)o\ f©, V četertik 17. mal. (ravna. jEvmiauja služba božja in pobožne se ge. Človeku je želja perrojcna, de svoje znotranje misli in občutljejc tudi zunaj pokazati in v zvuna-njih znauinjib razvidne storiti si perzadeva. Ta na-turni nagon pa tudi naturua potreba, ki se od člo-veškiga bistva nikakor odločiti nc da in nc sme. je vodila našo sv. cerkev, de je toliko svetili obredov in pobožnih šeg vpeljala, de človek za vsako svojo duhovsko potrebo in, tako rekoč, tudi za vsaki /.notranji sveti občutljej že ludi zvuiianjc vidno znamnje v sv. cerkvi najde. Le po tem načinu bo pa tudi še le mogoče, dc kakor je celi človek za Boga vstvarjen. tudi celi človek Bogu čast in hvalo daja: znotraj s svojim duhani, z v u naj s svojim telcsam. Lc če obojno storimo, še le dopol-nujemo Kristusov nauk. ki gaje Samarianski ženi dal, de morajo pravi molči Boga moliti v duhu in v resnici. Scer sc ravno teli Kristusovih besedi zaničevavci sv. obredov in pobožnih cerkvenih šeg in pa mlačni Kristjani, kteri so prelčni in prepre-vzetni v cerkev hoditi, v zagrinjalo svoje mlačnosti in brezbožne modrosti poslužijo, ter pravijo: ,.Če-mii jc z v u n a n j a s I u ž b a b ožja ? čemu per molitvi klečati? v procesije hoditi? čcmii postiti se? čenui toliko dragiga kinča v cerkvah i. t. d.? Ali ni Kristus učil, dc moramo Hoga v duhu moliti?" Pa ti visokoučeni možje pozabijo, de Kristus ni kar učil, v duhu moliti, ampak de je tudi za-povedal v resnici moliti. Vsak pa ve, de je resnica laži nasprot postavljena. Laž pa je, de človek zgol duhovsko naturo ima, zakaj on ima ravno tako bistevno tudi telesno; laž je tudi, dc bi zadosti bilo, ako človek le s svojim duh a m Bogu čast skaže, zakaj tudi naše telo je in živi flod milosti božje'*, spodobi se tedaj, de se tudi telo pred Bogam, svojim stvarnikam in ohranite-lam poniža in mu spodobno čast skaže. Le takrat kadar po tem načinu molimo znotranje in z v u-nanje, molimo po Kristusovim nauku v duhu in v resnici. De je to naše razlaganje od molitve z duhani keršanstva popolnoma v soglasji, nas prepričajo vse strani sv. pisma, posebno pa izgled Kri- stusov. Kristus namreč ni bil kar Bog. ampak je bil tudi pravi človek: tudi pravi človek je bil on Kristus, to jc : od Boga niaziljeiii (Id rešen i k človeštva. Bavno zato pa ni on kar v duhu. tedaj po z n o t ra n j c svojiga Očeta častil, ampak kakor človek je tudi po telesno Očetu čast skazoval. ter se je od rojstva do svoje smerti vsim obredam Shod-nice podvcrgcl, pa tudi v svoji cerkvi zviiiianjo službo božjo vpeljal. Ze osmi dan se je dal ob— rezati (Luk. 2. 21.): štirdeseti dan so ga v tem-pelnu darovali in kakor pervorojeniga odkupili ( Luk. 2, 22—24. ): \ reki Jordanu se jc dal kerstiti ( Mat. 3. 13 — 17.): ob velikih praznikih jc hodil na d a I j n o božjo pot v Jeruzalemski tem pel. (Luk. 2, 42. — Sv. evangelist Janez pripoveduje še od treh drugih Kristusovih božjih potov v Jeruzalem. Jan. 2. 13. 5, I.- -7. 10.)*): pogosto, ko je molil, stoji pisano (Mat. 14, 19. — Jan. 11.41. — 17. I.), je svoje oči proti nehesaui povzdignil: na oljski gori je clo v molitvi pokleknil ( Luk "22. 