ANALIZE IN PRIKAZI #33 Vincenc Filipčič, Zavod RS za šolstvo učbeniški skladi, cene in kompleti učnih gradiv Popotnica sodobnih temeljitih pregledov družbenih razmerij razvitih družb ni nova, je še bolj odločna, in kaže, da se napori držav, ki več vlagajo v izobraževanje1 (tudi zdravstvo), obrestujejo in omogočajo višjo življenjsko raven državljanov, pa tudi višjo tehnološko razvitost. Slovenija s številnimi politikami sofinanciranja nastajanja različnih vrst učbenikov, vzpostavljanjem ter ohranjanjem učbeniških skladov ter z vlaganji v informacijsko opremo skuša zagotoviti čim širšo dostopnost učnih sredstev. Politike so odvisne od trenutnih finančnih zmožnosti, pa tudi od sprememb, ki se oblikujejo z razvojem predmetnih in področnih znanosti ter z razvojem predmetnih didaktik. V tem oziru je bilo obdobje zadnjih dvajsetih let zelo burno. V celoti se je spremenil izobraževalni sistem, dvakrat so bili spremenjeni učni načrti, ki so bili v vmesnem obdobju tudi dopolnjevani. Pogostost sprememb je vodila v kritične odzive, češ, naj se vendarle zaključi neko obdobje uvajanja, preden se začne ponovno spreminjanje. Opomba o pogostih spremembah je za področje učbenikov pomembna, saj se je izkazalo, da imamo zelo razvito založniško dejavnost. Založbam je uspelo, glede na to, da v tem obdobju nismo več zasledili novic o umanjkanju učbenikov za posamezne predmete, tako kot je to bilo zelo pogosto v sedemdesetih in osemdesetih letih prejšnjega stoletja, pripraviti gradiva za »glavna« področja. Še celo več, prav hitro odzivanje na napovedane spremembe je vodilo v zaznavo, da je učnih gradiv preveč in da je njihovo nastajanje zgolj želja po zaslužku. Ker gre za gospodarsko dejavnost, je tudi v tem nekaj resnice, vendar ne v celoti, saj splošno velja, da nov učni načrt praviloma vodi v spremembo učbenika, in če so uvajanja novih programov napovedana, kasneje preklicana in ista posodobljena ter čez leto, dve vendarle uvedena, to omogoča spreminjanje učnih gradiv z učinkom poplave ter zmede pri izboru. Posledica nastajanja novih in novih učbenikov je vodila v finančni pritisk na družinske proračune in državo oziroma šolske učbeniške sklade. Če ekonomska kriza Slovenije ne bi prizadela tako močno, bi politika zagotavljanja dostopnosti učbenikov in drugih učnih gradiv lahko bila drugačna, kot je bila ta, da je država uporabila mehanizme omejevanja nakupov novih učbenikov, kar je posledično v velike težave pahnilo založbe, ki so, glede na pretekle izkušnje, pričakovale načrtovane finančne donose. Pogoste spremembe in omejevalna politika so privedle do nasprotij med državo, učitelji, starši in založbami. Zanimiv prikaz navedenih vplivov je pregled razmerij povprečij cen učbenikov in delovnih zvezkov v času od leta 2008 do 2015, ki prikazuje, da so se cene delovnih zvezkov povsem približale cenam učbenikov, kar seveda ne more ustrezati razmerju vložka tako avtorjev kot tudi drugih stroškov nastajanja učnega gradiva. Poleg tega je treba vedeti, da delovni zvezki praviloma nastanejo za učbenikom kot del, ki je v pomoč pri utrjevanju, ponavljanju učne snovi. Tabela 1. Gibanje povprečnih cen učbenikov in delovnih zvezkov* učbenik Delovni zvezek Razred 2008 2009 2010 2015 2008 2009 2010 2015 01 15,14 15,32 13,75 15,29 10,00 10,00 10,00 15,73 02 14,14 14,60 14,62 16,02 12,25 13,10 13,10 16,75 03 14,57 15,03 14,96 18,73 12,94 13,84 13,84 18,37 04 14,73 15,20 15,44 17,20 10,59 10,94 10,94 15,50 05 15,34 15,69 16,14 17,68 12,27 12,54 12,54 15,29 06 15,75 16,04 16,96 17,94 13,16 13,65 13,65 15,47 07 17,28 17,35 17,82 18,85 13,15 13,44 13,44 15,69 08 17,07 17,23 17,40 19,10 14,63 14,92 14,92 15,71 09 16,39 16,70 16,70 17,89 13,93 14,33 14,33 15,75 * Cene so v evrih. Posebno cenovno anomalijo, če primerjamo učbenike slovenskih založnikov s tujimi, predstavljajo cene učbenikov in delovnih zvezkov za tuje jezike. Čeprav gre za učbenike, ki izhajajo za svetovno tržišče, se ti prodajajo po tretjino višji ceni. Primeru tujih učbenikov za angleščino sledijo tudi primeri za druge tuje jezike v vseh programih ter na vseh stopnjah. Zakonitost, da se stroški na enoto znižajo z višanjem naklade, v tem primeru ne velja, ampak kaže, da je mogoče določiti ceno, ki jo je mogoče doseči glede na razmere na tržišču, ne glede na stroške na enoto. 1 Piketty, Thomas, Kapital v 21. stoletju / prevedla Vesna Velkovrh Bukilica. - 1. izd. - Ljubljana: Mladinska knjiga, 2015, str. 381 1 - 2016 - XLVII #34 g.......