_I VOLČIČ J E R N D U H O V I N KRAŠKA ZGODBA TRST 1951 105775 *rmuv D U H O V I N 1 . Na zimo šlo je, izza Nanosa in Čavna podila burja mlade je čez Kras, ko za ognjiščem kuhinja mikavna nas zbrala je, da uženemo dolg čas. 5 Teran — bil res je kaplja tisto leto, kot ugotovil stari je vikar, ki krepek prekoračil je osemdeseto in takega, verjeli smo, ni pil nikdar. In kraška gnjat! »Kdor ni je še pokusil, na Kras, gurman, naj pride les, ne bo mu žal, če bi pete si zbrusil, ob tej delikatesi vseh delikates!« Tako pribil je učitelj stare šole, ki užil v življenju je že marsikaj, odkar prebiral v cerkvi dure je in mole in z leskovko je vzgajal naraščaj. Bil tretji v družbi je sodnik upokojen, v sorodu s ciniki, a naše gore list, čeprav nekje tam na Vipavskem rojen, dovtipe kresal nam je humorist. Malenkost moja, mlad tedaj in neizkušen, med njimi bil sem le poslušajoči gost; za narod in vse narodno navdušen, zanimal sem za kraško se modrost. 6 Ko je teran besedo za besedo vzgodil, prišel sem tudi jaz na svoj račun: vikar se je ogrel in, kot sem sodil, ubral najlepšo svojih zgodovinskih strun. * Bil namreč filhistorik splošno znan je, pretaknil sleherni je kraški kot in z običaji čase je nekdanje v nešteto rešil zanimivih anekdot. Razvnel se torej je in spregovoril vikar, kot iz zapiskov bi nam bral: kako in kaj nekoč je satan storil, da Kraševcem je — duhovina dal. »Ho, vinskega duha bi bilo bolje,« ni z ,duhovinom’ zadovoljen bil sodnik, ki ga že v stadij razigrane volje sok spravil kraških je vinik. »Počasi, gospod sudac, le počasi in ne bodite strog etimolog, beseda je pognala v naši kraški vasi in se drži kot patina je kri in jok!« 7 Vem, vem, kaj vinski duh vse tod počenja, nič dobrega ne, to je da! Z veseljem začne, a s pobojem jenja, ut docet criminalis chronica!« »Da, a ime vas, sudac, je zmotilo, ker nič ni v zvezi z vinom duhovin, nesrečni človek, ki nekoč nosilo devet deklet ga je in bil je zadnje sin!« »Takooo?« sodnik se je začudil nič manj kot učitelj in z njim jaz: vikar je našo radovednost vzbudil, kako je satanas obdaril Kras. 2 . »Sam Kraševec, ni, da preveč bi hvalil in poveličeval naš kraški rod — s tem, vem, sodnika bi že spet razpalil,« smehljaje se, prešel vikar je v uvod. 8 »Pohvalo eno pa le moram dati: naš človek na besedo dano da, kar kdo obljubi, je dolžan držati — to je pri Kraševcu veljalo in velja. Prisega redko, a če kdaj priseže, ve, kaj v zapovedih ukazuje Bog, če pa skušnjavi kdaj le kdo podleže s prisego krivo, strah je starih in otrok. Vse izogiba se ga, vse ga sodi, da živ je že peklu zadan in da v otrok še svojih poznem rodi na svetu bo neznansko kaznovan. Tako sem z ekspozicijo pri kraju, zdaj pa eksempel grozen naj sledi, ki se dogodil v našem je Tomaju za deda mojega pradeda dni!. . .« In kakor je imel vikar navado, na leči vernikom pridigujoč, odkašljal se je in prek ust čez brado z roko je šel, nas poslušalce zroč. 9 Ko videl je, da vsi trije napeto že čakamo eksempel napovedani, povzel pripoved je lepo začeto in jo povedal s temi je besedami: »V Tomaju živel je nekdanje čase Markuša, trden in trd kmet, ki dal na grunt svoj je in nase, čeprav prišel je k hiši kakor reven zet. Edinca sina je Markuša vzredil in ko ostal bil z njim je sam, v ljubezen z deklo Rožo se mu je zapredel in ga tega bilo ni sram. »Kaj misliš«, ga trdo je oče vprašal, »da dekla kdaj bo rezala mi kruh? Če si z njo vred se res na to zanašal, ostal bom za vse tvoje želje gluh! . . .« »Aha, smo že tam, kaj, ludi magister?« sodnik je pomežiknil učitelju, ki mu pogled je vrnil bister, češ naj ne moti govora gostitelju. 10 »Nič sin se za očetovo ni grožnjo menil,« govornik je nemoteno nadaljeval, »da drugo bi izbral in se oženil, zvestobo dekli je naprej obljuboval. Da, in da bi mu bolj verjela, kako jo vedno ljubil bo zvesto, sta šla k drevesu zaobljub vesela in tam zabil žebelj zvestobe je v drevo. »Glej, kot v tem zaobljubljenem drevesu ne bo žebelj iz njega ločil se nikdar, tako, dokler mi duša bo v telesu, bom tvoj in te popeljem pred oltar!« In sto in sto žebljev, v drevo zabitih, — o vsakem vedela po izročilu je povest bilo ji sto in sto je prič očitib, da res bil vsak je dani zaobljubi zvest. No in prišlo je, kar pač mora priti: začutila se nosno je dekle noro in hišo morala je zapustiti, da ni se znosil gospodar nad njo . . . 11 Kako že pravi naš pregovor stari? Izpred oči — in več te ni! Za deklo sinu ni bilo več mari — drugam zaljubljeno obrnil je oči! Nevesto si izbral očetu je po godu in, ko oklice tu v župnišču je zadal, — bila tedaj Rožetova je Roža na porodu! — prisegel je, da ni se z njo nikdar pečal.« Gospod vikar je videl prazne čaše, prenehal je in znova jih nalil: »Pa trčimo na srečo domovine naše, kot ji Prešeren je nekoč napil!« In trčili smo in še to in to besedo pomenili se v komentar ad rem, potem vikar: »Če radi bi ljubavno zmedo do konca slišali, naj spet začnem?« 12 »Attenti ora omnes iam tenemus!« sodnik s prikrojenim Vergilom je dejal, in učitelj z napačnim: »Oremus!« ni v vljudnosti latinski zaostal. »In vi, ljubitelj muz, vam je povšeči, kar vam v besedah neizbranih tu drobim? Nič se ne bojte mi resnice reči, kot jaz je slišati se ne bojim!« »Gospod vikar,« izzvan prišel sem do besede, »jaz sem zaljubljen v narodno blago in večkrat, kaj bi skrival, se mi misel prede, da bi zajel ga v pesem, kar se da lepo! Po Pavlu Diakonu sem kajkrat stikal in v rokopisu Bavčarja sem bral, me Valvazor je vedno mikal — o, kaj za lep in zanimiv motiv bi dal! Z zanimanjem prebiral stare sem »Novice«, celovški »Glasnik«, za njim »Kres« in v »Zvonih« in v »Slovanu« vse vrstice narodopisne izpod učeno uglajenih peres. 