»Življenje je pesem, katero je treba vtisniti v druga življenja.« O. Davičo Junak Davičovega prvega romana Pesem* (1952) Miča Ranovič je človek prihodnosti. Osebnost z močno poudarjeno duševno podobo, z izredno močnim prizadevajočim si mehanizmom in spada v vrsto ljudi, ki vsak svoj gib vsako misel v sedanjosti podrejajo prihodnosti (»Razen tega, kar je, obstaja tisto, kar bo« — pravi sam)1. V vsakem trenutku svojega nenavadnega življenja je uprt v ideal prihodnosti. Niti ene kretnje ne napravi in niti ena misel se mu ne utrne zunaj nenehnega preverjanja svojega soodnosnega sistema: mogoče — nemogoče. Mladeniška doba v njem poetizira njegovo fanatično privrženost revoluciji kot značilnostno posebnost prilagajanja tistemu, s čimer prihaja v stik. To sta dve sestavini njegove psihologije, ki sta nadrejeni vsem drugim. Z izbiro junaka si je potemtakem romanopisec kaj domiselno ustvaril možnost prehoda od poezije k prozi, od avantgardne modernistične poezije — saj je pripadal medvojnemu nadrealističnemu gibanju — k sodobnemu realističnemu romanu. Posebna vrednost romana se kaže prav v poetičnem sloju, v več poetskih ravneh v zgradbi dela. Poetični sloj in poetična komunikacija, ki jo romanopisec z bralcem uspešno vzdržuje, sta pritegovala in še danes z malone nezmanjšano silo pritegujeta zanimanje bralcev; zaradi te posebnosti pa ga ima veliko kritikov — ki so pisali o romanu, ko se je pojavil in neposredno za tem, kakor tudi precej kritikov, ki pišejo danes — za nauspešnejše Davi-čovo delo v tej zvrsti. Pesem kot »večpomensko umetniško delo« daje bogate možnosti za kritično analizo. Izmed teh številnih možnosti smo, zavedajoč se ozkosti odbrane tematike, izbrali tri, pomembne za analizo romana in po našem mnenju manj zastopane v dosedanjih analizah: poetično komunikacijo, obstoječi del stvarnosti in pohvalo dejanju. * Roman je šele pred kratkim izšel tudi v slovenščini, je torej še zmerom slovenska knjigotrška noviteta (prev. Franci Zagoričnik, zbirka Beseda sodobnih jugoslovanskih pisateljev, Mladinska knjiga), pisatelj pa je letos dopolnil sedemdeset let življenja. Ur. 1 »Miča, ki je s svojimi ustvarjalnimi potrebami bogatil prihodnost in siromašil sedanjost, funkcijo prihodnosti« — tako na drugem mestu pravi pisatelj za svojega »ostraščenega« junaka. »To je borec, ki s svojimi rokami ljubkuje samo prihodnost in se je z vsem človeškim izselil iz sedanjosti«, dodaja. Podobne so tudi izpovedi junaka romana: »Človek prihodnosti lahko, kadar je treba, nosi kožo sedanjosti.« Miča v sedanjosti intuitivno najdeva »otoke prihodnosti« (na primer v ljubezni), otoke, za katere je prepričan, da bodo kmalu postali celine. Potemtakem se torej mladostno zateka k poetični viziji in slutnjam, »k napetosti, ki je priprava na dejanje.« Radomir Ivanović Poetični roman o revoluciji (Oskar Davičo) AVTORJI IN KNJIGE 893 894 Radomir Ivanović Poetična komunikacija Najizrazitejši lastnosti glavnega junaka je Daviču uspelo strnjeno začrtati na kratkem in funkcionalno vstavljenem začetku romana (kakor da je uporabil iz filmske umetnosti prevzeti montažni postopek). Mičeva sanjarenja, kako bi ubil pijanega nemškega vojaka, potekajo skoraj vzporedno z uresničevanjem sovražnikove radijske postaje. Iz teh kratkih uvodnih prizorov se že kaže, da želi junak več, kakor lahko naredi, dela pa več od tistega, kar je mogoče pričakovati. Njegova vodilna misel — realno sanjati o uresničevanju svojih revolucionarnih idealov in z vsemi umskimi in telesnimi sposobnostmi nesebično in požrtvovalno iz trenutka v trenutek prispevati k izpolnitvi tega ideala, da bi se tako ustvarila možnost za nova sanjarjenja. Davičov izhodiščni položaj je pokazati nenavadnost junaka na vseh področjih njegovega delovanja: v razmerju do Vekoviča, očeta, Ane, tovarišev in celotnega okolja, kateremu se upira v imenu čistosti svojih