„.ANALIZE IN PRIKAZI Tabela 2. Prikaz cen učbenikov za angleščino za tretjo triado osnovnošolskega izobraževanja* Razred 2008 2009 2010 2015 07 ANGLEŠČINA (domača založba) 16,88 17,01 17,96 19,35 ANGLEŠČINA (tuja založba) 22,00 22,75 23,15 25,60 08 ANGLEŠČINA (domača založba) 17,15 17,39 17,64 20,09 ANGLEŠČINA (tuja založba) 22,17 22,17 22,17 25,50 09 ANGLEŠČINA (domača založba) 17,35 17,39 17,35 16,95 ANGLEŠČINA (tuja založba) 22,15 22,60 22,60 20,34 samo gradiva, ki jih pripravi učitelj, brez rabe učbenika ali delovnega zvezka. Kaj naj bi komplet oziroma celota bila, bodisi minimalna, bodisi najpogostejša, bodisi najprimernejša, bodisi najobsežnejša, je odvisno od pogleda na poučevanje, od usmerjenosti na izobraževalno tehnologijo in seveda od blaginje družbe. Osredotočili smo se na prikaz obveznih predmetov, izbirne predmete smo zaradi velikega števila predmetov in različnih možnih izborov šol izpustili. V pregled smo vključili še nemščino, ki služi kot pokazatelj izbora še za drugi tuji jezik (španščina, francoščina, italijanščina ...) in ki se pojavlja kot stalnica ponudbe šol. * Cene so v evrih. Navedena nasprotja so privedla do ponovnih pogajanj o »novi in dolgoročni« učbeniški politiki. V prejšnjih pogajanjih o oblikovanju ustreznega modela oskrbe je bilo eno od pomembnejših vprašanj, katero vrsto gradiv (učbenik, delovni zvezek, učbenik z elementi delovnega zvezka, zbirka nalog, e-učbenik) učitelj izbere ter zanjo predvidi, da bo učenec z njo uspešno dosegel standarde in cilje izobraževanja. Da bi se približali odgovoru, katere celote učnih gradiv si učitelji želijo oziroma bi z njimi učenci dosegali cilje in razvijali sposobnosti, smo na ZRSŠ izpeljali raziskavo Učna gradiva v osnovni šoli 20132. Ugotovili smo, da je tiskani učbenik še vedno glavni vir za organiziranje poučevanja, vendar ga učitelji z učenci pogosto dopolnjujejo z delovnimi zvezki in e-gradivi. Konec leta 2014 smo za oblikovanje uvida v stanje učnih gradiv, predvsem učbenikov in delovnih zvezkov, opravili pregled gradiv, vključenih v spletišče Trubar3. Hkrati smo načrtovali še oblikovanje vpogleda v razmerje med učbenikom in delovnim zvezkom po predmetih in stopnjah, kar bi omogočilo izračun stroškov za takšne komplete. Minimalni komplet je z vidika šolske politike mogoče hitro določiti, saj tega, ob upoštevanju opredelitve učbenika v Pravilniku o potrjevanju učbenikov, tvori že samo učbenik. Pravilnik določa, da učbenik predstavlja organizirano celoto potrebnih vsebin za doseganje ciljev, standardov znanja, določenih z učnimi načrti oziroma katalogi znanja. V tem primeru uporabimo zelo ozek zorni kot, ki predvideva, da učitelji organizirajo svoje poučevanje le z učnimi načrti in učbeniki, ki jih za učenje uporabljajo učenci. V šolskem polju je zaslediti še ožji pogled, ki med učna sredstva uvršča Domovinska in državljanska kultura In etika Naravoslovje Gospodinjstvo Naravoslovje in tehnika Družba Spoznavanjeokolja Likovna umetnost Glasbena umetnost Nemščina Angleščina Matematika Slovenščina učbenik delovni zvezek Graf 1. Izbor učbenikov in delovnih zvezkov po predmetih osnovnošolskega izobraževanja Grafični prikaz ponazarja skupno razmerje med izborom učbenikov in delovnih zvezkov za posamezen razred oziroma kolikšen je celoten odstotek učbenikov in celoten odstotek delovnih zvezkov za posamezen razred. Prikaz nam ne omogoča oblikovanja podobe o tem, kakšne komplete učbenikov, delovnih zvezkov učitelji izbirajo, ampak le vpogled v strukturo gradiv učbeniškega sklada. Podobna ugotovitev velja za grafične prikaze, ki še sledijo. Izbori se po celotni vertikali osnovnošolskega izobraževan- 2 Filipčič, V. in Deutsch, T. (2014). Učna gradiva za doseganje izobraževalnih ciljev. V: Vzgoja in izobraževanje, 3 (XLV), 61-66 3 https://soca1.mss.edus.si/Trubar/Javno/ 34 - 2016 - XLVII ANALIZE IN PRIKAZI #35 ja po predmetih razlikujejo, npr. pri likovni umetnosti je izbor delovnih zvezkov zanemarljiv, pri pouku matematike pa izbor delovnih zvezkov presega izbor učbenikov. Splošno razmerje med vrstama učnih gradiv je 68,74 % učbenikov in 31,26 % delovnih zvezkov. PONAZORITVE PO PREDMETIH Slovenščina i učbenik delovni zvezek Graf 2. Število učbenikov in delovnih zvezkov po stopnjah osnovnošolskega izobraževanja Po stopnjah osnovnošolskega izobraževanja se izbori deloma razlikujejo, vendar le v 1. razredu izbor delovnih zvezkov presega izbor učbenikov; razmerje med vrstama učnih gradiv je 61,97 % : 38,03 %. Po razredih od 2. do 9. se izbor samo učbenikov širi. Splošna ugotovitev je, da večina učiteljev 1. razreda izbira delovne zvezke (in jih pri načrtovanju in izvedbi pouka verjetno tudi uporablja oziroma jih učencem določi za uporabo pri doseganje ciljev), v naslednjih izobraževalnih obdobjih pa se za njihov izbor odloči manj učiteljev. Gre za zelo splošen podatek o razmerju izbora učbenikov in delovnih zvezkov, bolj primeren je prikaz po posameznih predmetih ter stopnjah. Ob tem je treba upoštevati, da iz podatkov ne moremo razbrati razlike med učitelji, ki uporabljajo obe vrsti učnih gradiv hkrati. Glede na prakso šol, ki jo poznamo iz pregleda njihovih seznamov potrebnih učnih gradiv, lahko ugotovimo, da se učitelji, ki izberejo delovni zvezek in učbenik hkrati, odločijo za delovni zvezek, ki se praviloma neposredno veže na učbenik. Lahko ugotovimo še, da razlika med izborom ponudi odgovor, katero je tisto gradivo, ki ga uporabljajo kot edino, npr. v 1. razredu 23,94 % učiteljev izbere samo delovni zvezek, v 4. razredu 