13 In da sem na tekočem v tem predmetu, še to povem, da avtorja sedaj poznam, ki — dolgo ni tega — je v »Domu in svetu« o dahovini —- duhovinu pisal nam! . . .« Medtem ko me sodnik s pogledom je očehnil, učitelj me pa ginjen kar objel, gospod vikar se je pritajeno nasmehnil in že nadaljevati zgodbo je začel: »Rožetovo smo Rožo kratko omenili, da njena težka ura je prišla — po njej dekletce nežno so krstili, izrezan oče je v obraz bila. To je obstetrix —, žena brž ugotovila in jezik ni ji dal in ni miru, se na oba Markuša je jezila, da ni o srcu v njih ne sence ne sledu. ,0, če bila bi jaz na tvojem mestu, veš, kaj napravila bi jaz? Poiskala bi prve gade v gnezdu in scvrla bi jih v zagovorno maz! 14 Kaj z njo bi? Hm, napravila bi svečo in prve tri večere v tednu zapored na okno vidno jo postavila gorečo ob govorjenju teb besed: Kot sveča sama sproti se použiva, ko tu na oknu mojem ti gori, tako naj vest, sramote moje kriva, suši in žge te vse do konca dni! . . . Če to napraviš, kakor sem ti rekla, verjemi, da bo res, kot tu stojim: vest vse življenje ga bo pekla in ona ne bo srečna z njim!...’ Poslušala Rožetova je Roža ženo in še prosila jo je prelepo, naj poskrbi ji, plača da pošteno, dovolj maži, preden poroka bo. Res žena ji maži je priskrbela in pred poroko sveča je večere tri na oknu vidno pri Rožetovih gorela Markušu, ki je zgrešil ni . . .« 15 »Moj davni prednik v kroniki poroča, da tisto leto zgodnja je bila pomlad in suha in kakor poletje vroča — venel je cvet in že v zarodku sad. Ljudje so vzdihali in so molili, a sonce žgalo je iz dneva v dan, ne rose niso izprosili, nebo bilo je ko jeklena dlan. Kaj čuda, da so k vražam se zatekli in se poganstvo je vrnilo k nam: o kresu žrtvene so kruhke pekli in jih nosili so v Strašinovec tu tam! Strašinovec -—■ v njem ste bili gotovo — narodopisno zanimiv je gozd, prav sredi njega, tudi to za vas ni novo, ogromna lipa šelesti svojo starost. 16 Pod lipo — votla je, da v nji plesalo bi nekaj parov brez težkoč — je skala zložena na skalo: to žrtvenik je, star pač let tisoč. Ta žrtvenik in lipa z njim prastara sta spomenika naša od takrat, ko je za časa Karantanca Kajtimara boril se prvič zoper brata brat. Res s Kajtimarom zmagala je nova vera, bogovi padli so v pozabe grob, a vendar sled je še marsikatera ostala v ljudstvu iz poganskih dob. Tako pri nas, kot bo vas v tej povesti še iznenadil ta in oni običaj — pa kaj, predaleč sem se dal zanesti, naj k fabuli se naši vrnem zdaj! Tomajci torej v ujmi in okoličani o kresu vreli so v strašinski gozd in tam pod lipo, kakor v cerkvi zbrani, so žrtvovali: ta veliko, oni malenkost. 17 Ta žrtvene je kruhke, drugi pest pšenice na ogenj vrgel, tretji olje zlil, četrtemu ni zdelo škoda se telice — in vse ob prošnjah plamen je povžil. Ko so odšli in živo oglje še žarelo na žrtveniku je v prelepo kresno noč, odnekod je pod lipo prihitelo dekle, v naročju dete pestujoč. Rožetova? Da, Roža je bila nesrečna. Stopila k žrtveniku je in je šop las, ki jih je spravljala noseča, ložila na žerjavico, roteč na glas: ,0 Bog, bogovi ali že kdor koli, kar vas pod nebom je duhov, pomagajte mi v moji boli, maščujte se za greh njegov! Poslušajte me, kaj bi mu želela, ko njemu samemu le dobro se godi, da božjega poroda ne bi imela, ko bo dorastla mu edina hči! . . 18 Lasi na žrtveniku je obliznil plamen in ko je rdeče v lipo sinil njegov žar, začula je: ,Uslišal te za las bom pramen!’ otrok ji pa zajokal je kot še nikdar . . .« 5 . »Gospodje moji, zdaj pa sem v zadregi, ker nisem ne pisatelj ne poet, zato predlagal bi, da naš kolegij preide v kramljajoči quodlibet! Izpolniti je namreč treba spretno nič manj ko dvajset dolgih let, da mogel zgodbo to bom neverjetno lahko razpredati vam spet . . .« »Haha, gospod vikar, to pa lepo je, da vabite nas kar že zdaj k stoletnici starosti svoje, ki Bog dobrotno jo dočakati Vam daj! 19 Jaz takrat bom v sedanjih Vaših letih, če — ,zadnja ljubca bela smrt’ s sklerozo me pri mojih šestdesetih ne spelje v dežel, kjer mi rnje krt. Zato pa opravičenega me imejte takrat, gospod vikar, za vsak slučaj, a gratulantom svojim le povejte, da živel neki je sodnik nekdaj, —« ». . . ki norčeval se je iz vsega,« besed njegovih učitelj je zajezil tok, »in svet mu bil bankrotna je botega, kjer se prodaja smeh in jok!« »No, ne drži li, kakor bi bilo pribito? Kaj Vam se zdi, gospod Cand.phil.? O, če bi duhovin bil, spisal duhovito o tej botegi bi še prvi naš paskvil!« »Vam, zdi se mi, da bi se res posrečil, kot krepka se Vam je metafora, ki bom jo o priložnosti ovekovečil, a z dovoljenjem Vašim, kajpada! 20 Veste, peresarjem vse prav nam pride, s Podkrnci rekel bi: pred al pošled, ker nas spomini kakor grške evmenide pode za vsem, kar vredno je besed! Sedaj pa k izhodišču tega kvodlibeta bi gloso svojo, dovolite, še dodal: gospod vikar, z njim so potekla leta, ki epik se nikdar jih ne bi bal. Pretkano že obrabljeno prafrazo romanopiscev stare šole ste obšli, da neopazno bi privedli nas v oazo, kjer vir dogodkov spet zažubori . . . No, ne drži li? bi še jaz, a le bolj skromno, gospod vikar, s sodnikom vprašal Vas . . .« »Tako je, da, gospod Cand.phil., nedvomno!« sogosta pritrdila sta mi v isti čas. »Tako je, da,« je še vikar povzel smehljaje, »ker res zgodilo se teh dvajset let le to je, da je Rožica odrasla v tuje kraje šla služit, a Markuža stari šel na oni svet . . . 