394 Natoroznanske stvari. Baloni — vozniki po zraku. Baloni, v kterih se ljudje" vozijo po zraku, so pri Francozih zdaj, kar so zaprti v Parizu in v druzih mestih po nemški armadi, edina pomoč, da izvejo, kaj se tu in tam godi, in si pošiljajo svet za to ali uno, da ne izve sovražnik. Ni tedaj odveč, da kaj malega povemo našim bralcem, ki ne vejo, kako je to mogoče, da se ljudje visoko nad zemljo vozijo po zraku (luftu) sem ter tje. Bal6n, ki se po zraku vozi, misliti si morate kot velik mehur iz prav močne limane svile (Žide) , kteri je napihnjen s takim gazom (zrakom), ki je veliko loži kakor je navadni podnebni zrak. Kakor vsaka stvar na vodi le takrat plava, kedar je loža kakor voda, tako tudi ta bal6n z vsem, kar je v njem in k njemu privezano, mora loži biti kakor podnebni zrak, v kte-rem plava. Najpripravniši gaz, s kterim se napolnujejo baloni, je tisti g&z, ki se vodeni gaz imenuje in s kterim se dela tudi gazna svečava, zato, ker je najloži med vsemi gazi in sicer v čistem stanji 14krat loži memo podnebnega zraka. Pod balonom je privezan čolnič, v kterega stopijo ljudje, ki se hočejo z balonom peljati po zraku. Da vodnik more bolj kvišku ali nizko ravnati bal6n, vzame v čolnič nekoliko žakljev peska; če hoče bolj kvišku, iztrese več ali manj peska na zemljo, da je balon loži; če pa se hoče niže doli spustiti, pa izpusti skozi zaklopnico na balonu, ktero odpre, nekoliko gaza iz njega. — Prve poskušnje, balon napraviti, segajo 200 let nazaj. 50 let pred Montgol-fier-oma, dvema bratoma, ki sta se s to umetno vožnjo veliko ukvarjala, leta 1736., je Portugalec Dom Guz-man se v košu pod balonom vzdignil visoko v podnebje, al ob glavo bi ga bila, ako bi ga ne bil kralj Ivan rešil, djala španjska inkvizicija zato, ker v tada-njih temnih časih so mislili, da se norčuje z vnebohodom Kristusovim, in ker se jim je zdelo, da vidijo peklenski ogenj pod balonom, s kterim je Guzman kuril, da je navadni zrak (ne vodeni gaz) tanjšal v balonu in ga tako lahkega delal. Balon plava silno hitro po zraku, Nadar je 15 milj pota storil v eni uri. Al to je nevarno, da vodnik ne more balona zmirom voditi kakor in kamor bi hotel in da se vetru ne more ustaviti. Francozi so že v prvi svoji revoluciji v preteklem stoletji se veliko po balonih vozili sem ter tje; mnogo tacih voznikov pa je že tudi strašno smrt storilo, da so se ubili ali počepali v morje itd. — To je na kratko popisana vožnja po zraku, ktera ima le to napako, da gori in doli vodnik lahko ravna bal6n, prave poti pa na desno ali levo si ne more zbrati tako, kakor bi rad.