104 Otrok in knjiga 111, 2021 | Ocene – poročila Sainciuc: Grafică de carte pentru copii. Lumina, 2019), v katerem je več kot dve - sto avtorjevih ilustracij s komentarjem v romunskem in angleškem jeziku. Čilski pisatelj Antonio Skármeta in španski ilustrator Alfonso Ruano sta avtorja knjige The Composition (Spis) iz leta 2005. Knjigo o tem, kako doži- vljajo mladi vojaško diktaturo, opiše Rit wik Ghosh v prispevku Reflections on the Aesthetics of Antonio Skármeta’s Picture book, The Composition (Premi- sleki o estetiki v slikanici Spis Antonija Skármete). Mednarodna mladinska knjižnica v Münchnu, IJB, je pripravila raziskavo odnosa med literaturo za mladostnike in družbo. Projekt je potekal v dveh oblikah, v obliki pogovorne delavnice, v katero so bili v vključeni pisatelji, in v obliki literarnih taborov za mlade med petnajstim in osemnajstim letom. Na pogovorni delavnici, ki je bila zaradi epi - demije samo ena, so pisatelji, novinarji in blogerji od vsepovsod razpravljali o političnih aspektih mladinske literature, kaj lahko mladinska literatura doprinese družbi, ali lahko vpliva na mladostnikov pogled na svet, ali socialne vsebine vpli- vajo na njihovo razmišljanje o pravici, politiki in o podobnih vprašanjih. Na literarnem taboru, ki je potekal v treh sekcijah z naslovi: Svet je krivičen. Po- kažite nam tekste, ki so vas premak nili in Rešimo svet, so strokovnjaki z mladimi v prvi sekciji razpravljali o krivicah in o knjigah na to temo, v drugi sekciji o knjigah, ki so se posamezne mlade bralce še posebej dotaknile in so jih zato izbrali za predstavitev na taboru, v tretji sekciji, z motom Rešimo svet, je potekalo raz- pravljanje o boljšem svetu. Organizirani sta bili novinarska delavnica z intervjuji v živo po mestu in delavnica empatične- ga pisanja. Literarni tabor se je dogajal v Hiši literature (Das Literaturhaus) v Münchnu. Christiane Raabe, direktorica IJB, je v prispevku LiteratureCAMP, »The World Is Unjust«: Show Us Texts That Move You (LiterarniKamp, »Svet je krivičen«: Pokažite nam tekste, ki so vas premaknili) po udarila uspešnost projekta, ki ga bodo še nadgradili in z njim nadaljevali po vsej državi. Podrob- nejše informacije o taboru so dostopne na spletu www.literaturhaus.muenchen. de/literaturcamp/ in www.instagram. com/lit.camp/ V rubriki Fokus IBBY, ki jo priprav- lja Liz Page, je poročilo o virtualnem zasedanju IBBY skupščine, na kateri so bili izvoljeni člani izvršnega odbora, predsednik IBBY, ki bo ponovno Ming- zhou Zhang iz Kitajske, predsednica žirije za Andersenovo nagrado, ki bo tudi ponovno Junko Yokota iz ZDA, ter za glavna urednika revije Bookbird tudi drugič izvoljena Janelle Mathis in Petros Panaou, oba iz ZDA. Članica mednarodne žirije za Andersenovo na- grado 2020 Viviane Ezratty je napisala izčrpno poročilo o delu članov žirije, med katerimi je bila tudi dr. Tina Bilban. Žirija se je za končno odločitev sestala v IJB v Münchnu. Tudi tokrat so v vsaki številki na dopis- nicah objavljene mladinske knjige, na ka- tere želijo opozoriti sekcije iz vsega sveta. IJB pa pripravi krajšo predstavitev stro- kovnih knjig o mladinski književnosti. Tanja Pogačar NAGRADA KRISTINE BRENKOVE ZA IZVIRNO SLOVENSKO SLIKANICO 2021 Žirija v sestavi: akademski slikar in stri par Ciril Horjak, Maja Logar, vod- ja službe za mlade bralce v Maribor- ski knjižnici, in Darka Tancer-Kajnih (predsednica), urednica strokovne revije Otrok in knjiga, je