III. letrtUk. V Ljubljani, dne 15. aprila 1921. Stev. 4. JUGOSLOVANSKI GLASILO JUGOSLOVANSKE OBRTNE ZVEZE" V LJUBLJANI |is{ izhaja enkrat na mesec, in sicer 15. vsakega meseca, ter stane za celo leto 24 K, za pol leta 12 K, posamezna številka velja 2 K. — Inserati po dogovoru. — Roko- — ■l.l .... ......................... ... .. ... pisi se ne vračajo. — Uredništvo in uprav* ništvo: Ljubljana, Pražakova ulica štev. 3. Prepričanje. Kakor so bile pred par meseci velikega pomena volitve v ustavotvorno skupščino, tako so velikega pomena tudi pred-stoječe občinske volitve. Naše glasilo je pred par meseci svarilo vse zavedne obrtnike, kakšen namen ima S, L. S. in kakšnega njeni nasprotniki. Toda obrtniki v onem važnem momentu, ko so se iskali temeljni kamni bodoče stavbe — ustave, niso bili kos svoji nalogi I Mesto, da bi enotno ‘zastopali svoje interese v okrilju S. L. S,, so se razdvojili in še več. Vsaka stranka je dobila nekaj glasov, moč obrtništva se je razbila, in le še dlrobci životarijo. Kam nas je to zaslepljenje pripeljalo, že uvidevamo in žalrbog, bomo še občutneje prizadeti, če še ob občinskih volitvah ne pokažemo, da smo se streznili, da smo bili zaslepljeni od medenih besedi lažnivcev. Še je čas, da popravimo, kar se je zamudilo! Stališče naše stranke je bilo vedno odkrito in izraženo dovolj jasno: delovati na pcdlagi krščanskih načel za blagor ljudstva, to ie zp, vse sloje; druga važna zahteva je bila avtonomija. Za prvo t-očko so se navidezno vse stranke potegovaie; kar poglejte časnike in izjave enih nevember-skih dni! Toda, če jih pazno prebiraš, prideš do zaključkov, dq. so bile te besede in to načelo drugim strankam — lupina, pod katero sc je skrivalo vse kaj drugega, S. L. S. so pa bile — jedro, okrog katerega so se morale, manj važne stvari grupirati same od sebe. 'Beseda »avtonomija« je bila naši stranki jutranjica, ki ti tako lepo sije dan na dan, nasprotnikom pa — meteor, ki ga gledaš par trenutkov in ti zopet izgine za vedno. Za nasprotnike ie bila samouprava — trnek, s katerim so ribarili, in pripoznajmo; momentano niso zastonj nastavljali svojih mrež. . Brž ko so zasedli svoje stolčke v Beo-gradr, ;;o pozabili, kar so tako svečano ob- ljubljali v daljni Sloveniji svojim volilcem. Dai kdor dobi pravico stopiti v Olimp Beograda, mora pač jesti ambrozijo in iz Beograda gledajo, mislijo, upajo in smatrajo Slovenijo kot prošle sanje. Njih nade, rešitev pa vidijo ali vsaj upajo zagledati v — centralizmu! Za to se trudijo, pozabivši preteklosti. Ali ni mar že v splošnem in v vsaki podrobnosti zapaziti tega stremljenja? Ne, domača, naša vlada nima pravice podeljevati večjih, važnejših stvari! Vse mora priti le iz Beograda! Toda kolo časa se su£e in zavrtelo se bo. Ne gIeda'oč ali vedoma ali ne vedoma, na naše obrtne razmere ti nalagajo bremena; ne vprašajo pa, če jih boš mogel tudi prenašati. Bliža se pa čas, ko bomo obrtniki vsaj deloma zastavili pot temu hudourniku; ta čas so občinske volitve! Obrtnik, zaveden pristaš S. L. S., prizadevaj pi, poučuj nevedne, drami omahljivce, da je rešitev le v občinskih volitvah, le tedaj, če dobe ta mesta povsod le naši ljudje. Ako jih dobe nasprotniki, se bode centralistična ideja zanesla tudi med preprosto ljudstvo in v slučaju, da bi tudi tam zmagala ali vsaj začela dobivati tal, se ti obetajo še slabši časi, kot so sedaj. Nasprotne stranke so začele srdit boj -■roti vsemu, kar je krščanskega, proti naši stranki, ki zavzema to stališče, in proti enim ki ga odkrito in neboječe priznavajo! Začeli so kulturni boj, kot ga niso pričeli še v nikaki državi, cerkev