20,06 % samo učbenik, v 7. razredu 58,14 % samo učbenik in v 9. razredu 48,06 % samo učbenik. Graf 3. Izbor učbenikov in delovnih zvezkov pri slovenščini v osnovnošolskem izobraževanju Z vidika izbora in števila učnih gradiv ima slovenščina posebno mesto, saj sta za doseganje standardov in ciljev predmeta »potrebna« dva učbenika, delovna zvezka oziroma njuna kombinacija, prvi se veže na jezikovni in drugi na književni del predmeta. Pri jezikovnem delu zasledujemo izbor učbenika in delovnega zvezka samostojno ali kombinirano, pri književnem delu pa učbenika (berila). Zato je treba prikaz brati z upoštevanjem strukturiranos-ti predmeta. Razmerje izbora med vrstama učnih gradiv je enakomerno porazdeljeno po vseh stopnjah, z izjemo 1. razreda, v katerem prevladuje izbor delovnega zvezka kot »večinskega« gradiva. Prvo izobraževalno obdobje je obdobje opismenjevanja, zato je razmerje pričakovano. ■ učbenik delovni zvezek Graf 4. Izbor učbenikov in delovnih zvezkov pri matematiki v osnovnošolskem izobraževanju 1 - 2016 - XLVII #36 g.......„ANALIZE IN PRIKAZI Izbor pri matematiki kaže, da učitelji v prvem in deloma drugem (4. razred) izobraževalnem obdobju večinoma posegajo po delovnih zvezkih, od zadnjega dela drugega (6. razred) izobraževalnega obdobja in v tretjem izobraževalnem obdobju pa se večinoma odločajo za učbenike. Način izbora med vrstama učnih gradiv je najverjetneje opredeljen že s standardi, cilji in vsebinami učnega načrta, ki določa obseg potrebnega znanja in obvladovanja veščin. Učitelji organizirajo poučevanje, uporabljajo metode poučevanja in izbirajo ustrezna sredstva (predvsem učna gradiva), ki učence spodbujajo in jim omogočajo dosegati vse tisto, kar naj bi znali in bili sposobni ustvariti, narediti, rešiti. Angleščina, nemščina (drugi tuji jezik) Graf 5. Izbor učbenikov in delovnih zvezkov pri angleščini in nemščini v osnovnošolskem izobraževanju Učitelji pouk tujega jezika načrtujejo z uporabo učbenika in delovnega zvezka. V prvem izobraževalnem obdobju izbirajo samo delovne zvezke, na preostalih stopnjah srečujemo kombinacijo učbenika in delovnega zvezka. Tak izbor je mogoče razumeti zaradi spoznanj stroke s področja poučevanja jezika, da je za poučevanje ter uspešno doseganje ciljev jezikovnega pouka treba uporabljati učna gradiva, ki omogočajo vpisovanje odgovorov neposredno v učno gradivo, oziroma »delovno« gradivo za ponavljanje, utrjevanje in poglabljanje. Likovna umetnost, glasbena umetnost Graf 6. Izbor učbenikov in delovnih zvezkov pri likovni in glasbeni umetnosti v osnovnošolskem izobraževanju Razredni učitelji in učitelji likovne umetnosti izbirajo učbenike. Razredni učitelji v prvem in učitelji glasbene umetnosti v tretjem izobraževalnem obdobju se večinoma odločajo za učbenike. Izbor zgolj delovnih zvezkov je bolj pogost v drugem izobraževalnem obdobju. Ob pregledu izbranih naslovov in vrst učnih gradiv smo ugotovili, da se učitelji glasbene umetnosti v drugem izobraževalnem obdobju odločijo ali samo za učbenik ali samo za delovni zvezek (t. i. samostojni delovni zvezek oziroma učbenik z elementi delovnega zvezka). Ugotovitev smo upoštevali tudi pri izračunu stroškov kompletov učnih gradiv. 36 - 2016 - XLVII ANALIZE IN PRIKAZI #37 Družba, domovinska in državljanska kultura in etika, geografija in zgodovina spoznavanje okolja, naravoslovje in tehnika, gospodinjstvo ter tehnika in tehnologija Graf 7. Izbor učbenikov in delovnih zvezkov pri družbi, domovinski in državljanski kulturi in etiki, geografiji in zgodovini v osnovnošolskem izobraževanju Učitelji pri predmetih družba, domovinska in državljanska kultura in etika, geografija in zgodovina večinoma izbirajo učbenike. Najnižji delež izbora delovnih zvezkov je pri učiteljih družbe ter domovinske in državljanske kulture in etike. Približno tretjina učiteljev geografije v 6. in 7. razredu oziroma četrtina v 8. in 9. razredu izbere poleg učbenika še delovni zvezek. Učitelji zgodovine se v 6. in 7. razredu v približno četrtinskem ter v 8. in 9. razredu v približno petinskem deležu odločijo še za izbor delovnega zvezka. Graf 8. Izbor učbenikov in delovnih zvezkov pri spoznavanju okolja, naravoslovju in tehniki, gospodinjstvu ter tehniki in tehnologiji v osnovnošolskem izobraževanju Razredni učitelji za pouk spoznavanja okolja poleg učbenika v 1. razredu v velikem obsegu (39,19 %) izberejo še oziroma samo delovne zvezke, v 2. in 3. razredu pa večinoma samo učbenike (82 %). Učitelji naravoslovja in tehnike se za pouk predmeta poleg učbenika v približno tretjinskem obsegu odločijo še za oziroma samo za delovni zvezek. Učitelji gospodinjstva izbirajo večinoma učbenike, v 6. razredu se petina učiteljev odloči še za oziroma samo za uporabo delovnih zvezkov. Učitelji tehnike in tehnologije izberejo poleg učbenika v približno tretjinskem obsegu še oziroma samo delovni zvezek. 1 - 2016 - XLVII #38 g.......