mladeniških idealov. Če bi ne šlo za dejavno osebo — kajti »vsak komunist kot človek dela hrepeni po dejavnosti« in je potemtakem »treba neskončno veliko narediti«2 — še kako vpliva na spreminjanje stanja, bi lahko rekli, da gre za fantasta, za asocialnega in neproduktivnega sanjača. Toda fanatična in sa-njaška narava mladega revolucionarja, ki ustreza času (Beograd pod nemško okupacijo pozimi 1942) je v celoti realna in obenem primerna, da učinkovito naslika številne razklanosti človeškega značaja, najpogosteje v poetičnem zanosu (do hranitve svojih idealov in prepričanj prek ljubezni do Ane do poetične podobe mučeniške smrti s podaljšano simboliko dejavne moči tudi še po smrti). Portret glavnega junaka je prepričljiv in stvaren tudi zaradi tega, ker je dosledno realen v več pogledih: v junaku samem, njegovem očetu ter v razmerju do Veikoviča, Ane in njenih tovarišev, predvsem Dorda in Petra. Privlačnost Davičovega romana je tudi v tem načinu postopnega zlitja likov (na primer Vekoviča in Miča) nasproti vsemu tistemu, kar jih na videz razdvaja. Poldrugo leto po izidu Pesmi je Miloš Bandič v svojem kritičnem zapisu, zasnovanem na več tehtnih sodbah, povsem upravičeno ugotovil, da notranji monolog, s katerim se roman začenja, »kaže na genezo poetičnega romana«. Pri njem je ta monolog, kakor je zapisano, pogosto izrazito poetične narave in intenzitete ter se v določenih trenutkih približuje lirski pesmi. Monolog je torej razširjena, razvejana in v izrazu široka ter zgoščena lirska pesem. Kombinacija teh monologov in drugih proznih prvin vodi k poetičnemu romanu. V čem je »kombinacija teh monologov in drugih proznih prvin?« Predvsem v piščevi lirski zmožnosti umišljanja, ki se izjemno vklaplja v epsko sestavo te dokaj obsežne romaneskne freske dogajanja. Davičo je takoj na 2 Vekovič pravi za »novega človeka« Miča, da je »ustvarjalec življenja«. Ko potem pojasnjuje njune podobnosti in različnosti, trdi: »Vendar sva oba izšla iz skupine pomislekov do takega življenja, ki ga ne bi sama oplajala.« V trenutkih globoke potrtosti Vekovič spozna, da je dejavnost vedno osmišljevala njegovo življenje (»Pa delo in delo. Edina možnost, da lahko živiš brez sramu«), najsi je delal z »rimami«, ali pa je delal z »rokami«. V tej zvezi sta ostali neskaljeni dve področji Vekovičevega življenja: radost ustvarjanja in ljubezen do lepega (»neutešno ljubim lepoto«). Dvom, ki pogosto načenja razmišljanje o življenju, pa kot da je obšel ti dve ustvarjalni področji v pesnikovem življenju. 895 Poetični roman o revoluciji začetku zapisal naslednji stavek: »Domišljija je močna kot stvarnost.« Pone-sen s svojo bujno ustvarjalno imaginacijo in kontemplacijo uspeva obvladovati tisto »neprevedljivost« nekakšnega nesporočilnega in sporočilnega jezika, ki ga Davičo imenuje nemušti in mušti jezik (skovanki sta povsem davičov-ski in ju je najti v njegovi najnovejši knjigi kritičnih razprav, posvečenih naravi in usodi poezije Rituali jezikovnega umiranja, h kateri se bomo še naprej zatekali kot k pristnemu izvoru za razlago romanopiščeve poetike): »2e od svojih prvih stihov do tistih, ki sem jih te dni oddal v tisk, imam nadvse neugoden vtis, da mi besede in sintaktične strukture, ki so tem besedam sočasne, kolikor že niso časovno pred njimi, odiralsko pritrgujejo moja občutenja in misli v njihovi polni razsežnosti.