21 Da, in še to: čez nekaj let čez noč vrnila se k materi je Roži hči in tretjo Rožico pri nji pustila, nakar izginila je vnovič brez sledi . . . Tako, gospodje, zdaj sem res pretolkel kar hitro dva decenija, a vendar je moj glas že ves zamolkel, zato: sit siti meae venia! . . .« In spet so polne čaše zazvenele in v kvodlibetu smo ogreli se za snov, medtem ko lahkokrile hore so hitele — ločili smo ob uri se duhov. 6 . Ponoči se je burja umirila in tiho, tiho je naletal sneg; za Kras je zjutraj kar posebnost bila, ko prek in prek bil bel je dol in breg. 22 In še je metlo, ko da bi prtene vreče berači trgali ves ljubi božji dan, ki kratek sicer, se le vleče v somračnosti pust in zaspan. Če kdaj, tak dan prijetne družbe si človek kar na lepem zaželi, seve, če ga dolžnost ne veže službe, kot n. pr. učitelja od jutra do noči. Tako se je zgodilo, da s sodnikom sama k vikarju sva že zgodaj popoldne prišla, in brž je kavo skrbna kuharica nama servirala, da bi zaspana ne bila. »Gospod vikar so sami v svoji sobi, menda še zmerom molijo brevir, a naročili so, če snočnjih prišel kdo bi, naj jih pokličem, sicer žele mir.« To rekla je, vendar gospoda klicat iti ni treba ji bilo, ker kot na klic, ko slišal naju v kuhinji je govoriti, prišel je k nama vedrih lic. 23 »Pozdravljena!. . . A tretji — kje je?« »Še v šoli, kjer iz abeceja vnet modrosti prve seme skrbno seje v tomajski nezorani mladi svet!...« »Prijetno, sudac, ste začeli kramoljati,« namuznil se vikar je in oba pozdravil je z desnico in levico hkrati tako sva dobrodošla mu bila. »Ker danes kruh pri nas smo pekli in je v pisarni res lepo toplo, pojdimo, bomo tam katero rekli kot včeraj, a — sine ira et scandalo!.. Medtem ko sva s sodnikom se selila izza ognjišča — v tihi Tuskulum, vikar je kokvi dajal naročila: »Vse kakor snoči, pa še čaj in rum!« Ko smo bdi v pisarni sami zase, vikar je pomežiknil in dejal: »Vesta, tam za ognjiščem res ne da se vse govoriti — kot bi drva klal!. . . 24 Perpetua ta naša — dobra duša, poznata jo, se kakor gluhonema zdi, a vsak pogovor vam tako zvesto posluša, da še čez leta ga na pamet ponovi! Kar je sinoči naše čudne zgodbe ujela, ob nji se križala je in plašno je davi navsezgodaj vedeti želela, ni greh li preneumno govorjenje to . . . Ne rečem, kar bi danes čula, je res nekoliko predelikatna stvar — propterea praesente ea nulla, kar bi po nji še meni bilo v kvar!« »Da, da, razumem, ženska je že taka, da vse, kar ujame kje, vsa srečna še gorko razkokodaka, sicer bi počilo nemara ji srce!« Sodnik zaključil je še pravočasno svoj nekvalificirani izpad, ker prav takrat pojavila brezglasno Perpetua se je v okviru vrat. 25 Ob molku našem — prav po direktivi — je delo Martino opravila ter nas po gesti vzpodbudljivi lepo spet tiho same je ostavila. »Tako,« vikar se je nato oglasil, »sedaj pa, mislim, bi lahko začel, če vaju ne bom dolgočasil, prečudne naše zgodbe drugi del!« 7 . »Nekoč je kres bil, kakor vesta, pradedom našim Svetovitov god; tedaj izginila Morana je zločesta in vladalo veselje živo je povsod Pri vsaki biši — revni in bogati iz poljskih cvetek venec zvit visel nad zakajenimi je vrati, da blagodat bi dal ji Svetovit. 26 In še bogu svetlobe tople v počeščenje zažigali grmade so pod noč; ob njih vse ljudstvo se iz srenje je zbiralo, pojoč in vriskajoč. Tedaj pa, ko so dogoreli zadnji kresi, to je bilo v polnočni čas, da bi pregnali črti se in besi, mladenke oboravale so vas. Drevo, ki vodil ga je starosta, so nage kot vile vlekle, strnjene zapovrstjo, čez drn in strn, čez dol in drage, da v krogu vas obšle so vso . . . Ti običaji so se dolgo ohranili in so za naše zgodbe dni še vedno prav obredno se vršili, ne da bi zoprval kaj glas vesti. Tako med Dutovljami in Tomajem bil tisto leto je dogorel zadnji kres, prestalo petje je z veselim rajem in kakor mrtev je ostal strašinski les. 27 O polnoči iz njega proti vasi čotal po videzu je najstarejši mož, mrmraje: ,Zate bom nocoj robotal, nesrečna Roža, da vesela boš! Na vseb kresiščib, kjer še živa žerjavica zdaj pod pepelom tli, se korenika pedis diaboli použiva, da misli bo ornicam vzburila in kri! . . Tam na Markuševih ozarah starec je šepasti obstal in roke mel, ko je dvanajste ure zadnji udarec odhodnico spet dnevu enemu odpel. Pripognil se je in prijel je za ročice pri plugu, ki je tam že čakal nanj, in gledal, kod prišle kresnice bi ornice, ki bi razvnele še tako star panj. ,Haha, ob pravem času starega Maganja udaril sem s protinom, da to noč ne bo voditi mogel čudnega oranja ob vpregi, ki izziva moško moč!...’ 28 Tako je, čakajoč pri plugu, meditiral z nasmehom jedkim duh teme, ki kot Maganja se je inkarniral in veselil vnaprej se čarov sle. Tedaj prav ko na klic izza visoke meje kot venec vil veselih zbor ornic s spuščenimi lasmi se rajajoč prismeje in se po dve pred plug vzvrstijo vštric. Maganja inkarnirani jih gleda in si izbere jih devet — Markuševa bila med njimi je seveda, saj se mu zdela je najlepši cvet. Ko pred drevesom stale v vrsti so vesele in toplo božal jih je vetrc lih, da bi umele ga, so si želele imeti semen praprotnih . . . ,Hi!’ jim v želje tedaj ornik velel je in šlo čez drn in strn je do kresišč, s katerih vonj omamen vel je in vzbudil smeh in jok in vrišč . . . 29 Nič več za plug bilo jim mar ni, razbegnile so se na vse strani in vdajale so sli se čarni, ki ji nobena odoleti mogla ni. Vse, za lepotci so drvele kakor blazne — bili so le podeveteren duh ornika inkarniranega, ki sred lažne držal je plug kot slep in gluh! In v orgiazmu tem se je zgodilo, kar Roži je obljubil duh temin: devet deklet je zanosilo — spočet je ob solsticiju bil Duhovin!