„.ANALIZE IN PRIKAZI Naravoslovje, biologija, fizika in kemija učbenik delovni zvezek Graf 9. Izbor učbenikov in delovnih zvezkov pri naravoslovju, biologiji, fiziki in kemiji v osnovnošolskem izobraževanju Učitelji naravoslovja in biologije izbirajo večinoma učbenike, manjši delež učiteljev se odloči še za oziroma samo za uporabo delovnih zvezkov. Učitelji fizike večinoma izberejo učbenik, v približno četrtinskem deležu se odločijo še za izbor delovnega zvezka. Učitelji kemije poleg učbenika v približno tretjinskem obsegu izberejo še oziroma samo delovni zvezek. Izbor in uporaba učnih gradiv se od predmeta do predmeta in od razreda do razreda razlikujeta. Razloge za razlike lahko iščemo v »naravi« posameznih predmetov, metodično-didaktičnih značilnostih posameznih predmetnih področij, učnih načrtih, izboru metod poučevanja ipd. Razlike med predmeti so velike, saj lahko prepoznamo, da je izbor učbenika pri pouku biologije, domovinske in državljanske kulture in etike, družbe, likovne umetnosti ter naravoslovja najpogostejša, celo dominantna izbira, odločitev za delovni zvezek bolj izjema. Malo bolj pogosto se za izbor delovnega zvezka ob učbeniku oziroma kot osnovnega učnega gradiva odločijo pri gospodinjstvu in spoznavanju okolja, čeprav se večina učiteljev odloči za učbenik. Pri preostalih predmetih se učitelji odločajo za sočasno rabo učbenikov in delovnih zvezkov, čeprav se razmerje po stopnjah spreminja. Predstavljeni podatki so pregled stanja v učbeniških šolskih skladih učbenikov in vpisanih delovnih zvezkov. V učbeniških skladih je mogoče ohranjati učbenike več let, zato so lahko podatki mestoma zastareli. izračun stroškov za nakup učbenikov in delovnih zvezkov, oblikovanje kompleta učbenikov in delovnih zvezkov Podobo o stanju učbenikov in delovnih zvezkov lahko osvetlimo še s prikazi izračunov povprečij, najvišjih in najnižjih cen učbenikov in delovnih zvezkov po stopnjah in predmetih osnovnošolskega izobraževanja. Prikaze stroškov smo razdelili na del, ki ga krije država, in del, ki ga krijejo starši. Ločitev je zelo pomembna, saj prikaz višine potrebnih stroškov za delovne zvezke ponuja vsebino za razmislek o novi politiki na področju oskrbe in zagotavljanja (širše) dostopnosti učnih gradiv. Za oblikovanje nabora (kompleta) učnih gradiv je ključna vloga učiteljev. Bolj kot je izbira plod poznavanja vsebine poučevanja in dostopnih gradiv na tržišču, bolj so odločitve trajne in usmerjene v kakovost poučevanja ter uspešnost učenja. Izračun smo opravili z uporabo podatkov, ki so jih šole vključile v spletno aplikacijo Trubar. Podatki se nanašajo na izbor za šolsko leto 2014/2015. Šole so v aplikacijo Trubar vpisovale nabavne cene gradiv. Na tržišču se cene učbenikov v primeru, da sta za isti predmet in stopnjo dostopna dva naslova ali več, oblikujejo prosto oziroma nihajo glede na obdobje v letu. Učna gradiva dosežejo najvišjo ceno v avgustu in septembru. Tabela 3. Povprečja cen po razredih* stopnja učbenik Delovni zvezek skupno povprečje 1. razred 14,69 15,65 15,24 2. razred 14,70 16,75 15,51 3. razred 14,94 17,43 15,89 4.razred 15,86 14,58 15,35 5. razred 16,16 14,55 15,67 6.razred 15,53 14,84 15,34 7. razred 15,54 14,54 15,29 8.razred 15,46 14,19 15,12 9. razred 16,28 14,24 15,75 skupno povprečje 15,65 14,91 15,43 * Cene so v evrih. Prikaz skupnih povprečij cen po stopnjah smo pripravili iz stanja zalog v učbeniških skladih, zato gre za tehtano in ne za običajno povprečje. Izračun nas lahko vodi v ugotovitev o obratnem sorazmerju med učbeniki in delovnimi zvezki, saj so delovni zvezki v prvem izobraževalnem obdobju dražji od učbenikov oziroma so delovni zvezki v podobnem razmerju cenejši od učbenikov v tretjem izobraževalnem obdobju. Majhne razlike v cenah obeh vrst gradiv so, glede na naravo, vsebino in zahtevnost nastanka učbenikov, nenavadne. Razlogi so verjetno številni in jih za potrebe prikaza ne bomo skušali našteti. 38 - 2016 - XLVII ANALIZE IN PRIKAZI #39 Tabela 4. Cene po razredih in predmetih, običajno povprečje cen gradiv po predmetih, vsote cen učbenikov in delovnih zvezkov, skupna vsota kompleta* stopnja, predmet 1. razred Slovenščina Matematika vsota učbenik 64,37 Delovni zvezek 87,73 skupno povprečje 76,05 vsota kompleta 152,10 povprečje 12,87 15,97 10,53 14,62 17,75 13,10 13,87 16,96 12,77 33,72 23,63 Angleščina Glasbena umetnost Likovna umetnost 16,37 7,16 14,35 68,12 15,65 12,21 13,75 15,28 94,47 15,65 15,81 7,37 14,69 81,29 15,65 28,57 20,91 29,63 162,59 Spoznavanje okolja 2.razred Slovenščina Matematika vsota povprečje 13,62 16,48 12,38 15,75 21,99 12,72 14,57 18,49 12,66 38,47 25,09 Angleščina Glasbena umetnost Likovna umetnost 16,28 10,60 12,38 69,57 16,75 18,02 13,75 11,25 96,98 16,75 16,63 10,70 12,18 83,28 16,75 34,30 24,35 23,63 166,56 Spoznavanje okolja 3. razred Slovenščina Matematika vsota povprečje 13,91 16,91 13,03 16,16 26,05 13,36 14,44 19,58 13,30 42,96 26,38 Angleščina Nemščina Glasbena umetnost 16,26 10,90 17,45 18,24 10,90 17,45 16,81 10,90 17,45 34,50 Likovna umetnost Spoznavanje okolja 4. razred Slovenščina