POČASTITEV 50-LETNICE PARTIJE, SINDIKATA IN SKOJ PARTIZANSKI !HITI\T. Jean-Paul Sartre NEPOKOPANI MRTVECI (Morts sans sepulture) V dveh dejanjih Prevedla Mira Miheličeva Režija FRANCI KRIŽAJ Scena Avgust Lavrenčič Kostumi Vdda Zupan-Bekčičeva Lektor Majda Križajeva Osebe FRANgOIS .... MARKO SIMČIČ SORBIER . .... BOGOMIR VERAS CANORIS . .... PAVLE JERŠIN LUCIE . . MARJANCA KROŠLOVA JANA SMIDOVA, altemacija HENRI . . .... JANEZ BERMEŽ MILIČNIK .... BORUT ALUJEVIČ JEAN . . .... SANDI KROŠL CLOCHET . .... FRANCI GABROVŠEK LANDRIEU .... JOŽE PRISTOV PELLERIN .... BRANKO GRUBAR CORBIER . .... ŠTEFAN VOLF Vodja predstave: Stanko Jošt — Sepetalka: Anica KumerjevJ — Tehnično vodstvo: Franjo Cesar — Razsvetljava: Bogo Les — Odrski mojster: Franc Klobučar — Scena, kostumi in re- kviziti izdelani v delavnicah SLG Celje Človek ni nič drugega kot to, kar naredi iz sebe. Nepokopani mrtveci Pred sabo imamo delo, ki je pretresljivo zgodovinsk' pričevanje o človekovi moči in upom proti nasilj1*1 hkrati pa je transponirana v to delo znana avtorjev*1 filozofska miselnost, ki jo poznamo pod imenck1! eksistencializem. Za razumevanje drame Nepokopan1 mrtveci ne moremo torej mimo vsaj bežne analif filozofskih idejnih izhodišč, ki se implicitno izražaj0 v celotni zasnovi drame. I. Sartre se je kot filozof, pisatelj in dramatik sp0" padel z reševanjem najtežjih problemov človekoveg*1 življenja, njegove svobode, življenja v družbi tej družbene in osebne morale, svoja razmišljanja pa osredotočil na nekatere ontološke in dražbene pf°' bleme. Sam jih našteva takole: problem svobod0, problem cilja in sredstev, zakonitosti nasilja, problen1 posledic dejanja, osebne odgovornosti, problem od nosa med posameznikom in kolektivom, spopad p°’ sameznika z zgodovinskimi konstantami in drug0’: Pravi, da je naloga dramatika, izbirati med teP1' okvirnimi situacijami tiste, ki v največji meri izd1' žajo njegovo zaskrbljenost, in jih prikazati ob činstvu... To široko problematiko rešuje na poseben način, ^ je dobil ime eksistencializem. Posebnost te razlag0 je v Sartrovem dokazovanju in zagovarjanju njeg0! vega prepričanja (spoznanja), da je človek v določetj1 konkretni situaciji obsojen na svobodo izbiranj0 osebnih odločitev in osebnih dejanj. Ob tem se človek uresničuje, vendar se to vedno dogaja v posebne^ duševnem stanju, v tesnobi. Sartre torej veže čloV0-kovo svobodo s tem občutjem, kar pomeni, da daj: v akciji odločilno prednost čustvom. Priznava tud1, da se ta čustva pri posameznikih pojavljajo različni nekateri pa celo z neiskrenostjo uidejo tesnobi, ki 01 pogojila njihovo akcijo, torej odločitev. Ker vidi človeka vedno le v konkretnih, stvarnih j j, tuacijah, in priznava vse njegovo bistvo le v njegovi0 odločitvah in dejanjih, se je s tem stališčem popa noma odtrgal od vrednosti kakršnega koli apriornega splošnega, racionalnega gledanja, pa naj bo to v oj1' tološkem ali moralnem smislu. Njegova najbolj znana premisa je, da je eksistenca (bivanje) pre° esenco (bistvom). pr k L^rostc povedano: po Sartra je človek s svojo ce-Sv 'jo osebnostjo, s svojim značajem in čustvi, z močjo volje pa tudi s šibkostjo, s čisto človeškimi ‘Snjenji bolj pomemben kakor npr. splošne kate-L,r,je morale, splošnih vrednot, ki so rezultat po-|( '‘ševanja, rezultat racionalnosti, od stvarnosti od-,Penjenih kriterijev. Ker je preprosto priznal in Vo,? visoko ovrednotil človekova čustva, njegovo |J ,0 in zmožnost svobodnega odločanja, je s tem hjl^dignil dostojanstvo človeka posameznika, kar je 'J V H i rri V* f i 14 oVt »rom o rrl i onT o v O r\ -I o C h V O L" t n drugih filozofijah zamegljeno zaradi abstraktne, 'jnalne skonstruiranosti raznih teorij. Esenca po- J^ci,_ v Sartrovem primeru splošne moralne norme, vj sPlošena spoznanja, eksistenca pa človekovo indi-(dualnost. Človek (eksistenca) je pred družbo Jenco). (jet-torej vzamemo Sartra kot filozofa, moramo verni!’ je pretežni del zgodovine filozofije, zlasti ti .'fizike, zares dajal vso prednost esenci in ne fjl Istenci. Je pa to star problem, ki so se _ga lotevali lj*02°fi na različne načine in tudi reševali zelo raz-vji10- Zato govorimo o individualizmu in kolekti-e,. ni11, subjektivizmu in objektivizmu, apriorizmu in s nPirizmu itd. li^mv način reševanja teh problemov je zbudil ve-Dr'0 ^nimanja, ostre polemike, pridobil si je mnogo v.Vržencev pa tudi nasprotnikov ima nemalo. čee£°va premisa postane namreč nadvse zanimiva, ll(j J° gledamo v luči konkretne morale. Ker je po-Post-6^ na eksistenci in ne na esenci (na individual-ve,j 1 in ne na splošnosti), ie Sartrova filozofija se- Vecla izrazit subjektivizem. Ker pa, je vendarle moral y L | iv L 1 V 1/..V-11 I . el | v— v ^ etnelju razrešiti nekaj odločilnih vprašanj, na pri-cjjJv kako je z eksistenco posameznika v odnosu do d0 h’ kako je z njegovo osebno moralo v odnosu na drugega človeka, konsekventno do družbe, je tudi pr- ta vprašanja dovolj jasno odgovoril. Čeprav ne ral •uVa nikakršne vnaprej določene lestvice mo-v '"‘t kategorij, zahteva od subjekta totalno odgo-^0st v njegovih osebnih odločitvah. (Te odločitve pa raj° vselej upoštevati sočloveka!) To odgovornost p; tri°ra človek izbojevati sam. Pri tem ga vodijo PoštOVa ^Jglnklja čustva (tesnoba). Ali je ta osebna no enost usklajena z neko apriorno definirano pošte-pa J°-v to za človeka ni tako pomembno. Človek se vtla red ne sme spremeniti v »predmet« neke obče, g0vPrej določene, aprioristične morale. Osebno je od-°ren, v življenju soustvarja, s svojimi odločitvami in dejanji izbira in ustvarja podobo človeka, ker pri tem dobesedno uresničuje. »Tako sem odgovor1, za samega sebe in za vse in ustvarjam določeno P1, dobo človeka, ki ga izberem; ko izberem sebe, iz®1 rem človeka.« Nam je sicer ta filozofija nekoliko tuja zaradi tef ker smo bili iz zgodovine ali po tradiciji navajeni izdelane moralne sisteme, ki so tako ali drug^j terjali podreditev človekovih osebnih dejanj splošDjJ nujnostim oz. skladnost osebnih prepričanj z obči® normami. Toda ne smemo pozabiti, da je Šarf' reagiral na te ustaljene moralne sisteme predvs^ zaradi konkretne družbene prakse in zaradi prej1; straktnih racionalnih načel, ki hj uklenila človek zaradi neživljenjskosti teh načel in ne nazadnje jj radi dejstva, da so bili prav ti sistemi mnogokb nasilje nad posameznikom, sicer pa so ga v konkjt nih situacijah puščali na cedilu. Zlasti v situacij ji ko je moral človek odločati o najtežjih in najgrozD vejših dejanjih, to je o ohranitvi življenja ali smrti. V tem smislu torej razumemo Sartra, ko dokazuj; da je človek v konkretnih situacijah svoboden gle^‘ odločitve in da sam odloča o sebi in o drugih. Sartrova gledališka dela to najbolje ilustrirajo, ponazarjajo, kako se porajata človek in njegov zfjj čaj, kakšen je človek, prevzet od tesnobe, v trenutki ko se mora odločiti, kakšna je njegova odgovorno^ kako se prelomi most med osebnim duševnim