Zgodnja Katolišk cerkven list. Danica izhaja vsak petek na celi poli, in vel j A po pošti za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol lota 2 gld. 40 kr , za četert leta 1 V tiskarniei nprejeinana za leto 4 gold., za pol leta 2 gld., za oetert leta 1 gl; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica da Tečaj XXVIII. V Ljubljani 26. svečana 1875. List Koledar za naslednji teden. Svečan. — Februar. 2*. Nedelja III v postu. Evangelij: „Jezus hudiča izganja". (Luk. 11.) — Sv. Roman, opat, je v Lijonski škofiji pervi v samoti živel, slovel je s čednostmi in mno-zimi čudeži; bil je začetnik veliko menihov. Sušeč*. — JI are. 1. Ponedeljek. Sv. Albin, škof Angerski na Francoskem, spozn., mož sloveče čednosti in svetosti, ki je spačeno zakonsko življenje Francozov neutrudoma zavračal k keršanski čistosti in zvestobi, t 1. sušca 549. Sv. Svitbert, škof in spoz., je bil rojen od imenitnih pa pobožnih staršev na Angleškem. Njegova mati Berta, žena grofa Sigberta, ki ni imela otrok, je vedno Boga prosila sina, ki ga bo njemu v čast in službo iz rejevala. Neko noč Berta vidi sprelepo zvezdo na nebu, ki njo in moža s svojo svetlobo obseva; iz te zvezde pa se raztegata dva dolga žarka, eden na Francosko, eden pa na Nemško. Berta pove prikazen možu in raz-odeneta jo škofu v Lidisfarnu. Sveti škof, od Boga razsvetljen, jima reče, da naj bota brez vsega strahu, mar veselita naj se, ker ljubi Bog jima bo dal sina, ki ponese luč svete vere, kakor svetla zvezda, zunanjim narodom, kteri tavajo še v temi nevere, malikovanja in krive vere. Kar je sveti škof govoril, to se je zgodilo. Dan bil je njima sin, kteremu sta pri sv. kerstu dala ime Svitbert. Ko je bil Svitbert toliko odrastel, da je bil že za uk, ga pobožni starši pošljejo na Irsko k svetemu Egbertu, mjšniku in menihu, v izrejo in poduk. Ta sveti mašnik pa je imel gorečo željo, križanega Jezusa nevernikom na Nemškem oznanovati. Večkrat je točil britke solzč, ker mu ni bilo moč to svoje želje dover-šiti. Svitbert se je duhd tega svojega učenika popolnoma navzel, ter je goreče želel ubogim in nevednim maliko-vavcem sveti evangelij oznanovati. Poslednjič mu je Bog dal lepo priliko to sveto željo spolniti. Na vedno prigovarjanje svetega Egberta je sklenil sveti Vilibrord z nekterimi tovarši se podati v Frizijo med tnalikovavce, ter jim keršanstvo oznanovati. Mladi Svitbert, neizrečeno vesel, je bil med njimi. Prepeljali so se 1. 690, in so prišli v mesto Utieht, kjer so začeli nevernike keršan-štva učiti. Svitbertu ste bile odločeni deželi Geldrija in Kleve, kjer je bil začel svoje apostoljgko delo. Kmalo je imel veselje viditi množice ljudstva, ki so se maliko-vanju odpovedovale in sprejemale sladki jarem Jezusa Kristusa. Vterjevaje v sercih spreobernjenih sv. vero je zidal cerkve in samostane. Cerkve naj lepši je posvečeval na čast Mariji Devici, ktero je sinovsko ljubil in častil, pa tudi njeno češenje z vso gorečnostjo razširjal. Kadar je bil Škot posvečen, se je podal v tiste kraje, kjer se je Arijeva kriva vera razširjala. Z vso serčnostjo je zateral to krivo vero, ter se poganjal za čast Matere B<.žje. Na prošnjo Marije Device, ktero je neprenehoma pomoči prosil, je veliko krivovercev k pravi veri spreobernil. Že dalj časa je sv. škof čutil v sebi želje v samoto se podati, in se za srečno smert pripravljati. Zvolil ti je otok Vert v reki Renu, 6 milj od Diseldorfa. Mogočni vojvoda v Brabantu na Francoskem Pipin mu ga je podaril. Na tera otoku je vstanovil samostan, in zidal sprelepo cerkev na čast naši ljubi Gospej. Pipin ga je pri tem deiu bogato podperal z zlatom in srebrom. Ko so imenovano cerkev zidali, je pobožen mož, ki ga je bil Svitbert h keršanski veri spreobernil, po imenu Peter, iz gorečnosti za čast Matere Božje kamn je in pesek k cerkvi vozil; zgodilo se je pa,v da je Peter pod kolo padel in potert mertev obležal. Žalost in tarnanje med zidarji je bilo veliko. Ko so merliča k pogrebu nesli, pride