Matematika Angleščina Nemščina Glasbena umetnost Likovna umetnost Družba Naravoslovje in tehnika vsota 10,81 12,56 126,08 10,99 99,41 10,81 12,25 112,74 10,81 23,55 225,49 povprečje 15,76 17,16 15,91 17,75 13,82 18,45 14,08 14,55 14,34 14,20 19,47 14,09 13,76 11.14 18,42 11,37 11.15 15,14 17,93 14,47 16,06 12,85 18,44 14,08 14,14 13,11 36,64 30,00 31,52 24,96 36,87 14,08 25,92 25,50 5. razred Slovenščina Matematika vsota 147,01 112,65 129,83 259,66 povprečje 16,33 17,52 17,75 14,08 16,18 15,55 15,63 17,10 16,77 33,70 33,30 Angleščina Nemščina Glasbena umetnost 17,88 17,43 18,00 14,04 11.89 18.90 16,31 15,33 18,43 31,91 29,32 36,91 Likovna umetnost Družba Naravoslovje in tehnika Gospodinjstvo 6. razred 14,12 14,55 14,75 15,02 170,53 15,50 17,06 16,47 18,52 12,01 11,38 12,70 141,46 14,15 16,18 15,80 15,26 14,12 14.17 13,62 14,78 155,99 15.18 16,74 16,28 17,15 14.12 26,55 26.13 27,72 311,98 vsota povprečje Slovenščina Matematika Angleščina 33,24 32,27 33,78 1 - 2016 - XLVII £.......,.„.,.NALIZE in prikazi stopnja, predmet Nemščina Glasbena umetnost Likovna umetnost Gospodinjstvo Tehnika in tehnologija učbenik 14,41 16,76 14,89 15,12 15,57 Delovni zvezek 12,93 16,72 12,83 18,67 skupno povprečje 13.88 16,74 14.89 14,65 16,65 vsota kompleta 27,35 33,48 14,89 27,95 34,24 Naravoslovje 14,42 10,42 14,14 24,84 Geografija 14,20 11,36 13,30 25,55 Zgodovina 7. razred vsota povprečje 13,11 172,33 15,67 11,29 139,36 13,94 12,61 155,85 15,27 24,40 311,69 Slovenščina Matematika Angleščina 17,16 17,49 18,96 16,38 15,76 15,07 16,88 17,13 17,06 33,54 33,25 34,03 Nemščina 15,62 14,01 15,04 29,63 Glasbena umetnost 14,25 15,10 14,46 29,35 Likovna umetnost Tehnika in tehnologija 14,97 14,34 18,16 14,97 15,71 14,97 32,49 Naravoslovje Domovinska in državljanska kultura in etika Geografija Zgodovina 12,66 15.55 9,32 14.56 16,76 12,17 12,23 11,91 11,48 15,31 21,99 13,76 15,46 27,72 26,47 28,24 8. razred Slovenščina Matematika Angleščina Nemščina Glasbena umetnost Likovna umetnost Tehnika in tehnologija Domovinska in državljanska kultura in etika Geografija Zgodovina Biologija Fizika Kemija 9. razred Slovenščina Matematika Angleščina Nemščina Glasbena umetnost Likovna umetnost Geografija Zgodovina vsota 203,40 164,41 183,90 367,80 povprečje 15,65 17.49 16,59 18,90 15,45 16.32 15,02 13,04 9,39 14,29 15.50 16,36 16,18 15.33 181,89 13,70 16,50 15,31 15,07 14,11 15,35 18,16 12,42 11,50 12,11 10,21 13,86 12,85 137,32 15,21 17,12 16,31 16,95 14,93 16,10 15,02 14,80 22,30 13,59 14,72 15,66 15,62 14,52 159,60 34,00 31,90 33,97 29,55 31,66 15,02 31,20 25,79 27,61 26,57 30,05 28,19 319,21 12,91 vsota povprečje 16,54 17,36 16,30 18,87 15,19 17,83 15,02 14,49 17,05 13,73 16,67 15,13 15,00 13,66 14,62 11,37 12,99 15,85 17,08 16,03 16,85 14,64 17,30 15,02 13,69 16,24 34,02 31,43 33,88 28,85 32,45 15,02 25,87 30,04 Biologija Fizika Kemija Skupna povprečja 16,36 16,26 17,15 15,72 11,26 13,89 12,72 14,93 15,99 15,63 15,93 15,32 27,62 30,16 29,87 30,65 * Cene so v evrih. 40 - 2016 - XLVII ANALIZE IN PRIKAZI #41 Povprečne cene učbenikov in delovnih zvezkov smo izračunali iz povprečij cen predmetov oziroma smo izračunali običajno povprečje cen. Po stopnjah cene učbenikov in delovnih zvezkov rahlo rastejo. Povprečne cene učbenikov se po predmetih razlikujejo, najvišje povprečne cene dosegajo učbeniki za tuji jezik (18,90 €), najnižje za likovno umetnost (10,60 €). Podobno velja za delovne zvezke, pri čemer ti najvišje povprečne cene dosegajo pri slovenščini (26,05 €), glasbeni umetnosti (18,90 €), tehniki in tehnologiji (18,67 €), najnižje pri domovinski in državljanski kulturi in etiki (9,39 €). Pomemben je prikaz stroška za nakup delovnih zvezkov, podatek je pomemben, saj gre za strošek, ki ga prispevajo starši. Strošek učbenika prispeva država preko učbeniškega sklada oziroma starši, če kupijo učbenik sami. Tabela 5. Skupne povprečne, najvišje, najnižje cene učbenikov in delovnih zvezkov po razredih in predmetih* učbenik Delovni zvezek stopnja, predmet 1. razred Slovenščina povprečna cena 14,69 15,97 Najnižja cena 6,92 9,85 najvišja cena 18,05 18,05 povprečna cena 15,65 17,75 najnižja cena 5,50 7,90 najvišja cena 39,60 37,60 skupno povprečje cen 15,24 16,96 Matematika 10,53 7,50 14,20 13,10 5,50 39,60 12,77 Angleščina Glasbena umetnost Likovna umetnost 16,37 7,16 16,10 6,92 17,40 13,90 12,21 13,75 9,99 13,75 16,10 13,75 15,81 7,37 Spoznavanje okolja 2.razred Slovenščina 14,35 14,70 16,48 9,85 9,70 11,85 16,50 19,00 19,00 15,28 16,75 21,99 7,00 6,50 8,90 17,00 54,50 54,50 14,69 15,51 18,49 Matematika 12,38 9,70 14,90 12,72 6,50 39,60 12,66 Angleščina Glasbena umetnost Likovna umetnost Spoznavanje okolja 3. razred Slovenščina Matematika 16,28 10,60 12,38 14,94 16,91 13,03 16,10 10,60 11,45 9,70 13,85 9,70 17,40 10,60 16,00 19,00 19,00 14,90 18,02 13,75 11,25 17,45 26,05 13,36 16,10 13,75 7,00 5,30 5,30 7,95 18,90 13,75 16,80 49,00 49,00 23,28 16,63 10,70 12,18 15,89 19,58 13,30 Angleščina 10,90 10,90 10,90 10,90 Nemščina