« 2e ta občutek nemoči jezika, ki jo Davičo blesteče obvladuje bolj v svoji poeziji kot v prozi, je odlika določenega, da ne izmenujemo s tradicionalnim jezikom — romantičnega sprejemanja stvarnosti (sicer pa smo lahko Daviču hvaležni, ker se v tem romanu realistično in romantično obravnavanje stvarnosti pogosto tako tesno zlivata v enotno kategorijo in ju je težko razločiti). Nagnjen je k »okorelemu pomenu« podobe in jezika, ki jo ustvarja, k »podčrtanemu mestu življenja«, zato je uspel poseliti svet naše povojne književnosti z nekaj liki, ki imajo povsem neodvisno bivanje. Daviču je uspelo v likih Miča, Vekoviča, Ane, Dorda in Klausa ustvariti izjemen postopek individualizacije oseb. Ko se soočajo z nenavadnimi človeškimi razmerji, niso le utelešenje posameznih tipskih lastnosti obnašanja, ampak se oblikujejo med sabo ter podčrtujejo svoje in tuje značajske, torej tudi bistvene človeške posebnosti. To medsebojno osvetljevanje izhaja iz načina portretizacije, ki ga Davičo v večini romana uporablja premišljeno in zelo uspešno. Raznovrstnost značajev, tistih do kraja izdelanih in tistih, ki so samo skicirani, pravzaprav ustvarja s svojimi močnimi strastmi (Mičeva obsedenost do revolucije, Anina poltenost in hrepenenje po minljivi lepoti, utelešeni v Vilinem Konjiču, kot posamični metafori, Vekovičev umetniški hedonizem in hrepenenje k vzvišenemu, ko išče nov življenjski smisel — izhod na osvobojeno ozemlje in boj za revolucionarne ideale, Žikov edini življenjski smisel: ljubezen do sina) kontrapunkt življenja v scenografiji vojnega časa, ki »dramatizira« »notranji in zunanji svet« kot celovito metaforo. Osrednja tema Davičovega romana se, če govorimo samo o njegovem najpomembnejšemu sloju kulture — o poetičnem sloju, zadržuje pri neuresničenem hrepenenju. Številne lirske partiture se na koncu romana zlivajo v veliko simfonijo hrepenenja po življenju (pretrgano Mičevo življenje, Veko-vičevo hrepenenje po lepoti, Anina večna ženskost pričakovanja polnega in čutnega življenja, Žikov družinski in osebni brodolom). Prav na račun teh možnosti so človeške usode v tem romanu bolj 'kot v vseh kasneje objavljenih Davičovih romanih dosegle vesoljni pomen in smisel. Poetični sloj ne obstaja samo na »površini« jezika in dogajanja (v lirskih scenah in opisih), v območju konkretnih konfliktov v osebah in okolju, ampak tudi v globljih sferah. Pogosto se v nadrealističnem pogledu giblje v predelih podzavestnega in nezavednega (v tej zvezi so značilne sanje, po- 3 Enako je tudi z romanom Nikolaja Ostrovskega Kako se je kalilo jeklo, ki bi ga mogli, kar zadeva junaka romana Pavla Korčagina in Miča Ranoviča, s pridom vzpore-jati. Davičova Pesem zbuja primerjave s še nekaterimi romani ruske, kakor tudi druge evropske in svetovne književnosti. (Sartre, Joyce, Faulkner). 896 Radomir Ivanović sebno Vekovičeve). Poleg meditacijske osnove kaže romanopisec v teh odlomkih izjemno sugestivno moč slikanja čutnih predstav in celo medčutnih, kakor je dve desetletji kasneje izpričal v najnovejši knjigi: »V teh pesmih sem skušal (pesmi iz zbirke Trg eM — R. I.) aktivirati bolj kot sicer podobe čutnosti in njene možnosti, ki zastajajo nekje v središču poželenja po stalnih spremembah in ki ne zaobidejo prostorov medčutnega sveta.« Čutno in duhovno so med sabo spodbudno pogojene. Poetični sloj romana Pesem je v ospredju v konkretnem pogledu pa tudi na ravni krepostnosti, ki vsebuje možnost nadgrajevanja, nadaljevanja dogajanja v romanu; aktivirajo se ustvarjalni nizi bralčevih asociacij na način doživljanja lirske in ne epske strukture; omogočeno je trajanje tistih molovskih dogajanj, ki imajo svojo dokončno obliko v romanu, vendar njihovi valovi ostajajo v bralčevi zavesti kot v podaljšani obliki življenja. Mar ne govori najbolj ilustrativno o poetični intonaciji romana tudi piščevo sprejemanje življenja kot napisane ali nenapisane pesmi, pogosto z nasprotji izpolnjenega človeškega življenja, v katerem »kamen radosti počiva na kamnu boli. Kamen boli pa pada na kamen radosti. Iz takih kamnitik opek je zgrajena opeklina življenja, ki je človeku prebivališče zato, ker ga prebija.« Poetični sloj romana prihaja do veljave v tematiki, slogu, postopku in posebno na ravni krepostnosti. Obstoječi del stvarnosti V sugeriranju nekaterih od osnovnih idej obstaja določena prenaglaše-nost in določen apriorizem, ki se