sv. škof s svojim svetim učencem Vi-lejkom, ter reče: „Nesite merliča v mojo celico". Tukaj sv. škof poklekne in goreče prosi Gospoda in njegovo presveto Mater za življenje ponesrečenega Petra. Čuti, da je njegova molitev uslišana, objame merliča, in merlič zdajci živ vstane. Peter je potem Še živel do smerti sv. škofa, ki je sklenil svoje delavno in sveto življenja 1. sušca 713. Svitberta je vodila misel: Kolikor več dus kdo na pravo pot pripelje, toliko milejši bo njegova sodba, in toliko svetlejši njegova krona. Sv. Jakop piše: „Bratje moji! ako kdo zmed vas zajde od resnice, in ga kdo verne; naj ve, da, kdor grešnika verne od njegove krive poti, bo rešil njegovo dušo smerti (večnega pogubljenja), pokril bo veliko število grehov" (Jak. 5, 20.) svojega bližnjega, ki ga je na pravo pot pripeljal; pa tudi svojih grehov, ker mu ljubezen do bližnjega naklanja milost Božjo. 2. Torek. Zveličani Karol Dobri, grof Flanderski, je bil sin sv. Kanuta, kralja Danskega in sprič. Hudobneži so se zoper svojega dobrega grofa in vladarja za-rotili, in sklenili ga umoriti; to hudodelstvo so storili 2. suš. 1127. 3. Sreda sredpostna. Sv. Kunigunda cesarica, žena a v. Henrika cesarja, f 3. sušca 1040. 4. Cetertek. Sv. Kazimir, spozn., sin Kazimira III, kralja Poljskega in Elizabete Avstrijanske, je bil zgled Čistosti in pobožnosti z mladih nog. y 4. sušca 1484. O. Petek. Sveta petera rane N. G. J. Kr. — Sv. Foka, sprič. v Antiohiji, je velike krivice terpel zavoljo Kristusovega imena; slavno je premagal staro kačo (aa- taca), pa ae že dan današnji akazuje vernim ljudstvom s posebnim tem čudežem: če je kdo od kače pičen in se z živo vero cerkvenih vrat tega sv. apričevavca dotakne, strup svojo moč zgubi, in piSeiii je zdajci ozdravljen. (Rimski martirolog.) 6. Mahota. Zvel. Neža, kraljeva b*i na Češkem ali Pem*kera, je za terpeče ljudstvo zidala veliko bol nišnico in dva samostana; poslednjič je stopila v samostan sv. Klare v Pragi, kjer je bolnikom kakor nai manjši dekla stregla. Svojo sestro Ljudmilo je od roert-vih obudila, f 6. ausca 1282. Za m teto teto. Okrožno pismo našega nveteija Očeta po Božji previdnosti Papeža Pija IX Jo vsih patrijarhuv, pervakov, vikših Škofov, »kofov in družili predstojnikov zedinjenih po milosti in občeajem z a post oljskim Stolom, in do vsili vernikov. (Konce.) Nadalje enciklika sv. Očeta v oziru na sveto leto vravnuje še več zadev in naznanuje : Kteri so n. pr. opravila za sv. leto s pravim namenom pričeli, pa jih smert prehiti, da ne morejo števila obiskovanj dopolniti, jim je tako prišteto, kakor bi bili vse spolnili, ako so k temu voljo in namen imeli. Samo tedaj, da se skesano apovedo in sv. Obhajilo prejmejo, zantorejo ravno tako odpustek sv. leta doseči, kakor da bi bili vse obiskovanja doveršili. Ako bi bil pa kdo z razno pripravo od-vezan cerkvenih kazen ali bi mu bile kake obljube v druge dobre dela spremenjene, bi pa pozneje opustil sklep še drugo potrebno za odpustek sv. leta opraviti; bi bil taki težko brez greha: vender sv. Oče hočejo in določijo, da taka odveza in rešenie cerkvenih kazen, ali apremenjenj* obljub v druge dobre dela naj veljd in svojo moč ohrani. » Sveti Oče hočejo, da pričujoče pismo o svetem letu bodi v vsi svoji polnosti veljavno in djavno, kjer koli je od dotičnili škofov sveto leto oklicano in v ob hajanjc djano. Vsim Kristusovim vernikom, ki so v milosti in pokoršini apostoljskega Stola, bodi v korist. Milost sv. leta naj ne zaderžujejo nikakoršne nasprotne naredbe, ne od papežev, ne od cerkvenih zborov ali posebnih ukazov, prideržkov, navad, prednost itd. pri raznih rodovih, ko bi bilo tudi kaj tacega s prisego za-terjeno. Sv. Oče Pij IX vse patrijarhe, pervostoljnike, škofe in druge prednike posebnih krajev v Jezusovem imenu prav serčno prosijo: 1. Da naj sebi izročenim narodom toliko dobroto oznanijo. 