Upravna dekoncentracija po § 101 fin. zak. za 1. 1938—39. 67 Upravna dekoncentracija po § 101 finančnega zakona za leto 1938—39.* Dr. Vladimir Kukman. Dekoncentracija in decentralizacija državne uprave je zahteva, ki se pojavlja v naši javnosti zdaj z večjo, zdaj z manjšo intenzivnostjo. Ta zahteva tudi tedaj ni nič manj aktualna, kadar ni ravno v žarišču političnih debat, saj se tiče enega najvažnejših problemov naše upravne organizacije, ki je tembolj pereč, ker naša upravna ureditev ni še našla svoje v ustavi predvidene dokončne oblike. Problem dekoncentracije in decentralizacije na*še uprave je prav tako star kakor naša država sama ter je bil v raznih obdobjih našega državnega sožitja različno rešen. Tu omenjam samo poslednjo veliko reformo v navedeni smeri, ki sta jo uvedla zakon o nazivu in razdelitvi kraljevine na upravna območja in zakon o banski upravi, ki sta oba izšla leta 1929. To pomembno zakonodavno delo je imelo za cilj obširno in temeljito dekoncentracijo naše državne uprave. S poznejšim razvojem razmer pa je bila reforma v svojem učinku znatno oslabljena, ker na eni strani prenos poslov z ministrstev na banske uprave ni bil v polnem obsegu izvršen, na drugi strani pa so gotove centralistične tendence v naši upravi dovedle do tega, da so bili nekateri posli via facti zopet vrnjeni ministrstvom.1 Naknadna zakonodaja je te tendence deloma sankcionirala, pri čemer omenjam na tem mestu samo znani § 114 zakona o občem upravnem postopku.2 Vzporedno s pravkar omenjeno upravno reformo bi se bil mogel izvršiti prenos poslov mimo in preko zakona o banski upravi v prav znatnem obsegu tudi na osnovi čl. 191 zakona o notranji upravi,3 ki je pooblaščal predsednika ministrskega sveta, da sme na soglasni predlog resornega ministra in ministra za notranje posle prenesti z uredbo: * Po predavanju v „Pravniku" dne 11. januarja 1939. — Kakor ču-jemo, bodo določbe § 101 fin. zakona za 1. 1938/39 prevzete tudi v fin. zak. za 1. 1939/40 (§ 74 predloga). 1 O vplivu višjega uradništva v upravi prim. Ivo Krbek, Upravno pravo II, 1932; 359, d. 2 Prim. Ivo Krbek, o. c. 359., op. 21; isti: Zakon o opštem upravnom postupku, 1931; 143.; Franja Goršič, Komentar Zakona o unutrašnjoj upravi; 1936; 13.. 28. in 298. nas]. 3 Ivo Krbek, o. c. 355. s* 68 Upravna dekoncentracija po § 101 fin. zak. za 1. 1938—39. 1. poedine posle, ki spadajo v pristojnost občili upravnih oblastev druge stopnje, na oblastva obče uprave prve stopnje in obratno, 2. poedine posle, ki spadajo v ministrovo pristojnost, na obča upravna oblastva druge stopnje in 3. poedine posle, ki spadajo v pristojnost državnih oblastev obče uprave, na samoupravne naprave in obratno. To pooblastilo je ostalo neizkoriščeno. Bilo je v veljavi pet let od uveljavljenja zakona o notranji upravi in tri in pol leta od uveljavljenja zakona o banski upravi ter bi bilo po svoji obsežnosti lahko tvorilo temelj za obširno dekoncentra-cijo i n decentralizacijo naše uprave.4 Novo razdobje v vprašanju upravne decentralizacije in dekoncentracije je nastalo s septembrsko ustavo iz leta 1931., ki predvideva ustanovitev banovinskih samouprav. Kakor znano, ustava v tem pogledu še ni izvedena. V širših pravniških krogih pa je ostala skoro neopažena neka zakonska določba iz leta 1938., ki bi pri pravilni izvedbi lahko pripravila tla smotrni ureditvi bodočih banovinskih samouprav.5 Je to § 101 finančnega zakona za leto 1938/39, ki tvori predmet tega članka in ki se glasi v srbskem izvirniku: „Ovlaščuje se Ministarski savet, da u cilju uvodjenja narodnih samouprava, a radi dekoncentracije