4 1.) ** ): je še per zadnji večerji s svojimi apostelni sv. pesmi pel (Mat. 2(>, 30.) pogosto, ko evangelisti s J To naj si pesebno tisti modrijani in mlačni Kristjani zapomnijo ki pravijo, de ni treba v cerkev hodili, ampak tudi doma lahko molijo. To jc scer tudi lepo in potrebno: pa kakor jc Kristus tudi povsod in prav pogosto, mnogokrat clo cele nori molil, pa per vsim tem na te.mpel vendar le ni po/.abil. naj In tudi oni na cerkev iu na drugo cerkveno zapoved nikar ne pozabili. To naj bo posebno tistim v premislik ino izgled, kterim sc klcčanje per molitvi zdi nepotrebna reč, in kteri, bodi si v cerkvi ali per procesijah clo per nar svetejših opravilih: per povzdigovanji in per sv. žegnu stoje in ošabno svoje glave čez verno ljudstvo mole. kakor prazno k laso vjc na njivi. Pobožni kristjani pa ze od nekdaj, Kristusov izgled pusneniaje, per molitvi radi pokleknejo in sc tako pred ISogam kakor grešnike in spokornike spoznajo. To naj bi per perložnosti tisti gosposki in kmečki bahači in bahačke nekoliko premislili, ktere je -i ara in bi si v ne čast šteli, ako bi v cerkvi ali pa pripovedujejo, de je s svojimi učenci jedel ali drugim jesti dal, pristavijo, de je jed in pijačo po-7.cgnal in se Bogu zahvalil. (Mat. 14, 19. - 26, 26. - Luk. 24, 30.) *) i. t. d. -Kakor je pa sam zvunanjo službo božjo visoko ob-rajtal, je tudi apostelnaui v svoji cerkvi vpeljati jo zapovedal. Per vsili sv. zakramentih jc namreč vidne znamnja naročil: je post precej naravnost zapovedal rekoč: ..Prišli bojo dnevi, kadar bo ženin od njih vzet: takrat se bojo postili tiste d n i.u ( Luk. 5,35) i. t. d. Kar pa ni Kristus sam zapovedal in naročil, so cerkveni predpostavljeni sami aii po Njegovim izgledu ali po razsvetljenji sv. Duha v prid vernih s časam vpeljali, in tako je postala veličanska služba božja v sv. katoliški cerkvi, de jo vsi občudujejo, kteri od lloga in človeka prave zaumene imajo. Pa ne kar cerkev je v zadostenje duhovskih potreb svojih vernih toliko lepili obredov vpeljala, temuč tudi verni sami so pogosto od /.notranje pobožnosti gnani, ki jim je serce vnemala. v raznih krajih razne pobožne sege vpeljali, ki so navdahnjene z naj serčniši ljubeznijo in zaupljivostjo od lloga in od tiste otroške priprostosti. ki jo je Jezus učcncam perporočal rekoč: rliesnično vam povem, ako se ne spreobemete in ne postanete kakor otroci, ne poj dete v nebeško kraljestvo.- Mat. 1H, 3. Take pobožne šege :so živi spominki goreče pobožnosti naših predstarišev. Kjer ljudje le stare šege še spoštujejo in obhajajo, je veselo znamnje, de se v tistih krajih se tudi čednosti naših prednikov najdejo; kjer pa ljudje take pobožne šege opušajo, ali jih clo zasmehujejo iu se jih sramujejo — kar se današnje dni le prerado godi - -, z žalostjo zagledamo, de s pobožnimi šegami vred tudi lepe čednosti naših starih od tistih krajev slovo jemljejo. Zato nas je nočno veselilo, ko smo v časniku „\Vahrhcits-freund-lepo velikonočno šego brali, kakor je v Se-kavski škofii okoli sv. Ivana (in der llaide) v navadi . in ktero tamošnji dušni pastir takole popiše : rTukej in v široki okolici je pobožna navada, de se na sv. Veliko noč. kakor na god vstajenja liospodoviga, ko tudi setve na polji iz zimskiga spanja vstajajo in zeleneti začenjajo, opoldne po kosilu ljudje na polje podajo iu med njivami in travniki hode sv. roženkranc molijo, de bi od naj boljšiga Očeta v nebesih, od kleriga vsi dobri darovi pridejo, sprosili, na j bi on svojo \ sigamojročno rok« eez mlade in vesele setve iztegnil, in jih obvaroval tolikih nesreč, ki jim protijo, preden per procesijah z drugimi priprostimi ljudmi vred na glas molili in peli. Morebit so tudi na tiste Kristusove besede pozabili; rKdor se bo mene sramoval pred ljudmi i. t. d.? Zdaj. ko z žalostjo zagledamo, kako lepa ker-šauska šega. pred