pregledala 23 na raz- pis prispelih slikanic in na svoji prvi seji 105 Otrok in knjiga 111, 2021 | Ocene – poročila 22. oktobra 2021 nominirala 7 slikanic za nagrado in priznanji nove poti. Žirija je na seji 9. novembra soglasno sprejela odločitev o dobitnici nagrade in prejemnicah dveh priznanj: – nagrado Kristine Brenkove za izvir- no slovensko slikanico prejme slika- nica Osamosvojitev – priznanje nove poti za drugačnost prejme slikanica Debela pekovka – priznanje nove poti za inovativnost prejme slikanica Fant iz papirja Utemeljitve žirije: OSAMOSVOJITEV. Avtorica besedila Nataša Strlič, avtor ilustracij Damijan Stepančič. Miš založba, 2020. V knjigi sta moči združila kustosinja in zgodovinarka Nataša Strlič ter večkrat nagrajeni ilustrator Damijan Stepančič. V sodelovanju z Muzejem novejše zgo- dovine jo je izdala založba Miš ob 30-let- nici slovenske države. Knjiga ponuja slikovit vpogled v dogajanje, življenje in vzdušje v Sloveniji med letoma 1980 in 1992. Razdeljena je na enajst poglavij, ki zajemajo obdobje od Titove smrti do prve olimpijske medalje za Slovenijo. Vsako poglavje uvaja krajše besedilo z nanizanimi zgodovinskimi dejstvi, ki mu sledijo pogosto humorno naravna- ne ilustracije in kratki opisi ključnih dogodkov ter oseb. Knjiga, ki naj bi bila prvenstveno namenjena mlajšim bralcem, je nedvomno zelo zanimiva tudi za odrasle, saj prinaša kronološki pregled prelomnih dogodkov, ki naj bi jih poznal Slovenec, pa tudi obilico zanimi- vih podatkov iz takratnega kulturnega, znanstvenega, športnega, gospodarskega in socialnega življenja. Knjiga je zelo primerna za skupno, medgeneracijsko branje v domačem okolju in za različ- ne medpredmetne povezave v šoli, saj napotuje k nadaljnjemu pripovedovanju in raziskovanju. Napisana je v ideološko nevtralnem tonu, poudarja pa takratno enotnost slovenskega naroda. Slikanica kljub nekaterim zamolčanim dejstvom (npr. usoda izbrisanih) prepričljivo pred- stavi pot Slovenije v demokracijo in samostojno državo. Osamosvojitev je tudi odlična vizual- na enciklopedija enega od najpomemb- nejših korakov v slovenski zgodovini. Je neke vrste časovni stroj. Vsem, ki so odcepitev spremljali iz prve roke, bo obudila, tistim, ki so jo zamudili, pa prvič predstavila niz podob in dejstev o poti Slovenije v državnost. Stepančičeve risbe so hitre, sveže in varljivo enostavne interpretacije dokumentov, fotografij in simbolov. Slikanica je polna domiselnih likovnih rešitev: ilustracije, nanizane ob poenostavljeni stezi za bob, pripovedu- jejo o času olimpijskih iger v Sarajevu, fotograf v teku je postavljen ob zname- nito fotografijo aretacije četverice, tank, ki je prišel v roke teritorialcev, in ladja, ki bo odpeljala vojake JNA, sta narisana v živ rob strani. Čeprav risane tudi s pomočjo arhi- vskih fotografij, imajo ilustracije svo- jo poetiko, ki poustvarja razpoloženje takratnega časa. Pri ponovnem branju razkrivajo vedno nove podrobnosti. Na- slovnica, prosto narisana po znameniti fotografiji Joca Žnidaršiča, je spekta- kularna in prenese tudi z zlato folijo ozaljšan naslov. Pričara zanos slovenske zgodbe. Knjigo je žirija kljub obsegu (60 stra- ni) uvrstila med poučne slikanice. Delež ilustracij (več kot 150) ustreza razpisnim pogojem za izvirno slovensko slikanico. Žirija je prepričana, da je Osamosvojitev dragocen likovno-tekstovni monolit. DEBELA PEKOVKA. Avtor besedila Peter Svetina, avtor ilustracije Peter Škerl. KUD Sodobnost