i decentralizacije državne uprave, radi njenog uproščenja i izjedna-čenja može, na predlog nadležnog resornog Ministra, Ministra unutrašnjih poslova po saglasnosti Ministra finansija. Uredbama sa zakonskom snagom postepeno preneti na ba-nove, odnosno na upravnika grada Beograda jedan deo poslova iz nadležnosti Vrhovne državne uprave. Za vreme ove budžetske godine krediti za ove prenete poslove otvarace se banovima odnosno upravniku grada Beograda, a iduče budžetske godine ima ju se uneti ovi krediti na odgovarajuče mesto." Za pravilno razumevanje te zakonske določbe je treba predvsem opredeliti pojma „decentralizacija" in dekoncentracija". 4 Goršič (o. c. 472.) pripominja k čl. 191 zakona o notranji upravi: >,Ovilašeenje, dato Pretsedniku Ministarskog saveta, da izvrši pregru-paciju materijalne nadležnosti, medjutim, nije više aktuelno." Avtor žal ne navaja, ali smatra pooblastilo za neaktualno samo zaradi poteka roka (njegov komentar je iz leta 1956), ali morda tudi še iz kakega drugega razloga. 5 Mišljene so seveda banovinske samouprave v okviru veljavne ustave. Upravna dekoncentracija po § 101 fin. zak. za 1. 1938—39. 69 Določitev teh pojmov je težja, kakor izgleda na prvi pogled. Že Mareere" toži, da je „decéntraliser" nedoločen pojem, v katerega polaga vsak svoje lastne želje, Peters7 pa pristavlja, da se je v tem pogledu doslej (sc. 1928) komaj kaj spremenilo. On sam vidi v centralizaciji vsoto onih stremljenj nekega organiziranega občestva, ki so usmerjena v to, da se čim večji del delovanja tega občestva izvrši na enem samem mestu, in sicer v občestvenem središču. Decentralizacija pa so nasprotna stremljenja, ki hočejo čim večji del funkcij občestva prenesti od njegovega pravega središča na druga, čim bolj oddaljena mesta, ki so z nadrejenim središčem le v rahlejši zvezi.8 Po istem avtorju je ločiti pri decentralizaciji med administrativno in neodvisno decentralizacijo. Pri administrativni decentralizaciji je razmerje podrejenosti med centralo in decentraliziranim mestom tako ozko, da more centrala dajati tem mestom načeloma obvezna navodila, hkrati pa nosi seveda za njih dejanja tudi odgovornost. Ker je ta odnos značilen za medsebojni odnos upravnih oblastev, se je označil kot administrativna decentralizacija", dočim uporabljata francoska upravna praksa in teorija za ta odnos navadno izraz „d e -koncentracij a".9 Neodvisna decentralizacija pa je po Petersu tedaj podana, kadar centrala nima pravice, dajati obvezna navodila, in je decentralizirano mesto nanje vezano samo v onih primerih, ki so v zakonu izrecno predvideni. Ta decentralizirana mesta so praviloma samostojne pravne osebe, ki ravnajo na lastno odgovornost. Primer neodvisne decentralizacije na upravnem polju je samouprava v praVnem smislu besede, v zakonodaji pa avtonomija.10 Walter Jellinek označuje dekoncentracijo kot decentralizacijo v prostornem smislu.11 6 Lettre sur la décentralisation. Revue politique et parlementaire 1895; zv. IV, 1. 7 Hans Peters, Zentralisation und Dezentralisation, 1928 ; 3. 8 Isti, o. c. 4. 9 Isti, o. c. 17. Pojem „administrativne decentralizacije" rabita (za dekoncentracijo) tudi Gojšič, o. c. 12. in Julius Hatschek (Lehr-buch des deutschen und preussischen Verwaltungsrechtes, 1931; 67). Ekvivalenten izraz „birokratske decentralizacije" uporablja Antonio Salandra v Corso di diritto amministrativo italiano, raccolto dali' avv. Carlo Manes, II ed. 1915; 39. (cit. Laza M. Kostic, Administrativno pravo Kraljevine Jugoslavije, I. knjiga, 1933; 121., op. 1). 10 Hans Peters, o. c. 18. 11 Walter Je