« 8 . »Tako, sedaj pa res potreben sem oddiha in moram si ga dati sam, ko vidva ves čas sta poslušala me tiha brez vseh pripomb ad rem et litteram. 30 Da je molčal gospod naš akademik, to mi ne dela sivih las, a Vam, gospod sodnik, ki ste polemik neugnan, kako, da Vam zamrl je glas?« Sodnik prijel je in je dvignil čašo: »Gospod vikar, jaz sem samo strmel vesel, kako ste spretno tole zgodbo našo zapeli in razmotali njen delikatni del! Zato čestitam Vam, a hkrati obžalujem, da Klio samo le časti tak mož, ki bi s Parnasa — nič se ne norčujem — prinesel nam lahko kaj epskih rož!« »Soglašam!« sem pritegnil tudi jaz iskreno in trčili smo — naših čaš žvenket, če slišal ni v pokrajino se zasneženo, bi menil, da budi se ptičji svet. »Za vajino priznanje — lepa hvala, a če ga je zaslužil kdo, to nisem jaz, ker zgodba se je stkala med narodom, ki zanj imam uho. 31 Odvzel ji nisem nič, le draperija z ekskurzi zgodovinskimi in kak izraz, ki ljudsko plastiko ubija, je moj in logika in nekaj fraz. Vem, naši kritiki z učenimi očali drugače bi sodili me kakor vidva, s peresi ostrimi bi me nagnali iz literarnega sveta . . . Temu bi preromantična in neživljenska se zdela zgodbe naše snov, motila drugega, naivna sila ,bi, peklenska’ kot deus ex machina starih dramatikov. Spotikal tretji bi se ob vulgarnosti jezika, češ, kar je Mencinger sijajno Kodra ugnal s Cmokavzarjem in Ušperno, vsak lika in mika svoje delo, ki bi ga rad v svet poslal. Četrti bi se spravil nad folkloro, ki se ne sme je lotiti že vsak šušmar kot avtor Duhovina s kritičnostjo boro, kar stvari sami vedno je le v kvar. 32 In kajpada — sicer bili ne bi Slovenci! — ob vsem zagnali bi še šum in hrup o ideologiji avtorjevi in tendenci, ki v leposlovnem sirupu je pravi strup . . . Tako je, sudac dragi moj, pa da bi tvegal po Vašem laskavem nasvetu na Parnas? Zato bom Pegaza le za domačo rabo vpregal prijateljem in znancem v kratek čas!« »Iz kresnih čarov zdaj blagovolita v Valpurgino pomladno noč, a ne na Klek, k Markuševim stopita in čudita z menoj se, čudno čudo zroč! V teh mesecih se marsikaj je spremenilo: Markuševa je hči jokala noč in dan, z očeta seklo je in ga kar vidoma sušilo, a mati šla od žalosti je v grob preran. 33 Sramote reva mogla ni prenesti, ki iznenada je prišla v ponosni dom: hči oh vseh prošnjah mogla ni navesti, kdaj zanosila je in s kom. Ko s hčerjo v hiši sta sama ostala in se ju izogibala je kar vsa vas, sta oče in Rožetova se spet približevala, kot vso preteklost bi zabrisal čas. Pomagat Roža je k Markuševim hodila in več pri njih bila je kot doma, vendar, kar je bilo, ni pozabila, še jo je zbadalo prav v dnu srca. Valpurgin dan, ko se je že pomlad budila in mandlje, breskve je ogrinjal cvet, za Nanosom kot stekel pes verig sprostila se burja je in udarila čez kraški svet. Zavijala je in tulila, kot bi sami besi svoj zadnji praznovali god na križpotjib, goljavah, v ogradah in v lesi in divje se zaganjali v vsak kot. 34 Tam pred Markuševimi kakor na povelje zdivjala je, ko da bi hišo in ljudi v objestnosti odnesti si hotela za veselje in za spomin z nebrzdane poti. Markuševo so v hiši čudni krči vili, ko da bi njena ura že prišla, ob njej bila je Roža, da bi v sili porodnici pomagala. In ko je zunaj burja brila in tulila, razločno Roža slišala iz nje je smeh: ,V spolnitev gre, kar si prosila, čez mesec maščevan bo oče za svoj greh! Iz osmih, ki so se mi vdale v kresni noči, se mesec je za mesecem sprostil moj plod, da se v deveti izobličen iz nje loči v pravično kazen za Markušev rod!...’ Nič Roža ni povedala, kaj vse je čula, le tolažila je obupano dekle, da bolečina s krči bo minula, ker pravi ni dotekel čas še nje. 35 Markuševi res kmalu je odleglo, ko da bi bolečina z burjo šla, ki za slovo je zatulila še zateglo in v noči zapustila kraška tla . . .« 10 . »Dve zagonetnosti ste že rešili presenetljivo lahko nam, gospod vikar! Dogodki, ki po povšem tem bodo še sledili, so pač naravna in navadna stvar!« »Tako bi človek mislil, da,« odvrnil sodniku je vikar, »a prosim le posluh! Kar bom pred vama zdaj razgrnil, dokaže, da se to pot motil je vaš bistri duh!« »No, no, nič hudega, če sem se motil, toliko radovednejši zdaj bom, kako se čudni duhovin bo skotil in vzveselil Markušev dom!. . .« 36 »Da, mesec marec hitro je potekal in je ob ekvinokciju bilo, ko pri Markuševih je v noč otrok zavekal domačim ne, v veselje Roži le samo. Z nožicami naprej prišel na svet je in zraščenih, že gostih črnih obrvi, po čemer Roža je spoznala, da uklet je in da ostane — duhovin vse dni. Če bi skoz svitek, črn od saj, ga dela takoj po rojstvu trikrat zapored, otroka vsega hudega za vedno bi otela, zatrla duhovinstva sleherno mu sled. Pa ni ji dalo, v njej se je zbudila vsa maščevalnost za zgubljeno čast in je še krščen tolar položila na dete, da bi mu zastala rast. Ne rast samo, ta tolar naj bi spačil otroku tudi sicer lep obraz, da z njim bi drugim ne enačil in bi se izogibal ga ves Kras . . . 37 Tako je duhovin prišel v življenje in krščen bil še tisti dan, a živel materi je le v trpljenje, na zunaj že v posmeh zaznamovan. Markuša klel je in se je pijanil, rad ženina bi hčeri izbral, a vsak se je dekleta s takim sinom branil, češ, prej bi mi ponudil jo in dal! Iz leta v leto vedno trše, huje hči občutila je očetov srd, nesrečna si želela le miru je in končno šla obupana je sama v smrt . . . Takrat se oče bil je streznil, a ker ni vnuk zanj maral nič, je v srdu svojem vedno globlje greznil — tako nad njim je žvižgal božji bič!. . .