Poštnina plačana v gotovini. Štev. 21. Posamezna številka stane Din 1.—. Leto n. DELAVSKA FRONTA Uredništvo: Maribor, Koroška cesta 5. Uprava: Maribor, Koroška cesta 1. Naročnina: celoletno Din 36.—, mesečno Din 3.—. Oglasi po ceniku. — Izhaja vsako soboto zjutraj. Moralo in zahon. Od ljudi, ki so sicer dobri kristjani, ki pa ne žive sredi trdot delavčevega življenja, slišimo mnogokrat mnenje, da prav za prav ne bi bilo treba delavskega strokovnega gibanja, da ni treba praktičnih programov za rešitev delavskega vprašanja, ker bi bilo dovolj, da krščansko živimo, ker bi tem potom delavec lahko vse dosegel, česar potrebuje. Po tem mnenju zadostuje, da se ljudje moralno, nravno prerode v krščanskem duhu. Krščanska dobrodelnost bo končno odpravila tudi še vso preostalo revščino med ljudmi. Kakor so vse te misli simpatične in bi delavstvo samo želelo, da bi bile ustvar-ljive, vendar navedenih trditev ne moremo sprejeti in ne moremo priznati, da za rešitev delavskega vprašanja ne bi bilo potrebno še nekaj drugega, namreč organizirana borba delavstva in njegovih prijateljev za odpravo krivic in dosego pravic delavstva ter preureditev gospodarstva v splošno korist. Krščanstvo, oziroma katolištvo je vera. Kaže nam pot k Bogu. Krščanstvo ni le vera enega stoletja, temveč je vera tisočletij. Zato nam ne pove in nam ne bo povedalo, kako se naj praktično urede gospodarske in družabne razmere sploh. Pač pa nam daje krščanstvo smernice tudi za tuzemsko življenje, ki pa ne smejo ostati le smernice, temveč jih moramo kristjani v vsakem času in v vsaki dobi izvajati po danih potrebah. Te smernice pa kristjani tudi lahko prezro in gredo mimo njih. Zato imamo opravka z ljudmi, ki posvečajo svoje življenje le pobožnemu življenju, na drugi strani pa imamo tako zvane katoliške liberalce, ki menijo, da je krščanstvo združljivo z liberalizmom. Res bi bilo idealno, da bi bili po veri vsi ljudje kristjani in vsi ljudje praktični kristjani, kristjani po vzoru sv. Frančiška Asiškega, ki bi pozabljali vsi nase in ne bi pustili bližnjega v brezposelnosti, niti slabo plačanega. Tako pa nismo vsi niti kristjani, niti praktični kristjani, ker se nas vsepovsod drži egoizem, skrb za dobro samega sebe, in nimajo Frančiškove ljubezni do bližnjega predvsem tisti, ki bi jo morali imeti. Denar in bogastvo ljudi demoralizirata v taki meri, da ne poznajo več ne Boga, ne njegovih postav, kaj šele človeka. Tako ni le danes, temveč tudi v srednjem veku. Saj bi nam sicer zgodovina ne pripovedovala o brezsrčnih plemičih, ki so stiskali kmetiča in uganjali orgije po graščinah. Te gospode vse pridigovanje in svarjenja duhovščine ni prav nič oviralo pri njenem početju. Isto se dogaja danes. Kdo od posedujočih se briga za nauk Cerkve? Skoraj nihče. Izjeme so bele vrane. In še te bele vrane se v svojem gospodarskem udejstvovanju klanjajo gospodarskim zakonom, da jih ravno ti zakoni ne zlomijo. Vse to sta spoznala tudi papeža Leon XIII. in Pij XI. Zato sta v svojih socialnih okrožnicah tudi povedala, kaj menita kot glavarja Cerkve o socialnih vprašanjih, da bi na ta , način podkrepila v krščanskih vrstah hotenje onih, ki so stremeli in še streme, da se družabne in posebno gospodarske razmere tako preure-de, da bo delavec lahko živel. Oba papeža sicer priporočata nravni preporod ljudstev, obenem pa jasno pokazujeta na ne-dostatke ter pomanjkljivosti, ki jih nekateri ne vidijo ali pa se jim ne zde važni. Krščanski tetrokovničarji se zavedamo pravilnosti svoje poti, ko zahtevamo dejavno krščanstvo na znotraj in na zunaj, v zasebnem in javnem življenju. Zavedamo se, da pri bogatinu, ki mu je uživanje zemeljskih dobrin začetek in konec vsega življenja, ne bomo nič dosegli z moralo, katero s svojim življenjem vsak dan gazi. Zato smo za to, da ljudstvo spregovori svojo besedo in postavi nov red v skladu in ob spoštovanju božjih zakonov. Ta red pa naj zadobi garancijo za svoj obstoj v zakonodaji. Sila zakona naj da ljudstvu in še posebej delavstvu pravico, lastnike proizvajalnih sredstev pa prikrajša pri njihovi diktatorski vsemoči. Tabor na gori Olfki. 