B!DLIOTEKA Uiii.EilZE v Ljubljani rniiionsKi lisi. Poučljiv list za slovensko ljudstvo na Primorskem. Vse za vero, dom, cesarja /“ ,Primorski List" izhaja 5 in 20 dan vsakega meseca; ako je ta dan praznik, izide dan poprej. Velja za celo leto 1 gld., za pol leta 50 novč. Uredništvo in upravništvo mu je v Trstu, Via Fabbri št. 7. — Nefrank. pisma se ne sprejemajo. Rokopisi se ne vračajo. — Gena. za hiserate po pogodbi. Tečaj I. Y TRSTU, dnč 5. septembra 1893. St. 17 Načrti I. slov. katoliškega shoda. Svobodna katoliška gimnazija. — V prvi resoluciji glede srednjih šol je izrekel kat. shod željo, da se osnuje s časom svobodna katoliška gimnazija, združena z odgojilnim zavodom, s slovenskim učnim jezikom'4. Mimogrede omenimo, da se je usled te resolucije kat. shodu očitalo, da zahteva samo eno slovensko gimnazijo; to očitanje pa ni pravično, ker kat. shod želi za Slovence vse gimnazije slovenske, želi si pa še posebno eno svobodno (torej neodvisno) katoliško gimnazijo, združeno z odgojilnim zavodom. Da nam pa sedanje srednje šole ne jamčijo podukij. iu uzgoje. na nivo ga verski podlagi* »m O- že zadnjikrat dokazali Pa stavimo, da bi imeli gimnazije s čisto slovenskim učnim jezikom, osnovane na podlagi sedanjih šolskih postav in sedaj veljavnih učnih načrtov; ali bi nam te gimnazije bolj jamčile versko-nravno uzgojo naše mladine? Ne več ne manj kakor sedanje srednje šole, ker snov in podlaga bi ostala ista, namreč brezverska, jjremenila bi se le oblika. Zakaj bodi knjiga pisana v slovenskem ali tujem jeziku, govori profesor v šoli v slovenskem ali drugem jeziku; ako ne veje iz besed verski duh, je versko-nravna vzgoja nemogoča. Po naših srednjih šolah, kakor so sedaj osnovane, se mladina sploh nič ne vzgaja, ker se jej le glava polni z besedami, vadi se jej le spomin, a ne bistri se jej razum iu srce se jej ne blaži. Da se bistri razum t. j. da se vadi mladina samostojno misliti, je potrebna zdrava filozofija ali modroslovje; tega pa po naših gimnazijah ni, izuzemši kratek poduk v 7. in 8. razredu, pa še ta ni krščanski. Da se pa srce blaži, je treba, da sloni ves poduk na verskih resnicah, ker te imajo pravo moč zatirati v človeku slaba nagnjenja in krepiti dobre lastnosti, a poduk na naših srednjih šolali gotovo ne sloni na verskih resnicah. Torej kakoršna-koli gimnazija osnovana po sedanjem zistemu nam ne more jamčiti verslco-nravne vzgoje. Kavno zato pa zahtevamo svobodno katoliško gimnazijo. Na tej gimnaziji bi moral imeti ves poduk, ne samo veronauk, ampak vsi predmeti brez izjeme za podlago sv. katoliško vero; tu bi se ne smelo gledati le na-to, da se dijaki sploh kaj nauče, ampak da se priuče krščanskega mišljenja in življenja, da se navzamojo verskega duha in katoliškega pre- pričanja; taki mladenči, ko bi po dovršenih študijah stopili med svet, ne bi se sramovali spoznavati se za kristjane, ne bi se sramovali spolnovati svoje verske dolžnosti, kakor to žalibog mnogokrat lahko opazujemo pri naših dijakih sedanjih šol, ki se sramujejo očitno se pokrižati, moliti in v cerkev hoditi, da ne govorimo o tistih, ki so drugim v spodtiko in pohujšanje. Seveda bi morala imeti ta katoliška gimnazija tudi profesorje, ki bi bili pravi k rščanski vzgojitelji našej mladini; zakej knjiga je mrtva črka, katerej da še-le duh učiteljev pravo življenje. Torej verskega duha in trdnega prepričanja k a zn/e potrebo JcaToITs kTTi gimnazij iii vseUČifiši^’ ker~ iz sedanjih ne dobimo nikdar krščanskih vzgojiteljev za našo mladino. Ves poduk v šoli pa, bodi še tako strogo katoliški, in najboljši profesorji bi ne mogli vspešno vzgojevati mladine po krščanskih načelih.v