GDK: 31/33:907 Aktualne možnosti za smotrnejšo in ekološko sprejemljivejša tehnologijo dela pri pridobivanju lesa Relevant Possibilities for a more Economical and Ecologically Better Work Technology in Wood Production Franc FURLAN' Izvleček Furlan, F.: Aktualne možnosti za smotrnejšo in ekološko sprejemljivejša tehnologijo dela pri priM dobivanju lesa. Gozdarski vestnik, 51, 2, 1993. V sloyenščini s povzetkom v angleščini, cit. lit. 20. Clanek podaja ukrepe, s katerimi bi pridobivaM· nje lesa napravili smotmejše in ekološko sprejem- ljivejše. Obravnavane so vse faze pridobivanja lesa: sečnja in izdelava gozdnih lesnih sortimen- tov, spravilo in prevoz lesa; pa tudi gostota Omrežja gozdnih c9st in vlak ter izbira strojev. Ključne besede: pridobivanje lesa, sečnja, izdelava gozdnih sortimentov, spravilo, prevoz, Qozdne prometnice, gozdna mehanizacija. O. UVOD O. INTRODUCTION Osnova uspešne - (racionalne - eko- nomsko in ergonomsko}- tehnologije dela pri pridobivanju lesa so sečno spravilni oziroma sečno transportni načrti. V pogojih poudarjenega sonaravnega gospodarjenja, kakršnega imamo pri nas, ki temelji na sproščeni tehniki gojenja gozdov in pri ka- terem ne poznamo (uporabljamo) površin- skega gozdno gojitvenega obrata oziroma sečnje na golo, je sečno transportno načrto­ vanje še bolj potrebno in tudi zelo zahtevno. Najbrž ugotovitev, da ga v zadnjem času poenostavljamo, ni sporna. To je v naspro- tju s potrebami, saj bi ga morali glede na pomembne spremembe na področju trženja lesa in glede na uporabo nekaterih novih spravilnih sredstev stalno dograjevati in * Spec. F. F., dipl. inž. gozd., Gozdno gospo- darstvo Postojna, 66230 Postojna, Vojkova 9, SLO 58 GozdV 51, 1993 Synopsis Furlan, F.: Relevant Possibilities for a more Economical and Ecologically Better Work Tehno- logy in Wood Production. Gozdarski vestnik, 51, 2, 1993. ln Slovene with a summary in English, lit. quot. 20. The article presents the measures by which wood production would become more economical and less aggressive from the ecologic point of view. All the phases of wood production are being de alt with: cutting and the preparation of forest timber assortments, skidding and timbertranspor- tation; as well as forest road and skid trail network's density and machine selection. Key words: wood production, cutting, prepara- tion of forest timber assortments, skidding, tran- sportation, forest roads, forest mechanization. dopolnjevati. Ustrezna prilagoditev je ne nazadnje potrebna tudi zaradi občasnega vključevanja kooperantov in obrtnikov v vse faze pridobivanja lesa. Slednje lahko npr. povzroči resne probleme na področju varstva pri delu. V sečno transportno načrtovanje vključu­ jemo vse tri faze pridobivanja lesa: sečnjo in izdelavo, spravilo in odvoz lesa. Zelo poudarjene prvine tega načrtovanja so po- leg tehnološkega dela še varstvo pri delu ter vodenje in kontrola. Sečno transportno načrtovanje je del pri- prave dela. Zajema kabinetni in terenski del. Osnovni namen tega načrtovanja je, da za različne sečnje (= gojitvene ukrepe) izberemo tako tehnologijo dela celotnega procesa pridobivanja lesa, s katero zago- tavljamo doseganje postavljenih gozdno gojitvenih ciljev. Izbrana tehnologija dela je lahko optimalna samo takrat, kadar temelji na ekološki, ergonomski, varstveni in eko- nomski presoji. Nekatere dosedanje izku- šnje, ki izhajajo iz naše neposredne prakse, Franc FURlAN: Aktualne možnosti za smotmejšo in ekološko sprejemljivejša tehnologijo dela pri pridobivanju !esa in nekatera sodobna spoznanja glede vpli- vov različnih tehnologij dela na ekosistem, ki jih moramo upoštevati pri določanju teh- nologije dela, so prikazani v nadaljevanju po fazah pridobivanja lesa. 1. SEČNJA IN IZDELAVA GOZDNIH LESNIH SORTIMENTOV 1. CUTTING AND THE PREPARATION OF FOREST TIMBER ASSORTMENTS 1.1. Velikost in enovitost STE (sečno transportna enota) 1.1. The Size and Uniformity of a Cutting~ Transportation Unit Velikost STE določamo na podlagi koli- čine lesa odkazanega drevja za posek. V eni STE naj obseg dela ne prekorači količi­ ne, ki jo dva delavca (sekaška skupina) nared ita v enem mesecu. V naših razmerah to pomeni od 200-400 m3 v STE. Za pov- prečno normo 11 m3 (upoštevajoč popolni gozdni red), 15 delovnih (norma) dni (12x 15= 180 dni/leto) in skupino dveh sekačev pomeni to 330m3 . Zgornji meji bi se smeli približati le izjemoma (400m3/STE). Enota naj bo čimbolj enovita tako glede rastišča in sestoj nih razmer ter vrste potreb- nega ukrepa (redčenje, obnova, svetlitev, končni sek, večji golosek) kot glede spravil- nih pogojev. Izogibati se moramo oblikova- nju STE, v katerih znatnejši del spravila poteka navzgor, del pa celo navzdol. 1.2. Gozdni red 1.2. Forest Order Vzpostavljanje popolnega gozdnega reda uvajamo na celotni površini vseh objektov, kjer so različne oblike sečenj najpomembnejši gojitven! ukrep. Glede na se stojne razmere znaša. dodatek za popolni gozdni red 20 %, 25% in 30% na osnovni časovni normativ. Popolni gozdni red uva- jamo iz naslednjih razlogov: a) Vpliv na število podlubnikov - biolo- ško varstveni vidik. b) Izboljšanje delovnih pogojev pri sečnji (motorna žaga- vibracije, ropot) in spravi lu (očiščene smeri zbiranja in spravila). c) Zanesljivo zagotoviti razvoj mladja na površinah v obnovi. 1.3. Koncentracija sečenj na enoto površine 1.3. Cutting Concentration Velike koncentracije sečenj (50 in več m3/ha) moramo razen izjemoma opustiti. Končno je to znak ekstenzivnosti gospodar- jenja z gozdovi, za katerega pa ob praktično v celoti odprtih gozdovih s cestami in zlasti vlakami ni razloga. Tudi obhodnjico, ki je običajno 1 O-letna, moramo obravnavati bolj prožno. V sestoje, kjer to· gojitve na problematika zahteva, je potrebno posegati pogosteje. To zniža kon- centracije sečenj, kar je ekosistemsko ugodno, ob obstoječi infrastrukturi pa teh- nološki kompleks ni zato prav nič manj učinkovit. Secer pa visoke koncentracije, ki se ]im v gojitveno zahtevnih (močno pomlajenih) sestojih ni možno vedno izogniti, lahko znižamo tudi z drugimi ukrepi. · . Eden izmed njih je časovna ločitev (pra- viloma sezonska) sečnje ig/avcev in listav- cev. Prednosti te ločitve so poleg manjše koncentracije še: višja kakovost kroje nja in boljše ovrednotenje lesa, ker se lahko po- drobno posvetimo posebej iglavcem in po- sebej listavcem; prostorsko in količinSkO manjši rampni prostori in s tem v zvezi tudi manj poškodb stoječega drevja ob kamion- ski cesti; večja prilagodljivost tržnim pogo- jem z realizacijami v konjunktur! itd. Povpraševanje in znan kupec postajata vodilo pri določitvi začetka sečnje ter kako- vosti, količine in vrste lesa. Pri tem ne gre za to, da bi odkazovanje prilagajali posame- znemu kupcu. Odkazovanje mora biti opravljeno v naprej in na zalogo vsaj enega leta, podlaga pa so mu načrti gospodarskih enot ter (podrobni) gojitve ni in sečno trans- portni načrti. Vendar pa moramo pri odka- zovanju pridobiti čim več dovolj zanesljivih podatkov, na podlagi katerih bomo uspešno trži/i. Zato sta poleg količine in pogojev za pridobivanje lesa (sečnja in izdelava, spra- vilo, odvoz lesa) zelo pomembna tudi kako- vost in lokacija razpoložljive lesne mase. Tako pridobljene in obdelane informacije omogočajo prodajo lesa znanemu kupcu z znanimi zahtevami. V vsakem trenutku je Gozd V 51, 1993 59 Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotmejšo in ekološko sprejemljivej~o tehnologijo dela pri pridobivanju lesa možen ogled stoječega drevja znane kako- vosti na terenu. Ustrezna ponudba kupca (npr. prodajna cena, ki zanesljivo krije ugo- tovljive nadstreška) omogoča celo odločitev o delnem poseku lesa, torej samo lesa tiste kakovosti, ki ga kupec izrecno zahteva. Preostali del odkazane lesne mase pustimo v obliki stoječega drevja in čakamo ustre- znega naslednjega kupca. Na ta način dosežemo, da drevje ustrezne kakovosti in količine posekama šele, ko imamo kupca, hkrati pa znižamo koncentracijo tako pri sečnji kot pri rampanju na kamionski cesti. Sortimentov je namreč malo in takojšen odvoz je zagotovljen. Ob tem pa gojitvenih problemov, zaradi katerih izvajamo sečnjo, ne zanemarjamo, saj je realizacijo sečnje in oddaje lesa po takem načinu vedno možno v celoti