2000 ljudi prisostvuje taboru delovnega sko Delavstvo šaleške, Mislinjske in Savinjske doline, včlanjeno v »Zvezi združenih delavcev«, je pod vodstvom velenjske podružnice ZZD organiziralo na binkoštni ponedeljek tabor na gori Oljki. Številnim delavcem iz velenjskih in zabukovških rudnikov, iz tovarn v Celju, Šoštanju, Mislinjah^ Polzele in drugod so se pridružile množice ljudi in so pohitele k sv. križu na goro Oljko. Po sv. maši, ki jo je daroval g. župnik Pirc, se je okoli cerkve po pobočjih zbralo ljudstvo, ki hoče manifestirati za svoja katoliška socialna načela. V imenu velenjske podružnice, ki je organizirala tabor, je spregovoril in pozdravil vse delovno ljudstvo njen predsednik tov. Zajc Vekoslav, ki je bil iniciator in glavni delavec, da je tabor tako lepo uspel. Pozdravil je vse, pozdrave ja pa še posebej naslovil na naša škofa, dr. Gregorija Rožmana in dr. Ivana Jožefa Tomažiča ter na naša slovenska zastopnika v vladi gg. dr. Korošca in dr. Kreka. Ti pozdravi so bili sprejeti z navdušenim pritrjevanjem množice. Kot prvi govornik na taboru je govoril podpredsednik centrale ZZD tov. Pirih Milko. V svojem govoru je pokazal delo današnje družbe, orisal je krivični kapitalizem, ki je razoral lice današnjega časa, ga napolnil z bedo, siromaštvom in moralnim propadanjem. 'Zgrešeni kapitalizem je rodil komunizem, ki hoče tudi v Sloveniji najti ugodna tla za svoje nauke. Mnogo slovenskega delavstva se je zagledalo v plačance Moskve. Toda komunizem ni rešenik, ampak najhujši birič. Proč načelna megienost, ki je vzrok, da se nasprotne vrste množe! Tov. govornik je drastično orisal naše slovenske komuniste, ki so zastrupljeni po tujih idejah, ki človeka zavajajo na svojstven komunistični način v borbo proti Bogu in Cerkvi. ljudstva za šaleško, Mislinjsko in Savinj-dolino V komunizmu ni rešitve. Rešitev je v izvajanju načel katoliške vere. Imamo vse predpogoje. Naša dolžnost je le, da po naukih Cerkve živimo. Potrebno je novo katoličanstvo, radikalno katoličanstvo, da to razdirajoče malikovalstvo omeji. Mladi katoliški pokret, v katerem se nahaja tudi »Zveza združenih delavcev«, hoče dati slovenskemu delavstvu, slovenskemu narodu, vse svoje duhovno bogastvo, ki je vzeto iz vere. Govorili so še tov. Čretnik iz Velenja, ki je v jasnih in jedrnatih besedah pozval delavstvo v katoliški tabor, tov. Kavčič, tudi iz Velenja, ki se kot nameščenec udejstvuje v delavskih vrstah, da more koristiti najbednejšim, je orisal uredbo o minimalnih plačah in pokazal nanjo kot 'uspešen korak k zboljšanju razmer delavstva. Med našimi podjetniki so. bili klasični primeri brezsrčnosti in brezvestnosti. Eden med mnogimi je tovarnar Laurich iz Konjic, ki je plačeval svoje delavstvo s sramotno nizkimi mezdami. Takim izkoriščevalcem delavstva bo nova uredba zmanjšala njih brezvestne kapitalistične podvige. Tov. Uranjek, rudar iz Zabukovce in bivši oblastni poslanec, je pozdravil tabor v izbranih stvarnih besedah. Pokazal je tudi na rešitev, ki je v katoliški strokovni organizaciji. Tabor sta pozdravila še rudar Brezovšek iz Zabukovce in kovinar Gomze iz Celja. Kljub številnim govorom je ljudstvo vztrajalo na mestih in z zanimanjem sledilo posameznim izvajanjem ter navdušeno pritrjevalo. Tabor je bil jasen odraz hotenja dva tisoč delavskih src, dva tisoč trpinov-delavcev zelene Štajerske. Ko smo se vračali z gore Oljke na svoje domove, nas je vse navdajala ena misel: Le z delom v katoliški strokovni organizaciji si bomo izvojevali boljše čase in jasnejšo bodočnost! Politično delo kneza Pavla v Londonu. Bivanju našega kneza namestnika Pavla v Londonu pripisujejo angleški politični krogi velik pomen. Knez Pavle se je sestal že opetovano z uglednimi angleškimi politiki ter je imel zlasti dolge konference z bodočim predsednikom angleške vlade Chamberlainom ter zunanjim ministrom Edenom. Tudi je sprejel turškega ministrskega predsednika Inenija. Knez Pavle je gost angleške kraljevske dvojice ter bo ostal v Londonu še dalje časa. 