Glasbena umetnost Likovna umetnost Spoznavanje okolja 4.razred Slovenščina Matematika 16,26 10,81 12,56 15,86 17,16 15,91 16,10 10,60 10,90 11,13 12,20 14,20 17,40 18,50 16,00 19,55 19,55 16,90 18,24 10,99 14,67 19,47 14,09 16,10 7,00 5,30 5,30 5,95 18,90 16,80 56,00 56,00 24,80 16,81 10,81 12,25 15,39 17,93 14,47 Angleščina 17,75 13,00 18,90 13,76 9,50 14,40 16,06 Nemščina 13,82 13,00 16,50 11,14 11,00 11,50 12,85 Glasbena umetnost 18,45 14,50 19,50 18,42 11,70 19,08 18,44 Likovna umetnost Družba Naravoslovje in tehnika 5. razred Slovenščina 14,08 14,55 14,34 16,16 17,52 13,90 12,90 11,13 11,13 14,00 15,90 16,60 16,00 19,80 19,80 11,37 11,15 14,58 16,18 9,00 6,62 5,95 7,00 14,25 14,50 25,80 18,80 14,08 14,14 13,11 15,68 17,10 Matematika 17,75 14,50 18,80 15,55 5,95 25,80 16,77 Angleščina 17,88 13,96 18,90 14,04 10,10 16,50 16,31 Nemščina Glasbena umetnost Likovna umetnost Družba 17,43 18,00 14,12 14,55 17,30 15,80 13,90 13,40 17,90 18,90 18,50 16,80 11.89 18.90 12,01 11,50 10,20 9,40 12,00 19,27 15,90 15,33 18,43 14,12 14,17 1 - 2016 - XLVII £.......,.„.,.NALIZE in prikazi učbenik Delovni zvezek stopnja, predmet povprečna cena Najnižja cena najvišja cena povprečna cena najnižja cena najvišja cena skupno povprečje cen Naravoslovje in tehnika Gospodinjstvo 6.razred Slovenščina Matematika 14,75 15,02 15,53 17,06 16,47 11,13 11,90 8,00 14,40 15,50 16,20 15,60 21,00 19,30 18,80 11,38 12,70 14,84 16,18 15,80 6,62 8,10 6,62 6,85 6,85 15,20 13,20 26,00 26,00 21,30 13,62 14,78 15,34 16,74 16,28 Angleščina 18,52 13,97 21,00 15,26 6,85 16,00 17,15 Nemščina 14,41 13,90 14,50 12,93 12,70 13,00 13,88 Glasbena umetnost 16,76 15,50 18,40 16,72 10,20 19,17 16,74 Likovna umetnost Gospodinjstvo Tehnika in tehnologija Naravoslovje Geografija 14,89 15,12 15,57 14,42 14,20 13,70 11,90 12,46 8,00 11,10 15,90 15,60 20,10 15,90 17,00 12,83 18,67 10,42 11,36 9,80 6,62 9,00 9,40 13,20 19,50 14,60 24,00 14,89 14,65 16,65 14,14 13,30 Zgodovina 13,11 10,20 17,25 11,29 7,90 14,45 12,61 7. razred 15,61 11,70 24,90 14,53 5,00 26,00 15,33 Slovenščina Matematika Angleščina 17,16 17,49 18,96 13,90 15,30 16,50 17,90 21,20 24,90 16,38 15,76 15,07 6,85 5,00 13,20 26,00 21,30 16,80 16,88 17,13 17,06 Nemščina Glasbena umetnost Likovna umetnost 15,62 14,25 14,97 12,83 11,70 13,70 21,00 19,50 15,90 14,01 15,10 6,02 11,90 18,50 16,20 15,04 14,46 14,97 Tehnika in tehnologija Naravoslovje Domovinska 14,34 15,55 13,50 13,50 17,60 15,90 18,16 12,17 11,00 10,15 19,50 14,60 15,71 15,31 in državljanska 12,66 11,90 13,90 9,32 6,50 10,12 12,23 kultura in etika Geografija Zgodovina 8.razred Slovenščina Matematika Angleščina Nemščina Glasbena umetnost 14,56 16,76 15,55 17,49 16,59 18,90 15,45 16,32 12,50 13,40 10.29 15,00 15.30 16,50 13,50 15,80 16,60 20,45 24,90 17,90 20,00 24,90 21,00 17,90 11,91 11,48 14,18 16,50 15,31 15,07 14,11 15,35 10,50 5,00 5,00 6,85 5,00 13,20 5,37 11,90 13,90 14,45 19,50 17,35 18,80 15,90 18,50 16,20 13,76 15,46 15,19 17,12 16,31 16,95 14,93 16,10 Likovna umetnost 15,02 14,30 15,90 15,02 Tehnika in tehnologija 13,04 10,29 13,50 18,16 11,00 19,50 14,80 Domovinska in državljanska 12,91 12,60 13,00 9,39 7,00 10,12 12,42 kultura in etika Geografija Zgodovina Biologija 14,29 15,50 16,36 13,90 11,40 16,00 16,60 17,25 16,94 11,50 12,11 10,21 8,40 9,60 9,85 13,25 14,45 14,90 13,59 14,72 15,66 Fizika Kemija 9. razred Slovenščina 16,18 15,33 16,47 17,36 15,00 12,00 10,70 10,70 17,50 16,25 24,10 17,90 13,86 12,85 14,22 16,67 6,85 6,85 5,00 6,85 16,00 17,50 25,00 17,35 15,62 14,52 15,88 17,08 Matematika Angleščina Nemščina 16,30 18,87 15,19 15,30 16,50 11,40 18,80 24,10 21,00 15,13 15,00 13,66 5,00 13,20 5,12 18,80 25,00 18,50 16,03 16,85 14,64 42 - 2016 - XLVII ANALIZE IN PRIKAZI #43 učbenik Delovni zvezek stopnja, predmet Glasbena umetnost Likovna umetnost Geografija Zgodovina Biologija Fizika Kemija * Cene so v evrih. povprečna cena 17,83 15,02 14,49 17,05 16,36 16,26 17,15 15,72 Najnižja cena Najvišja cena povprečna cena 14,62 16,80 14,30 13,90 14,30 15,00 15,10 12,90 6,92 18,50 15,90 17,00 18,70 17,80 17,90 18,70 24,90 11,37 12,99 11,26 13,89 12,72 14,93 Najnižja cena 10,90 10,40 5,00 9,20 6,85 6,85 5,00 Najvišja cena 16,20 13,25 14,90 14,85 17,40 14,40 56,00 skupno povprečje cen 17,30 15,02 13,69 16,24 15,99 15,63 15,93 15,47 Izračuni povprečja po razredih so obteženi glede na vnose podatkov skrbnikov učbeniških skladov. Cene učbenikov in cene delovnih zvezkov se po razredih in predmetih razlikujejo. Velike razlike so pri delovnih zvezkih, saj je najnižja cena delovnega zvezka 5,00 € (matematika), najvišja 56,00 € (slovenščina). Pri učbenikih ti najvišje cene dosegajo pri angleščini (24,90 €), najnižje pri likovni umetnosti (6,92 €). Tabela 6. Deleži vrste gradiv po razredih in predmetih, cena kompleta učnih gradiv, cena kompleta učnih gradiv z upoštevanjem predloga založnikov o 50-odstotnem znižanju cen pri sprostitvi rednega nakupa učbenikov* delež stopnja, predmet ». .. učbenikov 1. razred 38,18 % Slovenščina 40,00 % Matematika 11,14 % Angleščina 0,00 % Glasbena umetnost 86,39 % Likovna umetnost 98,36 % Spoznavanje okolja 60,81 % 2. razred 56,91 % Slovenščina 59,43 % Matematika 13,89 % Angleščina 0,00 % Glasbena umetnost 78,54 % Likovna umetnost 98,17 % Spoznavanje okolja 82,41 % 3. razred 57,28 % Slovenščina 61,12 % Matematika 12,59 % Angleščina 0,00 % Nemščina 0,00 % Glasbena umetnost 70,73 % Likovna umetnost 100,00 % Spoznavanje okolja 82,36 % 4. razred 60,34 % Slovenščina 67,12 % Matematika 19,06 % Angleščina 56,41 % Nemščina 63,30 % Glasbena umetnost 43,43 % Likovna umetnost 100,00 % Družba 88,85 % Naravoslovje in tehnika 61,62 % delež delovnih zvezkov 61,82 % 60,00 % 88,86 % 100,00 % 13,61 % 1,64 % 39,19 % 43,09 % 40,57 % 86,11 % 100,00 % 21,46 % 1,83 % 17,59 % 42,72 % 38,88 % 87,41 % 100,00 % 100,00 % 29,27 % 0,00 % 17,64 % 39,66 % 32,88 % 80,94 % 43,59 % 36,70 % 56,57 % 0,00 % 11,15 % 38,38 % „ . . ^ ». .,.,,. Cena kompleta ... z upoštevanjem Cena kompleta učbenika in/ali i , .... predloga založnikov /ali delovnega zvezka** ° o 50-odstotnem znižanju cen*** 115,62 33,72 13,10 15,65 16.37 7,16 29.63 119,57 38,47 25,09 16,75 16,28 10,60 12.38 124,31 42,96 13,36 10,90 17,45 16,26 10,81 12,56 179,75 36.64 14,09 31,52 24,96 18,42 14,08 14,55 25,50 57,81 16,86 6,55 7,83 8,18 3,58 14,81 59,79 19,24 12,55 8,37 8,14 5,30 6,19 62,16 21,48 6,68 5,45 8,72 8,13 5,41 6,28 89,88 18,32 7,04 15,76 12,48 9,21 7,04 7,28 12,75 1 - 2016 - XLVII £.......,.„.,.NALIZE in prikazi Stopnja, predmet 5. razred Slovenščina Delež učbenikov 69,54 % 68,85 % Delež delovnih zvezkov 30,46 % 31,15 % Cena kompleta učbenika in/ali /ali delovnega zvezka** 216,05 33,70 Cena kompleta ... z upoštevanjem predloga založnikov o 50-odstotnem znižanju cen*** 108,03 16,85 Matematika 54,76 % 45,24 % 33,30 16,65 Angleščina Nemščina Glasbena umetnost 58,06 % 58,15 % 51,40 % 41,94 % 41,85 % 48,60 % 31,91 29,32 18,00 15,96 14,66 9,00 Likovna umetnost Družba Naravoslovje in tehnika 100,00 % 87,12 % 66,19 % 0,00 % 12,88 % 33,81 % 14.12 14,55 26.13 7,06 7,27 13,06 Gospodinjstvo 91,46 % 8,54 % 15,02 7,51 6. razred 72,40 % 27,60 % 233,57 116,79 Slovenščina Matematika Angleščina 64,85 % 72,66 % 61,47 % 35,15 % 27,34 % 38,53 % 33,24 16,47 33,78 16,62 8,23 16,89 Nemščina Glasbena umetnost Likovna umetnost 62,06 % 59,37 % 100,00 % 37,94 % 40,63 % 0,00 % 27,35 16,76 14,89 13,67 8,38 7,44 Gospodinjstvo 78,76 % 21,24 % 15,12 7,56 Tehnika in tehnologija 63,09 % 36,91 % 34,24 17,12 Naravoslovje Geografija Zgodovina 93,87 % 67,90 % 72,08 % 6,13 % 32,10 % 27,92 % 14,42 14,20 13,11 7,21 7,10 6,56 7. razred Slovenščina Matematika 74,43 % 64,47 % 79,78 % 25,57 % 35,53 % 20,22 % 235,94 33,54 17,49 117,97 16,77 8,75 Angleščina Nemščina Glasbena umetnost 56,93 % 66,45 % 74,22 % 43,07 % 33,55 % 25,78 % 34,03 29,63 14,25 17,02 14,81 7,13 Likovna umetnost Tehnika in tehnologija Naravoslovje 100,00 % 62,90 % 93,65 % 0,00 % 37,10 % 6,35 % 14,97 32,49 15,55 7,48 16,25 7,78 Domovinska in državljanska kultura in etika Geografija Zgodovina 87,69 % 71,17 % 74,38 % 12,31 % 28,83 % 25,62 % 12,66 14,56 16,76 6,33 7,28 8,38 8.razred Slovenščina Matematika 73,54 % 60,75 % 81,08 % 26,46 % 39,25 % 18,92 % 280,08 34,00 16,59 140,04 17,00 8,30 Angleščina 53,62 % 46,38 % 33,97 16,98 Nemščina Glasbena umetnost 61,52 % 76,44 % 38,48 % 23,56 % 29,55 16,32 14,78 8,16 Likovna umetnost Tehnika in tehnologija Domovinska in državljanska kultura in etika Geografija Zgodovina 100,00 % 64,06 % 85,71 % 75,06 % 76,76 % 0,00 % 35,94 % 14,29 % 24,94 % 23,24 % 15,02 31,20 12,91 14,29 15,50 7,51 15,60 6,46 7,15 7,75 Biologija 89,32 % 10,68 % 16,36 8,18 Fizika Kemija 9. razred Slovenščina 76,51 % 66,82 % 74,57 % 61,35 % 23,49 % 33,18 % 25,43 % 38,65 % 16,18 28,19 239,93 34,02 8,09 14,09 119,97 17,01 44 - 2016 - XLVII ANALIZE IN PRIKAZI #45 Delež učbenikov 79,40 % 46,73 % 64,50 % 83,18 % 100,00 % 73,66 % 80,23 % 93,33 % 74,58 % 73,32 % 68,54 % Delež delovnih zvezkov 20,60 % 53,27 % 35,50 % 16,82 % 0,00 % 26,34 % 19,77 % 6,67 % 25,42 % 26,68 % 31,46 % Cena kompleta učbenika in/ali /ali delovnega zvezka** 16,30 33,88 28,85 17,83 15,02 14,49 17,05 16,36 16,26 29,87 stopnja, predmet Matematika Angleščina Nemščina Glasbena umetnost Likovna umetnost Geografija Zgodovina Biologija Fizika Kemija skupna povprečja * Cene so v evrih. ** v izračun kompleta smo vključili učbenike in delovne zvezke pri stopnjah in predmetih z več kot 30-odstotnim izborom učiteljev, izbor je v tabeli osenčen *** upoštevane so izjave predstavnika založnikov dr. Mihe Kovača, Preverjeno, 31. 3. 