opraviti najkasneje v treh letih. Taka tehnologija dela pri pridobivanju lesa je smiselna pri najvrednejših sorti men- tih- kakovostnih razredov F, Lin izjemoma l. Manj vredne sortimente skušamo realizi- rati praviloma prej, vendar pa spet čim manj na zalogo (za neznanega kupca). Prvi pogoj za racionalno izvedbo take tehnologije dela pri pridobivanju lesa je seveda optimalna gostota in primerna kako- vost kamionskih cest in vlak. Prav gotovo zaradi takega načina dela prihaja do določenih (ugotovljivih) nadstro- škov, ki so dokazljivo minimalni in ob pra- vilni uporabi ter enaki količini lesa vedno nižji od doseženega povečanega denar- nega iztržka pri opisani prodaji lesa. Prodaja lesa znane kakovosti za zna- nega kupca je v primerjavi s prodajo po masi zelo zahtevna. Zato je povečanje obsega dela tehničnemu kadru - od vodij delovišč do vodje komerciale - razumljivo in neizogibno. Menim pa, da navedenega ne moremo (in ne smemo) opredeliti kot nadstrešek, ker lahko dela v celoti, z del nimi prerazporeditvami zadolžitev (ne ljudi) opravijo isti ljudje. Presenetljivo je, da je ob izpolnjenem infrastrukturnem pogoju (ceste, vlake) go- spodarno obdelovati celo zelo nizke kon- centracije poseka (JUŽNIČ 1991 ), zlasti sortimentov visoke kakovosti. 60 Gozd V 51, 1993 1.4. Kakovost obdelave in izraba lesa pri sečnji in izdelavi gozdnih lesnih sortimentov 1.4. The Quality of Processing and Wood Utilization in Cutling and the Preparation of Forest Timber Assortments Tudi to sta pomembni prvi ni proizvod- nega procesa pridobivanja lesa, ki jih mo- ramo zajeti v pripravo dela in vključiti v STN. Učinkovitost uresničevanja je odvisna od kakovosti, natančnosti, pravočasnosti in kontrole izvajanja vseh prvin proizvodnega procesa. 1.4.1. Kakovost obdelave sortimentov 1.4.1. Assortments' Working Quality Uspešnost in učinek trženja je odvisen tudi od estetskega izgleda izdelanih sorti- mentov. Vpliv slednjega je pri gozdnih sor- timentih tako močan, da kakovostno obde- lane sortimente z napakami na meji dovo- ljenih pogosto s pristankom kupca uvr- ščamo v višji kakovostni razred. Osnovne prvine kakovosti obdelave so: a) obdelava koreničnika do meje, ki za- gotavlja racionalno spravilo in prevoz; b) ravni (pravokotne na os debla) in gladki (brez "stopnic«) prerezi med sorti- manti oziroma mnogokratni ki; c) kleščenje vej, dosledno izvedeno v ravnini obeda debla brez lubja. 1.4.2. lzraba lesa 1.4.2. Wood Utilization Drugo področje, ki lahko količinsko slabša učinkovitost trženja, je izraba lesa pri sečnji in izdelavi. Posredno se ta vpliv prenaša tudi na gozd, ker moramo zaradi slabe izrabe posekati za isto tržno maso lesa več dreves. Količinske izgube so lahko različnega izvora; nekaj pomembnejših si podrobneje oglejmo. 1.4.2.1. Previsoki panji 1.4.2.1. Too High Stumps Opravljene meritve v preteklosti (ZAPU- ŠEK 1982) in današnje stanje izvajanja del pri sečnji in izdelavi omogočajo oceno, da zaradi previsokih panjev ostane v gozdu Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotrnejšo ln ekološko sprejemljivejše tehnologijo dela pri pridobivanju lesa (pan jih) od 600 do 1300 m3 lesa na 1 00.000 m3 neto poseka. Podatek velja za državne gozdove. V zasebnih gozdovih so te količine - prav tako na podlagi meritev in današnjega stanja - še znatno višje. Izračun količine je narejen na podlagi pov- prečnega prsnega premera odkazanega drevja in na cm natančno izmerjenih preve- likih višin panjev. Gre za razliko v višini med dejansko višino panja in višino podža- govanja, ki je objektivno mogoča brez ne- normalno povečanega obsega dela in stro- škov. 1.4.2.2. Napačne nadmere 1.4.2.2. lncorrect Overmeasures Količinske izgube zaradi napačnih nad- mer nastajajo predvsem pri hlodovini, tako iglavcev, kot listavcev. Problem, ki ga je potrebno poleg izgubljene količine še pose- bej poudariti, je v tem, da les, ki je v napačnih nadmerah in smo ga posekali in izdelali, spravili ter prepeljali, ne moremo tržiti. Obremenjen je torej z vsemi stroški proizvodnega procesa, v prodajano količino pa ga ne moremo vključiti. Delež hlodovina v celotni količini oddanega lesa znaša pri iglavcih 70-80 %, pri listavcih pa 35-45 %. Količinsko in vrednostno izgubljamo za- radi premajhnih nadmer več pri iglavcih kot pri listavcih in zaradi prevelikih nad mer več pri listavcih kot pri iglavcih. Ugotovljeno dejstvo je predvsem posledica po stan- dardu različnega naraščanja tržnih dolžin: pri hlod ih iglavcev po 25 cm, pri hlod ih listavcev pa po 1 O cm. V ponazoritev poda- jamo primera: lglavci Pri iglavcih krojimo najpogosteje mnogo- kratnik štirimetrskih hlodov. Najbolj pogost mnogokratnik je dolžina 8 m s pripadajočo nad mero. če je nad mera premajhna, potem je eden od dveh štirimetrskih sortimentov prekratek. Njegova dolžina se skrajša do naslednje dopustne po standardu, torej za 25 cm. Debelejši kot je sortiment, večja je količinska izguba, saj ta narašča s kvadra- tom polmera. Z naraščanjem polmera se veča tudi verjetnost večje kakovosti sorti- menta. Zato se vrednostna izguba veča še hitreje. Primer d = 22 cm, kakovostni razred 111, cena 5400 SIT/m3, izgubljena dolžina zaradi pre- majhne nadmere je 25cm(L). Količinska izguba: V=otxr"xL= = 3.142x (0,11 m)2 x 0,25m=0,0095m3. Vrednostna izguba: 0,0095 m3 x 5400 SIT/m3 =51 SIT d = 40 cm, r = 20 cm, kakovostni razred 1, cena 8200 SIT/m3, izgubljena dolžina zaradi premajhne nadmere je 25cm(L). Količinska izguba: V=otxr"xL= = 3.142(0.20m)' x 0.25 m = 0.0314m3 . Vrednostna izguba: 0.0314m3 x8200 SIT/m3 =264 SIT Razlika je znatna in izhaja iz naraščanja polmera in kakovosti. Tako je razmerje količinskih izgub med obravnavanima pri- mer.oma v razmerju 1 : 3.3, vrednostnih iz- gub.pa 1 :5.2. Tudi primer prevelike nad mere si oglejmo na mnogokratniku dolžine 8 m, iz katerega v poznejši predelavi najpogosteje izdelajo po dva sortimenta dolžine 4 m. Vzemimo, da je potrebna nadmera kon- čnega sortimenta po zahtevah odjemalca lesa 4 cm. Najmanjša skupna potrebna nadmera pri mnogokratniku 8 m torej zna- ša: 2 x 4cm (zahtevana nadmera odjemal- ca) + 2 x 3cm (čeljenje) + 2 cm (prerez) = 16 cm. Sprejemljiva skupna nadmera je v okviru 16 do 20 cm, skupna dolžina mn,o- gokratnika pa 8,16 m do 8,20 m. Vse skupne dolžine nad 8,20 m pomenijo nepo- trebno količinsko in vrednostno izgubo, saj mnogokratni ke do dolžine 8,40 m prodamo še vedno za dolžino 8,00 m. Verjetnost, da bomo mnogokratnik dolžine 8,41 m prodali za dolžino 8,25 m, sicer obstaja, vendar je ta, sodeč po pregledu večjega števila od- dajnic lesa, zelo majhna. Dvom izhaja tudi iz primera oddaje bukove hlodovina, ki ga prikazujemo v nadaljevanju. če naše ugo- tovitve v zvezi z oddajo hlodovina iglavcev GozdV 51, 1993 61 Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotrnejšo in ekološko sprejemljivejša tehnologijo dela pri pridobivanju lesa in bukve držijo, potem so vrednostne in količinske izgube še znatno večje. Prevelika nadmera se je včasih odražala v nenormalno dolgih odčelkih, ki pa so bili, čeprav po mnogo nižji ceni, pri celulozni industriji vendarle vnovčljivi. Danes poteka pretežni del oddaje hlodovina neposredno porabnikom. To pomeni, daje v mnogokrat- niku ali sortimentu dogovorjenih dolžin in predpisanih (večinoma tudi dogovorjenih) nadmer vključen tudi prevelik odčelek kot posledica napačne nadmere, ki pa ni več predmet niti količinskega niti vrednostnega trženja. · Pravilnost in točnost nadmer in dolžin je zato danes še pomembnejša. Doseči mora- mo, da s pravilnim krojenjem in točno nadmero nekdanje odčelke v celoti vklju- čimo v količinsko oddajo lesa. To bo ob enaki količini poseka, tudi v primeru prodaje odčelkov, povečalo tudi tržno vrednost lesa. Na podlagi ugotovitev za hlodovina iglav- cev in listavcev skušajmo presoditi še mož- nost količinskih izgub pri oddaji drobnega tehničnega lesa iglavcev, ki ga največkrat oddajamo kot gradbeni in jamski les ter kot drogove. Dolžine gradbenega in zlasti jam- skega lesa so pogosto intermetrske. Pri klasični oddaji lesa (premer, dolžina; volu- men) pa dolžine ocenjujemo in zaokrožu- jemo največkrat (praviloma) do najbližjega celega metra navzdol. Tako v oddane koli- čine niso zajeti volumni tistih delov sorti- mentov, ki presegajo seštevek