1918 ... ST. 3, 4. LET. XI. CENA K 5' $5 55 UREDNIK fl. KOfUflNEC NATISNILA KATOLIŠKA TISKARNA V LJUBLJANI t GLASILO SLOVENSKIH ORLOV. TTTTTTTTTTTYTTTTTT>TTYVTTTTYTTTTTTTTYTYYTTTYTTYTTTTTVYTTTTYYyTYYTYTYTTTYTYTYTYTTYTYTTYTTYTTTTTTTTTTTTTTTTTYTTTTTTTTTTTTTTTTTYTTTYTTT ŠTEV. 3, 4. MAREC, APRIL 1918. LETNIK XI. 4^^ AAAAAA t Jl A AA A Al A AAA AAAJ.AAAA AAi. AA AA.AAA Ai.A AA A A A A tAAAAJLAAA A A AiL A A A AikiiAA 1A Ai.Xi.i,AAAAAAAAXAJ>AAAAi.AA4LAAAAAXAAAAAJLAJLi.AAAAA^A Naj raste naše drevo. Uspevamo tudi v trpljenju in celo veselimo se. V sredo dne 20. februarja t. 1. se je vršila v Ljubljani Orlovska seja pod predsedstvom zveznega podpredsednika Valentina Zabreta. Sklenilo se je, naj »Mladost« požene novo mladiko za naraščaj. Odločenih bo v to osem strani. Za ta obseg se »Mladost« razširi. Prej so za naraščaj skrbeli starejši miselno in vzgojno. Zdaj jih ni doma. Pomagati mora »Mladost«, lako bomo imeli »Mladost« oboji: tantje in možje, ki so zrastli z organiza-cijo — ti jo žele imeti tako, kakršna je — ter dečki in mladeniči, ki še niso bili do-zdaj v orlovski organizaciji. Za te pa mora biti v lahki, prikupni obliki. Vzgojne do-godbe, povestice, zgledi, primeri in, če se bo našlo moči, tudi telovadne napotke in 'Sre. To je eno, kar je veselo. Drugo je stik s hrvaškimi mladeniči, s hrvaškimi organizacijami, ki so našega duha. Ta številka prinaša prve glasove. Bratski duhovi žele stopati in delati v Anton Komlanec. skupnih urejenih vrstah, da zgrade skupno našo hišo. Tretje pa je — zveza s Čehi, češko katoliško mladino. Dvojno znamenje žari iz Češke: Izročilo sv. Cirila in Metoda — plamen verske kulture katoliške misli na Moravskem in pa tradicija zlate Prage, zaljubljenost v svetno kulturo brez solnca od zgoraj. O obeh imamo danes v tej številki najzanesljivejše poročilo. Razvoj češke mladine v katoliškem znamenju. Napisal je članek Čeh-Moravan, vojni kurat .Hublik. O odpadu od Boga, tam, kjer se mu imajo največ zahvaliti, v kraljevi Pragi, nam je poslal poročilo pod naslovom »Tužna Češka, kam romaš«, mladenič, naš vrli somišljenik, iz osebnega doživetja. Ali veselo je to, da se hoče število katoliških Čehov pomnožiti za toliko, kolikor štejejo Slovenci zavednih katoličanov, in število naše za toliko, kolikor je na slovanskem češkem brodu Orlovskih somišljenikov. Studenci božje milosti so odprti. Delajmo! Orli in bodočnost. Svetovna vojska nas je razkropila po celem svetu. Fantje, ki so se včasih sha-)ali v naših telovadnicah in se tam vadili v plemenitosti in samozatajevanju, so bili kct prvi poklicani, da vzamejo križ svetovne vojske na svoje rame. Nismo vedeli, da Pride tako, a tudi ko bi vedeli, bi ne mogli Š. Klas. storiti več in drugače. Kakor smo imeli fantje včasih pred večjim skupnim nastopom pripravljene skupne voje, tako je bila vsa naša organizacija priprava za največji svetovni dogodek, kar ga človeštvo pomni. Pri tem velikem svetovnem nastopu so nastopili vsi naši fantje. Najstarejši, ki so bili v naši organizaciji bolj za parado, ker so mislili, da ne morejo nič več poskočiti ali da tega ne bodo več rabili, in najmlajši, ki so že iz vrst naraščaja hrepeneli, da postanejo pravi Orli. Vsi skupaj pa so dobili v organizaciji prve pojme o disciplini in o ljubezni do domovine. Zdi se mi, da merodajni krogi premalo upoštevajo velikanski pomen tega dela in da premalo cenijo zasluge tistih, ki so to organizacijo započeli. Če se danes sempatja sliši, da duhovščina ni