2015, POP TV, Zastareli učbeniki, slabi rezultati učencev Cena kompleta ... z upoštevanjem predloga založnikov o 50-odstotnem znižanju cen*** 8,15 16,94 14,42 8,91 7,51 7,25 8,53 8,18 8,13 14,93 Preglednica ponuja vpogled v deleže uporabe učbenikov in delovnih zvezkov. Čeprav prikazi razmerja med vrstama gradiv ne omogočajo oblikovanja podobe o dejanskih izborih učiteljev, ocenjujemo, da ga lahko uporabimo kot približek ključa za preračun najbolj pogoste kombinacije učbenika in delovnega zvezka. V kombinacijo smo vključili vse izbore učiteljev, ki presegajo 30-odstotni delež. Izjema je vključitev v primeru glasbene umetnosti v drugem izobraževalnem obdobju; pri pregledu izbranih naslovov smo namreč ugotovili, da učitelji ne izberejo obeh vrst gradiv hkrati, ampak le eno, torej ali le učbenik ali le delovni zvezek. Zato smo v izračun najpogostejšega kompleta, po vključenosti gradiv v učbeniške sklade ter posredno po izboru učiteljev, vključili povprečno ceno tistega, ki je na določeni stopnji pogostejši. Tabela 7. Deleži stroškov kompleta učnih gradiv po stopnjah, deleži stroška delovnih zvezkov za starše, cena kompleta učnih gradiv z upoštevanjem predloga založnikov o 50-odstotnem znižanju cen pri sprostitvi rednega nakupa učbenikov* stopnja 1. razred 2.razred 3. razred 4. razred 5. razred 6. razred 7. razred 8. razred 9. razred skupna povprečja * Cene so v evrih. vsota po predmetu, komplet po razredu 152,10 162,59 166,56 207,04 240,76 295,27 311,69 367,80 319,21 247,00 Delovni zvezki skupaj, strošek staršev 87,73 94,47 96,98 99,41 112,65 141,46 139,36 164,41 137,32 119,31 Cena kompleta učbenika in/ali /ali delovnega zvezka** 115,62 119,57 124,31 179,75 216,05 233,57 235,94 280,08 239,93 Cena kompleta ... z upoštevanjem predloga založnikov o 50-odstotnem znižanju cen*** 57,81 59,79 62,16 89,88 108.03 116,79 117,97 140.04 119,97 * v izračun kompleta smo vključili učbenike in delovne zvezke pri stopnjah in predmetih z več kot 30-odstotnim izborom učiteljev, izbor je v tabeli osenčen ** upoštevane so izjave predstavnika založnikov dr. Mihe Kovača, Preverjeno, 31. 3. 2015, POP TV, Zastareli učbeniki, slabi rezultati učencev Preglednica Deleži stroškov kompleta učnih gradiv po stopnjah, deleži stroška delovnih zvezkov za starše, cena kompleta učnih gradiv z upoštevanjem predloga založnikov o 50-odstotnem znižanju cen pri sprostitvi rednega nakupa učbenikov je lahko pomembna z vidika določanja politike zagotavljanja učbenikov in učnih gradiv (učbenik z elementi delovnega zvezka, samostojni delovni zvezek, delovni zvezek). Izračun stroškov ponuja ugotovitev, da 1 - 2016 - XLVII £.......„.aNALIZE in prikazi starši za nakup delovnih zvezkov že sedaj porabijo toliko, kolikor bi stal potrebni komplet učbenika in učnih gradiv ob upoštevanju, da bi se država in založniki dogovorili o rednem nakupu s 50-odstotnim znižanjem cen. Kar bi hkrati pomenilo, da bi se, ob dogovoru ter sodelovanju države in založb, pri nakupu lahko strošek za starše znižal. Ali je in kako je mogoče priti do takšnega dogovora, je vprašanje, ki presega namen izračunov kompletov učnih gradiv iz aplikacije Trubar, vendar ponuja informativen statistični pogled o izborih učiteljev ter možnem izhodišču za oblikovanje načina nakupa učbenikov in drugih učnih gradiv. POVZETEK Slovenija s politiko sofinanciranja nastajanja različnih vrst učbenikov, vzpostavljanjem ter ohranjanjem učbeniških skladov ter z vlaganji v informacijsko opremo skuša zagotoviti čim širšo dostopnost učnih sredstev. Kako država s svojimi politikami vpliva na založbe ter njihove programe nastajanja učbenikov in drugih učnih gradiv oziroma kako založbe povratno vplivajo na potrebo po financiranju učbeniških skladov s ciljem zniževanja družinskih stroškov šolanja ter zagotavljanja dostopnosti izobraževanja? O teh vprašanjih se pogosto pogovarjamo s približnimi podatki, zato smo tudi iz podatkov spletne aplikacije Trubar oblikovali pregled izborov učbenikov in delovnih zvezkov po predmetih in stopnjah osnovnošolskega izobraževanja. Iz razmerij izborov smo sestavili navidezne komplete učnih gradiv in jih opremili s podatki o cenah. ABSTRACT With its policy of co-financing the preparation of various types of textbooks, by setting up and maintaining textbook funds, and by investing in computer resources, Slovenia is trying to ensure that teaching aids are as widely accessible as possible. How do state policies affect publishing companies and their publication programmes for textbooks and other learning materials, or how do the objectives of publishing companies of lowering the costs of schooling for families and ensuring accessible education in return affect the need for financing textbook funds? These issues are often discussed using approximate data, which is why this time data from the Trubar web application was used to create a review of the selection of textbooks and workbooks by subjects and levels of primary school education. Based on the selection ratios, sets of learning materials were made up and priced. VIRI IN LITERATURA Piketty, T. (2015). Kapital v 21. stoletju / prevedla Vesna Velkovrh Bukilica. - 1. izd. Ljubljana: Mladinska knjiga. Filipčič, V. in Deutsch, T. (2014). Učna gradiva za doseganje izobraževalnih ciljev. V: Vzgoja in izobraževanje, 3 (XLV), 61-66. https://soca1.mss.edus.si/Trubar/Javno/ (dostopno 14. 12. 2015). 46 - 2016 - XLVII