« Ko videl je sodnik, da je vikar prenehal, hahljaje sam besedo je povzel: »Gospod vikar se z zgodbo je upehal, a lahko s koncem je vesel! 38 Sam Shakespeare bi zavidal ga nemara, seveda, če bi bil še živ, da ni bila poznana mu ta kraška zgodba stara, ki bi za novo igro dala mu motiv. Res jih gospod vikar je mnogo spravil iz te doline solz na oni svet, a Shakespeare neusmiljeno obglavil bi še junaka: deda z vnukom vred!. . .« Gospod vikar ob teh besedah dobre volje postal je, kot bi z njimi mu sodnik nalil v kristalno čašo nektarske rozolje: »0 čakajte, saj tudi jaz bom še krvnik!« »Tako? Potem pa zgodba ni pri kraju in sem polomil jo po notah spet? Zdaj vidim, da rjavi moj duh že tu v Tomaju in treba kmalu reči bo: Adijo svet!« »No, no, nič hudega!« oba z vikarjem z besedo sva njegovo ga tolažila, a kakor lopnila bi ga z loparjem, tolažba najina ga je razdražila. 39 »Ho ho, zdaj sta dokazala, gospoda, da lupus homo homini je res, ko vama zame se ne zdi nič škoda, če šel pri priči kar ekspres bi do nebes!« Ko popustili so vikarja smeha krči, ki tudi mene zgrabili so na vso moč, »Posrečeno pariranje, na to se trči!« je rekel, svežosti sodnikovi čestitajoč. In še smo posedeli in kramljali, dokler Perpetuin obraz se ni pomračil, da smo vstali in sva odšla s sodnikom v noč in mraz. 11 . Spet zbrani za ognjiščem smo sedeli gospod vikar, sodnik, učitelj, jaz, ob ognju se in ob teranu greli in ob prijazni gostoljubnosti trojica nas. 40 »No, danes, upam, pa bom le zaključil historijo, ki sem jo praviti začel; ne bojte se, ne bom vas dolgo mučil, čeprav bi v tisoč eno noč lahko jo plel. Res zlepa, rečem vam, bi Duhovinove metamorfoze ne spravile v zadrego me za snov, zdaj komično, zdaj polno groze, kot pač ga gnal je gon njegov. Bila je namreč — neverjetno se bo zdelo — njegova bistvena lastnost, spreminjati se, v kar bi se mu zahotelo, ker bil naravnih je vezi kot oče prost. Slučajno bil spoznal to svojo moč je, ko šel z vrstniki lešnike je brat in želel vsak je po otročje, kaj bi postal trenutno rad. Jaz veverica rad bi bil!’ je menil Markušev Marko, kot bilo mu je ime, in že se v veverico je spremenil — vrstniki v beg, a on pobral je lešnike. 41 Poslej poskusil je še vse mogoče, a v družbi nikdar več, le sam, ker ga za veverico je našeškal stari oče, da pred vrstniki ga bilo je sram. Zato se z njimi — ovaduhi ni več družil, a dedu je še vse bolj zoprval, ker — po njegovem — je zaslužil, ko z njim nič boljše ni kot z materjo ravnal. Tako med vnukom zoprnim in trdim delom sovraštvo rastlo je iz dneva v dan, da stari usmilil se je že sosedom, ko tožil svoje jim gorje je trezen in pijan. Odkar dorastel Marko Duhovin je, bala še Roža se hotditi je k Markuševim in, kriva se čuteč, se bridko je kesala in končno — romala je v Rim . . . Da ne bi šla! Kaj se med tem je dogodilo! Po češnje šel Markuša je v ograd, še preden zjutraj sedem je zvonilo, in na drevesu ga je pičil — gad. 42 Omotičen pri priči, vendar zgrabil nož je, da gadu bi zabodel ga v glavo, a le oprasnil z njim ga mož je, potem pa padel raz drevo . . . Pod češnjo umirajočega so našli v travi, kako je hčer in vnuka klel in v zadnjih, groznih krčih še izdavil, da vnuk mu je kot gad življenje vzel . . .« 12 . »Markušev Marko sam poslej je gospodaril in čudil se mu je ves vaški svet, kako je vse, kar ded je zanemaril, popravil in uredil v kratkem spet. In kakor bil je prej neznano čuden in mu za družbo nič bilo ni mar, postal zgovoren je in prav priljuden, da mu obraz ni bil kar nič več v kvar. 43 Bogastvo sproti se mu je množilo in vse mu gladko je po sreči šlo, kot bi njegovo neutrudno delo prepodilo od hiše zlo, ki spravil ded ga je nad njo. Še v cerkev hodil s sovrstniki je veselo, le v kamnu blagoslovljene vode dotakniti se ni mu vredno zdelo, kot kmalu so opazili ljudje. In ta posebnost spet po vasi šla je in že so vedeli, da z njim vse v redu ni, da sam peklenec mu bogastvo daje, ki zanj tako ali tako skrbi . . . Seve, vse te domneve zase so držali, da ne bi kdo mu jih priliznjeno izdal, ker v srcu vsi so se ga bali, vedoč, da bi lahko jim škodoval . . . Nič čudno torej, da, ko je nevesto iskal, nikjer nobene zase ni ogrel — nazadnje pa je pri Rožetovih pritiskal in s tretjo Rožico je srečo imel. 44 . Od mladih nog sta se poznala in mati ji nikdar omenila ni nič, ko sta otroka srečna se igrala, da duhovin bi Marko bil in njen strnič. Da staro mater bi počakala, želela je Rožica, a ko iz Rima je le ni bilo, sta z Markom se o pustu vzela in zaživela kakor ptička dva lepo. Ljudje so čakali, kaj bo se dogodilo, kdaj spet roko bo vzdignil Bog in udaril po Markuševih z vso silo, da kaznoval greh starih nad otroki bi otrok. Šli meseci so drug za drugim, šlo je leto, a pri Markuševih je bil sam smeh, ki ga bogastvo je, skrivaj prikleto, budilo v zakoncih obeh . . . »O, da že skoraj nona bi se povrnila, to z nama srečna bi bila,« je Rožica kaj krati govorila, ko ni o Marku slutila nič hudega. 45 »Seve, seve, pri nas bo morala ostati,« pritrjal ji je Marko — duhovin smejoč, »samo ti moraš še postati mati, da zibala bo kot nekoč!. . .« Nasmehnila se Rožica je in ga je objela in sramežljivo je povesila oči: »Saj to je, kar bi rada doživela!...« a on poljubljal jo je, kot bi pil ji kri . . . 13 . »Minilo leto je in drugo je že teklo, kar v Rim Rožetova je Roža šla, da odložila bi, kar jo je peklo, in se vrnila, z Bogom spravljena . . . O binkoštih, ko češnje so zorele in bil je svetega Antona god in v Padovo množice romarjev so vrele, se ustavila še ona je ondot. 