sb njem in predpisano moralo, kako človek daje pfej nost eksistenci pred esenco ali narobe, kako je ptff met (ki nič sam ne misli in nič sam ne odloča) k pa ni predmet (torej sam misli in odloča v odnoj do neke obče morale) in kakšne konfliktne situac*1 lahko zaradi tega nastanejo v družbi. V Nepokopanih mrtvecih je postavil Sartre gla'^ ___i- - ~:4--^~(r osebe v težko situacijo, ko morajo izbirati in se ločati za dejanja ,ki so vezana na odgovornost lastnih življenj in do življenj drugih ljudi, primeru tovarišev, ki jih med seboj veže mor?-j borbe, pa tudi ljudi, ki so po usodnih okoliščinah F zadeti zaradi njihovih dejanj (talci). V začetku je popolnoma jasno, da so vsi, ki so ’j znašli v zaporu, prepričani, da so spolnili konkreb ukaz, vendar bodo morali za neuspelo akcijo žrt^ vati svoja življenja. Ukaz, ki so ga sprejeli, je v N ^irtieru izraz nečesa večjega, skupnega, splošnega. ^Prav bi to splošno in skupno praviloma moralo biti ^ttiotljivo in smiselno, se takoj izkaže, da je možno k.'0.]e: ali je skupina ukaz slabo izvršila in naredila ^Pako, ali pa je bil ukaz sam po sebi zgrešen, ne-^iseln, nerealen. Piacij a je tako izostrena, da se vsak zase znajde aj.e(i težko dilemo (tesnoba!), ki je po Sartru takšna: in ttaj se posameznik uresničuje izključno v odnosu ^ skupnega, občega, to je v odnosu do borbe, ali pa ijJ se skupnemu izneveri in prične odločati v smislu vJpvornosti do svojega življenja. Odpre se vprašanje po^žljivosti. Sartre namreč nikoli ne dopušča po-$it 6 .P.as!ivnosti> ne strinja se s popredmetenjem v teUaciji, ima za moralno nujnost, da človek prizna tu .bo ter se na tej osnovi angažira in rešuje si-0Jj^ijo. Da bi bila ta njegova zahteva jasnejša, za-problem vedno do skrajnosti, to je na življenje ^ Slnrt. pPozitavno najbolj pretresljiv je trenutek, ko v celico rgiVedejo komandanta Jeana. Vsi zaporniki so nam-^ Y Prav kratkem času, ko so bili sami, v celoti Odbili čustveni stik z občo borbo, prevzel jih je ob-p. tek nepomembnosti, nepotrebnosti, občutek, da so s;t tvi, ki jih še niso pokopali. Ko pa pride Jean, se r Racija bistveno spremeni. Čutijo se v nekem smislu suerh, saj so v Jeanu spet ugledali nekaj občega, p^Pnega, skupno borbo, ki jih ponovno angažira in Si stavi pred odgovornost. Situacija postane zanje jj,er še težja, vendar jim jasno navrže zahteve, ki se w, ^orajo držati: vztrajati, ohraniti ponos in ne rp ati Jeana. Jeanova navzočnost je torej nadvse po-s^tbna, čeprav Jean v nikakršnem smislu ne na-^ Pa več kot komandant. Si^tre je v svoji teoriji odgovornosti, ki jo veže, na p aacije, zelo dosleden. Tako kot Jeanova navzoč-bp. in ne njegove besede — v nekem smislu pre-konl uietnike, tako se tudi podatek o talcih veže na heo T?tno situacijo, ko gledajo ubitega petnajstlet-^ ka Frangoisa. V bistvu namreč ni toliko pomembno, 'a Su ga sami ubili. Njihov deček je umrl kot žrtev riin° ■ idej° in mladi talec, o katerem samo govo-i(j v niso ga pa videli, je prav tako padel za občo p,. i°- Vendar jih prav situacija sama prisili, da se ob ip ^Soisovi smrti zavedo teže dejanja, svoje akcije od^mbe, ki so jo vrgli, in vseh posledic. Čutijo se p Sovorne. Pp5nernbne situacije so torej Jeanova navzočnost, an?oisova smrt in smrt talcev. Sartre je v celotnem spletu odprl vse možnost V pričakovanju smrtne obsodbe se v medseboj^1 razčiščevanjih o odgovornosti prično uresničevati 'j akterji vsak po svoje. Osnova vsem njihovim del njem je bila