ako so dijaki zunaj šole prepuščeni samim sebi. Šola je v tem podobna cerkvi; kar kristjan tu sliši v cerkvenih govorih, mora zunaj cerkve dejansko izvrševati; tako tudi v Šoli sliši mladeneč nanke, po katerih mu je treba svoje življenje zunaj šole vravnati. Ali kdo ne ve, kolikim nevarnostim je izpostavljena mladina zunaj šole, zlasti v našem veku po velikih mestih? Kdo ne ve, koliko poštenih mladenčev se nravno spridi, ker uživajo nebrzdano prostost zunaj šole? Glejte torej veliko potrebo, da se s katoliško gimnazijo združi odgojilni zavod, kjer naj bi dijaki v šole prostem Času pod nadzorstvom' izkušenih vzgojiteljev učili se in zabavali, kjer naj bi imeli stanovanje in hrano, slično kakor se godi po tako zvanih konviktih ali deških semeniščih, le da bi tam bila gimnazija in vzgojevališče en sam zavod. Tu bi nam utegnil kdo ugovarjati, da sedaj obstoječa deška semenišča po naših krajih ne jamčijo za pravo versko-nravno vzgojo mladine, češ tudi iz teli pride marsikater spriden mladenič; torej taki odgojevalni zavodi ne pospešujejo krščanske vzgoje, ampak jej še škodijo; zakaj kjer jih biva več skupaj noč in dan, zadostuje eden slab, da vse spridi. Nočemo tajiti, da naši odgojevalni zavodi niso povse popolni. Katero človeško delo pa je popolno in katera naredba, če še tako dobra, nima slabe strani? Ako najdemo pri teh zavodih lcojo slabo stran, ali naj radi tega vse obsodimo in zavržemo? Gotovo se po teh zavodih vse stori, kar je storiti mogoče, da se ohrani mladina nravno dobra, gotovo je tudi, da se večina gojencev res ohrani dobra in splošno mnogo boljša, kakor se ohranijo mladinči zunaj zavoda živeči. Tudi to je gotovo, da čuti, ki se po krščanski vzgoji vcepijo v mlada srca, se morda sicer za nekoliko časa zamorijo, v poznejem življenju pa, ko potihne vihar razburjenih strastij, se zopet vzbudijo, da store iz omahljivega mladenča krepostnega moža. Torej vsaj nekaj dobrega sadu gotovo prinaša ta krščanska vzgoja. Pa recimo, da se res kateri dijak spridi v od-gojilnem zavodu, je-li temu kriv zavod sam in njega predstojniki? To moramo odločno zanikati. Mislimo pa, da se ne motimo, ako trdimo, da nravno spri-denost med srednješolsko mladino, če tudi ne zakrivi, gotovo pa mnogo pospešuje uprav tista gimnazija, proti katerej si želimo mi ustanoviti svobodno katoliško gimnazijo. Brezverskega duha, kateri se kaj hitro polasti učeče se mladine na sedanjih srednjih šolah, tudi najboljša vzgoja ne more vdu-šiti. Gojenci načih odgojilnih zavodov pa morajo pohajati vsi javne gimnazije, kjer pridejo tudi v tesno dotiko z dragimi med svetom živečimi dijaki, ki splošno ne vpljivajo dobro na gojence. Iz tega si tudi lahko razlagamo, zakaj toliko gojencev, ko pridejo v višje razrede, zapuščajo odgojilni zavod. Nebrzdana prostost, kakoršno uživajo drugi sošolci, mika tudi njih in hajd med svet uživat prostost! -------------------------g. Sv. Oče Vesel dan za škofa Pečija je bil dan 8. dec. 1864. Bil je v Rimu navzoč, ko je rimski glavar Pij IX. slovesno razglašal slavno znani Syllabus! V Syllabu so zbrana in označena kriva načela sedanjega in preteklega veka. V njem so vse liberalne misli obsojene. Kdor misli, da je tudi katoličan, da misli in piše v katoliškem duhu, ogledaj si slavno- LISTEK. K a m e n a r. V tihi dolini oglasil se je z visocega stolpa večerni zvon oznanjujoč prijeten počitek od truda-polnega dela. Na hribu nad cerkvijo v kamenolomu so potihnili udarci, in trudni delavci so se odpravljali veseli proti domu. Nekateri so šli naravnost v dolino, drugi čez hrib, kjer so imeli svoje drage domače. Tudi kamenar Štefan odišel je čez hrib, da kmalu