2. Da naj z vso prizadevnostjo na to delajo, da se vsi verniki po sv. pokori z Bogom spravijo in si milost sv. leta v prid in zveličanje svojih duš obračajo. Perva skerb jim bodi ta, da v očitnih molitvah k dobrotijivemu Bogu kličejo, naj pamet in serca vsili vernih s svitlobo svoje milosti razsvetli. Ker-aansko ljudstvo naj se s primernim podukom in opomi-novanjem pripravlja k vrednemu prejemanju sadu sv. leta. Gleda naj se na to, da ljudstvo natanko umeva in ve, kolika je moč in lastnost jubileja, ki se more pridobiti v duhovni prid in dobiček. Tukaj se po moči Kristusovi v naj obilniši meri na duhovni način spol-nujejo tiste dobrote, ki jih je bila postava stare zaveze za vsako petdeseto leto pri judovskem ljudstvu vstano-vila, — in ta postava je biia pomen in podoba prihod njih dobrot. Ob enem naj se ljudstvo primerno podučuje, kaj in kolike cene so odpustki, in vse tisto, kar je potrebno za vredno prejetje zakramentov sv. pokore in sv. Reš-njega Telesa. Škofje naj duhovne živo spodbujajo, da sami z zgledom in gorečim lastnim djanjem Božjemu ljudstvu svetijo: dobro bi bilo, ako bi duhovni sami poprej v duhovnih vajah duha si obnovili, da bi potlej s večim pridom delaii. Z mečem besede Božje naj se posebno trudijo, da ljudstvo začne studiti strašno pregreho pre-klinovanja, pa da spoznajo, kako velika dolžnost je praznike posvečevati in post spoštovati, da opusti ljudstvo pregrehe ii» odverne šibe, ki ga čakajo zarad zaničevanja teh reči. „Cleri disciplina", „clericorum insti-tutio", pa skerb za mladino, ki je v tolikih nevarnostih, usmiljenje in milošnja — to so poslednjič reči, ki so sv. Očetu posebno na sercu. Njih besede so: Quoniam vero nedum exemplum, sed ministerii ecclesiastici opera omnino requiritur, ut in popuio Dei optati sanctificationis fructus habear tur, vestrorum sa-cerdotum zelum, venerabiles Fratres, ad ministerium salutis hoc potissiraum tempore alaeriter exercendum inflammare non oinittite; atque aH ccmmuue bonum, ubi hoc fieri possit, plurimum conferet, bi lpsi pietatis et religionis exemplo christiano popuio praeeuntes, spiri-tualium exercitationum epe suae sanetae vocationis spi-ritum renovent, ut deinde utilius ac saiutarius in suis muneribus explendis, et in saeris missionibus apud po-pulum habenais, statuto a vobis ordine et ratione ver-sentur. Cum porro tot pint hoc saeculo mala, quae re-parentur, et bona quae promoveantur, assumentis gladium spiritus, quod e?t verbum Dei, omnem curam impendite, ut populus vester ad detestandum immane erimen blas-phemiae adducatur, quo nihil est tam sanetum, quod hoc tempore non violetur, utque de diebus festis sanete colendis, de ieiunii et abstinentiae legibus ex Ecclesiae Dei praeseripto servandis sua officia cognoscat et im-pleat, atque ita vitare possit poenas, quas harum rerum contemtus evocavit in terras. In tuenda eleri disciplina, in reeta clericorum institutione curanda veatrum pariter studium ac zelus constanter advigilet, omnique qua po-testis ratione auxilium circumventae iuventuti afferte, quae in quanto di erimine sit posita, et quam gravirui-nae obnoxia, a vobis non ignoratur. Hoc mali genus ita acerbum fu:t divini ipsius Redemptoris cordi, ut in eius auetores ea verba protulerit: Quisque scandalizaverit nnum e.r his pusillis credentibus in me% bonum est ei magis si circumduretur mola, asinaria in colo eius et vi mare mitteretur. (Marcus 9, 41.). Nihil autem magis dignum est saeri iubilaei tempore, quam ut omnigenae charitatis opera impensius exerceantur; ac propterea vestri etiam zeli erit, venerabiles Fratres, atimulos addere, ut sub veniatur pauperi, ut peccata eleemosynis redimantur, quarum tam multa bona in seripturis saeris recensen-tur: et quo latius Caritatis fructus maneat ac stabilior evadat, opportunum admodum erit ut caritatis subsidia ad fovenda, vel excitanda i ia illa instituta conferantur, quae utilitati animarum et corporum plurimum conducere hoc tempore existimantur. Si ad haec bona asaequenda omniura vestrum mentea et studia consenserint, firri non potest, quin regnum Christi et iustitia eius magna in-crementa suscipiat, et hoc tempore acceptabili his diebua salutis magnam superiorum munerum copiam super alios dileetionis elementia caelestis effundat."