hočejo od države ločiti, svete zakramente odpraviti, verski pouk odstraniti. Kako strašne reči! Psavijo, da vere ni potreba, naj bi bile verske družbe le organizacije, vera zasebna stvar! Starši, ki ljubite svoje otroke, ali bodete dopustili, da bi se oni vzgojeivali v novem duhu, brez vere! Ne! Vsi kot ena sama. nerazdružna celota zahtevamo našo versko vzgo;o in obsojamo one, ki ta duh zanašajo, in tudi' one, ki bi njim služili. Pri prihodnjih občinskih volitvah pometimo z v e era, kar nasprotuje krščanskim načelom! Kot grabežljivi volkovi trosijo po svetu najrazličnejša obrekovanja in na;nesrana-nejše laži zoper naše duhovnike in vero ter nje zagovornike, Ali mislite, da bi se potem res čutili oni, ki nas danes preganjajo, srečne? O ne! V Franci j so nekdaj zavrgli vero, toda ravno vojna jih je streznila in zahtevajo zopet vero in njene stvari, kot so bile nekdaj. Širom celega sveta je završalo trdno prepričanje, da je vera potrebna, da je vera oni faktor, ki vzdržuje človeštvo, in to vero nam hočejo iztrgati; hočeo dobiti pomagačev med preprostim ljudstvom. Ti brezpogojnivpomagači bi bili indirektno, mnogokrat pa tudi direktno, oni naši nasprotniki, ki bi bili cb občinskih volitvah izvoljeni. Kakor so ob ustavotvomih volitvah delali na vse načine na to, da bi pridobili zase v prvi vrsti širše, meščanske in izobražene sloje, tako se bodo sedaj vrgli bolj kot kdaj prej na nižje, manj izobraženo ljudstvo. Obrekovanj in laži jim ne bo nikoli zmanjkalo. Toda ti ki si zaveden obrtnik, splošno bol:- izobražen od drugih, ker to zahteva že tvoj poklic, boš zastavil ves svoj vpliv v to, da izjaloviš njihove n&kane. Poleg drugih stvari pomisli sledeče: S. L; S. je zastopnica nižjih slojev in potem šele zastopnica višjih, nasprotne stranke pa so v prvi vrsti zastopnice višjih, potem šele nižjih. Nasprotne podpirajo veleindustrijce, denarne bogataše in magnate, veKki kapital obo-žavajo kot svojega boga. Ravno vsled teh razmer pa ti, ki si mali obrtnik in trgovec, čutiš veliko izgubo. Tvoje blago, ki ga izdeluješ doma, ne more konkurirati z im-portiranimi izdelki, dasi je po kakovosti neizmerno boljše, Z vsemi sredstvi bodo skušali priti do dozdevne zmage, ker da zmagali ne bodk* o tem so sami prepričani. Najpodlejših sredstev ne bodo opuščali, ti pa, ki veš za kaj gre, stopi med ljudstvo in dokazuj, da gre cela stvar le za ohranienje in pomnoževamju nekatemikov, ki bi radi na stroške ljudstva živeli. Če se jim posreči, dobiti večino pri občinskih volitvah, bodo naše že tako izžeto ljudstvo še naprej izžemali, mu nalagali še naprej nezaslišna bremena. Obrtnik in trgovec! Premisli, komu boš oddal pri volitvah svoj glas: ali oni stranki, ki ti želi res pomagati, in to je S. L. S., ali onim, ki te žele izmozgavati, to so vsi nasprotniki naših krščanskih idej! Kot en mož se bomo združili vsi trez-, ni obrtniki in šli v boj za našo sveto stvar, za krščanska načela in blagor ljudstva; Bog naj nas pa v tem boju podpira! Spisal prof. V, 0 razvoju ljudske umetnosti. Renesančna doba je predramila Evropo iz srednjeveškega, večstoletnega, duševnega spanja in zbudila, seveda le pri izobražencih, splošno zanimanje za slovstvo in umotvore starih Grkov in Rimljanov. Doba romantike ima pa to veliko zaslugo, da je umela vzbuditi zanimanje tudi za umetnost, ki se je gojila na domačih tleh, med preprostim, kmetskim ljudstvom, za tako zvano ljudsko ali kmetsko umetnost. Romantika, ki je navdušila takrat živeče pesnike in slovstvenike za zbiranje narodnih pesmi in sploh slovstva raznih narodov, je obenem povzročila, da so začeli jsbi|-ati več ali