KRALJEVINA JUGOSLAVIJA UPRAVA ZA ZAŠTITU Razred 20 (1) PATENTNI SPIS ST. 10741 INDUSTRISKE SVOJINE Izdan 1 marca 1934 Firma Alex. Friedman, Wien, Avstrija. Mazalna priprava za osne ležaje za vozila na tračnicah z rotirajočim dovajalnim kolutom za olje. Prijava z dne 2. januarja 1933. Velja od 1. septembra 1933- Zahtevana prvenstvena pravica z dne 21. marca 1932. (Avstrija). Izum se nanaša na mazalno pripravo za osne ležaje vozil na tračnicah, pri katerih dovajalni kolut za olje, katerega poganja osni čep, dviga olje in ga nabira v enem izmed dveh zbiralnih utorov, katera sta razporejena v ležajnem pokrovu ali v le-žajnem ohišju ali skupaj v obeh in od katerih se olje dovaja pod prekotlakom k drsnim ploskvam ležaja. Da se že pri zelo majhnem številu o-bratov dovajalnega koluta na vsak način •.lobi dober dovajalni učinek, morata oba zbiralna utora oklepati dovajalni kolut na čim večjem delu oboda, in sicer po možnosti na loku, ki je večji od 180°. Samo pri tako izobličeni dovajalni pripravi sta zbiralna utora že pri majhnem številu obratov dovajalnega koluta trajno in popolnoma napolnjena z oljem, kar je os-i lovni pogoj za tvoritev prekotlaka v enem izmed zbiralnih utorov. Pri znanih mazalnih pripravah te vrste, pri katerih zbiralni utori oklepajo dovajalni kolut vzdolž njegovega roba tudi ob obeh čelnih straneh z lokom nad 180°, pa je namestitev dovajalnega koluta v ozki utor mogoča samo tedaj, ako je ležajni del, kateri vsebuje utor, deljen, tako da se utor šele s sestavo konstrukcijskih delov zapre in na pravilen način na robu obdaja dovajalni kolut. Ako se radi delitve utora predvidi posebna tesnilna ploskev, postane s tem konstrukcija nesorazmerno draga. Deljeni utor se vsled tega smotreno razporedi tako, da se zapre šele, ako se posamezni sestavi deli ležaja, kakor ohišje in pokrov, sestavijo. Pa tudi taka razporedba ima svoje nedostatke, ker spodnji del tesnilne ploskve med pokrovom in ohišjem sega pod gladino olja v oljno barje, v katero je potopljen dovajalni kolut. Ker je dovajalni kolut nošen od ležajnega pokrova, ki mora imeti prilično iste izmere kakor ležajno ohišje, je potrebno izobličiti pokrov kot zatvorno sredstvo za posodo za olje, katera je na spredaj odprta. Z izumom se omenjeni nedostatki odstranijo. V to svrho je dovajalni kolut v ležajnem pokrovu tako nameščen, da je tesnilna ploskev med ležajnim pokrovom in ležajnim ohišjem nagnjena k rotacijski osi dovajalnega koluta. Na ta način sega zgornji del dovajalnega koluta nad ravnino omenjene tesnilne ploskve v prostor pokrova. S tem se izognemo komplicirani in dragi posebni delitvi sestavnih delov ležaja. Utor more biti znotraj ležajnega pokrova tako razporejen, da popolnoma tesno obdaja dovajalni kolut. Ta kolut se more z lahkoto od spodaj vstaviti v utor, kateri more biti popolnoma ali deloma razporejen v ležajnem pokrovu. Po drugi strani sega dovajalni kolut s svojim spodnjim delom na znotraj proti ležajnemu ohišju in more torej biti potopljen v oljno barje, katero je v ležajnem ohišju v celoti tako razporejeno, da tudi najvišja gladina barja ne more doseči najnižje točke tesnilne ploskve med pokrovom in ohišjem. Din 10. Na risbi sta predočena dva invedbena primera izuma. Sl. 1 bale ležajni pobrov z dovajalnim bolutom, bi je vgrajen v smislu izuma. Sl. 2 predočuje osni ležaj z vgrajenim pobrovom glasom sl. 1 v vertibalnem podolžnem pre-sebu po liniji A—A slibe 1. Sl. 3 in 4 ba-žeta nebo drugo izvedbeno oblibo izumljenega predmeta v analognih pogledih, babor so oni v sl. 1 in 2. Glasom sl. 1 in 2 je osni čep 1 na svoji čelni strani opremljen s prstom 4, bateri prijemlje v izrezo 2 dovajalnega boluta 3. Kolut 3 je vležajem na čepu 5 v ležajnem pobrovu 6 in se vrsti v utoru 7, bi je v svojem najvišjem delu zožen v izrezo, ba-tera je še ravno tolibo široba, da dopušča vrtenje boluta 3. Na ta način se znotraj utora 7 tib pred zoženim delom 8 tvorita zbiralna prostora 9, 9’, baterih vsabi je u-činbovit samo pri eni