primerno sodelovala v tej vojski, trdim, da je ravno slovenska duhovščina z izobrazbo mladine po naših društvenih domovih uspešno sodelovala v naših zmagoslavnih bojih! In to morda bolj kot marsikatera druga ustanova, ki je stala državo nekaj milijonov na leto! Kdor zasleduje življenje in obnašanje naših fantov v tej vojski, mi mora pritrditi. Slovenski fantje so v času svetovne vojske doprinesli toliko dokazov junaštva in zvestobe, da se z njimi morejo komaj meriti fantje drugih narodov! Dokaze, grobove naših junakov najdemo na vseh bojiščih. Po Karpatih, Srbiji, Belgiji, Italiji, povsod, kjer je kosila smrt po bojnih poljanah, so raztresene kosti slovenskih junakov. In med temi zavzemajo častno mesto požrtovalni in samisebe zapostavljajoči Orli. Izobrazba duha, ki so si jo doma osvojili, jih je usposobila za velika in drzna dejanja in jih postavila na najrazličnejša, deloma odgovorna mesta. Naši Orli pa ne nastopajo samo na suhem, ampak tudi na morju, pod morjem in v zraku. Ko sem prišel sem v Dunajsko Novo Mesto, so mojo pozornost nase obrnili naj-poprej velikanski ptiči, ki so krožili nad mestom, zdajpazdaj se spuščali na tla, pa se zopet dvignili visoko v zrak. Takrat nisem slutil, da enega izmed njih vodi slovenski Orel. Ko pa sem par dni pozneje sedel ob svojem ležišču in čital »Mladost«, prišel je k meni brat Janko Grampovčan z Vrhnike in sva se spoznala. Razveselil se je, ko je po dolgem času zopet enkrat videl »Mladost«. Dati sem mu jo moral takoj in on je bral in ni poprej jenjal, da je vso prebral. Imel sem velik užitek, ko sem gledal, kako »Mladost« razveseli in poživi tiste, ki so ostali zvesti njenim načelom. Potem sem mu moral praviti o razmerah pri Orlu. Povedati sem mu moral, kar je že sam vedel, da so se Orli preselili iz svoje domovine, da so šli vsi do zadnjega na vse strani sveta branit to sveto zemljo, za katero jih je že tisoče prelilo svojo kri. Da pa Orlovski duh živi nadalje, da Mladost« živi še zmerom čila in sveža in da ji niso svetovni požar in notranji boji vzeli veselja in upanja do življenja. Z velikim zanimanjem je poslušal vse to in me včasih prekinil s pripombo, da ne bo nikoli pozabil prekrasnih dni, ki jih je preživel v tej organizaciji. Zanimalo me je dognati, v koliko so nanj vplivale nove razmere, v katerih živi že od začetka vojske, in sem dejal: »Nekateri so se izneverili tem načelom. Prišli so v svet med tovariše, ki niso poznali Orlovega duha, in so se vrgli po njih. Danes se jim vse nekdanje delo in prizadevanje zdi smešno, ali vsaj brezpomembno. Celo meni se vzbude včasih dvomi, če ne bi bolj modro bilo, da sem svojo vnemo posvetil kaki drugi bolj praktični stvari.« »Kakor se vzame,« je dejal. »Jaz se še nisem nikoli kesal, da sem Orel! Vse, kar sem se tam naučil, mi je že zelo prav prišlo. Kdor je bil pravi Orel, tak, ki je poj-mil v jedru njegov pomen in se je tudi s srcem oklenil njegovih načel, tak nima dvomov, ali pa si zna odgovoriti na nje. Sicer pa, če bi se človek prepuščal dvomom, bi vzdvojil že zdavnaj, ne samo nad Orlom, ampak še bolj nad marsičem, v kar smo včasih verovali. Časi so čudni! Vse, kar vidiš okoli sebe, je sama prevara. Odkar je umrl dr. Krek, ne poznam nobenega človeka več, ki bi sebe manj cenil od drugih. Če pravi kdo, da sem neumen, če sem Orel, imam jaz vzrok odgovoriti, da je on še bolj, ker ni. Tistega, kar smo se pri Orlu učili in naučili, bi se ne naučili nikjer drugod. In če pomislim, da to še nobenemu ni škodilo, ampak vsakemu več ali manj koristilo, potem pač nimam vzroka, da bi se kesal.