manj umetniške izdelke preproste kmetske roke in jih uvrščevati v muzejskih zbirkah poleg visoko umetniških grško - rimskih umotvorov, kakor tudi umotvorov in obrtniških izdelkov iz poznejših dob. V novejši dobi je nastala velepomembna in na široki podlagi zgrajena ideja »varstva domačije«. Naloga, katero so si stavila društva, ustanovljena pod imenom: »Varstvo domačije«, je kaj raznovrstna. Glavni namen teh društev je, ohraniti potomcem naravno krasne ali posebno zanimive pokrajine, kakor planine, slapove, barja itd. z živalstvom in rastlinstvom, ki se nahaja na njih, nedotaknjene po človeški kulturi. Vendar se ta društva ne zanimajo samo za to, kar je stvarila narava, ampak tudi za predmete, ki jih je zgradila in izdelala človeška roka, ali z drugimi besedami, ona skušajo ohraniti tudi stavbe, da, cele vasi, ki so posebno značilne za dotične pokrajine, ne da bi imele te stavbe posebno zgodovinsko važnost, kakor n. pr. zgodovinsko Važni gradovi, oziroma njihove razvaline, ali pa izrazito umetniški pomen. Obenem zbirajo ta društva umetno-obrtniške izdelke ljudske umetnosti v dotičnih pokrajinah. Nastali so tako zvani odpTti muzeji (Freilicht-museen) in ogromne folkloristiške ali ljud-sko-umetniške zbirke. Nadal;ni smoter teh društev je, ohraniti stavbam v posameznih krajih njihov, pokrajinskim razmeram odgovarjajoč slog, ki je ravno za te kraje značilen. V tem oziru se je pri nas, če izvzamemo ne ravno prebogate folkloristiške zbirke naših muzejev, še bore malo storilo. V najnovejši dobi moramo zaznamovati pomenljiv napredek. V raznih listih čitamo članke, ki se pečajo z domačo l'udsko umetnostjo, da celo naši obrtniki, ki so delali le po dunajskih in drugih tujih predlogah, so nenadoma začutili potrebo po domačih, od naroda ustvarjenih umetniških vzorcih. Na tukajšnji državni obrtni šoli se pri risanju, pri vseh različnih panogah ozira tudi na slovensko ljudsko umetnost. V istem smislu deluje državni urad za pospeševanje obrti. Skrajni čas je, da se zbere to, kar se še valja po zaprašenih podstreš ih, oziroma ohrani v sHkah ter reši pogina. '!* I ! Marsikdo opazuje z veseljem in zanimanjem naše narodne noše, da, potrudi se cel6 v muzej k folkloristiškemu oddelku, to^a večina teh opazovalcev nima pojma o izvoru in razvoju narodnih noš in sploh 0 umetniških izdelkih preproste kmetske roke. Zato hočemo govoriti najprej o pojmu ljudske umetnosti sploh, o njenem postanku in razvoju, o medsebojnih tujih vplivjh in slednič seveda v glavni meri o slovenski in jugoslovanski ljudski umetnosti. Pojem ljudske umetnosti se ne d& lahko določiti. Naj sledijo mnenja nekaterih tozadevnih strokovnjakov! R i e g 1 razume pod ljudsko umetnostjo umetniške poskuse manj izobraženega, po zastareli šegi živečega dela naroda, katerega umetniško delovanje sloni na tradiciji ali sporočilu prednikov, Po Forrerju je 1. u. iz mest na deželo zanešena in deloma posirovela meščanska ali splošna umetnost. Noben teh nazorov nas ne more popolnoma zadovoljiti. Deloma moramo dati prav Rieglu, kajti mnogo ljudsko - umetniških izdelkov nam kaže prastare motive, ki jih zasledimo pri vseh sorodnih plemenih in narodih. Ti motivi so se torej podedovali od 1 oda do roda in se mnogokrat ohranili v prastari obliki. Kar se tiče Forrerjeve trditve, moramo priznati, da ima tudi on deloma prav. še dandanes lahko opazujemo, da se selijo mestne navade in običaji, pa tudi noše itd iz mest na kmete, vendar ne moremo trditi, da ima vsa ljudska umetnost svoj izvor izključno le v meščanski ali splošni \imetnosti. Še manj mcremo reči, da je meščanska umetnost na deželi