46 Svetniku Čudodelcu se je zahvalila, da je dobila v dušo mir, in še ga je z obljubami lepo prosila, da vnuko varoval bi in ji vrnil hčer. In še ji ni bilo dovolj pokore: ko do Gorice je prišla, ni dalo ji srce, da ne bi šla k Mariji vrhu Svete gore in tudi Njej priporočila vse . . . Vsa prerojena se je bližala Tomaju, nič ni težilo ji kot prej srca, ko vsem in vsakemu v domačem kraju vse odpustila je zaradi ljubega Boga. Ko prestopila prag je rojstne hiše in vnukinje ni našla več, spoznala je, da pokorila se zadosti ni še, in srce ji prebodel žalosti je meč. Ne da bi prav se oddahnila in spočila, je k vnukinji k Markuševim odšla in jo za božjo voljo je prosila, da Marka bi pustila in bila pri nji doma. 47 Se vnukinja je zasmejala in dejala: »O nona, kaj na um le pride vam? Ne vidite, da srečna dobro sem izbrala in se izbire prav nič ne kesam! Voljan je Marko kakor samo olje in dober kot velikonočni kruh, ne vem, kje bi se mi godilo bolje, čeprav za druge je bil le pustuh!« »0 Rožica, nesrečna moja vnuka, jaz kriva vsega bom gorja, ko spet tu pri Markuševih pokljuka, ker sem pred tabo greh prikrivala . . .« In nona izpovedala se je še vnuki, kaj je grešila v mladih letih in kako obupana se maščevala v svoji muki, pa da sedaj jo tepe z njo nebo. Nič več se Rožica ji ni smejala in nič več silila je ni, da pri Markuševih bi z njo ostala, ki se prekletstvo jih drži . . .« 48 14 . »Ni dobro Roža še odšla, ko s pletenico, kopato zrelih češenj, vrnil se domov je Marko in pozdravil je ženico, ki ni zakriti mogla solz sledov. ,Kaj te je, Rožica, tako užalostilo, da vse objokane imaš oči? Kaj takega se ti pri meni ni še dogodilo, odkod ta žalost je, kaj te boli?’ ,Ah, nič mi ni, le nona me je užalostila, ki pravkar je bila pri nas. Iz Rima se je danes povrnila, a k nama da vesti ji brani glas!. . .’ ,No, Rožica, to res ni vredno solz nobenih, saj nisva od nje daleč vstran; če k nam ne bo obiskov njenih, pa ti obiščeš jo lahko vsak dan! 49 Poglej, kako so letos češnje obrodile, vse te na tisti nizki sem obral — poskusi jih, ti bodo žalost prepodile, ko sladke so, kot med bi jim dodal! Zdaj moram še v vinograd se vrniti, da jih z dreves oberem vseh, sicer se mi ne bo splačalo jutri iti prodajat v Trst samo le-teh!’ ,Kam bi, saj se bo zdaj zdaj pomračilo in na drevesu ne boš videl nič, ko človek vidi v temi le za silo in ti — ne mačka nisi in ne nočni ptič!’ Ni Marko ji pregovoriti dal se, oprtal koš je in šel v vinograd, poglaven na dobiček, je neznansko bal se, da kdo obere mu pomladi prvi sad . . . Če Rožica za njim bi pohitela skrito, bi videla, da nona je imela prav, in bi postalo ji očito, kod, kakšen in kako je Marko češnje bral. 50 Ko pozno v noč ga še domov ni bilo, vznemirjena odšla je sama spat in šele zjutraj, ko se je danilo, prišel je, ne da bi odprl vrat. Skoz okno, ki odprto na stežaj bilo je, je priprhutal velik netopir; pri srcu Rožici postalo kar tesno je, ko gledala za njim je venomer. Kot zaletel bi v sobo se, je krožil in končno, groza, spustil se nad njo — tedaj ji strah je roke sprožil in zgrabila, ujela ga je z vso močjo. Prhutal je in ko se mogel ni sprostiti, tiščala ga na prsih je pod vrat, pregrizel ji je žilo in začel kri piti, da vsnula je — v življenju zadnjikrat . . . Tedaj iz netopirja se je izobličil v podobo svojo Marko spet: ,Ha, radovednost, zdaj sem te uničil in prost kot prej bom užival svet!’ —« 51 »Gospod sodnik,« po kratkem je premolku obrnil do jurista se vikar, »zdaj, ko sem jo do sem pretolkel, nadaljnje judicis bila bi stvar!« Sodnik se kakor počeščen je čutil in pritrdil vikarju s svojim: »To je da! A da tako krvavo vse bo, nisem slutil — vešala, to je da, bi dala mu justicija!« »Nemara res graščinski tam v Štanjeli obesiti takoj bi Duhovina dal, a preden so biriči ga prijeli, pred njim se sam je za življenje bal. V metamorfozah svojih namreč še nešteto prizadejal ljudem je Marko škod, ker nič poslej bilo mu več ni sveto ne Bog ne cerkev ne človeški rod. 52 Markuševo so hišo noč in dan stražili, o Marku pa bilo ni ne sledu, nazadnje psa so na borjaču mu na pol pobili, ko stražo motil je in ni ji dal miru. Psu zagorele so oči krvavo in besen skušal je ubežati kam, tedaj je le nekomu padlo v glavo, da pes bi utegnil biti — Marko sam. In planil je nad psa in kot bi trenil z verigo mu vso tajno moč je vzel: pri priči pes se v Marka je spremenil in je moža ž verigo v dno pekla preklel. Nič Marku-duhovinu škodilo nikdar ni, samo železa dotakniti se ni smel, da mu na željo odpovedal čar ni in bi potem kot človek le trpel. Z verigo torej so njegovo moč ukrotili in odpeljali ga v štanjelski grad, kjer so v najglobljo ječo ga spustili, v temo in vlago, v hlad in smrad. 53 Na nogah in na rokah je imel okove težke in kruha z vodo le vsak sedmi dan — tako za hudobije svoje nečloveške Markušev Marko je bil kaznovan. Tri tedne je molče prenašal kazen, četrti teden ni si upal k lini več ječar, ker je jetnik rjovel kot blazen, medtem ko zunaj tulil je vihar. V neurju, ko je izpod neba lilo, da vode sproti ni požiral Kras, Markušev Marko si na roki je pregrizel žilo in se ob svoji krvi utolil za svet in čas.« 16 . »Ko srečno do nesrečnega prišel sem konca, poznati bi, gospodje, morali star običaj in dati mi iz počenega piti lonca, a če bi to bilo preveč, pa iz naprstka vsaj!« 54 »Gospod pravljičar, opustimo to pot to navado,« oglasil na vikarjevo besedo se je Benjamin, — to bil sem jaz — in si pogladil mlado brado, »pa Duhovimi trčimo v spomin!