že poprej globoko usidrana revolucioh3! na zavest vsakega posameznika, ki pa je bila tuj' tako različna, kakor so si med seboj različni jurk1' v svojih čustvenih razponih. Tej revolucionarni ž‘ vesti se bolj ali manj pridruži občutek tesnobe. Jean izpričuje posebno obliko revolucionarne zavesti. Je3; ima ves čas možnost rešiti skupino, če pove, kdo E Vendar čuti večjo odgovornost do širših morali1!1 zahtev, večjo odgovornost do tovarišev, ki so t v borbi. Prepričan je, da je tam potreben, daj' v širši situaciji pomemben, mogoče celo nepogrešlj1' Zato žrtvuje celo svoja najintimnejša čustva do LUC!' in do skupine v zaporu. Da opraviči svojo odgoV11 nost do skupine in svojo ločitev od nje, se okle?5 misli o morebitni rešitvi skupine, če se bo sam reS iz zapora. Lucie ni dovolj jasno opredeljena. Videti je, da tudi o3 črpa vso svojo revolucionarno moč iz širše, obče z: snovane odgovornosti, čeprav nam Henri pove, , povezuje Lucie borbo z ljubeznijo do Jeana. Nedvo'1 no pa je, da je Lucie že načeta od odgovornosti, I1 jo čuti v situaciji, to je do sotovarišev v zaporu, 1 le z neko fatalnostjo privoli v usmrtitev brata, 3 katerega mislijo, da bi lahko med mučenjem iZ* Mttj M M* *M*$ }C*Asi /UAjKf.j ! i | © ^ ^ '■ y»-HM*.+un4k<-!* ^ , ■fKufcl«** •Kei- eUt ■ua 4*^/ '&*-£<> &£]', M ed *d -m« d* suit) | 1 faksimile lista iz partizanske pesmarice pesnika Smiljana Samca. v/- l } /gb~p-**4c-^ ■jMyns^t>' •S‘y '■j9r^r^-^.--.;.,^£, « i£”-/ v ^J-^. ^ ^ yru,y~ ^Sj/~ iy 1 ^ 4/' - hjb-4 t»efk 4u.. /!jj[ j- • Mkj~>Cl.:^ %**• - --- p^U- M,^l^?r/jji %?**/ -rA'> 4 1 ■■» . - ■< vC ■ ,; - J: i | Faksimile programa partizanskega mitinga na osvobojenem ozemlju (arhiv AGRFTV.) Partizanski miting Spored ^ r v i del Slovenci kremeniti Pozdrav zastavi Komisarjev govor ;■ Osvoboditev K O slovenska zemlja sveta !:■ Bedak (napisal Vladimir Suhadolski) ^ Cesar Hitler (napisal Smiljan Samec) "• Slavna dela švabobranske vojske Skrivač (prosto po Prešernu napisala Vida Brest) ,, Domobranec (prosto po Prešernu) J} Toti kronist Z- Bežimo, tecimo • Jutri gremo v napad Drtigi del ^ile Klopčič: MATI leksti so nastali v dneh narodnoosvobodilne borbe 0, Je naša uprizoritev poskus, oživiti jih v danem kolju. Janez Žmavc j *ja FRANCI KRIŽAJ cktor Majda Križajeva R^na Franjo Cesar 'Qslumi Anja Dolenčeva *asbeno vodstvo Edo Goršič Vstopajo ALUJEVIČ BOŽIČEVA Ma^NCi gabrovš pl^GJA GORSICE' ,uAt^LE JERŠIN MIR0 PODJED JOŽE PRISTOV MARKO SIMČIČ JANA ŠMIDOVA BOGOMIR VERAS ŠTEFAN VOLF Tohtr.Predstave: Stanko Jošt — Sepetalka: Anica Kumerjeva vodstvo: Franjo Ce'sar — Razsvetljava: Bogo Les niojster: Franc Klobučar — Scena, kostumi in rekviziti izdelani v delavnicah SLG Celje VSEENO KATERI LETNI CAS UGODIMO VAŠIM ŽELJAM CE KUPUJETE PRI NAS PRIPOROČA SE VELEBLAGOVNICA 1«1 v n m ■ n n CELJE VELEBLAGOVNICA NAMA LJUBLJANA — priporoča potrošnikom hiter, sodoben in cenen nakup vseh potrebščin za sebe, za družino, za dom in za gospodinjstvo — potrošnikom nudi blago na obročno odplačevanje — za tuje kupce je v hiši menjalnica Potrošniki lahko izbirajo blago v poslovalnicah: TRGOVSKA HIŠA, Ljubljana, Tomšičeva 2 BLAGOVNICA S STANOVANJSKO OPREMO, Wolfova ulica KONFEKCIJA ELITA, Ljubljana, Čopova ulica BLAGOVNICA ŠKOFJA LOKA, Kidričeva l/a Gledališki list SLG Celje. Sezona 1969/70, št. 2—3. Predstavni15: upravnik Slavko Belak. Urednik: Janez Žmavc. Foto: vikt01 Berk. Naklada 1000 izvodov. Cena 1 din. Tisk »Celjski tis15" Celje.