pride do svoje koče. Ali mej tem, ko so bili drugi kamenarji veseli, bil je Štefan žalosten in otožen. Kako bi tudi ne bil? Ni še tega pol leta, odkar mu je umrla blaga žena, mati peterih otrok, ter njega in otroke ostavila v velikej bedi. Oj, kako hudo je bilo sedaj ! Biti oče peterim otrokom, služiti jim kruha daleč od doma, nje pa puščati previdnosti božji, ki naj jih varuje nesreče in nezgode. To je bil črv, ki je glodal v sredini srcu očetovega. Ali obupaval naš Štefan ni. ,,Gospodovo ime bodi čoščeno; kar je dal, je zopet vzel,“ tako je govoril sam seboj dostikrat, ko je hodil po samotni poti čez hrib proti domu. Kako da porabijo žalibog zlasti po večjih mestih mnogi nadepolni mladeniči to prostost, ni treba praviti. Koliko dijakov na ta način v cvetu mladosti nravno propade, da niso več sposobni za resno duševno delo, a mnogo jih zgubi zdravje in si prikrajša življenje! Katoliška gimnazija združena z odgojilnim zavodom je torej potrebna, je koristna, ker le taka šola bo pospeševala versko-nravno vzgojo naše mladine. Iz ravnokar rečenega se tudi jasno razvidi potreba, da se dejansko izvrši 2. in 3. resolusija glede srednjih šol, da se namreč zopet vpeljejo duhovne vaje za srednješolsko mladino ter da se dijaki zbirajo v Marijine družbe, da pod varstvom prečiste Device pobožno žive, ter se tako res utrdi versko-nravno življenje. Morda utegne kdo, beroč te besede, z glavo zmajati in pomilovalno se nasmehniti, pa mi vsled tega ne odstopimo za las od svojega prepričanja, da brez krščanske pobožnosti ni prave učenosti. — Enako jasna je potreba, da se dijaki nadzorujejo zunaj šole po stanovanjih, kako se vedejo in učijo; če tudi je tako nadzorovanje težavno in po nekaterih krajih skoraj nemogoče, vendar nekaj se da storiti z resno voljo. Sklepamo z gorečo željo, da bi se te resolucije res kmalu dejansko izvršile, ter toplo priporočamo, da kdorkoli more, velikodušno podpira ,.Katoliški sklad1- za napravo kitoliške gimnazije. —* ------------------------ Leo XIII. znano zbirko: Syllabus in po njej se sodi! Vesel dogodek zanj je bilo dalje slovesn o praznovanje petindvajsetletnice, odkar je bil posvečen, v titularnega nadškofa mesta Damiette leta 3H3 Koliko bremen, koliko britkosti, koliko zatajevanja j'e bilo v kratkem času od 1843. do 1868! Zaslužil je mož, da se je po 25 trdih letih odpočil in oddahnil1 Nocoj pa mu je bilo še nekako težje. Godovni dan je bil njegove pokojne žene; spominal se je, kako veselo, da-si skromno, so ga obhajali lansko leto osorej v domači družini, v bornej koči tam doma! Koliko blagih spominov, koliko britkih čutil spajalo se je danes v duši ubogega kainenarja! Zamišljen koraka dalje in gleda v tla. — Glej tu se mu nekaj zasveti pred nogami! „Križ, sveti križ, znamenje našega odrešenja,“ govori pobravši svitlo razpelo od tal. „Bog zna, od kodi si prišel semkaj, Bog zna, kedo te je izgubil? Revež ni bil, ker reveži ne nosijo zlatih križev, imajo že družili križev dovelj. Zgubil te je kdo drugi, kateremu bo gotovo kaj za-te. Jutri te ponesem gospodu župniku, da v nedeljo oznani, da si se našel in te vrne onemu, ki te j izajoce se kuge. Bog nas varuj te prebite kuge se letos m drugač! PRILOGA k št. 17 ..PRIMORSKEGA LISTA11. Cerkev Obsedena deklica — ozdravljena po molitvi. V selu Gif na Francoskem je bila neka deklica Blanka, nedavno obsedena od hudobnega duha. Mislilo se je, da je le navadna natorna bolezen, ki se da lahko ozdraviti; zato so poskušali zdravniki svojo umetnost, pa ni zdala. — Župnik tistega kraja, učen in pobožen duhovnik, se je prepričal, da je deklica obsedena, iz raznih znamenj, mej katerimi je posebeo