« In že smo poprijeli vsi za polne čaše in trčili, kot bi kraguljček ob kraguljeku pel, a niso čaš dotaknile se ustne naše, ker moj poziv izvabil je še drug odmev. »Kaj?« nepričakovano je Perpetua vzkipela, ki novo baterijo je servirala. »Ne, tega pa zares ne bom trpela, da bi gospoda take tu razdirala! Dovolj je in preveč, da čudno spozabili so naš gospod se in so na drobno o volkodlaku tem vam govorili, ki še po smrti spati mogel ni mirno! Da, to bi morali še vedeti, kar tukaj vedo, da žegnana ga obdržala zemlja ni, ko videli so vsako kvaterno ga sredo, kako na grobu kakor živ leži. 55 In ker so kakor živega še vsi se bali, so šli in poiskali v gmajni glog, prebodli mu srce in spet ga pokopali in nič več strašil ni potem okrog. To morali bi vedeti, pa ne bi bili hoteli piti mu v spomin, da ne bi nepremišljeno še sem ga izvabili, ko veste, da je bil — hudičev sin!« »No, no,« jo je gospod vikar zavrnil, »saj to je pravljica kot drugih sto, ki z njo je, kdo ve kdo, lep nauk strnil, da Bog maščuje že na svetu vsako zlo!« »Ce je tako . . .« se je Perpetua zadovoljila in je po svojem delu šla, a nas trojica je vikarju še napila, ki iz niča ustvariti lepoto zna. EPILOG Gospod vikar, naš zgodovinar kraški, stoletnice dočakal ni, da bi ob njej boteljk zamaški mu v slavo pokali med govorancami. Preveč ga suženjstvo je zabolelo, ki vanj zapadel je naš rod, in lepega dne ga je vzelo — na nepovratno šel je pot . . . Za njim odpravil se je tudi učitelj, ko v šoli so zatrli naš slovenski glas in moral bi, kot hotel je tlačitelj, brž zapustiti ljubljeni svoj Kras. Sodnik pa zoprval je črnim časom in brez skleroze je dočakal dan, ko svoboda zavela je nad Krasom in jo navdušeno pozdravljal je teran. 57 Tako se je zgodilo, da po dolgih letih v Tomaju sva se našla spet, bil že okoli je devetdesetih, a boder še kot v času prejšnjih let. »Boteg bankrotnih zdaj bo konec,« me je pozdravil in se zasmejal, »le škoda, da mrtvaški zvonec bo kmalu znamenje na pot mi dal! Veste, zdaj pa bi res prav rad Metuzalema posekal, kar se tiče starosti, da z delom bi ljubezen kazal dvema —• Sloveniji zedinjeni in novi Jugoslaviji! O, če bi živel še vikar naš stari in z njim ludi magister, to je da, nocoj za čas nam ne bilo bi mari in nič motila nas ne bi Perpetua! Nič ne bi brskali po starih ljudskih verah in praznih duhovinili pravljic, o novih, stvarnih bi razpravljali razmerah in delu, ki je novih časov klic. 58 No, ker gospod vikar in učitelj šla sta in za kolegij sva premalo dva, pa dva naj v njun spomin še duška dasta: Živelo bratstvo narodov, živela svoboda!« In trčila sva, da je kar zapelo in so iskrile nama se oči — v srce se je prečudno čudo vzelo: nesluteno veselje novih dni . . . Ni dolgo tega, ko dobil sem parte, sodnik ga pisal s svojo je roko: »Prijatelj, žalovati za menoj nikarte — kar je bilo, je šlo, da večno bo!« Tako ostal od družbe, zbrane za mikavnim ognjiščem kraškim, je le Benjamin, ki, zdaj že v letih, njim in časom starodavnim izkopal Dubovina je v spomin! 59 OPOMBE » Duhovin « se je spočel v okoliščinah, v katerih bi si človek želel imeti njegove lastnosti. Avtor je predaval o folklori in pokazal, kako je narodno blago neizčrpen vir, iz katerega bi morali zajemati umetniki, da bi dali svojim delom res naše — slovenske obeležje. Kamor stopiš in pogledaš, povsod je sama skrivnost, vse je naš človek v dolgih vekih ob živi domišljiji po svoje gledal in dal vsemu še neko posebno življenje, kot ga sre¬ čujemo v mitih vseh primitivnih narodov, ko je pri njih še živela in se uveljavljala poezija ljudske duše. Po predavanju je eden izmed poslušalcev začel avtorju pripovedovati in mu potem pripovedoval dan z dnevom o ljudskih izročilih med Notranjci in Kraševci. Tudi o duhovinu je govoril. Tedaj se je avtor spomnil tomajskega župnika Matija Sila, ki je že leta 1885. priobčil v »Kresu« razpravico » Duhovina « in pisal potem tudi v »Domu in svetu « 1898. o podobnih motivih. In še se je spomnil beneškoslovenskega » Vedomca « in, kar je nekoč že mislil, se je ob podrobnih informatorjevih podatkih začelo oblikovati v kon¬ cept, ki je potem počival do decembra 1948., ko se je sprožil v to pesniško kramljanje. 60 1 . Gurman (fr. gourmand), izbirčnež pri jedi delikatesa (fr. delicatesse), poslastica dur in mol, izraza za trdo in mehko glasovno lestvico cinik, pristaš grškega filozofa Antistena, ki je učil, da ni nič nespodobno, kar je naravno; brez¬ obziren, zbadljiv in iz vsega se norčujoči človek humorist, šaljivec, dovtipnež filhistorik, človek, ki ga veseli zgodovina in se z njo bavi vikar, duhovnik, župnikov namestnik anekdota, kratka, segava zgodba, navadno zgodo¬ vinska stadij, tu toliko kot stanje, razpoloženje vinika, goriški izraz za trto etimolog, jezikoslovec, ki raziskuje postanek besed patina, zeleni volk, ki prevleče bakreno kovino Ut docet criminalis chronica, kot dokazujejo za¬ pisniki o težkih poškodbah satanas, hudič 2 . Ekspozicija, uvod, nakazilo snovi in dejanja eksempel, zgled ludi magister, ljudskošolski učitelj 61 drevo zaobljub, zaobljubljeno drevo je hrast ali katero koli drugo, v katerega zabijajo žeblje z zaobljubo, ki da je pod nobenim pogojem ne prelomijo. Če bi se fant ne držal obljube, naj bi se posušil ko hrast . . . (Notranjski običaj) 3 . Prešeren v svoji čudoviti »Zdravljici« komentar ad rem, pojasnilo k stvari, k snovi Attenti or a omnes iam tenemus, vsi že pozorno napenjamo ušesa, prosto po Vergilovem verzu iz njegove »Eneide«, epa o dogodivščinah trojanskega junaka Eneja oremus, molimo, kar je seveda napačno tukaj in kaže, da učitelj ni bil v latinščini doma Pavel Diakon, langobardski zgodovinar, ki je pisal tudi o Slovencih Bavčar, goriški zgodovinar iz 17. stoletja Valvazor, zgodovinar, znan po svoji »Slavi vojvo¬ dine Kranjske« Novice, Bleiweisove kmetijske in rokodelske, ki so začele izhajati 1843. Slovenski Glasnik, izhajal v Celovcu 1838-68; za njim je istotam izhajal »Kres« 1. 