International, 2020 (Gugalnica; Zbirka najboljših sli- kanic). Duhovita ljubezenska zgodba o debe- li pekovki Margot, ki tako zelo obožuje 106 Otrok in knjiga 111, 2021 | Ocene – poročila marmelado, da zleze v krof, in slikarju Frideriku, ki želi naslikati ves svet, bralca preseneti. S fantazijskimi in non- sensnimi prvinami, situacijsko komiko in iskrivimi dialogi zgodba ni samo zabavna, ampak nosi tudi globlje spo- ročilo, zaradi česar lahko govorimo o naslovniško odprtem besedilu. Večkrat nagrajeni Peter Svetina je s svojimi do - mišljijsko bogatimi, jezikovno igrivimi ter filozofsko poantiranimi besedili pogosto uspel nagovoriti tako mlade kot odrasle bralce. Slikanica Debela pekovka sporoča, da ljudje na svet gledamo različno, kar je lahko dragocena obogatitev našega obzorja in življenja, saj se raznovrstni pogledi lahko dopolnjujejo in celo sobi- vajo, najlepše seveda takrat, kadar smo zaljubljeni. Besedilo ima nenavadna književna junaka, ki sta po zunanjosti daleč od današnjih stereotipov o lepoti. Ona kar kipi od debelosti, ki je posledica brez- mejne sladkosnednosti, a s svojo simpa- tično prizemljenostjo osmisli življenje zasanjanemu slikarju. Ta šele ob njej in njenem dojemanju sveta uspe realizirati tudi svoj umetniški talent. V tej nenavadni slikanici sta likovni in besedilni del povezana v neločljivo ce- loto. Peter Škerl mojstrsko obvladuje ris- bo, barvo, kompozicijo in ritem slikovne pripovedi. Mestne ulice in notranjščine stavb so narisane skoraj kubistično, ve- dute in interierji so zgoščeni v obrnjenih perspektivah. V zgodbi srečamo tudi gospoda Konstantina izpred štirinajstih let. Škerl je ustvaril bogat likovni svet, ki ima tudi elemente absurda in duhovit, morda celo rahlo erotičen zaključek. Ne moremo se znebiti občutka, da je slika- nica skoraj toliko kot bralce presenetila tudi avtorja sama. Peter Škerl v letošnjem naboru sli- kanic, ki so se potegovale za nagrado, izstopa po številu kvalitetnih izdel- kov. Ob Debeli pekovki je z vrhunskimi ilustracijami obogatil še slikanice Dre- vo in ptica, Rajski vrt in Povodni mož. FANT IZ PAPIRJA. Avtor besedila Nejc Gazvoda, avtorica ilustracij Hana Jesih. Hibird Books, 2021. Fant iz papirja je Gazvodov literarni prvenec na področju mladinske književ- nosti. Uveljavljen režiser, dramatik in pi - satelj v svojih dramskih delih za odrasle zajema snov najpogosteje iz vsakdanjega življenja, v proznih delih pa so prisotne tudi fantazijske prvine. Slikanica Fant iz papirja na meta- foričen način pripoveduje, kaj se lahko zgodi, ko se srečata dva zelo različna svetova – svet iz papirja in svet iz čr- nila. Fant iz belega papirja se zaljubi v deklico iz črnila, ki živi v hiši nasproti njegove. Čeprav ga mati svari, naj se zaradi njene oz. njihove drugačnosti ne druži z njo, ga dekličina skrivnostnost neustavljivo privlači. Šele ob njej prvič zagleda tudi svojo pravo lastno podobo. Fant in deklica za svojo prepovedano naklonjenost najdeta rešitev, ki morda ne pripelje do srečnega konca, ampak samo do lepe zgodbe. Besedilo je za - radi poetičnosti in simbolike, ki dopu- šča različne interpretacije, naslovniško odprto. Hana Jesih je že z diplomskim de - lom – ilustracijami Camusovega Tujca – pokazala, da zna uresničiti nenavadne zamisli. Mladi avtorici je v slikanici Fant iz papirja uspelo z uporabo temeljnih likovnih elementov in materialov pri- čarati zgodbo o ljubezni in sovraštvu. Z mečkanjem papirja, s spretno uporablje- nim izrezom, s črnimi in belimi črtami je ustvarila enostavne, a močne likovne rešitve. Snovalci knjige so velik trud posvetili premišljeni izbiri papirja in tiskarskih materialov, s čimer so dosegli globoke žametne črnine in tople beline. Beseda in podoba sta v Fantu iz papirja izvirno in neločljivo povezani. 