značilno to-le: Sestra obsedene deklice je porodila dečka, kateremu so stariši namenili Blanko za botro; ker pa jo je njena bolezen ovh'ala, so sklenili počakati s sv. krstom, dokler bi ozdravela. Blanka se je z otrokom igrala, poljubovala ga in rada pestovala. Ker pa ni bilo upanja, da bo njena bolezen kmalu ponehala, sklenili so stariši dati otroka krstiti t§r izbrati drugo botro, ne da bi o tem sklepu Blanki kaj povedali. Neso tedaj otroka k sv. krstu, in ko je vse opravljeno, vrnejo se domov. — Pa glejte, komaj ugleda Blanka novokrščenega otroka, plane vsa besna po njem ter bi ga bila gotovo zadavila, da jej ga niso s silo iztrgali iz rok. Ta dogodek je vse prepričal, da je Blanka res obsedena. Župnik sporoči tedaj vso stvar svojemu škofu, ki mu pošlje še enega učenega in pobožnega duhovnika. Oba sta opravila nad obsedeno od Cerkve predpisane molitve in blagoslove, in Blanka je ozdravela. Kako vzgaja pobožna mati svojega otroka. Nek duhovnik — tako je poročal pred nekoliko leti nemški časopis ,,Christlich paedagogische Bliitter11 pripoveduje: I)a sem dosegel veliko milost poklica v duhovniški stan, moram zahvaliti najprvo Boga, za njim pa svoje dobre stariše, posebno svojo pobožno mater. Kar je ona za-me storila, jej ne morem nikdar povrniti. Tako živo mi je še v spominu, kakor bi bilo danes, ko sem prišel nekega dne, takrat Sletni dečko, iz šole domov in vpričo matere izgovoril neko nespodobno besedo, katero sem bil na potu iz šole slišal iz ust součenca, ne da bi razumel pomen te besede. Ko mati to besedo čuje, me resno pogleda ter pravi: „Otrok, Bog ne daj, da bi še ka-terikrat slišala to besedo iz tvojili ust“! Jaz sem pri teh besedah takoj znal, koliko je ura bila, ter sem osramočen tiho molčal. Po kosilu mi reče mati. ,,pojdi z mano v gornjo sobo“. Zbal sem se nekoliko, a vendar sem vbogal in šel. V sobi je visela na steni lepa podoba križanega Zveličarja, P,etj katero je pobožna mati pogostoma molila. 1 red to podobo me postavi mati ter pravi z milobmm, pa resnim glasom: ,,otrok, danes dopoludne si našega ljubega Zveličarja hudo razžalil z nespodobno besedo, ki si jo izgovoril, lies, da nisi besede razumel, zato te pa tudi nočem kaznovati; toda dobro si zapomni, da nečem nikdar več ne te, ne katere dinge gi< < besede od tebe slišati. Sedaj pa poklekni z mano, da prosiva milega Jezusa odpuščenja za razžaljenje. Rad sem pokleknil in goreče molil s pobožno materjo. To pa je napravilo na moje še nepokvarjeno Srce tolik utis, da bi tudi dolga pridiga ali težka in šola. kazen ne mogla napraviti boljšega. — Tako je znala krščanska mati zatirati kal greha še v nežnem srcu svojega otroka. Kaj pa naj rečemo o tistih materah, ki ne samo svojih otrok ne opominjajo, marveč jih še pohvalijo, če izustijo kako prav robato in nespodobno besedo, ali pa same vpričo svojih otrok nespodobno govorijo ter jim pohujšanje dajejo? Matere krščanske! učite svoje otroke moliti, potein bodo srečni oni in vi ž njimi! K O L E D A R. 8. sept. Praznik rojstva M. D. Kot pravi Marijini otroci moramo mi, kat. kristjanje, z veseljem in pobožno obhajati dan rojstva svoje ljube Matere. Smo pa pravi otroci te presvete Matere, če njo goreče častimo, v potrebah k njej pribežimo in po njenem vzgledu sveto živimo. Tedaj bo tudi ona naša prava mati, ter se bodo nad nami vresničile besede : ,,Kdor mene najde, najde življenje in prejme zveličanje od Grospoda'1. 10. Nedelja 16. pobinkoštna. Praznik sv. imena ,,Marija“. Ves teden popolni odpustek pod navadnimi pogoji. Ta praznik je ustanovil papež Inocencij XI. v spomin slavne zmage, katero so dobili kristjanje nad zakletim sovražnikom krščanskega imena, grozovitim Turkom, 1. 