dolžine na polni meter in pripadajočo nadmero. To pomeni količinsko in vrednostno izgubo, ki ji je treba prišteti še pripadajoče stroške za pridobivanje lesa. Količinskih izgub pri oddaji drobnega teh- ničnega lesa iglavcev nismo ugotavljali. Omenjamo ga kot primer, ki se v opisani obliki v praksi zanesljivo pojavlja in mora glede na to vsekakor biti predmet naših ukrepov pri vodenju proizvodnje, v tem primeru sečnje in izdelave. Listavci Pri listavcih smo že u'gotovili, da dolžine po standardu pri hlodovini naraščajo po 1 o cm. Zato bi pričakovali, da bi bila količin­ ska in vrednostna izguba lesa tu znatno 62 GozdV 51, 1993 nižja. Prevelika ali premajhna nadme ra ima namreč največjo dolžinsko vrednost 9 cm, nakar pride do preskoka v naslednji višji ali nižji dolžinski razred. Pričakovali bi tudi večjo raznolikost dolžin oddane hlodovina listavcev, naraščajočih po en decimeter. Pričakovanja smo želeli preveriti s pregle- dom nekaj oddajnic bukove hlodovina. Pre- gled oddajnic naša pričakovanja ni potrdil. Na oddajnicah za domače kupce je po- dana le specifikacija količin po kakovostnih razredih in preverjanje ni bilo možno. Le pri oddaji bukove hlodovina v izvoz ali v Im- pregnacije Hoče so poleg specifikacija ko- ličin po kakovostnih razredih beleženi tudi premeri, dolžine, volumen in kakovostni razred za vsak kos posebej. Običajno se pri takih oddajah lesa zahteva po vseh prvinah dovolj zanesljiva natančnost. Pre- gled treh, lahko rečemo naključno izbranih dobavnic, pa je pokazal, da smo od skupaj 179 oddanih kosov bukove hlodovina odda- Ji: 143 kosov ali 80% z dolžinami na polni meter, 12 kosov ali 7% z dolžinami na pol metra, in le 24 kosov ali 13% z dolžinami na 1 decimeter natančno. Ugotovitev, ki jo je treba dodatno podkre- piti s pregledom večjega števila oddajnic, je v popolnem nasprotju našega pričakova­ nja. Po naši oceni bi bilo sprejemljivo, da bi na polni dolžinski meter oddali do 20% bukove hlodovina, 80% pa bi moralo biti intermetrskih dolžin. Ugotovljeno stanje omogoča dva zaključ­ ka: - da se je ob oddaji dolžine sortimentov sicer ugotovilo točno, vendar pa krojenje listavcev ni bilo opravljeno po kakovosti (napakah) debel, kar je temeljno pravilo pri krojenju listavcev. Če to drži, potem je izguba nižja kot v primeru, - da je bilo krojenje opravljeno pravilno, pri oddaji pa dolžine niso bile natančno. ugotovljene oziroma izmerjene. To pomeni veliko količinsko in kot posledica tega tudi vrednostno izgubo, ki nastane zaradi objek- tivne nagnjenosti k zaokroževanju dolžin navzdol. Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotrnejšo in ekološko sprejemljivejša tehnologijo dela pri pridobivanju lesa Ker se ugotovljeno stanje nanaša na izvoz, torej verjetno po natančnosti najbolj zahtevno oddajo lesa, lahko sklepamo na podobno ali še slabše stanje pri oddaji bukove hlodovina domači lesni industriji. Verjetno bi prišli do podobnih zaključkov tudi ob analizi oddaje intermetrske hlada- vine iglavcev. Očitno je, da izgube zaradi napačnih nadmer po količini in vrednosti niso majhne. Raziskava količinskih izgub zaradi napač­ nih nadmer je v preteklosti pokazala (PI- ŠEK 1982), da se te gibljejo v obsegu količinskih izgub zaradi previsokih panjev. Če pa upoštevamo še omenjene ugotovitve pri oddaji lesa, to količino po najbolj previd- nih ocenah lahko podvojimo in torej znaša pri neto poseku 1 00.000 m3 od 1200 do 2400 ma Dodajmo še podatek, da je delež lesa, ki se nahaja v dogovorjenih in pravil nih nadmerah v oddani količini hlodovina od 2,0-2,5%. Odstotek velja za mnogokratnik dolžine 8,16 do 8,20 m, 4 cm pa pomenijo 0,5% lesne mase. 1.4.2.3. lzraba lesne mase drevesa na deblu, v vrhovih in vejah 1.4.2.3. The Utilization of Tree Mass on the Trunk, in Tops and Branches Vzrokov za manjšo količinsko izrabo le- sne mase drevesa pri sečnji in izdelavi gozdnega drevja je več. Eden izmed njih je prav gotovo pogosto napačna izbira smeri podiranja, zaradi česar prihaja ob padcu drevesa do enega ali več prelomov. Ti so pogostejši pri debelejšem, težjem drevju kot pri tanjšem in lažjem drevju, kjer krašnja dokaj dobro »amortizira« padec drevesa. Najpogostejši prelomi so proti vrhu drevja, kjer je količinska izguba zaradi onemogočene izdelave sortimentov naj- . manjša. Manj pogosti, zato pa glede izgube lesa usodnejši, so prelomi v nižjih delih debla. Pri premeru 30 cm in izgubi 1 m dolžine znaša na primer količinska izguba že 0,07 m3• Največje količinske in vredno- stne izgube zaradi pokanja in prelomov nastajajo zaradi napačne izbire smeri podi- ranja na najkvalitetnejšem debelem drevju s sorazmerno majhnimi kro~njami. Drugi vzrok za manjšo količinsko izrabo lesne mase drevesa je opuščanje izdelave sortimentov v vrhovih že pri premeru 15, pa tudi več centimetrov. Razlog takega stanja je v pomembno povečani količini vloženega dela za izdelek (drevo ali m3). Tako drobnejše drevje izdelujemo pogosto do premera debla 7-8cm, pri debelejšem drevju z velikim številom vej (grč) pa izde- lavo prenehamo prej. Spoznavna je v tem primeru razlika med iglavci in listavci: pri listavcih praviloma vrhove izrabljamo zaradi manjšega števila vej bolje kot pri iglavcih. Pri sečnji in izdelavi debelih dreves listav- cev, predvsem bukve, smo včasih iz vseh debelejših vej od premera okrog 8 cm izde- lovali prostorninski les pri panju. Danes te veje v glavnem ostanejo v gozdu, čeprav nekatere po premeru in volumnu zanesljivo dosegajo drevje 2. debelinske stopnje, ki ga v sečnjo pogosto vključujemo, včasih pa dosegajo celo volumen drevja 3. debelinske stopnje. Zato bi morali tudi pri današnji tehnologiji dela vsaj ravne veje volumna drevesa 2. in 3. debelinske stopnje vključiti v sečnjo in izdelavo ter s tem v blagovno proizvodnjo. Glede na sedanje stanje pri sečnji in izdelavi lahko zanesljivo trdimo, da prihaja do količinskih izgub lesa zaradi premajhne izrabe lesne mase drevesa na deblu, vrho- vih in vejah. Kolika je ta izguba, je zane- sljivo težko določiti, ker tovrstnih meritev nimamo. Menimo, da ne pretiravamo, če jo določimo v najmanjši volumni enoti, ki jo v gozdarstvu še uporabljamo, to je 0,01 m3 na 1 m3 neto posekanega lesa. Tak volu- men ima okroglica premera 1 O cm in dol- žino 1 m ali 1 O cm dolg odčelek premera 26 do 43 cm. Pri 100.000 m3 neto poseka znaša tako količinska izguba zaradi nave- denega razloga približno 1000 m3. Skupna količinska izguba se pri neto pose ku 100.000 m3 zaradi previsokih pa- njev; napačnih nad mer in premajhne izrabe lesne mase drevja giblje v obsegu od 2800 do 4700 m3 . Pri tem so količinske izgube v zasebnih gozdovih zanesljivo večje od iz- gub v državnih gozdovih. Ob tem moramo poudariti še naslednje: pri spodnji količini teh izgub, torej pri okrog 3000 m3 na GozdV 51, 1993 63 Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotrnejšo in· ekolo!iko sprejemljivejša tehnologijo dela pri pridobivanju lesa 100.000 m3 neto poseka, na zaključenih deloviščih, če nismo posebej pozorni, niti ne opazimo, da gre po vseh omenjenih kriterijih za slabo izrabo razpoložljive lesne mase. Količinske izgube imajo seveda finančne posledice. Jasno je, da moramo vrednostno izgubo izračunavati po najmanj povprečni prodajni ceni lesa. Namreč les, ki smo ga pustili v previsokih pan jih, napačnih nad me- rah ter izkoristljivih "odpadkih« (vrhovi, pre- lomi, veje) lahko količinsko nadomestimo le z (nepotrebnim) posekom drugih, še rastočih dreves. Pri tem je količina lesa, ki izhaja iz napačnih nadmer, obremenjena tudi s stroškom sečnje in izdelave, spravila, prekladanja in prevoza lesa. Na podlagi ugotovljene skupne količinske izgube znaša vrednostna izguba, ob pov- prečni prodajni ceni za iglavce in listavce 5500 SIT/m3 pri 100.000 m3 neto poseka: od 2800 m3 · 5500 SIT/m3 = 15.400.000 SIT do 4700 m3 · 5500 SIT/m3 = 25.850.000 SIT K temu moramo dodati za količine, ki se nahajajo v prevelikih nadmerah, še stroške sečnje in izdelave, spravila, prekladan!a in prevoza; ti znašajo okrog 2000 SITim : od 1200m3 ·2000 SIT/m3 =2.400.000 SIT do 2400m3 ·2000 SIT/m3 =4.800.000 SIT Skupna vrednostna izguba se lahko torej giblje od 17.800.000 SIT do 30.650.000 SIT. Iz povedanega lahko povzamemo, da se količinska izguba zaradi previsokih panjev, napačnih nadmer in premajhne izrabe les- ne mase drevesa giblje od 2,8% do 4, 7 %, temu ustrezna vrednostna izguba, upošte- vajoč povprečno prodajno ceno in dodatne stroške pridobivanja lesa za količine v na- pačnih nad merah, pa od 3,2% do 5,5 %. 