Zagovornik je zadolž nezmožnosti en tudi za spremljanje stanja h, narodnosti, državi rojstva ali socialno-diskriminacije v državi. Za ta namen izvaja neodvisne ekonomskem ozadju. Iz manj kot polovice sistemov študije, raziskave, analize in izmenjuje znanje z izobraževanja so poročali, da imajo dostop do podatkov o učencih beguncih/prosilcih za a domačimi in evropskimi organi za enakost. zil ali učencih s priseljenskim ozadjem ter o jeziku, ki ga Poleg zagovornika načela enakosti sta za učenci govorijo doma; samo iz nekaj sistemov so uresničevanje določil zakonodaje in spremljanje stanja poročali, da imajo dostop do podatkov o v zavodih za vzgojo in izobraževanje pristojna tudi narodnostnem ozadju in verski pripadnosti učencev. Inšpektorat Republike Slovenije za šolstvo in varuh človekovih p Razčlenjeni podatki se uporabljajo predvsem kot ravic. orodje za razvijanje politik in/ali evalvacijo, tako da lahko pristojni organi uporabljajo na dokazih temelječe informacije za boljše razumevanje učinka določenega ukrepa na specifično skupino učencev, zagotavljajo podporo učencem in pomoč šolam pri načrtovanju ustreznih programov intervencije, z uporabo virov tam, kjer jih najbolj potrebujejo. Iz vseh sistemov izobraževanja so poročali o sodelovanju z neodvisnimi organi in/ali organizacijami, tudi z nacionalnimi organi za zagotavljanje enakosti 4 Spo d buj anj e s prej em anj a r az nolik osti in inkl uzi je v šoli v Evropi – gl avn e u go tovi tve 3. poglavje: Zakonodaja, strategije in akcijski načrti na najvišji ravni za spodbujanje sprejemanja raznolikosti in inkluzije v šolah Pripravljenih je več ciljno usmerjenih strateških političnih okvirov za spodbujanje inkluzije romskih učencev, učencev s posebnimi potrebami ali invalidnostmi, učencev migrantov in/ali beguncev, medtem ko je manj tistih s poudarkom na spodbujanju enakosti spolov, boju proti antisemitizmu in diskriminaciji učencev LGBTIQ+. Zakonodaja, strategije in akcijski načrti na najvišji Zagotavljanje varnega in spodbudnega učnega okolja ravni lahko prispevajo k odstranjevanju obstoječih ovir je eden od z zakonom določenih temeljnih ciljev pri dostopu do izobraževanja in spodbujanju enakosti vzgoje in izobraževanja. V tem okolju je prepovedano in inkluzije v šolah na ravni sistema. Iz vseh evropskih telesno kaznovanje otrok in vsakršna druga oblika sistemov izobraževanja so poročali o splošnih nasilja nad in med otroki ter neenakopravna političnih okvirih. Veliko so jih uvedli v zadnjih letih in obravnava, ki bi temeljila na spolu, spolni ponekod so utemeljeni na povezanih političnih usmerjenosti, socialnem in kulturnem ozadju, pobudah EU (na primer akcijski načrt za boj proti veroizpovedi, rasni, etnični in narodni pripadnosti ter rasizmu v EU ali strategija za enakost LGBTIQ v EU). posebnosti v telesnem in duševnem razvoju. Spodbujati se morajo krepitev socialnih veščin, Iz večine sistemov izobraževanja so poročali o strpnosti, spoštovanja drugačnosti ter omogočanje vzpostavljenih okvirih, katerih globalni cilj je izboljšati razvoja in doseganje čim višje ravni ustvarjalnosti. sistem izobraževanja (med drugim prek inkluzivnega izobraževanja, enakega dostopa in učne pomoči); iz S ciljnimi strategijami, smernicami in pravilniki je več sistemov so tudi poročali o akcijskih strategijah, ki urejeno vključevanje učencev priseljencev in/ali so osredotočene na preprečevanje diskriminacije in beguncev, z ustreznimi predpisi tudi vključevanje spodbujanje enakih priložnosti v izobraževanju ter otrok s posebnimi potrebami in/ali invalidnostmi v izboljšanju učnih izidov