^ Poslednje prav očetovske besede v encikliki pa so še posebuo obernjene do vsih vernikov, namreč: ,,Poslednjič se obernemo s svojo besedo k vam, vsi sinovi katoliške Cerkve! Vse in vsacega z očetovsko ljubeznijo opominjam'), obernite to sveto leto k zadob-Ijenju odpušanja tako, kakor od vas to tirja resna skerb za Vaše zveličanje. Ako kdaj sicer, preljubljeni sinovi, je zdaj Bilno potrebno veat očistiti mertvih dčl, darovati daritve pravičnosti, obroditi vredni sad pokore, in v solzah sejati, da bomo v veaelji želi. Zadosti kaže božje Veličastvo, kaj da od nas hoče, ker že dolgo zavoljo naše pregrešnosti zdihnjemo pod njegovim svarjenjem, pod navdihanjera duha jeze. Ljudje imajo navado, kadar koli prav hudo nadlogo terpt, da k bližnjim ljudstvom -poslancev za pomoč pošljejo. Mi pa storimo, kar je še bolje; pošljimo poslancev k Bogu; njega prosimo pomoči, k njemu se s sercem, z molitvami, s postom in miloš-njami podajmo. Zakaj kolikor bližej bomo mi pri Bogu, toliko delj od nas bodo naši sovražniki odgnani. (S. Ma-ksim Torinski, b. 91.) Poslušajte pa posebno vi apostoljski glas, zakaj mi opravljamo Kristusovo poslanstvo, poslušajte vi, ki ste revni in obteženi, ki ste zašli od poti zveličanja ter stiske terpite pod jarmom hudega poželenja in satanove sužnjosti. Ne zaničujte bogastva dobrote, poterpežljivosti in prizanašljivosti Božje. In ko se vam tako obširna, tako lahka pot k zadobljenju usmiljenja pripravlja, nikar ne storite s svojo terdovratnostjo, da bi bili neizgovor ljivi pred božjim Sodnikom, in ne nakopujte si jeze za dan jeze in razodenja pravične sodbe Božje. O grešniki! povernite se torej v se, spravite se z Bogom. Svet prejde in njegovo poželenje; verzite od sebe dela temč, oblecite orožje svitlobe, zapustite sovražnike svoje duše, da ji že vender pridobite mir na tem svetu in na unem večno plačilo pravičnih. To so Naše želje; tega ne bomo jenjali od predobrotljivega Boga prositi; in ko bodo vsi otroci katoliške Cerkve v tem občestvu molitve z Nami zedinjeni, imamo zaupanje, da bomo te dobrote dosegli od Očeta usmiljenja v naj veči obilnosti. K srečnemu in zveličavnemu sadu tega svetega opravila bodi znaronje vsih milost in vsih nebeških darov apostoljski blagoslov, ki ga vam vsim, ljubljeni otroci, kolikor koli vas je v katoliško Cerkev prištetih, iz naj globokejšega serca in z naj veči ljubeznijo podelimo v Gospodu. Dano v Rimu pri sv. Petru, 26. grudna 1874. V 29. letu našega papeštva. Papež Pij IX." (Ji /f "V t •/ * S V » - , . / , >7f v '/ •'.'// . " - / ' ( Cretiice, posvečene \asi ljubi tosprj preštetega Serca. (Dalje.) V. Kako bomo Marijo naj lepše častili. Vsaka stvar ima svoje stopnje: zamore biti dobra, boljši in še naj boljši. Tako je tudi s češenjem Naše ijube Gospe. Kaj ne, ljuba duša, ti bi gotovo rada zve-dila, kakošno naj bo češenje, s kterim bi se Mariji, nebeški Kraljici, naj bolj in naj lepše prikupila. Kakor bi ti to rada zvedila, tako rad bi ti danes jaz to dopovedal. Beri toraj pazljivo. Marijo, Našo ljubo Gospo, lahko Častimo z raznimi zunanjimi in znotranjimi vajami. Kakor so znotranje boljši, vender so tudi med zunanjimi nektere vaje, ktere našo dušo jako posvečujejo, če se le prav opravljajo, to je, če jih opravljamo z dobrim, čistim namenom, da bi Bogu dopadli, se zedinili z Jezusom Kristusom, svojim cilom in koncem, in svojega bližnjega v dobrem vterjevali. Ravno zato jih moramo opravljati pazljivo, brez prostovoljnega raztresenja; ne prehitro ne prepočasno; pobožno, tudi še s spodobnim obnašanjem. Naj koristnejši in naj popolniši zmed vsih kdaj slišanih češenj preblažene Device pa je gotovo in zanesljivo tisto, s kterim mi vse svoje dejanja po nji, v nji in z njo pričnemo, nadaljujemo in končamo, da jih storimo po'Jezusu Kristusa, ki je naš edini nainen. Nafi