1.5. Razvrščanje mnogokratnikov in sortimentov po kakovostnih razredih 1.5. The Sorting out of Multiples and Assortments under Quality Classes Ugotovili smo že, da je delež lesa, ki ga oddajamo po kakovostnih razredih, vse večji. Podlaga za razvrščanje je, spora- zumno z odjemalci lesa, zaenkrat nekdanji JUS. Seveda vplivajo na razvrščanje po kakovostnih razredih še drugi dejavniki. Med njimi sta zelo pomembna: 64 GozdV 51, 1993 - količina in kakovost ponudbe lesa na eni in povpraševanje na drugi strani, in - človeški faktor, tako pri prodajalcu kot pri kupcu. Glede na to je problemov, ki se pojavljajo zaradi medsebojnega vpliva omenjenih in drugih dejavnikov, več. Med drugim nismo še v celoti opravili organizacijske pa tudi kadrovske prilagoditve prodaji po kakovost- nih razredih. Da bi odkrili še druge dejav- nike in preverili našo uspešnost prodaje po kakovostnih razredih, smo se pri Gozdnem gospodarstvu Postojna v.začetku leta 1992 odločili za poskus, katerega del ugotovitev kratko povzemamo. Na vsakem gozdnem obratu smo določili 1 do 2 STE (150-250 m3 na gozdni obrat), v katerih smo vse izdelane mnogokratnike in sortimente brez obeleževanja razvrstili po kakovostnih razredih na podlagi nekda- njega JUS-a. Za iste STE smo nato ugoto- vili kakovostno strukturo lesa, ki smo ga oddali kupcu. Primerjava obeh struktur je pokazala, da smo v celoti in v povprečju oddajali po nižji kakovosti, kot smo jo ugo- tovili po omenjenem standardu. Stanje je bilo slabše na začetku kot proti koncu leta ter slabše pri listavcih kot pri iglavcih. Velika razlika pri listavcih se je pokazala zlasti na gozdnih obratih z nizkim deležem listavcev. Izračunane razlike med vrednostjo lesa, ugotovljeno na osnovi standarda, in vred- nostjo oddanega lesa pa so nas opozorile, da je razvrščanje po kakovostnih razredih v današnjih pogojih prodaje lesa zelo po- membno področje dela v gozdarstvu. Re- zultat dela na tem področju, ki je vse prej kot majhno, se kaže v ekoloških in denarnih koristih: manj posekanih dreves in s tem m3 ter manj proizvodnih kapacitet za enak denarni učinek. 2. SPRAVILO LESA 2. WOOD SKIDDING Uresničevanje ukrepov pri sečnji in izde- lavi lesa vpliva tudi na razmere pri spravilu lesa. Primer: koncentracija in način sečnje in izdelave lesa ločeno na iglavce in listavce ali celo na· posamezne vrednejše sorti- mente zmanjšuje obremenitev sestoja ter Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotrnejšo in ekološko sprejemljivejša tehnologijo dela pri pridobivanju !esa vlak, cest in rampnih prostorov. To vseka- kor prispeva k znižanju poškodb pri zbira- nju, vlačenju in rampanju tako na sestoju kot tudi na gozdnih tleh. Neposredno na spravilo lesa in njegove posledice pa vplivamo s pripravo dela ter s tehničnimi ukrepi. Z obojimi lahko prispe- vamo h gospodarnejšemu in ekološko spre- jemljivejšemu načinu dela. Navedimo neka- tere od njih. 2.1. Terenska priprava dela 2.1. Field Work Preparation Pri pripravi dela je potrebno v celoti opraviti terenski del priprave, ki se nanaša na predvidoma uporabljeno tehnologijo dela pri pridobivanju lesa. Smiselno in smotrno je ta del priprave dela zelo po- drobno opraviti, ker se vsaka improvizacija kasneje pri izvajanju del pokaže bodisi kot dodaten, nepotreben strošek, bodisi kot ekološka škoda, neredko pa kot oboje. V ta opravila zato vključujemo dovolj gosto in dobro vidno označitev STE, po kriterijih, navedenih že pri sečnji in izdelavi, ter označitev vlak1 vrvnih linij in tras za žične naprave. Označitve so namenjene kot do- bra in zanesljiva orientacija vsem sodelujo- čim v delovnem procesu pridobivanja lesa: organizatorjem proizvodnje ter izvajalcem sečnje in spravila pri določitvah smeri podi- ranja in spravila, hkrati pa z njimi določamo površine dovoljenega gibanja spravilnih sredstev ter omejujemo površine z znanim načinom (tehnologijo) in obsegom dela, itd. Glede na to pri pripravi dela označimo vse potrebno ali samo dopolnimo oznake obve- zno pred vsakim vračanjem s proizvodnjo v dani gozdni predel. 2.2. Zaporedje sortiranja 2.2. Sorting out Sequence Ugotovili smo že, da s sedanjo tehnolo- gijo dela hkrati zajemamo celotno lesno maso iglavcev in listavcev. To nam pre- obremenjuje sestoj, vlake, ram pne prostore in kamionske ceste. Z že omenjeno manjšo koncentracijo in načinom sečnje dosežemo razbremenitev celotnega tehnološkega pro- stora, ki je s pravilnim sredstvom pri spravilu lesa neobhodno potreben. Dodatno razbremenitev rampnih prosto- rov in kamionskih cest pa bi dosegli tudi z doslednim vrstnim redom sortiranja in ram- panja lesa za vsako STE. Napačno zapore- dje sortiranja in rampanja lesa na primer ugotavljamo pri sečnjah iglavcev v razvoj- nih fazah drogovnjaka z nizkim deležem hlodovine, ko hlodovino, čeprav je je med sortimenti najmanj, sortiramo na prvo, bliž- nje rampno mesto. :'!>e pogostejše pa so te napake pri sečnji listavcev v tistih STE, kjer prevladuje delež prostorninskega lesa - goli (drv). Tudi v tem primeru na prvo rampno mesto pogosto sortiramo hlodovi- no. Seveda ugotovitev velja tudi za vse stopnje mešanosti sestojev. Iz tega sledi, da količinsko najbolj zastopane sortimente vlačim o po cesti najdlje. Na kamionski cesti moramo vedno najprej sortirati in rampati sortimente oziroma mnogokratnike, ki jih je količinsko največ in čisto na koncu sorti- mente, ki jih je količinsko najmanj. S takim ukrepom skrajšamo spravilne razdalje, spravilo lesa postane gospodarnejše, po- škodbe na kamionskih cestah in ob njih pa manjše. Ker so poškodbe na rampnih prostorih tako drevja kot kamionskih cest pogoste in po pravilu velike, se kaže tudi potreba po obveznem obeleževanju in pripravi rampnih prostorov. S tem nekaj žrtvujemo zato, da na drugi strani znatno več obvarujemo. 2.3. časovno načrtovanje izvedbe spravila lesa 2.3. Time Planning of Wood Skidding Pomembna prvina priprave dela je tudi časovno načrtovanje izvajanja del pri prido- bivanju lesa. Z njim skušamo v čim večji meri zajeti željene vremenske pogoje za izvedbo del. čas izvedbe del je manj po- memben pri sečnji in zelo pomemben pri spravilu lesa. Danes ga pogosto preveč zanemarjamo. Na primer v STE. kjer smo predvideli spravilo po ravnem ali celo nav- zgor, moramo izvajanje del planirati v ča­ sovnem obdobju, v katerem je velika verjet- nost, da bodo vlake suhe ali zmrzle. Znotraj tako izbranega obdobja za izvajanje spra- vila lesa pa moramo ))izkoristiti trenutek<(, ko ti pogoji zanesljivo obstajajo. Jasno je, Gozd V 51, 1993 65 Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotrnejšo in ekološko sprejemljivejša tehnologijo dela pri pridobivanju lesa da tudi na tak način izbrano obdobje in >>trenutek« ne zagotavljajo vedno optimal- nih pogojev za izvajanje spravila lesa, za- nesljivo pa se ta verjetnost pomembno poveča. Tako izveden postopek dela ima vsaj dve ugodni posledici: - suhe ali zmrzle vlake in kamionska ~esta so znatno nosilnejše, zato so po- skodbe na njih manjše, učinki pa praviloma večji; - skupna gospodarnost spravila lesa, upoštevajoč ekološki in stroškovni vidik, je pomembno večja. 