posirovela, kar se je pač lahko zgodilo v posameznih slučajih, splošno pa moremo trditi, da so kmetski umetniki meščansko umetnost po svoje prikrojili in je ta vsled tega dobila svoj posebni značaj. Popolnoma pravilno primerja H a b e r-1 a n d t 1. u. z dialektom. In res najdemo pri obeh iste dobre in slabe strani. V obeh se zrcalita krepka izrazitost in preprostost, ki se kažeta v nepoznanju sveta, v ozkem duševnem obzorju, v enoličnosti itd. Oba kažeta mnogokrat krepko jedrnatost, da tu i tam celo neiko posirovelost v izrazih, oziroma vzorcih. Iz nadaljnih izva:anj bomo lahko iz-prevideli, katera izmed teh trditev je pravilnejša, vendar že sedaj lahko rečemo, da ima 1. u. svoj izvor v glavni meri v preprostem narodu samem in se le deloma izvaja iz splošne umetnosti. To nam postane tudi jasno, če opazujemo razvoj obrti v najstarejši dobi človeštva. Prvotno je človek sam zase izdeloval vse, kar je rabil za svojo eksistenco. Možje so izdelovali orod e in orožje, žene so skrbele za obleko. Posamezen človek je bii v eni osebi kovač, tesar, zidar itd. Ta domača obrt se je razvila do neke višje stopnje šele takrat, ko se je ta ali oni začel pečati z izdelovanjem le enakovrstnih predmetov, ki jih je zamenjal za druge ali za živež. Spretnost v izdelovanju posameznih predmetov je ustvarila posamezne obrtnike in povzročila delitev dela, ki je največjega narodno - gospodarskega pomena, kajti -na njej sloni Še dandanes veleobrt. Pa tudi v tej dobi ni bila brez pomena, kajti spreten lončar je n. pr, v istem času vsled vaje in večje izurjenosti izdelal večje število posod in mnogo bolj lično, kakor tisti, ki je bil obenem lončar, tesar itd. Z delitvijo dela se je povzdignil tudi umetniški okus. Človek je začel krasiti svoje izdelke s črtami, pikami, rastlinami itd. Nastali so torej že preprosti umetniški motivi, kakršne je nudila človeku njegova bližnja okolica. Ti motivi so lahko prastari, ker jih je oče sporočil svojemu sinu in ta njegovemu vnuku. Isto velja za umetniške motive na ljudsko-umetniških izdelkih. Tudi na vprašanje, katere predmete moremo prištevati ljudsko-umetniškim izdelkom, ni lahko odgovoriti, vendar splošno sledeče: 1. Predmete, ki jih je izdelal preprost človek v uporabo v vsakdanjem življenju, če odgovarjajo umetniškim zahtevam v obliki ali v zunanjem okrasu; 2. predmete, ki niso neobhodno potrebni, kakor otroške igrače, slike, čipke itd.; 3. izdelke izučenih rokodelcev, če se v njih pojavlja ljudstvu primerna in za doti čno pokrajino značilna umetnost; 4. tudi predmete, ki so se sicer izdelali v tujini, toda so se v tem ali onem kraju popolnoma udomačili in postali tako- rekoč last dotičnega okrožja,, kakor majo-Uke, slike na steklo itd. (za Kranjsko); 5. od tako zvanih »potujočih umetnikov« dovršeni predmeti, če vsebujejo domače umetniške motive. Potreba je torej v glavni meri rodila domačo obrt in vsaj posredno tudi ljudsko umetnost, S povzdignjenjem prometa je izginila potreba in ž njo tudi večinoma domača obrt in z njo zvezana ljudska umetnost. Zadnje kote naše domovine so preplavili fino izdelani industrijski predmeti Vaški umetnik, ki ni imel na razpolago orodja in pripomočkov, katere ima veleindustrija, je kmalu obupal nad svojimi lastnimi izdelki, posebno ko je videl, da ti vzbujajo več tega zanimanja, ko prej. Ponos in želja vzbuditi zanimanja, sta bili tisti gonilni sili, ki sta priganjali vaškega umetnika k delu, ki sta mu vdahnili, včasi res nadčloveško potrpežljivost pri delu. (Dalje prihodnjič.) »Kmetovalec« z dne 15, prosinca je Prinesel obširen dopis in priporočilo za stavbe hlevov in gospodarskih poslopij iz ilovice. Ker se je izrazila v omenjenem do-Pisfr zčija^dh' se'tudi ixttx*x n umu i unuu nun in t ftlii Cjii.