častitljivi služabnik Božji pripoveduje, zakaj je pravsa prav to češenje naj imenitniie. „Ta vaja pravega če-šenja, pravi, tirja več darovanja od dnše za Boga; ona čisti dušo od same sebe in svoje lastne ljubezni; jo ohrani gf>tovsi v milosti Božji, in zvestejsi milost Božjo v nji; jo zedinja popolniši z Jezusom Kristusom, ter je poslednjiČ Bogu v večji slavo, duši v večji posvečenje in bližnjemu koristnejši, kot vsako drugo opravilo." Ali vidiš, ljuba duša, kolike sprednosti ima to češenje do preblažene Device! Ni toraj čuda, da se satan, sovražnik vsega dobrega, ustavlja temu, da bi bil rad ta spis pretergal, ali kako pokončal. Ni čuda, ako se bo tudi temu če-šenju še ustavljal. Ali kaj nam je to mar? Nasproti toliko bolje. Bolj ko se bo satan ustavljal, več ko bo opovir, bolj smemo pričakovati dobrega vspeha; več serčnih in junaških vojskovalcev obojnega spola e? bo zbralo, ki se bodo vojskovali za Jezusa in za Marijo, ter bodo premagali svet, satana in spačeno natoro v naj bolj nevarnih časih, ki so zdaj in ki bodo še prišli. ,,Kdor more umeti, naj ume." — To moram ž- raalo obširnejši opisati. Zato, ljuba duša! premisli z menoj: Kaj je popolnoma vdanost do Jezusa Kristusa? Popolnoma srečni bomo, ko bomo sklenjeni s svojim Bogom v nebesih. Vsa naša popolnamost tukaj je toraj v tem, da smo Jezusu Kristusu podobni, z njim sklenjeni, njemu vdani. Zato je pa zmed vseh pobožnost naj popolniši tista, ktera nas Jezusu bolj enake dela, ktera nas z njim zedinjuje, njemu posvečuje. K'-r je bila pa zmed vsih Božjih stvari Marija Jezusu naj bolj enaka, je pa tudi češenje njegove presvete Matere zmed vseh opravil tisto, ki dušo našemu Gospodu naj bolj podobno dela, in kolikor bolj je kaka duša Mariji posvečena, je tudi teliko bolj Jezusu posvečena. Zato popolnoma vdanost do Jezusa Kristusa ni drugega, kakor popolnoma izročenje samega sebe preblaženi Devici, in to je ravno tisto opravilo, od kterega tu pišem. To opravilo je pa v tem, da se vse in brez izjeme, nerazdeljeno preblaženi Devici izročimo, da bi po nji vsi bili Jezusovi. Dati, izročiti ji toraj moramo 1. svoje telo z vsimi močmi; 2. svojo dušo vso; vse ča*ne dobrote, Bezanje in prihodnje; 4. svoje duhovne ali notranje dobrote z vsim svojim zasluženjem, s svojimi čednostmi in dobrimi deli, pretečeniroi, sedanjimi in prihodnjimi. Z eno besedo, moramo ji izročiti vse, karkoli po r.atori in po milosti imamo; pa tudi vse, kar bi po natori ali po milosti še imeti mogli. Naj omenim, da vse dobre dela, ktere storimo, imajo dvojin ozir; to je, zadustenje in zaslužen je, ali zadostivno in zasluživno veljavo. Zadostivna \eljavadobrega dela je, da z dobrim dejanjem za po grehu zadolženo kazen zadostimo, ali si z njim novo milost pridobimo; zasluživna veljava dobrega dela pa je, da si z njim prislužimo milost Božjo tukaj, nekdaj pa večno zveličanje. Ako se toraj preblaženi Devici popolnoma vse damo, ji damo vso zadostivno in za«luživno veljavo naših dobrih del, ali z drugo besedo, damo ji vse za-dostenja in zasiuženja vsih svojih dobrih dejanj. Izročimo Mariji čednosti, svoje zaslužen e, da ga ona shrani, množi in lepša. Svoje zadosten je pa ]i izročim », damo, da ga da ali razdeli, komur ona hoče v veči čast Božjo. Glej človek! 1. S tem opravilom, ako se po Mariji to zgodi, Jezusu Kristusu naj bolj popolnoma damo vse, kar mu le dati moremo; damo mu več, kakor z vsako drugo vdanostjo. Tu mu vse damo, mu vse p svetimo, celo pravico do notranjih dobrot, do zaslug, ki si jib vsaki dan posebej pridobimo. To je več, kakor bi sto- rili, če bi v kaki red stopili. Redovniki dajo Bogu časno premoženje v obljubi uboštva, telesne slasti v obljubi vednega devištva, svojo voljo v obljubi vedne pokoršine, včasih tudi prostost telesa v obljubi samote; ne izročijo mu pa samo s tem se pravice do veljave svojih dobrih del; ne oddajo tega, kar je kristjanu naj ljubši, naj drajši, to je njegovo zasiuženje in zadostenje. 