in/ali zmanjševanju zgodnjega redne programe vzgoje in izobraževanja. Poleg tega opuščanja izobraževanja in usposabljanja. je v Sloveniji pomemben poudarek tudi na vključevanju romskih učencev v vzgojo in Med ciljno usmerjenimi strateškimi šolskimi politikami izobraževanje. Za usmerjanje dejavnosti na tem je namen večine spodbujanje udeležbe in inkluzije področju sta sprejeta Nacionalni program ukrepov za romskih učencev; temu tesno sledijo usmeritve za Rome 2021–2030 in Strategija vzgoje in spodbujanje inkluzije in pomoči učencem s posebnimi izobraževanja Romov v RS 2021–2030. potrebami in invalidnostmi. Usmeritve, osredotočene na druge skupine učencev, kot s o migranti in/ali begunci, so dokaj razširjene, strategije, osredotočene na spodbujanje enakosti spolov ali boj proti antisemitizmu ali diskriminaciji učencev LGBTIQ+, pa so manj pogoste. Uspešnost teh usmeritev je odvisna od zadostnega financiranja ter spremljanja in evalvacije izidov. 5 Spo d buj anj e s prej e m anj a r az nolik osti in in kl uzije v šoli v Evr opi – gl avn e u go tovi tve 4. poglavje: Spodbujanje dostopnosti do izobraževanja in udeležbe v šoli Politike o dostopu in udeležbi so osredotočene predvsem na inkluzivna vzgojo in izobraževanje učencev s posebnimi potrebami ali invalidnostmi ali učencev s priseljenskim ozadjem, beguncev ali učencev drugih narodnostnih skupnosti ter na finančno podporo za otroke s šibkejšim socialno-ekonomskih ozadjem. Dokazi kažejo, da obstajajo razlike pri dostopu do Po podatkih ministrstva za izobraževanje je bilo v izobraževanja in udeležbe v šoli za nekatere skupine šolskem leto 2021/2022 v redni program osnovne šole učencev. Iz sistemov izobraževanja v Evropi so veliko s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno poročali o politikah in ukrepih za spodbujanje dostopa pomočjo usmerjenih 15.303 učencev s posebnimi in udeležbe učencev, ki se bodo verjetneje soočali z potrebami (z različnimi primanjkljaji, ovirami in/ali ovirami. Praviloma so ukrepi usmerjeni na učence s motnjami), kar pomeni 7,86 odstotka vseh otrok, posebnimi potrebami in invalidnostmi, učence z manj vključenih v program osnovne šole. V šole s ugodnim socialno-ekonomskih ozadjem, priseljence, prilagojenimi programi devetletne osnovne šole z begunce in učence narodnostnih skupnosti. enakovrednim izobrazbenim standardom in redne šole, v katerih se izvajajo ti programi, je bilo Vpis v redno izobraževanje učencev s posebnimi usmerjenih 2.880 oziroma 613 učencev s posebnimi potrebami z odločbo o usmerjanju ni enak v vseh potrebami. V zavod za vzgojo in izobraževanje otrok evropskih državah; v nekaterih je vpis dokaj majhen. in mladostnikov s posebnimi potrebami je bilo V sistemih izobraževanja zato želijo spodbujati dostop usmerjenih 1.323 učencev. in udeležbo za učence s posebnimi potrebami tako, da naslavljajo preverjanje in ocenjevanje ter Z Zakonom o šolski prehrani je določeno, da se iz usmerjanje teh učencev, delo osebja v šoli ter državnega proračuna zagotavljajo sredstva za prilagajajo fizična in učna okolja. subvencioniranje ene malice dnevno na učenca in dijaka iz socialno manj vzpodbudnega okolja ter pod V več evropskih sistemih izobraževanja premagujejo določenimi pogoji sredstva za subvencioniranje enega ovire pri dostopu in udeležbi tako, da zagotavljajo kosila dnevno na učenca v višini cene kosila ter da finančno podporo za stroške, povezane s šolo, s srednja šola za vse dijake v okviru dejavnosti javne katero se pokrivajo razlike zaradi socialno-ekonomske službe obvezno organizira toplo ali energijsko in