452 Obrtnija. Kdo naj ima pravico jemati mero? v. Ako bodemo krojači in čevljarji pri pričakovani obrtni reformi tepeni, t. j. če se pravica jemati mero, za vso bodočnost postavno prizna trgovcem z obrtnimi izdelki, smo mi brez dvojbe prve žrtve; drugi obrti pa pridejo za nami. Privrženci manšesterskih načel so pri obrtni enketi storili jako prekanjen korak, da so to vprašanje generalizovali. Žal da so mnogi izvedenci obviseli na limanicah liberalnih „junakov" in da se še to v večji meri ni zgodilo, je zahvaliti dr. Luegerja, ki je kot član odsekov rešil, kar se je še rešiti dalo. Da se o tem prepričamo, ni niti treba natančneje pregledovati debelega stenografičnega zapisnika, kajti že v prvi seji (stran 19) najdemo vprašanje o jemanji mere že generalizovano, in to so storili še izvedenci z naše strani. Tam se trdi, da bi, če se prepove jemati mero, „kar tretjino vseh trgovcev moralo zapreti". Kot jako označljiv vzgled se je navajal: „ Osnuje na pr. kak odvetnik svojo pisarno, da gre k trgovcu s papirjem in ondu kupi vse pisalne potrebščine, mej drugimi da trgovcu s papirjem format onih knjig, ki imajo posebne črte (razstriranje) in reče: „Bodite tako dobri in dajte te knjige narediti". Ko bi trgovec ne imel pravice prevzeti te naročbe, ker je po določeni meri, moral bi dotični odvetnik najprej kupiti papir, potem iti k rastriranju, na to k knjigovezu itd. Drugi izvedenec (na strani 19) je pa vedel popolnoma točno, da pri vprašanji o meri ne gre za to in je rekel: „Tu se gre za oblačilo telesa; imenujmo otroko po pravem imenu. Zagotovim vam, da celo v kaki dunajski predmestni prodajalnici VI. ali VII. okraja trgovski pomočnik zna lepši obleči kakega človeka, ne da bi vzel mero, kot v provinciji kak krojaški mojster, ki ima dokaz sposobnosti. Ta mož — ime mu je Zimmermann — zasluži najglobokejši poklon provincijalnih krojaških mojstrov, in njegova izpoved je vredna, da se nanjo z vso pozornostjo ozira parlament. Pisec teh vrstic bil je že večkrat na Dunaji, ali vendar toliko stvari ne pazna, da bi mogel ugovarjati tako odličnemu znanju dunajskih predmestnih pomočnikov. Trdi pa, da v provincijah ni tako nadarjenih krojačev, in da bi v provinciji nobenemu trgovcu ne bilo treba zapreti, ako se jim prepove jemati mero. Da še več. V našem deželnem glavnem mestu so vsi trgovci podpisali celo peticijo glede prepovedi jemanja mere, in se vsi — izimši nekaj konfekcijonarjev — vjemajo z nami. Zahtevajo za svoj stan dokaz sposobnosti, kateri obrtnika izključujo od trgovine, ali so tudi toliko pravični, da nam prepuste izvrševanje obrta, kar gre nam. Če so razmere na Dunaji druge — prou-zročene po duhovitih trgovskih pomočnikih — moremo vrejenje našega poslovnega bistva zahtevati od deželnih zastopov, in mislim, da noben poslanec iz kraljevin in dežel, ne bode glasoval za zakon, kateri bi v njegovi deželi ugonobil rokodelce v korist dunajskih trgovskih nadarjenih pomočnikov. K sreči je pa tudi mesto Dunaj volilo poslance, ki se ne vjemajo z izvedencem Zimmermannom. Od poslednjih celo pričakujemo, da vprašanju o jemanji mere vzamejo oni generalni značaj. Imenujmo otroka po pravem imenu. Pri tej stvari pač ne gre za trgovca s papirjem, ki bode tudi potem, ako se prepove jemati mero, pri knjigovezu dal narediti knjige v kakeršni koli velikosti bode hotel, gre pred vsem le za prepoved jemati mero za telesno obleko, ki se ima narediti po meri. Prizadevanje po pravici, obleko prodajati ne le narejeno temveč tudi provincijalne krojače prisiliti, da bodo služili velikemu kapitalu, je pravi povod, da so varuhi mogočnih manšesterskih konfekcijonarjev, z meglenimi frazami jeli to stvar mešati s propadom trgovine, da bi ljudi preslepili, da ne bi vedeli, zakaj se gre in jim odjeli najmastnejše kose. Obleka je poleg hrane in stanovanja najglavnejša potreba za človeštvo. Če se posreči velikemu kapitalu, da bode tako monipolizoval izdelavo obleke, kakor je druge tovarniške panoge, če se z uničenjem samostojnosti rokodelskih producentov naredi prostor za kartele tovarnarjev za obleke, tudi »oblačilni krožki" ne bodo izostali. Mezdni sužnji se takim zvezam velicega kapitala ne bodo mogli ustavljati in človeštvo bode glede na obleko velikemu kapitalu prisiljeno donašati davek. Ta smoter se pa drugače doseči ne da, če se trgovcem kot slugam ve-licih producentov prizna pravico jemati naročila po meri, ker sicer pri posebnih svojstvih oblačilnih strok se tako monopol potom same trgovine ne bode dal doseči. Priznanje pravice trgovcem, jemati mero bode poslednja postaja na trnjevi poti rokodelstva. Noben dokaz zmožnosti, noben mojsterski izpit potem več ne reši tega obrta. Zrebelj za krsto oblačilnega obrta, ki se je z odločitvijo upravnega sodišča že skoval, mora parlament le še zabiti, in konec je samostojnosti bodoče generacije! Le še k koncu! Pisec teh vrst nima dosti upanja, da bi se rokodelskemu stanu priznala pravica. Veliki kapital s tisočerimi nitmi obvija vse naše gospodarsko življenje, je sila, proti kateri skoro ni upati, da zmaga boj sedanjega pokolenja. Naše narodne zastopnike tlačijo politične skrbi, za izvedenje gospodarskih reform v prid slabših jim nedostaje poguma pa tudi srca. Naj se politični položaj zaobrne kakor koli, naj sedanje zakonodajalce zamene tudi drugo — jedva tolažbe ostaje rokodelskemu stanu. Bolj pa mačehinsko se ž njim ne more ravnati, kakor se ravno v dobi socijalnih reform. Sapienti sat! 453