2. Kdor se tako Jezusu Krstusu in Njegovi Materi Mariji posveti in daruje, on ni več gospodar nobene veljave, naj bo kakoršn^h koli svojih dobrih del. Vse, kar preterpi, kar misli, vse kar dobrega govori ali stori, je Marijno, da ona s tem ravna po volji svojega Božjega Sina in v povikšanje ujegove časti. 3. Tako se ob enem izročimo preblaženi Devici in Jezusu Kristiim. Iu sicer Mari ji, kakor popolnemu sredstvu, ktero si je zvolil Jezus Kristus sam, da se zedinja z nami, in da se zedinjaojo mi z njim; Gospodu pa kakor svojemu cilu in koncu, kakor svojemu Odreše-niku in svojemu Bogu, ktere ari gre hvala za vse, kar imamo. Morebiti delaš kake pomislike o tej reči? To ni nič novega. Cerkveni učeniki, tudi celi cerkveni zbori govorijo in pripor« čujejo to popolno izročenje do našega Gospoda Jezusa Kristusa. Sej siro že pri sv. kerstu se odpovedali hudobnemu duhu in vsemu njegovemu napuhu, ter smo prisegli pod bandero Božje. Kaj hoče biti boljega. kakor da to obljubo ponavljamo, kakor so pobožni kristjani vseh časov že od nekdaj delali, da kakor smo se že pri sv. kerstu Bogu posvetili, to zdaj v novič storimo? Ta vdanost, to popolnoma izročenje Bogu po njegovi presveti Materi je pa neizrečeno imenitno. Sej vir vseh nerednost, začetek vseh hudobij, toraj pervi vzrok večne pogube toliko kristjanov je ravno v tem, da pozabijo, zanemarijo to že pri sv. kerstu storjeno obljubo. Pa morebiti kdo poreče: Če veljavo vseh svojih dobrih del, molitev, zatajevanj in miloaine svojemu Gospodu po Marijnih rokah dam, potem bi ne mogel s čim na pomoč priti dušam svojih pokojnih staršev, znancev, prijatlov in dobrotnikov, za ktere sem dolžan kaj storiti. Tudi ta pomislek ti h« čem pojasniti. Na pervo to ni res, da bi naši starši, prijatli in dobrotniki kako škodo imeli s tem, da se mi brez izjeme posvetimo v službo svojemu Gospodu in njegovi presveti Materi. Tega ne smemo misliti od dobrote in moči Jezusa in Marije, ki znata in zamoreta pomagati dušam nsših pokojnih iz našega lastnega duhovnega pridobitka, ali pa iz druzih zakladov nebeškega usmiljenja. Potem pa nam ta vdanost ne brani, da lakko molimo za žive in raertve, akoravno sino veljavo svojih dobrih del izročili volji preblažene Device, da jo ona po svoji ljubezni razdeljuje drugim v prid. Ravno to še le nas mora sp«dba-dati, da s toliko večjim zaupanjem molimo. Ne bojmo se, da bi Jezus iu Marija nam kaj dolžna ostala. Pa bo morebiti le še kdo ugovarjal: če vso veljavo svojih dejanj Mariji dam, da jih ona razdeli k« mur hoče, bom v vieah morebiti veliko in dolgo terpeti mogel. —• Tako zamore misliti le on, ki le samega sebe ljubi, pa ne po?.n£ ne dobrotljivosti Božje, ne ljubeznji-vosti Marijne. Le premisli: Verna, za Boga vsa vneta, blaga duša, ki zadeve Božje veliko viši ceni, kakor svoje, ki izroči Bogu brez izjeme vse, kar ima, ki le za čast in veličastvo Jezusa Kristusa in njegove preblažene Matere vsa gori, in ravno, da bi to čast po-vikšala, vse daruje; mar bo taka blaga in radodarna duša na unem svetu bolj kaznovana, ker je bolj radodarna, manj sebična, kakor drugi? To gotovo ne. Taki duši, kakor bom še pieal, bosta tudi naš Gospod in njegova presveta Mati še posebno radodarna tukaj in na unem svetu. Toraj, kristjan! ne boj se nikakoršne zgube. Čaka te le velik dobiček. Naj ti koj zapišem, kako se zamoreš Jezusu Kristusu po Marijnih ro!r*jo poprej denarne razmere vravnati; gaiibaldovske osnove ne merijo na rešenje Rima, ampak na razdjanje Italije. Zato Sella tudi ni hotel pristopiti v Garibaidov „tiberski in poljski odbor" in ,,arhangel" je namesto njega izvolil Depretis a. Puntarski „arhangel", kakor pravi ,,Unita", je že spazil, da ministri delajo bebca iz njega in se je tudi pritožil zarad tega pred florenškimi študenti, češ, vi pa me razumevate in ste zmeraj z menoj. Drobne DOVice. Ko je 12. pros. kineški cesar umeri so pervega cesarskega zdravnika ob glavo djali, — menda zato, ker ubogi zdravnik »nebeškega veličanstva", kakor se tam cesar imenuje, ni mogel