« Tako je govoril Janko in dobro mi je delo. Pomislil sem na gorje, ki vlada vsenaokrog, pomislil na propalost človeške družbe boreče se za kruh, drveč za hipnim uživanjem v pogubo. Kamor pogledam naokrog, povsodi samo majhna srca in ne-utešeno hrepenenje brez ciljev, brez ljubezni. Človeku dobro de, če najde po dolgem času v mrzli tujini zvesto dušo, ki se je v Orlovskih vrstah napila ljubezni in poguma! Orlovska organizacija je dosegla svoj namen. Naj kdo reče tako ali tako, dejstvo je, da bi v veliki nesreči, ki je zadela slovenske mladeniče, bila nesreča še neizmerno večja, ko bi ne imeli Orla. Spomin na Orla in njegovega duha sta spremljala naše fante po svetu in sta jim bila edina tolažba v trpljenju in v smrti. Orlovski duh deluje še tudi danes v srcih vseh, ki so še živi; morda pri tem več, pri onem manj. Ali če so nekateri kljub temu postali slabi, postali bi brez Orla še veliko slabši. Drugi zore v tem duhu, vse dogodke in doživljaje presojajo z njegovega stališča. Kar bodo videli slabega po svetu, jim ne bo v pogubo, Dozoreli bodo prišli nekoč domov in si bodo v tem duhu, uravnali svojo bodočnost. Vojska je tisočem vzela življenje in imetje, marsikoga je duševno zbegala, ali Orlovskega duha mu ni mogla izruvati iz srca! V tem zmislu je organizacija izvršila svoje poslanstvo in je lahko ponosna na to! Ali pa bo za bodočnost Orel potreben? Ko se doseže mir, bo menda nekaj časa mir in Orlu ne bo treba zbirati novih čet za vojsko. A vojska bo vkljub temu, morda ne krvava in vseuničujoča, a bo vojska duhov. Če se je Orel v svetovni krvavi vojski tako vrlo obnesel, obnesel se bo tudi v boju z duševnimi nasprotniki. Orel, ki bo prenesel svetovni požar z »Mladostjo« vred, mora po vojski zopet oživeti! Morda sempatja v drugi obliki in razmerah, a živeti mora! Pri tem pa še ne bo smelo računati na nas stare Orle, katerim je vojska zadala svojo rano. Mi stari Orli bomo kot dosluženi invalidi stali ob strani, morda kaj svetovali, morda kaj pomagali. A voditi Orla ne bomo mogli. Kot voditelji Orla bodo morali nastopiti fantje in možje, katerim vojska ni zadala svojih puščic, kateri bodo s čisto vero in plemenito nežnostjo vsajali v mlada srca tistega duha, ki jih bo usposabljal za boje. Vneti in vzdramiti bo treba čisto iznova mladino. A mi stari, ki se bomo vrnili domov telesno in duševno oslabljeni in bolni, tega ne bomo mogli. Naj se že sedaj misli na to! Mladinsko gibanje na Češkem. Hubiik, vojni kurat. Z veseljem se oglašamo na Vaš klic in Vam poročamo, da se je začelo društveno delovanje za vzgojo mladine na podlagi katoliškega svetovnega naziranja pri nas leta 1907. Začetek je bil jako skromen. Kakor neznaten studenček, ki izvira izpod skale in se s težavo prerije dalje, da naraste v potok in v mogočno reko, ki namaka prostrane ravni, tako se je začelo naše mladinsko gibanje, ki objema danes vse Moravsko, Šlesko in Dolnje Avstrijsko. Na Češkem ni mogla ta misel še pognati korenin, ker so jej nad vse nemirni valovi vedno sproti tla izpodkopavali. Največje zasluge na polju za skrb in varstvo mladine imata pač znani poslanec dr. Antonin Cyrill Stojan, ki je povsod zraven, ko se gre za važna podjetja z zdravimi načeli in smotri, potem pa duša društvenega delovanja^ vneti in neumorni dr. Klemens Maria Žurek. Shodi, zborovanja, predavanja, pred-stave, knjižnice, izobraževalni tečaji, izleti