107 Otrok in knjiga 111, 2021 | Ocene – poročila DREVO IN PTICA. Avtorica besedila Andreja Borin, avtor ilustracij Peter Škerl. Mladinska knjiga, 2021. Pesnico, ilustratorko in kustosinjo Andrejo Borin poznamo po odličnih avtorskih slikanicah, a tudi ustvarjal- no sodelovanje z vrhunskim in likov- no raznovrstnim ilustratorjem Petrom Škerlom ni novo. Povezuje ju sorodno občutenje in razumevanje sveta. Slika- nica Drevo in ptica je prežeta z izjem - no subtilnim doživljanjem narave in z bogato domišljijo. Je poklon povsem običajnemu vsakdanu, ki drhti od impre- sije trenutka. Je ena sama lepota in »v nedogled čisto tanka, drobna sled«. Slikanica vsebuje petnajst pesmi po- dob in občutij, ki nagovarjajo tako otro - ke kot mladostnike in odrasle ter na različnih ravneh vodijo v razmisleke in zavedanje o vznemirljivosti življenja. Jezik pesmi Andreje Borin je preprost, razumljiv in s svojo sporočilnostjo hkrati poetičen. V vsaki pesmi živita vzdušje in ritem celotne knjige, ki ju ilustracije tako samoumevno podpirajo, kot da bi nastajale hkrati z besedilom. Ilustracije pesmim široko odpirajo možnosti doživ- ljanja in interpretacije. Škerlov izbor barv je tokrat zelo son- čen, bogate likovne prostore ustvarja tudi z močnimi komplementarnimi bar- vami, nekatera upodobljena razpoloženja pa, kot da prihajajo tudi iz njegovih dru- gih slikanic, vendar samo s posameznimi elementi, ki poudarijo avtorjevo lastno ustvarjalno povezanost. Čarobno barvita in estetsko privlačna slikanica učinkuje kot izjemno harmonična pesniško-likov- na celota. NEGOTOVE PESMI. Avtorica bese- dila Barbara Gregorič, avtor ilustracij Damijan Stepančič. Mladinska knjiga, 2020. Negotove pesmi uveljavljene ustvar- jalke otroške in mladinske književnosti z bogatim pesniškim opusom so bile letos nominirane že za Levstikovo nagrado in za večernico. Čeprav upesnjujejo pred- vsem neprijetna, temnejša občutja (npr. žalost, jezo, strah, negotovost, osamlje- nost …), pesnici uspeva s pomočjo ži- vali oz. njihove življenjske izkušnje in modrosti obupan prvoosebni pesniški subjekt vedno znova potolažiti in opo- gumiti. Pesmi zato kljub resni tematiki priklicujejo optimizem, z duhovitimi domislicami pa uspešno rahljajo raz- lične čustvene stiske. Negotove pesmi mladim med vrsticami sporočajo tudi to, da premagovanje negotovosti omogoča osebnostno rast. Pesmi mojstrsko dopolnjuje 23 igrivih in hkrati skrivnostnih podob Damijana Stepančiča. Zadržana paleta terciarnih barv daje vtis starih tiskov. Iz ropotar- nice vizualnega spomina je Stepančič potegnil flaminga, metulja, profil In- dijanca, bika in risbo celic iz biologije. Podobe so včasih prikazane v silhueti, spet drugič v bližnji perspektivi. Znotraj vsake je ilustrator napravil navpično de- litev. Na desni strani so besedila pesmi na nekaj mestih postavljena celo v na- risan okvir. Likovna oprema je izrazito samosvoja, a hkrati povsem ukrojena po meri pesmi. Deluje hudomušno in hkrati resno. Gre za zelo uspešno kombinacijo besed in podobe. Že naslovnica s smešni- mi brki in deljenim napisom Ne/gotove pesmi napove, da slikanica