1683. pri Dunaju. Posebno odlikoval se je tedaj slavni junak krščanski, Poljski kralj Ivan Sobieski, ki je pod varstvom Marijinem napal Turke in sijajno zmagal. Kličimo Marijo na pomoč, da tudi nas reši sovražnikov naših duš, ki niso nič manj grozoviti od krvoločnih Turkov. 11. Ss. Prot in Hiacint, mm. 12. Sv. Macedonij, škof. 13. Sv. Virgilij, m. 14. Povišanje sv. Križa. Obhaja se ta praznik v spomin, ko je izdal prvi krščanski cesar Konstantin postavo, da se ne sme nikdo več obsoditi v smrt na križu, iz spoštovanja do znamenja našega odrešenja. Tem bolj slovesno pa se je obhajal ta dan potem, ko je cesar Heraklij otel ostanek sv. Križa iz rok perzijskega kralja Kozrova ter ga sam nesel na Kalvarijo. Križ bodi vsakemu kristjanu častno znamenje in nikdo naj se ga ne sramuje, ker v sv. Križu je naša rešitev! 15. Sv. Nikodem m., Sv. Evfemija m. 16. Sv. Ljudmila vd., Kornelij pp. 17. Nedelja 17. pobink. Evangelij o zapovedi ljubezni do Boga in do bližnjega. Ta ljube/.en, ki more izvirati le iz žive vere, naj bi prešinjala srca vseh ljudij! 18. Sv. Tomaž Vilanovski. 19. Sv. Januarij šk. Sv. Konštancija. 20. Kvaterna sreda, sv. Evstahij, muč. Javna zahvala Podpisani štejem si v sveto dolžnost tem potom, zahvaliti vsem onim, koji so me za mojo dijamantno mašo, bodi-si pismeno aii osebno počastili. Posebno izrekam glasno zahvalo preč. duhovščini, ktera me je s6„ svojo navzočnostjo jako razveselila, kakor tudi za trud, kt'1 rega je imela, da se je slavnost trgovec, GORICA. Semeniška ulica 10 Priporoča se vsem sorojakom, da bi ga bla govolili podpirati v njegovej obrti. NOVA PAVLETIČE VA HIŠA M. POVERAJ trgovec in krojaški mojster v GORICr, na TKAVN1KU priporoča svojo bogato '/alogo vsakovrstnega blaga za obleko raznih stanov, ovratnike za čast. duhovščino, opravo za c. kr. častnike in uradnike, vsakovrstno izgotovljeno perilo itd. itd. Vse po pošteni ceni. '•<8 tako lepo vršila Enako tudi se zahvaljujem vsem Kanalcem, kateri so si na predvečer in na dan slavnosti prizadeli v poveličanje djamantne maše. Ska-zali so mi vsi pri tej priložnosti svojo ljubezen, ktera me je globoko ganila, in tako pokazali, da spoštujejo duhovščino: Sprejmite tedaj vsi, kteri ste bili deležni skrbi in truda zaradi mene, še enkrat presrčno zahvalo. Sam pa še posebej rečem: Bog Vam vsem tisočero povrni! Anton Ukmar, djamantni jubilant. Dr. Matej Pretner odvetnik v Trstu je preložil svojo pisarno v Via della Dogana st. 6, I. J. KOPAČ Solkanska cesta št. 9 v Gorici ---- Sveče iz pravega čebelnega voska izdelujem in prodajam po 2 gld. 45 kr. kilo. Za pristnost sveč pod mojo postavno proto-kolovano znamko, zagotavljam popolno jamstvo. Kdor drugače dokaže, dobi vsako odvzeto naročilo brezplačno in po vrhu še 100 gld. nagrade. Priporoča ne čč. duhovščini in č, cerlcv. oskrbniitvom ! Za oglase v ,,Primorskem Listu“ se plačuje po prostoru ali pogodbi. Celoletni veliko popusta. 1 i trgovec s tkanino in drobnino v Raštelu št 20 Anton Urbančič Priporoča se svojim sorojakom ter naznanja, da prodaja razne tkanine za možke in ženske obleke, ovratnice, ovratnike, nogovice, trakove, gumbe, bombaž, sukanec in sploh ves drobiž, ki ga rabimo pri obleki. ur IfcTizUre cene Anton Jerkič fotograf v Gorici, v ulici Sv Klare št 5 Edini slovenski fotograt priporoča se sl. občinstvu, osobito preč. duhovščini v mestu in na deželi, da bi ga podpirali v njegovem podjetju. Izdeluje vsa v fotografično stroko spadajoča dela strogo natančne in elegantne oblike. Za delo se garantuje. ^ -.-—».Sžfe;u<8- |fc|l Odgovorni urednik in izdajatelj J. Slavec. Tiskarna Tomasioh.