2.4. Volumen (teža) skrojenih mnogokratnikov oziroma sortimentov 2.4. Volume (Weight) of Bucked Multiples or Assortments Znani prodajni pogoji in znana tehnolo- gija dela pri pridobivanju lesa določajo po- leg drugega tudi optimalno krojenje lesa po kakovosti in volumnu mnogokratnikov ozi- roma sortimentov. Zlasti pogosto se srečujemo s preti ravan ji pri volumnih sortimentov, kar zahteva za- radi omejene moči nakladal ne naprave pre- rezovanje na kamionski cesti. Tu moramo zato pri nakladanju, običajno v časovni stiski, ponovno opraviti dolžinsko izmera in prerezovanje, kar bi sicer sekač opravil pri krojenju. Poleg tega pa zaradi že opravlje- nega spravila lesa prerezujemo sortiment, ki je po obodu obdan z vsaj nekaj blata in zemlje. Taki, po volumnu predimenzionirani kosi, zelo neugodno vplivajo tudi na spra- vilna sredstva (okvare!) pa tudi na tla in sestoj. Vse to pomeni dodatne stroške in nepotrebne preobremenitve okolja in stroja. Zato je največji še sprejemljivejši volu- men oziroma teža posameznega kosa do- ločen z BO% kapacitete v okviru tehnologije dela uporabljenega najšibkejšega stroja ali naprave. To pomeni volumen enega kosa do največ 1,00 m3 pri bukovini (listavcih) oziroma 1,20 m3 pri iglavcih. Krojenje in prerezovanje takih mnogokratnikov ozi- roma sortimentov mora dokončno opraviti sekač pri sečnji in izdelavi lesa. 66 GozdV 51, 1993 2.5. Izbira spravilnih sredstev 2.5. The Selection of Adequate Means Znotraj izbrane tehnologije dela pri spra- vilu lesa (spravilo s traktorji ali spravilo z žičnimi napravami) je zelo pomembna pra- vilna izbira spravilnega sredstva. Raziskave kažejo (REBULA 1985c), da terenske re- liefne in geološke okoliščine v Slo;eniji dopuščajo smotrno spravilo s traktorji na okoli 78-80%, pri Gozdnem gospodarstvu Postojna pa celo prek 96% površine vseh gozdov. Zato je pravilna izbira traktorja kot spra- vilnega sredstva zelo pomembna. Poleg ekološkega in ergonomskega vidika je go- tovo zelo pomemben stroškovni vidik. Od- govor o stroškovni konkurenčnosti posame- znega traktorja v konkretni STE dobimo le z optimiziranjem stroškov spravila lesa. Ob dani strukturi traktorjev z optimiziranjem ugotavljamo najnižji skupni potreben stro- šek spravila lesa za revir, gozdni obrat ali gozdno gospodarstvo z določeno vrsto trak- torja kot spravilnega sredstva v STE. Možne pa so tudi simulacije s poljubnim številom različnih vrst traktorjev. Optimizira- nje takega stanja nam glede na terenske in sestoj ne razmere ponuja odgovor v obliki dolgoročnejše optimalne strukture po trak- torjih. To paje ob obstoječi strukturi traktor- jev zelo pomemben dejavnik za odločanje o nabavi vrste in tipa novih traktorjev, ko se pač pokaže potreba po zamenjavi. Zato je optimiziranje stroškov spravila lesa zelo pomemben dejavnik operativnega in tudi dolgoročnejšega zniževanja skupnih spra- vilnih stroškov na vseh nivojih. 2.6. Količinske izgube lesa 2.6. Quantity Losses of Timber Čeprav v mnogo manjši meri kot pri sečnji, lahko tudi pri spravilu lesa prihaja do količinskih izgub lesa. Najpogosteje so v njo zajeti drobni sortimenti, ki smo jih s sečnjo in izdelavo zajeli, pri spravilu lesa pa opustili. Tako niso vključeni v oddajo lesa in blagovno proizvodnjo, kar v končni posledici zahteva posek drugih stoječih dre- ves. Količina izgub je v obratnem sora- zmerju s kakovostjo izvajanja kontrole pri operativnem vodenju del. Pri zelo slabi Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotrnejšo in ekološko sprejemljivejše tehnologijo dela pri pridobivanju lesa kontroli izvajanja del ostanejo včasih nes- pravljeni celi deli težje dostopnih in spra- vilna zahtevnih STE. 3. PREVOZ IN PREKLADANJE LESA 3. TRANSPORTATION AND RELOADING OF TIMBER Današnje stanje na področju oddaje in prodaje lesa postavlja drugačne zahteve tudi v fazi prevoza lesa. Znatno se je povečalo število odjemalcev (kupcev), ki so praviloma manjši, z ožjim ali zelo ozkim proizvodnim programom in s tem zelo na- tančnimi zahtevami glede dimenzij sorti- mentov. še posebej je zmanjšana možnost prodaje mnogokratnikov. Najbolj jasno pa se v zadnjih treh letih odraža stopnjevanje zahtev na področju kakovosti gozdnih les- nih sortimentov, ki se bodo v naprej, to lahko pričakujemo, še stopnjevale. Zato so nekatere prilagoditve potrebne tudi pri pre- vozu lesa. 3.1. Zniževanje obremenitev rampnih prostorov 3.1. Loading Ramp's Load Decreasing Razen z ukrepi pri sečnji in izdelavi ter spravilu lesa, s katerimi znatno zmanjšamo obremenitev rampnih prostorov, lahko k temu dodatno prispevamo tudi z usklajenim odvozom lesa. Pri vse večjem deležu pro- izvodnje za znanega kupca lahko z usklaje- nim odvozom vzdržujemo v pretežni meri trajno minimizirano optimalno zalogo ključ­ nih sortimentov na kamionski cesti. To pa omogoča stalno možnost rampanja vseh vrst sortimentov na križišču vlake s kamion- sko cesto najbližjem rampnem prostoru, ob vzdrževanju optimalne zaloge za smotrn odvoz lesa. Tudi tu so učinki pravilno vo- dene proizvodnje ekološki in stroškovni. 3.2. lzraba prevoznih kapacitet 3.2. The Utilization of Transportation Capacities Za gozdarstvo, ki je še vedno delovno intenzivna panoga, so naložbe v sodobne kamione relativno visok investicijski stro- šek. Zato je prav, da so te drage naprave čim bolj izrabljene. To lahko dosežemo s povečanjem deleža polnih voženj oziroma z večjo stopnjo optimiziran ja prevozov lesa. To pa pomeni več programiranega dela ter discipline in razen komercialnih zahtev, ni- kakršnih slučajnosti. Seveda bi k večji izrabi kapacitet prispevalo tudi delo v podaljšani izmeni ali celo v dveh izmenah. Temu se tudi dolgoročno najbrž ne bomo mogli izog- niti, čeprav bo to zahtevalo pomembne organizacijske spremembe (dva šoferja za- dolžena za en kamion ali trije za dva kamiona je danes skoraj nerazumljivo za gozdarstvo), predvsem pa spremembo mi- selnosti kot glavnega problema skoraj vseh nivojev. 3.3. Vrste GTK (gozdarskih transportnih kompozicij) za prevoz lesa 3.3. The Types of Truck Compositions for the Transportation of Wood Pretežno neposredna oddaja lesa porab- niku in povečano število odjemalcev za- hteva vse manjše število sortimentov v enem kamionskem tovoru. Tudi lesno pre- delovalna industrija (mehanska in kemična) večjih kapacitet (npr. Krško) vse pogosteje izraža zahteve po vse bolj enovitih tovorih. To je razumljivo, saj jim tovor celuloze vseh kakovostnih razredov (brusni les, celulozni les 1., 11., 111. kakovostnega razreda, manipu- lativni les) povzroča visoke manipulativne stroške. Enoviti tovori zahtevajo torej še bolj specializirane GTK na eni strani, na drugi pa omogočajo ob dodatno vloženem delu (cepljenje manipulativnega lesa) kako- vostni in vrednostni preskok (iz manipulativ- nega lesa dobimo celuloze l. kakovostnega razreda). Sedanje GTK so v glavnem prirejene za prevoze dolgega (nad 6 m) lesa, kar je pri današnjih tržnih razmerah vsaj delno ne- ustrezno. Zato bomo morali določen del GTK tehnološko prilagoditi tako, da bo. možno z njimi racionalno opravljati nepo- sreden odvoz krajših sortimentov (dolžine 3-6m) in prostorninskega lesa (cepljena celuloza iglavcev in listavcev ter drva listav- cev). 3.4. Količinske izgube lesa 3.4. Quantity Losses of Timber Te so pri prevozu v povprečju še manjše GozdV 51, 1993 67 Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotrnej!io in ekološko sprejemljivej!io tehnologijo dala pri pridobivanju lesa kot pri spravilu lesa. Pojavljajo se ob za- ključku proizvodnje nekaterih delovišč, predvsem ob nizko frekventnih (slepih) ka- mionskih cestah. Vendar pa moramo poleg . količinske in vrednostne izgube, ki ju mo- ramo ob opustitvi odvoza nadoknaditi s posekom drugih dreves, upoštevati, da je ta les že obremenjen s celotnimi stroški sečnje in izdelave ter spravila lesa. Zato je vsaka opustitev odvoza nesprejemljiva. 4. OSTALI UKREPI 4. OTHER MEASURES Med ostalimi ukrepi naj na kratko pouda- rimo nekatere ugotovitve, ki jih literatura obširno navaja, in se nanašajo na potrebno oziroma optimalno gostoto vlak in kamion- skih cesi ter na nekatera sodobna spozna- nja pri uporabi mehanizacije in delovnih strojev. Nepoznavanje teh ugotovitev in spoznanj v preteklosti je vodilo do napačnih odločitev, katerih posledice je možno z novimi spoznanji znatno omiliti. 4.1. Gostota omrežja vlak in kamionskih cest 4.1. The Density of Skid Trail and Truck Road Network Vsaka, še tako skrbno zgrajena vlaka ali kamionska cesta pomeni poseg v prostor, ki ima med drugimi tudi ekološke posledice. Glede na to je gostota omrežja vlak in kamionskih cest najpomembnejši vplivni dejavnik obsega ekoloških posledic. Ob- staja torej neka optimalna gostota, ki, upo- števajoč še mnoge druge vplivne dejavnike, temelji na spoznanjih, ki jih na kratko nava- jamo. - Z gostitvijo vlak skrajšujemo razdaljo zbiranja, ki najmočneje vpliva na učinek in strošek pri zbiranju lesa. Vendar optimalno gostoto dosežemo že v trenutku, ko so stroški zbiranja, gradnje in vzdrževanja vlak ter škode v gozdu in na tleh minimalni. Iz tega sledi, da je optimalna razdalja zbiranja lahko celo 2-3 krat daljša, kot jih danes marsikje ugotavljamo pri proučevanju spra- vila lesa (REBULA 1984). Glede na to, terensko pripavo dela na delovišču, kjer so vlake pregoste in že zgrajene, opravimo tako, da obeleževanje zanesljivo nepotreb- 68 GozdV 51, 1993 nih vlak opustimo. S tem naj bi dosegli trajno smotrnost potrebne tehnološke po- vršine dovoljenega gibanja izbranega spra- vil nega sredstva . - Z gostitvijo cest do 17 miha zelo hitro krajšamo spravilno razdaljo (REBULA 1985b), ki najpomembneje vpliva na učinek in strošek vlačenja lesa. Nadaljnja gostitev cest ima na krajšanje spravilne razdalje neznaten vpliv. Optimalna gostota cest je torej v glavnem določena z najmanjšo vsoto skupnih stroškov vlačenja, gradnje in vzdrževanja cest ter škode v gozdu in na tleh. Gostitve prek 2Q-25 m/ha so zato le izjemoma utemeljene (npr. zaradi dejavni- kov zunaj gozdarstva). 