smeri vrtenja. Olje ali drugo mazivo, batero dovaja bolut 3, se vsled ozbega, olje zadržujočega dela 8 nabira v enem izmed obeh prostorov 9, 9’. V teh zbiralnih prostorih so predvidene odprtine, batere vodijo h banaloma 10,10’, sbozi batera teče mazivo b drsnim plosbvam ležaja. Kabor je razvidno iz risbe, je tesnilna plosbev 11, 11’ med ležajnim ohišjem in ležajnim pobrovom 6 pod ostrim botom nagnjena b ravnini, v bateri rotira dova-jalni bolut. To ima za posledico prednost, da zgornji del dovajalnega boluta 3 sega nad ravnino tesnilne plosbve 11, 11’v prostor, baterega zavzema samo pobrov. Spodnji del dovajalnega boluta 3 pa sega vsled nagiba ravnine tesnilne plosbve 11, 11’v ležajno ohišje in je torej potopljen v del 13 ohišja, bateri vsebuje oljno barje. Razporedba je prednostno taba, da gladina olja v oljnem barju leži izpod najnižje točbe tesnilne plosbve 11, ll’ med pobrovom in ohišjem, tabo da netesnost ob tesnilni plosbvi 11, 11’ne more povzročiti izgube olja. Kljub temu pa more segati do-vajalni bolut zadosti globobo v oljno barje, da se zasigura dovajanje zadostne množine olja vsled adhezije. Odvajanje olja pod tlabom od zbiralnih prostorov b drsnim plosbvam ležaja se more vršiti na znani način potom banalov 10, 10', batera izhajata iz pobro a in gresta sbozi tesnilno plosbev 11, 11’. Kar se tiče sestave ležaje c ih delov, sc more dovajalni bolut 3 z lahboto namestiti od spodaj v ozbi, v pobrovu razporejeni utor. Po pri-čvrstitvi pobrova se potopi spodnji del boluta 3 v oljno barje ohišja 13, dočim dospe najnižji del it’ tesnilne plosbve nad gladino olja. V izvedbeni oblibi glasom sl. 1 in 2 poseduje utor 7 podaljšba 12, 12’, bi segata čim dalje navzdol proti gladini olja. Ta dva podaljšba povečata lob «, vzdolž baterega je obod boluta 3 obdan od utora, tabo da je ta lob čim večji, vsebabor pa večji od 180". Razporedba glasom sl. 3 in 4 je slična oni po sl 1 in 2 in se od slednje samo v tolibo razlibuje, da se dobi posebno podaljšanje utora 7 prebo zelo znatnega dela oboda boluta 3. V to svrho je spodnji del utora 7 izdelan v ležajnem ohišju samem. Abo sta pobrov in ohišje združena, obdaja utor 7 dovajalni bolut vzdolž večjega dela oboda, tabo da rezultira večji lob P, vzdolž baterega rotira dovajalni bolut znotraj utora. Način delovanja mazalne priprave je naslednji: Abo dovajalni bolut 3 rotira, se na njem držeče se olje dviga iz oljnega barja. Z ozirom na smer vrtenja boluta se dovaja olje v enega izmed zbiralnih prostorov 9, 9’. Abo se vrši vrtenje v smislu bazalca na uri, se nabira olje v prostoru 9, ber zoženi del 8 olje zadržuje, tabo da se v tem prostoru pojavi zvišanje tlaba. Ker leži ustje banala 10 ravno na tem mestu, teče olje pod prebotlabom sbozi banal b drsnim plosbvam ležaja. Patentni zahtevi: 1. Mazalna priprava za osne ležaje za vozila na tračnicah z rotirajočim, v pobrovu osne puše vležajenim dovajalnim bolutom za olje, baterega poganja os in bi dviga mazivo ter ga v enem izmed dveh zbiralnih prostorov nabira pod prebotlabom, odboder se mazivo dovaja b drsnim plosbvam ležaja, označena s tem, da je ravnina tesnilne plosbve med ležajnim pobrovom in ohišjem napram vrtilni osi dovajalnega boluta nagnjena in tabo razporejena, da zgornji del dovajalnega boluta sega nad omenjeno ravnino proti pobrovu, dočim sega spodnji del dovajalnega boluta v otlino puše, batera vsebuje oljno barje. 2. Mazalna priprava po zahtevu 1, označena s tem, da je tesnilna plosbev med ležajnim pobrovom in ohišjem tabo razporejena, da leži njena najnižja točba višje od najvišje gladine olja v oljnem barju. 3. Mazalna priprava po zahtevu 1, označena s tem, da dovajalni bolut rotira v ozbem utoru, bi je izbljučno ali poglavitno razporejen v ležajnem pobrovu ter je spodaj odprt, tabo da se more bolut pri sestavi delov vstaviti od spodnje strani. Ad patent broj 10741 9 Fig.4. “9 • rl ■ ■ ••• v \ 'i ‘' ' P A i' :rti i r ■■ ■ •'I v •JbI« C ' 'V 'm •i r "'r ' ; *• ■. ' I > ' V'i \ ■ •J .y. ■ ■ ,