posebno še društveno glasilo »Naše Dmladina« delujejo, »Naša Omladina« je stopila sedaj v sedmi letnik in se je vsem jako priljubila, ker prinaša raznovrstno vsebino in lepe slike. Zanimivi so dopisi in priproste, v narodnem duhu zložene pesmi mladeničev«-vojakov in deklet. V vsakem zvezku je več pesmi tudi harmoniziranih. Društvo je razposlalo v času vojske vse polno berila in molitvenikov na bojišča in v bolnišnice. Vojska nam je pobrala dokaj mladih moči, a dala nam je tudi priložnost storiti mnogo dobrega. Marsikdo je še le v tej grozni dobi prišel do jasnega prepričanja, kako hvaležno in plemenito je delo za mladino, ki je nada naše bodoče sreče. Naši romarski letni shodi na Velem-gradu vplivajo na mladino in ljudstvo zelo dobro. Tu se krepimo v duhu sv. Cirila in Metoda. Vzvišeni poklic med mladino vrši dr. Klemens Maria Žurek, ko jo zbira pri duhovnih vajah in jo utrjuje v krščanskih čednostih. Te dobrote se udeležujejo posebej še tudi vojaški novinci. Slovenski mladini bratske pozdrave Sdruženi venkovske omladiny na Morave, ve Slezsku a Dolnih Rakousich. <3si> (p q«=>J? q<=»J> TjpjJ O-OP 3<=»p q<=>p Orla češkoslovanskega, izhaja v Brnu peči ftišske Telovične Rady Orla. Stane letno 4 krone. KNJIŽEVNOST. P. Bohinjec, Svetobor. Povest iz konca enajstega stoletja. Ljubljana (Katoliška bukvama) 1917, Snov povesti je vzeta iz domače zgodovine, iz češke in jugoslovanske. V tem je času primerna. Iz stališča okusa je malo čuden prizor borbe med Ljutico in Magarovičem (stran 236—239). Izdajatelj konzorcij „Mladosti11. Tiska Katoliška tiskarna. Odgovorni urednik: Ludovik Tomažič. Slovanski greh. Zastrupljen studenec, ki narašča, je groznejši, če ne le vse, ki pijo, zastrupi, ampak tudi vse, ki se jih dotaknejo zastrupljenci. Slovanski ideal, kje si? Slovanska edinost, slovanska kulturna skupnost, stanovska politična zveza, slovanska verska enotnost. — Vzkliki, umevni osobito ob času, ko so jugovzhodni Slovani ravno stresli raz sebe turške okove, do-čim niso niti severnim zginile vse sledi in spomini na tatarske kane. Na jugu in zapadu pa ob času, ko smo gledali oholost protestantskih, nadutomiselnih, narodno nemoralnih Nemcev — gospodarjev-zatiralcev, poslušali zasramovanje, tlačenje čutili. Ko se nismo smeli izobraževati v hiši svojega narečja, kaj šele, da bi se učili skupne slovanske govorice; ko so smatrali to govorico nevarno državi, v kateri prebivamo, in so zahtevali prikrito in odkrito, naravnost in nenaravnost, da moramo postati nenaravni in nenravni, da moramo čutiti zoper naravno nrav, da moramo teptati naravne rodne pravice ali vsaj soglašati, če jih drugi teptajo, ako hočemo veljati za naravne in nravne državljane. Je-li čudno, da je dvignila zdrava vest glas proti krivici in zakon življenja je vprašal; Kdo nas sme siliti, da bi peli sebi v pogin »Deutschland, Deutschland iiber alles« — to filozofijo nadčloveka in nad-narodnosti, Kaj čuda, da se je ozrl zatiran, razkosan, razdvojen Slovan, ko je stresel raz sebe robstvo iz vzhoda, po slovanskih pravicah tudi napram zapadu. Ko vidi pri tem, da tudi velikanska svetovna vojska deli Slovane na dvoje, je-li čudno, da vprašuje oko slovanske zavesti, zakaj je prišlo do tega razpolovljenja, do tega teptanja in izrabljanja slovanstva? Zakaj je zbežal ideal? V čem je bila naša krivda — slovanski greh? V žaloigrah omenjajo usodni dogodek, kjer tiči krivda junakova ali neka zločesta usoda, ki je povzročila usodno- zlo, padec