1881. Zvon, Stritarjev, ki ga je izdajal na Dunaju 1870. in 1876-80., nakar je začel izhajati Ljubljanski Zvon Slovan, izdajala sta ga Iv. Hribar in dr. Ivan Tavčar v Ljubljani 1884-1887. 62 Dom in svet, izhajal od leta 1888-1945. obstetrix, babica, ki ji pravijo na Goriškem kar ,žena’ sveča iz gadje masti ima po notranjskokraški vraži posebno moč 4 . Kronika, zapovrstni zapiski dogodkov brez kake notranje zveze Strašinovec, pravilno Strešnice, gozd blizu To¬ maja, kjer je baje še vedno ona stara lipa in pod njo oni stari žrtvenik Karantanec Kajtimar, zgodovinska oseba karan- tanskega-koroškega vojvoda Hotimira, ki ga omenja tudi Prešeren v prvem verzu »Krsta pri Savici« fabula, povest, zgodba 5 . Poet, pesnik kolegij, zbor, družba; visokošolsko predavanje kvodlibet (quod libet), kar koli ,zadnja ljub’ca bela smrt’ Prešernove besede skleroza, poapnenjene žil gratulant, voščilec 63 bankroten, denarno, gospodarsko propadel botega, trgovina cand. phil, kratica za candidatus philosophiae, slušatelja v višjih polletjih študijah na modro- slovnem oddelku vseučilišča paskvil, sramotilen spis, lahko tudi v obliki povesti metafora, pesniška prispodoba Podkrnci, prebivalci v vaseh pod Krnom, ki ra¬ bijo omenjeno rečenico: pošled, potem evmenide, milejši izraz za erinije, starogrške bo- ginije maščevanja glosa, opomba, pojasnilo, tolmačenje; tudi po¬ meni neke vrste pesem. Znana je Prešernova Glosa epik, stara, že obrabljena rečenica, tu način, ki so ga rabili starejši pisatelji, če je bilo treba preskočiti čas ali kraj oaza, zelenica v puščavi decenij, desetletje sit siti meae venia, oprostite moji žeji hore, ure, starogrške boginje časa 6 . Sine ira et scandalo, brez jeze in zgražanja, pohujšan Tuskulum, mestece v Laciju v Južni Italiji, kjer je imel Cicero svoje letovišče; kraj oddiha, kjer človek lahko v miru dela 64 kokva, kuharica Perpetua je ime kuharici v Manzonijevih »Zaro¬ čencih«, ki je prišlo po tej klasični kuharici klasičnega župnika v rabo za vsako kuharico pri duhovnih gospodih. predelikaten, tu: spotakljiv propterea praesente ea nulla, zato vpričo nje nič nekvalificiran, neutemeljen, neumesten direktiva, navodilo, smernica Martino delo, postrežba: po svetopisemski Marti, ki je stregla, ko je bil Jezus pri njih gesta, kretnja z obrazom in rokami, češ: »Izvo¬ lite!. . .« 7 . Svetovit, staroslovensko božanstvo sonca Morana, staroslovenska boginja zime in smrti črti in besi, zla božanstva oboravanje, star običaj, ki se je baje v Tomaju dolgo ohranil; znan je tudi iz Bele Krajine čotati, šepati pes diaboli, hudičeva noga, neke vrste rastlina, ki širi tleča omamen vonj meditirali, premišljevati inkarnirati se, učlovečiti se lažna, laz, senožet, travnik — navadno kje v gozdu 65 orgiazem, orgija, divje, nebrzdano veseljačenje Solsticij, sončni obrat ob kresu 8 . Ad rem el litteram, k stvari in črki, k snovi in pri povedovanju polemik, človek, ki se spušča v besedno borbo, hoteč uveljaviti svoje mnenje in svoje nazore Klio, ena izmed devetih starogrških muz — bo¬ ginj, nekakih vil zaščitnic umetnosti in zna¬ nosti, ki predstavlja zgodovino Parnas, gora v grški Fokidi, kjer so domovale muze in je vrel iz nje tudi kastalski studenec — zato pomeni v prenesenem pomenu — pe¬ sništvo draperija, okras ekskurz, izlet; tu: z zgodovinskimi dodatki, po¬ jasnili plastika, izrazna nazornost logika, nauk o zakonih mišljenja, doslednost, smiselnost v podajanju fraza, rečenica preromantičen, prenenavaden deus ex machina, Grki so imeli na svojih odrih posebno pripravo, da je nenadno posegel v zamotanost dejanja ta ali oni bog in rešil položaj; nastop nepričakovane osebe v igri ali povesti, ki razmota zapletenost 66 vulgarnost, vsakdanjost, neizglajenost Mencinger dr. Janez (1839-1912), naš znani pi¬ satelj, ki se je v svoji povesti, prevedeni iz kanibalščine, kot pravi, mojstrsko ponorčeval iz neokusnih in grozljivih povesti Antona Kodra folklora, narodopisje, narodno blago kritičnost, zmožnost presojevanja ideologija, nauk o pojmih; svetovni nazor tendenca, smer, smoter, namera sirup, gosta, sladka raztopina pegaz, operuteni vilinski konj, na katerem se vzpenjajo pesniki na Parnas 9 . Valpurgina noč je 26. februarja in je baje polna čarov, kar izvabi čarovnice na goro Klek, kjer imajo svoj peklenski direndaj 10 . Ekvinokcij, čas, ko sta noč in dan enako dolga Shakespeare (Šekspir) angleški in hkrati naj¬ večji dramatik vseh časov motiv, osnova, snov neklarska rozolja, kot nektar, ki je bil pijača starogrških bogov, sladek liker 67 po notah jo polomiti, temeljito lupus homo homini, volk je človek človeku pariranje, zavrnitev, odgovor 11 , Historija, zgodba metamorfoza, sprememba, preoblikovanje komentar, razlaga, pojasnilo 15 . Jurist, pravnik judicis, sodnikov (judex, sodnik) justicija, pravica, sodišče baterijo . . . servirala, prinesla nove steklenice 16 . Benjamin, najmlajši sin svetopisemskega očaka Jakoba; v družbi pomeni vedno najmlajšega EPILOG Metuzalem, svetopisemski očak, ki je dočakal neznansko starost parte, črno obrobljeno oznanilo o smrti. 68 JERN VOLČIČ : DUHOVIN IZŠLO V TRSTU 1951 - OPREMA AK. KIPAR F. GORŠE - ZALOŽBA -TABOR. - TISK BUDIN V GORICI \ N \ NARODNA IN UNIUERZITETNA KNJIŽNICA