smerti rešiti. Ne mara se svet sčasoma zopet prepriča, da med nejever-niki ni tako prijetno živeti, kakor blezo naši novi neje-verci mislijo. — Na Španjskem so zdaj tri stranke: Alfonzisti, republikanarji in karlisti. Karlisti zdaj močno zmagujejo; Morionesa imajo v Pampeloni vtesnjenega, ako tega premagajo in ob moč spravijo, je mogoče, da jo proti Madridu mahnejo. Vlade bi imele potem priliko zopet novega vladarja priznavati. — Povsod razpor — tudi na svetih mestih! V Betlehemski cerkvi je bil hud pretep med greškimi in armenskimi razkolci; dva sta neki mertva in 12 ranjenih, med kterimi je armenski škof. Obojni imajo prav blizo svoje svetiša, toraj lahko skupaj zadenejo. — Slavni slikar es. podob Fiirich na Dunaju je za svoj 751etni god dobil od sv. Očeta Pija IX lastnoročno vošilo. — V Frankobrodu je umeri Karol Frid. pl. Savignv, eden naj slavniših katoliških poslancev v nemškem derž. zboru. — V Virtembergu se vse zlagoma vojaštvo poprusuje. — Med naj tehtmši opravila angleškega derž. zbora itejejo zboljsevanje delavskega stanu v oziru na njih stanovanja, ki ima ekorej na versto priti. — K monsig. Ledohovskemu, ki mu je vlada vfee prihodke pograbila, je prišel neki davkarsk vradnik v ječo in hotel je imeti 200 lir davka od njegovih prihodkov! Ta je prav pruska. — Florenška „Epoca" je pričela razglasovati dopisovanja med Ma cini em in Usodom-om, oziroma Bizmarkom. To so nam reč škandalozne razodevanja, ki pojasnujejo, kakešno je prijateljstvo prusko do Avstrije. — V „8vobodnem novem Rimu" se večkrat zgodi, da „svobodni Rimljani" pekovske dečke s kruhom napadejo in jim kruh pograbijo! 19. sveč. so trije ziHarji blizo Marije Snežnice dečku košaro ziajšali. — Izmed 300 starašin laškega parlamenta jih je komaj 70 v Rimu, ki se posvetujejo, če naj bi za tolovaje smertno kazen odpravili. — Jezuit P. Secchi v Rimu je 15. sveč. imel učen govor o iznaj-denih planetih 1. 1874, o »spektralnih" študijah pri ko metih in o prav koristnih vspehih iz tega za vedo in zlasti o prehodu planeta Venere 8. grudna pred solncem. — V Kosenci, kakor piše „Gazzetta d'Italia", je 13. sveč. neki Kajetan De Blasio umoril deržino osem 03eb, ker mu deržinski oče ni mogel dolga pri tisti priči plačati ; potem pa se je pošast še sama sebe končala. — Cesar Viljem je po premrazenji nekoliko obolel, general Moltke pa je menda hudo bolan. Listek za raznoterosti. Ix Ljubljane. Slovesno sv. maso za r. škofa Legata so med veliko azistencijo, J!o. t. m , imeli mil. prošt Po-gačar pričo prem. kneza škofa, ki so po maši mertvaške molitve opravili. Očitna pomoč Naie ljube Gospe presv. Jezusovega SerCA? Mesca rožnika pretečenega leta sem bil poklican k neki zlo bolni deklici v ljubljansko deželno bolnišnico, da jo spovem. Ko sem vse opravil, prične mi pripovedovati, da zraven nje ležeča deklica (iz Mengša) že tretji mesec nobene besede ne mere glasno spregovoriti, — ker se ji gerlo in jezik suši, tudi zdravniki so ji naznanili, da ne bo nikoli več mogla glasno govoriti. Jaz jo v njenih bridkostih tolažim, zaupanje dajem in svetujem, naj se k Mariji Gospej presv. Serca oberne, in njo pomoči prosi; pripovedujem ji o velikih čudežih, kteri se gode na priprošnjo Naše ljube Gospe, ter ji svetujem, naj tudi ona devetdnevnico s polnim zaupanjem prične opravljati v čast Nase ljube Gospe, ter naj med tem časom (enkrat v devetih dneh) zakramente sv. pokore in sv. Rešnj. Telesa prejme. In kdo bi se ne čudil, kdo bi ne stermel, ko najdem zadnji dan njene devetdnevnice deklico popolnoma zdravo in mi pripoveduje, da od dne ko je pričela Našo ljubo Gospo častiti in klicati, je vedno veselejši, in zdaj deveti dan popolnoma zdrava postala. Govorila je prav razločno in umevno — vsi so se čudili, da je ta deklica, od vsih že za vselej k vedni mutosti obsojena, zopet ozdravela. Cez dva dni je prišla se mi na dom zahvalit, da sem ji svetoval se vpisati v bratovšino Naše ljube Gospe, ter nji v čast opravljati devetdnevnico. S solzami