Za poduk in kratek čas. Možata beseda zoper svobodno oderuštvo. III. ,,Svobodno oderuštvo rodi povsod prežalosten sad. Prvi je socijalizem. Ljudje odrti ia izropani po svobodnem kapitalu začenjajo misliti, kako bi ves obstoječi red prekucnili in tako zatrli vboštvo, revščino, pomanjkanje, ki postaja j tem hujše, čem brezobzirnejše oderuhi s kapitalom razsajajo. Druga slaba posledica je pa, da mora sodnik ,,V imenu Njih veličanstva svitlega cesarja" ! oderubu prav dati in mu odrtega dolžnika popol- | nem sleči pomagati. To je pravo nasilstvo, da j mora sodnik to kot prav in pošteno proglašati in ! še izvršiti poniagati, kar vsaka poštena duša za metuje kot najgrše oderuštvo. S tem se žali čut pravičnosti v srcih ljudij, pa tudi zaupanje do cesarja se ruši; kajti zvesto naše ljudstvo si cesarja ne more drugače rui.sliti, kakor gospoda, i kateri pravico varuje vsakšnemu človeku, najprvlje i zatiianim in ubogim! (Dobro, dobro na desnici). [ Liberalni oderuboljubci pravijo: prepovejte oderuštvo, napravite postav, kolikor bočete, odpraviti, zatreti oderuštva vendar ne morete. Žali Bog je to res. Vendar pa je sledeče tudi res: kupite si železnih blagajnic ,,Werthheimskib", kaznujte tatove, kolikor bočete, kradlo se vendar bo. Ali bodemo zaradi tega tatovom svobodno krasti dali? Nova postava ne more oderuštva popolnem zatreti, a zavrnoti, omejiti, zajeziti, da bo menje divjalo, to pa zamore in tudi hoče nasvetovana postava. Sicer pa imamo tudi sredstvo, ki zamore oderuhe popolnoma iztrebiti, to je krščanska vera, kakor jo sv. katoliška Cerkev uči. Toda svoboda se mora sv. Cerkvi privoščiti. Kakor jo sedaj imajo v raznih političnih kleščih, njej ni mogoče, blagonosno uplivati na ljudi. Ona je najboljša obramba zoper socijalizem, zoper revolucijo pa tudi zoper oderuštvo. To znajo socijatisti, to vejo prekucuhi, pa tudi naši liberalni Herodeži prav dobro in zato se nasajajo tudi vsi v sv. katoliško Cerkvo in ovirajo njeno delovanje, kder le morejo. Posebno prvi čas, ko so oderuške postave pri uas zatrli, so kar divjali zoper vse, kar je na sv. Cerkev spominjalo, a med tem 80 vpeljali najnesramnejše odiranje. Sedaj jim pa uže ne pomaga več upijanje zoper svete reči, sedaj so ljudje, izropani po oderuhib, uže sauri sprevideli, kam pes taco moli. Naj se branijo in zvijajo, kolikor hočejo, brezsrčno oderuško ljudstvo (Judje) bo moralo misliti na zopetni izbod iz Egipta. (Dobro, dobro na desnici, osupnjenost na levej strani zbornice.) Ako zastran liberalnih postav ostane pri starem, potem bodo ljudje čedalje bolj razdraženi zoper Jude. Pomagali si bodo naposled sami, ker sila kola lomi. Zato opomnim Judom, ako hočejo mirno pri nas živeti, naj pustijo oderuštvo. Drugače utegne ljudstvo zoper nje se vzdignoti tem grozovitnejše, čem zdatnejše mu krščansko vero in krščansko mišljenje in obnašanje na vsak način rusijo. Kedar nauki opičarja Darvina povsod obveljajo, tedaj utegHe zdivjani zločinec reči: „8 tem, da si oderuha ubil, nisi človeka zadrgnol, ampak nevarno divjo zver zaklal". Tako daleč mora priti v državi brez Boga. Tako daleč zajdejo ljudje, da pozabijo starega pravega Boga, nebes in zemlje, ter okolo zlatega teleta plešejo in rajajo sebi v uesrečo. Skrbinio, da ljudje še dalje ne zajdejo, skrbimo pred vsem, za postave, da se oderuštvu dosedanja svobodna pot zopet za8tavi!u (Dobro, dobro in ploskanje z rokami!) Smešničar 12. Deček vpleže na visoko, blizu ceste 8toječo smreko. Na to pride priprost kmet, vidi fantiča in ga nagovori: pazi, da ne padneš doli. SDeček pa mu prav hitro odgovori: saj je spodaj tudi tega gospudarja, kakor zgoraj. Kmetič povesi glavi in gre svojo pot naprej. Jožef Lukovnjak.