'Pomot Bratovskim skladnicam. Vlada je priskočila na pomoč rudarskemu zavarovanju, da ga reši pred propadom Rudarsko pokojninsko zavarovanje je eno najstarejših delavskih pokojninskih zavarovanj. Naši rudarji so se že desetletja pred vojno postavljali s svojimi Bratovskimi skladnicami«, ki so jim dajale jamstvo za kolikor toliko preskrbljeno starost. Vojna in povojna inflacija pa sta uničili vse rezerve Bratovskih skladnic, ki hirajo sedaj ves čas ter ne morejo svojemu članstvu nuditi tega, kar bi mu morale. Zlasti huda kriza je zajela Bratovske skladnice leta 1933. Da bi se obdržale na površini, so zvišale prispevke do najvišje možnosti, hkrati pa znižale rento, tako da prejemajo danes rudarski upokojenci prav za prav samo borno miloščino, ne pa pokojnino. Bilo je par poskusov, da se položaj Bratovskih skladnic sanira. Leta 1935 je bil ustanovljen sanacijski sklad, ki je dajal posameznim Bratovskim skladnicam podpore, vendar vidnega uspeha tudi s tem ni bilo. Sedaj pa je izdala vlada uredbo o sanaciji Bratovskih skladnic, s katero bo to važno socialno vprašanje definitivno rešeno. Po tej uredbi se ustanovi osrednji sklad Bratovskih skladnic in rezervni sklad Glavne bratovske skladnice. Iz teh skladov bodo dobivale Bratovske skladnice primerne doprinose, če ne bodo mogle iz svojih sredstev zadostiti svojim obvezam, tako da bodo v bodoče penzijske pravice rudarjev brezpogojno zagotovljene. V te sklade se bodo stekala sredstva iz posebnih doprinosov od prodanih rudarskih, odnosno topilniških proizvodov. Za sanacijo naših Bratovskih skladnic bo tedaj prispevala vsa naša rudarska industrija, ne pa samo — kot dosedaj — slovenski rudniki, dočim so se znali bogati rudniki v južnih delih države vedno izmuzniti. Posebej pa lo še poleg navedenih prispevkov plačevala slovenska rudarska industrija v rezervni sklad Glavne bratovske skladnice v Ljubljani poseben prispevek, da se izboljša položaj rudniških staroupokojen-cev. Z ureditvijo vprašanja bratovskih skladnic je predvsem pomagano rudniškim upokojencem, katerih je v Sloveniji 5684, poleg tega _pa tudi 10.300 aktivnim rudarjem in topilničarjem. Vsi ti se bodo oddahnili, ker bodo vedeli, da imajo zopet oskrbljeno starost. Nova uredba pomeni, da ima vlada najresnejšo voljo, urediti pereče delavske potrebe in zahteve. Vemo tudi, da bodo naši rudarji vedeli ceniti to skrb, zlasti pa napore slovenskih zastopnikov v vladi, ki so si največ prizadevali, da je vpraanje sanacije Bratovskih skladnic spravljeno z dnevnega reda. »* Naročajte »DELAVSKO FRONTO"! Delavska politika" in stavba v Koniicab. Patentirani zastopniki našega delavstva — socialisti — so se ob priliki stavke v Konjicah razgalili v vsej svoji rdeči barvi. V svojem poročilu o stavki dne 15. maja se naravnost norčujejo iz konjiških usnjarjev. Baš toliko, da še ne rečejo, da se tem konjiškim revežem prav godi, če jih tovarnar stiska in pesti, če jim plačuje beraške mezde, če jih tovarnarjevi nemški nastavljenci psujejo s »slovenskimi svinjami, slovenskimi psi« ter jih bijejo in klofutajo. O stavki sami pravijo, da je protipostavna, kar je grda laž, ker so se delavci strogo držali določil novega zakona ter so šele po dveh brezuspešnih poskusih pogajanj stopili v štrajk. Niti besedice pa ne omenjajo v tem poročilu o bednem stanju konjiških usnjarjev, o njihovem trpljenju. Ne čudimo se, da ne pišeta »Jutro« in »Mariborski Večernik