junakov. Tudi v žalostinki Slovanov je tak tragični moment. Ne usoda, ampak krivda slovanska — slovanski greh. Samova država je še enkrat začela vzhajati v Svetopolku. Kdo bo dolžil tega silnega, mogočnega vladarja, da je on zakrivil poraz zapadnega slovanstva ali celo Anton Komlanec. vseh Slovanov? Osvojevalna politika nemškega cesarstva, Arnulf, nemški državni škofje, Mažari, Wiching, needinost njegovih sinov — to vse je spodkopalo slovansko državo in uničilo Rastislavovo, Cirilovo in Metodovo delo — rimsko slovansko cerkev, ki naj bi bila temelj in zid skupne slovanske države za bodoče. In vendar glavni krivec, da so padli Slovani tako globoko, ni nihče drugi kakor mogočni knez Slovanov in nezmagani zmagovalec Nemcev — kralj Svetopolk, On je uničil za 1000 let slovansko bodočnost — ali če hočete po abstraktno — njegova sebičnost. Slovanska ideja kneza Rastislava. Če ne vse, vsaj silno veliko zavisi od vladajočih oseb. Svetopolkov prednik, akoravno manj mogočen, je njegov stric, bistroumni in dalekogledni knez Rastislav. Rastislava smemo šteti med najzmožnejše slovanske vladarje. Vsekako pa je med vsemi najpomembnejši. On je spočel idejo in započel pot, katera edina bi bila pripeljala Slovane do cilja, po katerem mi danes hrepenimo. V čem je obstojala ta ideja — Rasti-slavov vzor? Zakaj in kako je nastala? Kaj je moralo slediti iz nje? — V čem je obstajal Rastislavov vzor? Rastislav je zasedel moravski knežji prestol za svojim stricem, modrim Mojmi-rom L, pod nemškim pokroviteljstvom. L. 846. je pripeljal kralj Ludovik Nemški veliko vojsko na Moravsko, ^da konča nevarno rast Mojmirovo. Odstavil je kneza in nasledoval ga je — Rastislav. Ker je šla reč čisto gladko, se zdi, da so staroste soglašali1 in tudi Rastislav. Morda je pri tem dogodku zakrivil, kar mu je njegov stričnik tako strašno- povrnil čez 24 let. Zakaj tudi Rastislav je bil stričnik Mojmi-rov. — Vendar Rastislav je hodil isto pot kot njegov prednik. Vse njegove želje so imele en cilj, utrditi državo-. Njega in njegovo ljudstvo je tlačila tuja nemška nadoblast in nasilni tuji vpliv. Stresti raz svojo državo tujo nadvlado in nasilni kulturni vpliv, zlasti jezikovni, sosednjih narodov Nemcev, Italijanov in Grkov, je bila misel njegovega življenja. Sprevidel pa je v orožnem in političnem boju za ta ideal, da proste in prave rasti svojemu morav- 1 Duaik, Miihrens allgemeine Geschichte. I. Brtinn 1860. 130. skemu ljudstvu ne more dati razen v vzajemnosti z ostalimi Slovani na podlagi pravih idej v zvezi z odločilnim kulturnim činiteljem tedanjih časov. Tako je tekom njegove vlade dozorela njegova Rastislavova slovanska ideja, ki je bila: s trojnim vzorom doseči slovanski vzor, namreč s slovansko državno zvezo, s pravo vero in neposrednim stikom s papežem zagotoviti Slovanom življenje. Postanka tej ideji je iskati v želji Ra-stislavovi in njegovih rojakov, vreči raz lastna pleča tuje breme. To breme je bil tuji politični in kulturni pritisk. Predvsem od nemške strani. Zato se je Rastislavova ideja rodila predvsem v hrepenenju, sneti raz moravski vrat nemški jarem. Ta jarem je bil trikrat težak, ker je vklepal slovansko družabno telo, slovansko dušo in izraz slovanskega življenja v nemške ojnice. V ta jarem vprežen je moral vleči Slovan v prvi mladosti težki nemški voz za nemške koristi. Slovansko ljudstvo je moralo roditi sinove za nemške vojske, orati njive za nemške blagajne, plačevati učitelje za tujo govorico. Najprej