prikrajšanosti. Vendar finančne intervencije niso hranilno bogatejšo hladno malico. samoumevne; zagotoviti je treba trajnostno in celovito V skladu z Zakonom o prevozih v cestnem prometu so podporo, ki se ne bo zaključila s projektnimi ukrepi dijaki pod določenimi pogoji upravičeni do nakupa financiranja. subvencionirane vozovnice v javnem potniškem V več kot polovici sistemov izobraževanja izvajajo prometu. politike in ukrepe za spodbujanje pristopov kombiniranega učenja, s katerimi poskušajo izboljšati udeležbo učencev, ki zaradi zdravstvenih razlogov niso zmožni obiskovati pouka v šoli, ter učencev priseljencev in tistih s primanjkljaji na posameznih področjih učenja. V približno polovici sistemov imajo tudi ciljno usmerjene politike sprejema, po katerih dobijo prednost prikrajšani učenci in/ali se odstranijo administrativne ovire, kot so sprejemni izpiti za novodošle učence. 6 Spo d buj anj e s prej em anj a r az nolik osti in inkl uzi je v šoli v Evropi – gl avn e u go tovi tve 5. poglavje: Sprejemanje raznolikosti in inkluzija v programih izobraževanja in učnih načrtih ter pri preverjanju in ocenjevanju V vseh sistemih izobraževanja spodbujajo sprejemanje raznolikosti in inkluzijo z učnimi načrti ter z inkluzivnejšima preverjanjem in ocenjevanjem, prilagojenima potrebam učencev s posebnimi potrebami ali invalidnostmi, in/ali omogočajo premagovanje jezikovnih ovir učencem, ki niso rojeni govorci učnega jezika. V večini evropskih sistemov izobraževanja so vsebine, poskušajo narediti preverjanje in ocenjevanje bolj povezane s sprejemanjem raznolikosti in inkluzijo, inkluzivnejše tako, da ju prilagajajo učencem s zajete v programe in učne načrte; v polovici teh posebnimi potrebami in invalidnostmi (tako so poročali sistemov so bili ob zadnji prenovi programov in učnih iz večine sistemov), in tako, da podpirajo učence, ki načrtov ti vidiki okrepljeni. Raznolikost in inkluzija sta doma ne govorijo učnega jezika, pri premagovanju predvsem vključeni med splošne cilje izobraževanja, v jezikovnih ovir. različne predmete (na primer državljanska vzgoja, družboslovje, etika) ali med predmetne vsebinske sklope (na primer med/večkulturna vzgoja). V manj Trenutno v Sloveniji poteka prenova sistema vzgoje in sistemih izvajajo pouk domačega jezika učencev kot izobraževanja v smeri kurikularne prenove z obliko podpore inkluziji učencev, ki doma ne govorijo modernizacijo poklicnega in strokovnega učnega jezika. izobraževanja, zakonodajnih sprememb in priprave V polovici sistemov izobraževanja ne naslavljajo nacionalnega programa vzgoje in izobraževanja za obdobje 2023–2033. V izhodiščih za pripravo posebej raznolikosti in inkluzije posameznih ciljnih skupin v programih ali učnih načrtih. nacionalnega programa je določeno, da je ključni Kjer so določili strateški cilj dvigniti raven in kakovost vzgoje in ciljne skupine, se te večinoma nanašajo na učence s izobraževanja v Sloveniji z zavedanjem, da mora posebnimi potrebami ali invalidnostmi, učence, sodobni vzgojno izobraževalni proces ob upoštevanju pripadnike narodnih skupnosti, sledijo učenci razvojnih značilnosti otrok, uč priseljenci in begunci, deklice/dečki ter v manjšem encev in dijakov obsegu učenci zagotavljati podporo celostnemu intelektualnemu, s šibkejšim socialno-ekonomskih čustvenemu, moralnemu, socialnemu in telesnemu ozadjem in učenci, pripadniki manjšinske verske razvoju ter jih opolnomočiti, da bodo pripravljeni in skupnosti. Najmanj naslovljena ciljna skupina so učen motivirani za vseživljenjsko izobraževanje in učenje, ci LGBTIQ+. za participacijo v demokratični