4.2. Gradnja vlak na težkih terenih 4.2. The Building of Skid Trails on Difficult Terrains Čeprav je gradnja vlak v ekološkem po- gledu neugoden poseg v prostor, posebej poudarjamo primer, ko z vlakami pomem- bno zmanjšamo poškodbe, tako pre- ostalega drevja kot samih tal. Gre za strme in zelo strme terene, kjer ročno spravilo spremenimo v spravilo s traktorjem. Premik sortimentov je pri ročnem spravilu prepu- ščen naključju, zato ni čudno, če so ugoto- vili po končanem spravilu lesa tudi 50% in več poškodovanega drevja (KRIVEC 1975). Izgradnja vlak ima v takih primerih ugodne ekološke in stroškovne učinke. 4.3. Optimalna moč strojev 4.3. Optimal Machjne Power O tem, kakšna je optimalna moč strojev, ki jih uporabljamo v gozdarstvu pri različnih opravilih, nimamo točnih odgovorov. Ugoto- vitev v znatni meri drži tudi za nekatere dejavnosti zunaj gozdarstva. Razpon moči traktorjev, ki jih uporabljamo pri spravilu lesa, ali kamionov pri prevozu lesa, je velik, lahko celo nekajkraten pri istih ali zelo podobnih pogojih dela. Profesionalna, torej trajna raba te mehanizacije vsekakor potre- buje tovrsten odgovor. Med delom pridob- ljene izkušnje in spoznanja lahko strnemo v naslednje ugotovitve: 1. Moč na strojno enoto v gozdarstvu pri spravilu lesa in kamionskih prevozih lesa, Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotmejšo in ekolo.!lko sprejemljivej.!lo tehnologijo dela pri pridobivanju lesa pa tudi v kmetijstvu in gradbeništvu pri opravljanju istih ali podobnih vrst del, po- staja vse večja. Moč današnjih strojev je znatno večja kot strojev iste vrste pred 20 ali 30 leti. 2. Dobra in temeljita priprava dela zago- tavlja pri uporabi močnejših strojev manj poškodb na gozdnih tleh in v sestoju. Ugo- tovitev velja tako za traktorje pri spravilu lesa kot za buldožerje, ki jih uporabljamo pri gradnji cest in vlak. 3. Glavni omejujoč in zelo pomemben vplivni dejavnik pri izbiri stroja je njegova velikost. Iz nje izhaja pomembno razmerje med velikostjo in močjo stroja. V obsegu dane, v naprej določene velikosti stroja, je vedno pravilno izbrati najmočnejši razpo- ložljiv stroj. Večja moč stroja omogoča, da stroj obra- tuje skoraj izključno v optimalnem območju delovanja stroja, torej z nizkimi obremeni- tvami. Posledice tega se odražajo v zelo redkem spodrsavanju koles, ki pri spravilu lesa tla in koreninski sistem ob uporabi šibkejših strojev pogosto močno poškoduje- jo. Zaradi majhnih obremenitev je na enoto učinka znatno manj tudi okvar in s tem zastojev, manjša pa je tudi poraba goriva. Visoka zanesljivost obratovanja se kaže tudi v manjšem potrebnem številu strojev za znani obseg dela. Manjša poraba goriva in manjše število strojev pa pomenita tudi manjšo obremenitev okolja z izpušni mi plini in ropotom. Manjše število visoko zaneslji- vih strojev zahteva tudi manjše število za- poslenih. Vendar posamezne faze pri prido- bivanju lesa- prevozi in skrajni (zahtevni) pogoji dela pri spravilu lesa z zgibnimi traktorji - omogočajo in zahtevajo uporabo visoko profesionalnih in dragih strojev. Smotrnost uporabe in vsaj delno ohranjeva- nje števila zaposlenih pa bi povečali in dosegli, če bi podaljšali dnevno uporabo teh strojev. To pomeni delo v dveh ali vsaj v podaljšani izmeni. Na ta način bi delno tudi znižali trajno potreben investicijski stro- šek na zaposlenega. Iz zgornjih ugotovitev lahko povzamemo, da je večanje moči strojev določenih (mak- simalnih) dimenzij v obratnem sorazmerju z nastalimi škodami in stroški na enoto učinka. Temeljni predpogoj za resničnost te trditve pa sta seveda ustrezna priprava dela in zelo čutno vodenje delovnega pro- cesa pri pridobivanju lesa. Nabava novih strojev in opreme mora poleg že navedenega temeljiti še na: - ergonomski primernosti strojev, ki naj omogočajo dolgo optimalno delovno spo- sobnost strojnika in pomembno znižujejo neposredne in režijske stroške delavca (bolniške, invalidnost, invalidske upokoji- tve); - uporabi sodobnih kolesnih verig brez podkev in traktorjev s hidrostatičnim poga- nom - kombinacija obojega pomeni mini- malno spodrsavanje pogonskih koles in s tem mnogo manjše poškodbe tal in sestaja; - obvezni (ob priznanem nadomestilu predpisani) uporabi BIO olj (v naravi v kratkem času razgradljivih) za mazanje ve- rig pri motornih žagah in tudi za motorna olja. 5. SKLEP 5 CONCLUSION 1. Izbira tehnologije dela pri pridobivanju lesa v pogojih sonaravnega gospodarjenja in vse bolj ostrih ekoloških omejitev je vsekakor zahtevna. še zahtevnejša je v teh pogojih pravilna izvedba del, ki mora zane- sljivo zagotavljati uresničevanje gozdnogo- jitvenih ciljev. Zato nas lahko odločitev o možni vključitvi naključnih izvajalcev del v gozdu pripelje do neželjenih posledic. 2. Ključna prvina za izbiro ustrezne teh- nologije dela in za pravilno izvedbo del je kompleksna dolgoročna (kadrovska, teh- nična, tehnološka, usklajevalna, ekonom- ska) priprava dela na eni in zelo podrobna operativna priprava dela (nič ne prepu- ščamo naključju) na drugi strani. Pri obeh, zlasti pa pri slednji, opažamo v zadnjem času preveč nedopustnih poenostavitev in improvizacij. Posledice takega stanja se odražajo v povečanih škodah v okolju, v katerem izvajamo našo dejavnost, in (nepo- trebno) povišanih stroških proizvodnje. 3. Za čim boljšo izrabo lesa je najodločil­ nejša prva faza pridobivanja lesa, t. j. seč­ nja in izdelava. Količinske izgube lesa, ki so tu lahko posledica previsokih panjev, Gozd V 51, 1993 69 Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotrnejšo in ekološko sprejemljivejša tehnologijo dela pri pridobivanju lesa napačnih nadmer, prelomov in premajhne izrabe v vrhovih ni več možno odpraviti ne pri klasičnem načinu dela in ne s tehnologijo dela, ki vključuje dodelave na CMS. Količin­ ske izgube pomenijo tudi zanesljivo ekolo- ško in vrednostno neugodne posledice. 4. Obračunavanje opravljenega dela, predvsem spravila lesa, ki temelji samo na oddani količini lesa, je neustrezna poeno- stavitev, ki poleg naštetih količinskih izgub dopušča še: neposekano od kazan o drevje, posekana drevje in nespravljen les, pose- kan in spravljen ter neodpeljan les. Tudi to v končni posledici pomeni poleg drugega (neustrezne količinske in delovne eviden- ce), vsaj nepotrebno povečanje neugodnih ekoloških in stroškovnih učinkov. 