je žulila vrat mladostnega Slovana nemška svetna politična nadvlada — državna odvisnost. Zato je ta najprej izzivala slovansko protimisel, misel neodvisne, močne slovanske države. Rastislav je postal moravski knez po nemški milosti. Mojmira je odstavil in postavil drugega kneza moravskemu ljudstvu nemški kralj, čeprav s pomočjo domačih velikašev. Ju-žnirii Slovanom — Sloveniji, Slovencem po današnjem Štajerskem, Koroškem in Kranjskem ter Ogrskem to stran Donave so vladali nemški vazali. V Gorotanu bavarski vojvoda, del sosednje Panonije je dal bavarski kralj Ludovik kot miloščino slovenskemu knezu Privini, katerega je bil Rastislavov stric Mojmir pregnal iz Nitre. Na severu po današnji Prusiji in nižje doli, koder so še Slovani prebivali, so se bili vsako leto uporni boji z Nemci in v najbližji Češki je začela vojna s kraljem Lu-dovikom Nemškim ravno isto leto 846, ko je zavladal Rastislav na Moravskem. Morebiti ravno zaradi nasilne spremembe na Moravskem in pa, ker je Ludovik smatral tudi Češko za svojo vazalno deželo, katera pa s tem kajpada ni bila zadovoljna. Ta češka vojna je trajala 4 leta. V takih razmerah je Rastislav doraščal. Ravnotoliko odvisen, da je čutil nemško uzdo in' ravno- toliko časa šele, da je še žarelo v njem in vsem njegovem ljudstvu hrepenenje po zlati svobodi, po popolni politični prostosti, katera je bila pri slovanskem ljudstvu tembolj zaželjena, čim bolj demokratično družinsko patriarhalno politično upravo je imelo. Iz tega hrepenenja po državni svobodi in vsled razmer se je rodil Rastislavu njegov prvi ideal — združiti vse Slovane, zlasti tiste, ki so mejili na Nemce, v državno zvezo. Sedanja severna Nemčija, v kateri imajo Nemci povečini še dandanes slovansko ime Prusi, in današnja avstro-ogrska monarhija bi tvorile to slovansko državno zvezo, državo od morja do morja, od baltiškega namreč do jadranskega. Razmere so bile namreč te, da je gledal R.a-stislav leto za letom slovanske vstaje krog in krog, ki so bile ravnotako pogosto zopet potlačene, in kakor posamezne slovanske skupine tako je bila tudi njegova Moravska sama preslaba, da bi se utrdila kot samostojna neodvisna država, kar je Rastislav želel. Zato je moral po nekaterih letih svoje vlade misliti na slovansko zvezo. V razvoju do te ideje je razločevati v Rastislavovi vladi tri dobe: doba mirnega vazalstva, doba političnih zvez z nemškimi političnimi strankami in doba samostojnega nastopanja, s katerim združuje zlepa in zgrda Slovane. Prvih šest let ostane Rastislav miren. Utrjuje doma svojo vlado ter gradi gradove in trdnjave. Bojev v sosednji Češki se ne udeleži. Boji na Češkem končajo za Čehe ugodno 1. 850. To Rastislava ojunači, vendar še ne nastopi. Pač pa vstanejo na severu takoj naslednje leto Sorbi. A zaman vsa hrabrost. Opustošena polja in lakota store, da podležejo.1 Vendar Rastislav ne more več nazaj. Sklep je bil že storjen, zagotoviti lastnemu vladarstvu popolno svobodo in neodvisnost. Vendar je poskusil najprej mirnim potom. — Pri tej priliki bodi opomnjeno, kako težavno je bilo Slovane že tedaj za skupno podjetje pridobiti. Kar štirje slučaji v šestih letih dokazujejo to. L. 846. je bil Mojmir sam nasproti kralju Ludoviku Nemškemu. Štiri naslednja leta so se borili Čehi sami. L. 851. Sorbi sami, L. 852. Rastislav sam. Kvečjemu se je dogovoril z Bolgari, ker se nahajajo zajedno v Mainzu pri kralju Ludoviku njegovi in bolgarski poslanci. (Dalje.) 1 Annal-Fuld. ad a. 851.