družbi ter hkrati znali Pri nedavnih prenovah vsebine programov in učnih poskrbeti za razvoj življenjske odpornosti in prožnosti. načrtov so bile najpogosteje obravnavane vsebine V skladu s pomembnimi zakoni šole prilagajajo predsodki in diskriminacija; poleg tega so skoraj učencem s posebnimi potrebami izvedbo preverjanja enako pogosto naslovljene vsebine človekove pravice, zastopanje različnih identitet, in ocenjevanja skladno z usmeritvami, ki jih učenci boj proti stereotipiziranju in ozaveščanje o izključevanju, ustrahovanju in/ali dobijo ob identifikaciji. Prilagoditve se izvedejo tudi pri vseh eksternih državnih izpitih v osnovnem in nasilju. Ukrepi proti lažnivemu prikazovanju ali ne-srednješolskem izobraževanju (nacionalno preverjanje zastopstvu manjšin/skupin ter za spodbujanje znanja, splošna in poklicna matura ter zaključni izpiti). inkluzivnega jezika so relativno manj pogoste teme, zajete v obstoječe ali nedavno prenovljene programe in učne načrte. Spodbujanje sprejemanja raznolikosti in inkluzije v programih in učnih načrtih sovpada s prilagajanjem sistemov in praks preverjanja in ocenjevanja. Najpogosteje organi, pristojni za izobraževanje, 7 Spo d buj anj e s prej e m anj a r az nolik osti in in kl uzije v šoli v Evr opi – gl avn e u go tovi tve 6. poglavje: Spodbujanje ciljno usmerjene učne in socialno-čustvene podpore V sistemih izobraževanja spodbujajo veliko ciljno-usmerjenih politik in ukrepov za pomoč šolam pri prepoznavanju in izpolnjevanju učnih in socialno-čustvenih potreb; hkrati je treba večplastno naslavljati izzive in potrebe, specifične za posameznega učenca. Po poročanih informacijah so v Evropi politike in V Sloveniji je s krovno zakonodajo določeno, da mora ukrepi za podporo šolam pri prepoznavanju učnih in v javni šoli delovati svetovalna služba, ki svetuje socialno-čustvenih potreb učencev najpogosteje učencem, učiteljem in staršem; sodeluje z učitelji in povezani z dostopom do službe za svetovanje, ki vodstvom šole pri načrtovanju, spremljanju in ocenjuje učne težave učencev ter morebitne evalvaciji razvoja vrtca oziroma šole in opravljanju vedenjske, socialno-ekonomske in družinske težave vzgojno-izobraževalnega dela ter opravlja poklicno ipd. Več političnih pobud je povezanih tudi s postopki svetovanje; sodeluje pri pripravi in izvedbi za ugotavljanja posebnih potreb učencev. Manj individualiziranih programov za otroke s posebnimi pogosto so iz sistemov poročali o konkretnih potrebami. smernicah in/ali orodjih za ugotavljanje učnih in Nedavni sistemski ukrep je bila sistematizacija socialno-čustvenih potreb učencev, nacionalnih delovnega mesta romski pomočnik v vrtcih in preizkusih za diagnosticiranje učnih potreb in smernic osnovnih šolah. ali orodij za preverjanje jezikovnih kompetenc. Z zagotavljanjem raznolikih podpornih intervencij je mogoče naslavljati mnogovrstne potrebe vseh učencev. Iz večine sistemov izobraževanja so poročali o politikah in ukrepih za zagotavljanje učne pomoči v šoli in predvsem ciljno usmerjene podporne intervencije za določene skupine učencev, za katere velja tveganje, kot so učenci s posebnimi potrebami ali invalidnostmi, učenci begunci in priseljenci, učenci, pripadniki narodnih skupnosti, ter učenci s šibkejšim socialno-ekonomskim ozadjem. Iz mnogih sistemov so poročali tudi o politikah in ukrepih za socialno- čustveno podporo, vendar so ti praviloma dokaj univerzalni (to pomeni, da so namenjeni vsem učencem) in ne ciljno usmerjeni na potrebe določenih učencev. 