5. Zelo pomembna dejavnika z velikim stroškovnim in ekološkim učinkom sta po- stala tudi izmera in določanje kakovosti lesa pri oddaji različnim porabnikom. Zaradi možnih nepravilnosti so količinske in zlasti vrednostne izgube lahko tako velike, da jih ne moremo nadomestiti z nobeno raciona- lizacijo znotraj uporabljene tehnologije dela pri pridobivanju lesa. 6. Iz naštetega lahko zaključimo: ko se odločimo, da bomo drevo iz gojitvenih raz- logov, ki temeljijo na stanju gozdov in postavljenih gozdnogojitvenih ciljih, odka- zali in posekali, potem ga moramo količin­ sko in vrednostno skrajno optimalno izrabiti. Če ne delamo tako, moramo za enako količino prodanega lesa odkazati in pose- kati nova, prav pogosto zdrava in vitalna drevesa. Ves tako posekan les je obreme- njen z dvojnim stroškom celotnega procesa pridobivanja lesa. 7. Področij za nenehne izboljšave je v proizvodnem procesu pridobivanja lesa ve- liko. Delo pri pridobivanju lesa je potrebno izboljševati tako v družbenih (državnih) kot v zasebnih gozdovih. To je tudi nacionalni interes. Podane količinske in vrednostne izgube, ki lahko v skrajnosti vseh neugodnih dejav- nikov skupno znatno presežejo 5% količine oziroma vrednosti lesa, služijo bolj kot pod- laga za presojanje. Poglavitni namen je v spoznanju, da so vsaj nekateri od naštetih problemov prisotni v manjšem ali večjem 70 GozdV 51, 1993 obsegu povsod in da jih pri opravljanju delovnih zadolžitev skušamo odkrivati, opa- zovati ter spremljati, presojati in ukrepati. Namreč, količinske in vrednostne izgube, ki se gibljejo v obsegu 5 %, pomenijo že najmanj polovico stroškov sečnje in izdela- ve. Obseg izgub pa se lahko ob pomanjkljivi pripravi dela in površnemu vodenju pro- izvodnje še znatno poveča. S pravilnim načinom dela bomo ob enaki količini prodanega lesa (posekanega števila dreves) dosegli večji denarni (gospodarski) učinek, oziroma bomo morali za dosego ustreznega denarnega učinka posekati manjše število dreves. To pa je rezultat, ki zagotovo ni brez ekološkega učinka. Vse omenjene ekološke in stroškovne učinke je možno praviloma doseči ob enaki količini vloženega proizvodnega dela in nespremenjenem številu operativno tehnič­ nega kadra. RELEVANT POSSIBILITIES FOR A MORE ECONOMICAL AND ECOLOGICALLY BETTER WORK TECHNOLOGY IN WOOD PRODUC- TION Summary The basis of a successful economical and ergonomically appropriate work technology in wood production is cutling-skidding or cutting- transportation plans. Under the conditions of em- phasized naturalistic managing, which is being practiced in Slovenia and is based on a free silvicultural technique to which silvicultural rota- tion age or clearcutting system is alien, cutting transportation planning (CTP) is even more im- portant and also very demanding. Cutting transportation planning includes all three phases of wood production: cutting and preparation, skidding and wood transportation. 1. CUTTING AND PREPARATION OF FOREST TIMBER ASSORTMENTS The area of a cutling-transportation unit (CTU) is defined by the quantity of the timber marked. The scope of work in one unit should not exceed the quantity which is prepared by two workers (a cutting unit) in a month. ln Slovene conditions, this means about 200-400 m3 in a CTU. High cutting concentrations (50 and more m3/ ha) must be omitted except for exceptional cases. Finally, this is a sign of extensive managing with forests, for Which there is no reason with practical- lly entirely accessible forests by roads and above all skid trails. Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotrnejšo in ekološko sprejemljivejša tehnologijo dela pri pridobivanju lesa Business outlooks and a known buyer are becoming the criteria for the setting of the beginn- ing of the cutting, as well as of the quality, quantity and timber sort. The purpose of this is not to adapt tree marking to an individual buyer. Tree marking must be performed in advance and in stock of at !east one year. It is based on definitions of managing units' plans as well as detailed silvicultural and cutting-transportation plans. Yet in tree marking as many reliable data as possible must be acquired, on the basis of which succes- sful marketing will be possible. The timber working quality and the utilization of timber in the cutting and preparation of assort- ments are important elements of the production process in wood production which have to be included into work preparation and introduced into cutting-transportation planning. Performance efficiency depends on the quality, accuracy, promptness and the control in the carrying out of all elements of the production process. Besides that, appropriate bucking and the defining of quality classes have a strong influence on the financial yield of wood assortments' marketing. Successful and effective marketing also depends on esthetic image of the manufac- tured product. ln each forest managing enterprise 1 to 2 cutting transportation units (15G-250 m3 per forest enterprise) have been defined, in which all multi- ples and assortments have been classified with- out marking according to quality classes on the basis of the former JUS standard. Then the quality structure of the timber which had been given to a buyer has been established for the same cutting transportation units. The compari- son of both structures has shown that asa whole and on the average timber was sold at a lower quality than it was established under the above mentioned standard. Timber Utilizatian Timber utilization in cutting and preparation of assortments is the activity which can make worse the marketing efficiency as regards the quantity. lndirectly, this influence is also transferred to the forest because a greater quantity of felling cut expressed in the number of trees for the same market mass is required due to low utilization. Quality losses can be of different origin; some of the important ones are: 1. Too High Stumps The [lleasurings performed in the past years (ZAPUSEK 1982) and the presen! state of the performing of cutting work as well as the prepara- tion of assortments enable the estimate that 600 to 1300 m3 of timber per 100.000 m3 of net felling cut is left in the forest (on the stump) due to too high stumps. The datum refers to state forests. ln private forests these quantities are much high- er. 2. lncorrect Overmeasures Greatest quantity losses due to incorrect over- measures occur first of all with log-wood, which holds true of coniferous trees as well as of deciduous trees. The losses occurring due to incorrect overmeasures are relatively high as regards the quantity and the value. A past re- search of qua[!tity losses due to incorrect over- measures (PISEK 1982) showed that they are similarto quantity losses due to too high stumps. 3. The Utilization of Timber Mass of a Tree on a Trunk, in Tops and Branches There are severa! reasons for a lower quantity utilization of timber mass of a tree on a trunk and branches in cutting and preparation of forest trees. Certainly, one of them is frequent incorrect selection of the felling direction the result of which is one or more breaks when a tree falls. The second reason for a lower quantity utiliza- tion of the timber mass of a tree is the omltting of the preparation of assortments in tops already at the diameter of 15cm or even more. It is difficult to exactly establish this loss because no corresponding measures have been performed so far. It is estlmated that the quantity Joss amounts to approximately 1000 m3 at 100.000m3 of net felling cut. The total quantity loss with the net felling cut of 100.000 m3 due to too high stumps, incorrect overmeasures and too low uti~ lization of timber mass varies from 2800 to 4700 m3 • Undoubtedly, quantity losses in private forests are higher than those in state forests. Yet the following fact has to be emphasized: at the lowest quantity of these losses, i.e. at about 3000 m3 per 100.000 m3 of net felling cut in finished working sites it might evade one's atten- tion that it is the maHer of low utilization of timber mass according to all the stated criteria. It is quite logical that quantity losses have financial consequences. Clearly enough, the fi- nancial loss must be calculated at the average selling timber price at the !east. The quantity of timber which was left behind in too high stumps, in incorrect overmeasures and utilizable "rests" (tops, breaks, branches) can only be substituted for by (unnecessary) felling cut of other stili growlng (some of the also healthy and vital) trees. Additionally, the quantity of timber resulting from incorrect overmeasures is also charged by the costs of cutting, skidding, reloading and transpor- tation of timber. On the basis of the above facts a conclusion can be made that the quantity loss due to all the stated reasons varies between 2.8-4.7% and the corrresponding value loss from 3.2-5.5% if the average selling price and additional costs of wood production for the quantities in incorrect overmea- sures are taken into consideration. 