sama sebe ne jemlje povsem resno, a bralcu ponuja še kako resne razmisleke. OZIMNICA. Avtorica besedila Nina Mav Hrovat, avtorica ilustracij Marta Bartolj, Založba Zala, 2021. Slikanica avtorice Nine Mav Hrovat in ilustratorke Marte Bartolj je igrivo topel jesenski potep živalske drušči - ne ob nabiranju lešnikov, delu, prema- govanju utrujenosti, počitku in vedno znova priklicani spodbudi za nadaljeva- nje. Ilustratorske sekvence si mestoma skoraj stripovsko sledijo in slikanico 108 Otrok in knjiga 111, 2021 | Ocene – poročila izmenjujoče in pestro sestavljajo v kola- že celostranskih izrisov in drobnih situ- acijskih dodatkov. Vključujejo različne risarske perspektive, pomembne drobne elemente za ustvarjanje vzdušja in pol- njenje dogajalnih prostorov ter zanimive zdrse iz kadra, ki spodbujajo k ugibanju in nadaljnjemu branju. Značaji in razpo- loženja živalskih junakov so upovedno in ilustratorsko prečiščeni, pestri in du- hoviti. Ponavljajoči ritem bogati zanimivo ubesedovanje, ilustracija pa čustvovanje in dialoge tako zelo podpira in jih nad- grajuje, da jih je moč tudi samostojno razbirati in ob njih raziskovati številne nadrobnosti. Slikanica je v celoti zanimiv monolit, ki zgodbo napoveduje že v objemu plat- nic in jo časovno umešča z veznimi listi. Vmes vstopamo v ponavljajoče nabiranje ozimnice, ljubke pomenke, domislice in tudi informacije o lastnostih in nava- dah vključenih živali. Pravljica je pre- žeta z vrednotami, ki bogatijo vsakdan in osmišljajo sobivanje, saj izpostavlja medsebojno pomoč, deljenje, zabavo, povezanost, hvaležnost, prijateljstvo in gostoljubje. Knjiga je namenjena predvsem otro- kom v predšolskem obdobju in v zgo- dnjem bralnem obdobju. ZAJČKOVA HIŠICA. Avtorica besedila Anja Štefan, avtorica ilustracij Hana Stupica. Mladinska knjiga, 2021. Zajčkova hišica je ob ilustraciji Hane Stupica zaživela že leta 2015 v antologiji Anje Štefan Svet je kakor ringaraja in leta 2018 na odru Lutkovnega gledali- šča Ljubljana. Obe avtorici sta v prvem skupnem slikaniškem ustvarjanju delo zastavili na novo in drugače. Sporočilo živalske pravljice opogu- mljajoče izpostavlja pomen prijateljstva, solidarnosti in dobrosrčnosti. Z never- jetno naklonjenostjo in vedrino živali zajčku pomagajo v stiski in nas učijo, kako pomembna sta za našo srečo in trdnost tudi skupnost in sočutje. V Zajč- kovi hišici, ki jo bogatijo zanimivi spoji proznega besedila s poezijo, nas očarajo zven, ritem ter večplastnost besedila. Knjiga je prepričljiva tudi v likovnih pristopih. Že naslovnica, okvirjena v drobne lističe in gozdno rastlinje, ki so zavetja vseh v zgodbo vključenih živali, napoveduje inovativno krovno linijo in nadvse zanimivo ilustratorsko rešitev. Ilustracije so dvostranske, k bralcu pri- hajajo hkrati v več manjših delih, ki med seboj komunicirajo. Z izborom posnetka postaranega papirja, njegovih prebojev in živalskih oblačil, nas vodi v pretekli, nekoliko skrivnostni čas. Bogata kostu- mografija odstira oblačilno večplastnost, raznovrstne vzorce, gube, naramnice, gumbe in obrobe. Vse je izrisano z iz- jemno natančnostjo. Podobe bogatijo številni miniaturni drobci, ki vabijo k mnogim vračanjem in raziskovanjem. Stupica se je odločila za mešano tehniko in za uporabo omejenega števila barv, ki slonijo predvsem na rjavih, modrih in rdečih odtenkih. Umirjeni zemeljski toni delujejo čisto. Upodobitve imajo pridih nečesa, kar je minilo, a je hkrati praznično.