8 Spo d buj anj e s prej em anj a r az nolik osti in inkl uzi je v šoli v Evropi – gl avn e u go tovi tve 7. poglavje: Pedagoško osebje ter izobraževanje in usposabljanje učiteljev za sprejemanje raznolikosti in inkluzije Organi, pristojni za izobraževanje, zagotavljajo veliko priložnosti za izobraževanje in usposabljanje učiteljev o raznolikosti in inkluziji ter spodbujajo vključevanje pedagoškega podpornega osebja; nezadostna pa ostajajo priprava učiteljev na vodenje inkluzivnih razredov in sredstva za zaposlovanje pedagoškega podpornega osebja. Zgovorni so dokazi o nezadostni raznolikosti med sredstva, da šole lahko zaposlijo podporno osebje. pedagoškimi delavci; samo v osmih evropskih sistemih Poleg zagotavljanja splošne podpore za vse učence, ki izobraževanja so sprejeli politike in ukrepe na najvišji jo potrebujejo, podporno osebje praviloma nudi ciljno ravni, s katerimi spodbujajo zaposlovanje učiteljev z usmerjeno podporo učencem s posebnimi potrebami, različnimi ozadji. Tam, kjer takšne ukrepe izvajajo, so ti učencem, ki ne obvladajo učnega jezika (tudi učencem usmerjeni predvsem na zaposlovanje učiteljev z iz Ukrajine), ter romskim učencem. Šole ponekod zaradi invalidnostmi ali učitelje s priseljenskim ozadjem. nezadostnega financiranja ne morejo zaposliti potrebnega pedagoškega podpornega osebja. Kompetence, povezane s poučevanjem učencev s posebnimi potrebami, strategijami diferenciacije in individualizacije poučevanja in ocenjevanja ter z razumevanjem načel inkluzije in nedis Stalno strokovno izobraževanje in izpopolnjevanje sta v kriminacije, so Sloveniji odgovornost in dolžnost strokovnih delavcev. najbolj poudarjene v kompetenčnih okvirih, sprejetih na V Katalogu programov nadaljnjega izobraževanja in najvišji ravni, za začetno izobraževanje in/ali programe usposabljanja so med prednostnimi temami med stalnega profesionalnega razvoja. Nekoliko manj drugim: delo z nadarjenimi v vzgojno-izobraževalnem pogosto so iz sistemov poročali o programih usposabljanja učiteljev za sodelovanje z drugimi učitelji, procesu in vzgoja in izobraževanje otrok s posebnimi strokovnjaki in družinami ter za poučevanje v potrebami; izvajanje vseživljenjske karierne orientacije večkulturnih/večjezikovnih in zagotavljanje enakih možnosti ranljivim skupinam; razredih ter ozaveščanju učitelj socialno-čustvene kompetence in dobrobit v vzgoji in ev o pristranskosti in stereotipiziranju. izobraževanju; svetovalno delo v vzgojno- Udeležba učiteljev v nekaterih prej navedenih izobraževalnem in študijskem procesu. programih usposabljanja je ponekod majhna. Na S Pravilnikom o pripravništvu strokovnih delavcev na primer, samo 20 odstotkov učiteljev v Evropi je področju vzgoje in izobraževanja so med določenimi sodelovalo v programih stalnega profesionalnega kompetencami, ki jih mora pripravnik pridobiti v razvoja večkulturnih ali večjezikovnih učilnic, veliko pa programu pripravništva, tudi: poznavanje inkluzivnosti in jih meni, da niso dovolj usposobljeni in pripravljeni različnosti, oblikovanje varnega in spodbudnega izvajati inkluziven pouk, kar nakazuje, da bi bilo treba učnega okolja, upoštevanje razvojnih značilnosti ter ugotoviti, kaj in katere so ovire za udeležbo, ter individualnih razlik učencev, spodbujanje zagotoviti, da imajo učitelji potrebne kompetence demokratičnosti pri učencih, vključno s spoštovanjem sprejemanja raznolikosti in inkluzije v šoli. različnosti in multikulturnosti, občutek lastne Pedagoško podporno osebje lahko podpira učitelje pri učinkovitosti. izvajanju dejavnosti in jim pomaga zagotavljati, da vsi Iste kompetence določa tudi Pravilnik o s učenci čim bolj razvijejo svoje