2. WOOD SKIDDtNG The realization of the measures in cutting and preparation of timber is also reflected in the state Gozd V 51, 1993 71 Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smotrnejšo in ekološko sprejemljivejša tehnologijo dela pri pridobivanju lesa in wood skidding. There are, however, also mea- sures which have influence only on the state and the consequences in wood skidding itself. Some of them are the following on es: Field Work Preparation Within the work preparation it is necessary to entirely perform the field part of the preparation which refers to the anticipated applled work tec- hnology in wood production. It is wise to carry out this part of work preparation in detail because each improvisation turns out later in the work performing either as an additional, unnecessary expenditure or as a form of ecologic damage and frequently as both. Therefore, these jobs include dense and well visible demarcation of a working- transportation unit under the criteria stated al- ready in the cuHing and preparation phase, the demarcation of skid trails, hauling rope lines and pilot lines for cable yarding systems. Sorting Sequence On a truck road those wood assortments or multiples which are the most numerous have to be first sorted out or leveled and finally those which are the !east numerous. By such a measure skidding distances become shorter, wood skidd- ing becomes more economic and the damage on truck roads and besides them is smaller. Time Planning of the Per1orming of Wood Skidding An important element of work preparation is also time planning of the performing of work in wood production. Thereby the most favourable weather conditions for the performing of work are tried to be atatined. The time of the carrying out of work is not so important in cutling as it is in wood skidding. It is being neglected too much nowadays. For example, in a cuHing transporta- lien unit where the skidding is going to be carried out on flat ground or even upwards, the perfor- ming of work has to be planned for a time period when there is great probability that skid trails will be dry of frozen. Within thus selected period of the carrying out of wood skidding, the right mo- ment when such conditions really exist "must be ta ken advantage or. The Volu me (Weight) of the Bucked Multiples or Assortments Selling terms and the known work technology in wood production determine, besides other things, also the best bucking of timber by the quality and volume of multiples or assortments. Especially as regards the volume, exaggerations otten occur because of which the cutting on a truck road is required due to limited power of a loader machine. The Selection of Skidding Means Within the selected work technology in wood skidding (tractor- or cable yarding system skid- 72 GozdV 51, 1993 ding) the right selection of a skidding means is of great importance. The investigations have shown (REBULA 1985c) that regarding the field, relief and geologic conditions in Slovenia it is wise to skid timber by tractors in about 78--80% of all forest area. 3. TRANSPORTATION AND RELOADING OF TIMBER The present situation in the sphere of the disposal and selling of wood also set different demands in the phase of wood transportation. The number of buyers whose activity is of a smaller scala asa rule, with a narrow or extremely narrow production program and therefore with very precise demands as to the dimensions of assortments has risen a great deal. The economic management of this phase of wood production can be increased by: - the decreasing of the burdening of Jeveling ar eas, - a beHer utilization of transportation capaci- ties, - the selection of the right type of truck compo- sitions. The present truck compositions are mainly adapted for the transportation of long (over 6 m) wood, which is in view of the present conditions at !east partly inadequate. Consequently, a cer- tain part of truck compositions will have to be technologically adapted in such a way that econo- mical performing of direct removal of shorter timber assortments (of 3--6m) and cordwood (eleti celllulose of coniferous and deciduous trees and firewood from coniferous and deciduous trees) will be possible. 4. OTHER MEASURES Optima! Density of Skid Trail and Truck Road Network Each skid trail or truck road, even though carefully built, represents the interference with the space, which has, among other things, also ecologic consequences. There also exists the optima! density which can already be attained at the moment when costs of collecting, building and maintaining of skid trails as well as those for forest and ground damage are minimal. Optima! Machine Power There are no precise answers to the question what the optima! power of the machines which are used in different phases in forestry is like. Experience and knowledge gained during the work have shown that the major inhibiting a.nd highly influential factor in the selecting of the appropriate machine is its size. There from the important ratio between the size and power can be deducted. Therefore it is always correct to choose the most powerful machine available Franc FURLAN: Aktualne možnosti za smolrnejšo in ekološko sprejemljivejša tehnologijo dela pri pridobivanju lesa within the scope of the same size which is, however, determined in advance. Greater power of a machine means almost exclusively the ope- ration within the optima! machine's working range, that is with low loads. The consequence of this is very rare slipping of wheels which severely damage the ground and root system when weaker machines are used in wood skidding. Due to low loads, breakdowns per effect unit are much less frequent, which hold also true of delays, and fuel consumption is correspondingly smaller, too. LITERATURA 1. Furlan, F., 1980. Sestavljanje podrobnega načrta za gojitev, sečnjo in transport pri Gozdnem gospodarstvu Postojna. GozdV. Ljubljana (1980), 2, s. 67-79 2. Furlan, F., 1988a. Gradnja vlaJe stroškovni in ekološki problem. GozdV. Ljubljana (1988), 4, s. 169-173. 3. Furlan, F., 1988b. Optimizacija spravila lesa na TOZD gozdarstvo Snežnik v letu 1988. Seminarska naloga. Cerknica (1988). 4. Furlan, F., 1992. Nekateri dosedanji za- ključki o sortimentaciji pri Gozdnem gospodarstvu Postojna. Tipkopis. Postojna (1992). 5. Gašperšič, F., 1985. Gozdnogospodarsko načrtovanje kot skrbnik in usmerjevalec stabilno- sti pri gospodarjenju z gozdovi. Gozdarski študij- ski dnevi. Portorož - 1984, s. 36-42. 6. Južnič, B., 1991. Tehnologija in gospodar- nost pobiranja slučajnih pripadkov kot posledica sušenja jelke. Magistrska naloga. Ljubljana (1991). 7. Krivec, A., 1975. Racionalizacija delovnih procesov v sečnji in izdelavi ter spravilu lesa glede na delovne razmere in poškodbe. Zbornik gozdarstva in lesarstva 13. Ljubljana (1975). 8. Krivec, A., 1979. Proučevanje traktorskega spravila lesa. Strokovna in znanstvena dela 65. Ljubljana (1979). 9. Košir, B., 1985. Poškodbe sestojev pri sečnji in spravilu lesa. Gozdarski študijski dnevi. Portorož- 1984, s. 93-100. 10. Lipoglavšek, M., 1980. Gozdni proizvodi -učbenik za študij gozdarstva. Ljubljana (1980). 11. Lipoglavšek, M., 1991. Ergonomija v go- zdarstvu. Učbenik. Tehniška založba Slovenije. Ljubljana (1991). 12. Mlinšek, D., 1985. Teoretska izhodišča stabilnosti v gozdarstvu - ekološka stabilnost. Gozdarski študijski dnevi. Portorož - 1984, s. 20-25; 13. Pišek, F., 1982. Analiza nad mer in kroj enja lesa na TOZD Snežnik. Izdelek za strokovni izpit. Postojna (1982). 14. Rebufa, E., 1984. Kofika naj bo razdalja zbiranja. GozdV. Ljubljana (1984), 10. s. 39&-401. 15. Rebu la, E., 1985a. Koncentracija sečenj in stabilnost gozdarstva. Stabilnost gozda v Sloveni- ji. Gozdarski študijski dnevi. Portorož 1984, s. 83-92. 16. Rebula, E., 1985b. Vlačenje ali vožnja pri transportu gozdnih sortimentov? Strokovna in znanstvena dela 77. Ljubljana (1985). 17. Rebula, E., 1985c. Spravilo s traktorji v Sloveniji. Spominski zbornik gozdarstva in lesar- stva 26. Ljubljana (1985), s. 135-147. 18. Zadnik-Štirn, L., 1983. Operacijsko razi- skovanje. Biotehniška fakulteta. Ljubljana (1983). 19. Zapušek, F., 1982. Analiza višine panjev glede na izrabo lesne mase v družbenih in zaseb- nih gozdovih TOZD Cerknica. Izdelek za strokovni izpit. Postojna (1982). 20. Winkler, 1., 1986. Ekonomika gozdarstva (študijsko gradivo). Ljubljana (1986). Rojstvo nove gozdne prometnice (foto: Janez Slavec) GozdV 51, 1993 73