-k K- tii- ■ pomil!« po zmerni ceni: traverze 30 cm profil, / portlandcemeiif, zidarsko orodje, kamnolomslte droge, krampe, lopate, kiad.ua, ffico. Orodje za klfu£«nl£ar)e: nakooala, vrtalne ragle, rez lirike, shajala la fckar e za plofieolno. T m j v lastnem domu - Miklošičeva cesta 6 obrestuje hranilne yloge po čistih Ljudska posojilnica v Ljubljani je največja slovenska posojilnica in Je imela koncem leta 1918 nad 43 milijonov kron vlog in nad I 1,100.000 kron rezervnih zakladov. Mudska posojilnica stoji pod neposrednim državnim nadzorstvom. naacaaaanaaaaaaaag [J 5taVbna pisarna | Ivan Ogrin Q Ljubljana, Q Gruberjevo nabrežje St. 8. 0 Prevzema vsa zidarska in druga stavbna y dela. Izdaja strokovna mnenja, izvršuje “ načrte in proračune, jj Delo solidno. © Primerno nizke cene. □cacacan c:aa aaaaaaaaa Stavbno Uitm. 1860 : ti • arhitekt in mestni stavbenik Ljubljana, Gosposvetska cesta 10 sc priporoča za vsa v to stroko spadajoča dela. — IzvrSuje to~ | zadevne načrte in proračune. &-------------------------------- GOSPODARSKA ZVEZA || centrala za skupni nakup in prodajo v Ljubljani, reg. zadr. z omej. zav. Stalna zaloga poljedelskih strojev: motorjev, mlatilnic, vitljev, slamp- in reporeznic, brzoparilnikov, plugov, bran, čistilnikov 1.1. d. I Prodaja umetnih gnojil, kolonijalnega in špecerijskega blaga ter poljskih pridelkov. Zaloga pristnega domačega in ogrskega vina, žganja i. L d. W Lastna izdelovalnica in prekajevalnica klobas. ... Lastna zeljarna. XSaE3C*32ll ^:e:e:e:c:cieieieie:e:eic:cieie rovainii v Ljubljani je edini slovenski zavarovalni zavod, ki zavaruje proti požarnim škodam poslopja, premičnine in poljske pridelke. — Sprejema življenjska zavarovanja v vseh kombinacijah. Delniška glavnica: K 30,000.000 —. HHHHH Sospodarska v iujubljani — posluje začasno v prostorih Eadružne zveze ^Dunajska cesta 38/1. banka Daje trgovske kredite, eskomptira menige, lombardira vrednostne papirje, kupuje in prodaja tuje valute in devize, sprejema vloge v tekočem računu in na vložne knjižice ter preskrbuje vse bančne in borzne transakcije pod najugodnejšimi pogoji. x Rezerve: nad K 10,000.000*—. Karol Majce i drug čevljarski mojster Radeckega cesta štev. 6 se priporoča za vsa v čevljarsko stroko spadajoča dela. Prodaja izgotovljene čevlje in Čevljarske potrebščine. • « n v Spodnji Šiški, Gosposvetska cesta 136 prevzema vsa v mizarsko stroko spadajoča dela, zlasti stavbeno mizarstvo. — Cene primerne, oelo solidno, postrežba točna- Vsakovrstne slamnike gej. trgovcem in cenj. občinstvu priporoča « FRANJO CERAR, tovarna slamnikov, Stob, p. Domžale pri Ljubljani. Čebelni vosek suhe s at in e In odpadke sveč kupuje po najvišji dnevni ceni J.Kopač, svečar V Ljubljani Celovška cesta št. 90. Jadranska banka Podružnica Ljubljana Centrala: Trst. Podružnice: Dubrovnik, Dunaj, Kotor, Metkovič, Opatija, Split, - Šibenik, Zader. Ekspozitura: Kranj. Sprejema vloge na knjižice, vloge na. tekoči in žiro račun proti najugodnejšemu obrestovanju. Kupuje in prodaja devize, valute, vrednostne papirje itd. Eskontira menice, devize, vrednostne papirje itd. Izdaja čeke, nakaznice in akreditive na vsa tu- in inozemska mesta. Daje predujme na vrednostne papirje in na blago, ležeče v javnih skladiščih; daje trgovske kredite pod najugodnejšimi pogoji. Prevzema borzna naročila in jih izvršuje najkulant-neje. Brzojavni naslov: JADRANSKA. Telefon št. 257. ♦ ♦ ♦ ♦ : ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ i ♦ ♦ ♦ ♦