zmožnosti. trokovnem V večini izpitu strokovnih delavcev na področju vzgoje in sistemov izobraževanja se zahteva ali priporoča, da so izobraževanja. v šoli aktivni različni strokovnjaki (na primer psihologi, logopedi, strokovnjaki za posebne potrebe, socialni delavci) ali učiteljevi pomočniki, in/ali se zagotavljajo 9 Prosimo, citirajte publikacijo kot:: Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, Eurydice Slovenija, 2024. Spodbujanje sprejemanja raznolikosti in inkluzije v šoli v Evropi. Ugotovitve poročila Eurydice z nacionalnimi poudarki. Povzeto po poročilu Eurydice: European Commission / EACEA / Eurydice, 2023. Promoting diversity and inclusion in schools in Europe.. Eurydice report report – Main findings. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Prevod v slovenski jezik pripravila nacionalna enota Eurydice Slovenija (2024) V slovenskem prevodu izdalo: Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje Za izdajatelja: Maja Mihelič Debeljak Prevod in nacionalni poudarki: Saša Ambrožič Deleja Jezikovni pregled: Petra Tomše Uredil: Gašper Cankar Prelom slovenske izdaje: Karmen Svetlik Ljubljana, februar 2024 Knjižna zbirka z naslovom UGOTOVITVE POROČILA EURYDICE (PDF) ISSN 2820-6711 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 185767683 ISBN 978-961-7202-38-0 (PDF) Pojasnilo: Publikacija je slovenski prevod poglavja 'Main findings' izvirnika z dodanimi nacionalnimi poudarki in je izšla v okviru dejavnosti nacionalne enote Eurydice Slovenija, sofinanciranih iz programa Erasmus+. Publikacija je del zbirke slovenskih prevodov Ugotovitve poročila Eurydice. V besedilu uporabljeni izrazi, ki se nanašajo na osebe in so zapisani v moški slovnični obliki, so uporabljeni kot nevtralni za ženski in moški spol. Evropska i 10 zva jalska agencija za izobraževanje in kulturo Evropska i 11 zva jalska agencija za izobraževanje in kulturo Spodbujanje sprejemanja raznolikosti in inkluzije v šoli v Evropi Poročilo Eurydice To je pregled glavnih ugotovitev poročila Eurydice o spodbujanju sprejemanja raznolikosti in inkluzije v šolah v Evropi. V poročilu so opisane politike in ukrepi na najvišji ravni v 39 sistemih izobraževanja, s katerimi pristojni naslavljajo diskriminacijo ter spodbujajo sprejemanje raznolikosti in inkluzijo v šolah. Poudarek je predvsem na ciljno usmerjenih pobudah za podporo učencem, ki bodo najverjetneje prikrajšani ali diskriminirani na podlagi biološkega in družbenega spola, priseljenskega ozadja, narodnostne ali verske pripadnosti, usmerjenosti LGBTIQ+ in posebnih potreb ali invalidnosti. Poročilo in podatke o politikah lahko dobite na spletni strani Eurydice: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/publications/ promoting-diversity-and-inclusion-schools-europe. Naloga omrežja Eurydice je razumeti in znati pojasniti, kako so različni sistemi izobraževanja v Evropi organizirani in kako delujejo. V omrežju zagotavljajo opise nacionalnih sistemov izobraževanja, pripravljajo primerjalne analize na izbrano temo, kazalnike in statistične podatke. Vse publikacije Eurydice so brezplačno dostopne na spletni strani Eurydice. Po naročilu jih lahko prejmete tudi v tiskani obliki. S svojo dejavnostjo omrežje Eurydice spodbuja razumevanje, sodelovanje, zaupanje in mobilnost na evropski in mednarodni ravni. Članice omrežja so nacionalne enote s sedežem v evropskih državah. Njihovo delovanje koordinira Evropska izvajalska agencija za izobraževanje in kulturo (EACEA). Za več informacij o Eurydice glejte https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/ in www.eurydice.si.