jedjo in po j e «1 i moliti, per gospodi in per kmetih bolj in bolj peša. in kako kristjani, kakor nevcriiiki ali clo neumna živina se najejo in napijejo. brez de bi na tistiga se spomnili, od kteriga vsak dober dar pride, in s svojo n c h v a I c ž n o s t j o tako rekoč II o g a silijo, nam zopet hude leta poslati. — zdaj pravim, bo morebit ob pravim času. de tudi ta Kristusov izgled takim nehvaležnim ljudem v spomin zakličemo. Se ve. de sovražnikaui posta in tistim, ki pravijo, de post ni po Kristhšovi volji, te Kristusove besede posebno všeč ne bojo. % Pis. bojo dozorele. V ta namen že na Veliko soboto zvečer, precej po obhajanim Gospodovim vstajenji, hišni očetje iz palmoviga lesa, ki je bilo na cvetno nedeljo blagoslovljeno, križice naredijo in jih po polji na tiste(kraje postavijo, kjer mislijo prihodnji dan per molitvi sv. roženkranca svoje štacionc imeti. In takrat ni nobene hiše, kjer bi pobožni hišni oče ali pobožna hišna mati z dvoje ali troje svojih domačih na polje ne hitela, tamkej molit in božjiga žegna za poljske pridelke sprosit: človek pa se zderžati ne more, milo do solz v sercu ginjen biti, ako te pobožne poljske romarje gleda, ki z odkritimi glavami in s ponižnim zaderžanjem, polni žive vere in otroškiga zaupanja v lloga se po polji sprehajajo in per postavljenih križcih poklekujejo in molijo. Tako se tukej in v široki okolici čas med kosilam in popoldansko službo v pobožni molitvi sveto in llogu dopadljivo dopernese; — in ta lepa stara in pobožna šega, ktere pisavec še nikjer poprej ni najdel. je gotovo povsod posnemanja vredna.u (konec sledi, i Od stoletja tlo stoletja. (Dalje in konec.) V letu 1250 jc umeri nemški cesar Friderik II.. kteri si je menile za posebno nalogo svojiga življenja odločil, z vsakterimi načini, posebno z zvijačami in silo, papeževo oblast in čast zatirati. Pa Inocenc IV. je bil tisti mož, kteri je tunel in je bil pogumen zadosti, tudi temu prevzet-nimu vladarju se v bran postaviti. V letu 1350 je bila v llintu huda preku-cija in popolna brezvlada. Klemen VI.je prebival v mestu Avignon na Francoskim, kjer mu je francoski kralj iz zgol sebičnih namenov prijetno prebivališč perpravil. Grenke solze je takrat sv. cerkev Kristusova točila, zakaj od leta 1308 noter do leta 1378 so papeži na Francoskim stanovali, ker jim nar žalostniši zadrege in vsakoršne zmešnjave niso dopustile, v Itimu prebivati. **) Ko so pa takrat Kristjani s straham in žalostjo v prihodnost gledali, seje pa že v Sicni sv. Katarina, nekiga barvarja hči. rodila, ktera je s svojo otroško ponižno prošnjo papeža Gregorja IX. nagnila, v blagor sv. cerkve se v Kini poverniti. V letu 1450 seje izhodno rimsko cesarstvo žc bližalo svojimu padcu in razdertju. Leta 1453 je padel Konstantinopel v roke Turkov. To vse je Mi k I a v ž a \ . s toliko žalostjo napolnilo, de je nevarno zbolel in umeri. V letu 1550 je hil Ju I i lil. v papeža izvoljen. Tridenski cerkveni zbor še ni bil končan, med tem pa je Lutrova kriva vera čedalje bolj in bolj okoli sebe segala. Brezvestni vladarji so stegnili svoje lakomne roke po cerkvenim premoženji, ropali in podirali cerkve in kloštre: razvujzdani mašniki so se poženili in za Lutram potegnili, vodji cerkvene <*) Tajiti se pa žalibog ! vendarle ne sme, de so tudi nekteri papeži, bolj v to zamišljeni, s posvetnimi dobrotami in nečiinurnim kimam si svoje življenje oslajšati. kakor za blagor sv. cerk\e hrepeneči, veliko sami krivi bili, de je bila cerkev