hvaležnosti je zapustila mojo sobo. V Ljubljani, 23. sveč. 1875. J. D. Sklepa enciklike sv. Očeta za sveto leto, ki je v današnjem listu, prosimo, naj nihče ne pregleda. Iz te dolge okrožnice je velik oddelek v začetku in pa konec po besedi poslovenjen, iz sredine pa smo le glavne reči po pomenu posneli. — Pred več leti so sv. Oče o neki priliki imeli kratko pridigo, v kteri so poslušavce lepo prosili, da naj opustijo preklinovanje in postavili so vse pričujoče kakor za svoje misijonarje, da naj to njih željo in prošnjo dalje razširjajo. Kaj pesebnegaje, da tudi za sv. ltto duhovnom nakladajo, naj se prav posebno trudijo to strahovito pregreho (bogokletstvo) zatirati, pa za posvečevanje praznik.-v in spoštovanje posta se poganjati. Skušnja uči, da tisti, ki so v teh 3 rečeh zabredli, so veči del tudi v druzih smertnih pregrehah zakopani. Kako silno namestnik Kristusov priganja k splošnemu spreobernjenju, k zapušenju vsih pregreh, k obnovljenju celega človeka, to kaže vsa enciklika in zlasti še sklepne besede. Fotografij gosp. misijonarja Čebulja več ducatov ima vredništvo (po 50 kr.). Zneski za gosp. misijonarja. Na Ceinjicah ljudje hudo bolehajo za vnetjem vratu. To bolezen imenujejo „gerče" (f. p!.). Tudi po berdski duhovniji gerče ljudi davijo. Vrednik namesto dr. J. Ulaga „Slovenskemu Gospodarju" v Mariboru bode znani pisatelj dr. Lavoslav Gregorec, bogoslovski profesor. Lastnija ostane listu, kakor je bila. Pntski moloh je mislil, da bo na Nemškem s tri-noškim trenjem kdo vč kako škodo naredil katoličan-stvu, godi se pa ravno nasprotno. „Univers" mesca prosinca je pisal, kako mnoga spreobračanja po Nemškem dražijo jezo pruskih časnikov. Ne mine teden, da bi katoliška Cerkev v. tem oziru ne imela si zapisovati novih zmag. Že imajo novospreobernjence po naj ime-nitniših nemških hišah. Hohenzollerji, Virtembergi, Meklenburgi, Koburgi, Hasiji imajo spreobernjencev med svojimi družinami. Vsled tega je togota „oificijoz~ nih" (vladnih časnikov) velika. Mskriee ignacijanske za vse dni v letu. 23. ZderŽati se krega, ni samo velikodušno in keršan-skemu iniru pristojno, ampak tudi rodovitno. (S. Ignat. vitae 1. 4. §. 7.) Ako škodo terpiš na Časnem premoženju iz ljubezni do čednosti, jo Gospod obilno popravlja. Bolji je trohica v miru, ko zakladi v prepiru. Kaj pomaga premoženje množiti, pa ljubezen manjševati? Težavno je kreg sprožiti in ne se pregrešiti zoper ljubezen. Da bi se ptuja krivica odobravala, ne zahtevam ; pravim le: nikoli se ne sme krivica tako sovra-žititi, da bi bilo dovoljeno sovražiti onega, ki jo je storil. Ko se togotiš nad deli, glej, da se ne togotiš ob enem nad človekom. Najmanjši škoda na ljubezni je hujši od vsake posvetne, ta mine, una ostane; da se je ognemo, naj bi raji preterpeli tudi zgubo vesoljnega sveta. Le mervica je, za ktero se tako prepiramo. Ako za dobičkom tekamo, išimo si večnega. Kaj ee kregamo za reč, kteri naša domišljija le dozdevno ceno prišteva, ne prave. MMuhorske spremembe* V Lavantinski škofiji: Župniki so postali čč. gg.: Matija Sinko v Lutomeru. Gašper Zupanec v št.-Petru na Medvedovem selu. — Za prov. profesorja v Mariborskem semenišču sta imenovana čč. gg.: dr. Janez Kri-žanič in Janez Skuhala. — Č. gosp. Vinko Plaskan je postal provizor v št.-Ilu pri Slov. Gradcu. — Prestavljeni so čč. gg. kaplani: Miha Šumar v Dobovo; Fran-čišk Dovnik, začasno v št. II pod Turjakom; Anton Merčnik za I. v Ruše; Fr. Jug za I. k sv. Magdaleni v Maribor in Dragotin Tribnik za II. v^Konjice — Či. gg. Matej Lah, Jernej Ciringer, Martin Cernivec in Miha Jeras grejo v pokoj. — Umeri je č. g. Jože Huber, c. kr. profesor na Celjski gimnaziji in duhoven Brezonske škofije. R. i. p. Darovi prihodnjič. Pogovori z gg• dopisovalci. Gg. Š. in S.: Precej prihod.; zdaj je bilo prepozno. — J. G.: Hvala za poslano. Za slike denar, upam, je došel. „Fol." nimam; prosim. Odgovorni vrednik: Luka Jeran. — Tiskarji in založniki: Jožef Blazni&OTi dediči v Ljubljani.