sv. Petra tako dolgo vdova. Po vsi pravici cerkvena zgodovina tistih sedemdeset žalostnih let, ko so papeži v sladke zanke prekanjenih francoskih kraljev zapleteni, na Francoskim prebivali, Babilonsko sužnost imenuje. Dost. prest. razpertije pa so ljudstvo z obljubo »svobode" tako omamili, de je skorej popolnama zdivjalo. Vojskini požar se je kakor povodinj po nemških deželah razlival, in mnogo vasi in mest spremenil v prah in pepel. liUterani sami so obstali, de pred nojyo vero ljudje niso toliko razvujzdani bili. kakor poznej po tako imenovanim popravljanji freformatio). V letu 1650 so zmote Jansenija semtertje si mnogo perjatlov pridobile. In ocene X. pa je tistih njegovih pet poglavitnih naukov, v kterih se je katoliški nauk od svobodne človeške volje napčno razlagal, zavergel in kakor katoliški veri protivne zaznamoval. V letu 1750, ob času cesarice Marije Terezije je Benedikt XIV. v Himu sveto leto za celo keršanstvo izpisal. Bomarji iz vsih krajev sveta so prišli takrat grobe sv. apostelnov Petra in Pavla obiskat. Svetiga očeta pa so takrat katoliški in luteranski vladarji visoko častili, kteri zavolj svoje ljubezni do učenosti, zavolj svoje modre per-zanesljivosti in zmernosti še zdaj po pravici visoko sluje. V letu 1850 pa so klečali vsi pravi katoličani po širokim katoliškim svetu pred tronam usmiljeniga Boga, in molili z otožnim scream za svojiga sv. očeta Pija IX., de bi ga Bog ohranil, ga poživil in osrečil na zemlji in ga ne dal v roke ii j e g o v i h sovražniku v. Tako je katoliška cerkev od stoletja <1 o stoletja tistimu čolniču podobna, ki ga ne utopi ne nevihta ne vihar. Vihar seer neznano rjove. vetrovi tulijo, valovi šume, gromovni oblaki nebo černč, peklenske vrata se odperajo in vse sovražne moči sc na vojsko pripravljajo — ali skala, na k t e r o j e K r i s t u s s v o j o c e r k e v zidal, se ne gane, vekomaj n e o m a d c ž v a n a ostane nevesta Kristus o v a. K—. Haj je od govorov na grobu misliti. Mesto se zavzema, slišati govor, kakoršniga ni vajeno, namreč govor na grobu; in ljudstvo dcsiravno katoliško si pripoveduje z dopaiiajcnjcm od besede, ki jo je o pokopu nekatoličana iz ust nekatoliškiga govornika slišalo. Ljudstvo v mestu ni vajeno o pokopih kak govor slišati; so pogrebi ondi nekako na tesno kopito djani. še navadna cerkvena molitev in daritev sv. maše se večidel opuša: nesejo in spremijo merliča popoldne, kakor de bi šli na sprehod iz mesta. Ljudstvu na deželi govori o pokopu mertvih niso tako neznana reč, dcsiravno niso pogostni. Ako umerje ljubljeni duhovni pastir, ne zgodi se pokop lahko brez govora; ako se nameri kaka posebno nagla ali znamenita smert. se to tukej ali tamkej primerjena priložnost zdi. rodovitno besedo na grobu govoriti. O smerti duhovniga pastirja verna čeda rada še nehakošin njegov oglas kakor iz groba sliši, in težko bi sc ji zdelo, ako bi ji nihče taeiga nc prinesel; vemo, de srno bili zategavoljo že poslednjo uro naprošeni, tak govor dcsiravno neprevidama imeti. O kakim naglim smertnim napadu, o ločitvi posebno pobožne ali spokorjene duše so serca pogrebeov že same od sebe od posebnih čutil prevzete, de je Ic treba besede izreči, in se jim obstanek da roditi obilni sad. Od govora, ki smo ga na grobu pobožne potcrpcžljive device imeli, so nam še čez leta z radostjo spomnili; za druziga govora voljo na grobu z boleznijo spokorjene deklice srno slišali mlade ljudi si praviti: kaj si šel na V.— k ma.na Toskan-8 k i m '